Fremsat den 10. december 2014 af
uddannelses- og forskningsministeren (Sofie Carsten Nielsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU), lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, ligningsloven og lov om institutioner
for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.
(Forenkling af ordningen vedrørende
statens voksenuddannelsesstøtte)
Uddannelses- og
Forskningsministeriet
§ 1
I lov om statens voksenuddannelsesstøtte
(SVU), jf. lovbekendtgørelse nr. 364 af 9. april 2014,
foretages følgende ændringer:
1. I
titlen udgår
»(SVU)«.
2.
Overalt i loven ændres »Styrelsen for
Videregående Uddannelser og Uddannelsesstøtte«
til: »Styrelsen for Videregående
Uddannelser«.
3. I
§ 2, stk. 1, nr. 1, ændres
»stk. 2« til: »stk. 5«.
4. § 2,
stk. 2 og 4, ophæves.
Stk. 3, 5 og 6 bliver herefter stk.
2-4.
5. I
§ 2, stk. 3, 1. pkt., der bliver
stk. 2, 1. pkt., udgår »efter kapitel 3«.
6. I
§ 2 indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
Undervisningsministeren fastsætter regler om, at
uddannelsessøgende, der er fyldt 20 år, kan få
SVU til uddannelse efter § 4, stk. 1.«
7. I
§ 4, stk. 2, udgår »,
herunder om, at mindstekravet til den ugentlige uddannelsestid kan
være forskelligt for de uddannelser, der er nævnt i
stk. 1, nr. 1-4,«.
8. § 4,
stk. 3, ophæves.
9. I
§ 5, stk. 1, 1. pkt., udgår
», jf. dog § 6«, og 2.
pkt., ophæves.
10. § 5,
stk. 2 og 3, ophæves.
Stk. 4 bliver herefter stk. 2.
11. I
§ 5, stk. 4, der bliver stk. 2,
udgår »og om administration af de perioder, der er
nævnt i stk. 2 og 3«.
12. §
6 ophæves.
13. I
§ 12, stk. 2, ændres
»§ 5, stk. 1-3« til: »§ 5, stk.
1«.
14. I
§ 13, stk. 5, udgår »,
om at mindstekravet til den ugentlige nedsættelse af
arbejdstiden kan være forskelligt ved beregningen af SVU til
de uddannelser, der er nævnt i § 4, stk. 1, nr.
1-4,«.
15. I
§ 16, stk. 2, indsættes som
3. pkt.:
»Vedkommende minister, jf. § 1,
kan efter forhandling med finansministeren fastsætte regler
om, at administration af krav om tilbagebetaling varetages af
Statens Administration, og om at Statens Administration kan
træffe afgørelse om tilbagebetaling af SVU.«
16. I
§ 20, stk. 1 og 2, og § 22, stk.
3, indsættes efter »Styrelsen for
Videregående Uddannelser og Uddannelsesstøtte«:
», Statens Administration«.
17. I
§ 20, stk. 1, ændres
»myndigheder,« til: »myndigheder og«, og
»og arbejdsløshedskasser« udgår.
18. I
§ 20, stk. 2, og § 21, stk. 4, udgår »og
arbejdsløshedskasserne«.
19. § 21,
stk. 1, affattes således:
»Vedkommende minister, jf. § 1,
kan fastsætte regler om, at visse opgaver efter denne lov
varetages af uddannelsesstederne.«
20. I
§ 21, stk. 2, udgår
»og efter forhandling med beskæftigelsesministeren om
arbejdsløshedskassernes«.
21. § 21,
stk. 5, 2. og 3. pkt.,
ophæves.
22. I
§ 21 indsættes efter stk. 5
som nyt stykke:
»Stk. 6.
Vedkommende minister, jf. § 1, kan fastsætte regler om
tilsynet og om forvaltningsrevision af uddannelsesstedernes
opgaver. Vedkommende minister, jf. § 1, kan fastsætte
regler om, at ministeren eller Styrelsen for Videregående
Uddannelser eller anden statslig myndighed efter bemyndigelse kan
kræve oplysninger fra uddannelsesstederne, der er
nødvendige for varetagelsen af tilsynet.«
Stk. 6 bliver herefter stk. 7.
23. I
§ 21, stk. 6, der bliver stk. 7,
udgår »og arbejdsløshedskasser«.
24. I
§ 22, stk. 1, udgår
»eller arbejdsløshedskassen«.
25. I
§ 22 a, 1. pkt., ændres
»restanceinddrivelsesmyndigheden« til: »Statens
Administration«.
Beskæftigelsesministeriet
§ 2
I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
jf. lovbekendtgørelse nr. 990 af 12. september 2014, som
ændret ved § 2 i lov nr. 720 af 25. juni 2014, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 26 b udgår
»(SVU)«.
Skatteministeriet
§ 3
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1041 af 15. september 2014, foretages følgende
ændring:
1. Tre
steder i § 31, stk. 1, udgår
»(SVU)«.
Undervisningsministeriet
§ 4
I lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 880 af 8. august 2011, som
ændret senest ved § 9 i lov nr. 634 af 16. juni 2014,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 47, stk. 2, 1. pkt., og stk. 3, 1. pkt., udgår
»(SVU)«.
§ 5
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. april 2015.
