Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 16. februar 2015
1. Ændringsforslag
Der er stillet 6 ændringsforslag til
lovforslaget. Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1 og 2 til lovforslaget,
Justitsministeren har stillet ændringsforslag nr. 3-5 til
lovforslaget, og Venstres, Socialistisk Folkepartis, Enhedslistens,
Liberal Alliances og Det Konservative Folkepartis medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 6 til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 17. december
2014 og var til 1. behandling den 16. januar 2015. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Dispensation fra § 8 a, stk. 2,
i Folketingets forretningsorden
Udvalget anmoder om, at Folketinget
dispenserer fra reglen i forretningsordenen om, at 2. behandling
først må finde sted 2 dage efter
offentliggørelse af betænkningen.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 6. november 2014 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 48. Den 19. december 2014 sendte
justitsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget en skriftlig henvendelse fra Røde
Kors.
Justitsministeren har over for udvalget
kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Samråd
Udvalget har stillet 1
spørgsmål til justitsministeren til mundtlig
besvarelse, som denne har besvaret i et samråd med udvalget
den 27. januar 2015.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 76
spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, hvoraf ministeren har besvaret spørgsmål
nr. 1-75.
Udvalget forventer, at
spørgsmål nr. 76 bliver besvaret inden 2.
behandling.
3. Indstillinger
Et mindretal i
udvalget (S, DF, RV og SIU) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af justitsministeren
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de
under nr. 1, 2 og 6 stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (V, SF og KF) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de af
justitsministeren og det under nr. 6 stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de under nr. 1
og 2 stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 1-4 og 6 stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod det under nr. 5
stillede ændringsforslag. Hvis de under nr. 1 og 2 stillede
ændringsforslag ikke vedtages ved 2. behandling, vil
mindretallet stemme imod lovforslaget ved 3. behandling.
Et fjerde
mindretal i udvalget (LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
4. Politiske bemærkninger
Venstres, Dansk Folkepartis, Det
Konservative Folkepartis og Liberal Alliances medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget. Partierne havde dog på visse
væsentlige punkter gerne set lovforslaget forbedret og har
på den baggrund bedt Justitsministeriet om teknisk bistand
til at udarbejde ændringsforslag, en anmodning, som helt
usædvanligt ikke er blevet imødekommet. Partierne vil
derfor i et selvstændigt beslutningsforslag søge
partiernes ønsker fremmet.
Partierne mener ikke, at lovforslaget i
tilstrækkelig grad tager højde for de personer, som
uden myndighedernes kendskab alligevel drager til krigs-, terror-
og konfliktzoner med risiko for, at de vender radikaliserede
tilbage til Danmark. På den baggrund havde partierne gerne
set nedenstående tilføjet regeringens lovforslag:
Venstre, Dansk Folkeparti, Det Konservative
Folkeparti og Liberal Alliance foreslår indrejseforbud til
områder i verden, hvor der er risiko for, at udrejste fra
Danmark vender radikaliserede tilbage til landet med
færdigheder, som sætter dem i stand til at
gennemføre terrorangreb. Justitsministeren skal efter
indstilling fra Udenrigsministeriet, PET og FE fastsætte
en liste over de lande og områder, der er omfattet af
forbuddet. Det skal være en betingelse, at der i
områderne er udbredte krigslignende handlinger eller
terroraktivitet. Alle danskere, der ønsker at rejse
til de lande og områder, der er opført på
listen, skal søge om tilladelse hos Justitsministeriet.
Såfremt rejsen sker med et
anerkendelsesværdigt formål, gives en
myndighedsgodkendelse. Såfremt der ikke opnås
godkendelse eller ikke søges og der alligevel foretages en
rejse til de pågældende områder, skal det
være muligt at idømme den eller de
pågældende en straf på op til 6 års
fængsel.
Forslaget kan potentielt have
betydning for de imamer fra f.eks.
Grimhøjmoskeen eller andre religiøse forkyndere,
der opfordrer til, at (især) unge mennesker tager til
Syrien eller Nordirak, da straffelovens medvirkensbestemmelse
omfatter alle, der ved tilskyndelse, råd eller dåd har
medvirket til gerningen. Overtrædelse af dette forslag
til ny bestemmelse (herunder medvirken) kan
omfattes specifikt af udlændingelovens § 22, stk.
6, således at adgangen til udvisning forbedres.
Når der træffes beslutning om,
at et område eller et land opføres på listen,
skal det kommunikeres klart til offentligheden.
Folketinget skal desuden have mulighed for at fjerne områder
eller lande fra listen uanset ministerens beslutning.
