Betænkning afgivet af
Miljøudvalget den 5. februar 2015
1. Ændringsforslag
Miljøministeren har stillet 9
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 11. december
2014 og var til 1. behandling den 15. januar 2015. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Miljøudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
miljøministeren sendte den 27. oktober 2014 dette udkast til
udvalget, jf. MIU alm. del - bilag 26. Den 16. december 2014 sendte
miljøministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Danmarks Naturfredningsforening,
Landbrug & Fødevarer,
Sønderjysk Landboforening,
Hans Otto Sørensen,
Skærbæk, og
Vesthimmerlands Kommune.
Miljøministeren har over for
udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Deputationer
Endvidere har følgende mundtligt
over for udvalget redegjort for deres holdning til
lovforslaget:
Danmarks Naturfredningsforening,
Landbrug & Fødevarer,
Sønderjysk Landboforening,
Hans Otto Sørensen,
Skærbæk, og
Vesthimmerlands Kommune.
Samråd
Udvalget har stillet 2
spørgsmål til miljøministeren og erhvervs- og
vækstministeren til mundtlig besvarelse, som
miljøministeren på begge ministres vegne har besvaret
i et åbent samråd med udvalget den 3. februar 2015.
Miljøministeren har efterfølgende sendt udvalget det
talepapir, der dannede grundlag for ministerens besvarelse af
spørgsmålene.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 68
spørgsmål til miljøministeren til skriftlig
besvarelse, hvoraf ministeren har besvaret de 64. De resterende
spørgsmål forventes besvaret inden 2. behandling.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, RV, SF, EL, IA og Uffe Elbæk (UFG)) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Socialdemokratiets, Radikale Venstres,
Socialistisk Folkepartis og Enhedslistens medlemmer af udvalget
glæder sig over, at vi med Naturplan Danmark for
første gang nogensinde får en langsigtet plan for,
hvordan vi beskytter og udvikler naturen i Danmark. Navnlig det
grønne danmarkskort er et vigtigt værktøj i den
henseende. Det vil understøtte, at der skabes bedre
sammenhængende natur i hele landet de næste mange
år. Partierne noterer sig desuden med tilfredshed, at der med
Naturplan Danmark og lovforslaget følges op på en
række af Natur- og Landbrugskommissionens anbefalinger.
Et Grønt
Danmarkskort (et nationalt naturnetværk)
Udpegning og realisering af et Grønt
Danmarkskort skal bidrage til at skabe bedre og mere
sammenhængende natur til gavn for udsatte naturtyper og
arter. Et Grønt Danmarkskort er samtidig et bidrag til at
indfri nationale og internationale målsætninger
på naturområdet såvel på EU- som på
FN-niveau. Grønt Danmarkskort vil i første omgang
være knyttet til kommunernes strategiske udpegning af
eksister?ende og potentiel natur. Grønt Danmarkskort skal
etableres og understøttes gennem frivillige virkemidler,
hvor lodsejerne inviteres med ombord i den konkrete realisering af
et Grønt Danmarkskort. Realiseringen sker, i takt med at der
udmøntes ressourcer til naturinitiativer.
Forbud mod
gødskning og sprøjtning på § 3-beskyttede
arealer
Partierne støtter op om et forbud
mod gødskning og sprøjtning på §
3-beskyttede arealer, som har til formål at opnå en
bedre beskyttelse af de naturtyper, der er omfattet af
naturbeskyttelseslovens § 3. Forbud mod gødskning
indføres, fordi tilførsel af næringsstoffer
betyder mindre artsrigdom på arealerne, da en del af de
arter, som er karakteristiske for de beskyttede naturtyper, er
næringsstoffølsomme. Sprøjtning er ligeledes
medvirkende til at påvirke artsrigdommen på arealerne i
negativ retning. Vi noterer os med tilfredshed, at lodsejere og
landmænd, hvis drift bliver uforholdsmæssig hårdt
påvirket af de nye regler, har mulighed for at søge
dispensation eller erstatning. Partierne noterer sig desuden med
tilfredshed, at økologerne er undtaget forbuddet mod
gødskning.
Et forhøjet
vejledende bødeniveau
Partierne mener, at det er
nødvendigt at skærpe bødeniveauet for
overtrædelser af naturbeskyttelseslovens § 3. Partierne
mener i den forbindelse, at det ikke skal kunne betale sig at
overtræde natur- og miljøbeskyttelseslovgivningen. Det
er vigtigt, at man på denne måde gør noget for
at sikre, at der fremover vil ske færre ulovlige indgreb i de
beskyttede naturtyper.
Samlet set er det partiernes opfattelse, at
lovforslaget og Naturplan Danmark er vigtige skridt i retning af at
Danmark bliver et grønnere land med en mere mangfoldig natur
- med en god balance mellem hensynet til vores natur og hensynet
til vores erhverv. Det er glædeligt, at der nu bliver sat en
tydelig og positiv retning for den danske natur frem mod 2050.
Et mindretal i
udvalget (V, DF, LA, KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal
Alliances og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget har
en lang række betænkeligheder ved lovforslaget.