Stk. 2. Loven finder
ikke anvendelse for ansøgninger om SVU, der er modtaget
inden lovens ikrafttræden. For sådanne
ansøgninger finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
|
1. | Indledning |
2. | Lovforslagets baggrund
og formål |
3. | Lovforslagets
indhold |
| 3.1. | Ophør af
arbejdsløshedskassernes virke som
SVU-administrator |
| | 3.1.1. | Gældende
ret |
| | 3.1.2. | Den foreslåede
ordning |
| 3.2. | Forenkling af
beskæftigelseskrav |
| | 3.2.1. | Gældende
ret |
| | 3.2.2. | Den foreslåede
ordning |
| 3.3. | Forenkling af
støttesystemet for SVU til uddannelse på
folkeskoleniveau og gymnasial uddannelse |
| | 3.3.1. | Gældende
ret |
| | 3.3.2. | Den foreslåede
ordning |
| 3.4. | Harmonisering af
kravet om antal ugentlige undervisningstimer ved SVU til
deltidsuddannelse |
| | 3.4.1. | Gældende
ret |
| | 3.4.2. | Den foreslåede
ordning |
| 3.5. | Administration af
krav om tilbagebetaling |
| | 3.4.1. | Gældende
ret |
| | 3.4.2. | Den foreslåede
ordning |
| 3.6. | Tilsyn |
| | 3.6.1. | Gældende
ret |
| | 3.6.2 | Den foreslåede
ordning |
4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige |
5. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. |
6. | Administrative
konsekvenser for borgerne |
7. | Miljømæssige konsekvenser |
8. | Forholdet til
EU-retten |
9. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. |
10. | Sammenfattende
skema |
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at forenkle
ordningen vedrørende statens voksenuddannelsesstøtte
(SVU) med henblik på at lette administrationen af og
vejledningen om ordningen. Som led i opfølgningen på
finansloven for 2014 blev SVU til videregående uddannelse med
virkning fra den 1. februar 2014 målrettet
uddannelsessøgende, der højst har gennemført
en uddannelse på erhvervsakademiniveau. Målretningen
har medført et stort fald i antallet af ansøgninger
om SVU. Som en konsekvens heraf forslås med dette lovforslag
en række administrative forenklinger, der bl.a. kan lette
vejledningen og administrationen af ordningen uden at bryde med
intentionerne bag SVU-ordningen. Det foreslås herunder, at
vilkårene for at få støtte til uddannelse
på folkeskoleniveau og gymnasial uddannelse og til
videregående uddannelse i højere grad
harmoniseres.
2. Lovforslagets baggrund og formål
Lov om statens voksenuddannelsesstøtte
(SVU) (SVU-loven) har til formål at skabe økonomisk
grundlag for, at voksne kortuddannede på
undervisningsministerens område kan deltage i uddannelse
på folkeskoleniveau og i gymnasial uddannelse, og at voksne
på uddannelses- og forskningsministerens område kan
deltage i videregående uddannelse. SVU-ordningen
administreres af Styrelsen for Videregående Uddannelser
(styrelsen) efter bemyndigelse fra henholdsvis
undervisningsministeren og uddannelses- og forskningsministen.
SVU-loven blev vedtaget som led i en samlet
voksen- og efteruddannelsesreform og trådte i kraft den 1.
januar 2001. I reformen blev de tre eksisterende
godtgørelsesordninger for voksnes deltagelse i voksen- og
efteruddannelse (AMU-kursusgodtgørelse,
voksenuddannelsesstøtte (VUS) og uddannelsesorlovsydelse)
erstattet af lov om godtgørelse ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse (VEU-godtgørelse)
og lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU). For
såvel SVU-loven som VEU-godtgørelsesloven
gælder, at de i et vist omfang indeholder vilkår fra de
tre tidligere godtgørelsesordninger.
I SVU-loven skelnes mellem SVU til uddannelse
på folkeskoleniveau og gymnasial uddannelse (kapitel 3) og
SVU til videregående uddannelse (kapitel 4). I reglerne om
SVU til uddannelse på folkeskoleniveau og gymnasial
uddannelse er der indarbejdet en række vilkår for
tildeling af støtte fra den tidligere lov om
voksenuddannelsesstøtte (VUS), mens reglerne for SVU til
uddannelse på videregående niveau indeholder en
række vilkår for tildeling af støtte, som
stammer fra den tidligere lov om orlovsydelse til uddannelse.
SVU-ordningen har således af historiske årsager en
noget sammensat karakter med forskelle i støttebetingelserne
alt efter, hvilken uddannelse der søges om støtte
til. Denne kompleksitet kan medvirke til at vanskeliggøre
vejledningen og administrationen af ordningen.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Ophør af arbejdsløshedskassernes virke
som SVU-administrator
3.1.1. Gældende ret
SVU-ordningen administreres efter bemyndigelse
fra henholdsvis undervisningsministeren og uddannelses- og
forskningsministeren af Styrelsen for Videregående
Uddannelser (styrelsen). Vedkommende minister kan herunder
bestemme, at visse opgaver varetages dels af uddannelsesstederne,
dels efter forhandling med beskæftigelsesministeren af
anerkendte arbejdsløshedskasser. SVU-ordningen administreres
decentralt af en række udvalgte uddannelsessteder og
arbejdsløshedskasser, de såkaldte SVU-administratorer.
SVU-administratorerne vejleder uddannelsessøgende og
arbejdsgivere om SVU og modtager, kontrollerer og videresender
ansøgninger om SVU til styrelsen. Styrelsen vejleder
SVU-administratorerne og træffer afgørelse om SVU.
Det følger af bekendtgørelse nr.
917 af 3. juli 2013 om statens voksenuddannelsesstøtte
(SVU-bekendtgørelsen), hvem der er SVU-administrator. De
nuværende SVU-administratorer er:
- Anerkendte
arbejdsløshedskasser.
-
Voksenuddannelsescentre.
-
Professionshøjskolen Lillebælt.
-
Professionshøjskolen VIA University College.
-
Professionshøjskolen University College Nordjylland.
-
Professionshøjskolen University College Syddanmark.
-
Professionshøjskolen Metropol.
Ved ansøgning om SVU til uddannelse
på folkeskoleniveau og gymnasial uddannelse afleverer den
uddannelsessøgende ansøgningen til vedkommendes
arbejdsløshedskasse eller et voksenuddannelsescenter.
Ansøgning om SVU til videregående uddannelse afleveres
til en af de udvalgte professionshøjskoler eller til
vedkommendes arbejdsløshedskasse.
Arbejdsløshedskasserne modtager således både
ansøgninger om SVU til uddannelse på folkeskoleniveau
og gymnasial uddannelse og til videregående uddannelse, men
modtager tilsammen kun 3-4 pct. af den samlede
ansøgningsmængde.
