Fremsat den 3. juli 2015 af social- og
indenrigsministeren (Karen Ellemann)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om kommunal udligning
og generelle tilskud til kommuner
(Tilpasninger i udligningssystemet som
følge af omlægning af refusionssystemet på
beskæftigelsesområdet)
§ 1
I lov om kommunal udligning og generelle tilskud
til kommuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 798 af 24. juni
2013, som ændret senest ved lov nr. 582 af 4. maj 2015,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 2, stk. 1, 2. pkt. og stk. 2, 2. pkt., ændres »58
pct.« til: »61 pct.«
2. I
§ 12, stk. 1 og stk. 2, 1. pkt., ændres »den
tilsvarende landsgennemsnitlige forskel« til: »95 pct.
af den tilsvarende landsgennemsnitlige forskel«.
3. I
§ 13, stk. 1 og 3, ændres »92 pct.« til:
»93 pct.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. § 1 har
virkning fra tilskudsåret 2016.
§ 3
Stk. 1. Kommuner, som i
tilskudsårene 2016 og 2017 har et samlet beregnet
byrdefordelingsmæssigt tab som følge af de
ændringer i refusion og tilskud, der følger af denne
lovs § 1 samt lov om kommunernes finansiering af visse
offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og
arbejdsløshedskasserne, og hvor tabet i 2016 overstiger 0,1
pct. af kommunens beskatningsgrundlag og i 2017 overstiger 0,2 pct.
af kommunens beskatningsgrundlag, ydes et tilskud. Tilskuddet
fastsættes til den del af kommunens beregnede
byrdefordelingsmæssige tab, som i 2016 overstiger 0,1 pct. af
kommunens beskatningsgrundlag og i 2017 overstiger 0,2 pct. af
kommunens beskatningsgrundlag.
Stk. 2. Kommuner, som i
tilskudsårene 2016 og 2017 har en samlet beregnet
byrdefordelingsmæssig gevinst som følge af
ændringer i refusion og tilskud, jf. stk. 1, og hvor
gevinsten i 2016 overstiger 0,1 pct. af kommunens
beskatningsgrundlag og i 2017 overstiger 0,2 pct. af kommunens
beskatningsgrundlag, betaler et bidrag. Bidraget fastsættes
til den del af kommunens beregnede byrdefordelingsmæssige
gevinst, som i 2016 overstiger 0,1 pct. af kommunens
beskatningsgrundlag og i 2017 0,2 pct. af kommunens
beskatningsgrundlag.
Stk. 3. Forskellen
mellem tilskud og bidrag efter stk. 1 og 2 opkræves fra eller
tilbagebetales til alle kommuner efter indbyggertal.
Stk. 4. Kommuner, som har en samlet beregnet
byrdefordelingsmæssig gevinst eller et tab som følge
af ændringer i refusion og tilskud, jf. stk. 1, tillagt eller
fratrukket beløb beregnet efter stk. 1-3, og hvor gevinsten
eller tabet beregnes at overstige 10 mio. kr. i 2016 og 20 mio. kr.
i 2017, betaler et bidrag henholdsvis modtager et tilskud. Bidraget
og tilskuddet fastsættes til den del af kommunens beregnede
byrdefordelingsmæssige gevinst henholdsvis tab, som
overstiger 10 mio. kr. i 2016 og 20 mio. kr. i 2017. Overstiger det
samlede bidrag det samlede tilskud, anvendes nettobidraget til
finansiering af en forhøjelse af puljen efter § 16 i
lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner til
særlig vanskeligt stillede kommuner med henblik på, at
økonomi- og indenrigsministeren i 2016 og 2017 kan yde et
tilskud til de kommuner, hvor refusionsomlægningen kan
indebære en belastning af disse kommuners økonomiske
situation. Overstiger det samlede tilskud det samlede bidrag,
finansieres nettotilskuddet af alle kommuner efter
indbyggertal.
Stk. 5. For
tilskudsåret 2016 foretages ved udmeldingen af tilskuds- og
udligningsbeløb for 2016 en foreløbig beregning af de
byrdefordelingsmæssige tab og gevinster efter stk. 1-4, og
forhøjelsen af puljen efter § 16 i lov om kommunal
udligning og generelle tilskud til kommuner, jf. stk. 4,
fastsættes. Ved udmeldingen af tilskuds- og
udligningsbeløb for 2017 pr. 1. juli 2016 opgøres en
endelig beregning af de byrdefordelingsmæssige tab og
gevinster efter stk. 1-4 for tilskudsåret 2016. Forskellen
mellem den foreløbige og den endelige beregning for den
enkelte kommune afregnes ved midtvejsreguleringen af tilskuds- og
udligningsbeløb for 2016. Den samlede forskel mellem den
foreløbige og den endelige beregning for kommunerne under
ét for 2016 opkræves fra eller tilbagebetales til alle
kommuner efter indbyggertal.
Stk. 6. For
tilskudsåret 2017 foretages der ved udmeldingen af tilskuds-
og udligningsbeløb for 2017 pr. 1. juli 2016 en endelig
beregning af de byrdefordelingsmæssige tab og gevinster efter
stk. 1-4, og forhøjelsen af puljen efter § 16 i lov om
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, jf. stk. 4,
fastsættes.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regeringen genfremsætter lovforslag om
ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommunerne, der svarer til lovforslag nr. L 171 fremsat i
folketingsåret 2014-2015 (1. samling). Lovforslaget skal ses
i sammenhæng med det ligeledes genfremsatte lovforslag om
kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af
kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne
(lovforslag om et nyt refusionssystem), der svarer til lovforslag
nr. L 183 fremsat i folketingsåret 2014-2015 (1.
samling).
Venstre, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti,
Det Radikale Venstre og Det Konservative Folkeparti indgik den 2.
februar 2015 aftale om reform af refusionssystemet og tilpasninger
i udligningssystemet.
Partierne er enige om en
refusionsomlægning, der indebærer et mere enkelt og
gennemskueligt system, hvor refusionssatserne for den statslige
refusion af kommunernes forsørgelsesudgifter i
udgangspunktet er ens på tværs af ydelser, og hvor
refusionssatsen aftrappes over tid.
En omlægning af den statslige refusion
af kommunernes forsørgelsesudgifter er et centralt element i
at styrke et kommunalt fokus på resultater. Omlægningen
indebærer samtidig, at en mindre andel af kommunernes
udgifter kompenseres direkte gennem refusion og en større
andel gennem generelle tilskud efter objektive kriterier. Det
sikrer et større økonomisk incitament hos den enkelte
kommune til at forebygge langvarig offentlig forsørgelse og
at gennemføre en effektiv indsats. Omlægningen skal
således understøtte, at kommunerne i højere
grad tilbyder ledige den indsats, som hjælper den enkelte
tættere på arbejdsmarkedet og i job.
Det skønnes, at den foreslåede
refusionsomlægning vil løfte den strukturelle
beskæftigelse med ca. 3.000 personer i 2020 og medføre
et samlet provenu på 2,1 mia. kr. i perioden 2018 - 2020.
Der er enighed om, at
refusionsomlægningen ikke skal indebære utilsigtede
byrdefordelingsmæssige virkninger for kommunerne. Derfor skal
omlægningen ses i sammenhæng med en samlet plan for
tilpasninger i det kommunale tilskuds- og udligningssystem på
kort og på længere sigt.
Der er enighed om følgende plan for
tilpasninger i det kommunale tilskuds- og udligningssystem på
kort og på længere sigt:
? For det første
gennemføres med virkning fra 1. januar 2016 en initial
tilpasning af udligningssystemet med et øget
udligningsniveau, som bl.a. vil virke til gavn for yderkommuner.