Økonomien
Kravet om forbud mod almindelig
landbrugsdrift på en del af § 3-arealerne i Danmark vil
få voldsomme økonomiske konsekvenser for den enkelte
landmand. Værdiforringelsen af jorden og tabet af
harmoniareal vil påvirke den enkelte ejendom og samfundet
negativt. Hertil kommer, at § 3-arealudpegningerne ikke
følger arronderingen af den enkelte mark, men ligger som
smalle tråde eller dråber i de enkelte arealer. Dette
udelukker almindelig landbrugsdrift på langt større
arealer end de udpegede. Derfor vil mange arbejdspladser og
eksportindtægter gå tabt i rigtig mange
landområder, og landmænd risikerer at gå konkurs
på grund af lovforslaget.
Vi mener ikke, at Miljøministeriet
har me??dregnet alle aspekter af lovforslaget i forbindelse med
kortlægningen af de økonomiske tab for lodsejerne.
Ministeriet har ikke me?dregnet det enorme fald i værdien af
§ 3-arealer. Ministeriet har heller ikke medregnet, at den
enkelte lodsejers kreditværdighed mindskes i
forlængelse af faldet i jordens værdi. Det hæmmer
udvikling og modernisering. Derudover vil lodsejerens rentebetaling
stige, da bankerne fastsætter renterne efter kundernes
soliditetsgrad. Heller ikke dette indgår i ministeriets
beregning af de økonomiske konsekvenser.
Endelig har ministeriet ikke medregnet de
ekstra udgifter, der vil blive pålagt landbrug med produktion
af f.eks. svin eller køer. Disse landbrug vil være
nødsaget til enten at købe eller leje jord for at
beholde produktionen. Alternativt må landbruget skære
ned eller stoppe for produktionen. Som konsekvens af lovforslaget
vil der i mange af disse landbrug opstå mangel på
husdyrfoder af god kvalitet, som vil medføre eventuel import
eller lange transporter af proteinholdigt foder. Det finder vi
hverken økonomisk eller miljømæssigt gavnligt
for den enkelte landmand og for samfundet.
Vi er også skeptiske over for de
yderligere administrative byrder, som både den løbende
registrering af § 3-arealer og et Grønt Danmarkskort
vil pålægge kommunerne. Det forekommer helt
utænkeligt, at kommuner ikke vil inddrage dette nye
grønne danmarkskort i deres arbejde med både
fornyelser og kommende VVM-godkendelser. De heraf følgende
begrænsninger og økonomiske konsekvenser, et
Grønt Danmarkskort vil få for erhvervet, har
konsekvenser for vækst og arbejdspladser i
fødevareerhvervet.
Vi mener, at regeringen bør sikre
muligheden for ekspropriation til de landmænd, som får
ændret anvendelsesmuligheden af deres § 3-arealer, og
som ellers tidligere har drevet jorden på ordinær
vis.
Naturen
Vi finder ikke, at lovforslaget lever op
til ønsket om en målrettet naturindsats. I stedet
burde pengene anvendes, hvor man vil få mest natur for
pengene ved at pleje den natur, som i forvejen er tilgroet og har
behov for pleje.
Vi mener, forslaget om ophør af
almindelig landbrugsdrift på § 3-arealer vil øge
risikoen for, at der sker tilgroning af lysåbne naturtyper,
hvilket er en af de alvorligste trusler mod biodiversiteten i
Danmark. Samtidig fjerner forslaget incitamenter til at holde de
pågældende § 3-arealer lysåbne, idet det for
mange landmænd ikke kan betale sig at afgræsse eller
tage høslæt på arealerne.
Vi vil dog gerne understrege, at vi ser
positive tendenser i, at planen måske i høj grad
bygger på frivillighed.
Konklusion
Alt i alt mener Venstre, Dansk Folkeparti,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti, at der med dette
lovforslag ikke vil ske en målrettet naturindsats, og at
forslaget indeholder mangelfulde analyser af både de
økonomiske og de naturmæssige konsekvenser til stor
skade for både landmænd og naturen. Desuden mener vi,
at der for nogle landmænd kan være tale om
krænkelse af den private ejendomsret, og at disse bør
sikres retsmæssigt med mulighed for ekspropriation. På
den baggrund vil Venstre, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti trække ændringen
vedrørende § 3-arealerne tilbage, såfremt der
sker et regeringsskifte efter næste valg. Partierne kan
derfor ikke støtte lovforslaget.
Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af miljøministeren, tiltrådt af
udvalget:
1)
Før nr. 1 indsættes som nye numre:
»01. § 5 a, stk. 3, affattes
således:
»Stk. 3.
Kystnærhedszonen, der omfatter landzonerne og
sommerhusområderne i kystområderne, fremgår af
kortbilaget til loven. I kystnærhedszonen gælder
bestemmelserne i § 5 b, § 11 a, stk. 1, nr. 20, § 11
e, stk. 1, nr. 9, og stk. 2, § 11 f, § 16, stk. 3, §
29 og § 35, stk. 3.«
02. § 5 a,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3.
Kystnærhedszonen, der omfatter landzonerne og
sommerhusområderne i kystområderne, fremgår af
kortbilaget til loven. I kystnærhedszonen gælder
bestemmelserne i § 5 b, § 11 a, stk. 1, nr. 20, § 11
e, stk. 1, nr. 10, og stk. 2, § 11 f, § 16, stk. 3,
§ 29 og § 35, stk. 3.«
03. I
§ 11, stk. 2, nr. 2, ændres
»§ 11 a,« til: »§ 11 a, stk.
1,«.«
[Konsekvensændring]
2) Nr. 2
affattes således:
»2. I §
11 a indsættes som stk.
