Betænkning afgivet af By- og
Boligudvalget den 26. februar 2015
1. Ændringsforslag
Ministeren for by, bolig og landdistrikter
har stillet 16 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 17. december
2014 og var til 1. behandling den 15. januar 2015. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i By- og
Boligudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ministeren for by, bolig og landdistrikter sendte den 19. september
2014 dette udkast til udvalget, jf. BYB alm. del - bilag 98
(folketingsåret 2013-14). Den 19. december 2015 sendte
ministeren for by, bolig og landdistrikter de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
B2 HOLDING A/S,
Danske Udlejere, Interesseorganisation for
udlejere af fast ejendom,
Ejendomsforeningen Danmark,
Feriehusudlejernes Brancheforening,
IT-Branchen,
Jespersen Ejendomme,
Jakob Lindberg, Køge,
TLK Ejendomsadministration,
Udlejerforeningen Aarhus og
Unik System Design A/S.
Ministeren for by, bolig og landdistrikter
har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til
udvalget.
Deputationer
Endvidere har Danske Udlejere,
Interesseorganisation for udlejere af fast ejendom,
Ejendomsforeningen Danmark, BOSAM og Danmarks Lejerforeninger
mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 101
spørgsmål til ministeren for by, bolig og
landdistrikter til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (V, S, DF, RV, SF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af ministeren stillede
ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
finder, at processen om forenkling af lejeloven har været
lang, sej og udfordrende. DF's ønske var, at parterne,
udlejerne og lejerne fandt et fælles fodslag om et forslag
til forenklinger af lejeloven. Det er trods alt disse parter, der
kender de daglige udfordringer bedst. Parterne nåede frem til
det, som de kaldte »enhedslisten«, og her var det
så regeringens vurdering, at forslagene på denne liste
ikke var tilstrækkelige i forhold til en sammenskrivning af
lejeloven og i forhold til retstilstanden.
Generelt søger DF indflydelse der,
hvor partiet kan, og DF går til forhandlinger med
konstruktive forslag og for at finde løsninger. Det gjorde
partiet også til forhandlingerne om forenkling af lejeloven.
For det første giver forslaget en beskyttelse af lejerne mod
urimeligt høje regninger for istandsættelse ved
fraflytning, og forslaget indeholder 11 elementer, der skal
forenkle og modernisere lejelovgivningen uden at forrykke balancen
mellem udlejer- og lejerinteresser. For det andet indføres
der for at reducere antallet af konflikter mellem lejer og udlejer
ved lejerens fraflytning indføres et obligatorisk
fraflytningssyn. For det tredje forenkles og moderniseres
vedligeholdelsesreglerne for store ejendomme. Og der etableres en
ordning med 10-årige vedligeholdelsesplaner for at forbedre
overblikket over vedligeholdelsesbehovet i den enkelte ejendom. Det
fjerde er, at for at gøre det administrativt lettere for
udlejerne, forenkles og moderniseres varslingsreglerne for
omkostningsbestemt leje. Samtidig forenkles reglerne om
beboerrepræsentationens kompetence. DF ønskede
sanktioner ved overtrædelse af dusørreglen, og partiet
fik skærpet reglerne herfor.
DF ønskede, at adgangen til
forhåndsgodkendelse af huslejen for udlejere af enkelte ejer-
og andelsboliger skulle være billigere. Med forslaget kommer
det til at koste 500 kr. i stedet for 3.500 kr., og det vil
forhåbentligt hjælpe de små, uprofessionelle
udlejere - udlejere, der kan risikere at komme i en
økonomisk uheldig situation, hvis de har lejet deres
lejlighed ud, og lejeren så efterfølgende
trækker dem i huslejenævnet.
DF ønskede en sammenskrivning af
dubletter i lejeloven og boligreguleringsloven, så disse
fjernes. Det lykkedes for partiet at komme igennem med det
ønske, og sammenskrivningen vil ske i et tofaset
forløb.
Sidst er sommerhuse undtaget for
lejelovgivningen, og det giver efter DF's opfattelse god mening. DF
har fået lovforslaget i den rigtige retning frem for det
udkast, der oprindelig blev fremlagt. DF vil til enhver tid
gøre vores indflydelse gældende der, hvor partiet
kan.
Et mindretal i
udvalget (LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil dog stemme for de under nr. 2, 4-9 og 11-16 stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil dog stemme for de stillede ændringsforslag.
Det Konservative Folkepartis medlem af
udvalget bemærker, at partiet gerne havde støttet en
forenkling og modernisering af lejeloven. Helt, fuldt og ubetinget.
Derfor deltog KF også i forhandlingerne om forenkling af
lejeloven forud for fremsættelse af lovforslaget, idet
partiet gerne så en modernisering af en forældet
lejelov, der har rod i anden verdenskrigs rationaliseringer og
reguleringer. Der er behov for at få skabt logik, klarhed og
gennemskuelighed i lejeloven.
Desværre måtte KF konstatere,
at der ikke i regeringen var vilje til at skabe denne logik,
klarhed og gennemskuelighed i lejeloven. Og efter KF's mening er
resultatet da også, at dette lovforslag desværre
på ingen måde bidrager hertil, tværtimod. Det er
ikke nok at skrive i overskriften, at dette lovforslag leder til en
forenkling og modernisering af lejelovgivningen, når
indholdet på ingen måde leder til det resultat.
KF lægger meget vægt på,
at Danmarks Lejerforeninger, BOSAM, Ejendomsforeningen Danmark og
Danske Udlejere - altså to organisationer på hver side
- helt utraditionelt er gået sammen om at anbefale
Folketinget, at lovforslaget ikke vedtages.