Det sker ved, at udligningsniveauet i landsudligningen øges,
mens grænserne for henholdsvis overudligningsordningen og
ordningen for kommuner med højt strukturelt underskud
tilpasses.
? For det andet
etableres en midlertidig kompensationsordning, som begrænser
kommunernes tab og gevinster til 0,1 procent af
beskatningsgrundlaget i 2016 og 0,2 procent i 2017, samt et loft
som yderligere begrænser de absolutte gevinster og tab til 10
mio.kr. i 2016 og til 20 mio. kr. i 2017. Midlerne fra det
absolutte gevinst- og tabsloft anvendes til en forhøjelse af
tilskuddet efter § 16 i lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner og reserveres til særtilskud til
særlig vanskeligt stillede kommuner, hvor
refusionsomlægningen kan indebære en belastning
på disse kommuners økonomiske situation.
? For det tredje
igangsættes et arbejde i Finansieringsudvalget under
Økonomi- og Indenrigsministeriet med henblik på en
permanent tilpasning af det kommunale tilskuds- og
udligningssystem, som vil kunne træde i kraft pr. 1. januar
2018. Partierne er enige om at medvirke til at gennemføre
udligningsændringer, så der ikke sker utilsigtede
forskydninger i kommunernes økonomi som følge af
reformen, således at disse kan træde i kraft fra
2018.
Nærværende lovforslag
udmønter elementerne i aftalen af 2. februar 2015, der
vedrører tilpasningerne i det kommunale tilskuds- og
udligningssystem med hensyn til de initale tilpasninger i
udligningssystemet og etableringen af en midlertidig
kompensationsordning i 2016 og 2017.
Der henvises til det parallelt fremsatte
forslag til lov om kommunernes finansiering af visse offentlige
ydelser m.v. udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og
arbejdsløshedskasserne, der udmønter elementerne i
aftalen af 2. februar 2015, der vedrører omlægningen
af den statslige refusion af kommunernes
forsørgelsesudgifter.
2. Hovedpunkter i
lovforslaget
2.1. Gældende
ret
Det generelle tilskuds- og udligningssystem
består af et bloktilskud samt en landsudligning, en
hovedstadsudligning og en tilskudsordning for kommuner med
højt strukturelt underskud.
Staten yder hvert år et bloktilskud til
kommunerne efter § 14 i lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner. En del af bloktilskuddet går til at
finansiere landsudligningsordningen (§ 2 i lov om kommunal
udligning og generelle tilskud til kommuner) og tilskudsordningen
for kommuner med højt strukturelt underskud (§ 12 i lov
om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner). Den
resterende del af bloktilskuddet fordeles til kommunerne i forhold
til indbyggertallet.
Formålet med udligningssystemet er at
udligne forskelle i kommunernes økonomiske vilkår. Der
er forskelle i kommunernes vilkår både på
udgiftssiden og på indtægtssiden. Kommunernes vigtigste
indtægtskilder er indkomstskat og grundskyld. Men kommunernes
indtægtsmuligheder er forskellige på grund af forskelle
i befolkningens indkomster og forskelle i grundværdierne.
På udgiftssiden er der forskelle i efterspørgslen
efter de kommunale tilbud og ydelser. Disse forskelle skyldes i
vidt omfang forskelle i befolkningens alderssammensætning og
forskelle i den socioøkonomiske struktur i kommunen.
Til brug for udligningen opgøres den
enkelte kommunes beskatningsgrundlag og udgiftsbehov.
Beskatningsgrundlaget er et udtryk for kommunens
beskatningsmuligheder og består af en sammenvejning af
udskrivningsgrundlaget for indkomstskat og de afgiftspligtige
grundværdier. Udgiftsbehovet er de beregnede udgifter en
kommune står over for som følge af befolkningens behov
for kommunale tilbud og ydelser.
Landsudligningen omfatter alle landets
kommuner og er bygget op omkring en udligning af forskelle mellem
kommunernes strukturelle underskud, som er forskellen mellem en
kommunes udgiftsbehov og kommunens beregnede
skatteindtægter.
Ud over den generelle udligningsordning, som
omfatter alle landets kommuner, findes der en særlig
hovedstadsudligning (§ 7 i lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner), som omfatter de 34 kommuner i
hovedstadsområdet. Hovedstadsudligningen er konstrueret som
en mellemkommunal udligningsordning. Hovedstadsudligningen er -
ligesom landsudligningen - opbygget som en nettoudligning, hvor der
beregnes et strukturelt underskud eller overskud for hver kommune
som forskellen mellem kommunens udgiftsbehov og kommunens beregnede
skatteindtægter.
Tilskudsordningen for kommuner med højt
strukturelt underskud omfatter de kommuner uden for
hovedstadsområdet, hvor kommunens strukturelle underskud pr.
indbygger overstiger det landsgennemsnitlige strukturelle
underskud. Dette tilskud finansieres som ovenfor nævnt af det
statslige bloktilskud til kommunerne.
I systemet er desuden fastsat regler om et
overudligningsloft. Overudligningsloftet indebærer, at
ændringer i en kommunes udskrivningsgrundlag ikke kan
udløse modgående bevægelser i udligningen, som
overstiger 92 pct. af kommunens skatteprovenu af ændringen.
En kommune vil således højst kunne komme til at miste
92 pct. af et ekstra skatteprovenu i udligning.
Det er typisk kommuner, som har en relativ lav
skatteprocent, som ved et vist udligningsniveau bliver omfattet af
overudligningsordningen. For en kommune, som betaler til
udligningen indebærer det, at kommunen skærmes af for
en del af betalingen. Omvendt, hvis der er tale om en kommune, som
er modtager fra udligningen, betyder det, at kommunen modtager
mindre i udligningstilskud, hvis den er i overudligning.
Staten yder endvidere hvert år et
beskæftigelsestilskud til kommunerne til finansiering af
kommunernes udgifter til forsikrede ledige.
Beskæftigelsestilskuddet omfatter kommunernes nettoudgifter
til arbejdsløshedsdagpenge, uddannelsesydelse,
løntilskud til arbejdsgivere, der ansætter forsikrede
ledige i løntilskudsjob, personlig assistance til
handicappede, befordringsgodtgørelse til forsikrede ledige
og hjælpemidler bortset fra undervisningsmaterialer til
forsikrede ledige og beskæftigede.
Systemet indeholder herudover nogle
særlige tilskudsordninger med henblik på at kunne tage
hensyn til særlige forhold, som ikke opfanges af det
generelle udligningssystem. Herunder ydes bl.a. et tilskud til
særlig vanskeligt stillede kommuner (§ 16 i lov om
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner) og et tilskud
til kommuner i hovedstadsområdet, der har særlige
økonomiske vanskeligheder (§ 19 i lov om kommunal
udligning og generelle tilskud til kommuner).
2.2. Økonomi- og Indenrigsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Det nye refusionssystem som foreslået i
det samtidigt fremsatte forslag om til lov om kommunernes
finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne,
Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne
indebærer, at refusionssatserne for den statslige refusion af
kommunernes forsørgelsesudgifter i udgangspunktet er ens
på tværs af ydelser. Refusionssatsen aftrappes over tid
fra 80 pct. i de første 4 uger, 40 pct. i uge 5-26, 30 pct.
i uge 27-52 og 20 pct. efter uge 52. Ændringerne i
refusionssatserne vil samlet set indebære, at kommunerne
fremover modtager en mindre andel af udgifterne på en
række forsørgelsesudgifter via statslige refusioner.