2-5:
»Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen skal ved udpegning af eksisterende og
potentielle naturområder, jf. stk. 1, nr. 13, anvende
Digitale Naturkort.
Stk. 3.
Kommunalbestyrelsen skal udpege eksisterende Natura
2000-områder på land til at indgå i Grønt
Danmarkskort. Kommunalbestyrelsen skal ved udpegning af
øvrige eksisterende og potentielle naturområder, jf.
stk. 1, nr. 13, anvende følgende kriterier i prioriteret
rækkefølge:
1) Eksisterende
værdifulde naturområder uden for Natura
2000-områderne.
2) Nye
naturområder, som kan udvide eller skabe sammenhæng
mellem eksisterende værdifulde naturområder, herunder i
tilknytning til og mellem Natura 2000-områder.
3)
Naturområder, som samtidig bidrager til andre formål,
herunder klimatilpasning og klimaforebyggelse, et bedre
vandmiljø eller rekreation.
Stk. 4. Ved udpegningen
af eksisterende og potentielle naturområder, jf. stk. 1, nr.
13, skal kommunalbestyrelsen sikre sammenhæng med
nabokommuners udpegning af eksisterende og potentielle
naturområder.
Stk. 5.
Miljøministeren kan fastsætte regler om etablering af
lokale naturråd til at bistå kommunerne med udpegning
af områder, som skal indgå i Grønt Danmarkskort,
herunder regler om antal af lokale naturråd og deres
sammensætning og opgaver.««
[Nyaffattelse af lovforslagets
§ 1, nr. 2, (§ 11 a, stk. 2-4) i sammenhæng med ny
bemyndigelsesbestemmelse i stk. 5 om etablering af lokale
naturråd i forbindelse med udpegning af Grønt
Danmarkskort]
3)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»04. I §
11 b, stk. 2, ændres »og § 11 a,«
til: »og § 11 a, stk. 1,«, og »§ 11 a,
nr. 9.« ændres til: »§ 11 a, stk. 1, nr.
9.««
[Konsekvens af lovforslagets §
1, nr. 2]
4) Nr. 3
affattes således:
»3. § 11 e, stk. 1, affattes
således:
»Kommuneplanen skal ledsages af en
redegørelse for planens forudsætninger, herunder
om
1) den forudsatte
rækkefølge for planens gennemførelse,
2) hvordan
kommuneplanen forholder sig til den regionale udviklingsplan, jf.
§ 10 a, samt den vedtagne strategi for udviklingen, jf. §
23 a,
3) grundlaget for
udpegning af eksisterende og potentielle naturområder, som
skal indgå i Grønt Danmarkskort, jf. § 11 a, stk.
1, nr. 13,
4) beskyttede
områder efter anden lovgivning og eventuelle
arealreservationer efter sektorlove eller projekter?ings- og
anlægslove,
5) de i vandplanen
og Natura 2000-planen, jf. lov om miljømål m.v. for
vandforekomster og internationale naturbeskyttelsesområder
(miljømålsloven), og de i Natura 2000-skovplanen, jf.
kapitel 4 i lov om skove, fastsatte bestemmelser, der er relevante
for planlægningen af arealanvendelsen inden for
kommuneplanens geografiske område,
6) handleplaner for
kommunens realisering af vandplanen og Natura 2000-planen efter
§§ 31 a og 46 a i lov om miljømål m.v. for
vandforekomster og internationale naturbeskyttelsesområder
(miljømålsloven),
7) kommuneplanens
sammenhæng med den kommunale risikostyringsplan, jf. kapitel
3 i lov om vurdering og styring af oversvømmelsesrisikoen
fra vandløb og søer og bekendtgørelse om
vurdering og risikostyring for oversvømmelser fra havet,
fjorde eller andre dele af søterritoriet,
8) de i
råstofplanen, jf. § 5 a i lov om råstoffer,
fastsatte bestemmelser, der er relevante for planlægningen af
arealanvendelsen inden for kommunens geografiske område,
9) den fremtidige
udvikling i kystnærhedszonen og de tilgrænsende
vandområder,
10) kommuneplanens
sammenhæng med kommuneplanlægningen i nabokommunerne
og
11) kommuneplanens
sammenhæng med den statslige trafikplan og trafikselskabernes
trafikplan for offentlig service.««
[Lovteknisk ændring]
5)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»05. § 11 e, stk. 1, affattes
således:
»Kommuneplanen skal ledsages af en
redegørelse for planens forudsætninger, herunder
om
1) den forudsatte
rækkefølge for planens gennemførelse,
2) hvordan
kommuneplanen forholder sig til den regionale udviklingsplan, jf.
§ 10 a, samt den vedtagne strategi for udviklingen, jf. §
23 a,
3) grundlaget for
udpegning af eksisterende og potentielle naturområder, som
skal indgå i Grønt Danmarkskort, jf. § 11 a, stk.