Arbejdsløshedskassernes mulighed for at
være SVU-administrator stammer fra ordningens start, hvor
også dagpengeberettigede ledige kunne modtage SVU. Der blev
ikke ændret ved arbejdsløshedskassernes mulighed for
at være SVU-administrator, da bestemmelserne om lediges ret
til 6 ugers selvvalgt uddannelse med virkning fra den 1. august
2009 blev flyttet fra Undervisningsministeriets lovgivning til
Beskæftigelsesministeriets lovgivning, jf. lov nr. 478 af 12.
juni 2009 om samling af indsatsen og finansieringsansvaret for
forsikrede lediges ret til selvvalgt uddannelse under
Beskæftigelsesministeriet.
3.1.2. Den
foreslåede ordning
Med lovforslaget bortfalder
arbejdsløshedskassernes mulighed for at virke som
SVU-administrator. Da arbejdsløshedskasserne behandler
få ansøgninger, har de forholdsmæssigt
sværere ved at oparbejde viden og erfaring på
området. Som følge heraf har
arbejdsløshedskasserne behov for relativt mere vejledning
end de administratorer, der behandler mange ansøgninger. Med
forslaget samles det reducerede antal ansøgninger hos
færre SVU-administratorer, som dermed har mulighed for at
vedligeholde deres viden og erfaringsgrundlag.
Der henvises til bemærkningerne til
§ 1, nr. 17-21, 23 og 24.
3.2. Forenkling af beskæftigelseskrav
3.2.1. Gældende ret
Det er en betingelse for retten til SVU, at
den uddannelsessøgende er beskæftiget uden offentligt
tilskud på en arbejdsplads i Danmark. Udover kravet om at
være aktuel beskæftiget i en uopsagt stilling, stilles
der også krav om, at den uddannelsessøgende har
været beskæftiget i en vis periode forud for
uddannelsen med SVU.
For at få SVU til uddannelse på
folkeskoleniveau og gymnasial uddannelse er det en betingelse, at
den uddannelsessøgende har været i beskæftigelse
hos nuværende arbejdsgiver i mindst 26 uger, umiddelbart
før uddannelsen begynder. Er den uddannelsessøgende
sæsonarbejder, løsarbejder eller vikar, kan de 26 uger
hos samme arbejdsgiver optjenes over en periode på 2
år.
For at få SVU til videregående
uddannelse er det en betingelse, at den uddannelsessøgende
inden for en periode på 5 år, før uddannelsen
begynder, har været i beskæftigelse svarende til mindst
3 års fuldtidsbeskæftigelse. Er den
uddannelsessøgende deltidsbeskæftiget, dog svarende
til 2 års fuldtidsbeskæftigelse.
De overfor beskrevne forskelle i
beskæftigelseskravene kan føres tilbage til
vilkårene fra de tidligere støtteordninger
voksenuddannelsesstøtte (VUS) og
uddannelsesorlovsydelsen.
3.2.2. Den foreslåede ordning
SVU-ordningen blev som tidligere beskrevet
indført i 2001, og der ses ikke længere at være
et reelt behov eller begrundelse for at opretholde ligheder med de
tidligere ordninger. For at lette vejledning og administration af
ordningen og ikke mindst forståelsen hos de
uddannelsesøgende foreslås det derfor at
fastsætte samme beskæftigelseskrav for tildeling af SVU
til uddannelse på folkeskoleniveau og gymnasial uddannelse og
til videregående uddannelse.
Det foreslås, at det
beskæftigelseskrav, som i dag er gældende ved
ansøgning om SVU til uddannelse på folkeskoleniveau og
gymnasial uddannelse, fremover også skal gælde ved
ansøgning om SVU til videregående uddannelse. Kravet
om, at den uddannelsesøgende har været i
beskæftigelse hos nuværende arbejdsgiver i mindst 26
uger umiddelbart før uddannelsen begynder, er enkelt at
administrere og forstå.
Der henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 4 og
5.
3.3. Forenkling af støttesystemet for SVU til
uddannelse på folkeskoleniveau og gymnasial
uddannelse
3.3.1. Gældende ret
Det følger af § 5 i SVU-loven, at
SVU til uddannelse på folkeskoleniveau og til gymnasial
uddannelse gives inden for et samlet støttesystem på
højst 40 uger omregnet til heltid. SVU gives til
forberedende voksenundervisning, almen voksenuddannelse, gymnasial
uddannelse og anden uddannelse på tilsvarende niveau,
herunder danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om,
hvilke uddannelser der kan gives støtte til.
Undervisningsministeren kan desuden fastsætte regler om
omfanget af den uddannelsessøgendes adgang til SVU til
deltagelse i forberedende voksenundervisning. Efter de
gældende regler i SVU-bekendtgørelsen kan der indenfor
perioden på 40 uger højst gives støtte til
forberedende voksenundervisning i op til 18 uger omregnet til
heltid.
SVU kan gives til uddannelsessøgende,
der er fyldt 25 år og indtil nået folkepensionsalder.
Dog kan 20-24-årige uddannelsessøgende ud over den
ovenfor nævnte periode på 40 uger, få SVU i
indtil 18 uger omregnet til heltid til forberedende
voksenundervisning eller specialundervisning for voksne.
Uddannelsessøgende, der benytter muligheden for at få
SVU, inden de fylder 25 år, har således mulighed for at
få SVU i op til i alt 58 uger, mens
uddannelsessøgende, der først søger om SVU
efter at de er fyldt 25 år, højst kan få SVU til
uddannelse på folkeskoleniveau og gymnasial uddannelse i 40
uger.