Danske statsborgere, som straffes for
overtrædelse af bestemmelsen, skal i forbindelse med
afsoningen af deres straf have tilbud om at indgå i
et exitforløb, som kan fremme en tilbagevenden til
f.eks. uddannelse eller arbejde.
Partierne anerkender, at et forbud mod at
rejse til de pågældende områder uden
myndighedsgodkendelse næppe vil forhindre, at personer, der
nærer et stærkt ønske om at deltage i f.eks.
Islamisk Stats terroraktiviteter, tager af sted. Forslaget giver
dog mulighed for, at de pågældende kan idømmes
en fængselsstraf ved hjemkomsten, såfremt det
kan bevises, at de har befundet sig i områder, der er
omfattet af forbuddet.
Endvidere ønsker partierne, at alle
udlændinge på ophold i Danmark, der ønsker
at rejse til områder, der er opført på
listen, jf. ovenstående, skal søge om godkendelse
i Justitsministeriet, der skal vurdere formålet med
rejsen.
Såfremt rejsen sker med et
anerkendelsesværdigt formål, gives godkendelsen.
Partierne foreslår, at
udlændinge på ophold i Danmark, der rejser til de
pågældende områder uden forudgående
tilladelse, automatisk mister deres opholdstilladelse. Det vil
betyde, at de pågældende ikke længere har retten
til at indrejse og opholde sig i Danmark. De pågældende
kan ansøge om at generhverve opholdstilladelsen.
Ansøgningen skal kunne imødekommes, hvis der
foreligger særligt formildende omstændigheder.
Partierne opfordrer endelig regeringen til
at skele til de fire partiers udspil »Initiativer til
imødegåelse af radikalisering i Danmark«,
december 2014, herunder gennemføre en undersøgelse
af, i hvilket omfang der - selv ved risiko for statsløshed -
kan indføres mulighed for fortabelse af dansk
statsborgerskab ved dom for terror eller deltagelse i
krigshandlinger, der har tilknytning til udbredt
terrorvirksomhed.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
tilføjer, at DF har noteret sig, at Venstres, Enhedslistens,
Socialistisk Folkepartis, Liberal Alliances og Det Konservative
Folkepartis medlemmer af udvalget har fremsat ændringsforslag
om en såkaldt solnedgangsklausul. En sådan klausul kan
DF ikke støtte, da DF mener, at indsatsen mod islamisme og
terrorisme bør udgøre en fast og permanent del af
dansk rets- og udlændingepolitik. DF mener ikke, at tiden er
inde til at diskutere, hvornår initiativer, som ikke engang
har haft en effekt endnu, skal ophøre med at fungere.
På den baggrund stemmer DF imod ændringsforslaget, om
end DF ikke principielt har noget imod solnedgangsklausuler i
lovgivningen. Dog mener DF ikke, at det giver mening i forhold til
dette lovforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener,
at det at inddrage en persons pas, uden at personen er dømt
for en lovovertrædelse, er et meget vidtgående indgreb
i personens rettigheder.
Det oprindelige lovforslags formulering af
mistankekravet (»grund til at antage«) er efter EL's
opfattelse så vagt, at retssikkerheden ikke er
tilstrækkelig. EL ønsker med ændringsforslaget
at bringe mistankekravet på niveau med det mistankekrav, der
gælder ved legemsundersøgelser og
varetægtsfængsling (»begrundet mistanke«).
Vedtages dette, vil det minimum af retssikkerhed, der bør
være til stede, kunne siges at være opfyldt. På
den baggrund og med denne ændring af mistankekravet vil EL
være i stand til at stemme for det samlede lovforslag,
på trods af at EL stadig finder, at der er uklarheder i
lovforslaget, som i praksis kan føre til uheldige
situationer, når en kommende lovgivning om pasinddragelse
m.v. skal anvendes. EL har i den forbindelse desuden principielle
betænkeligheder ved at lade anonyme kilderapporter fra
Politiets Efterretningstjeneste danne grundlag for pasinddragelse
m.v., hvilket ifølge ministerens svar på
spørgsmål nr. 8 (jf. svar på
spørgsmål nr. 34, 69 og 70) til lovforslaget kan blive
tilfældet. Retssikkerheden og de reelle muligheder for at
få medhold i en klage er efter EL's opfattelse for ringe med
en sådan ordning.
