Fremsat den 10. december 2014 af
uddannelses- og forskningsministeren (Sofie Carsten Nielsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om akkreditering af
videregående uddannelsesinstitutioner
(Ingen prækvalifikation af nye
uddannelser ved sammenlægning af eksisterende
uddannelser)
§ 1
I lov nr. 601 af 12. juni 2013 om akkreditering
af videregående uddannelsesinstitutioner foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 18 indsættes som stk. 3 og 4:
»Stk. 3. Stk. 1
finder ikke anvendelse ved en sammenlægning af eksisterende
uddannelser, medmindre sammenlægningen medfører en
udvidelse af de sammenlagte uddannelsers formål og
erhvervssigte, og udvidelsen har væsentlige negative
konsekvenser for arbejdsmarked og rekrutteringsgrundlag for
eksisterende beslægtede uddannelser og uddannelsesudbud.
Stk. 4. Ministeren
fastsætter nærmere regler om betingelser for
sammenlægning af uddannelser uden forudgående
prækvalifikation, herunder lukning af uddannelser og andre
forhold ved sammenlægning af uddannelser, jf. stk.
3.«
2. I
§ 21, stk. 1, indsættes
efter »uddannelsesudbud«: », jf. dog § 18,
stk. 3«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. april 2015.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | Almindelige
bemærkninger | | | | | Indholdsfortegnelse | | | | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets indhold | | 2.1. | Ingen krav om prækvalifikation af
nye uddannelser, som er fremkommet ved sammenlægning af
eksisterende uddannelser | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 9. | Sammenfattende skema | | |
|
1. Indledning
Siden 2007 er mere end 300 nye
videregående uddannelser og uddannelsesudbud blevet positivt
akkrediteret, således at der aktuelt er næsten 1.500
uddannelsesudbud i det ordinære videregående
uddannelsessystem. En del af disse nye uddannelsesudbud er
fremkommet ved videreudvikling af eksisterende uddannelser.
Der er på den baggrund et behov for at
sikre, at der samlet set er et fagligt bæredygtigt og
gennemsigtigt antal uddannelser. Der vil derfor blive stillet krav
til alle de videregående uddannelsesinstitutioner om at
øge kvaliteten og gennemsigtigheden i det samlede
videregående uddannelsesudbud.
Dette arbejde skal understøttes gennem
tilvejebringelse af relevante lovgivningsmæssige rammer, som
giver de videregående uddannelsesinstitutioner optimale
muligheder for at leve op til disse krav, bl.a. ved at tilpasse
deres uddannelser.
Dette lovforslag vil give de
videregående uddannelsesinstitutioner under Uddannelses- og
Forskningsministeriet mulighed for at sammenlægge
eksisterende uddannelser uden at skulle søge om
prækvalifikation af den nye uddannelse, som er fremkommet ved
sammenlægningen.
Lovforslaget fremsættes som
opfølgning på aftalen af 2. juli 2014 mellem
regeringen (Socialdemokraterne og Radikale Venstre) og Venstre,
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative
Folkeparti om en vækstpakke 2014, initiativ 80, pkt. (a),
hvorefter institutionerne gives mulighed for at sammenlægge
eksisterende uddannelser uden prækvalifikation. Lovforslaget
understøtter kravet i initiativ 80 om, at alle de
videregående uddannelsesinstitutioner skal øge
kvaliteten og gennemsigtigheden i de samlede antal af
uddannelser.
Det forventes, at forslaget vil tilvejebringe
øget fleksibilitet og administrativt incitament til at
sammenlægge eksisterende uddannelser for at begrænse
det samlede antal uddannelser og samtidig øge
gennemsigtigheden i det samlede videregående
uddannelsessystem.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Ingen
krav om prækvalifikation af nye uddannelser, som er
fremkommet ved sammenlægning af eksisterende
uddannelser
2.1.1. Gældende ret
I henhold til § 18 i lov om akkreditering
af videregående uddannelsesinstitutioner skal alle nye
videregående uddannelser prækvalificeres før
oprettelsen.
Ved prækvalifikationen vurderer
Rådet for Vurdering af Udbud af Videregående
Uddannelser (RUVU) om nye uddannelser opfylder centralt fastsatte
kriterier for behov og relevans og om nye uddannelsesudbud bidrager
til bedre sammenhæng i uddannelsessystemet. Uddannelses- og
forskningsministeren træffer afgørelse om godkendelse
af nye uddannelser og uddannelsesudbud på baggrund af RUVU's
vurdering.