Til gengæld øges bloktilskuddet og
beskæftigelsestilskuddet med et tilsvarende beløb.
Samlet set er det nye refusionssystem derfor udgiftsneutralt.
Da fordelingen af statsrefusioner og
fordelingen af bloktilskud ikke er ens for de enkelte kommuner, vil
der umiddelbart blive tale om en nettogevinst eller et nettotab.
Disse virkninger forstærkes over årene, idet
refusionsomlægningen indfases over en længere periode i
takt med, at der sker en udfasning af ydelserne til de personer,
der har fået tilkendt førtidspension og
fleksjob/ledighedsydelse i det gamle refusionssystem.
Samlet ville der således uden
tilpasninger i tilskuds- og udligningssystemet være tale om
væsentlige byrdefordelingsmæssige forskydninger, som
øges over tid og ændrer den økonomiske
fordeling mellem kommunerne.
I aftalen af 2. februar 2015 mellem Venstre,
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Det
Konservative Folkeparti om reform af refusionssystemet og
tilpasninger i udligningssystemet er der enighed om en plan for
håndtering af de nævnte byrdefordelingsmæssige
konsekvenser. Planen består af tre elementer, som samlet set
skal medføre, at der ikke sker utilsigtede forskydninger i
kommunernes økonomi som følge af reformen.
For det første initiale tilpasninger i
udligningssystemet, som øger udligningsniveauet, for det
andet en overgangsordning i form af en
midlertidig kompensation for tab over en vis størrelse og
for det tredje et fremadrettet arbejde
med henblik på ændringer i tilskuds- og
udligningssystemet med virkning fra 2018, herunder under
hensyntagen til forskelle i kommunernes
befolkningssammensætning.
Der er enighed om, at der bør
gennemføres tilpasninger i udligningssystemet, samtidig med
at refusionsomlægningen træder i kraft med henblik
på at undgå utilsigtede byrdefordelingsmæssige
forskydninger mellem kommunerne som følge af
refusionsomlægningen.
Der foreslås en initial tilpasning af
udligningssystemet, som får virkning fra 2016, som
består i, at udligningsniveauet øges ved forskellige
tiltag, som skal ses i sammenhæng:
? En forhøjelse af det generelle
udligningsniveau i landsudligningen fra 58 til 61 pct. Det svarer
til, at den samlede udligningsprocent for hovedstadskommuner
øges fra 85 til 88 pct. og for kommuner uden for
hovedstadsområdet med højt strukturelt underskud fra
90 til 93 pct.
? En mindre opjustering af grænsen for
overudligning. Denne procent forhøjes fra 92 til 93 pct.,
hvilket indebærer, at det højere udligningsniveau har
gennemslag for flere kommuner.
? En forstærket udligning for kommuner med
højt strukturelt underskud, således at grænsen
for tilskud til kommuner med højt strukturelt underskud
nedsættes fra 100 til 95 pct. af landsgennemsnittet. Det
betyder, at kommuner, der har et strukturelt underskud pr.
indbygger, som overstiger 95 pct. af det landsgennemsnitlige
underskud per indbygger, får ekstra tilskud.
Den samlede tilpasning giver allerede fra det
første år overordnet set anledning til en
væsentlig reduktion i de fordelingsmæssige konsekvenser
mellem de enkelte kommuner og herunder en bedre balance i
virkningerne set mellem hovedstaden og resten af landet.
Der foreslås endvidere etableret en
midlertidig kompensationsordning, der begrænser de enkelte
kommuners beregnede tab/gevinster til henholdsvis 0,1 pct. og 0,2
pct. af beskatningsgrundlaget i 2016 og 2017 samt et loft, som
yderligere begrænser de absolutte gevinster og tab til 10
mio.kr. i 2016 og til 20 mio. kr. i 2017. Midlerne fra den
yderligere begrænsning, hvor bidragene måtte overstige
kompensationsbeløbene, reserveres til særtilskud til
særligt vanskeligt stillede kommuner, hvor
refusionsomlægningen kan indebære en belastning
på disse kommuners økonomiske situation. Midlerne
overføres til tilskudsrammen til særlig vanskeligt
stillede kommuner efter § 16 i lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner. Kompensationen beregnes endeligt
med udgangspunkt i de seneste oplysninger ved regnskab 2015.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Refusionsomlægningen og
nærværende lovforslag om tilpasninger i
udligningssystemet vil samlet set give anledning til visse
byrdefordelingsmæssige forskydninger mellem kommunerne.
Forskydningerne begrænses dog derved, at kommuner med
beregnede tab/gevinster på over henholdsvis 0,1 pct. og 0,2
pct. af beskatningsgrundlaget i 2016 og 2017, modtager et tilskud
eller betaler et bidrag svarende til afvigelsen i forhold til disse
grænser. Herudover begrænses de absolutte gevinster og
tab til højst 10 mio. kr. i 2016 og til højst 20 mio.
kr. i 2017.
For at sikre, at kompensationen i 2016 og 2017
så vidt muligt afspejler den aktuelle situation i kommunerne,
beregnes den midlertidige kompensationsordning endeligt med
udgangspunkt i de oplysninger, som kendes med de kommunale
regnskaber for 2015. En endelig beregning af den enkelte kommunes
kompensation for 2016 og 2017 kan således beregnes i
foråret 2016.
I første omgang beregnes en
foreløbig kompensation for 2016 med udgangspunkt i
regnskaberne for 2014, således at denne kan meldes ud til
kommunerne i forbindelse med udmeldingen af tilskud og udligning
for 2016.
Herefter beregnes en endelig kompensation for
2016 og 2017 med udgangspunkt i regnskaberne for 2015, der meldes
ud til kommunerne i forbindelse med udmeldingen af tilskud og
udligning for 2017 pr. 1. juli 2016.
I bilag 2 er vist tabeller, som viser de
foreløbigt beregnede byrdefordelingsmæssige
forskydninger for den enkelte kommune af refusionsomlægningen
og tilpasningerne i udligningssystemet nævnt i §§ 1
og 3 i henholdsvis 2016 og 2017. Kolonne 1 i tabellerne viser den
beregnede virkning af refusionsomlægningen efter den initiale
udligningstilpasning i 1.000 kr. Kolonne 2 viser den beregnede
virkning af den midlertidige kompensation for tab eller gevinst
på henholdsvis over 0,1 pct. af den enkelte kommunes
beskatningsgrundlag i 2016 og over 0,2 pct. af den enkelte kommunes
beskatningsgrundlag i 2017. Beløbet er i 1.000 kr. Kolonne 3
viser den beregnede virkning af den midlertidige kompensation for
tab eller gevinst på henholdsvis over 10 mio. kr. i 2016 og
over 20 mio. kr. i 2017 i 1.000 kr. Kolonne 4 viser den samlede
beregnede virkning i henholdsvis 2016 og 2017, og kolonne 5 viser
den samlede beregnede virkning i pct. af kommunens
beskatningsgrundlag.
Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for stat og regioner.
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser
m.v. for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Det tidligere lovforslag var i høring
hos KL i perioden den 6. februar til den 6. marts 2015.
Nærværende genfremsatte lovforslag forventes sendt i
høring umiddelbart efter 1. behandlingen.
| 9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser / mindreudgifter | Negative konsekvenser / merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Samlet set vil refusionsomlægning og
nærværende lovforslag give anledning til visse
byrdefordelingsmæssige forskydninger mellem kommunerne.
Beregnede tab og gevinster på over 0,1 pct. af
beskatningsgrundlaget i 2016 og 0,2 pct. af beskatningsgrundlaget i
2017 modtager dog tilskud og betaler bidrag svarende hertil.
