Skriftlig fremsættelse (17. december
2014)
Ministeren for by, bolig og landdistrikter
(Carsten Hansen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
leje, lov om midlertidig regulering af boligforholdene, lov om
tvungen administration af udlejningsejendomme og lov om byfornyelse
og udvikling af byer (Forenkling og modernisering af
lejelovgivningen)
(Lovforslag nr. L 97).
Lovforslaget
er en opfølgning på det forlig, regeringen indgik med
V, DF, SF og EL den 11. juni 2014 om en forenkling og modernisering
af lejelovgivningen. Forslaget udmønter endvidere
regeringsgrundlaget ift. beskyttelse af lejere mod urimeligt
høje regninger for istandsættelse ved fraflytning.
Forslaget indeholder 11 elementer, der skal forenkle og modernisere
lejelovgivningen uden at forrykke balancen mellem udlejer- og
lejerinteresser.
1) For at reducere
antallet af konflikter mellem lejer og udlejer, når lejeren
flytter, indføres obligatorisk ind- og fraflytningssyn.
2) Muligheden for
at aftale nyistandsættelse afskaffes, så lejeren
fremover alene kan tilpligtes at foretage en normal
istandsættelse ved fraflytning. Herved undgås urimelige
fraflytningsregninger.
3)
Vedligeholdelsesreglerne for store ejendomme forenkles og
moderniseres. Der etableres en ordning med 10-årige
vedligeholdelsesplaner for at forbedre overblikket over
vedligeholdelsesbehovet i den enkelte ejendom.
4) For at
gøre det administrativt lettere for udlejerne forenkles og
moderniseres varslingsregler for omkostningsbestemt leje. Samtidig
forenkles reglerne om beboerrepræsentationens kompetence.
5) Der
indføres stærkere sanktioner ved overtrædelse af
dusørreglen.
6) Adgangen til
forhåndsgodkendelse af huslejen for udlejere af enkelte ejer-
og andelsboliger gøres billigere.
7) Der
indføres nye muligheder for nettoprisindeksregulering af den
omkostningsbestemte leje og aftalt trappeleje erstattes af mulighed
for aftaler om nettoprisindeksregulering af lejen.
8) For at skabe
større sikkerhed for udlejer indføres en udvidet
adgang for udlejere af en ejer- eller andelsbolig til at opsige
lejer med 1 års varsel, hvis udlejer selv skal benytte
boligen.
9) Dubletter i
lejeloven og boligreguleringsloven fjernes.
10) Der foretages
en udmøntning af forslag fra lejer- og
udlejerorganisationernes enighedsliste.
11) Sommerhuse
undtages fra lejelovgivningen.
Samlet set
skønnes lovforslaget ikke at føre til hverken
offentlige merudgifter eller mindreudgifter i 2014, men offentlige
mindreudgifter på 0,8 mio. kr. i 2015, 2016 og 2017.
Lovforslaget
vurderes at medføre løbende administrative byrder for
erhvervslivet på 31 mio. kr. årligt. Byrden
følger af kravet om ind- og fraflytningssyn og -rapporter,
der kodificerer en gældende praksis på området,
som branchen selv vurderer som hensigtsmæssig.
De
kommunaløkonomiske konsekvenser er forhandlet med KL.
Forslaget
indeholder ikke EU-retlige aspekter.
Det
foreslås, at lovforslaget træder i kraft den 1. juli
2015.