1, nr. 13,
4) beskyttede
områder efter anden lovgivning og eventuelle
arealreservationer efter sektorlove eller projekter?ings- og
anlægslove,
5) regler om
indsatsprogram udstedt med hjemmel i lov om
vandplanlægning,
6) de i Natura
2000-planen, jf. lov om miljømål m.v. for
internationale naturbeskyttelsesområder
(miljømålsloven), og de i Natura 2000-skovplanen, jf.
kapitel 4 i lov om skove, fastsatte bestemmelser, der er relevante
for planlægningen af arealanvendelsen inden for
kommuneplanens geografiske område,
7) handleplaner for
kommunens realisering af Natura 2000-planen efter § 46 a i lov
om miljømål m.v. for internationale
naturbeskyttelsesområder (miljømålsloven),
8) kommuneplanens
sammenhæng med den kommunale risikostyringsplan, jf. kapitel
3 i lov om vurdering og styring af oversvømmelsesrisikoen
fra vandløb og søer og bekendtgørelse om
vurdering og risikostyring for oversvømmelser fra havet,
fjorde eller andre dele af søterritoriet,
9) de i
råstofplanen, jf. § 5 a i lov om råstoffer,
fastsatte bestemmelser, der er relevante for planlægningen af
arealanvendelsen inden for kommunens geografiske område,
10) den fremtidige
udvikling i kystnærhedszonen og de tilgrænsende
vandområder,
11) kommuneplanens
sammenhæng med kommuneplanlægningen i nabokommunerne
og
12) kommuneplanens
sammenhæng med den statslige trafikplan og trafikselskabernes
trafikplan for offentlig service.««
[Konsekvensændringer som
følge af lov om vandplanlægning]
6)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»06. I §
21 b, stk. 1, ændres »§ 11 a, nr. 1,«
til: »§ 11 a, stk. 1, nr. 1,«.«
[Konsekvens af lovforslagets §
1, nr. 2]
Til § 2
7) I
nr. 2 affattes den indledende tekst
således: »Efter § 3 indsættes efter
overskriften »Andre
bestemmelser:«.«
[Lovteknisk præcisering]
Nye paragraffer
8)
Efter § 2 indsættes som nye paragraffer:
Ȥ 01
I lov nr. 742 af 25. juni 2014 om ændring af
lov om miljøbeskyttelse og lov om planlægning
(Kapacitet til destruktion af farligt affald og flytning af
VVM-kompetence til regionsrådet m.v.) foretages
følgende ændring:
1. § 2,
nr. 1, ophæves.
§ 02
I lov nr. 1631 af 26. december 2013 om
ændring af lov om vandforsyning m.v., lov om vurdering og
styring af oversvømmelsesrisikoen fra vandløb og
søer og forskellige andre love (Konsekvensændringer
som følge af lov om vandplanlægning) foretages
følgende ændring:
1. § 8,
nr. 3-5, ophæves.«
[Konsekvensændringer som
følge af ændringsforslag nr. 1 og 5 vedrørende
§ 1, nr. 02 og 05]
Til § 3
9)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. marts 2015, jf. dog stk.2 og 3.
Stk. 2. § 2, nr.
2-6, træder i kraft den 1. september 2017.
Stk. 3.
Miljøministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttrædelsen af § 1, nr. 02 og 05.
Stk. 4.
Kommunalbestyrelsen skal ved førstkommende revision af
kommuneplanen, der sker på baggrund af strategien for
kommuneplanlægningen i henhold til § 23 a i lov om
planlægning, vedtage retningslinjer for udpegning af
eksisterende og potentielle naturområder, som skal
indgå i Grønt Danmarkskort, og for prioritering af
kommunalbestyrelsens naturindsats inden for de områder, som
skal indgå i Grønt Danmarkskort efter § 11 a,
stk. 1, nr. 13, i lov om planlægning, jf. denne lovs §
1, nr. 1.«
[Hjemmel til at ikraftsætte
konsekvensændringer af lov om vandplanlægning,
lovteknisk præcisering]
Til nr. 1-9
1. Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige
Ændringsforslagene forventes ikke at
have økonomiske og administrative konsekvenser for
staten.
Ændringsforslagene forventes at
indebære øgede administrative konsekvenser for
kommunerne til oprettelse af de lokale naturråd, til
mødedeltagelse for alle kommuner og til
sekretariatsbetjening for nogle kommuner i forbindelse med
planlægningen for Grønt Danmarkskort i kommuneplan
2017.
2. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet
Ændringsforslagene vil ikke have
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Dog vil erhvervslivets organisationer med forslagene få
mulighed for at deltage i arbejdet i lokale naturråd med at
stille forslag til udpegning af områder, som skal indgå
i Grønt Danmarkskort inden for naturrådets geografiske
afgrænsning.
3. Miljømæssige
konsekvenser
Ændringsforslagene har ingen direkte
miljømæssige konsekvenser, men vurderes at bidrage til
fagligt at kvalificere kommunernes udpegning af områder, som
skal indgå i Grønt Danmarkskort.
4. EU-retlige konsekvenser
Ændringsforslagene har ikke
EU-retlige konsekvenser.
Ad nr. 1
Med det foreslåede nr. 01
gennemføres en konsekvensændring som følge af
lovforslagets indsættelse af et ekstra nummer i § 11 e,
stk. 1. Hermed rettes henvisningen i § 5 a, stk. 3, til §
11 e, stk. 1, nr. 8, til en henvisning til § 11 e, stk. 1, nr.
9. Det foreslåede nr. 02 indeholder en næsten
enslydende bestemmelse, hvor henvisningen ændres til en
henvisning til § 11 e, stk. 1, nr. 10.