Baggrunden for, at der blev etableret en
særlig støtteramme for unge under 25 år, skal
ses i lyset af, at der med vedtagelsen af SVU-loven og lov om
godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og
efteruddannelse blev indført en særlig
støtteramme på 30 uger målrettet aldersgruppen
under 25 år. Rammen på 30 uger var en
fællesramme, hvori forbrug af henholdsvis SVU og
VEU-godtgørelse blev fratrukket. Den fælles ramme
udgik af SVU-loven, da bestemmelserne om lediges ret til 6 ugers
selvvalgt uddannelse med lov nr. 478 af 12. juni 2009 blev flyttet
fra Undervisningsministeriets lovgivning til
Beskæftigelsesministeriets lovgivning.
Voksenuddannelsesstøtte, der er tildelt
efter den lovgivning om støtte til voksenuddannelse, der var
gældende forud for vedtagelsen af SVU-loven, skal efter de
gældende regler i SVU-loven fradrages i støtterammen
på 40 uger. Dog kan uddannelsessøgende, der ikke kan
få SVU inden for rammen på 40 uger, på grund af
fradrag for tildelt støtte udbetalt før den 1. juli
2000, få SVU i op til 18 uger omregnet til heltid til
forberedende voksenundervisning eller specialundervisning for
voksne.
3.3.2. Den
foreslåede ordning
Med lovforslaget forenkles reglerne for at
modtage SVU til uddannelse på folkeskoleniveau og gymnasial
uddannelse afgørende. De mange forskellige rammer for
tildeling af SVU medvirker til at gøre reglerne komplicerede
at vejlede om og administrere, herunder understøtte
digitalt. Det foreslås derfor, at den gældende
bestemmelse i SVU-lovens § 5, stk. 1, hvorefter SVU til
uddannelse på folkeskoleniveau og gymnasial uddannelse gives
inden for et samlet støttesystem på højst 40
uger omregnet til heltid, fastholdes, mens de øvrige
støtterammer foreslås ophævet.
Undervisningsministeren fastsætter efter
SVU-lovens § 4, stk. 1, nærmere regler om, hvilke
uddannelser der på følgende uddannelsesområder
kan gives SVU til: forberedende voksenundervisning, almen
voksenuddannelse, gymnasial uddannelse eller anden uddannelse
på tilsvarende niveau. Efter den gældende bestemmelse i
lovens § 2, stk. 2, kan uddannelsessøgende, der er i
alderen fra 20 år og op til 25 år, få SVU til
forberedende voksenundervisning eller specialundervisning for
voksne. Med det foreslåede § 2, stk. 5, bemyndiges
undervisningsministeren til at fastsætte regler i en
bekendtgørelse om, hvilke uddannelser efter lovens § 4,
stk. 1, uddannelsessøgende, der er fyldt 20 år, kan
få SVU til. Bemyndigelsen vil i første omgang blive
anvendt til at fastsætte regler om, at
uddannelsessøgende, der er fyldt 20 år kan få
SVU til forberedende voksenundervisning, ordblindeundervisning for
voksne, specialundervisning for voksne og danskuddannelse til
voksne udlændinge med m.fl. SVU til de 20-24-årige
gives med forslaget inden for den samlede ramme på
højst 40 uger omregnet til heltid. Med forslaget bortfalder
således muligheden for at de 20-24-årige unge kan
udvide 40 ugers rammen med op til 18 uger.
Forenklingsforslagene indebærer
også, at muligheden for at fastsætte regler om omfanget
af de uddannelsessøgendes adgang til forberedende
voksenundervisning med SVU ophæves. Med forslaget skal
tildeling af SVU til forberedende voksenundervisning, som det er
tilfældet for de øvrige SVU-berettigende uddannelser,
alene kunne rummes inden for 40 ugers-rammen.
Med forslaget ophæves endvidere
bestemmelsen om, at voksenuddannelsesstøtte, der er tildelt
efter tidligere lovgivning om støtte til voksenuddannelse,
skal fradrages i rammen på 40 uger. De tidligere
støtteordninger er i praksis for længst udfaset, og
det kan ikke anses for hensigtsmæssigt at skulle opretholde
og vedligeholde den digitale understøttelse af bestemmelsen.
Tilsvarende forslås det, at den særlige ramme,
hvorefter uddannelsessøgende, der ikke kan få SVU
på grund af fradrag for støtte udbetalt før den
1. juli 2000, kan få SVU til forberedende voksenundervisning
og specialundervisning for voksne, ophæves.
Der henvises til bemærkningerne til
§ 1, nr. 3, 4, 6 og 8-13.
3.4. Harmonisering af kravet om antal ugentlige
undervisningstimer ved SVU til deltidsuddannelse
3.4.1. Gældende ret
SVU gives som tilskud til dækning af den
uddannelsessøgendes leveomkostninger for en periode, der
svarer til den normerede uddannelsestid. Der gives ikke SVU til
uddannelse, der berettiger til mindre end svarende til 1 uges
støtte omregnet til heltid.
SVU tildeles på baggrund af en beregnet
uddannelsestid og antallet af timer med fravær fra
arbejdspladsen på grund af deltagelse i uddannelse med SVU.
Der kan ikke gives SVU for uddannelsestid, der overstiger den
ugentlige nedsættelse af arbejdstiden.
Undervisningsministeren kan efter SVU-loven
fastsætte regler om uddannelsestiden, herunder om, at
mindstekravet til den ugentlige uddannelsestid kan være
forskellig for de uddannelser på folkeskoleniveau og
gymnasial uddannelse, der giver ret til SVU. Det følger
således af de gældende regler, at det som hovedregel er
en betingelse for at få SVU til deltidsuddannelse, at den
ugentlige uddannelsestid er mindst 6 timer. Dog blev der med lov
nr. 1456 af 22. december 2004 om udvidet adgang til SVU givet
mulighed for SVU til forberedende voksenundervisning,
ordblindeundervisning for voksne eller specialundervisning for
voksne, når den ugentlige uddannelsestid er mindst 3 timer.
Formålet med nedsættelse af kravet til den ugentlige
nedsættelse af timetallet var at styrke indsatsen for de
kortuddannedes deltagelse i efter- og videreuddannelse. Kravet til
den ugentlige nedsættelse af arbejdstiden blev tilsvarende
nedsat til 3 timer ved deltagelse i ovennævnte
uddannelser.