Ved prækvalifikationen sikres, at nye
uddannelser bidrager til dækning af påviste
kompetencebehov i det danske samfund, herunder kompetencebehov i
eksisterende erhverv eller videnområder, eller bidrager til
udviklingen inden for nye viden- eller erhvervsområder.
Hvis sammenlægning af to eller flere
eksisterende uddannelser til én ny uddannelse ikke
medfører ændringer i uddannelsens formål og
erhvervssigte, er der ikke tale om en ny uddannelse, og der
kræves således ikke prækvalifikation.
Sammenlægning af eksisterende
uddannelser skal godkendes af Uddannelses- og
Forskningsministeriet. Sammenlægninger af
professionsbachelor-, erhvervsakademi-, diplom- og
akademiuddannelser forudsætter endvidere ændring af
uddannelsesreglerne, da disse uddannelser alle er
landsdækkende og reguleret af bekendtgørelser.
2.1.2. Den
foreslåede ordning
Med lovforslaget foreslås det, at de
videregående uddannelsesinstitutioner under Uddannelses- og
Forskningsministeriet kan sammenlægge eksisterende
uddannelser uden at skulle søge om prækvalifikation af
den nye uddannelse.
Erhvervsakademi- og
professionsbacheloruddannelserne samt diplom- og
akademiuddannelserne udbydes landsdækkende i henhold til
fælles uddannelsesregler, der regulerer samtlige udbud. Det
betyder, at sammenlægninger på uddannelsesniveau for
disse uddannelser alene kan ske på baggrund af en
fælles, central proces, der omfatter ændringer af
bekendtgørelse og involverer de godkendte udbydere.
Der vil med forslaget blive skabt mulighed
for, at også uddannelser, der efter sammenlægningen
får et udvidet erhvervssigte, ikke skal
prækvalificeres. Det er dog stadig en forudsætning, at
uddannelser, der indgår i sammenlægningen, samtidig
afvikles som selvstændige uddannelser. Afvikling af en
uddannelse indebærer, at der ikke optages nye studerende
på uddannelsen, men at allerede optagne studerende får
mulighed for at gøre deres uddannelse færdig inden for
rammerne af det gældende regelsæt for den
pågældende uddannelse.
Muligheden for sammenlægning af
uddannelser uden prækvalifikation omfatter ikke de
tilfælde, hvor en institution udbyder ellers identiske
uddannelser på to eller flere forskellige lokaliteter.
Hvis sammenlægningen af uddannelserne
resulterer i et udvidet formål og erhvervssigte for den
sammenlagte uddannelse, er det en forudsætning, at udvidelsen
ikke får væsentlige negative konsekvenser for
arbejdsmarked eller rekrutteringsgrundlag for eksisterende
beslægtede uddannelser og uddannelsesudbud.
RUVU skal således fortsat foretage
vurderinger og rådgive uddannelses- og forskningsministeren,
når sammenlagte uddannelsers erhvervssigte udvides i retning
af erhvervssigtet for eksisterende uddannelser. Med overgangen til
institutionsakkreditering blev der iværksat en udvikling i
retning af en overordnet balance i den samlede udvikling af
videregående uddannelser. RUVU's funktioner skal sikre, at
dette opretholdes, og at der ikke inden for visse uddannelsestyper
eller fagområder udvikles flere uddannelser, end der
samfundsmæssigt er brug for, eller at der opstår en
skæv geografisk spredning af uddannelsesudbuddene.
Uddannelses- og Forskningsministeriet skal af
hensyn til bl.a. takstindplaceringen af den nye uddannelse fortsat
godkende den nye uddannelse, jf. § 21 i lov om akkreditering
af videregående uddannelsesinstitutioner, når den nye
uddannelse er fremkommet ved sammenlægning af eksisterende
uddannelser. Da der er tale om sammenlægning af allerede
eksisterende uddannelser, vil der ved godkendelsen ikke blive
stillet krav om efterfølgende uddannelsesakkreditering,
uanset om institutionen endnu ikke har opnået en positiv
institutionsakkreditering. Da det er eksisterende uddannelser, som
er sammenlagt, er det vurderingen, at der ikke er behov for en
uddannelsesakkreditering for at sikre det faglige indhold i den nye
uddannelse.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget forventes at medføre
administrative lettelser for videregående
uddannelsesinstitutioner, der ønsker at sammenlægge
eksisterende uddannelser, idet sådanne sammenlægninger
- inden for de ovenfor skitserede betingelser - kan ske, uden at
der skal søges om prækvalifikation af den nye
uddannelse.