Herudover begrænses absolutte gevinster og tab til
højst 10 mio. kr. i 2016 og til højst 20 mio. kr. i
2017. | Samlet set vil refusionsomlægning og
nærværende lovforslag give anledning til visse
byrdefordelingsmæssige forskydninger mellem kommunerne.
Beregnede tab og gevinster på over 0,1 pct. af
beskatningsgrundlaget i 2016 og 0,2 pct. af beskatningsgrundlaget i
2017 modtager dog tilskud og betaler bidrag svarende hertil.
Herudover begrænses absolutte gevinster og tab til
højst 10 mio. kr. i 2016 og til højst 20 mio. kr. i
2017. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Forslaget er et led i de initiale tilpasninger
i udligningssystemet med henblik på at modvirke de
byrdefordelingsmæssige forskydninger som følge af
refusionsomlægningen.
Forslaget indebærer, at det generelle
udligningsniveau i landsudligningen forhøjes fra 58 til 61
pct. Forhøjelsen betyder, at kommunerne med et strukturelt
underskud, jf. udligningslovens § 2, stk.1, modtager 61 pct.
mod hidtil 58 pct. af dette underskud i udligningsbidrag fra
landsudligningen, hvorimod kommuner med et strukturelt overskud,
jf. udligningslovens § 2, stk. 2, skal bidrage med 61 pct. af
overskuddet mod hidtil 58 pct. Den del af finansieringen af det
yderligere tilskud, som ikke dækkes ved yderligere bidrag,
finansieres over bloktilskuddet.
Der sker ikke ændringer i udlignings- og
tilskudsprocenterne for hverken den særlige
hovedstadsudligning eller ordningen vedr. kommuner med et
højt strukturelt underskud.
Vedr. ændring i den særlige
overudligningsbestemmelse henvises til bemærkningerne til
§ 1, nr. 3.
Til nr.
2
Forslaget er det andet led i de initiale
tilpasninger i udligningssystemet med henblik på at modvirke
de byrdefordelingsmæssige forskydninger som følge af
refusionsomlægningen.
Forslaget indebærer, at grænsen
for tilskud til kommuner med højt strukturelt underskud
nedsættes fra 100 til 95 pct. af landsgennemsnittet. Det
betyder, at kommuner, der har et strukturelt underskud pr.
indbygger, som overstiger 95 pct. af det landsgennemsnitlige
underskud pr. indbygger, får ekstra tilskud.
En forstærket udligning for kommuner med
højt strukturelt underskud betyder, at kommunerne uden for
hovedstadsområdet, der har et strukturelt underskud pr.
indbygger, der overstiger 95 pct. af det landsgennemsnitlige
underskud pr. indbygger, modtager ekstra tilskud. Ved at
nedsætte grænsen til 95 pct. af det landsgennemsnitlige
underskud vil flere kommuner bliver omfattet af ordningen. Hertil
kommer, at de kommuner, der allerede er omfattet af ordningen, som
følge af ændringen vil få beregnet et
højere tilskud.
Til nr.
3
Forslaget er det tredje led i de initiale
tilpasninger i udligningssystemet med henblik på at modvirke
de byrdefordelingsmæssige forskydninger som følge af
refusionsomlægningen.
Forslaget indebærer, at grænsen
for overudligning forhøjes fra 92 til 93 pct. Herved sikres
et gennemslag af forhøjelsen af det generelle
udligningsniveau, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, også for
de kommuner, som i dag er omfattet af
overudligningsbestemmelsen.
Forhøjelsen af grænsen for
overudligning indebærer, at gruppen af kommuner, der betaler
til udligningen og samtidig er i overudligning, skal betale et
øget bidrag til udligningen. Kommuner, der modtager fra
udligningen og samtidig er i overudligning, får omvendt
øget det beløb de modtager fra udligningen.
Til §
2
Loven træder i kraft dagen efter
offentliggørelsen i Lovtidende og har virkning fra og med
tilskudsåret 2016. Det har stor betydning for kommunernes
budgetlægning, at de kender tilskuds- og
udligningsbeløb inden budgetvedtagelsen, så de kan
indgå som forudsætninger for udarbejdelsen af
budgettet.
Til §
3
Det indgår i den politiske aftale af 2.
februar 2015 om reform af refusionssystemet og tilpasninger i
udligningssystemet, at der skal etableres en midlertidig
kompensationsordning, der begrænser de enkelte kommuners
beregnede tab/gevinster til 0,1 pct. af beskatningsgrundlaget i
2016 og 0,2 pct. af beskatningsgrundlaget i 2017 samt at der
etableres et loft, som yderligere begrænser de absolutte
gevinster og tab til 10 mio.kr. i 2016 og til 20 mio. kr. i 2017. I
det omfang midlerne fra gevinst- og tabsloftet udgør et
positivt nettobeløb, hvilket forventes ud fra de
foreløbige beregninger, anvendes disse til en
forhøjelse af puljen efter lovens § 16 og reserveres
til særtilskud til særlig vanskeligt stillede kommuner,
hvor refusionsomlægningen kan indebære en belastning
på disse kommuners økonomiske situation.
Stk. 1-3
Den foreslåede midlertidige
kompensationsordning indebærer, at de kommuner, der har et
beregnet byrdefordelingsmæssigt tab som følge af den
foreslåede refusionsomlægning og de foreslåede
tilpasninger i udligningssystemet, som overstiger 0,1 pct. af
kommunens beskatningsgrundlag i 2016 og 0,2 pct. af kommunens
beskatningsgrundlag i 2017, modtager et tilskud svarende til den
del af tabet, der overstiger grænseværdien på
henholdsvis 0,1 pct. af beskatningsgrundlaget i 2016 og 0,2 pct. af
beskatningsgrundlaget i 2017.
Den midlertidige kompensationsordning
indebærer endvidere, at de kommuner, der har en beregnet
byrdefordelingsmæssigt gevinst som følge af den
foreslåede refusionsomlægning og de foreslåede
tilpasninger i udligningssystemet, som overstiger 0,1 pct. af
kommunens beskatningsgrundlag i 2016 og 0,2 pct. af kommunens
beskatningsgrundlag i 2017, betaler et bidrag svarende til den del
af gevinsten, der overstiger grænseværdien på
henholdsvis 0,1 pct. af beskatningsgrundlaget i 2016 og 0,2 pct. af
beskatningsgrundlaget i 2017.
En eventuel forskel mellem samlet tilskud og
samlet bidrag opkræves eller tilbagebetales til alle kommuner
efter indbyggertal, dvs. den samme fordelingsnøgle, som
anvendes for den del af bloktilskuddet, der ikke anvendes til
udligning.
Stk. 4
Gevinst- og tabsloftet, som foreslås
etableret i form af et loft der yderligere begrænser de
absolutte gevinster og tab til 10 mio.kr. i 2016 og til 20 mio. kr.
i 2017 udgør en yderligere kompensation i forhold til
ordningen, som kompenserer for tab og gevinster over 0,1
henholdsvis 0,2 pct. af beskatningsgrundlaget i 2016 og 2017, og
virkningen af det yderligere loft beregnes således efter, at
beløbene i denne ordning er beregnet. Et positivt
nettobidrag fra begrænsningen af de absolutte gevinster og
tab anvendes til finansiering af særtilskuddet til
særlig vanskeligt stillede kommuner, hvor
refusionsomlægningen kan indebære en belastning af
disse kommuners økonomiske situation. Midlerne
overføres til tilskudsrammen til særlig vanskeligt
stillede kommuner efter § 16 i lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner. Midlerne fordeles af
økonomi- og indenrigsministeren. Hvis tilskuddet overstiger
bidraget finansieres nettotilskuddet af alle kommuner efter
indbyggertal.