3.4.2. Den
foreslåede ordning
Med henblik på at forenkle vejledningen
og administrationen af SVU-ordningen forslås det, at der
fastsættes ét fælles mindstekrav til antallet af
undervisningstimer ved ansøgning om SVU til
deltidsuddannelse på folkeskoleniveau og gymnasial
uddannelse. Det foreslås, at reglerne om den ugentlige
uddannelsestid bliver udformet sådan, at der, uanset hvilken
uddannelse der er tale om, alene stilles krav om mindst 3 ugentlige
undervisningstimer ved deltagelse i uddannelse på
folkeskoleniveau og gymnasial uddannelse. Da der ikke kan gives SVU
for uddannelsestid, der overstiger den ugentlige nedsættelse
af arbejdstiden, foreslås det, at der fastsættes
tilsvarende regler om fraværet fra arbejdspladsen på
grund af deltagelse i uddannelse med SVU.
Det forventes ikke, at den foreslåede
ændring vil medføre ændringer i de
uddannelsessøgendes adfærd, men regelforenklingen
vil medføre væsentlige lettelser i forhold til
vejledning af ansøgere og arbejdsgivere og til udvikling og
vedligehold af den digitale understøttelse af
administrationen.
Der henvises til bemærkningerne til
§ 1, nr. 7 og 14.
3.5. Administration af krav om tilbagebetaling
3.5.1. Gældende ret
Den uddannelsessøgende skal betale SVU
samt tilskud til deltagerbetaling tilbage, hvis betingelserne for
SVU ikke er opfyldt, og den uddannelsessøgende vidste eller
burde vide dette. Styrelsen for Videregående Uddannelser
rejser krav om tilbagebetaling af SVU og oversender krav, der ikke
betales, til inddrivelse i SKAT.
SVU-loven blev oprindeligt vedtaget som
opfølgning på finanslovsaftalen for 2000. I den
forbindelse blev der indgået en aftale mellem den
daværende Finansstyrelse og den daværende Styrelsen for
Statens Uddannelsesstøtte om overførsel af
administration af krav på tilbagebetaling af for meget
udbetalt SVU til Finansstyrelsen. Tilbagebetalingskravene blev
oversendt til inddrivelse umiddelbart efter forfaldstidspunktet.
Finansstyrelsen fusionerede med Økonomistyrelsen i 2003, der
fortsatte inddrivelse af SVU tilbagebetalingskravene indtil 2008,
hvor man skiftede it-systemer, der i en periode ikke længere
kunne understøtte inddrivelse af kravene. Opgaven overgik i
denne periode til SKAT. Økonomistyrelsen blev nedlagt i 2011
og opgaven vedrørende tilbagebetaling af f.eks. statens
uddannelsesstøtte (SU) blev af finansministeren tillagt
Statens Administration.
3.5.2. Den
foreslåede ordning
Med lovforslaget etableres der hjemmel til, at
administrationen af tilbagebetalingskrav kan overføres til
Statens Administration. Statens Administration administrerer
også tilbagebetalingskrav i forhold til statens
uddannelsesstøtte (SU). Da reglerne om tilbagebetaling af SU
og SVU er enslydende, vil der være administrative fordele ved
at lade krav om tilbagebetaling af SVU indgå i denne
større sammenhæng. Det bemærkes, at antallet af
SVU-tilbagebetalingskrav er faldende. Det skyldes dels, at
SVU-ordningen blev begrænset ved lovændringen i 2010 om
lavere støttesats og kortere støttetid, dels den
yderligere begrænsning, der skete ved lovændring i
januar 2014 om målretning af SVU til videregående
uddannelse.
Der henvises til bemærkningerne til
§ 1, nr. 15-16 og 25.
3.6. Tilsyn
3.6.1. Gældende ret
Styrelsen for Videregående Uddannelser
fører efter bemyndigelse tilsyn med varetagelsen af de
opgaver, der er henlagt til SVU-administratorer og
uddannelsessteder. Vedkommende minister kan fastsætte regler
om tilsynet og om forvaltningsrevision af
arbejdsløshedskassernes opgaver.
Tilsynet med arbejdsløshedskassernes
SVU-administration sker ved, at arbejdsløshedskassernes
revisorer afgiver revisionsprotokoller til styrelsen. Styrelsen
gennemgår protokollater og påtaler eventuelt kritisable
forhold over for arbejdsløshedskasserne.
Tilsynet med SVU-administrationen på
voksenuddannelsescentre og professionshøjskoler og med
uddannelsesstedernes forpligtigelser efter SVU-loven sker ikke
på samme måde. Her udfører styrelsen det direkte
tilsyn ved blandt andet løbende driftstilsyn og fysiske
besøg, hvor sagsgange og arkiv m.v. besigtiges.
3.6.2. Den
foreslåede ordning
Med lovforslaget bemyndiges henholdsvis
undervisningsministeren og uddannelses- og forskningsministeren til
at fastsætte regler i en bekendtgørelse om tilsynet,
herunder om forvaltningsrevision af uddannelsesstedernes opgaver.
Det er hensigten, at tilsynet med uddannelsesstederne, herunder i
deres opgavevaretagelse som SVU-administrator, fremadrettet sker
ved, at institutionernes revisorer afgiver revisionsprotokollater
til styrelsen om administrationen af deres opgaver efter SVU-loven.
Styrelsen gennemgår protokollater og påtaler eventuelt
kritisable forhold. Udgifterne til institutionernes revisorer
afholdes af institutionerne selv.
Der henvises til bemærkningerne til
§ 1, nr. 22.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Den foreslåede harmonisering af
beskæftigelseskravet, der medfører, at den
uddannelsessøgende har været i beskæftigelse hos
nuværende arbejdsgiver i mindst 26 uger, umiddelbart
før uddannelsen begynder, skønnes ikke at have
økonomiske konsekvenser, idet kravet blandt andet
indebærer en stærkere aktuel tilknytning til
arbejdsmarkedet.