Lovforslaget har herudover ikke
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 6. oktober 2014 til den 3. november 2014 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatrådet, Akademiet for de Tekniske
Videnskaber, Akademikerne, Akademiraadet, Akademisk
Arkitektforening, Akkrediteringsrådet, Arkitektskolen Aarhus,
C3, Copenhagen Business School - Handelshøjskolen, Danish
Institute for Study Abroad, Danish Society for Education and
Business, Danmarks Akkrediteringsinstitution, Danmarks
Evalueringsinstitut, Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske
Råd, Danmarks Grundforskningsfond, Danmarks Innovationsfond,
Danmarks Liberale Studerende, Danmarks Medie- og
Journalisthøjskole, Danmarks Rederiforening, Danmarks
Skolelederforening, Danmarks Tekniske Universitet, Danmarks
Vejlederforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Arkitektur
Center, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk
Kunstnerråd, Dansk Magisterforening, Dansk
Sø-Restaurations Forening, Dansk Ungdoms
Fællesråd, Danske Arkitektvirksomheder, Danske
Designere, Danske Erhvervsakademier, Danske Erhvervsskoler, Danske
Gymnasieelevers Sammenslutning, Danske Handicaporganisationer,
Danske Kunsthåndværkere, Danske Landbrugsskoler, Danske
Landskabsarkitekter, Danske Professionshøjskoler, Danske
Regioner, Danske Revisorer - FSR, Danske Studerendes
Fællesråd, Danske Universiteter, Datatilsynet, DDA
(Danish Design Association), De Studerendes Landsråd (DSL),
Den Nationale Videnskabsetiske Komite, Designskolen Kolding, Det
Centrale Handicapråd, Det Frie Forskningsråd, Det
Kongelig Danske Videnskabernes Selskab, Det Kongelige Danske
Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering,
Erhvervsakademi Kolding, Erhvervsakademi Lillebælt,
Erhvervsakademi MidtVest, Erhvervsakademi Sjælland,
Erhvervsakademi SydVest, Erhvervsakademi Aarhus, Erhvervsakademiet
Copenhagen Business Academy, Erhvervsakademiet Dania,
Erhvervsskolernes Elevorganisation, Fagligt Fælles Forbund,
Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
Finanstilsynet, Fiskeriskolen, Foreningen af private, selvejende
gymnasier, studenter- og hf-kurser, Fredericia Maskinmesterskole,
Frit Forum - Socialdemokratiske Studerende, FTF, GTS - Godkendt
Teknologisk Service, Gymnasiernes Bestyrelsesforening,
Gymnasieskolernes Lærerforening, Gymnasieskolernes
Rektorforening, Handelsskolernes Lærerforening, HK/kommunal,
HK/Stat, Ingeniørforeningen i Danmark, IT-Universitetet i
København, KL, Konservative Studerende Landsorganisationen,
Kulturministeriets Rektorer (KUR), Københavns
Erhvervsakademi, Københavns Maskinmesterskole,
Københavns Universitet, Landbrug og Fødevarer,
Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Lederforeningen (VUC),
Lederne, LO, Lægemiddelforeningen, Lærernes
Centralorganisation, Lærerstuderendes Landskreds, Maritime
Studerende Danmark, Marstal Navigationsskole, MARTEC,
Frederikshavn, Maskinmestrenes forening, Metal Søfart,
Nordisk Konservator Forbund, Nyborg Søfartsskole,
Professionshøjskolen Metropol, Professionshøjskolen
UCC, Psykolognævnet, Pædagogstuderendes
Landssammenslutning, Rederiforeningen af 2010, Rektorkollegiet for
de kunstneriske og kulturelle uddannelser, Rektorkollegiet for de
maritime uddannelser, Repræsentanter for de studerende
på de maritime uddannelsesinstitutioner, Repræsentanter
for forstanderne for de maritime institutioner,
Repræsentanter for underviserne på de maritime
institutioner, Rigsrevisionen, Roskilde Universitet, Rådet
for de grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser, Rådet
for de Gymnasiale Uddannelser, Rådet for
Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser,
Sammenslutningen af Danske Socialrådgiverstuderende,
Sektorforskningens Direktørkollegium, SIMAC, Svendborg,
Skagen Skipperskole, Skoleskibet Georg Stage, Studievalg Fyn,
Studievalg København, Studievalg Midt- og Vestjylland,
Studievalg Nordjylland, Studievalg Sjælland, Studievalg
