L 1 Forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner.

(Tilpasninger i udligningssystemet som følge af omlægning af refusionssystemet på beskæftigelsesområdet).

Af: Social- og indenrigsminister Karen Ellemann (V)
Udvalg: Social- og Indenrigsudvalget
Samling: 2014-15 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 03-07-2015

Fremsat: 03-07-2015

Fremsat den 3. juli 2015 af social- og indenrigsministeren (Karen Ellemann)

20142_l1_som_fremsat.pdf
Html-version

Fremsat den 3. juli 2015 af social- og indenrigsministeren (Karen Ellemann)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner

(Tilpasninger i udligningssystemet som følge af omlægning af refusionssystemet på beskæftigelsesområdet)

§ 1

I lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 798 af 24. juni 2013, som ændret senest ved lov nr. 582 af 4. maj 2015, foretages følgende ændringer:

1. I § 2, stk. 1, 2. pkt. og stk. 2, 2. pkt., ændres »58 pct.« til: »61 pct.«

2. I § 12, stk. 1 og stk. 2, 1. pkt., ændres »den tilsvarende landsgennemsnitlige forskel« til: »95 pct. af den tilsvarende landsgennemsnitlige forskel«.

3. I § 13, stk. 1 og 3, ændres »92 pct.« til: »93 pct.«

§ 2

Stk. 1. Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.

Stk. 2. § 1 har virkning fra tilskudsåret 2016.

§ 3

Stk. 1. Kommuner, som i tilskudsårene 2016 og 2017 har et samlet beregnet byrdefordelingsmæssigt tab som følge af de ændringer i refusion og tilskud, der følger af denne lovs § 1 samt lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne, og hvor tabet i 2016 overstiger 0,1 pct. af kommunens beskatningsgrundlag og i 2017 overstiger 0,2 pct. af kommunens beskatningsgrundlag, ydes et tilskud. Tilskuddet fastsættes til den del af kommunens beregnede byrdefordelingsmæssige tab, som i 2016 overstiger 0,1 pct. af kommunens beskatningsgrundlag og i 2017 overstiger 0,2 pct. af kommunens beskatningsgrundlag.

Stk. 2. Kommuner, som i tilskudsårene 2016 og 2017 har en samlet beregnet byrdefordelingsmæssig gevinst som følge af ændringer i refusion og tilskud, jf. stk. 1, og hvor gevinsten i 2016 overstiger 0,1 pct. af kommunens beskatningsgrundlag og i 2017 overstiger 0,2 pct. af kommunens beskatningsgrundlag, betaler et bidrag. Bidraget fastsættes til den del af kommunens beregnede byrdefordelingsmæssige gevinst, som i 2016 overstiger 0,1 pct. af kommunens beskatningsgrundlag og i 2017 0,2 pct. af kommunens beskatningsgrundlag.

Stk. 3. Forskellen mellem tilskud og bidrag efter stk. 1 og 2 opkræves fra eller tilbagebetales til alle kommuner efter indbyggertal.

Stk. 4. Kommuner, som har en samlet beregnet byrdefordelingsmæssig gevinst eller et tab som følge af ændringer i refusion og tilskud, jf. stk. 1, tillagt eller fratrukket beløb beregnet efter stk. 1-3, og hvor gevinsten eller tabet beregnes at overstige 10 mio. kr. i 2016 og 20 mio. kr. i 2017, betaler et bidrag henholdsvis modtager et tilskud. Bidraget og tilskuddet fastsættes til den del af kommunens beregnede byrdefordelingsmæssige gevinst henholdsvis tab, som overstiger 10 mio. kr. i 2016 og 20 mio. kr. i 2017. Overstiger det samlede bidrag det samlede tilskud, anvendes nettobidraget til finansiering af en forhøjelse af puljen efter § 16 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner til særlig vanskeligt stillede kommuner med henblik på, at økonomi- og indenrigsministeren i 2016 og 2017 kan yde et tilskud til de kommuner, hvor refusionsomlægningen kan indebære en belastning af disse kommuners økonomiske situation. Overstiger det samlede tilskud det samlede bidrag, finansieres nettotilskuddet af alle kommuner efter indbyggertal.

Stk. 5. For tilskudsåret 2016 foretages ved udmeldingen af tilskuds- og udligningsbeløb for 2016 en foreløbig beregning af de byrdefordelingsmæssige tab og gevinster efter stk. 1-4, og forhøjelsen af puljen efter § 16 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, jf. stk. 4, fastsættes. Ved udmeldingen af tilskuds- og udligningsbeløb for 2017 pr. 1. juli 2016 opgøres en endelig beregning af de byrdefordelingsmæssige tab og gevinster efter stk. 1-4 for tilskudsåret 2016. Forskellen mellem den foreløbige og den endelige beregning for den enkelte kommune afregnes ved midtvejsreguleringen af tilskuds- og udligningsbeløb for 2016. Den samlede forskel mellem den foreløbige og den endelige beregning for kommunerne under ét for 2016 opkræves fra eller tilbagebetales til alle kommuner efter indbyggertal.

Stk. 6. For tilskudsåret 2017 foretages der ved udmeldingen af tilskuds- og udligningsbeløb for 2017 pr. 1. juli 2016 en endelig beregning af de byrdefordelingsmæssige tab og gevinster efter stk. 1-4, og forhøjelsen af puljen efter § 16 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, jf. stk. 4, fastsættes.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Indledning

Regeringen genfremsætter lovforslag om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommunerne, der svarer til lovforslag nr. L 171 fremsat i folketingsåret 2014-2015 (1. samling). Lovforslaget skal ses i sammenhæng med det ligeledes genfremsatte lovforslag om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne (lovforslag om et nyt refusionssystem), der svarer til lovforslag nr. L 183 fremsat i folketingsåret 2014-2015 (1. samling).

Venstre, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Det Konservative Folkeparti indgik den 2. februar 2015 aftale om reform af refusionssystemet og tilpasninger i udligningssystemet.

Partierne er enige om en refusionsomlægning, der indebærer et mere enkelt og gennemskueligt system, hvor refusionssatserne for den statslige refusion af kommunernes forsørgelsesudgifter i udgangspunktet er ens på tværs af ydelser, og hvor refusionssatsen aftrappes over tid.

En omlægning af den statslige refusion af kommunernes forsørgelsesudgifter er et centralt element i at styrke et kommunalt fokus på resultater. Omlægningen indebærer samtidig, at en mindre andel af kommunernes udgifter kompenseres direkte gennem refusion og en større andel gennem generelle tilskud efter objektive kriterier. Det sikrer et større økonomisk incitament hos den enkelte kommune til at forebygge langvarig offentlig forsørgelse og at gennemføre en effektiv indsats. Omlægningen skal således understøtte, at kommunerne i højere grad tilbyder ledige den indsats, som hjælper den enkelte tættere på arbejdsmarkedet og i job.