Organisationerne påpeger, at
lejeloven i dag er yderst kompliceret, og at dette lovforslag
udelukkende vil gøre lovgivningen yderligere kompliceret.
Organisationerne finder lovforslaget helt unødvendigt, og at
det ikke giver reelle forenklinger, der på nogen måde
berettiger den store retsusikkerhed, der vil opstå.
Det gør desværre ikke et
indtryk på regeringen, at organisationerne er enige om, at
lovforslaget vil koste både lejere og udlejere tid og penge.
Det gør heller ikke indtryk på regeringen, at
formændene og sekretærerne i huslejenævnene
påpeger, at der er betydelige problemer i lovforslaget,
herunder ikke mindst at spørgsmålet om, hvad der skal
forstås ved normal istandsættelse, bør
præciseres. Det er de medarbejdere, der skal administrere
loven, hvis Folketinget vedtager den. Men uanset denne meget
væsentlige indsigelse i høringssvaret fra
huslejenævnene er reglerne ikke blevet præciseret.
Når man læser ministerens svar
på bl.a. spørgsmål 54 kan man godt forstå,
hvorfor ministeren ikke har ønsket at præcisere
vedligeholdelsesreglerne nærmere. Den konstruktion, som
ministeriet har valgt at indarbejde i lovforslaget, hænger
ganske enkelt ikke sammen. Den kan ikke forklares. For det,
ministeren lægger op til, er, at der skal ske en
stillingtagen til behovet for vedligeholdelse fra lejlighed til
lejlighed, fra væg til væg, fra dør til
dør og fra radiator til radiator. Udlejer og lejer skal i
første omgang blive enige, og kan de ikke det, skal
huslejenævnet foretage en konkret vurdering ud fra nogle
uklare og ikkejuridiske principper om, at lejer kun skal betale for
»nødvendig« vedligeholdelse.
Hvorledes ministeren mener at dette kan
lede til en forenkling af lejeloven står hen i det uvisse.
Ministeren har til alle de spørgsmål, der knytter sig
til de nye regler om normal istandsættelse og deres bidrag
til en forenkling af lejeloven, valgt alene og uden yderligere
argumenter at henvise til, at formålet med lovforslaget er at
opnå en forenkling og modernisering af lejelovgivningen.
Flere lejelovsspecialister har
påpeget, at forslaget snarere er en forkludring end en
forenkling - at forslaget hverken medfører en
indholdsmæssig forenkling af lejelovgivningen eller
administrative lettelser, men at der tværtimod
indføres en række nye bestemmelser, der ikke er
tilstrækkelig klart defineret. Ministeren har imidlertid
valgt heller ikke at lytte til de eksterne
lejelovsspecialister.
Lovforslaget har mange uafklarede nye
punkter, som KF frygter vil lede til nye konflikter. Der er
normalistandsættelsen som et helt nyt begreb. Der er
indførelse af nye tunge administrative procedurer, som for
ind- og fraflytningssynenes vedkommende direkte forhindrer de
private parter i at følge med den teknologiske udvikling og
kommunikere elektronisk. Der er afskaffelse af aftalefriheden
lejere og udlejere imellem om, hvordan man vil vedligeholde en
lejlighed. Der er flere formkrav med strenge sanktioner i
forbindelse med forbedringerne i ejendommene, hvilket jo
desværre kan have det resultat, at de private udlejere
vælger ikke at opgradere eller energirenovere lejeboligerne.
Også det vil være en katastrofe. Så er der
afskaffelsen af trappelejereguleringen, der kun vil lede til
højere huslejer og større vanskeligheder ved at leje
specielt nye lejligheder ud.
KF finder, at der også er enkelte
lyspunkter i lovforslaget. Det er glædeligt, at man
gør op med det princip, at man for tid og evighed binder den
amatørudlejer, der uforvarende er kommet til at leje sin
lejlighed ud, fordi vedkommende troede, at det kunne man godt
gøre, og så kunne man selv flytte ind i den bagefter.
Nu får disse lov til rent faktisk at flytte ind i deres egen
lejlighed. Der er tale om en forbedring, men som alt andet i dette
lovforslag er der knyttet så mange betingelser og krav til
udlejer, at det kan vise sig fortsat at være svært at
være amatørudlejer.
Folketinget vælger ved vedtagelsen af
dette lovforslag at udskyde en sammenskrivning af lovgivningen. Det
havde ellers været det eneste fornuftige at gøre,
så man ikke skal lede to steder for at finde ud af, hvordan
tingene hænger sammen. Og det havde ført til en
ægte forenkling.
Organisationerne på både lejer-
og udlejersiden anbefaler, at Folketinget i stedet for at vedtage
dette lovforslag pålægger ministeren at bruge de
næste 2 år på at sammenskrive de to love. Det
sker ikke. Nu kommer de næste 2 år til at gå med
at forstå de nye regler, løse alle de konflikter, som
de giver anledning til, og at føre de retssager, der skal
lede til en afklaring af den nye retstilstand. Det er efter KF's
opfattelse spild af samfundets ressourcer, og det vil koste lejerne
og udlejerne mange penge.
Lovforslaget har ikke den
tilstrækkelige kvalitet. Det giver ikke den forenkling,
ministeren havde sat som mål, og det leder ikke til
færre, men til flere konflikter. KF kan derfor ikke
støtte forslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af ministeren for by, bolig
og landdistrikter, tiltrådt af at flertal (udvalget med undtagelse af LA):
1) I
den under nr. 1 foreslåede
ændring af § 1, stk. 3,
indsættes efter »formål«: »bortset
fra § 7«.
