Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 19. marts 2015
1. Ændringsforslag
Der er stillet 6 ændringsforslag til
lovforslaget. Venstres medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1 og 2 til lovforslaget og Dansk
Folkepartis medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag
nr. 3-6 til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. december
2014 og var til 1. behandling den 23. januar 2015. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 27. oktober 2014 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 24. Den 10. december 2014 sendte
justitsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget en skriftlig henvendelse fra Ældre
Sagen.
Justitsministeren har over for udvalget
kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3
spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Udtalelse fra Sundheds- og
Forebyggelsesudvalget
Retsudvalget noterer sig følgende
udtalelse fra Sundheds- og Forebyggelsesudvalget:
Sundheds- og Forebyggelsesudvalget har
drøftet lovforslaget om fremtidsfuldmagter og har bl.a. haft
ministeren for sundhed og forebyggelse i lukket samråd om
emnet den 19. februar 2015. Det er Sundheds- og
Forebyggelsesudvalgets opfattelse, at der i forlængelse af
lovforslaget er behov for at styrke retten til selvbestemmelse
på sundhedsområdet. Sundheds- og Forebyggelsesudvalget
vil derfor arbejde målrettet videre for at sikre, at
borgernes ønsker til fremtidig behandling som udtrykt i
eksempelvis livstestamenter og donorkort respekteres
uafhængigt af de pårørende og
sundhedspersonalet.
4. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et mindretal i
udvalget (V, DF, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Venstres medlemmer af udvalget hilser
lovforslaget særdeles velkommen.
Lovforslaget sikrer, at den usikkerhed, der
i dag eksisterer vedrørende brug af generalfuldmagter,
erstattes af en sikker og formaliseret ordning. Lovforslaget sikrer
endvidere, at den raske fuldmagtsgiver får mulighed for selv
at vælge den person, der skal forvalte de personlige og
økonomiske forhold hos fuldmagtsgiver, såfremt denne
måtte komme i en situation, hvor vedkommende ikke kan
varetage egne forhold.
Lovforslaget må endvidere forventes
at medføre, at den formaliserede udpegning af værger i
henhold til den derom gældende lovgivning, ikke længere
vil være så udpræget, hvilket også hilses
med glæde, idet omkostninger og administrativt arbejde herved
bliver mindre.
Lovforslaget lider imidlertid af den
mangel, at der ikke er nogen sikring af, at fuldmagtsgiver på
tidspunktet for fuldmagtens oprettelse er i en mental tilstand,
hvor vedkommende kan overskue egne handlinger. Således
kan der være en risiko for, at fuldmagtsgiver udnyttes af en
uvederhæftig fuldmagtsmodtager. For - i videst muligt omfang
- at undgå en sådan situation foreslår V i
ændringsforslaget, at de samme gyldighedsbetingelser som ved
testamentesoprettelse skal være gældende ved
fuldmagtsoprettelse. Det foreslås derfor, at fuldmagten skal
oprettes enten for to fuldmagtsvidner eller for en notar, der
bevidner, at fuldmagtsgiver er i stand til fornuftsmæssigt at
oprette en fremtidsfuldmagt, egenhændigt har underskrevet den
og har erklæret sig bekendt med dens indhold.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
glæder sig over forslaget, som vil være til gavn for
svækkede ældre og inhabile personer, som med dette
forslag kan få større indflydelse på, hvordan
deres forhold skal varetages, hvis de på et tidspunkt ikke
længere evner at varetage forholdene selv. Loven giver en god
mulighed for, at man selv kan udpege den fuldmægtige, som
skal tage sig af ens økonomiske og personlige relationer,
når eller hvis man kommer til et tidspunkt, hvor man ikke
selv kan.
DF vil med denne lovgivning sikre, at
pårørende ikke skal kæmpe med generalfuldmagter
og værgemål, som tager tid, og som ikke altid
respekteres de pågældende steder.
DF er som Venstre bekymrede over, at
lovgivningen kan udnyttes af personer, som er uvederhæftige.
Derfor støtter DF Venstres ændringsforslag om, at der
enten skal være to vidner til stede eller ske oprettelse hos
en notar.
DF har noteret sig, at justitsministeren
skal fastsætte regler om, i hvilke tilfælde oprettelse
af fremtidsfuldmagter kan ske uden anvendelse af den digitale
løsning, som stilles til rådighed efter § 3, stk.
1, og om, hvordan oprettelsen i disse tilfælde foretages. Det
er vigtigt for DF, at der skabes en god løsning, som er
brugbar og anvendelig for de personer, som ikke har adgang til en
computer eller ressourcer til at anvende den digitale
løsning, som er udgangspunktet for registrering af en
fremtidsfuldmagt.