Det skønnes, at den foreslåede refusionsomlægning vil løfte den strukturelle beskæftigelse med ca. 3.000 personer i 2020 og medføre et samlet provenu på 2,1 mia. kr. i perioden 2018 - 2020.

Der er enighed om, at refusionsomlægningen ikke skal indebære utilsigtede byrdefordelingsmæssige virkninger for kommunerne. Derfor skal omlægningen ses i sammenhæng med en samlet plan for tilpasninger i det kommunale tilskuds- og udligningssystem på kort og på længere sigt.

Der er enighed om følgende plan for tilpasninger i det kommunale tilskuds- og udligningssystem på kort og på længere sigt:

? For det første gennemføres med virkning fra 1. januar 2016 en initial tilpasning af udligningssystemet med et øget udligningsniveau, som bl.a. vil virke til gavn for yderkommuner. Det sker ved, at udligningsniveauet i landsudligningen øges, mens grænserne for henholdsvis overudligningsordningen og ordningen for kommuner med højt strukturelt underskud tilpasses.

? For det andet etableres en midlertidig kompensationsordning, som begrænser kommunernes tab og gevinster til 0,1 procent af beskatningsgrundlaget i 2016 og 0,2 procent i 2017, samt et loft som yderligere begrænser de absolutte gevinster og tab til 10 mio.kr. i 2016 og til 20 mio. kr. i 2017. Midlerne fra det absolutte gevinst- og tabsloft anvendes til en forhøjelse af tilskuddet efter § 16 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner og reserveres til særtilskud til særlig vanskeligt stillede kommuner, hvor refusionsomlægningen kan indebære en belastning på disse kommuners økonomiske situation.

? For det tredje igangsættes et arbejde i Finansieringsudvalget under Økonomi- og Indenrigsministeriet med henblik på en permanent tilpasning af det kommunale tilskuds- og udligningssystem, som vil kunne træde i kraft pr. 1. januar 2018. Partierne er enige om at medvirke til at gennemføre udligningsændringer, så der ikke sker utilsigtede forskydninger i kommunernes økonomi som følge af reformen, således at disse kan træde i kraft fra 2018.

Nærværende lovforslag udmønter elementerne i aftalen af 2. februar 2015, der vedrører tilpasningerne i det kommunale tilskuds- og udligningssystem med hensyn til de initale tilpasninger i udligningssystemet og etableringen af en midlertidig kompensationsordning i 2016 og 2017.

Der henvises til det parallelt fremsatte forslag til lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser m.v. udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne, der udmønter elementerne i aftalen af 2. februar 2015, der vedrører omlægningen af den statslige refusion af kommunernes forsørgelsesudgifter.

2. Hovedpunkter i lovforslaget

2.1. Gældende ret

Det generelle tilskuds- og udligningssystem består af et bloktilskud samt en landsudligning, en hovedstadsudligning og en tilskudsordning for kommuner med højt strukturelt underskud.

Staten yder hvert år et bloktilskud til kommunerne efter § 14 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner. En del af bloktilskuddet går til at finansiere landsudligningsordningen (§ 2 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner) og tilskudsordningen for kommuner med højt strukturelt underskud (§ 12 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner). Den resterende del af bloktilskuddet fordeles til kommunerne i forhold til indbyggertallet.

Formålet med udligningssystemet er at udligne forskelle i kommunernes økonomiske vilkår. Der er forskelle i kommunernes vilkår både på udgiftssiden og på indtægtssiden. Kommunernes vigtigste indtægtskilder er indkomstskat og grundskyld. Men kommunernes indtægtsmuligheder er forskellige på grund af forskelle i befolkningens indkomster og forskelle i grundværdierne. På udgiftssiden er der forskelle i efterspørgslen efter de kommunale tilbud og ydelser. Disse forskelle skyldes i vidt omfang forskelle i befolkningens alderssammensætning og forskelle i den socioøkonomiske struktur i kommunen.

Til brug for udligningen opgøres den enkelte kommunes beskatningsgrundlag og udgiftsbehov. Beskatningsgrundlaget er et udtryk for kommunens beskatningsmuligheder og består af en sammenvejning af udskrivningsgrundlaget for indkomstskat og de afgiftspligtige grundværdier. Udgiftsbehovet er de beregnede udgifter en kommune står over for som følge af befolkningens behov for kommunale tilbud og ydelser.

Landsudligningen omfatter alle landets kommuner og er bygget op omkring en udligning af forskelle mellem kommunernes strukturelle underskud, som er forskellen mellem en kommunes udgiftsbehov og kommunens beregnede skatteindtægter.

Ud over den generelle udligningsordning, som omfatter alle landets kommuner, findes der en særlig hovedstadsudligning (§ 7 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner), som omfatter de 34 kommuner i hovedstadsområdet. Hovedstadsudligningen er konstrueret som en mellemkommunal udligningsordning. Hovedstadsudligningen er - ligesom landsudligningen - opbygget som en nettoudligning, hvor der beregnes et strukturelt underskud eller overskud for hver kommune som forskellen mellem kommunens udgiftsbehov og kommunens beregnede skatteindtægter.

Tilskudsordningen for kommuner med højt strukturelt underskud omfatter de kommuner uden for hovedstadsområdet, hvor kommunens strukturelle underskud pr. indbygger overstiger det landsgennemsnitlige strukturelle underskud. Dette tilskud finansieres som ovenfor nævnt af det statslige bloktilskud til kommunerne.

I systemet er desuden fastsat regler om et overudligningsloft. Overudligningsloftet indebærer, at ændringer i en kommunes udskrivningsgrundlag ikke kan udløse modgående bevægelser i udligningen, som overstiger 92 pct. af kommunens skatteprovenu af ændringen. En kommune vil således højst kunne komme til at miste 92 pct. af et ekstra skatteprovenu i udligning.

Det er typisk kommuner, som har en relativ lav skatteprocent, som ved et vist udligningsniveau bliver omfattet af overudligningsordningen. For en kommune, som betaler til udligningen indebærer det, at kommunen skærmes af for en del af betalingen. Omvendt, hvis der er tale om en kommune, som er modtager fra udligningen, betyder det, at kommunen modtager mindre i udligningstilskud, hvis den er i overudligning.

Staten yder endvidere hvert år et beskæftigelsestilskud til kommunerne til finansiering af kommunernes udgifter til forsikrede ledige. Beskæftigelsestilskuddet omfatter kommunernes nettoudgifter til arbejdsløshedsdagpenge, uddannelsesydelse, løntilskud til arbejdsgivere, der ansætter forsikrede ledige i løntilskudsjob, personlig assistance til handicappede, befordringsgodtgørelse til forsikrede ledige og hjælpemidler bortset fra undervisningsmaterialer til forsikrede ledige og beskæftigede.

Systemet indeholder herudover nogle særlige tilskudsordninger med henblik på at kunne tage hensyn til særlige forhold, som ikke opfanges af det generelle udligningssystem. Herunder ydes bl.a. et tilskud til særlig vanskeligt stillede kommuner (§ 16 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner) og et tilskud til kommuner i hovedstadsområdet, der har særlige økonomiske vanskeligheder (§ 19 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner).

