Skriftlig fremsættelse (10. december
2014)
Justitsministeren
(Mette Frederiksen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om
fremtidsfuldmagter
(Lovforslag nr. L 93)
Med
lovforslaget foreslås det - som et enkelt og privatretligt
alternativ til det offentligt fastsatte værgemål - at
indføre en fremtidsfuldmagtsordning, der indebærer, at
borgerne kan få større indflydelse på, hvordan
deres forhold skal varetages, hvis de på et tidspunkt ikke
længere har evne til selv at varetage disse.
Fremtidsfuldmagtsordningen styrker således retten til
selvbestemmelse og gør det muligt under betryggende former
at påvirke eget liv og fremtidige forhold på trods af
sygdom eller andet tab af mental kapacitet. Ordningen vil derved
tilgodese behovet hos personer, der f.eks. får en diagnose,
som indebærer, at de kan forudse, at de på et tidspunkt
ikke længere vil have evne til selv at varetage deres
forhold.
Den
foreslåede fremtidsfuldmagtsordning bygger bl.a. på en
anbefaling fra Europarådet om indførelse af
fremtidsfuldmagter.
Lovforslaget
indebærer nærmere, at borgerne under betryggende former
får mulighed for selv at udpege en eller flere fremtidige
repræsentanter (fremtidsfuldmægtige) til at varetage
deres økonomiske og personlige forhold, hvis borgeren
på et senere tidspunkt som følge af sygdom,
svækket mental funktion eller helbred eller lignende ikke
længere har evne til selv at varetage disse forhold.
Efter
lovforslaget skal en fremtidsfuldmagt oprettes digitalt i
Fremtidsfuldmagtsregistret som hovedregel ved brug af en digital
løsning, som vil blive stillet til rådighed. På
denne måde opnås bevismæssig sikkerhed for
fuldmagtens oprettelse og indhold.
En
fremtidsfuldmagt vil efter lovforslaget blive sat i kraft af
Statsforvaltningen efter anmodning fra fremtidsfuldmægtigen
eller fuldmagtsgiveren. Statsforvaltningen påser af hensyn
til at sikre fuldmagtsgiverens retssikkerhed og tredjeparters
tillid til fuldmagtsforholdet, at betingelserne for
ikraftsættelsen er opfyldt. Afgørelser om
ikraftsættelse tin?glyses herefter i Personbogen,
således at fremtidsfuldmægtigen bliver klart
legitimeret til at handle på fuldmagtsgiverens vegne.
Lovforslaget
indebærer endvidere, at Statsforvaltningen - når
fremtidsfuldmagten er sat i kraft - skal føre et "hvile?nde"
tilsyn med fremtidsfuldmægtigen, således at der kan
gribes ind, hvis Statsforvaltningen gennem henvendelse eller
på anden måde bliver opmærksom på forhold,
som må antages at stride mod fuldmagtsgiverens interesser.
Hvis der ønskes et mere aktivt tilsyn, kan fuldmagtsgiveren
bestemme, at en tredjepart, f.eks. en advokat eller en revisor,
skal føre tilsyn med fremtidsfuldmægtigen ("privat
tilsyn").
Herudover
indeholder lovforslaget bl.a. nærmere regler om
fremtidsfuldmagtens retsvirkninger, fremtidsfuldmægtigens
pligter, om tilbagekaldelse, ændring og ophør af
fremtidsfuldmagter og om adgangen til at fastsætte et gebyr
for indgivelse af anmodninger om ikraftsættelse af
fremtidsfuldmagter.
Idet jeg i
øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende
bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det
Høje Tings velvillige behandling.