DF mener dog, at lovforslaget har en mangel
i forhold til ikke at sikre muligheden for at lave en
fremtidsfuldmagt i forbindelse med stillingtagen til behandling. DF
stiller derfor ændringsforslag, som gør det muligt at
give en fremtidsfuldmægtig samme rettigheder, som en
værge har i dag.
Det optimale må være, at man
som person selv kan bestemme, hvem der har denne ret, og at man kan
gøre det, mens man evner det.
I dag ser vi i flere forhold svækkede
ældre eller personer med demens, som ville have haft
glæde af, at en fuldmægtig kunne tage stilling til
valgte behandlinger, overvågning eller anden sundhedsfaglig
behandling. Vi mener, at det er det mest værdige for den
enkelte borger.
DF vil samtidig opfordre regeringen til at
sikre, at der skabes mulighed for, at dem, der har adgang til
registeret, kan slå op i et samlet register, således at
donorregister, cpr-register, livstestamente, fremtidsfuldmagter
m.m. figurerer samme sted.
Et andet
mindretal i udvalget (S, RV, SF og SIU) indstiller
lovforslaget til vedtagelse, men vil
stemme imod de stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af Dansk Folkeparti
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod de af
Venstre stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget ser
frem til indførelsen af fremtidsfuldmagter til gavn for
personer med f.eks. Alzheimers. EL er desuden positive over for
ændringsforslag om at give indehavere af fremtidsfuldmagter
samme mulighed som værger eller pårørende i
forhold til sundhedslovens bestemmelser om behandling af varigt
inhabile demenspatienter, såfremt dette udtrykkeligt
fremgår af fremtidsfuldmagten. Formålet med en
fremtidsfuldmagt er jo netop at give personen, mens vedkommende
stadig kan overskue konsekvenser af sine handlinger, bedre mulighed
for at sikre sine økonomiske og personlige interesser og
forhold, hvis eller når f.eks. en demenssygdom bliver
så fremskreden, at vedkommende ikke selv er i stand til at
gøre det på betryggende vis, hvorfor
ændringsforslaget giver god mening og forbedrer det samlede
forslag.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 3
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et mindretal (DF, LA
og KF):
1)
Paragraffen affattes således:
Ȥ
3. En fremtidsfuldmagt skal for at være gyldig
1) oprettes
skriftligt og underskrives eller vedkendes for en notar eller under
samtidig tilstedeværelse af to vidner og
2) registreres
digitalt i Fremtidsfuldmagtsregisteret ved anvendelse af den
digitale løsning, som stilles til rådighed herfor, jf.
dog stk. 3, 2. pkt.
Stk. 2. For hver
fuldmagtsgiver kan der alene være oprettet én
fremtidsfuldmagt i Fremtidsfuldmagtsregisteret.
Stk. 3.
Justitsministeren fastsætter nærmere regler om
Fremtidsfuldmagtsregisteret, herunder om, hvem der har adgang til
registeret, og om oprettelse og registrering af fremtidsfuldmagter,
herunder hvordan oprettelsen nærmere foretages.
Justitsministeren fastsætter endvidere regler om, i hvilke
tilfælde oprettelse af fremtidsfuldmagter kan ske uden
anvendelse af den digitale løsning, som stilles til
rådighed efter stk. 1, og om, hvordan oprettelsen i disse
tilfælde foretages. Endelig kan Justitsministeren
fastsætte nærmere regler om notarens virksomhed og
opbevaring af en kopi af fremtidsfuldmagten.
Stk. 4. Oprettelse i
medfør af stk. 1, nr. 1, skal ske i overensstemmelse med
arvelovens § 63, stk. 2, og § 64, stk. 1 og 2, stk. 3,
nr. 3, og stk. 5.«
[Tilføjelse af betingelser
for, at en fremtidsfuldmagt er gyldig]
Til § 4
2) I
stk. 4 ændres i 1. pkt. »i Fremtidsfuldmagtsregisteret
jf. § 3« til: »i overensstemmelse med reglerne om
oprettelse af fremtidsfuldmagter jf. § 3«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Til kapitel 9
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal (V, EL, LA og KF):
3) I
overskriften indsættes efter
»ikrafttræden«: »og ændring af anden
lovgivning«.
[Ændring af overskrift]
Ny paragraf
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal
(V, EL, LA og KF)
4)
Efter § 32 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I sundhedsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1202 af 14. november 2014, som ændret ved § 1 i lov nr.
1536 af 27. december 2014 og lov nr. 1537 af 27. december 2014,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 14 ændres
»§§ 15-51« til: »loven«.