EL finder samme uklarhed i forhold til
begrebet »anerkendt
nødhjælpsorganisation«, som er meget vagt
defineret, og konstaterer samtidig, at justitsministeren i en
række svar til EL i Retsudvalget ikke har villet
afgrænse eller definere dette begreb nærmere. EL finder
det endvidere uklart, hvilke militære styrker der kan anses
for at være allieret med Danmark og dermed ikke omfattet af
lovforslagets anvendelsesområde. Justitsministeren har i en
række svar til Retsudvalget undladt at præcisere dette
nærmere, og det kan i praksis give myndighederne store
vanskeligheder, når de skal afgøre, om en persons
ophold i et konfliktområde har et anerkendelsesværdigt
formål. Disse uk?larheder og usikkerheder om lovens
anvendelsesområde finder EL problematisk, særlig henset
til indgrebets alvor.
EL frygter, at lovforslagets regler om
inddragelse af pas m.v. kun i begrænset omfang vil afholde
potentielle kombattanter fra at udrejse til konfliktområder,
fordi udrejsekontrollen ved EU's og Schengenområdets ydre
grænser, som det fremgår af svaret på
spørgsmål nr. 47 til lovforslaget, ikke er
tilstrækkeligt effektiv.
Når EL trods disse problemer vil
kunne støtte det foreliggende lovforslag under
forudsætning af vedtagelse af EL's ændringsforslag,
skyldes det, at EL er enig i den helt overordnede intention bag
lovforslaget - nemlig at forhindre personer fra Danmark i at rejse
til konfliktzoner for der at tilslutte sig væbnede grupper,
der begår terror og krigsforbr?ydelser. EL er enig i, at
Danmark på linje med en lang række andre lande her
står over for et stort problem, som skal løses. EL vil
gerne gøre opmærksom på, at problemet ikke
løses alene ved indgreb i borgernes rettigheder som i det
foreliggende lovforslag, men at forebyggelse, dialog og oplysning -
som det for eksempel praktiseres af Østjyllands Politi og
Aarhus Kommune - er en helt uundværlig del af indsatsen.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(LA):
1) I
det under nr. 4 foreslåede § 2, stk. 1, nr. 4, ændres
»grund til at antage« til: »begrundet mistanke
om«.
[Ændret mistankegrundlag]
Til § 2
2) I
det under nr. 4 foreslåede kapitel 3 a ændres i § 21 b, stk. 1, »grund til at
antage« til: »begrundet mistanke om«.
[Ændret mistankegrundlag]
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
3) I
den under nr. 8 foreslåede
ændring af § 42 a, stk. 8, 3.
pkt., ændres », eller at familiens« til:
», og at familiens«.
[Redaktionel ændring]
4) Nr.
12 affattes således:
»12. I §
46, stk. 2, 1. pkt., indsættes efter
»§§ 9 a, 9 i-9 n og 9 p«: », bortset
fra afgørelser om bortfald efter § 21
b,«.«
[Konsekvensændring som
følge af lov nr. 1488 af 23. december 2014]
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):
5)
Efter nr. 15 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
53 a, stk. 2, 5. pkt., indsættes efter »kapitel
5 b«: »eller på klager over afgørelser om
bortfald efter § 21 b, stk. 1, når udlændingen
på tidspunktet for klagen opholder sig i
udlandet«.«
[Klage over en afgørelse om
bortfald truffet i forhold til en udlænding, som har
opholdstilladelse efter udlændingelovens §§ 7 eller
8, har ikke opsættende virkning, hvis udlændingen
opholder sig i udlandet på det tidspunkt, hvor
udlændingen påklager afgørelsen om bortfald]
Til § 4
Af et flertal (V,
EL, SF, LA og KF):
6)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2. Denne
lovs § 1, nr. 3-7, og § 5, stk. 1, 1. pkt., i lov om pas
til danske statsborgere m.v. som affattet ved denne lovs § 1,
nr. 8, og § 1, nr. 9, ophæves den 1. marts
2020.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 3.
[Solnedgangsklausul]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Med ændringsforslaget foreslås
det, at mistankegrundlaget »grund til at antage« i
lovforslagets § 1, nr. 4, og § 2, nr. 4, ændres til
»begrundet mistanke om«. Med ændringen vil
lovforslagets mistankegrundlag bl.a. svare til mistankegrundlaget i
retsplejelovens § 762 (om varetægtsfængsling) og
§ 792 b, stk. 2 (om legemsundersøgelse).
Til nr. 3
Der er tale om en sproglig
præcisering, og der er ikke tilsigtet nogen materiel
ændring i forhold til det fremsatte lovforslag. Der henvises
i den forbindelse til de almindelige bemærkninger til
lovforslaget, punkt 3.2.7.
Til nr. 4
Konsekvensændring som følge af
lov nr. 1488 af 23. december 2014.