[Sommerhuslejeres rettigheder
bevares uden tinglysning]
Af ministeren for by, bolig
og landdistrikter, tiltrådt af udvalget:
2)
Efter nr. 4 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
8 udgår »og 3«.«
[Konsekvensrettelse]
Af ministeren for by, bolig
og landdistrikter, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):
3) I
det under nr. 16 foreslåede § 24, stk. 2, indsættes som 2. pkt.:
»Det kan dog aftales, at lejeren skal
vedligeholde den have, som indgår i det lejede.«
[Mulighed for, at lejere i store
ejendomme kan overtage vedligeholdelsen for en have, som
indgår i det lejede]
Af ministeren for by, bolig
og landdistrikter, tiltrådt af udvalget:
4) I
den under nr. 23 foreslåede § 36 ændres i stk. 2 ordet »bestemmelse« til:
»beslutning«.
[Præcisering]
5)
Efter nr. 31 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
47, stk. 1, litra c, indsættes efter »§ 63
b«: », jf. lovbekendtgørelse nr. 963 af 11.
august 2010,«, og efter »§ 63 a«
indsættes: », jf. lovbekendtgørelse nr. 963 af
11. august 2010«.«
[Konsekvensrettelse]
6) Nr.
34 affattes således:
»34. I §
53, stk. 6, udgår »med bestemte beløb til
bestemte tidspunkter eller«.«
[Præcisering]
7)
Efter nr. 35 indsættes som nye numre:
»03. I §
58, stk. 6, indsættes efter »§ 63 e«:
», jf. lovbekendtgørelse nr. 963 af 11. august
2010«.
04. I
§ 58 a, stk. 4, ændres
»og § 63 a« til: »samt § 63 a, jf.
lovbekendtgørelse nr. 963 af 11. august
2010,«.«
[Konsekvensrettelse]
8) I
den under nr. 39 foreslåede
ændring af § 62 b, stk. 1, 3.
pkt., ændres »§ 59 a, stk. 1, nr. 1«
til: »§ 59 a, stk. 2«.
[Konsekvensrettelse]
9) Nr.
55 affattes således:
»55. I §
99, stk. 3, ændres »og § 63« til:
»samt § 63, jf. lovbekendtgørelse nr. 963 af 11.
august 2010«.«
[Præcisering]
Af ministeren for by, bolig
og landdistrikter, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af LA):
10)
Efter nr. 66 indsættes som nye numre:
»05. I §
113 a, stk. 4, 2. pkt., indsættes efter »nr.
4«: »og 6«.
06. I
§ 113 a, stk. 4, 3. pkt.,
indsættes efter »efterlevet«: », eller
når Grundejernes Investeringsfond har fået indberetning
om, at en ejer inden for en periode på 2 år både
er idømt bøde eller fængselsstraf efter §
6 og ikke har efterlevet en eller flere endelige
huslejenævnsafgørelser«.
07. I
§ 113 a, stk. 4, 8. pkt.,
ændres »nr. 3-5«: til: »nr.
3-6«.«
[Indberetning af oplysninger til
Grundejernes Investeringsfond]
Til § 2
Af ministeren for by, bolig
og landdistrikter, tiltrådt af udvalget:
11) I
den under nr. 14 foreslåede
affattelse af § 15, stk. 3,
indsættes efter »§ 41, stk. 3«: », i
lov om leje«.
[Præcisering]
12) I
den under nr. 29 foreslåede
ændring af § 25 a, stk. 1,
ændres »§ 59 a, stk. 1, nr. 1« til:
»§ 59 a, stk. 2«.
[Konsekvensrettelse]
13) I
den under nr. 32 foreslåede
ændring af § 27, stk. 5, 4.
pkt., ændres »og § 59 a, stk. 1, nr. 1, og
stk. 2,« til: »samt § 59 a, stk. 2, og § 59
b, stk. 1,«.
[Konsekvensrettelse]
14) I
den under nr. 34 foreslåede § 39 ændres i stk. 1 »§ 59 a, stk. 1, nr.
3« til: »§ 59 a, stk. 4«.
[Konsekvensrettelse]
Til § 4
15) I
den under nr. 1 foreslåede
ændring af § 50 e, stk. 1, nr.
2, ændres »§ 59 a, stk. 1, nr. 5«
til: »§ 59 a, stk. 6«.
[Konsekvensrettelse]
16) I
den under nr. 2 foreslåede
ændring af § 50 g, stk. 2, nr.
2, ændres »§ 59 a, stk. 1, nr. 5«
til: »§ 59 a, stk. 6«.
[Konsekvensrettelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
For at sikre sommerhuslejere den samme
beskyttelse, som andre lejere har i henhold til lejelovens § 7
uden at skulle tinglyse lejeaftalen, foreslås det, at
undtagelsen ikke omfatter lejelovens § 7. Med forslaget
opretholdes lejelovens § 7 for sommerhuslejere. Undtagelsen
gælder alene for sommerhuslejere og omfatter dermed ikke
første led i bestemmelsen, som vedrører leje af bolig
med fuld kost og leje af hotelværelse.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af forslaget til ændring af lejelovens
§ 7, hvorefter det gældende § 7, stk. 3,
ophæves, jf. lovforslagets § 1, nr. 4.
Til nr. 3
Med lovforslaget begrænses
mulighederne for at aftale, at lejeren påtager sig dele af
den udvendige vedligeholdelse, idet dette ikke længere vil
kunne ske i lejeaftaler om boliger i store ejendomme (syv eller
flere boliger i ejendommen).