Stk. 5-6
For at sikre at kompensationen i 2016 og 2017
så vidt muligt afspejler den aktuelle situation i kommunerne,
beregnes den midlertidige kompensationsordning endeligt på
baggrund af de oplysninger, som kendes med de kommunale regnskaber
for 2015. En endelig beregning af den enkelte kommunes kompensation
for 2016 og 2017 kan således beregnes i foråret 2016.
De byrdefordelingsmæssige virkninger beregnes af
Økonomi- og Indenrigsministeriet på baggrund af bidrag
vedrørende virkninger af refusionsomlægningen fra
Beskæftigelsesministeriet.
I første omgang beregnes en
foreløbig kompensation for 2016 med udgangspunkt i
regnskaberne for 2014, således at denne kan meldes ud til
kommunerne i forbindelse med udmeldingen af tilskud og udligning
for 2016. Samtidig fastsættes en forhøjelse af
særtilskudspuljen for 2016 endeligt på baggrund heraf.
Afregningen af den foreløbige kompensation for 2016 sker i
12-delsrater i løbet af 2016 efter de nærmere regler
for afregning, der fastsættes efter lov om kommunal udligning
og generelle tilskud til kommuner.
Herefter beregnes i foråret 2016 en
endelig kompensation som følge af den midlertidige
kompensationsordning for 2016 og 2017 med udgangspunkt i
regnskaberne for 2015, således at denne kan meldes ud til
kommunerne i forbindelse med udmeldingen af tilskud og udligning
for 2017 pr. 1. juli 2016. Samtidig fastsættes
forhøjelsen af særtilskudspuljen for 2017.
Afregningen af den endelige kompensation for
2017 sker i 12-delsrater i løbet af 2017 efter de
nærmere regler for afregning, der fastsættes efter lov
om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner.
Afregningen af efterreguleringen af kompensationen for 2016 sker i
de tre sidste måneder af 2016.
En eventuel forskel mellem samlet tilskud og
samlet bidrag i den yderligere midlertidige kompensationsordning i
den endelige beregning for 2016 i forhold til den foreløbige
beregning opkræves eller tilbagebetales til alle kommuner
efter indbyggertal.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 798 af 24.
juni 2013, som ændret senest ved lov nr. 582 af 4. maj 2015
2015, foretages følgende ændringer: | | | | Kapitel 2 | | | | | | Landsudligning | | | | | | § 2. En
kommune, hvis udgiftsbehov efter § 3 er større end
kommunens beregnede skatteindtægter efter § 6, modtager
et udligningstilskud. En kommunes udligningstilskud beregnes som 58
pct. af forskellen mellem kommunens udgiftsbehov og kommunens
beregnede skatteindtægter. | | | Stk. 2. En
kommune, hvis udgiftsbehov efter § 3 er mindre end kommunens
beregnede skatteindtægter efter § 6, betaler et
udligningsbidrag. En kommunes udligningsbidrag beregnes som 58 pct.
af forskellen mellem kommunens udgiftsbehov og kommunens beregnede
skatteindtægter. | | 1. I § 2, stk.1, 2. pkt. og stk. 2, 2. pkt., ændres »58
pct.« til: »61 pct.«. | | | | Kapitel 4 | | | | | | Udligningstilskud til
kommuner med højt strukturelt underskud | | | | | | § 12. Der
ydes et årligt tilskud til de kommuner uden for
hovedstadsområdet, hvor forskellen mellem kommunens
udgiftsbehov efter § 3 pr. indbygger og kommunens beregnede
skatteindtægter efter § 6 pr. indbygger overstiger den
tilsvarende landsgennemsnitlige forskel. | | | Stk. 2.
Tilskuddet pr. indbygger efter stk. 1 beregnes som 32 pct. af den
del af forskellen mellem kommunens udgiftsbehov efter § 3 pr.
indbygger og kommunens beregnede skatteindtægter efter §
6 pr. indbygger, der overstiger den tilsvarende landsgennemsnitlige
forskel. Det samlede tilskud fremkommer ved at gange med kommunens
indbyggertal. | | 2. I § 12, stk. 1 og stk. 2, 1. pkt., ændres »den
tilsvarende landsgennemsnitlige forskel« til: »95 pct.
af den tilsvarende landsgennemsnitlige forskel«. | | | | Kapitel 5 | | | | | | Overudligning | | | | | | § 13. For
kommunerne uden for hovedstadsområdet gælder det, at
hvis en stigning i en kommunes udskrivningsgrundlag ville
påføre kommunen et samlet tab efter §§ 2 og
12, som overstiger 92 pct. af gevinsten i form af øget
provenu af indkomstskat, korrigeres tilskud efter § 12. | | | Stk. 2. Den
samlede korrektion efter stk. 1 fordeles i forhold til den enkelte
kommunes andel af det samlede indbyggertal i hele landet. | | 3. I § 13, stk. 1 og 3, ændres »92 pct.« til:
»93 pct.« | Stk. 3. For
kommunerne i hovedstadsområdet gælder det, at hvis en
stigning i en kommunes udskrivningsgrundlag ville
påføre kommunen et samlet tab efter §§ 2 og
7, som overstiger 92 pct. af gevinsten i form af øget
provenu af indkomstskat, korrigeres tilskud eller bidrag efter
§ 7. | | | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende. | | | Stk. 2. § 1
har virkning fra tilskudsåret 2016. | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1.
Kommuner, som i tilskudsårene 2016 og 2017 har et samlet
beregnet byrdefordelingsmæssigt tab som følge af de
ændringer i refusion og tilskud, der følger af denne
lovs § 1 samt lov om kommunernes finansiering af visse
offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og
arbejdsløshedskasserne g , og hvor tabet i 2016 overstiger
0,1 pct. af kommunens beskatningsgrundlag og i 2017 overstiger 0,2
pct. af kommunens beskatningsgrundlag, ydes et tilskud. Tilskuddet
fastsættes til den del af kommunens beregnede
byrdefordelingsmæssige tab, som i 2016 overstiger 0,1 pct. af
kommunens beskatningsgrundlag og i 2017 overstiger 0,2 pct. af
kommunens beskatningsgrundlag. | | | Stk. 2.
Kommuner, som i tilskudsårene 2016 og 2017 har en samlet
beregnet byrdefordelingsmæssig gevinst som følge af
ændringer i refusion og tilskud, jf. stk. 1, og hvor
gevinsten i 2016 overstiger 0,1 pct. af kommunens
beskatningsgrundlag og i 2017 overstiger 0,2 pct. af kommunens
beskatningsgrundlag, betaler et bidrag. Bidraget fastsættes
til den del af kommunens beregnede byrdefordelingsmæssige
gevinst, som i 2016 overstiger 0,1 pct. af kommunens
beskatningsgrundlag og i 2017 0,2 pct. af kommunens
beskatningsgrundlag. | | | Stk. 3.
Forskellen mellem tilskud og bidrag efter stk. 1 og 2
opkræves fra eller tilbagebetales til alle kommuner efter
indbyggertal. | | | Stk. 4.