Sydjylland, Studievalg Østjylland, Svendborg
Søfartsskole, Syddansk Universitet, Sygeplejestuderendes
Landssammenslutning, Søfartens Ledere,
Søværnet, Tekniq, Teknisk Landsforbund,
Uddannelsesforbundet, Uddannelsesrådet for de maritime
uddannelser, University College Lillebælt, University College
Nordjylland, University College Sjælland, University College
Syddanmark, VIA University College, Aalborg Universitet,
Århus Maskinmesterskole og Aarhus Universitet.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget forventes at medføre
administrative lettelser for videregående
uddannelsesinstitutioner, der ønsker at sammenlægge
eksisterende uddannelser. | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Ingen | Ingen | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det fremgår af § 18, stk. 1, i lov
om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner, at
alle nye uddannelser og uddannelsesudbud skal prækvalificeres
af uddannelses- og forskningsministeren. Ved
prækvalifikationen vurderer Rådet for Vurdering af
Udbud af Videregående Uddannelser (RUVU) om nye uddannelser
opfylder centralt fastsatte kriterier for behov og relevans og om
nye uddannelsesudbud bidrager til bedre sammenhæng i
uddannelsessystemet. Der er ikke mulighed for dispensation
herfra.
Med bestemmelsen i stk.
3 foreslås det, at uddannelsesinstitutionerne
får en udvidet fleksibilitet til at tilpasse deres samlede
uddannelsesudbud til arbejdsmarkedets behov med det formål at
sikre, at der er et bæredygtigt antal videregående
uddannelser. Muligheden for at sammenlægge eksisterende
uddannelser uden forudgående prækvalifikation har
hidtil været begrænset til tilfælde, hvor to
eller flere eksisterende uddannelser kunne rummes under en ny
fælles titel. Dette kunne for eksempel være
tilfældet, hvis der ved sammenlægningen opstod en bred
uddannelse, hvor de studerende kunne vælge mellem forskellige
specialeretninger, der sigtede mod dækning af de samme
kompetencebehov, som de uddannelser, der indgik i
sammenlægningen.
Med forslaget om fritagelse for
prækvalifikation får institutionerne bedre muligheder
for at sikre, at den nye uddannelse også afspejler
udviklingen i de erhverv, hvor uddannelsernes dimittender typisk
finder beskæftigelse. Der skal fortsat være tale om
sammenlægninger, hvor centrale dele af de uddannelser, der
indgår, videreføres, men fusionen mellem to eller
flere eksisterende uddannelser vil også kunne betyde, at den
sammenlagte uddannelse kan dække nye kompetencebehov.
Fritagelsen gælder dog kun de
tilfælde, hvor institutionen over for uddannelses- og
forskningsministeren kan godtgøre, at den nye uddannelses
udvidede formål og erhvervssigte ikke medfører
væsentlige negative konsekvenser for eksisterende
beslægtede uddannelsers og uddannelsesudbuds arbejdsmarked
eller rekrutteringsgrundlag, herunder særligt de
dimensionerede eller autorisationsgivende uddannelser.
Sådanne væsentlige negative konsekvenser kan f.eks.
være en overrepræsentation af bestemte uddannelser i
afgrænsede geografiske områder, hvilket kan skade
bæredygtigheden af de eksisterende uddannelser. En udvidelse
af erhvervssigtet skal således primært rette sig mod
dækning af nye kompetencebehov inden for det arbejdsmarked,
som uddannelserne, der indgår i sammenlægningen,
allerede retter sig mod. Der vil således blive lagt
vægt på, om det vil være samfundsøkonomisk
uhensigtsmæssigt med flere udbud af uddannelser med et
identisk eller beslægtet erhvervssigte.
Det er således væsentligt at
sikre, at udviklingen inden for de videregående uddannelser
fortsat er hensigtsmæssig set i et samfundsøkonomisk
og uddannelsespolitisk perspektiv.
Af hensyn til at sikre de bagvedliggende
forsknings- og udviklingsmiljøer og til de studerende
på uddannelserne omfatter muligheden for sammenlægning
af uddannelser uden prækvalifikation ikke udbud af identiske
uddannelser, der udbydes på to eller flere forskellige
lokaliteter.