2.2. Økonomi- og Indenrigsministeriets overvejelser og den foreslåede ordning

Det nye refusionssystem som foreslået i det samtidigt fremsatte forslag om til lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne indebærer, at refusionssatserne for den statslige refusion af kommunernes forsørgelsesudgifter i udgangspunktet er ens på tværs af ydelser. Refusionssatsen aftrappes over tid fra 80 pct. i de første 4 uger, 40 pct. i uge 5-26, 30 pct. i uge 27-52 og 20 pct. efter uge 52. Ændringerne i refusionssatserne vil samlet set indebære, at kommunerne fremover modtager en mindre andel af udgifterne på en række forsørgelsesudgifter via statslige refusioner. Til gengæld øges bloktilskuddet og beskæftigelsestilskuddet med et tilsvarende beløb. Samlet set er det nye refusionssystem derfor udgiftsneutralt.

Da fordelingen af statsrefusioner og fordelingen af bloktilskud ikke er ens for de enkelte kommuner, vil der umiddelbart blive tale om en nettogevinst eller et nettotab. Disse virkninger forstærkes over årene, idet refusionsomlægningen indfases over en længere periode i takt med, at der sker en udfasning af ydelserne til de personer, der har fået tilkendt førtidspension og fleksjob/ledighedsydelse i det gamle refusionssystem.

Samlet ville der således uden tilpasninger i tilskuds- og udligningssystemet være tale om væsentlige byrdefordelingsmæssige forskydninger, som øges over tid og ændrer den økonomiske fordeling mellem kommunerne.

I aftalen af 2. februar 2015 mellem Venstre, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Det Konservative Folkeparti om reform af refusionssystemet og tilpasninger i udligningssystemet er der enighed om en plan for håndtering af de nævnte byrdefordelingsmæssige konsekvenser. Planen består af tre elementer, som samlet set skal medføre, at der ikke sker utilsigtede forskydninger i kommunernes økonomi som følge af reformen.

For det første initiale tilpasninger i udligningssystemet, som øger udligningsniveauet, for det andet en overgangsordning i form af en midlertidig kompensation for tab over en vis størrelse og for det tredje et fremadrettet arbejde med henblik på ændringer i tilskuds- og udligningssystemet med virkning fra 2018, herunder under hensyntagen til forskelle i kommunernes befolkningssammensætning.

Der er enighed om, at der bør gennemføres tilpasninger i udligningssystemet, samtidig med at refusionsomlægningen træder i kraft med henblik på at undgå utilsigtede byrdefordelingsmæssige forskydninger mellem kommunerne som følge af refusionsomlægningen.

Der foreslås en initial tilpasning af udligningssystemet, som får virkning fra 2016, som består i, at udligningsniveauet øges ved forskellige tiltag, som skal ses i sammenhæng:

? En forhøjelse af det generelle udligningsniveau i landsudligningen fra 58 til 61 pct. Det svarer til, at den samlede udligningsprocent for hovedstadskommuner øges fra 85 til 88 pct. og for kommuner uden for hovedstadsområdet med højt strukturelt underskud fra 90 til 93 pct.

? En mindre opjustering af grænsen for overudligning. Denne procent forhøjes fra 92 til 93 pct., hvilket indebærer, at det højere udligningsniveau har gennemslag for flere kommuner.

? En forstærket udligning for kommuner med højt strukturelt underskud, således at grænsen for tilskud til kommuner med højt strukturelt underskud nedsættes fra 100 til 95 pct. af landsgennemsnittet. Det betyder, at kommuner, der har et strukturelt underskud pr. indbygger, som overstiger 95 pct. af det landsgennemsnitlige underskud per indbygger, får ekstra tilskud.

Den samlede tilpasning giver allerede fra det første år overordnet set anledning til en væsentlig reduktion i de fordelingsmæssige konsekvenser mellem de enkelte kommuner og herunder en bedre balance i virkningerne set mellem hovedstaden og resten af landet.

Der foreslås endvidere etableret en midlertidig kompensationsordning, der begrænser de enkelte kommuners beregnede tab/gevinster til henholdsvis 0,1 pct. og 0,2 pct. af beskatningsgrundlaget i 2016 og 2017 samt et loft, som yderligere begrænser de absolutte gevinster og tab til 10 mio.kr. i 2016 og til 20 mio. kr. i 2017. Midlerne fra den yderligere begrænsning, hvor bidragene måtte overstige kompensationsbeløbene, reserveres til særtilskud til særligt vanskeligt stillede kommuner, hvor refusionsomlægningen kan indebære en belastning på disse kommuners økonomiske situation. Midlerne overføres til tilskudsrammen til særlig vanskeligt stillede kommuner efter § 16 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner. Kompensationen beregnes endeligt med udgangspunkt i de seneste oplysninger ved regnskab 2015.

3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

Refusionsomlægningen og nærværende lovforslag om tilpasninger i udligningssystemet vil samlet set give anledning til visse byrdefordelingsmæssige forskydninger mellem kommunerne. Forskydningerne begrænses dog derved, at kommuner med beregnede tab/gevinster på over henholdsvis 0,1 pct. og 0,2 pct. af beskatningsgrundlaget i 2016 og 2017, modtager et tilskud eller betaler et bidrag svarende til afvigelsen i forhold til disse grænser. Herudover begrænses de absolutte gevinster og tab til højst 10 mio. kr. i 2016 og til højst 20 mio. kr. i 2017.

For at sikre, at kompensationen i 2016 og 2017 så vidt muligt afspejler den aktuelle situation i kommunerne, beregnes den midlertidige kompensationsordning endeligt med udgangspunkt i de oplysninger, som kendes med de kommunale regnskaber for 2015. En endelig beregning af den enkelte kommunes kompensation for 2016 og 2017 kan således beregnes i foråret 2016.

I første omgang beregnes en foreløbig kompensation for 2016 med udgangspunkt i regnskaberne for 2014, således at denne kan meldes ud til kommunerne i forbindelse med udmeldingen af tilskud og udligning for 2016.

Herefter beregnes en endelig kompensation for 2016 og 2017 med udgangspunkt i regnskaberne for 2015, der meldes ud til kommunerne i forbindelse med udmeldingen af tilskud og udligning for 2017 pr. 1. juli 2016.