Til nr. 5
Ændringsforslaget skal teknisk ses i
sammenhæng med § 1, nr. 16 og 17, i lovforslag nr. L 72,
forslag til lov om ændring af udlændingeloven
(Midlertidig beskyttelsesstatus for visse udlændinge samt
afvisning af realitetsbehandling af asylansøgninger,
når ansøgeren har opnået beskyttelse i et andet
EU-land m.v.), som blev vedtaget den 3. februar 2015.
Med bestemmelsen foreslås en
ændring i reglerne omkring opsættende virkning ved
klage til Flygtningenævnet, således at en klage over en
afgørelse om bortfald efter den foreslåede bestemmelse
i udlændingelovens § 21 b, stk. 1, ikke automatisk
tillægges opsættende virkning, hvis udlændingen
befinder sig i udlandet på tidspunktet for klagens
indgivelse.
Formålet med den foreslåede
ændring er at sikre, at en udlænding, hvis
opholdstilladelse efter udlændingelovens §§ 7 eller
8 er bortfaldet efter den foreslåede bestemmelse i
udlændingelovens § 21 b, stk. 1, ikke automatisk
på grund af klagen har ret til at indrejse i Danmark,
før Flygtningenævnet har truffet afgørelse.
Det bemærkes i den forbindelse, at
det fremgår af de almindelige bemærkninger til
lovforslaget, punkt 3.2.6.2, at det forudsættes, at
Flygtningenævnet behandler klager vedrørende bortfald
af en opholdstilladelse efter den foreslåede bestemmelse i
udlændingelovens § 21 b på samme måde som
klager vedrørende bortfald af en opholdstilladelse efter den
gældende bestemmelse i udlændingelovens § 17, dog
således at sagerne behandles efter den særlige
hasteproced?ure, som f.eks. anvendes i sager vedrørende
asylansøgere, som af Rigspolitiet er indberettet som sigtede
eller dømt for kriminalitet, jf. § 24, stk. 1 og 2, i
bekendtgørelse nr. 1651 af 27. december 2013 om
forretningsorden for Flygtningen?ævnet.
Hasteproceduren har som overordnet
mål at sikre, at sagerne berammes og færdigbehandles
hurtigst muligt. Flygtningenævnets møder er som
udgangspunkt mundtlige, jf. herved udlændingelovens §
56, stk. 2. Dog kan Flygtningen??ævnets formand eller den,
formanden bemyndiger hertil, henvise en sag til skriftlig
behandling efter udlændingelovens § 56, stk. 4, i en
række nærmere opregnede tilfælde.
Disse bestemmelser om
Flygtningenævnets behandling af sager hjemler ikke en ret til
at opholde sig i Danmark under sagens behandling, men finder
anvendelse, hvis udlændingen i forvejen opholder sig i
Danmark eller har mulighed for lovligt at indrejse i Danmark.
Det bemærkes i øvrigt, at i
medfør af udlændingelovens § 56, stk. 4, nr. 5,
kan nævnets formand eller den, formanden bemyndiger dertil,
henvise en sag, der skal behandles efter § 53, stk. 6, til
behandling på skriftligt grundlag, hvis forholdene i
øvrigt taler for anvendelse af denne behandlingsform. Et
eksempel på, at sager behandles på skriftligt grundlag,
er tilfælde, hvor den pågældende udlænding
befinder sig i udlandet.
Det fremgår af udlændingelovens
§ 55, stk. 1, at Flygtningenævnet om fornødent
kan beskikke en advokat for udlændingen, medmindre den
pågældende selv har antaget en sådan. I praksis
beskikker Flygtningenævnet en advokat for ansøgeren i
alle sager, der undergives mundtlig behandling. Det
forudsættes i den forbindelse, at Flygtningenævnet ved
behandlingen af klager over afgørelser om bortfald vil
beskikke en advokat for udlændingen, uanset om sagen
behandles skriftligt, hvis udlændingen ikke selv har antaget
en advokat.
Advokatbeskikkelse i denne situation skal
ses, i sammenhæng med at det følger af
flygtningekonventionens artikel 32, at der skal gives flygtningen
adgang til at fremlægge bevisligheder for at rense sig og til
dette formål at appellere til og lade give møde for
vedkommende myndighed m.v.
Efter § 34, stk. 5, i
bekendtgørelse nr. 1651 af 27. december 2013 om
forretningsorden for Flygtningenævnet kan nævnet
træffe bestemmelse om afhøring af ansøgeren og
eventuelle vidner og om tilvejebringelse af andre bevismidler. I
forhold til en udlænding, hvis opholdstilladelse er
bortfaldet efter den foreslåede bestemmelse i
udlændingelovens § 21 b, stk. 1, vil der eksempelvis
kunne foretages afhøring ved anvendelse af telekommunikation
(telefon- eller videoforbindelse), eller der vil kunne
fremlægges en eller flere skriftlige erklæringer fra
udlændingen.