Med lovforslaget forenkles reglerne for at
modtage SVU til uddannelse på folkeskoleniveau og gymnasial
uddannelse, idet bestemmelsen om, at SVU gives inden for et samlet
støttesystem på højst 40 uger, fastholdes, mens
de øvrige støtterammer foreslås ophævet.
Forenklingen med en 40 ugers ramme indebærer teknisk set en
mindre stramning, og en mulighed for at fremrykke
ordblindeundervisning for voksne og danskuddannelse til voksne
udlændinge m.fl. På baggrund af den hidtidige
adfærd vurderes det dog ikke i praksis at indebære en
ændret adfærd, hvorfor forenklingen ikke vurderes at
indebære økonomiske konsekvenser.
Det foreslås, at den ugentlige
uddannelsestid bliver på mindst 3 ugentlige
undervisningstimer ved deltagelse i uddannelse på
folkeskoleniveau og gymnasial uddannelse. Da langt de fleste
støttemodtagere har mere end 6 undervisningstimer om ugen,
vurderes forenklingen ikke at indebære et ændret
støtteomfang.
Samlet set vurderes lovforslagets forenklinger
ikke at indebære økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner.
Lovforslaget medfører administrative
forenklinger i styrelsen. Det vurderes, at lovforslaget ikke har
administrative konsekvenser for kommuner og regioner.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgere.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden den 3.
oktober 2014 til den 30. oktober 2014 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.: Akademikerne, AK-Samvirke, Arbejdsmarkedsstyrelsen, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk
Magisterforening, Danske Erhvervsskoler, Danske Regioner, Danske
Universiteter, Erhvervsakademiernes Rektorkollegium, Fagligt
Fælles Forbund, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, FTF,
HK/Stat, Ingeniørforeningen i Danmark, KL, LO,
Professionshøjskolernes Rektorkollegium, Rigsrevisionen,
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Erhvervsakademi
Aarhus, Erhvervsakademiet Dania, Erhvervsakademi Kolding,
Erhvervsakademi Lillebælt, Erhvervsakademi MidtVest,
Erhvervsakademi Sjælland, Erhvervsakademi SydVest,
Erhvervsakademiet Copenhagen Business Academy, Københavns
Erhvervsakademi, Professionshøjskolen Metropol,
Professionshøjskolen UCC, Professionshøjskolen
University College Lillebælt, Professionshøjskolen
University College Nordjylland, Professionshøjskolen
University College Sjælland, Professionshøjskolen
University College Syddanmark, Professionshøjskolen VIA
University College, SIMAC, Svendborg, Skagen Skipperskole,
Svendborg Søfartsskole, Århus Maskinmesterskole,
Aalborg Universitet, Aarhus Universitet, Copenhagen Business School
- Handelshøjskolen, Danmarks Tekniske Universitet,
IT-Universitetet i København, Københavns Universitet,
Roskilde Universitet og Syddansk Universitet.
| 10. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Administrative forenklinger i
styrelsen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Der er tale om en forenkling af lovens titel.
Når der skal henvises til en lov, skal lovens fulde,
autoritative titel normalt anvendes. Hvis en lov har en forkortet
titel angivet i parentes efter den egentlige titel, kan den
forkortede titel imidlertid anvendes. Lov om statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU) har ikke en sådan
forkortet titel angivet i parentes, men alene en parentes, der
angiver forkortelsen for selve støtteordningen, og som
indgår i lovens fulde, autoritative titel. Det foreslås
derfor, at parentesen udgår af lovens titel, sådan at
titlen fremover bliver lov om statens
voksenuddannelsesstøtte.
Til nr. 2
Styrelsen for Videregående Uddannelser
og Uddannelsesstøtte, der administrerer SVU-ordningen, blev
den 1. oktober 2013 lagt sammen med Styrelsen for Universiteter og
Internationalisering til en ny styrelse: Styrelsen for
Videregående Uddannelser. Det foreslås derfor, at
Styrelsen for Videregående Uddannelser og
Uddannelsesstøtte overalt i loven ændres til Styrelsen
for Videregående Uddannelser.
Til nr. 3
Lovens § 2, stk. 2, om SVU til uddannelsessøgende i
alderen fra 20 år og op til 25 år foreslås
ophævet. I stedet foreslås der indsat en bemyndigelse
til, at undervisningsministeren kan fastsætte regler om,
hvilke uddannelser uddannelsessøgende, der er fyldt 20
år, kan få SVU til. Som en konsekvens heraf
foreslås det, at henvisningen til § 2, stk. 2, i
SVU-lovens § 2, stk. 1, nr. 1, ændres til § 2, stk.
5.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger pkt. 3.3.
Til nr. 4
Med den forslåede ændring
ophæves bestemmelsen i SVU-lovens § 2, stk. 2, om, at
uddannelsessøgende, der er i alderen fra 20 år og op
til 25 år, kan få SVU til forberedende
voksenundervisning eller specialundervisning for voksne. I stedet
foreslås der indsat en bemyndigelse til, at
undervisningsministeren kan fastsætte regler om, hvilke
uddannelser uddannelsessøgende, der er fyldt 20 år,
kan få SVU til.
Der henvises til bemærkningerne til
dette lovforslags § 1, nr. 6, og de almindelige
bemærkninger til pkt. 3.3.
Det foreslås endvidere at ophæve
SVU-lovens § 2, stk. 4. Det følger af bestemmelsen, at
det er en betingelse for at få SVU til videregående
uddannelse, at den uddannelsessøgende inden for en periode
på 5 år, før uddannelsen begynder, har
været i beskæftigelse svarende til mindst 3 års
fuldtidsbeskæftigelse, svarende til 37 timer om ugen. Er den
uddannelsessøgende deltidsbeskæftiget, dog svarende
til mindst 2 års fuldtidsbeskæftigelse.