I bilag 2 er vist tabeller, som viser de foreløbigt beregnede byrdefordelingsmæssige forskydninger for den enkelte kommune af refusionsomlægningen og tilpasningerne i udligningssystemet nævnt i §§ 1 og 3 i henholdsvis 2016 og 2017. Kolonne 1 i tabellerne viser den beregnede virkning af refusionsomlægningen efter den initiale udligningstilpasning i 1.000 kr. Kolonne 2 viser den beregnede virkning af den midlertidige kompensation for tab eller gevinst på henholdsvis over 0,1 pct. af den enkelte kommunes beskatningsgrundlag i 2016 og over 0,2 pct. af den enkelte kommunes beskatningsgrundlag i 2017. Beløbet er i 1.000 kr. Kolonne 3 viser den beregnede virkning af den midlertidige kompensation for tab eller gevinst på henholdsvis over 10 mio. kr. i 2016 og over 20 mio. kr. i 2017 i 1.000 kr. Kolonne 4 viser den samlede beregnede virkning i henholdsvis 2016 og 2017, og kolonne 5 viser den samlede beregnede virkning i pct. af kommunens beskatningsgrundlag.

Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for stat og regioner.

Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner.

4. Økonomiske og administrative konsekvenser m.v. for erhvervslivet

Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.

5. Administrative konsekvenser for borgerne

Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.

6. Miljømæssige konsekvenser

Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

7. Forholdet til EU-retten

Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

8. Hørte myndigheder og organisationer mv.

Det tidligere lovforslag var i høring hos KL i perioden den 6. februar til den 6. marts 2015. Nærværende genfremsatte lovforslag forventes sendt i høring umiddelbart efter 1. behandlingen.

 
9. Sammenfattende skema
 
Positive konsekvenser /
mindreudgifter
Negative konsekvenser /
merudgifter
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Samlet set vil refusionsomlægning og nærværende lovforslag give anledning til visse byrdefordelingsmæssige forskydninger mellem kommunerne. Beregnede tab og gevinster på over 0,1 pct. af beskatningsgrundlaget i 2016 og 0,2 pct. af beskatningsgrundlaget i 2017 modtager dog tilskud og betaler bidrag svarende hertil. Herudover begrænses absolutte gevinster og tab til højst 10 mio. kr. i 2016 og til højst 20 mio. kr. i 2017.
Samlet set vil refusionsomlægning og nærværende lovforslag give anledning til visse byrdefordelingsmæssige forskydninger mellem kommunerne. Beregnede tab og gevinster på over 0,1 pct. af beskatningsgrundlaget i 2016 og 0,2 pct. af beskatningsgrundlaget i 2017 modtager dog tilskud og betaler bidrag svarende hertil. Herudover begrænses absolutte gevinster og tab til højst 10 mio. kr. i 2016 og til højst 20 mio. kr. i 2017.
Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Ingen
Ingen
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for borgerne
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.


Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Forslaget er et led i de initiale tilpasninger i udligningssystemet med henblik på at modvirke de byrdefordelingsmæssige forskydninger som følge af refusionsomlægningen.

Forslaget indebærer, at det generelle udligningsniveau i landsudligningen forhøjes fra 58 til 61 pct. Forhøjelsen betyder, at kommunerne med et strukturelt underskud, jf. udligningslovens § 2, stk.1, modtager 61 pct. mod hidtil 58 pct. af dette underskud i udligningsbidrag fra landsudligningen, hvorimod kommuner med et strukturelt overskud, jf. udligningslovens § 2, stk. 2, skal bidrage med 61 pct. af overskuddet mod hidtil 58 pct. Den del af finansieringen af det yderligere tilskud, som ikke dækkes ved yderligere bidrag, finansieres over bloktilskuddet.

Der sker ikke ændringer i udlignings- og tilskudsprocenterne for hverken den særlige hovedstadsudligning eller ordningen vedr. kommuner med et højt strukturelt underskud.

Vedr. ændring i den særlige overudligningsbestemmelse henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 3.

Til nr. 2

Forslaget er det andet led i de initiale tilpasninger i udligningssystemet med henblik på at modvirke de byrdefordelingsmæssige forskydninger som følge af refusionsomlægningen.

Forslaget indebærer, at grænsen for tilskud til kommuner med højt strukturelt underskud nedsættes fra 100 til 95 pct. af landsgennemsnittet. Det betyder, at kommuner, der har et strukturelt underskud pr. indbygger, som overstiger 95 pct. af det landsgennemsnitlige underskud pr. indbygger, får ekstra tilskud.

En forstærket udligning for kommuner med højt strukturelt underskud betyder, at kommunerne uden for hovedstadsområdet, der har et strukturelt underskud pr. indbygger, der overstiger 95 pct. af det landsgennemsnitlige underskud pr. indbygger, modtager ekstra tilskud. Ved at nedsætte grænsen til 95 pct. af det landsgennemsnitlige underskud vil flere kommuner bliver omfattet af ordningen. Hertil kommer, at de kommuner, der allerede er omfattet af ordningen, som følge af ændringen vil få beregnet et højere tilskud.

Til nr. 3

Forslaget er det tredje led i de initiale tilpasninger i udligningssystemet med henblik på at modvirke de byrdefordelingsmæssige forskydninger som følge af refusionsomlægningen.

Forslaget indebærer, at grænsen for overudligning forhøjes fra 92 til 93 pct. Herved sikres et gennemslag af forhøjelsen af det generelle udligningsniveau, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, også for de kommuner, som i dag er omfattet af overudligningsbestemmelsen.

Forhøjelsen af grænsen for overudligning indebærer, at gruppen af kommuner, der betaler til udligningen og samtidig er i overudligning, skal betale et øget bidrag til udligningen. Kommuner, der modtager fra udligningen og samtidig er i overudligning, får omvendt øget det beløb de modtager fra udligningen.

Til § 2

Loven træder i kraft dagen efter offentliggørelsen i Lovtidende og har virkning fra og med tilskudsåret 2016. Det har stor betydning for kommunernes budgetlægning, at de kender tilskuds- og udligningsbeløb inden budgetvedtagelsen, så de kan indgå som forudsætninger for udarbejdelsen af budgettet.

Til § 3

Det indgår i den politiske aftale af 2. februar 2015 om reform af refusionssystemet og tilpasninger i udligningssystemet, at der skal etableres en midlertidig kompensationsordning, der begrænser de enkelte kommuners beregnede tab/gevinster til 0,1 pct. af beskatningsgrundlaget i 2016 og 0,2 pct. af beskatningsgrundlaget i 2017 samt at der etableres et loft, som yderligere begrænser de absolutte gevinster og tab til 10 mio.kr. i 2016 og til 20 mio. kr. i 2017. I det omfang midlerne fra gevinst- og tabsloftet udgør et positivt nettobeløb, hvilket forventes ud fra de foreløbige beregninger, anvendes disse til en forhøjelse af puljen efter lovens § 16 og reserveres til særtilskud til særlig vanskeligt stillede kommuner, hvor refusionsomlægningen kan indebære en belastning på disse kommuners økonomiske situation.

Stk. 1-3

Den foreslåede midlertidige kompensationsordning indebærer, at de kommuner, der har et beregnet byrdefordelingsmæssigt tab som følge af den foreslåede refusionsomlægning og de foreslåede tilpasninger i udligningssystemet, som overstiger 0,1 pct. af kommunens beskatningsgrundlag i 2016 og 0,2 pct. af kommunens beskatningsgrundlag i 2017, modtager et tilskud svarende til den del af tabet, der overstiger grænseværdien på henholdsvis 0,1 pct. af beskatningsgrundlaget i 2016 og 0,2 pct. af beskatningsgrundlaget i 2017.

