Skriftlig fremsættelse (17. december
2014)
Skatteministeren
(Benny Engelbrecht):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
kildeskatteloven, kursgevinstloven, selskabsskatteloven,
virksomhedsskatteloven og forskellige andre
love (Exitskat og henstand for fysiske personer,
gennemførelse af ændring af
moder-/datterselskabsdirektivet, justering af
rentefradragsbegrænsningsreglerne
og opgørelsesprincipper for
fordringer og gæld m.v.)
(Lovforslag nr. L 98)
Med lovforslaget harmoniseres reglerne for
exitbeskatning, og der indføres bl.a. adgang for fysiske
personer til at kunne vælge henstand med betaling af
exitskatter på aktiver, der udgår af dansk beskatning,
mod en forrentning af henstandsbeløbet. Endvidere
indgår en justering af reglen om skattefrihed for
datterselskabsudbytter som følge af en ændring af
moder- og datterselskabsdirektivet. Det indebærer, at dansk
beskattede moderselskaber generelt bliver skattepligtige af
udbytter fra datterselskaber, i det omfang udbyttebetalingerne er
fradragsberettigede i datterselskabslandet.
Herudover justeres reglerne om
rentefradragsbegrænsning, således at en velkonsolideret
koncern ikke fradragsbeskæres, hvis
nettofinansieringsudgifterne består af nettokurstab på
fordringer, der overstiger indkomstårets
nettorenteindtægter. Der indgår yderligere en justering
af kursgevinstloven således, at det bliver muligt at
vælge lagerbeskatning af valutakursændringer, og en
asymmetri i beskatningen af gæld i fremmed valuta, der
følger af valgfriheden med hensyn til
opgørelsesprincip på fordrings- og gældssiden,
fjernes.
Endelig indeholder lovforslaget en
række mindre justeringer, der har relevans for beskatningen
af selskaber og erhvervsdrivende.
- Der
indføres en adgang for fjernvarmeværker til at kunne
udøve sideordnede aktiviteter i skattepligtige
datterselskaber, uden at værkerne mister den eksisterende
skattefrihed for deres kerneaktivitet (produktion af varme).
- Beskatningen af
rente- og royaltybetalinger til udenlandske selskaber, der sker ved
indeholdelse af kildeskat, nedsættes til 22 pct. som
konsekvens af, at selskabsskatteprocenten er nedsat til 22 pct. fra
2016.
- Den
såkaldte forpagterregel ændres, således at der
tages højde for stigninger og fald i værdien af
tildelte betalingsrettigheder, der giver adgang til
EU-støtte. Loftet har betydning for, i hvilket omfang en
forpagter uden skattemæssige konsekvenser kan overdrage
betalingsrettigheder til bortforpagteren.
-
Ejendomsavancebeskatningsloven foreslås justeret for at tage
højde for udfasningen af mælkekvoter omfattet af
loven.
Forslaget om en henstandsordning for
selvstændigt erhvervsdrivendes exitskat skønnes ikke
at medføre væsentlige provenubevægelser på
langt sigt. De øvrige elementer skønnes heller ikke
at have nævneværdige provenumæssige
konsekvenser.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.