Da der imidlertid findes boliger i store
ejendomme, herunder fritliggende parcelhuse, som tilsammen
udgør en stor ejendom, hvortil der for lejeren er knyttet en
brugsret til en have, som det kan være hensigtsmæssigt,
at lejeren kan overtage vedligeholdelsen af, foreslås det, at
muligheden for at aftale, at lejeren har vedligeholdelsespligten
til haven også bevares for sådanne ejendomme.
Til nr. 4
Ændringsforslaget vedrører en
præcisering af den foreslåede § 36, stk. 2, i lov
om leje, jf. lovforslagets § 1, nr. 23.
Efter det foreslåede § 41, stk.
2, i lov om leje, kan beboerrepræsentanterne eller et flertal
af lejerne træffe »beslutning«. For at sikre et
ensartet sprogbrug i loven præciseres det i det
foreslåede § 36, stk. 2, hvor der henvises til det
foreslåede § 41, stk. 2, at beboerrepræsentanterne
eller et flertal af lejerne efter § 41, stk. 2, kan
træffe »beslutning« og ikke
»bestemmelse«.
Til nr. 5
Der er tale om konsekvensændringer
som følge af ophævelsen af de gældende regler i
lejelovens kapitel X A (§§ 63 a-63 h), jf. lovforslagets
§ 1, nr. 41, og overgangsbestemmelsen hertil i lovforslagets
§ 5, stk. 3.
Udlejeren kan i henhold til den
nævnte overgangsbestemmelse efter omstændighederne
fortsat opkræve hensættelser efter de gældende
regler i lejelovens kapitel X A i en periode efter lovens
ikrafttræden. Det foreslås derfor, at henvisningerne
til de gældende bestemmelser i lejelovens kapitel X A i andre
bestemmelser suppleres med en henvisning til den gældende
lovbekendtgørelse, så det også efter lovens
ikrafttræden er muligt at finde de pågældende
henvisninger.
Til nr. 6
Ændringsforslaget vedrører en
præcisering af den foreslåede ændring af den
gældende § 53, stk. 6, i lov om leje, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 34.
Efter den gældende regel i lejelovens
§ 53, stk. 6, kan der i lejeaftaler med fri husleje enten
aftales en regulering efter en trappelejeklausul eller efter
nettoprisindeks.
For at tydeliggøre, at der fremover
ikke kan vælges mellem flere reguleringsprincipper, men kun
aftales ét princip, nemlig regulering efter nettoprisindeks,
er der i den foreslåede bestemmelse indsat et
»alene«.
Man er imidlertid efterfølgende
blevet opmærksom på, at denne formulering
indebærer en risiko for, at »alene« vil kunne
tolkes bredere end tilsigtet. Bestemmelsen er således blevet
læst som en udelukkelse af de eksisterende muligheder for at
kombinere en aftalt regulering efter stk. 6 med en løbende
regulering for ændringer i skatter og afgifter. Dette har
ikke været hensigten.
På den baggrund foreslås det,
at ordet »alene« udgår af den foreslåede
bestemmelse. Efter den gældende retstilstand er det i dag den
generelle opfattelse, at det er en forudsætning for at
anvende en sådan kombinationsregulering, at den udtrykkeligt
fremgår af lejeaftalen. Forslaget ændrer ikke
herpå.
Til nr. 7
Der henvises til bemærkningerne til
ændringsforslag nr. 5.
Til nr. 8
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af ophævelsen af de gældende
§§ 59 a-59 f i lov om leje og indsættelsen af de
nye bestemmelser i § 59 a og § 59 b i samme lov, jf.
lovforslagets § 1, nr. 38.
Til nr. 9
Da formuleringen af lovforslagets § 1,
nr. 55, om en ændring i lejelovens § 99, stk. 3, kan
give anledning til tvivl, præciseres det, at den indsatte
henvisning til den gældende lovbekendtgørelse alene
relaterer sig til henvisningen til lejelovens § 63.
Til nr. 10
Med lovforslagets § 1, nr. 66,
foreslås det at skærpe frakendelsesreglerne i relation
til overtrædelser af dusørbestemmelsen i lejelovens
§ 6 med det præventive sigte at nedbringe antallet af
udlejere, der opkræver dusør i strid med § 6. Det
foreslås således, at hvis en ejer inden for en periode
på 2 år er dømt for overtrædelse af §
6 og inden for samme periode ikke har overholdt en eller flere
endelige huslejenævnsafgørelser, skal ejeren kunne
frakendes retten til at administrere egne udlejningsejendomme og
til at bestemme, hvem der skal administrere dem efter lejelovens
§ 113 a, stk. 1.
For at sikre, at der tilvejebringes
oplysninger om de enkelte forhold, der kan begrunde
rettighedsfrakendelse, forudsættes det med
ændringsforslaget, at Rigsadvokaten i medfør af
retsplejelovens § 99, stk. 2, og inden for ramme?rne af
persondataloven fastsætter en indberetningsordning, hvorefter
anklagemyndigheden indberetter oplysning om, at ejeren er straffet
i medfør af § 6 til Grundejernes Investeringsfond.
Grundejernes Investeringsfond registrerer allerede efter de
gældende regler indberetninger fra huslejenævnene om
ejeres manglende efterlevelse af afgørelser, jf. § 113
a, stk. 4.