Til nr. 6
Baggrunden for lovforslaget er
ifølge dets indhold »den aktuelle konflikt i Syrien og
Irak«, at Center for Terroranalyse (CTA) vurderer, at
terrortruslen mod Danmark er alvorlig, og »at konflikten i
Syrien og Irak er den væsentligste faktor i
trusselsbilledet«. Det fremgår også, at CTA
vurderer, at de udrejste fra Danmark i alt overvejende grad
tilslutter sig gruppen Islamisk Stat i Irak og Levanten (ISIL).
Ændringsforslaget indebærer, at
lovforslagets ændringer af pasloven bliver underlagt en
såkaldt solnedgangsklausul, der medfører, at
ændringerne bliver tidsbegrænsede ud fra et
ønske om at indføre en bedre balance mellem hensynet
til statens sikkerhed og den enkeltes retssikkerhed.
Solnedgangsklausulens formål er at begrænse anvendelsen
af ændringerne af pasloven til det, der er nødvendigt
for at imødegå den aktuelle situation, der motiverer
ændringerne, navnlig den øgede trussel, som
fremmedkrigere udgør som følge af ISILs kontrol over
større territorier i Syrien og Irak. Indførelsen af
en solnedgangsklausul bevirker således, at opretholdelsen af
ændringerne af pasloven, der bl.a. udgør et indgreb i
borgernes ret til frit at udrejse, vil bortfalde inden for en
periode på 5 år, medmindre lovgiver vurderer, at de
skal opretholdes og vedtager dette ved lov. Solnedgangsklausulen
reducerer samtidig risikoen for, at lovændringer
indført under indtryk af en presserende fare udvides til
andre områder, når den fare, der gav anledning til
lovændringerne, ikke længere består.
Forslagsstillerne bemærker, at Uffe
Elbæk (UFG) støtter ændringsforslaget.
Trine Bramsen (S) Julie Skovsby
(S) Astrid Krag (S) Mette Reissmann (S) Jeppe Bruus (S) Rasmus
Prehn (S) Jeppe Mikkelsen (RV) Zenia Stampe (RV) Marlene Borst
Hansen (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) fmd. Pernille Vigsø Bagge (SF)
Pernille Skipper (EL) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Henning
Hyllested (EL) Nick Nielsen (SIU) Kim Andersen (V) Preben Bang
Henriksen (V) Martin Geertsen (V) Søren Pind (V) Jan E.
Jørgensen (V) Karsten Lauritzen (V) Kristian Pihl Lorentzen
(V) Karsten Nonbo (V) Peter Skaarup (DF) Martin Henriksen (DF) Pia
Adelsteen (DF) Kim Christiansen (DF) Simon Emil Ammitzbøll
(LA) Mai Mercado (KF) nfmd.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L
99
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringsoversigt og
høringssvar, fra justitsministeren | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | Henvendelse af 20/1-15 fra Røde
Kors | 4 | Udkast til betænkning | 5 | 2. udkast til betænkning | 6 | Ændringsforslag fra
justitsministeren | 7 | 3. udkast til betænkning | 8 | 4. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 99
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om udarbejdelse af et
ændringsforslag, som indfører en såkaldt
solnedgangsklausul, således at der efter en given periode
aktivt skal tages stilling til, om der er behov for at
videreføre loven, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. om, hvordan en borger med dobbelt
statsborgerskab er stillet i forhold til pasinddragelse, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvornår ministeren
påtænker at loven skal evalueres, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm., om deltagelse i kamphandlinger for
de kurdiske Peshmerga styrker som udgangspunkt vil være
omfattet af forslagets anvendelsesområde, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, hvilke kurdiske styrker i Syrien,
Irak og nabolandene der kan anses som værende omfattet af
definitionen »et med Danmark allieret land«, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om, hvilke militære styrker af
statslig og ikkestatslig karakter der kan betegnes som allieret med
Danmark, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm., om mistankekrav »grund til at
antage« ved inddragelse af pas og bortfald af
opholdstilladelse er klart lempeligere end retsplejelovens
mistankekrav i forhold til legemsindgreb, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 8 | Spm., om det er
retssikkerhedsmæssigt forsvarligt, at en person kan blive
nægtet pas eller få inddraget sit pas efter den
foreslåede bestemmelse i paragraf 2, stk. 1, nr. 4 (jf.