Baggrunden herfor er, at der med § 8,
nr. 3-5, i lov nr. 1631 af 26. december 2013 er vedtaget en
række konsekvensændringer af planlovens § 11 e,
stk. 1, som følge af lov om vandplanlægning, herunder
en ændring, som tilføjer et nyt nummer 5 til § 11
e, stk. 1, som endnu ikke er trådt i kraft, men kan
sættes i kraft administrativt. Som en konsekvens heraf er ved
lov nr. 742 af 25. juni 2014 vedtaget en ændring af § 5
a, stk. 3, som ændrer henvisningen til § 11 e, stk. 1,
nr. 8, til en henvisning til § 11 e, stk. 1, nr. 9. Denne
bestemmelse er heller ikke trådt i kraft, men kan
sættes i kraft administrativt. For at sikre, at
henvisningerne bliver korrekte, også når de tidligere
vedtagne ændringer sættes i kraft, foreslås, at
ændringen i lov 742, 2014, erstattes af det foreslåede
nr. 02, og ændringerne af § 11 e, stk. 1, i § 8,
nr. 3-5, i lov nr. 1631, 2013, erstattes af det foreslåede
nr. 05. Samtidig foreslås det at ophæve de nævnte
ændringslove, jf. ændringsforslag nr. 8. Det
foreslås, at miljøministeren fastsætter
tidspunkter for ikrafttræden af de foreslåede
ændringer i nr. 02 og 05, jf. det foreslåede § 3,
stk. 3.
Endelig foreslås i nr. 03 en
lovteknisk præcisering som konsekvens af lovforslagets nr.
2.
Ad nr. 2
Med den foreslåede ændring er
foretaget en nyaffattelse af lovforslagets nr. 2 med en
tilføjelse af et nyt stk. 5, hvor ministeren bemyndiges til
at fastsætte regler om etablering af lokale naturråd
til at bistå kommunerne med udpegning af områder, som
skal indgå i Grønt Danmarkskort, herunder regler om
antal af lokale naturråd og deres sammensætning og
opgaver. Det er forventningen, at der i en selvstændig
bekendtgørelse vil blive fastsat regler om, at kommunerne i
fællesskab inden for en nærmere fastlagt geografisk
fordeling skal nedsætte op til 25 lokale naturråd, som
skal bistå kommunerne med et forslag til udpegning af
områder, som skal indgå i Grønt Danmarkskort.
Det er endvidere forventningen, at sammensætningen af
kommuner vil blive fastsat i bekendtgørelsesform efter
inddragelse af KL. Det er intentionen, at naturrådene vil
få til konkret opgave at udarbejde et forslag til udpegning
af områder inden for naturrådets geografiske
afgrænsning, som skal indgå i Grønt
Danmarkskort. Det forventes, at de lokale naturråd vil
få det nødvendige baggrundsmateriale i form af f.eks.
tidligere udpegninger af eksisterende og planlagte
naturområder samt dataudtræk fra Digitale Naturkort
stillet til rådighed for deres arbejde.
Det forventes, at naturrådene vil
kunne nedsættes og udarbejde forslag til udpegning i
løbet af anden halvdel af 2015 eller første halvdel
af 2016, med henblik på at forslag fra de enkelte lokale
naturråd kan indgå i de relevante kommunalbestyrelsers
beslutningsgrundlag forud for den næste revision af
kommuneplanerne.
Der vil i lighed med konstruktionen med
lokale vandråd være tale om forslag af rådgivende
karakter, hvor den enkelte kommunalbestyrelse har den endelige
beslutningskompetence. Med forslaget forventes fastsat bestemmelser
om, at relevante organisationer kan udpege hver 1 medlem samt en
suppleant, og at det skal tilstræbes, at der opnås en
ligelig repræsentation af organisationer, som varetager
forskellige interesser i naturplanlægningen. Ud over
relevante organisationer forventes alle kommuner inden for det
lokale naturråds geografiske afgrænsning at være
repræsenteret i de lokale naturråd, mens
sekretariatsfunktionen vil blive varetaget af én kommune pr.
naturråd.
Ad nr. 3
De foreslåede ændringer er en
konsekvens af lovforslagets nr. 2.
Ad nr. 4 og
5
Med de foreslåede ændringer er
medtaget to næsten enslydende affattelser af § 11 e,
stk. 1. Det foreslås, at det foreslåede nr. 4
træder i kraft den 1. marts 2015, og at det foreslåede
nr. 05 kan sættes i kraft administrativt
efterfølgende. Med lov nr. 1631 af 26. december 2013 er
tilføjet et nyt redegørelseskrav i et nyt nr. 5 i
§ 11 e, stk. 1, i forhold til regler om indsatsprogram udstedt
med hjemmel i lov om vandplanlægning. Herudover udgår
ordene »vandplanen og« og »vandforekomster
og« i nugældende nr. 4, og i nugældende nr. 5 i
§ 11 e, stk. 1, udgår »vandplanen og«,
»§ 31 a og« og »vandforekomster og«.
Disse ændringer er indarbejdet i det foreslåede nummer
05 (ændringsforslag nr. 5), som kan sættes
administrativt i kraft, jf. det foreslåede § 3, stk. 3,
(ændringsforslag nr. 9), hvorved det sikres, at de med lov
nr. 1631 tiltænkte ændringer af § 11 e, stk. 1,
opretholdes.
Ad nr. 6 og
7
De foreslåede ændringer er en
konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 2, og lovtekniske
præciseringer.
Ad nr. 8
Der henvises til bemærkningerne til
ændringsforslag nr. 1.