Oplysninger om, at udlejeren er
idømt straf for overtrædelse af lejelovens § 6,
er oplysninger om strafbare forhold. Det forudsættes, at
Grundejernes Investeringsfond indretter deres virksomhed, så
persondatalovens såvel som sikkerhedsbekendtgørelsens
regler om behandling af personoplysninger vedrørende
strafbare forhold overholdes. Persondatalovens regler skal f.eks.
påses, når der foretages behandling af
perso?noplysninger, som helt eller delvis sker ved elektronisk
databehandling, eller når der sker ikkeelektronisk behandling
af personoplysninger, der er eller vil blive indeholdt i et
register.
For den offentlige forvaltning må der
ikke behandles oplysninger om strafbare forhold, medmindre det er
nødvendigt for varetagelsen af myndighedens opgaver, jf.
persondatalovens § 8, stk. 1. Videregivelse af sådanne
oplysninger kan dog ske, hvis videregivelsen er nødvendig
for udførelsen af en myndigheds virksomhed eller
påkrævet for en afgørelse, som myndigheden skal
træffe, jf. persondatalovens § 8, stk. 2, nr. 3.
En række grundlæggende krav
skal være opfyldt, når der sker behandling af
personoplysninger, der er omfattet af persondataloven. God
databehandlingsskik skal overholdes. Der må kun samles
oplysninger, der tjener et sagligt formål i sager om
rettighedsfrakendelse. De indsamlede oplysninger må ikke
behandles på en måde, der er uforenelig med
formålet. Der må ikke samles flere oplysninger end
nødvendigt. Der må ikke behandles urigtige eller
vildledende oplysninger. Indsamlede oplysninger skal slettes,
når de ikke længere er nødvendige. Dette
indebærer bl.a., at alle registrerede oplysninger om en sag
skal slettes, når den på grund af den 2-årige
tidsfrist ikke længere kan indgå i grundlaget for en
frakendelse. Når der sker registrering af personoplysninger,
eller når indsamlede oplysninger videregives med henblik
på registrering, skal der gives underretning til den person,
som de registrerede oplysninger vedrører. Underretningen
skal indeholde nærmere bestemte oplysninger, herunder om den
dataansvarliges identitet, formålet med behandlingen af
oplysningerne, reglerne om indsigt i og berigtigelse af
oplysninger. Grundejernes Investeringsfond skal ikke føre
tilsyn med, om de oplysninger, der indberettes af politiet i
tilknytning til en bestemt ejer, opfylder de formelle og materielle
betingelser for at kunne danne grundlag for en sag om
rettighedsfrakendelse.
Når Grundejernes Investeringsfond har
konstateret, at den samme ejer inden for en 2-årig periode
dels er idømt straf efter § 6, dels ikke har efterlevet
en eller flere huslejenævnsafgørelser, gives der
underretning herom til det eller de huslejenævn, der har
indberettet sagen eller sagerne. Det forudsættes, at de
involverede huslejenævn indretter deres virksomhed, så
persondatalovens såvel som sikkerhedsbekendtgørelsens
regler om behandling af personoplysninger vedrørende
strafbare forhold overholdes.
Det eller de involverede huslejenævn
foretager herefter en vurdering af, om betingelserne for at
foretage politianmeldelse med henblik på
rettighedsfrakendelse er opfyldt, dvs. om der foreligger en eller
flere ikkeefterlevede endelige huslejenævnsafgørelser
inden for en 2-årsperiode, hvor ejeren er dømt for
overtrædelse af dusørbestemmelsen. Er der blandt de
involverede nævn enighed om, at betingelserne er opfyldt,
indgives der politianmeldelse. Sag om rettighedsfrakendelse kan
alene rejses, hvis huslejenævnet har anmodet herom.
Til nr. 11
I det foreslåede § 15, stk. 3, i
boligreguleringsloven, jf. lovforslagets § 2, nr. 14,
præciseres henvisningen til § 41, stk. 3, så det
fremgår, at der er tale om bestemmelsen i lejeloven.
Til nr. 12-16
Der henvises til bemærkningerne til
ændringsforslag nr. 8.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Bjarne Laustsen (S) Jan Johansen
(S) Jens Joel (S) Mette Reissmann (S) fmd. Simon Kollerup (S) Orla Hav (S)
Thomas Jensen (S) Liv Holm Andersen (RV) Nadeem Farooq (RV) Ida
Auken (RV) Eigil Andersen (SF) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Özlem
Sara Cekic (SF) Lars Dohn (EL) Rosa Lund (EL) Louise Schack Elholm
(V) Martin Geertsen (V) Jane Heitmann (V) Preben Bang Henriksen (V)
Michael Aastrup Jensen (V) Karen Jespersen (V) nfmd. Karsten Lauritzen (V) Fatma
Øktem (V) Karina Adsbøl (DF) Alex Ahrendtsen (DF) Ib
Poulsen (DF) Anita Christensen (DF) Ole Birk Olesen (LA) Charlotte
Dyremose (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 97
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Henvendelse af 13/10-14 fra Danske
Udlejere, Interesseorganisation for udlejere af fast ejendom | 2 | Henvendelse af 17/12-14 fra
Ejendomsforeningen Danmark | 3 | Høringssvar og høringsnotat,
fra ministeren for by, bolig og landdistrikter | 4 | Henvendelse af 13/11-14 fra
Udlejerforeningen Aarhus | 5 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 6 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 7 | Henvendelse af 2/2-15 fra TLK
Ejendomsadministration | 8 | Henvendelse af 2/2-15 fra Jakob Lindberg,
Køge | 9 | Henvendelse af 3/2-15 fra Danske Udlejere,
Interesseorganisation for udlejere af fast ejendom | 10 | Henvendelse af 3/2-15 fra
Udlejerforeningen Aarhus | 11 | Henvendelse af 4/2-15 fra
IT-Branchen | 12 | Henvendelse af 6/2-15 fra
Feriehusudlejernes Brancheforening | 13 | Henvendelse af 9/2-15 fra Jespersen
Ejendomme | 14 | Henvendelse af 16/2-15 fra B2 HOLDING
A/S | 15 | Henvendelse af 16/2-14 fra Unik System
Design A/S | 16 | Udkast til betænkning | 17 | Revideret tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 18 | Henvendelse af 20/2-15 fra B2 HOLDING
A/S | 19 | Ændringsforslag, fra ministeren for
by, bolig og landdistrikter | 20 | Henvendelser af 26/2-15 fra B2 HOLDING
A/S |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 97
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelse af
13/10-14 fra Danske Udlejere, Interesseorganisation for udlejere af
fast ejendom, til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm. om kommentar til henvendelse af
17/12-14 fra Ejendomsforeningen Danmark, til ministeren for by,
bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om kommenter til henvendelse af
13/11-14 fra Udlejerforeningen Aarhus, til ministeren for by, bolig
og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om kommentar til henvendelse af
2/2-15 fra TLK Ejendomsadministration, til ministeren for by, bolig
og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om kommentar til henvendelse af
2/2-15 fra Jakob Lindberg, Køge, til ministeren for by,
bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om kommentar til henvendelse af
3/2-15 fra Danske Udlejere, Interesseorganisation for udlejere af
fast ejendom, til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og
ministerens svar herpå | 7 | Spm., om regeringen aktivt vil arbejde for
at udfase det private lejeboligmarked som ønsket af
Enhedslisten, til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og
ministerens svar herpå | 8 | Spm. om, hvorledes ministeren vil skabe en
fremtidig regulering af lejeboligmarkedet, der ikke leder til en de
facto udfasning af det private lejeboligmarked, til ministeren for
by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 9 | Spm. om, hvorledes regeringen forholder
sig til kritikken fra Ejendomsforeningen Danmark og investorerne,
til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 10 | Spm. om, hvorledes ministeren stiller sig
til kritikken af forslaget fra bl.a. pensionsselskaberne, til
ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 11 | Spm., om ministeren er enig i den
socialdemokratiske boligordførers udsagn om, at
pensionskassernes investeringer i nybyggeri af boligejendomme
må anses for uvæsentlige, til ministeren for by, bolig
og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 12 | Spm., om regeringen generelt har til
hensigt at arbejde for at reducere pensionskassernes muligheder for
at forrente deres medlemmers indskud, til ministeren for by, bolig
og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 13 | Spm. om, hvorledes ministeren vil sikre,
at der bygges nok nye lejeboliger i de store byer, til ministeren
for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 14 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
to indlæg ved førstebehandlingen bygger på en
misforståelse af lovforslaget, til ministeren for by, bolig
og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 15 | Spm. om, at ministeren bedes udarbejde en
liste med en klar beskrivelse af samtlige regler, der fremover
kommer til at gælde for istandsættelse efter denne lov,
til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 16 | Spm. om det nye begreb for
istandsættelse »Normal istandsættelse«, til
ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 17 | Spm., om det nye begreb for
istandsættelse »Normal istandsættelse«
efter lovforslaget i virkeligheden svarer til begreb i den
nuværende lov, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå | 18 | Spm. om, at det nye begreb i lovforslaget,
»Normal istandsættelse«, vil betyde, at en
lejlighed vil blive istandsat på et lavere niveau, til
ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 19 | Spm. om, at man efter den almene lejelov
kan afholde en del af udgiften til istandsættelsen af en
fraflyttet lejlighed over boligforeningens drift, til ministeren
for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 20 | Spm. om, hvor stor den faktiske udgift for
istandsættelsen af en fraflyttet lejlighed i den almene
sektor er, til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og
ministerens svar herpå | 21 | Spm. om, at udgifter til
istandsættelse af et lejemål i den almene sektor altid
vil være lavere end udgifterne til at nyistandsætte et
lejemål efter den gældende private lejelov, til
ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 22 | Spm., om ministeren er enig med den
radikale ordfører i, at det nye begreb »Normal
istandsættelse« er komplekst, til ministeren for by,
bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 23 | Spm. om istandsættelse af lejebolig,
til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 24 | Spm. om definition af begrebet
»nødvendig«, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå | 25 | Spm. om lejerens opfattelse af
»nødvendig«, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå | 26 | Spm. om, hvorledes ministeren
ønsker at forringe vilkårene for den indflyttende
lejer, til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og
ministerens svar herpå | 27 | Spm. om, i hvor mange yderligere sager det
forventes, at huslejenævnene skal tage stilling til
spørgsmålet om »nødvendig«
vedligeholdelse, til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og
ministerens svar herpå | 28 | Spm. om, hvad der menes med forholdsvis
høje istandsættelsesregninger, til ministeren for by,
bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 29 | Spm. om, hvorfor man ikke kan anvende de
to statistikker, som administrationsvirksomheden DEAS har
udarbejdet, til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og
ministerens svar herpå | 30 | Spm., om ministeren til sin tid vil
støtte en tilbagerulning af dette lovforslag, hvis det viser
sig, at loven primært har haft negative konsekvenser, til
ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 31 | Spm., om der om 2 år
planlægges en uvildig evaluering af lovforslagets
gennemførelse, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå | 32 | Spm. om, hvorledes ministeren mener at
dette forslag kan lede til en forenkling og modernisering af
lejeloven, til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og
ministerens svar herpå | 33 | Spm. om, at udlejer skal fortabe sin ret
til at forlange betaling fra lejeren for istandsættelse af
lejemålet, til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og
ministerens svar herpå | 34 | Spm. om en overtrædelse af den nye
§ 9, stk. 3, og § 98, stk. 3, til ministeren for by,
bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 35 | Spm. om den lejeretlige begrundelse for,
at ministeren foreslår, at der skal gøres markant