lovforslagets paragraf 1, nr. 4), alene på baggrund af en
anonym kilderapport, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 9 | Spm. om, hvorvidt den tyske paslovs
mistankekrav i sager af denne type svarer til mistankekravet i det
foreliggende lovforslag, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 10 | Spm., om de tyske myndigheders konkrete
mistankegrundlag for at nægte at udstede eller at inddrage et
pas eller identitetskort og om at meddele udrejseforbud er brugt i
relation til personer mistænkt for at ville udrejse til
konfliktområder i Syrien eller Irak, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå | 11 | Spm. om, hvilken grad af mistanke der i
praksis skal til, før de britiske myndigheder annullerer,
britiske statsborgeres pas, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 12 | Spm., om den nederlandske paslovs
mistankekrav svarer til mistankekravet i det foreliggende
lovforslag, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 13 | Spm. om de nederlandske myndigheders
konkrete mistankegrundlag i sager om personer mistænkt for at
ville udrejse til konfliktområder i Syrien eller Irak, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 14 | Spm. om eksempler på en sådan
»mere bagatelagtig trussel mod den offentlige orden«,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 15 | Spm. om, hvorvidt personer, der for en
nødhjælpsorganisation udsendes til konfliktzoner i
eksempelvis Irak eller Syrien, vil falde uden for lovforslagets
anvendelsesområde, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 16 | Spm. om eksempler på
fyldestgørende dokumentation for en sådan
ikkedeltagelse i aktiviteter af den i lovforslaget nævnte
karakter, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 17 | Spm. om, hvorvidt enhver offentligt ansat,
der i kraft af sit arbejde har en formodning eller en viden om, at
en konkret person muligvis vil udrejse for at deltage i
væbnet kamp i et konfliktområde af den type, der
omtales i lovforslaget, vil være forpligtet til
ufortøvet at videregive sin formodning eller viden til
politiet og/eller Udlændingestyrelsen, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå | 18 | Spm. om eksempler på situationer,
hvor det vil være i strid med Danmarks internationale
forpligtelser, hvis et indrejseforbud som omtalt i lovforslagets
bemærkninger, punkt 3.2.4., meddeles for bestandig, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 19 | Spm. om, hvorvidt de danske myndigheder
opfatter Danish Muslim Aid (www.dmaid.dk) som »en anerkendt
nødhjælpsorganisation«, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå | 20 | Spm. om, hvorvidt de danske myndigheder
opfatter Care4Syria (www.care4syria. dk) som »en anerkendt
nødhjælpsorganisation«, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå | 21 | Spm. om, hvorvidt de danske myndigheder
opfatter VIOMIS (www.viomis.dk) som »en anerkendt
nødhjælpsorganisation«, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå | 22 | Spm. om, hvorvidt de danske myndigheder
opfatter Islamic Relief (www.islamic-relief.org) som »en
anerkendt nødhjælpsorganisation«, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 23 | Spm. om, hvorvidt en dansk baseret
nødhjælpsorganisation, der har godkendte og offentligt
tilgængelige regnskaber, dermed vil være at anse som
»en anerkendt nødhjælpsorganisation«, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 24 | Spm. om, hvorvidt en
nødhjælpsorganisation, der er medlem af
Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation (ISOBRO), dermed
vil være at anse som »en anerkendt
nødhjælpsorganisation«, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå | 25 | Spm. om en organisations mulighed for at
søge myndighederne om at blive anset som »en anerkendt
nødhjælpsorganisation«, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå | 26 | Spm. om, hvorvidt Justitsministeriet eller
andre myndigheder tager initiativ til aktivt at informere dansk
baserede nødhjælpsorganisationer om, hvilke kriterier
der efter lovforslagets vedtagelse gælder for at blive anset
som »en anerkendt nødhjælpsorganisation«,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 27 | Spm. om, hvorvidt en
nødhjælpsorganisation, der indgår praktiske
aftaler med eksempelvis terrororganisationen Islamisk Stat med
henblik på at kunne arbejde i et bestemt område, kan
opretholde sin status som »en anerkendt
nødhjælpsorganisation«, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå | 28 | Spm. om ministerens kommentar til Norsk
Røde Kors' høringssvar til det norske lovudkast
»om kriminalisering av visse handlinger knyttet til
væpnet konflikt (fremmedkrigere)«, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 29 | Spm. om, hvorvidt en
nødhjælpsorganisation kan opretholde sin status som
»en anerkendt nødhjælpsorganisation«, hvis
det dokumenteres, at en del af organisationens hjælp gavner
personer, der sympatiserer med Islamisk Stat, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 30 | Spm. om, hvorvidt en
nødhjælpsorganisation kan opretholde sin status som
»en anerkendt nødhjælpsorganisation«, hvis
det dokumenteres, at individuelle medarbejdere i organisationen har