Ad nr. 9
Der er tale om lovtekniske
præciseringer. Derudover bemyndiges ministeren til
administrativt at sætte konsekvensændringerne af lov om
vandplanlægning (lovforslagets § 1, nr. 02 og nr. 05) i
kraft. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til
ændringsforslag nr. 1, 4 og 5.
Yildiz Akdogan (S) Flemming
Møller Mortensen (S) Jens Joel (S) John Dyrby Paulsen (S)
Mette Reissmann (S) Torben Hansen (S) Simon Kollerup (S) Lone
Loklindt (RV) fmd. Lotte Rod (RV)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Steen Gade (SF) Per Clausen (EL) Lars
Dohn (EL) Johan Lund Olsen (IA) Uffe Elbæk (UFG) Erling
Bonnesen (V) Anne-Mette Winther Christiansen (V) Henrik
Høegh (V) Esben Lunde Larsen (V) Hans Christian Schmidt (V)
Anni Matthiesen (V) nfmd. Hans
Christian Thoning (V) Eyvind Vesselbo (V) Pia Adelsteen (DF)
René Christensen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Hans
Kristian Skibby (DF) Villum Christensen (LA) Daniel Rugholm
(KF)
Siumut, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 94
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra miljøministeren | 2 | Henvendelse af 11/12-14 fra
Vesthimmerlands Kommune | 3 | Henvendelse af 13/1-15 fra Landbrug &
Fødevarer | 4 | Henvendelse af 13/1-15 fra Hans Otto
Sørensen, Skærbæk | 5 | Henvendelse af 14/1-15 fra Danmarks
Naturfredningsforening | 6 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 7 | Henvendelse af 29/1-15 fra
Sønderjysk Landboforening | 8 | Kopi af MIU alm. del - svar på spm.
135-152 om Danmarks Naturfond og det grønne
danmarkskort | 9 | Talepapir fra Hans Otto Sørensens
foretræde for udvalget den 29/1-15 | 10 | Henvendelse af 2/2-15 fra Hans Otto
Sørensen, Skærbæk | 11 | Henvendelse af 30/1-15 fra Danmarks
Naturfredningsforening | 12 | Præsentationer fra Sønderjysk
Landboforening til brug ved foretræde den 5/2-15 | 13 | Ændringsforslag fra
miljøministeren | 14 | Kopi af MIU alm. del - svar på spm.
93 om at oversende de notater m.v., som ministeren bebudede ved
besvarelsen af MIU alm. del - samrådsspm. D den
13/11-14 | 15 | Talepapir fra samrådet den 3/2-15 om
landbrugets vilkår som følge af L 94, fra
miljøministeren | 16 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 94
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
13/1-15 fra Hans Otto Sørensen, Skærbæk, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
14/1-15 fra Danmarks Naturfredningsforening, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvorfor der gøres forskel
på økologiske landmænd og konventionelle
landmand, for så vidt angår gødskning i §
3-områder, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm. om status på det nationale
skovprogram, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm. om, hvad sammenhængen er mellem
det grønne danmarkskort og det nationale skovprogram, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm., om ministeren vil forholde sig til
høringssvaret fra Landbrug & Fødevarer, side 5-8,
om konsekvenserne ved udlægning af ny natur, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm., om ministeren vil bekræfte, at
udvikling af ny natur også kan give anledning til
restriktioner i forbindelse med revurderinger af husdyrgodkendelser
efter 8 år, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | 8 | Spm. om husdyrproduktionen, hvis der
kommer flere nye naturområder, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå | 9 | Spm., om forbuddet mod gødskning og
sprøjtning vil medføre væsentlig
forøgede udgifter i kommunerne, til miljøministeren,
og ministerens svar herpå | 10 | Spm., om ministeren vil kommentere
muligheden for at undersøge alternative løsninger i
forbindelse med forbuddet mod gødskning, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 11 | Spm., om ministeren vil redegøre
for de administrative omkostninger, som lovforslaget forventes at
have i forbindelse med den øgede arbejdsbyrde i kommunerne,
til miljøministeren, og ministerens svar herpå | 12 | Spm., om ministeren i forlængelse af
svar den 23/12-14 på MIU alm. del - spm. 138-140 - vil uddybe
sin besvarelse samt besvare spørgsmålet om,
hvornår der vil være tale om »atypisk hårdt
ramte« bedrifter, til miljøministeren, og ministerens
svar herpå | 13 | Spm. om de ca. 5.300 bedrifter, indgrebet
vil berøre, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | 14 | Spm., om ministeren anerkender, at
forbuddet mod gødskning på § 3-arealer kan
betyde, at driften af engarealerne vil ophøre, da den ikke
længere vil være rentabel, til miljøministeren,
og ministerens svar herpå | 15 | Spm. om, hvor stor en andel af de
forbudsramte enge der anslået vil kunne opnå tilskud
efter landdistriktsprogrammet, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå | 16 | Spm., om et beskyttet engområde kan
vokse ud af beskyttelsen og dermed inddrages til landbrugsdrift
igen, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | 17 | Spm. om, hvad der egentlig er
formålet med loven, hvis forbuddet mod at gødske enge
i mange tilfælde vil få den konsekvens, at de
kulturlandskabelige grønne enge forsvinder og i stedet
bliver til rørsump, krat og sumpskov, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 18 | Spm. om forståelse af
Naturstyrelsens notat af 11/12-14 om »Retsvirkningen af et