Den midlertidige kompensationsordning indebærer endvidere, at de kommuner, der har en beregnet byrdefordelingsmæssigt gevinst som følge af den foreslåede refusionsomlægning og de foreslåede tilpasninger i udligningssystemet, som overstiger 0,1 pct. af kommunens beskatningsgrundlag i 2016 og 0,2 pct. af kommunens beskatningsgrundlag i 2017, betaler et bidrag svarende til den del af gevinsten, der overstiger grænseværdien på henholdsvis 0,1 pct. af beskatningsgrundlaget i 2016 og 0,2 pct. af beskatningsgrundlaget i 2017.

En eventuel forskel mellem samlet tilskud og samlet bidrag opkræves eller tilbagebetales til alle kommuner efter indbyggertal, dvs. den samme fordelingsnøgle, som anvendes for den del af bloktilskuddet, der ikke anvendes til udligning.

Stk. 4

Gevinst- og tabsloftet, som foreslås etableret i form af et loft der yderligere begrænser de absolutte gevinster og tab til 10 mio.kr. i 2016 og til 20 mio. kr. i 2017 udgør en yderligere kompensation i forhold til ordningen, som kompenserer for tab og gevinster over 0,1 henholdsvis 0,2 pct. af beskatningsgrundlaget i 2016 og 2017, og virkningen af det yderligere loft beregnes således efter, at beløbene i denne ordning er beregnet. Et positivt nettobidrag fra begrænsningen af de absolutte gevinster og tab anvendes til finansiering af særtilskuddet til særlig vanskeligt stillede kommuner, hvor refusionsomlægningen kan indebære en belastning af disse kommuners økonomiske situation. Midlerne overføres til tilskudsrammen til særlig vanskeligt stillede kommuner efter § 16 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner. Midlerne fordeles af økonomi- og indenrigsministeren. Hvis tilskuddet overstiger bidraget finansieres nettotilskuddet af alle kommuner efter indbyggertal.

Stk. 5-6

For at sikre at kompensationen i 2016 og 2017 så vidt muligt afspejler den aktuelle situation i kommunerne, beregnes den midlertidige kompensationsordning endeligt på baggrund af de oplysninger, som kendes med de kommunale regnskaber for 2015. En endelig beregning af den enkelte kommunes kompensation for 2016 og 2017 kan således beregnes i foråret 2016. De byrdefordelingsmæssige virkninger beregnes af Økonomi- og Indenrigsministeriet på baggrund af bidrag vedrørende virkninger af refusionsomlægningen fra Beskæftigelsesministeriet.

I første omgang beregnes en foreløbig kompensation for 2016 med udgangspunkt i regnskaberne for 2014, således at denne kan meldes ud til kommunerne i forbindelse med udmeldingen af tilskud og udligning for 2016. Samtidig fastsættes en forhøjelse af særtilskudspuljen for 2016 endeligt på baggrund heraf. Afregningen af den foreløbige kompensation for 2016 sker i 12-delsrater i løbet af 2016 efter de nærmere regler for afregning, der fastsættes efter lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner.

Herefter beregnes i foråret 2016 en endelig kompensation som følge af den midlertidige kompensationsordning for 2016 og 2017 med udgangspunkt i regnskaberne for 2015, således at denne kan meldes ud til kommunerne i forbindelse med udmeldingen af tilskud og udligning for 2017 pr. 1. juli 2016. Samtidig fastsættes forhøjelsen af særtilskudspuljen for 2017.

Afregningen af den endelige kompensation for 2017 sker i 12-delsrater i løbet af 2017 efter de nærmere regler for afregning, der fastsættes efter lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner. Afregningen af efterreguleringen af kompensationen for 2016 sker i de tre sidste måneder af 2016.

En eventuel forskel mellem samlet tilskud og samlet bidrag i den yderligere midlertidige kompensationsordning i den endelige beregning for 2016 i forhold til den foreløbige beregning opkræves eller tilbagebetales til alle kommuner efter indbyggertal.


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

   
Gældende formulering
 
Lovforslaget
   
  
§ 1
   
  
I lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 798 af 24. juni 2013, som ændret senest ved lov nr. 582 af 4. maj 2015 2015, foretages følgende ændringer:
   
Kapitel 2
  
   
Landsudligning
  
   
§ 2. En kommune, hvis udgiftsbehov efter § 3 er større end kommunens beregnede skatteindtægter efter § 6, modtager et udligningstilskud. En kommunes udligningstilskud beregnes som 58 pct. af forskellen mellem kommunens udgiftsbehov og kommunens beregnede skatteindtægter.
  
Stk. 2. En kommune, hvis udgiftsbehov efter § 3 er mindre end kommunens beregnede skatteindtægter efter § 6, betaler et udligningsbidrag. En kommunes udligningsbidrag beregnes som 58 pct. af forskellen mellem kommunens udgiftsbehov og kommunens beregnede skatteindtægter.
 
1. I § 2, stk.1, 2. pkt. og stk. 2, 2. pkt., ændres »58 pct.« til: »61 pct.«.
   
Kapitel 4
  
   
Udligningstilskud til kommuner med højt strukturelt underskud
  
   
§ 12. Der ydes et årligt tilskud til de kommuner uden for hovedstadsområdet, hvor forskellen mellem kommunens udgiftsbehov efter § 3 pr. indbygger og kommunens beregnede skatteindtægter efter § 6 pr. indbygger overstiger den tilsvarende landsgennemsnitlige forskel.
  
Stk. 2. Tilskuddet pr. indbygger efter stk. 1 beregnes som 32 pct. af den del af forskellen mellem kommunens udgiftsbehov efter § 3 pr. indbygger og kommunens beregnede skatteindtægter efter § 6 pr. indbygger, der overstiger den tilsvarende landsgennemsnitlige forskel. Det samlede tilskud fremkommer ved at gange med kommunens indbyggertal.
 
2. I § 12, stk. 1 og stk. 2, 1. pkt., ændres »den tilsvarende landsgennemsnitlige forskel« til: »95 pct. af den tilsvarende landsgennemsnitlige forskel«.
   
Kapitel 5
  
   
Overudligning
  
   
§ 13. For kommunerne uden for hovedstadsområdet gælder det, at hvis en stigning i en kommunes udskrivningsgrundlag ville påføre kommunen et samlet tab efter §§ 2 og 12, som overstiger 92 pct. af gevinsten i form af øget provenu af indkomstskat, korrigeres tilskud efter § 12.
  
Stk. 2. Den samlede korrektion efter stk. 1 fordeles i forhold til den enkelte kommunes andel af det samlede indbyggertal i hele landet.
 