Med de foreslåede ændringer i
dette lovforslags § 1, nr. 4 og 5, bliver det krav om
forudgående beskæftigelse, der følger af lovens
§ 2, stk. 3, fælles for ansøgninger om SVU til
henholdsvis uddannelse på folkeskoleniveau og gymnasial
uddannelse og til videregående uddannelse. De nuværende
forskelle i kravene til den forudgående beskæftigelse
er med til at gøre reglerne komplicerede at vejlede om og
administrere. Med et fælles krav til den forudgående
beskæftigelse forenkles reglerne væsentligt. Der
henvises i øvrigt til bemærkningerne til nr. 5.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger pkt. 3.2.
Til nr. 5
Det er en betingelse for at få SVU, at
den uddannelsessøgende er beskæftiget, og at den
uddannelsessøgende har været beskæftiget i en
periode forud for uddannelsens start. Kravene til omfanget af den
forudgående beskæftigelse er imidlertid forskellige ved
ansøgning om SVU til henholdsvis uddannelse på
folkeskoleniveau og gymnasial uddannelse og til videregående
uddannelse.
Det følger således af den
gældende bestemmelse i SVU-lovens § 2, stk. 3, som
bliver § 2, stk. 2, at det er en betingelse for at få
SVU efter SVU-lovens kapitel 3 (SVU til uddannelse på
folkeskoleniveau og gymnasial uddannelse), at den
uddannelsessøgende har været i beskæftigelse hos
nuværende arbejdsgiver i mindst 26 uger, umiddelbart
før uddannelsen begynder. Er den uddannelsessøgende
sæsonarbejder, løsarbejder eller vikar, kan de 26 uger
hos samme arbejdsgiver optjenes over en periode på 2
år.
For uddannelsessøgende, der
søger om SVU efter SVU-lovens kapitel 4 (SVU til
videregående uddannelse), er det en betingelse for at
få SVU, at den uddannelsessøgende inden for en periode
på 5 år, før uddannelsen begynder, har
været i beskæftigelse svarende til mindst 3 års
fuldtidsbeskæftigelse. Er den uddannelsessøgende
deltidsbeskæftiget, dog svarende til mindst 2 års
fuldtidsbeskæftigelse.
Med lovforslaget foreslås det, at det
krav om forudgående beskæftigelse, som i dag
gælder for ansøgning om SVU til uddannelse på
folkeskoleniveau og gymnasial uddannelse, også skal
gælde ved ansøgning om SVU til videregående
uddannelse. Der skal forsat være tale om beskæftigelse
hos en arbejdsgiver i Danmark.
Med forslaget forenkles reglerne om kravene
til den forudgående beskæftigelse, og det vil som
følge heraf blive nemmere at vejlede
uddannelsessøgende og arbejdsgivere om ordningen, ligesom
det vil forenkle administrationen af ordningen, herunder den
digitale understøttelse, væsentligt.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger pkt. 3.2.
Til nr. 6
Det foreslås at bemyndige
undervisningsministeren til at fastsætte regler i en
bekendtgørelse om, hvilke uddannelser, jf. SVU-lovens §
4, stk. 1, uddannelsessøgende, der er fyldt 20 år, kan
få SVU til. Bemyndigelsen vil i første omgang blive
anvendt til at fastsætte regler i en bekendtgørelse
om, at uddannelsessøgende, der er fyldt 20 år, kan
få SVU til forberedende voksenundervisning,
ordblindeundervisning for voksne, specialundervisning for voksne og
danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl. Der vil med
forslaget blive bedre muligheder for tidlig danskundervisning for
voksne udlændinge, der er i beskæftigelse. Det
følger af dette lovforslag, at SVU til 20-24-årige
uddannelsessøgende fremover gives inden for den samlede
ramme på højst 40 uger omregnet til heltid, jf. §
5, stk. 1, i SVU-loven.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger pkt. 3.3.
Til nr. 7
Undervisningsministeren kan efter SVU-lovens
§ 4, stk. 2, fastsætte regler om uddannelsestiden,
herunder om at mindstekravet til den ugentlige uddannelsestid kan
være forskelligt for de uddannelser, der er nævnt i
§ 4, stk. 1, det vil sige forberedende voksenundervisning,
almen voksenuddannelse, gymnasial uddannelse og anden uddannelse
på tilsvarende niveau, og om at der kan tildeles SVU til
deltagelse i en kombination af de nævnte uddannelser.
Efter de gældende regler i § 24
stk. 3, i bekendtgørelse nr. 917 af 3. juli 2013 om statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU-bekendtgørelsen) er det
en betingelse for, at der kan gives SVU til deltidsuddannelse, at
den ugentlige uddannelsestid er mindst 6 timer. Dog kan der efter
§ 24, stk. 4, i SVU-bekendtgørelsen gives SVU til
deltidsuddannelse til forberedende voksenundervisning,
ordblindeundervisning for voksne eller specialundervisning for
voksne, når den ugentlige uddannelsestid er mindst 3 timer.
Tilsvarende fremgår det af § 26, stk. 3, i
SVU-bekendtgørelsen, at det er en betingelse for tildeling
af SVU, at den ugentlige arbejdstid er nedsat med mindst 6
henholdsvis 3 timer.
Bestemmelserne er udformet på baggrund
af bemærkningerne til henholdsvis § 13 i den oprindelige
SVU-lov, jf. Folketingstidende 1999-2000, tillæg A, side
7209, hvoraf fremgår, at der ikke kan gives SVU til
uddannelsestid, der er mindre end 6 timer om ugen, og
bemærkningerne til § 4 i lov nr. 1456 af 22. december
2004 om udvidet adgang til SVU og særligt tilskud til
virksomhedsrettet FVU, jf. Folketingstidende 2004-05, 1. samling,
tillæg A, side 3105, hvoraf fremgår, at reglerne om den
ugentlige uddannelsestid vil blive udformet sådan, at der som
hovedregel fortsat stilles krav om mindst 6 timer om ugen, men
således at der alene kræves 3 timer om ugen, når
det drejer sig om forberedende voksenundervisning og
specialundervisning for voksne.