Grønt Danmarkskort som foreslået i L 94«, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 19 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
såfremt der allerede for nuværende er lavet lokalplan i
en kommune, hvor der er afsat et areal til f.eks. fritidshuse,
sommerhuse eller lign., kan dette ikke med L 94 ændres til en
del af det grønne danmarkskort, medmindre ejeren af arealet
frivilligt og eventuelt mod kompensation eller erstatning afgiver
retten til at kunne bebygge arealet, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå | 20 | Spm. om, hvornår ministeren mener,
at der sker krænkelse af den private ejendomsret, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 21 | Spm. om Naturstyrelsens notat af 11/12-14
om »Retsvirkningen af et Grønt Danmarkskort som
foreslået i L 94«, hvor det fremgår, at det i
sager efter husdyrloven ikke vil være et Grønt
Danmarkskort og planlovens bestemmelser, men derimod
sektorlovgivningen, der sætter rammerne for kommunernes
administration, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | 22 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
områder udpeget til potentiel natur i medfør af et
Grønt Danmarkskort ikke kan henføres til
områder »omfattet af kommuneplanens udpegning af
særlige værdifulde natu?rområder, …samt
kommuneplanens retningslinjer for varetagelsen af
naturbeskyttelsesinteresserne«, til miljøministeren,
og ministerens svar herpå | 23 | Spm. om lov om planlægning (§
11 a), til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | 24 | Spm. om, hvorfor Tøndermarsken er
udtaget af reglerne omkring § 3-jorde i L 94, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 25 | Spm., om gødningsforbuddet vil
berøre ca. 36.400 ha ferske enge og strandenge, hvor
gødskning kan være tilladt, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 26 | Spm., om gødningsforbuddet vil
berøre ca. 36.400 ha ferske enge og strandenge, hvor
gødskning kan være tilladt, og om der i dette estimat
er taget højde for de arealer, der ligger med
miljøbetingede tilsagn, og som derfor kun har en N-kvote
på 0, mens tilsagnet løber, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 27 | Spm. om, hvilke naturtyper L 94 har til
formål at gavne, til miljøministeren, og ministerens
svar herpå | 28 | Spm., om lovforslaget har til formål
at gavne de særlige og sjældne naturtyper og arter,
eller om formålet er at gavne de arealer, der har de laveste
naturværdier, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | 29 | Spm. om, at der er sket et tab af arter
på 44 pct. på arealer, der gødes, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 30 | Spm. om modellen, hvormed tabet på
44 pct. af arter på arealer, der gødes, er illustreret
i figur 10.1 i Bobbink R, Hettelingh JP: »Review and revision
of empirical critical loads and dose-response
relations?hips«, 2010, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå | 31 | Spm. om, hvordan den matematiske model er
anvendt til at estimere en reduktion på 44 pct. i
artsantallet ud fra en tilførsel af 130 kg N pr. år,
til miljøministeren, og ministerens svar herpå | 32 | Spm. om, hvoraf det fremgår, at den
matematiske model, som er anvendt til at beregne tabet af 44 pct.
af arter på arealer, der gødes, er baseret på
undersøgelser af arealer, »hvor der sker en
fraførsel af kvælstof (høslet eller
afgræsning)« som anført i ministerens svar i
forbindelse med samrådet den 13/11-14, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 33 | Spm., om det er korrekt, at den
matematiske model, som er anvendt til at beregne tabet af 44 pct.
af arter på arealer, der gødes, har til formål
at vise effekten af kvælstoftilførsel på
antallet af plantearter på områder, hvor den eneste
ændring er tilførsel af ekstra kvælstof, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 34 | Spm., om den matematiske model, der
anvendes til at beregne tabet på 44 pct. af arter på
arealer, der gødes, anvendes til at beskrive den effekt
på biodiversiteten, som ophør af den nuværende
landbrugsdrift på § 3-arealerne vil få, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 35 | Spm. om, hvor mange arealer der forventes
at blive sat uden for mulighed for at søge MVJ-tilskud til
pleje, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | 36 | Spm., om det er muligt at lade
tværkommunale naturråd spille en rolle i forbindelse
med kommunernes udarbejdning af Grønt Danmarkskort, og i
givet fald hvordan dette kan gøres, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 37 | Spm., om ministeren mener, at der kan
være tale om diskrimination, når lovforslaget vil
straffe de mennesker, som driver et erhverv, hårdere end
andre, også selv om overtrædelsen er sket ved simpel
uagtsomhed, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | 38 | Spm. om at præcisere, hvilke
biodiversitetsmål Naturplan Danmark og herunder L 94 skal
opfylde, og hvordan disse kan dokumenteres opfyldt i 2020,
kvalitativt og kvantitativt, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå | 39 | Spm. om, hvordan der sikres et
løbende overblik over, at der rent faktisk udpeges arealer
af en størrelse, som forbedrer biodiversiteten frem mod
2050, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | 40 | Spm., om det vil styrke fremdriften i
udmøntningen af det grønne danmarkskort, at det
fremhæves som en national interesse i planloven, f.eks.