3. I § 13, stk. 1 og 3, ændres »92 pct.« til: »93 pct.«
Stk. 3. For kommunerne i hovedstadsområdet gælder det, at hvis en stigning i en kommunes udskrivningsgrundlag ville påføre kommunen et samlet tab efter §§ 2 og 7, som overstiger 92 pct. af gevinsten i form af øget provenu af indkomstskat, korrigeres tilskud eller bidrag efter § 7.
  
   
  
§ 2
   
  
Stk. 1. Loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
  
Stk. 2. § 1 har virkning fra tilskudsåret 2016.
   
  
§ 3
   
  
Stk. 1. Kommuner, som i tilskudsårene 2016 og 2017 har et samlet beregnet byrdefordelingsmæssigt tab som følge af de ændringer i refusion og tilskud, der følger af denne lovs § 1 samt lov om kommunernes finansiering af visse offentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne g , og hvor tabet i 2016 overstiger 0,1 pct. af kommunens beskatningsgrundlag og i 2017 overstiger 0,2 pct. af kommunens beskatningsgrundlag, ydes et tilskud. Tilskuddet fastsættes til den del af kommunens beregnede byrdefordelingsmæssige tab, som i 2016 overstiger 0,1 pct. af kommunens beskatningsgrundlag og i 2017 overstiger 0,2 pct. af kommunens beskatningsgrundlag.
  
Stk. 2. Kommuner, som i tilskudsårene 2016 og 2017 har en samlet beregnet byrdefordelingsmæssig gevinst som følge af ændringer i refusion og tilskud, jf. stk. 1, og hvor gevinsten i 2016 overstiger 0,1 pct. af kommunens beskatningsgrundlag og i 2017 overstiger 0,2 pct. af kommunens beskatningsgrundlag, betaler et bidrag. Bidraget fastsættes til den del af kommunens beregnede byrdefordelingsmæssige gevinst, som i 2016 overstiger 0,1 pct. af kommunens beskatningsgrundlag og i 2017 0,2 pct. af kommunens beskatningsgrundlag.
  
Stk. 3. Forskellen mellem tilskud og bidrag efter stk. 1 og 2 opkræves fra eller tilbagebetales til alle kommuner efter indbyggertal.
  
Stk. 4. Kommuner, som har en samlet beregnet byrdefordelingsmæssig gevinst eller et tab som følge af ændringer i refusion og tilskud, jf. stk. 1, tillagt eller fratrukket beløb beregnet efter stk. 1-3, og hvor gevinsten eller tabet beregnes at overstige 10 mio. kr. i 2016 og 20 mio. kr. i 2017, betaler et bidrag henholdsvis modtager et tilskud. Bidraget og tilskuddet fastsættes til den del af kommunens beregnede byrdefordelingsmæssige gevinst henholdsvis tab, som overstiger 10 mio. kr. i 2016 og 20 mio. kr. i 2017. Overstiger det samlede bidrag det samlede tilskud, anvendes nettobidraget til finansiering af en forhøjelse af puljen efter § 16 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner til særligt vanskeligt stillede kommuner med henblik på, at økonomi- og indenrigsministeren i 2016 og 2017 kan yde et tilskud til de kommuner, hvor refusionsomlægningen kan indebære en belastning af disse kommuners økonomiske situation. Overstiger det samlede tilskud det samlede bidrag, finansieres nettotilskuddet af alle kommuner efter indbyggertal.
  
Stk. 5. For tilskudsåret 2016 foretages ved udmeldingen af tilskuds- og udligningsbeløb for 2016 en foreløbig beregning af de byrdefordelingsmæssige tab og gevinster efter stk. 1-4, og forhøjelsen af puljen efter § 16 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, jf. stk. 4, fastsættes. Ved udmeldingen af tilskuds- og udligningsbeløb for 2017 pr. 1. juli 2016 opgøres en endelig beregning af de byrdefordelingsmæssige tab og gevinster efter stk. 1-4 for tilskudsåret 2016. Forskellen mellem den foreløbige og den endelige beregning for den enkelte kommune afregnes ved midtvejsreguleringen af tilskuds- og udligningsbeløb for 2016. Den samlede forskel mellem den foreløbige og den endelige beregning for kommunerne under ét for 2016 opkræves fra eller tilbagebetales til alle kommuner efter indbyggertal.
  
Stk. 6. For tilskudsåret 2017 foretages der ved udmeldingen af tilskuds- og udligningsbeløb for 2017 pr. 1. juli 2016 en endelig beregning af de byrdefordelingsmæssige tab og gevinster efter stk. 1-4, og forhøjelsen af puljen efter § 16 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, jf. stk. 4, fastsættes.



Bilag 2

Tabel 1:
Kommunaløkonomisk konsekvensberegning
Beregnede virkninger af refusionsomlægning efter initial udligningstilpasning og midlertidig kompensation i 2016
      
 
Beregnet
virk-
ning
af
refu-
sions-
omlæg-
ning
efter
initial
udlig-
nings-
tilpas-
ning
Beregnet
midler-
tidig
kompen-
sation
for
tab/ge-
vinst
over
0,10 pct.
af beskat-
nings-
grundlag
Beregnet
midler-
tidig
kompen-
sation
for
tab/ge-
vinst
over
10 mio. kr.
Samlet
beregnet
virkning
(1+2+3)
(-=tab)
Samlet
beregnet
virkning
(jf.4)
i pct.
af be-
skat-
nings-
grundlag
(+=tab)
 
(1.000 kr)
(1.000 kr)
(1.000 kr)
(1.000 kr)
(procent)
 
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
      
HELE LANDET
-2
0
3.444
3.442
0,00
HOVEDSTADSOMRÅDET
-320.633
85.920
69.084
-165.629
0,04
REGION HOVEDSTADEN
-244.517
58.200
61.044
-125.273
0,03
101 København
-36.783
-1.512
28.296
-9.999
0,01
147 Frederiksberg
-7.666
-264
0
-7.930
0,03
151 Ballerup
4.855
-120
0
4.735
-0,05
153 Brøndby
4.792
-84
0
4.708
-0,08
155 Dragør
-10.856
7.272
0
-3.584
0,10
157 Gentofte
-31.063
5.856
15.204
-10.003
0,04
159 Gladsaxe
-10.083
-168
252
-9.999
0,07
161 Glostrup
-5.009
504
0
-4.505
0,10
163 Herlev
-4.112
-72
0
-4.184
0,08
165 Albertslund
9.024
-4.344
0
4.680
-0,10
167 Hvidovre
3.230
-132
0
3.098
-0,03
169 Høje-Taastrup
5.826
-132
0
5.694
-0,06
173 Lyngby-Taarbæk
-16.676
1.368
5.304
-10.004
0,07
175 Rødovre
-46
-96
0
-142
0,00
183 Ishøj
10.650
-7.236
0
3.414
-0,10
185 Tårnby
-2.217
-108
0
-2.325
0,03
187 Vallensbæk
-2.226
-36
0
-2.262
0,07
190 Furesø
-20.703
10.656
48
-9.999
0,10
201 Allerød
-10.143
3.732
0
-6.411
0,10
210 Fredensborg
-16.557
7.308
0
-9.249
0,10
217 Helsingør
-19.638
6.588
3.048
-10.002
0,08
219 Hillerød
-17.358
6.756
600
-10.002
0,10
223 Hørsholm
-9.290
1.140
0
-8.150
0,10
230 Rudersdal
-20.172
1.884
8.292
-9.996
0,06
240 Egedal
-17.467
8.172
0
-9.295
0,10
250 Frederikssund
-13.905
5.196
0
-8.709
0,10
260 Halsnæs
-2.217
-84
0
-2.301
0,04
270 Gribskov
-17.825
9.096
0
-8.729
0,10
400 Bornholms kommune
9.118
-2.940
0
6.178
-0,10
      