Kommuner, som har en samlet beregnet
byrdefordelingsmæssig gevinst eller et tab som følge
af ændringer i refusion og tilskud, jf. stk. 1, tillagt eller
fratrukket beløb beregnet efter stk. 1-3, og hvor gevinsten
eller tabet beregnes at overstige 10 mio. kr. i 2016 og 20 mio. kr.
i 2017, betaler et bidrag henholdsvis modtager et tilskud. Bidraget
og tilskuddet fastsættes til den del af kommunens beregnede
byrdefordelingsmæssige gevinst henholdsvis tab, som
overstiger 10 mio. kr. i 2016 og 20 mio. kr. i 2017. Overstiger det
samlede bidrag det samlede tilskud, anvendes nettobidraget til
finansiering af en forhøjelse af puljen efter § 16 i
lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner til
særligt vanskeligt stillede kommuner med henblik på, at
økonomi- og indenrigsministeren i 2016 og 2017 kan yde et
tilskud til de kommuner, hvor refusionsomlægningen kan
indebære en belastning af disse kommuners økonomiske
situation. Overstiger det samlede tilskud det samlede bidrag,
finansieres nettotilskuddet af alle kommuner efter
indbyggertal. | | | Stk. 5. For
tilskudsåret 2016 foretages ved udmeldingen af tilskuds- og
udligningsbeløb for 2016 en foreløbig beregning af de
byrdefordelingsmæssige tab og gevinster efter stk. 1-4, og
forhøjelsen af puljen efter § 16 i lov om kommunal
udligning og generelle tilskud til kommuner, jf. stk. 4,
fastsættes. Ved udmeldingen af tilskuds- og
udligningsbeløb for 2017 pr. 1. juli 2016 opgøres en
endelig beregning af de byrdefordelingsmæssige tab og
gevinster efter stk. 1-4 for tilskudsåret 2016. Forskellen
mellem den foreløbige og den endelige beregning for den
enkelte kommune afregnes ved midtvejsreguleringen af tilskuds- og
udligningsbeløb for 2016. Den samlede forskel mellem den
foreløbige og den endelige beregning for kommunerne under
ét for 2016 opkræves fra eller tilbagebetales til alle
kommuner efter indbyggertal. | | | Stk. 6. For
tilskudsåret 2017 foretages der ved udmeldingen af tilskuds-
og udligningsbeløb for 2017 pr. 1. juli 2016 en endelig
beregning af de byrdefordelingsmæssige tab og gevinster efter
stk. 1-4, og forhøjelsen af puljen efter § 16 i lov om
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, jf. stk. 4,
fastsættes. |
|
Bilag 2
Tabel 1: Kommunaløkonomisk
konsekvensberegning Beregnede virkninger af
refusionsomlægning efter initial udligningstilpasning og
midlertidig kompensation i 2016 | | | | | | | | Beregnet virk- ning af refu- sions- omlæg- ning efter initial udlig- nings- tilpas- ning | Beregnet midler- tidig kompen- sation for tab/ge- vinst over 0,10 pct. af beskat- nings- grundlag | Beregnet midler- tidig kompen- sation for tab/ge- vinst over 10 mio. kr. | Samlet beregnet virkning (1+2+3) (-=tab) | Samlet beregnet virkning (jf.4) i pct. af be- skat- nings- grundlag (+=tab) | | (1.000 kr) | (1.000 kr) | (1.000 kr) | (1.000 kr) | (procent) | | (1) | (2) | (3) | (4) | (5) | | | | | | | HELE
LANDET | -2 | 0 | 3.444 | 3.442 | 0,00 | HOVEDSTADSOMRÅDET | -320.633 | 85.920 | 69.084 | -165.629 | 0,04 | REGION
HOVEDSTADEN | -244.517 | 58.200 | 61.044 | -125.273 | 0,03 | 101 København | -36.783 | -1.512 | 28.296 | -9.999 | 0,01 | 147 Frederiksberg | -7.666 | -264 | 0 | -7.930 | 0,03 | 151 Ballerup | 4.855 | -120 | 0 | 4.735 | -0,05 | 153 Brøndby | 4.792 | -84 | 0 | 4.708 | -0,08 | 155 Dragør | -10.856 | 7.272 | 0 | -3.584 | 0,10 | 157 Gentofte | -31.063 | 5.856 | 15.204 | -10.003 | 0,04 | 159 Gladsaxe | -10.083 | -168 | 252 | -9.999 | 0,07 | 161 Glostrup | -5.009 | 504 | 0 | -4.505 | 0,10 | 163 Herlev | -4.112 | -72 | 0 | -4.184 | 0,08 | 165 Albertslund | 9.024 | -4.344 | 0 | 4.680 | -0,10 | 167 Hvidovre | 3.230 | -132 | 0 | 3.098 | -0,03 | 169 Høje-Taastrup | 5.826 | -132 | 0 | 5.694 | -0,06 | 173 Lyngby-Taarbæk | -16.676 | 1.368 | 5.304 | -10.004 | 0,07 | 175 Rødovre | -46 | -96 | 0 | -142 | 0,00 | 183 Ishøj | 10.650 | -7.236 | 0 | 3.414 | -0,10 | 185 Tårnby | -2.217 | -108 | 0 | -2.325 | 0,03 | 187 Vallensbæk | -2.226 | -36 | 0 | -2.262 | 0,07 | 190 Furesø | -20.703 | 10.656 | 48 | -9.999 | 0,10 | 201 Allerød | -10.143 | 3.732 | 0 | -6.411 | 0,10 | 210 Fredensborg | -16.557 | 7.308 | 0 | -9.249 | 0,10 | 217 Helsingør | -19.638 | 6.588 | 3.048 | -10.002 | 0,08 | 219 Hillerød | -17.358 | 6.756 | 600 | -10.002 | 0,10 | 223 Hørsholm | -9.290 | 1.140 | 0 | -8.150 | 0,10 | 230 Rudersdal | -20.172 | 1.884 | 8.292 | -9.996 | 0,06 | 240 Egedal | -17.467 | 8.172 | 0 | -9.295 | 0,10 | 250 Frederikssund | -13.905 | 5.196 | 0 | -8.709 | 0,10 | 260 Halsnæs | -2.217 | -84 | 0 | -2.301 | 0,04 | 270 Gribskov | -17.825 | 9.096 | 0 | -8.729 | 0,10 | 400 Bornholms kommune | 9.118 | -2.940 | 0 | 6.178 | -0,10 | | | | | | | REGION
