Fremsat den 17. december 2014 af
kirkeministeren (Marianne Jelved)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ændring af
lov om folkekirkens økonomi
(Ophævelse af revisionsklausul)
§ 1
I lov nr. 506 af 12. juni 2009 om ændring
af lov om folkekirkens økonomi, som ændret ved lov nr.
1393 af 23. december 2012, foretages følgende
ændring:
1. §
3 ophæves.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. april 2015.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | | | 1. | Indledning | 2. | Gældende
ret | 3. | Den foreslåede
ændring | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv. | 6. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 7. | Miljømæssige konsekvenser | 8. | Forholdet til
EU-retten | 9. | Hørte
myndigheder og organisationer mv. | 10. | Sammenfattende
skema | | |
|
1.
Indledning
Formålet med lovforslaget er at
ophæve revisionsklausulen vedrørende bestemmelserne i
lov nr. 506 af 12. juni 2009 om ændring af lov om
folkekirkens økonomi vedrørende etablering af
permanente stiftsråd.
Ved lov nr. 506 af 12. juni 2009 om
ændring af lov om folkekirkens økonomi (Etablering af
permanente stiftsråd) blev kapitel 5 a om stiftsråd
indsat i lov om folkekirkens økonomi.
Med lovændringen blev der etableret
permanente stiftsråd i samtlige af folkekirkens stifter.
Loven fastsatte samtidig stiftsrådenes kompetencer og
sammensætning. Efter lovens § 3 skulle kirkeministeren
fremsætte forslag om revision af loven i folketingsåret
2012-13.
Kirkeministeriet udarbejdede og
offentliggjorde i november 2012 rapport for evaluering af
permanente stiftsråd. Evalueringen blev den 19. november 2012
sendt til Kirkeudvalget, ligesom evalueringen blev omdelt til
medlemmerne af Udvalg om en mere sammenhængende og moderne
styringsstruktur for folkekirken.
Ved lov nr. 1393 af 23. december 2012 blev
revisionen af de permanente stiftsråd udskudt til
folketingsåret 2014-15 på baggrund af
nedsættelsen af Styringsudvalget. Betænkning 1544 om
folkekirkens styre blev offentliggjort i april 2014 og sendt i
høring frem til ultimo maj 2014.
Hverken Kirkeministeriets evaluering fra 2012,
betænkning 1544 eller høringssvarene på
betænkningen har vist et udpræget ønske om eller
behov for at ændre den nuværende ordning for de
permanente stiftsråd. På baggrund heraf foreslås
det, at revisionsklausulen ophæves.
2.
Gældende ret
Kapitel 5 a om stiftsråd i lov om
folkekirkens økonomi blev indført ved lov nr. 506 af
12. juni 2009 om ændring af lov om folkekirkens
økonomi (Etablering af permanente stiftsråd).
Bestemmelserne trådte i kraft den 1. august 2009.
Formålet med loven var at etablere
permanente stiftsråd i samtlige af folkekirkens stifter og
fastsætte stiftsrådenes kompetencer og
sammensætning.
Lovforslaget blev udarbejdet som
opfølgning på regeringsgrundlaget Nye mål fra
februar 2005 og på baggrund af betænkning 1495/2008 om
evaluering af forsøg med stiftsråd. I
betænkningen blev det konkluderet, at stiftsrådene
burde indføres i samtlige af landets stifter, og der fremkom
en række anbefalinger til stiftsrådenes
sammensætning, organisering og opgaveportefølje.
Efter § 3 i loven skulle kirkeministeren
i folketingsåret 2012-13 fremsætte forslag om revision
af loven. Om baggrunden for revisionsbestemmelsen, fremgår
det af forarbejderne til loven (jf. Folketingstidende 2008-2009,
tillæg A, side 1720), at det er afgørende for
Kirkeministeriet, at stiftsrådenes sammensætning og
kompetencer vedbliver med at være i overensstemmelse med
folkekirkens ønsker, og at det sikres, at dette nye organ
bidrager til sognemenighedernes liv og vækst. Det
fremgår, at kirkeministeren derfor vil fremsætte
forslag om revision af loven i 2012-2013, hvilket sikrer, at
stiftsrådenes funktion og indhold fortsat er i
overensstemmelse med folkekirkelige ønsker og behov.