på linje med detailhandel, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå | 41 | Spm. om, hvor mange af de ca. 350.000 ha
plejekrævende lysåben natur der i dag ikke bliver
plejet og derfor er under tilgroning og truede, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 42 | Spm., om ministeren er enig i, at en af de
største trusler mod den lysåbne danske natur er
manglende pleje, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | 43 | Spm. om, hvor mange af Naturstyrelsens
egne arealer der vil blive berørt af forbuddet, og i hvilket
omfang Naturstyrelsen forventer at forbuddet vil få
økonomisk betydning for driften af disse arealer, f.eks. i
form af lavere forpagtningsafgift eller værditab på
arealerne, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | 44 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
et forbud mod at gødske og sprøjte vil
medføre, at arealernes tilstand ændres, og at der
opstår ny natur på arealerne, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 45 | Spm., om ministeren finder, at det er
rimeligt at påføre lodsejere så store
økonomiske konsekvenser, som der lægges op til med
forbuddet mod gødskning og sprøjtning på
arealer omfattet af naturbeskyttelseslovens § 3, på
baggrund af en vejledende registrering, til miljøministeren,
og ministerens svar herpå | 46 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
der fortsat er arealer registreret som beskyttede efter
naturbeskyttelseslovens § 3, hvor registreringen alene er
baseret på luftfototolkning, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå | 47 | Spm., om ministeren vil sikre, at de
arealer, der vil blive omfattet af forbuddet mod gødskning
og sprøjtning, vil blive gennemgået i felten af
kvalificerede botanikere, og at der på baggrund heraf vil
blive truffet afgørelser om, hvorvidt de
pågældende arealer reelt er omfattet af
naturbeskyttelseslovens § 3, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå | 48 | Spm., om ministeren vil igangsætte
tiltag, der sikrer, at landmænd, der gør en indsats
for naturen og skaber ny eller bedre natur, ikke risikerer
skærpede restriktioner på deres ejendomme som
følge af deres naturindsats, f.eks. hvis de
efterfølgende ønsker at udvide deres husdyrbedrifter,
til miljøministeren, og ministerens svar herpå | 49 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
13/1-15 fra Landbrug & Fødevarer, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 50 | Spm. om at redegøre for proceduren
i forbindelse med udpegning af § 3-arealer, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 51 | Spm., om der er hørings- og
informationspligt i forbindelse med udpegning af § 3-arealer,
til miljøministeren, og ministerens svar herpå | 52 | Spm. om, hvad tidsplanen er i forbindelse
med udpegning og kortlægning af § 3-arealer, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 53 | Spm., om § 3-arealer er den mest
sårbare natur, til miljøministeren, og ministerens
svar herpå | 54 | Spm. om, hvad sammenhængen er mellem
§ 3-arealer og landbrugsdrift, og om det er driften af et
område, der kan føre til udpegning som § 3-natur,
til miljøministeren, og ministerens svar herpå | 55 | Spm., om det stadig vil være muligt
for områder at vokse ind eller ud af § 3-beskyttelsen,
til miljøministeren, og ministerens svar herpå | 56 | Spm. om kommentar til talepapir fra Hans
Otto Sørensen, Skærbæk, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 57 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
2/2-15 fra Hans Otto Sørensen, Skærbæk, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 58 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
30/1-15 fra Danmarks Naturfredningsforening, til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 59 | Spm. om, hvilke forudsætninger der
ligger til grund for beregningen af et værditab på 1,17
mia. kr. i landbruget, til miljøministeren, og ministerens
svar herpå | 60 | Spm., om ministeren vil indhente
Finansrådets vurdering af den reelle betydning for
landbrugserhvervet i form af reduktion af lånemuligheder m.m.
ved en værdiforringelse på 1,17 mia. kr., til
miljøministeren, og ministerens svar herpå | 61 | Spm., om ministeren er villig til at se
på, om det er muligt at have en tidlig afgørelse af
kompensation og eventuel ekspropriation for de berørte
landmand, til miljøministeren, og ministerens svar
herpå | 62 | Spm. om at oversende konkrete eksempler
på, hvordan loven vil påvirke en enkelt landmand og
dennes mulighed for kompensation, til miljøministeren, og
ministerens svar herpå | 63 | Spm., om justitsministerens vurdering af,
om det er udtryk for godt lovforberedende arbejde at
fremsætte et lovforslag, der indeholder ekspropriation, uden
at præcisere, hvornår og under hvilke
omstændigheder man kan blive udsat for ekspropriation, til
miljøministeren, kopi til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 64 | Spm. om at kommentere præsentationen
fra Sønderjysk Landboforening, til miljøministeren,
og ministerens svar herpå | 65 | Spm., om ministeren vil sikre, at
kommunerne ikke tegner Grønt Danmarkskort på arealer,
hvor det kan få konsekvenser for virksomheders (herunder
landbrugs) og offentlige interessers udviklingsplaner i fremtiden,
til miljøministeren | 66 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
Grønt Danmarkskort ikke forventes at have betydning for
kommuners administration af anden lovgivning, til
miljøministeren | 67 | Spm., om ministeren i
bekendtgørelse og vejledning vil sikre, at kommunerne ikke
lader de grønne danmarkskort få betydning for
administration af anden lovgivning, til
miljøministeren | 68 | Spm., om de arealer, som lodsejerne hidtil
har drevet intensivt, ikke kan udpeges til § 3-arealer, jf. L
94 - svar på spm. 1, til miljøministeren |
|
Oversigt over
samrådsspørgsmål vedrørende L 94
Samråds-spm.nr. | Titel | A | Samrådsspm., om ministrene vil
redegøre for de økonomiske udfordringer for
landbruget i forbindelse med L 94, til miljøministeren og
erhvervs- og vækstministeren | B | Samrådsspm. om at redegøre
for regeringens overvejelser om vækst, til
miljøministeren og erhvervs- og vækstministeren |
|