forskel på lejere, der har deltaget i synet efter de nye
§ 9, stk. 2 og 3, og § 98, stk. 2 og 3, og lejere, der
ikke har ønsket at deltage, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå | 36 | Spm. om, hvordan en udlejer skal opfylde
kravet om oplysning om »det gamle budget«, til
ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 37 | Spm. om, at formuleringen i
boligreguleringslovens §§ 12, stk. 1, og 13, stk. 1,
»driftsudgifter og -indtægter«, ikke omfatter
oplysning om lejeindtægter, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå | 38 | Spm. om, hvordan udlejer skal forholde sig
til den nye boligreguleringslovs § 13, stk. 1, 4. pkt., til
ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 39 | Spm. om, hvad den nødvendige
redegørelse for budgettet, jf. boligreguleringslovens §
13, skal indeholde, til ministeren for by, bolig og landdistrikter,
og ministerens svar herpå | 40 | Spm. om, hvordan beregningskravet i
boligreguleringslovens § 9 a skal opfyldes, til ministeren for
by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 41 | Spm. om, hvorfor det ved
gennemførelse af forbedringsforhøjelser ud over
beløbsgrænsen i den nye lejelovs § 65 er
nødvendigt med tvangsmæssige møder mellem
udlejer og beboerrepræsentationen, til ministeren for by,
bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 42 | Spm. om, hvor mange arbejdspladser det
samlet vil koste, at lovforslaget forbyder nyistandsættelser,
til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 43 | Spm. om, hvad det er for en
»… koordineret og kontinuerlig indsats, adgang til
ejendommen og ejendommens installationer og kendskab til ejendommen
generelt«, der er nødvendig for lejer for at kunne
påtage sig vedligeholdelsen af f.eks. hårde hvidevarer,
wc-cisterner og elkontakter inde i lejligheden, til ministeren for
by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 44 | Spm. om, hvilke ændringer der
forventes gennemført i en ny autoriseret typeformular til
lejekontrakter efter lejelovens § 5 på baggrund af denne
lovændring, til ministeren for by, bolig og landdistrikter,
og ministerens svar herpå | 45 | Spm. om, hvilke ændringer der
forventes gennemført i en ny autoriseret typeformular til
lejekontrakter efter lejelovens § 5 på baggrund de
lovændringer, der er gennemført siden 2001, til
ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 46 | Spm. om, at der fortsat vil kunne aftales
kombinationsregulering af lejen i lejemål, til ministeren for
by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 47 | Spm. om, hvordan formuleringen af den nye
lejelovs § 53, stk. 6, og bemærkningerne til
ændringen kan fortolkes, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå | 48 | Spm. om, hvorvidt det vil være
lovligt i en omkostningsbestemt ejendom at fastsætte lejen i
et nyt lejemål til den prisindekserede omkostningsbestemte
leje med tillæg af forbedringer, til ministeren for by, bolig
og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 49 | Spm. om, hvordan den nye
boligreguleringslovs § 18, stk. 3, forventes implementeret,
til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 50 | Spm. om, hvordan lejerne skal kunne
tilgå ejendommens vedligeholdelsesregnskab via GI's
hjemmeside, til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og
ministerens svar herpå | 51 | Spm. om, hvordan det forenkler
lovgivningen at fjerne beskrivelsen af, hvordan
hensættelserne til vedligeholdelse opgøres i
boligreguleringslovens §§ 18, stk. 1, og 18 b, stk. 1,
til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 52 | Spm. om, hvordan det forenkler
lovgivningen at fjerne beskrivelsen af, hvordan det korrekte
tillæg til kapitalafkastet opgøres, til ministeren for
by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 53 | Spm. om, hvorvidt en vedligeholdelsesplan
efter boligreguleringslovens § 8 a, stk. 1, opfylder kravet
til en vedligeholdelsesplan, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå | 54 | Spm. om, hvorvidt en lejer, der har
overtaget et lejemål pænt og velholdt, kan tilpligtes
at istandsætte lejemålet, til ministeren for by, bolig
og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 55 | Spm. om, hvorfor lejer ikke kan tilpligtes
at aflevere det lejede i bedre stand end ved overleveringen, til
ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 56 | Spm. om, hvem der skal betale for den
forringelse af det lejede, der sker, til ministeren for by, bolig
og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 57 | Spm. om, hvorvidt der kan aftales
regulering efter nettoprisindekset, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå | 58 | Spm. om, hvordan bemærkningerne til
§ 1, nr. 32, skal forstås, til ministeren for by, bolig
og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 59 | Spm. om, hvordan bemærkningerne til
§ 1, nr. 32, afsnit 5, skal forstås, til ministeren for
by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 60 | Spm. om, hvorfor der foretages en
ændring i den nye lejelovs § 45 c, til ministeren for
by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 61 | Spm. om, hvordan udlejer skal kunne
nå at rette en fordelingsfejl inden den ordinære frist,
til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 62 | Spm. om, hvor mange danskere man mener
ikke har adgang til digital kommunikation, til ministeren for by,
bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 63 | Spm. om, hvorledes ministeren vil sikre,
at der om 2 år foreligger et færdigt udkast til en
sammenskrivning af de to love, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå | 64 | Spm. om, hvorledes lejer- og
udlejerorganisationerne vil blive inddraget i sammenskrivning af de
to lejelove, til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og
ministerens svar herpå | 65 | Spm., om ministeren kan garantere, at der
om 2 år foreligger en gennemarbejdet sammenskrivning af de to
love, til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og
ministerens svar herpå | 66 | Spm. om, hvorvidt det gør indtryk