Endvidere fremgår det forarbejderne til
loven (jf. Folketingstidende 2008-2009, tillæg A, side 1722),
at bestemmelsen betyder, at loven skal revideres i
folketingsåret 2012-13. Baggrunden herfor er, at
stiftsrådet er et nyt demokratisk organ i folkekirken,
hvorfor det vil være hensigtsmæssigt at foretage en
revision efter en årrække for at undersøge,
hvorledes organet fungerer - både for så vidt
angår opgaver, kompetencer og sammensætning, som i
forholdet til stiftets øvrige organer.
Ved lov nr. 1393 af 23. december 2012 blev
revisionen af de permanente stiftsråd udskudt til
folketingsåret 2014-15 på baggrund af
nedsættelsen af Udvalg om en mere sammenhængende og
moderne styringsstruktur for folkekirken.
Vedr. udformningen af lovforslaget henvises
der i lovens forarbejder ( jf. Folketingstidende 2012-2013,
tillæg A, side 3) til, at Udvalg om en mere
sammenhængende og moderne styringsstruktur for folkekirken
blev nedsat i september 2012, og at udvalget har til opgave at
komme med forslag til en mere sammenhængende og moderne
styringsstruktur for folkekirken med en klar ansvarsfordeling for
økonomiske og indholdsmæssige forhold. Der henvises
til, at udvalget i den forbindelse blandt andet skal se på
stiftsrådenes opgaver og rolle, og at det på den
baggrund vil være naturligt at lade revisionen af loven
indgå i dette udvalgsarbejde.
På baggrund heraf foreslås det, at
revisionsbestemmelsen vedrørende lov nr. 506 af 12. juni
2009 om ændring af folkekirkens økonomi (Etablering af
permanente stiftsråd) ændres, således at
revisionen af loven udskydes til senest i folketingsåret
2014-15, idet udvalgsarbejdet forventes færdiggjort ultimo
2013, og der derefter må forventes at pågå en
høringsperiode. Endelig henvises der til, at der efter denne
høringsperiode på baggrund af udvalgets arbejde
forventes at kunne fremsættes et forslag til revision af
reglerne om etablering af permanente stiftsråd.
3. Den
foreslåede ændring
Som anført ovenfor i afsnit 2 blev
Udvalg om en mere sammenhængende og moderne styringsstruktur
for folkekirken nedsat i september 2012.
Kirkeministeriet udarbejdede og
offentliggjorde i november 2012 rapport for evaluering af
permanente stiftsråd. Denne evaluering blev offentliggjort,
herunder sendt til Kirkeudvalget og omdelt til Styringsudvalgets
medlemmer.
Evalueringen blev foretaget i perioden 30.
august 2012 til 18. september 2012. Der blev foretaget 20
interviews i landets 10 stifter, heraf et personligt interview med
hver af landets 10 biskopper, samt et gruppeinterview med hvert
stiftsråd. Endvidere blev der udsendt et spørgeskema
til i alt 2 distriktsforeningsmedlemmer i hvert stift. Endvidere
modtog samtlige stiftskontorchefer et elektronisk
spørgeskema. Evalueringen viste, at der ikke var et markant
ønske om at få den nugældende ordning
ændret.
Af Kirkeministeriets sammenfatning af
evalueringens resultat og ministeriets anbefalinger fremgår
bl.a., at stiftsrådenes sammensætning og
opgavevaretagelse fortsat opleves at være i overensstemmelse
med folkekirkelige ønsker og behov.
På baggrund af evalueringen konkluderes
det således, at ordningen om de permanente stiftsråd i
folkekirken grundlæggende fungerer rigtig godt. Endvidere
henvises der til, at der omvendt heller ikke er tvivl om, at
sognemenigheden fortsat opleves som grundpillen i forhold til
folkekirkens opgave med at forkynde det kristne evangelium, og at
stiftsrådene kun understøtter men ikke overtager denne
funktion. Der henvises til evalueringens side 10 ff.