givet udtryk for støtte til Islamisk Stat, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 31 | Spm., om FN's sikkerhedsresolution 2178 af
24. september 2014 forpligter Danmark til at kriminalisere
deltagelse i væbnede konflikter af den i resolutionen
nævnte art, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 32 | Spm. om, hvor ofte politiet har gjort brug
af paslovens § 2, stk. 1, nr. 1, dvs. inddraget et pas grundet
antagelse om, at personen vil unddrage sig strafansvar, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 33 | Spm. om, hvilke organisationer/grupper der
»driver organiseret kriminalitet«, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 34 | Spm. om, hvilke muligheder politiet - og
domstolene ved en domstolsprøvelse - har for at
efterprøve oplysninger fra PET om intentionen om at udrejse
forud for en afgørelse, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 35 | Spm. om, hvorvidt et afslag på
udstedelse af et provisorisk pas samt tilladelse til en specifik
rejse kan påklages til højere myndighed eller
indbringes for domstolene, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 36 | Spm. om, hvorvidt myndighederne, hvis de
beslutter at inddrage det danske nationalitetspas fra en dansk
statsborger på grund af mistanke om planer om udrejse til et
konfliktområde, samtidig i kraft af disse eller andre regler
kan håndhæve en inddragelse af samme persons
udenlandske pas eller identitetskort, hvis personen har dobbelt
statsborgerskab, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 37 | Spm. om, hvorvidt FN's
sikkerhedsresolution 2178 af 24. september 2014 forpligter Danmark
til at gennemføre ændringer i pasloven, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 38 | Spm. om, hvordan lovforslaget stiller sig
til, at man aftjener værnepligt i et andet land, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 39 | Spm. om, hvorvidt en person, der rejser
til Syrien og kæmper med kurderne (ikke PKK og andre
terrorlistede) og imod IS, vil kunne være undtaget fra
lovforslaget, hvis vurderingen er, at aktiviteterne ikke har
bidraget til at øge risikoen for den danske stat, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 40 | Spm. om, hvordan lovforslaget ser på
danskeres tjeneste i Israels hær, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 41 | Spm. om teknisk bistand til
udfærdigelse af et ændringsforslag om en såkaldt
solnedgangsklausul, som indebærer, at den foreslåede
adgang til at inddrage pas og udstede udrejseforbud automatisk
ophører efter fem år, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 42 | Spm. om, i hvilke situationer myndigheder
eller private virksomheder har krav på at se en borgers eller
kundes pas, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 43 | Spm. om, hvorvidt tyske regler »om
at nægte udstedelse af pas og identitetskort, inddrage et
allerede udstedt pas og identitetskort og meddelelse af
udrejseforbud« har været brugt over for personer, der
var mistænkt for at ville rejse til konfliktområder,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 44 | Spm. om, hvorvidt alle
grænseovergangssteder ved Schengenområdets ydre
grænser har mulighed for elektronisk at efterprøve, om
et pas er gyldigt og indehaveren ikke er eftersøgt i
Schengen Information System, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 45 | Spm. om de igangværende
drøftelser om at ændre Schengengrænsekodekset,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 46 | Spm. om eksempler på indgreb med
samme lempelige mistankekrav som det i lovforslaget
foreslåede, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 47 | Spm. om, hvorvidt det i praksis i alle
tilfælde vil være muligt at stoppe en person, der
forsøger at udrejse på trods af et udrejseforbud og
på trods af registrering i Schengen Information System ved
hjælp af et pas, som af de danske myndigheder er
erklæret ugyldigt, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 48 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag om forbud mod og straf for at rejse til
særlige områder uden tilladelse, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå | 49 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag om, at udlændinge, der rejser til
særlige områder uden tilladelse, mister
opholdstilladelsen, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 50 | Spm., om regeringen vil følge
udredningsarbejdet i Norge om »hvorvidt der bør
indføres regler om tab af statsborgerskab for statsborgere,
som optræder stærkt til skade for statens vitale
interesser eller frivilligt har gjort tjeneste i en fremmed
militærtjeneste«, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 51 | Spm. om at redegøre præcist
for, af hvilke grunde ministeren er imod at indføre en
såkaldt solnedgangsklausul i lovforslaget, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 52 | Spm. om, hvordan regeringen vil sikre, at
danske statsborgere eller personer på ophold i Danmark er
bekendt med, hvilke handlinger der kan føre til
fratagelse/ingen udstedelse af pas og/eller bortfald af
opholdstilladelse, til justitsministeren , og ministerens svar
herpå | 53 | Spm. om, hvorfor en person kan meddeles