2. I
§ 15, stk. 1, indsættes
efter »eller af«: »denne lovs«.
3. I
§ 18, stk. 1, 2. pkt., udgår
»dog«.
4. I
§ 18, stk. 1, indsættes som
3. pkt.:
»I de tilfælde, hvor en patient
har afgivet en fremtidsfuldmagt, der omfatter personlige forhold,
herunder helbredsforhold, kan informeret samtykke gives af den
fremtidsfuldmægtige, i det omfang fremtidsfuldmagten
bemyndiger fremtidsfuldmægtigen dertil.«
5. I
§ 18, stk. 2, ændres
»ingen nærmeste pårørende eller
værge« til: »ingen nærmeste
pårørende, værge eller fremtidsfuldmægtig,
der kan repræsentere patienten i personlige forhold, herunder
helbredsforhold«.
6. I
§ 18, stk. 4, ændres
»de nærmeste pårørende eller
værgen« til: »de nærmeste
pårørende, værgen eller
fremtidsfuldmægtigen«.
7. I
§ 19 ændres
»nærmeste pårørende eller
værge« til: »nærmeste
pårørende, værge eller
fremtidsfuldmægtig«.
8. I
§ 22 indsættes efter 1.
pkt.:
»§§ 18 og 19 finder ikke
anvendelse for bestemmelserne i dette kapitel.«
9. § 22,
2. pkt., der bliver 3. pkt., affattes således:
»§ 17 om mindreårige
finder ikke anvendelse for § 26 om livstestamenter.«
10. § 52,
stk. 2, 3. pkt., affattes således:
»For en person, som er under 15
år, kan samtykket gives af forældremyndighedens
indehaver, når betingelserne i stk. 3 er opfyldt.«
11. I
§ 52, stk. 2, indsættes
efter 3. pkt.:
»For en person, der mangler evnen til
selv at give samtykke, kan samtykket gives af værgen,
når betingelserne i stk. 3 er opfyldt. I de tilfælde,
hvor en patient har afgivet en fremtidsfuldmagt, der omfatter
personlige forhold, herunder helbredsforhold, kan samtykke for en
person, der mangler evnen til selv at give samtykke, gives af den
fremtidsfuldmægtige, i det omfang fremtidsfuldmagten
bemyndiger fremtidsfuldmægtigen dertil, og når
betingelserne i stk. 3 er opfyldt.««
[Udvidelse af
anvendelsesområdet for fremtidsfuldmægtigens
beføjelser]
Til § 33
5) I
stk. 2 ændres »Loven«
til: »§§ 1-32 og § 01, nr. 11,«.
[Territorialbestemmelse]
6) I
stk. 3 indsættes efter
»§ 32«: »og § 01«.
[Territorialbestemmelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget har til
formål at sikre, at fuldmagtsgiveren - på tidspunktet
for fuldmagtsoprettelsen - er i stand til fornuftsmæssigt at
oprette en fremtidsfuldmagt, ganske som forholdet er ved et
testamente, jf. arvelovens §§ 63 og 64.
Ændringsforslaget medfører, at
det er en yderligere betingelse for en fremtidsfuldmagts gyldighed,
at den er oprettet skriftligt og underskrevet eller vedkendt for en
notar eller under samtidig tilstedeværelse af to vidner.
Fremtidsfuldmagten og påtegningen fra notar eller vidner skal
herefter registreres digitalt i Fuldmagtsregisteret i
overensstemmelse med de regler, der fastsættes af
Justitsministeren.
Til nr. 2
Ændringsforslaget er en konsekvens af
ændringsforslag nr. 1.
Til nr. 3
Med ændringen af overskriften
tydeliggøres det, at ændringsforslaget medfører
ændringer i anden lovgivning.
Til nr. 4
Ændringsforslaget medfører en
udvidelse af patientens selvbestemmelsesret og muligheder for at
lade sig repræsentere i sundhedsvæsenet, idet en
fremtidsfuldmægtig - inden for rammerne af fremtidsfuldmagten
- fremover får de samme beføjelser, som en værge
har efter gældende ret.
En fremtidsfuldmægtig kan med
ændringen af sundhedslovens § 18, stk. 1, inden for
rammerne af fremtidsfuldmagten herefter give stedfortrædende
informeret samtykke til behandling, jf. sundhedslovens § 5,
på vegne af en patient, der varigt mangler evnen til at give
informeret samtykke. Uanset en fremtidsfuldmagts gyldighed og
ikrafttræden vil en fremtidsfuldmægtig således -
i lighed med værger eller andre, der kan give
stedfortrædende samtykke - ikke kunne give samtykke til
behandling på vegne af midlertidigt inhabile personer.