SJÆLLAND | -18.307 | 5.868 | 8.040 | -4.399 | 0,00 | 253 Greve | -5.774 | -120 | 0 | -5.894 | 0,06 | 259 Køge | -3.837 | -156 | 0 | -3.993 | 0,04 | 265 Roskilde | -20.666 | 2.628 | 8.040 | -9.998 | 0,06 | 269 Solrød | -11.968 | 7.176 | 0 | -4.792 | 0,10 | 306 Odsherred | -4.670 | -84 | 0 | -4.754 | 0,08 | 316 Holbæk | 1.442 | -180 | 0 | 1.262 | -0,01 | 320 Faxe | -3.856 | -84 | 0 | -3.940 | 0,07 | 326 Kalundborg | 3.015 | -120 | 0 | 2.895 | -0,04 | 329 Ringsted | 9.499 | -3.864 | 0 | 5.635 | -0,10 | 330 Slagelse | 5.121 | -192 | 0 | 4.929 | -0,04 | 336 Stevns | -9.343 | 5.328 | 0 | -4.015 | 0,10 | 340 Sorø | -1.041 | -72 | 0 | -1.113 | 0,02 | 350 Lejre | -15.410 | 9.924 | 0 | -5.486 | 0,10 | 360 Lolland | 15.562 | -8.976 | 0 | 6.586 | -0,10 | 370 Næstved | 1.780 | -204 | 0 | 1.576 | -0,01 | 376 Guldborgsund | 11.841 | -2.352 | 0 | 9.489 | -0,10 | 390 Vordingborg | 9.996 | -2.784 | 0 | 7.212 | -0,10 | | | | | | | SYDDANMARK | 186.295 | -51.480 | -37.224 | 97.591 | -0,05 | 410 Middelfart | -9.947 | 3.228 | 0 | -6.719 | 0,10 | 420 Assens | 4.968 | -108 | 0 | 4.860 | -0,07 | 430 Faaborg-Midtfyn | 7.703 | -132 | 0 | 7.571 | -0,09 | 440 Kerteminde | 667 | -60 | 0 | 607 | -0,02 | 450 Nyborg | -789 | -84 | 0 | -873 | 0,02 | 461 Odense | 30.284 | -504 | -19.776 | 10.004 | -0,03 | 479 Svendborg | -1.965 | -144 | 0 | -2.109 | 0,02 | 480 Nordfyn | 1.848 | -72 | 0 | 1.776 | -0,04 | 482 Langeland | 3.981 | -2.004 | 0 | 1.977 | -0,10 | 492 Ærø | 4.683 | -3.708 | 0 | 975 | -0,10 | 510 Haderslev | 12.938 | -4.128 | 0 | 8.810 | -0,10 | 530 Billund | 4.864 | -396 | 0 | 4.468 | -0,10 | 540 Sønderborg | 18.864 | -6.600 | -2.268 | 9.996 | -0,08 | 550 Tønder | 14.480 | -8.688 | 0 | 5.792 | -0,10 | 561 Esbjerg | 24.383 | -4.836 | -9.552 | 9.995 | -0,05 | 563 Fanø | -2.096 | 1.368 | 0 | -728 | 0,10 | 573 Varde | 5.689 | -132 | 0 | 5.557 | -0,06 | 575 Vejen | 15.043 | -8.532 | 0 | 6.511 | -0,10 | 580 Aabenraa | 14.057 | -4.860 | 0 | 9.197 | -0,10 | 607 Fredericia | 2.975 | -132 | 0 | 2.843 | -0,03 | 621 Kolding | 26.307 | -10.680 | -5.628 | 9.999 | -0,06 | 630 Vejle | 7.357 | -276 | 0 | 7.081 | -0,04 | | | | | | | MIDTJYLLAND | 18.556 | 2.844 | -4.320 | 17.080 | -0,01 | 615 Horsens | 25.073 | -11.232 | -3.840 | 10.001 | -0,07 | 657 Herning | 13.793 | -216 | -3.576 | 10.001 | -0,07 | 661 Holstebro | 6.933 | -144 | 0 | 6.789 | -0,07 | 665 Lemvig | 4.086 | -564 | 0 | 3.522 | -0,10 | 671 Struer | 2.107 | -48 | 0 | 2.059 | -0,06 | 706 Syddjurs | -13.384 | 6.036 | 0 | -7.348 | 0,10 | 707 Norddjurs | 5.670 | -96 | 0 | 5.574 | -0,09 | 710 Favrskov | -10.004 | 1.776 | 0 | -8.228 | 0,10 | 727 Odder | -10.706 | 6.684 | 0 | -4.022 | 0,10 | 730 Randers | 6.498 | -252 | 0 | 6.246 | -0,04 | 740 Silkeborg | -11.136 | -228 | 1.368 | -9.996 | 0,06 | 741 Samsø | 1.472 | -852 | 0 | 620 | -0,10 | 746 Skanderborg | -16.280 | 5.256 | 1.020 | -10.004 | 0,09 | 751 Aarhus | -11.862 | -840 | 2.700 | -10.002 | 0,02 | 756 Ikast-Brande | 8.157 | -1.812 | 0 | 6.345 | -0,10 | 760 Ringkøbing-Skjern | 1.030 | -144 | 0 | 886 | -0,01 | 766 Hedensted | 716 | -120 | 0 | 596 | -0,01 | 779 Skive | 4.153 | -120 | 0 | 4.033 | -0,05 | 791 Viborg | 12.237 | -240 | -1.992 | 10.005 | -0,06 | | | | | | | NORDJYLLAND | 57.971 | -15.432 | -24.096 | 18.443 | -0,02 | 773 Morsø | 9.215 | -6.060 | 0 | 3.155 | -0,10 | 787 Thisted | 7.377 | -504 | 0 | 6.873 | -0,10 | 810 Brønderslev | 2.840 | -96 | 0 | 2.744 | -0,05 | 813 Frederikshavn | -6.089 | -156 | 0 | -6.245 | 0,06 | 820 Vesthimmerland | 8.566 | -3.024 | 0 | 5.542 | -0,10 | 825 Læsø | 1.361 | -1.044 | 0 | 317 | -0,10 | 840 Rebild | 2.188 | -72 | 0 | 2.116 | -0,04 | 846 Mariagerfjord | -2.542 | -108 | 0 | -2.650 | 0,04 | 849 Jammerbugt | -4.670 | -96 | 0 | -4.766 | 0,08 | 851 Aalborg | 38.194 | -4.104 | -24.096 | 9.994 | -0,03 | 860 Hjørring | 1.531 | -168 | 0 | 1.363 | -0,01 | øim: id:gmi | | | | | | | | | | | |
|
| | | | | | Tabel 2: Kommunaløkonomisk
konsekvensberegning Beregnede virkninger af
refusionsomlægning efter initialudligningstilpasning og
midlertidig kompensationi 2017 | | Beregnet virk- ning af refu- sions- omlæg- ning efter initial udlig- nings- tilpas- ning | Beregnet midler- tidig kompen- sation for tab/ge- vinst over 0,20pct. afbeskat- nings- grundlag | Beregnet midler- tidig kompen- sation for tab/ge- vinst over 20mio. kr. | Samlet beregnet virkning (1+2+3) (-=tab) | Samlet beregnet virkning (jf.4) ipct. afbe- skat- nings- grundlag (+=tab) | | (1.000 kr) | (1.000 kr) | (1.000 kr) | (1.000 kr) | (procent) | | (1) | (2) | (3) | (4) | (5) | HELE
LANDET | -8 | 0 | -67.872 | -67.880 | 0,01 | HOVEDSTADSOMRÅDET | -181.349 | 5.448 | -13.848 | -189.749 | 0,05 | REGION