på ministeren, at to lejerorganisationer og to
udlejerorganisationer sammen har vurderet, at indeværende
lovforslag ikke leder til en forenkling af lejelovene, til
ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 67 | Spm. om, hvordan det sikres, at de fire
organisationer, der ikke finder, at lovforslaget vil lede til en
forenkling af lejelovene, vil ændre holdning, til ministeren
for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 68 | Spm. om, hvorledes ministeren vil sikre,
at huslejenævnene har de nødvendige ressourcer og
kompetencer til at løse det stigende antal tvister, til
ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 69 | Spm. om, hvorledes ministeren vil
undgå, at sagsbehandlingstiden i huslejenævnene stiger,
til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 70 | Spm. om, hvorledes ministeren kommer frem
til, at antallet af tvister reduceres, hvis indeværende
lovforslag vedtages, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå | 71 | Spm. om, at 114 siders høringssvar,
modtaget fra et stort antal organisationer og lejelovsspecialister,
stort set ikke har givet ministeren anledning til at foretage
ændringer i det oprindelige lovforslag, til ministeren for
by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 72 | Spm. om oplysninger om, at det er
ministeriets embedsmænd, der er skyld i, at forhandlingerne
mellem organisationerne brød sammen i 2014, til ministeren
for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 73 | Spm. om kommentar til henvendelse af
3/2-15 fra Udlejerforeningen Aarhus, til ministeren for by, bolig
og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 74 | Spm. om en oversigt over de
økonomiske konsekvenser af de enkelte hovedelementer i
lovforslaget, til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og
ministerens svar herpå | 75 | Spm. om procedure med ind- og
fraflytningssyn, til ministeren for by, bolig og landdistrikter, og
ministerens svar herpå | 76 | Spm. om udlejernes udgifter til
øget administration, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå | 77 | Spm. om at garantere et lavere antal sager
i huslejenævnene, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå | 78 | Spm., om kommunerne er enige i, at
forslaget vil lede til en besparelse i deres udgifter til
huslejenævn på 0,8 mio. kr. årligt, til
ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 79 | Spm. om, at kommunernes udgifter til
individuel boligstøtte ikke stiger, til ministeren for by,
bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 80 | Spm. om trappelejeaftaler, til ministeren
for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 81 | Spm. om at ophæve muligheden for at
indgå aftaler om trappeleje, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå | 82 | Spm. om indeksregulering som erstatning
for trappelejeaftaler, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå | 83 | Spm. om, hvordan en udlejer skal kunne
overholde den nye lejelovs § 98 om afholdelse af
fraflytningssyn inden for den angivne frist, til ministeren for by,
bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 84 | Spm. om private udlejere, der ikke har
professionel bistand til administrationen af deres ejendom, til
ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 85 | Spm. om begrænsningen af
aftalefriheden mellem lejere og udlejer om
vedligeholdelsesfordelingen, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå | 86 | Spm., om der må forventes et fald i
antallet af huslejenævnssager alene på baggrund af
indførelsen af det nye strafgebyr for udlejere m.v., til
ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 87 | Spm. om, at hjemmesiden
www.huslejenaevn.dk skal sikre ensartethed m.v., til ministeren for
by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 88 | Spm. om, hvordan ind- og fraflytningssyn i
dag gennemføres i de almene boliger, til ministeren for by,
bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 89 | Spm. om, at der vil foreligge en ny
autoriseret typeformular til indgåelse af boliglejekontrakter
i henhold til lejelovens § 5, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå | 90 | Spm. om forudsætningen for, at en
udlejer kan benytte boligreguleringslovens § 5, stk. 2, til
ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 91 | Spm. om vedligeholdelsesforpligtelse i
forbindelse med lejemål, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå | 92 | Spm. om, hvordan en reduktion i
udlejningen af boliger i landdistrikterne hænger sammen med
ministerens strategi for vækst og løft af netop
landdistrikterne, til ministeren for by, bolig og landdistrikter,
og ministerens svar herpå | 93 | Spm. om, hvor meget ministeren forventer
huslejen vil stige som konsekvens af, at muligheden for
trappelejeaftaler afskaffes, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå | 94 | Spm., om der reelt vil være et
marked for udlejning af boliger i landdistriktsområderne,
såfremt mulighederne for trappelejeaftalerne afskaffes, til
ministeren for by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar
herpå | 95 | Spm. om kommentar til henvendelse af
4/2-15 fra IT-Branchen, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter , og ministerens svar herpå | 96 | Spm. om kommentar til henvendelse af
6/2-15 fra Feriehusudlejernes Brancheforening, til ministeren for
by, bolig og landdistrikter, og ministerens svar herpå | 97 | Spm. om kommentar til henvendelse af
9/2-15 fra Jespersen Ejendomme, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå | 98 | Spm. om kommentar til henvendelse af
16/2-15 fra B2 HOLDING A/S, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå | 99 | Spm. om kommentar til henvendelse af
16/2-14 fra Unik System Design A/S, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå | 100 | Spm. om kommentar til henvendelse af
20/2-15 fra B2 HOLDING A/S, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå | 101 | Spm. om kommentar til henvendelser af
26/2-15 fra B2 HOLDING A/S, til ministeren for by, bolig og
landdistrikter, og ministerens svar herpå |
|