Betænkning 1544 fra Udvalget om en mere
sammenhængende og moderne styringsstruktur for folkekirken
blev offentliggjort og sendt i høring i april 2014 med frist
for høringssvar fastsat til ultimo maj 2014.
Styringsudvalget har i betænkningen
gjort sig overvejelser i forhold til stiftsrådene, idet der
henvises til, at udvalget konstaterer, at det ved lovgivningen om
stiftsråd i 2009 blev besluttet at afgrænse
stiftsrådenes lovbestemte opgaver til:
- at
stiftsrådet på vegne af menighedsrådene skal
bestyre kirkernes og præsteembedernes kapitaler
(stiftsmidlerne),
- at
stiftsrådet af hensyn til det kirkelige liv kan træffe
beslutning om at udskrive et bindende bidrag fra kirkekasserne til
finansiering af aktiviteter i stiftet inden for kommunikation,
formidling og udviklingsprojekter, og
- at
stiftsrådet kan fastlægge en udvalgsstruktur i
stiftet.
Udvalget henviser endvidere til, at det
desuden er almindeligt, at stiftsrådet er dialogpartner og
rådgiver for biskoppen om forskellige forhold med bred
betydning i stiftet.
Udvalget nævner, at kirkeministeren i
folketingssamlingen 2014-15 skal fremsætte forslag om
revision af bestemmelserne om stiftsråd.
Udvalget konstaterer, at der i den evaluering
af erfaringerne med stiftsråd, der blev gennemført i
2012, kun i meget begrænset omfang blev udtrykt ønsker
om, at stiftsrådene skal tillægges flere opgaver og
kompetencer.
Udvalget konstaterer desuden, at
stiftsrådet i vidt omfang udfører en opgave som
rådgiver for biskoppen i forhold til pastoratsstruktur og
placering af provste- og præstestillinger i stiftet.
Endvidere henvises der i udvalgets afsluttende
bemærkninger om opgave- og kompetencefordeling til, at der
blandt de spørgsmål, som betænkningen ikke
bidrager til at afklare, bl.a. er en række emner, som har
været berørt i udvalget, men hvor udvalget (givet
kombinationen af kommissoriet, den valgte arbejdsform og den
tidsmæssige ramme for udvalgets arbejde) ikke
fremlægger konkrete forslag til ændringer. Det drejer
sig bl.a. om opgavefordelingen mellem de forskellige niveauer i
kirken.
Af de 534 indkomne høringssvar på
betænkningen fremgår der ingen gennemgående
tendens, som viser et ønske om at ændre i den
nuværende ordning for de permanente stiftsråd. Det skal
dog i den forbindelse bemærkes, at stiftsrådenes
kompetencer ikke har været et af de mest centrale
omdrejningspunkter i betænkningen.
Hverken Kirkeministeriets evaluering fra 2012,
betænkning 1544 eller høringssvarene på
betænkningen har vist et udpræget ønske om eller
behov for at ændre den nuværende ordning for de
permanente stiftsråd. På baggrund heraf foreslås
det, at revisionsklausulen ophæves.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for det offentlige.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9.
Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 13. oktober 2014 til den 10. november 2014 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
Samtlige biskopper, stiftsøvrighederne,
stiftsrådene, alle menighedsråd, alle provstiudvalg,
Landsforeningen af Menighedsråd, Danmarks Provsteforening og
Den danske Præsteforening.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Det foreslås at ophæve § 3 i
lov nr. 506 af 12. juni 2009 om ændring af lov om
folkekirkens økonomi vedrørende etablering af
permanente stiftsråd, som ændret ved lov nr. som
ændret ved lov nr. 1393 af 23. december 2012, således
at kirkeministeren ikke skal fremsætte forslag om revision af
loven i folketingsåret 2014-15.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. april 2015.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 506 af 12. juni 2009 om
ændring af lov om folkekirkens økonomi, som
ændret ved lov nr. 1393 af 23. december 2012, foretages
følgende ændring: | | | | § 3.
Kirkeministeren fremsætter forslag om revision af loven i
folketingsåret 2014-15. | | 1. § 3 ophæves. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. april
2015. | | | |
|