HOVEDSTADEN | -108.509 | -5.280 | -13.848 | -127.637 | 0,03 | 101 København | 40.399 | -1.428 | -18.972 | 19.999 | -0,02 | 147 Frederiksberg | 22 | -252 | 0 | -230 | 0,00 | 151 Ballerup | 7.770 | -120 | 0 | 7.650 | -0,08 | 153 Brøndby | 7.171 | -84 | 0 | 7.087 | -0,12 | 155 Dragør | -10.656 | 3.528 | 0 | -7.128 | 0,20 | 157 Gentofte | -24.939 | -180 | 5.124 | -19.995 | 0,08 | 159 Gladsaxe | -6.642 | -168 | 0 | -6.810 | 0,05 | 161 Glostrup | -3.271 | -60 | 0 | -3.331 | 0,07 | 163 Herlev | -2.502 | -72 | 0 | -2.574 | 0,05 | 165 Albertslund | 10.044 | -612 | 0 | 9.432 | -0,20 | 167 Hvidovre | 3.922 | -132 | 0 | 3.790 | -0,04 | 169 Høje-Taastrup | 9.313 | -120 | 0 | 9.193 | -0,10 | 173 Lyngby-Taarbæk | -12.563 | -132 | 0 | -12.695 | 0,08 | 175 Rødovre | 1.688 | -96 | 0 | 1.592 | -0,02 | 183 Ishøj | 10.917 | -4.020 | 0 | 6.897 | -0,20 | 185 Tårnby | -474 | -108 | 0 | -582 | 0,01 | 187 Vallensbæk | -1.103 | -36 | 0 | -1.139 | 0,04 | 190 Furesø | -18.202 | -96 | 0 | -18.298 | 0,18 | 201 Allerød | -9.219 | -60 | 0 | -9.279 | 0,15 | 210 Fredensborg | -15.011 | -96 | 0 | -15.107 | 0,16 | 217 Helsingør | -17.397 | -144 | 0 | -17.541 | 0,14 | 219 Hillerød | -15.637 | -120 | 0 | -15.757 | 0,15 | 223 Hørsholm | -7.390 | -60 | 0 | -7.450 | 0,09 | 230 Rudersdal | -15.443 | -132 | 0 | -15.575 | 0,09 | 240 Egedal | -16.442 | -108 | 0 | -16.550 | 0,18 | 250 Frederikssund | -11.461 | -108 | 0 | -11.569 | 0,13 | 260 Halsnæs | -817 | -72 | 0 | -889 | 0,02 | 270 Gribskov | -17.090 | -96 | 0 | -17.186 | 0,20 | 400 Bornholmskommune | 6.505 | -96 | 0 | 6.409 | -0,10 | | | | | | | REGION
SJÆLLAND | -32.215 | 9.300 | 0 | -22.915 | 0,02 | 253 Greve | -5.947 | -120 | 0 | -6.067 | 0,06 | 259 Køge | -4.998 | -144 | 0 | -5.142 | 0,05 | 265 Roskilde | -15.948 | -204 | 0 | -16.152 | 0,09 | 269 Solrød | -12.175 | 2.676 | 0 | -9.499 | 0,20 | 306 Odsherred | -7.172 | -72 | 0 | -7.244 | 0,12 | 316 Holbæk | 440 | -168 | 0 | 272 | 0,00 | 320 Faxe | -5.500 | -84 | 0 | -5.584 | 0,10 | 326 Kalundborg | 984 | -120 | 0 | 864 | -0,01 | 329 Ringsted | 10.282 | -84 | 0 | 10.198 | -0,18 | 330 Slagelse | 8.952 | -180 | 0 | 8.772 | -0,07 | 336 Stevns | -11.021 | 3.072 | 0 | -7.949 | 0,20 | 340 Sorø | -1.557 | -72 | 0 | -1.629 | 0,03 | 350 Lejre | -16.247 | 5.352 | 0 | -10.895 | 0,20 | 360 Lolland | 11.843 | -108 | 0 | 11.735 | -0,18 | 370 Næstved | -2.750 | -192 | 0 | -2.942 | 0,02 | 376 Guldborgsund | 10.757 | -144 | 0 | 10.613 | -0,11 | 390 Vordingborg | 7.842 | -108 | 0 | 7.734 | -0,11 | | | | | | | SYDDANMARK | 147.140 | -7.992 | -20.916 | 118.232 | -0,06 | 410 Middelfart | -11.747 | -96 | 0 | -11.843 | 0,18 | 420 Assens | 1.696 | -96 | 0 | 1.600 | -0,02 | 430 Faaborg-Midtfyn | 3.821 | -120 | 0 | 3.701 | -0,05 | 440 Kerteminde | -47 | -60 | 0 | -107 | 0,00 | 450 Nyborg | -4.548 | -72 | 0 | -4.620 | 0,09 | 461 Odense | 34.827 | -480 | -14.340 | 20.007 | -0,06 | 479 Svendborg | -2.511 | -144 | 0 | -2.655 | 0,03 | 480 Nordfyn | -358 | -72 | 0 | -430 | 0,01 | 482 Langeland | 2.479 | -36 | 0 | 2.443 | -0,12 | 492 Ærø | 4.994 | -3.048 | 0 | 1.946 | -0,20 | 510 Haderslev | 10.260 | -132 | 0 | 10.128 | -0,11 | 530 Billund | 2.589 | -60 | 0 | 2.529 | -0,06 | 540 Sønderborg | 16.417 | -180 | 0 | 16.237 | -0,13 | 550 Tønder | 14.584 | -2.916 | 0 | 11.668 | -0,20 | 561 Esbjerg | 21.837 | -276 | -1.560 | 20.001 | -0,10 | 563 Fanø | -2.220 | 768 | 0 | -1.452 | 0,20 | 573 Varde | 1.908 | -120 | 0 | 1.788 | -0,02 | 575 Vejen | 13.101 | -108 | 0 | 12.993 | -0,20 | 580 Aabenraa | 7.882 | -144 | 0 | 7.738 | -0,08 | 607 Fredericia | 105 | -120 | 0 | -15 | 0,00 | 621 Kolding | 25.229 | -216 | -5.016 | 19.997 | -0,13 | 630 Vejle | 6.844 | -264 | 0 | 6.580 | -0,03 | | | | | | | MIDTJYLLAND | -47.162 | 6.192 | 0 | -40.970 | 0,02 | 615 Horsens | 18.528 | -216 | 0 | 18.312 | -0,13 | 657 Herning | 13.253 | -204 | 0 | 13.049 | -0,09 | 661 Holstebro | 4.081 | -144 | 0 | 3.937 | -0,04 | 665 Lemvig | 3.372 | -48 | 0 | 3.324 | -0,09 | 671 Struer | 906 | -48 | 0 | 858 | -0,02 | 706 Syddjurs | -18.600 | 4.020 | 0 | -14.580 | 0,20 | 707 Norddjurs | 4.805 | -96 | 0 | 4.709 | -0,08 | 710 Favrskov | -13.801 | -108 | 0 | -13.909 | 0,17 | 727 Odder | -13.109 | 5.124 | 0 | -7.985 | 0,20 | 730 Randers | -1.430 | -240 | 0 | -1.670 | 0,01 | 740 Silkeborg | -14.566 | -216 | 0 | -14.782 | 0,09 | 741 Samsø | 1.185 | -12 | 0 | 1.173 | -0,19 | 746 Skanderborg | -19.780 | -144 | 0 | -19.924 | 0,18 | 751 Aarhus | -18.640 | -804 | 0 | -19.444 | 0,03 | 756 Ikast-Brande | 8.052 | -96 | 0 | 7.956 | -0,12 | 760 Ringkøbing-Skjern | -3.755 | -132 | 0 | -3.887 | 0,04 | 766 Hedensted | -5.340 | -108 | 0 | -5.448 | 0,07 | 779 Skive | -411 | -108 | 0 | -519 | 0,01 | 791 Viborg | 8.088 | -228 | 0 | 7.860 | -0,05 | | | | | | | NORDJYLLAND | 40.737 | -2.220 | -33.108 | 5.409 | -0,01 | 773 Morsø | 6.598 | -228 | 0 | 6.370 | -0,20 | 787 Thisted | 1.609 | -108 | 0 | 1.501 | -0,02 | 810 Brønderslev | -466 | -84 | 0 | -550 | 0,01 | 813 Frederikshavn | -11.490 | -144 | 0 | -11.634 | 0,11 | 820 Vesthimmerland | 6.016 | -84 | 0 | 5.932 | -0,11 | 825 Læsø | 1.291 | -648 | 0 | 643 | -0,20 | 840 Rebild | 1.279 | -72 | 0 | 1.207 | -0,03 | 846 Mariagerfjord | -5.486 | -96 | 0 | -5.582 | 0,08 | 849 Jammerbugt | -8.874 | -96 | 0 | -8.970 | 0,14 | 851 Aalborg | 53.611 | -504 | -33.108 | 19.999 | -0,06 | 860 Hjørring | -3.351 | -156 | 0 | -3.507 | 0,03 | øim: id:gmi | | | | | |
|