REGION SJÆLLAND
-18.307
5.868
8.040
-4.399
0,00
253 Greve
-5.774
-120
0
-5.894
0,06
259 Køge
-3.837
-156
0
-3.993
0,04
265 Roskilde
-20.666
2.628
8.040
-9.998
0,06
269 Solrød
-11.968
7.176
0
-4.792
0,10
306 Odsherred
-4.670
-84
0
-4.754
0,08
316 Holbæk
1.442
-180
0
1.262
-0,01
320 Faxe
-3.856
-84
0
-3.940
0,07
326 Kalundborg
3.015
-120
0
2.895
-0,04
329 Ringsted
9.499
-3.864
0
5.635
-0,10
330 Slagelse
5.121
-192
0
4.929
-0,04
336 Stevns
-9.343
5.328
0
-4.015
0,10
340 Sorø
-1.041
-72
0
-1.113
0,02
350 Lejre
-15.410
9.924
0
-5.486
0,10
360 Lolland
15.562
-8.976
0
6.586
-0,10
370 Næstved
1.780
-204
0
1.576
-0,01
376 Guldborgsund
11.841
-2.352
0
9.489
-0,10
390 Vordingborg
9.996
-2.784
0
7.212
-0,10
      
SYDDANMARK
186.295
-51.480
-37.224
97.591
-0,05
410 Middelfart
-9.947
3.228
0
-6.719
0,10
420 Assens
4.968
-108
0
4.860
-0,07
430 Faaborg-Midtfyn
7.703
-132
0
7.571
-0,09
440 Kerteminde
667
-60
0
607
-0,02
450 Nyborg
-789
-84
0
-873
0,02
461 Odense
30.284
-504
-19.776
10.004
-0,03
479 Svendborg
-1.965
-144
0
-2.109
0,02
480 Nordfyn
1.848
-72
0
1.776
-0,04
482 Langeland
3.981
-2.004
0
1.977
-0,10
492 Ærø
4.683
-3.708
0
975
-0,10
510 Haderslev
12.938
-4.128
0
8.810
-0,10
530 Billund
4.864
-396
0
4.468
-0,10
540 Sønderborg
18.864
-6.600
-2.268
9.996
-0,08
550 Tønder
14.480
-8.688
0
5.792
-0,10
561 Esbjerg
24.383
-4.836
-9.552
9.995
-0,05
563 Fanø
-2.096
1.368
0
-728
0,10
573 Varde
5.689
-132
0
5.557
-0,06
575 Vejen
15.043
-8.532
0
6.511
-0,10
580 Aabenraa
14.057
-4.860
0
9.197
-0,10
607 Fredericia
2.975
-132
0
2.843
-0,03
621 Kolding
26.307
-10.680
-5.628
9.999
-0,06
630 Vejle
7.357
-276
0
7.081
-0,04
      
MIDTJYLLAND
18.556
2.844
-4.320
17.080
-0,01
615 Horsens
25.073
-11.232
-3.840
10.001
-0,07
657 Herning
13.793
-216
-3.576
10.001
-0,07
661 Holstebro
6.933
-144
0
6.789
-0,07
665 Lemvig
4.086
-564
0
3.522
-0,10
671 Struer
2.107
-48
0
2.059
-0,06
706 Syddjurs
-13.384
6.036
0
-7.348
0,10
707 Norddjurs
5.670
-96
0
5.574
-0,09
710 Favrskov
-10.004
1.776
0
-8.228
0,10
727 Odder
-10.706
6.684
0
-4.022
0,10
730 Randers
6.498
-252
0
6.246
-0,04
740 Silkeborg
-11.136
-228
1.368
-9.996
0,06
741 Samsø
1.472
-852
0
620
-0,10
746 Skanderborg
-16.280
5.256
1.020
-10.004
0,09
751 Aarhus
-11.862
-840
2.700
-10.002
0,02
756 Ikast-Brande
8.157
-1.812
0
6.345
-0,10
760 Ringkøbing-Skjern
1.030
-144
0
886
-0,01
766 Hedensted
716
-120
0
596
-0,01
779 Skive
4.153
-120
0
4.033
-0,05
791 Viborg
12.237
-240
-1.992
10.005
-0,06
      
NORDJYLLAND
57.971
-15.432
-24.096
18.443
-0,02
773 Morsø
9.215
-6.060
0
3.155
-0,10
787 Thisted
7.377
-504
0
6.873
-0,10
810 Brønderslev
2.840
-96
0
2.744
-0,05
813 Frederikshavn
-6.089
-156
0
-6.245
0,06
820 Vesthimmerland
8.566
-3.024
0
5.542
-0,10
825 Læsø
1.361
-1.044
0
317
-0,10
840 Rebild
2.188
-72
0
2.116
-0,04
846 Mariagerfjord
-2.542
-108
0
-2.650
0,04
849 Jammerbugt
-4.670
-96
0
-4.766
0,08
851 Aalborg
38.194
-4.104
-24.096
9.994
-0,03
860 Hjørring
1.531
-168
0
1.363
-0,01
øim: id:gmi
     
      


 
 
 
 
 
 
Tabel 2:
Kommunaløkonomisk konsekvensberegning
Beregnede virkninger af refusionsomlægning efter initialudligningstilpasning og midlertidig kompensationi 2017
 
Beregnet
virk-
ning
af
refu-
sions-
omlæg-
ning
efter
initial
udlig-
nings-
tilpas-
ning
Beregnet
midler-
tidig
kompen-
sation
for
tab/ge-
vinst
over
0,20pct.
afbeskat-
nings-
grundlag
Beregnet
midler-
tidig
kompen-
sation
for
tab/ge-
vinst
over
20mio. kr.
Samlet
beregnet
virkning
(1+2+3)
(-=tab)
Samlet
beregnet
virkning
(jf.4)
ipct.
afbe-
skat-
nings-
grundlag
(+=tab)
 
(1.000 kr)
(1.000 kr)
(1.000 kr)
(1.000 kr)
(procent)
 