Med bestemmelsen i stk.
4 foreslås det, at der skabes hjemmel til, at
uddannelses- og forskningsministeren fastsætter nærmere
regler for sammenlægning af uddannelser. Der vil i den
forbindelse blive fastsat betingelser for, hvornår der kan
ske sammenlægning af uddannelser uden forudgående
prækvalifikation. Det vil herunder bl.a. blive fastsat, at
det er betingelse for godkendelse af sammenlægning, at de
uddannelser, der indgår i sammenlægning, afvikles. Der
vil desuden blive fastsat regler om, hvilke kriterier
uddannelsesinstitutionen skal lægge til grund for vurderingen
af, hvorvidt en sammenlægning medfører
væsentlige negative konsekvenser for arbejdsmarked og
rekrutteringsgrundlag for beslægtede uddannelser og
uddannelsesudbud. Er kriterierne ikke opfyldt, kan ministeren
afvise at godkende den nye uddannelse, som er fremkommet ved
sammenlægningen, og henvise uddannelsen til den almindelige
proces for prækvalifikation.
Sådanne nærmere regler
tænkes fastsat i den eksisterende bekendtgørelse om
akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner og
godkendelse af nye videregående uddannelser, jf.
bekendtgørelse nr. 745 af 24. juni 2013.
Til nr. 2
Det fremgår af § 21, stk. 1, i lov
om akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner, at
uddannelses- og forskningsministeren træffer afgørelse
om godkendelse af nye uddannelser og uddannelsesudbud på
baggrund af prækvalifikation.
Med forslaget vil uddannelses- og
forskningsministerens godkendelse af den nye uddannelse, som er
fremkommet ved sammenlægningen, kunne ske uden
prækvalifikation. Uddannelses- og forskningsministeren skal
fortsat godkende den nye uddannelse, som fremkommer ved
sammenlægningen, efter lovens § 21. Ved godkendelsen
fastlægges den nye, sammenlagte uddannelses titel,
taxameterindplacering, adgangskrav m.v. på samme måde
som ved godkendelsen af nye uddannelser i øvrigt.
Godkendelse af den nye, sammenlagte uddannelse
vil desuden ske uden krav om efterfølgende
uddannelsesakkreditering, også i de tilfælde hvor
institutionen endnu ikke har en institutionsakkreditering. Da det
er eksisterende uddannelser, som er sammenlagt, er det vurderingen,
at der ikke er behov for en uddannelsesakkreditering for at sikre
det faglige indhold i den nye uddannelse.
Til §
2
Det foreslås med bestemmelsen, at loven
træder i kraft den 1. april 2015.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | I lov nr. 601 af 12. juni 2013 om
akkreditering af videregående uddannelsesinstitutioner
foretages følgende ændringer: | § 18. Nye
uddannelser og uddannelsesudbud skal prækvalificeres af
ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser før oprettelsen. Prækvalifikationen er en
vurdering af, om den nye uddannelse eller det nye uddannelsesudbud
er samfundsøkonomisk og uddannelsespolitisk
hensigtsmæssigt og i øvrigt opfylder
lovgivningsmæssige krav. | | | Stk. 2.
Ministeren kan indhente supplerende faglig rådgivning til
brug for prækvalifikationen. | | | | | 1. I § 18 indsættes som stk. 3 og 4: | | | »Stk. 3.
Stk. 1 finder ikke anvendelse ved en sammenlægning af
eksisterende uddannelser, medmindre sammenlægningen
medfører en udvidelse af de sammenlagte uddannelsers
formål og erhvervssigte, og udvidelsen har væsentlige
negative konsekvenser for arbejdsmarked og rekrutteringsgrundlag
for eksisterende beslægtede uddannelser og
uddannelsesudbud. | | | Stk. 4.
Ministeren fastsætter nærmere regler om betingelser for
sammenlægning af uddannelser uden forudgående
prækvalifikation, herunder lukning af uddannelser og andre
forhold ved sammenlægning af uddannelser, jf. stk.
3.« | | | | § 21.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser træffer på baggrund af
prækvalifikationen afgørelse om godkendelse af en ny
uddannelse eller et nyt uddannelsesudbud. | | 2. I § 21, stk. 1, indsættes efter
»uddannelsesudbud«: », jf. dog § 18, stk.
3«. | | | | | | § 2 | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. april 2015. |
|