udrejseforbud af Danmark og ikke kun indrejseforbud til lande med
»konfliktområder«, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 54 | Spm. om, hvorfor en person, som jf. den
kommenterede høringsoversigt side 16 »har udtrykt
ønske om at rejse til Syrien«, ikke udelukkende
meddeles forbud mod at indrejse i Syrien, men også de facto
meddeles forbud mod at rejse til eksempelvis Sverige«, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 55 | Spm. om risikoen for, at en person
radikaliseres af militant islamistisk ideologi, er større,
mindre eller den samme, ved at den pågældende opholder
sig i Danmark fremfor i Sverige eller Tyskland, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 56 | Spm., om en person kan blive
frataget/nægtet udstedelse af pas samt meddelt udrejseforbud,
såfremt personen alene har udtrykt sympati for militant
islamistisk ideologi, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 57 | Spm. om definition af begrebet
»militant islamistisk ideologi«, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå | 58 | Spm., om en person kan blive
frataget/nægtet udstedelse af pas, såfremt vedkommende
alene har udtrykt sympati med andre personer, som er udrejst af
Danmark for at deltage i de væbnede kampe i f.eks. Syrien
eller Irak, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 59 | Spm. om en persons retsstilling i de
tilfælde, hvor vedkommende nægtes udstedelse
af/fratages pas samt meddeles udrejseforbud, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå | 60 | Spm., om regeringen har sikret sig, at de
foreslåede nye bestemmelser er i overensstemmelse med
EU-direktivet eller andre EU-retlige bestemmelser om fri
bevægelighed, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 61 | Spm. om at redegøre for effekten af
de nye bestemmelser, al den stund at Danmarks deltagelse i
Schengensamarbejdet medfører, at personer i vidt omfang kan
rejse ud af og ind i Danmark uden at blive kontrolleret ved den
danske grænse, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 62 | Spm. om, hvordan overholdelse af et
meddelt udrejseforbud vil blive søgt sikret, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 63 | Spm. om, at personer, som »flyver
under myndighedernes radar« efterfølgende kan vende
tilbage til Danmark og uforandret fortsætte deres
tilværelse, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 64 | Spm. om et indrejseforbud til eksempelvis
Syrien og Irak og efterfølgende sanktioner i form af
fængsel for danske statsborgere og bortfald af
opholdstilladelse til ikkedanske statsborgere, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 65 | Spm., om man kan forestille sig
situationer efter disse foreslåede nye bestemmelser, hvor en
person udelukkende får frataget/ikke udstedt pas, men ikke
bliver meddelt forbud mod udrejse, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 66 | Spm. om kommentar til henvendelse af
20/1-15 fra Røde Kors, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 67 | Spm. om, hvorvidt aktiviteter i lande uden
for et konfliktområde potentielt kan give anledning til
fratagelse/ikke udstedelse af pas samt meddelt udrejseforbud, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 68 | Spm. om teknisk bistand til udformning af
et ændringsforslag, som gennemgående ændrer
lovforslagets mistankekrav fra »grund til at antage«
til »begrundet mistanke om«, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 69 | Spm. om, hvorvidt det kun er i sager, hvor
selve indholdet af eller oplysningerne fra en anonym kilderapport
ikke kan udleveres til politikredsene eller fremlægges i
retten, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 70 | Spm. om, hvilke oplysninger der
præcis skal indgå i myndighedernes materiale, for at
der er tilstrækkeligt grundlag for at danne grundlag for en
afgørelse om udrejseforbud, pasinddragelse eller
pasnægtelse, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 71 | Spm. om vurdering af, hvordan de tyske
reglers mistankekrav skal forstås i praksis, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 72 | Spm. om oversendelse af talepapiret fra
samrådet den 27. januar 2015 om lovforslaget, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 73 | Spm. om, hvorfor vi her i landet opererer
med den grundregel i strafferetsplejen, at anklagemyndigheden skal
føre bevis for den tiltaltes skyld, for at vedkommende kan
dømmes, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 74 | Spm. om, hvor mange personer, der
ifølge PET er rejst til Syrien eller Nordirak i 2014, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 75 | Spm. om, hvornår en
nødhjælpsorganisation kan betegnes som
»anerkendt« i lovforslagets forstand, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 76 | Spm., om ministeren vil kommentere
artiklen »EU's paskontrol har syrienkriger-smuthul« fra
Jyllands-Posten den 3. februar 2015, til justitsministeren |
|
Oversigt over
samrådsspørgsmål vedrørende L
99
Samråds-spm.nr. | Titel | A | Samrådsspm. om, hvordan forslaget
gør det muligt at skride effektivt ind over for
Syrienskrigere, der er udrejst, uden at myndighederne inden
afrejsen har været opmærksomme på de
pågældende, til justitsministeren |
|