Med ændringen af sundhedslovens
§ 18, stk. 4, præciseres det, at en sundhedsperson kan
gennemføre behandlingen med tilslutning fra
Sundhedsstyrelsen, såfremt fremtidsfuldmægtigen
forvalter samtykket på en måde, der åbenbart vil
skade patienten eller behandlingsresultatet.
I forhold til patienter med et
øjeblikkeligt behandlingsbehov præciseres det med
ændringen til § 19 i sundhedsloven, at behandling kan
gennemføres uden samtykke fra en
fremtidsfuldmægtig.
Med ændringen af sundhedslovens
§ 22 præciseres det, at sundhedslovens §§ 18
og 19 ikke finder anvendelse for de rettigheder, der er omfattet af
sundhedslovens kapitel 6. Det præciseres således, at
nærmeste pårørende, værger og
fremtidsfuldmægtige ikke kan give stedfortrædende
samtykke på vegne af personer, der varigt mangler evnen til
at give informeret samtykke i forhold til sultestrejke, modtagelse
af blod, behandling af uafvendeligt døende m.v. Tilsvarende
kan disse personer ikke tilbagekalde et livstestamente.
Med indsættelsen af det nye 4. pkt. i
sundhedslovens § 52, stk. 2, sikres det, at en
fremtidsfuldmægtig i samme omfang og under samme betingelser
som en værge kan give samtykke til transplantation af
gendanneligt væv fra en levende donor.
For så vidt angår stillingtagen
til andet end behandling, jf. ovenfor, vil en
fremtidsfuldmægtig i samme omfang som en værge kunne
udøve partsrettigheder efter sundhedsloven på vegne af
en patient, herunder f.eks. anmode om aktindsigt (egenacces), give
samtykke til videregivelse af oplysninger, modtage tolkebistand og
vejledning fra de regionale patientkontorer, vælge
sygesikringsgruppe og læge, udøve retten til frit og
udvidet frit sygehusvalg m.v.
Til nr. 5 og 6
Med ændringsforslaget
fastsættes, at lovforslagets ændringer i sundhedslovens
§§ 14, 15, 18, 19 og 22 ved kongelig anordning kan
sættes i kraft for Færøerne. Tilsvarende
fastsættes, at ændringerne af sundhedslovens § 52
ved kongelig anordning kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland. Dette sikrer, at der ikke
sker afvigelser i forhold til territorialbestemmelsen i § 278
i sundhedsloven.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Trine Bramsen (S) Julie Skovsby
(S) Astrid Krag (S) Mette Reissmann (S) Jeppe Bruus (S) Rasmus
Prehn (S) Jeppe Mikkelsen (RV) Zenia Stampe (RV) Marlene Borst
Hansen (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) fmd. Pernille Vigsø Bagge (SF)
Pernille Skipper (EL) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Henning
Hyllested (EL) Doris Jakobsen (SIU) Kim Andersen (V) Preben Bang
Henriksen (V) Inger Støjberg (V) Søren Pind (V) Jan
E. Jørgensen (V) Karsten Lauritzen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Peter Skaarup (DF) Dennis
Flydtkjær (DF) Liselott Blixt (DF) Kim Christiansen (DF)
Simon Emil Ammitzbøll (LA) Mai Mercado (KF)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Alternativet (ALT) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 93
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra justitsministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Henvendelse af 26/1-15 fra Ældre
Sagen om fremtidsfuldmagter | 4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 5 | Samrådsspørgsmål AB i
Sundhedsudvalget om redegørelse for, om der med lovforslag
nr. L 93 om fremtidsfuldmagter kan skabes mulighed for at
gøre den enkelte borgers skriftlige fremtidige
behandlingsønsker bindende, så de hverken kan
ændres eller ignoreres af familie eller
sundhedspersonale | 6 | Udkast til betænkning | 7 | 2. udkast til betænkning | 8 | 3. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 93
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om at yde teknisk bistand og
redegøre for sin holdning til et ændringsforslag, der
sikrer, at der ved selve oprettelsen af en fremtidsfuldmagt skal
være samme »sikkerhedsforanstaltninger« som ved
oprettelsen af et testamente, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 2 | Spm. om kommentar til henvendelse af
26/1-15 fra Ældre Sagen, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 3 | Spm. taget tilbage | 4 | MFU spm. om at yde teknisk bistand til et
ændringsforslag, der sikrer, at fuldmagtsgiver kan lave en
fremtidsfuldmagt, der vedrører stillingtagen og samtykke til
behandling, således at man i det væsentligste
sidestiller de forhold, som en fremtidsfuldmagt kan omfatte, med de
forhold, som der kan fastsættes værgemål for, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
|