(1)
(2)
(3)
(4)
(5)
HELE LANDET
-8
0
-67.872
-67.880
0,01
HOVEDSTADSOMRÅDET
-181.349
5.448
-13.848
-189.749
0,05
REGION HOVEDSTADEN
-108.509
-5.280
-13.848
-127.637
0,03
101 København
40.399
-1.428
-18.972
19.999
-0,02
147 Frederiksberg
22
-252
0
-230
0,00
151 Ballerup
7.770
-120
0
7.650
-0,08
153 Brøndby
7.171
-84
0
7.087
-0,12
155 Dragør
-10.656
3.528
0
-7.128
0,20
157 Gentofte
-24.939
-180
5.124
-19.995
0,08
159 Gladsaxe
-6.642
-168
0
-6.810
0,05
161 Glostrup
-3.271
-60
0
-3.331
0,07
163 Herlev
-2.502
-72
0
-2.574
0,05
165 Albertslund
10.044
-612
0
9.432
-0,20
167 Hvidovre
3.922
-132
0
3.790
-0,04
169 Høje-Taastrup
9.313
-120
0
9.193
-0,10
173 Lyngby-Taarbæk
-12.563
-132
0
-12.695
0,08
175 Rødovre
1.688
-96
0
1.592
-0,02
183 Ishøj
10.917
-4.020
0
6.897
-0,20
185 Tårnby
-474
-108
0
-582
0,01
187 Vallensbæk
-1.103
-36
0
-1.139
0,04
190 Furesø
-18.202
-96
0
-18.298
0,18
201 Allerød
-9.219
-60
0
-9.279
0,15
210 Fredensborg
-15.011
-96
0
-15.107
0,16
217 Helsingør
-17.397
-144
0
-17.541
0,14
219 Hillerød
-15.637
-120
0
-15.757
0,15
223 Hørsholm
-7.390
-60
0
-7.450
0,09
230 Rudersdal
-15.443
-132
0
-15.575
0,09
240 Egedal
-16.442
-108
0
-16.550
0,18
250 Frederikssund
-11.461
-108
0
-11.569
0,13
260 Halsnæs
-817
-72
0
-889
0,02
270 Gribskov
-17.090
-96
0
-17.186
0,20
400 Bornholmskommune
6.505
-96
0
6.409
-0,10
      
REGION SJÆLLAND
-32.215
9.300
0
-22.915
0,02
253 Greve
-5.947
-120
0
-6.067
0,06
259 Køge
-4.998
-144
0
-5.142
0,05
265 Roskilde
-15.948
-204
0
-16.152
0,09
269 Solrød
-12.175
2.676
0
-9.499
0,20
306 Odsherred
-7.172
-72
0
-7.244
0,12
316 Holbæk
440
-168
0
272
0,00
320 Faxe
-5.500
-84
0
-5.584
0,10
326 Kalundborg
984
-120
0
864
-0,01
329 Ringsted
10.282
-84
0
10.198
-0,18
330 Slagelse
8.952
-180
0
8.772
-0,07
336 Stevns
-11.021
3.072
0
-7.949
0,20
340 Sorø
-1.557
-72
0
-1.629
0,03
350 Lejre
-16.247
5.352
0
-10.895
0,20
360 Lolland
11.843
-108
0
11.735
-0,18
370 Næstved
-2.750
-192
0
-2.942
0,02
376 Guldborgsund
10.757
-144
0
10.613
-0,11
390 Vordingborg
7.842
-108
0
7.734
-0,11
      
SYDDANMARK
147.140
-7.992
-20.916
118.232
-0,06
410 Middelfart
-11.747
-96
0
-11.843
0,18
420 Assens
1.696
-96
0
1.600
-0,02
430 Faaborg-Midtfyn
3.821
-120
0
3.701
-0,05
440 Kerteminde
-47
-60
0
-107
0,00
450 Nyborg
-4.548
-72
0
-4.620
0,09
461 Odense
34.827
-480
-14.340
20.007
-0,06
479 Svendborg
-2.511
-144
0
-2.655
0,03
480 Nordfyn
-358
-72
0
-430
0,01
482 Langeland
2.479
-36
0
2.443
-0,12
492 Ærø
4.994
-3.048
0
1.946
-0,20
510 Haderslev
10.260
-132
0
10.128
-0,11
530 Billund
2.589
-60
0
2.529
-0,06
540 Sønderborg
16.417
-180
0
16.237
-0,13
550 Tønder
14.584
-2.916
0
11.668
-0,20
561 Esbjerg
21.837
-276
-1.560
20.001
-0,10
563 Fanø
-2.220
768
0
-1.452
0,20
573 Varde
1.908
-120
0
1.788
-0,02
575 Vejen
13.101
-108
0
12.993
-0,20
580 Aabenraa
7.882
-144
0
7.738
-0,08
607 Fredericia
105
-120
0
-15
0,00
621 Kolding
25.229
-216
-5.016
19.997
-0,13
630 Vejle
6.844
-264
0
6.580
-0,03
      
MIDTJYLLAND
-47.162
6.192
0
-40.970
0,02
615 Horsens
18.528
-216
0
18.312
-0,13
657 Herning
13.253
-204
0
13.049
-0,09
661 Holstebro
4.081
-144
0
3.937
-0,04
665 Lemvig
3.372
-48
0
3.324
-0,09
671 Struer
906
-48
0
858
-0,02
706 Syddjurs
-18.600
4.020
0
-14.580
0,20
707 Norddjurs
4.805
-96
0
4.709
-0,08
710 Favrskov
-13.801
-108
0
-13.909
0,17
727 Odder
-13.109
5.124
0
-7.985
0,20
730 Randers
-1.430
-240
0
-1.670
0,01
740 Silkeborg
-14.566
-216
0
-14.782
0,09
741 Samsø
1.185
-12
0
1.173
-0,19
746 Skanderborg
-19.780
-144
0
-19.924
0,18
751 Aarhus
-18.640
-804
0
-19.444
0,03
756 Ikast-Brande
8.052
-96
0
7.956
-0,12
760 Ringkøbing-Skjern
-3.755
-132
0
-3.887
0,04
766 Hedensted
-5.340
-108
0
-5.448
0,07
779 Skive
-411
-108
0
-519
0,01
791 Viborg
8.088
-228
0
7.860
-0,05
      
NORDJYLLAND
40.737
-2.220
-33.108
5.409
-0,01
773 Morsø
6.598
-228
0
6.370
-0,20
787 Thisted
1.609
-108
0
1.501
-0,02
810 Brønderslev
-466
-84
0
-550
0,01
813 Frederikshavn
-11.490
-144
0
-11.634
0,11
820 Vesthimmerland
6.016
-84
0
5.932
-0,11
825 Læsø
1.291
-648
0
643
-0,20
840 Rebild
1.279
-72
0
1.207
-0,03
846 Mariagerfjord
-5.486
-96
0
-5.582
0,08
849 Jammerbugt
-8.874
-96
0
-8.970
0,14
851 Aalborg
53.611
-504
-33.108
19.999
-0,06
860 Hjørring
-3.351
-156
0
-3.507
0,03
øim: id:gmi