Med dette lovforslags § 1, nr. 7,
foreslås det, at bestemmelsen om, at mindstekravet til den
ugentlige uddannelsestid kan være forskellig, udgår.
Reglerne om den ugentlige uddannelsestid ved deltagelse i
uddannelse på folkeskoleniveau og gymnasial uddannelse vil i
SVU-bekendtgørelsen blive udformet sådan, at der,
uanset hvilken uddannelse der er tale om, alene stilles krav om
mindst 3 ugentlige undervisningstimer. Der er tale om en forenkling
af reglerne, som vil lette vejledningen og administrationen af
ordningen.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger pkt. 3.4.
Til nr. 8
SVU til uddannelse på folkeskoleniveau
og gymnasial uddannelse gives i op til 40 uger omregnet til heltid.
Dog kan undervisningsministeren efter lovens § 4, stk. 3,
fastsætte regler om omfanget af den
uddannelsessøgendes adgang til SVU til deltagelse i
forberedende undervisning. Efter de gældende regler i §
12, stk. 3, i SVU-bekendtgørelsen kan der således
højst gives SVU til forberedende voksenundervisning i 18
uger omregnet til heltid.
Med forslaget udgår muligheden for at
fastsætte regler om omfanget af den
uddannelsessøgendes adgang til SVU til deltagelse i
forberedende voksenundervisning. SVU til forberedende
voksenundervisning skal, som det det også er tilfældet
for de øvrige uddannelser med SVU, alene kunne rummes inden
for den samlede ramme på 40 uger omregnet til heltid. Der er
i medfør af den gældende bemyndigelse i lovens §
4, stk. 3, fastsat bestemmelser i SVU-bekendtgørelsens
§ 12 om uddannelsessøgendes adgang til at deltage i
forberedende voksenundervisning. Da hjemmelsbestemmelsen med dette
lovforslags § 1, nr. 8, ophæves, bortfalder
SVU-bekendtgørelsens bestemmelser herom. Der vil blive
udstedt en ny bekendtgørelse.
Forslaget indgår som led i forenklingen
af støttesystemet, og der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger pkt. 3.3.
Til nr. 9
Den foreslåede ændring i § 5,
stk. 1, 1. pkt., er en konsekvens af den foreslåede
ændring i dette lovforslags § 1, nr. 12, hvor det
foreslås, at § 6, hvorefter
voksenuddannelsesstøtte, der er tildelt efter hidtil
gældende lov om støtte til voksenuddannelse skal
fradrages i perioden på 40 uger, ophæves.
Med den foreslåede ændring, der
ophæver § 5, stk. 1, 2. pkt., bortfalder muligheden for
at få SVU til forberedende voksenundervisning eller
specialundervisning for voksne ud over perioden på 40 uger
omregnet til heltid, jf. § 5, stk. 1, 1. pkt.
Forslaget indgår som led i forenklingen
af støttesystemet, og der henvises til bemærkningerne
til dette lovforslags § 1, nr. 10, der ophæver § 5,
stk. 2, om SVU i op til 18 uger til forberedende voksenundervisning
eller specialundervisning for voksne for uddannelsessøgende
i alderen fra 20 år til 25 år og § 5, stk. 3, om
SVU i op til 18 uger til forberedende voksenundervisning eller
specialundervisning for voksne for uddannelsessøgende, der
ikke kan få SVU på grund af fradrag for støtte
udbetalt før 1. juli 2000.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger pkt. 3.3.
Til nr. 10
Med den foreslåede ændring, der
ophæver § 5, stk. 2, bortfalder muligheden for, at
uddannelsessøgende, der er i alderen fra 20 år og op
til 25 år, kan få SVU i indtil 18 uger omregnet til
heltid til forberedende voksenundervisning eller
specialundervisning for voksne. De uddannelsessøgende i
alderen fra 20 år og op til 25 år vil fortsat have
mulighed for at få SVU, men nu inden for den samlede ramme
på 40 uger, jf. lovens § 5, stk. 1.
Forslaget indgår som led i forenklingen
af støttesystemet, og der henvises til bemærkningerne
til dette lovforslags § 1, nr. 4 og 6, og de almindelige
bemærkninger pkt. 3.3.
Med den foreslåede ændring, der
ophæver § 5, stk. 3, bortfalder muligheden for, at
uddannelsessøgende, der ikke har flere klip i
støtterammen på 40 uger som følge af fradrag
for tidligere udbetalt voksenuddannelsesstøtte, kan få
SVU i op til 18 uger omregnet til heltid.
Forslaget indgår som led i forenklingen
af støttesystemet, og der henvises til de almindelige
bemærkninger pkt. 3.3.
Til nr. 11
Den foreslåede ændring i § 5,
stk. 4, der bliver stk. 2, er en konsekvens af den foreslåede
ændring i dette lovforslags § 1, nr. 10, der
ophæver § 5, stk. 2, om SVU i op til 18 uger til
forberedende voksenundervisning eller specialundervisning for
voksne for uddannelsessøgende i alderen fra 20 år til
25 år og § 5, stk. 3, om SVU i op til 18 uger til
forberedende voksenundervisning eller specialundervisning for
voksne for uddannelsessøgende, der ikke kan få SVU
på grund af fradrag for støtte udbetalt før den
1. juli 2000.
Forslaget indgår som led i forenklingen
af støttesystemet, og der henvises til bemærkningerne
til dette lovforslags § 1, nr. 10, og de almindelige
bemærkninger pkt. 3.3.
Til nr. 12
Med lovforslaget ophæves § 6 i
SVU-loven. Det følger af den gældende bestemmelse, at
voksenuddannelsesstøtte, der er udbetalt efter den hidtil
gældende lov om støtte til voksenuddannelse og
tidligere lovgivning om støtte til voksenuddannelse,
fradrages i det samlede støttesystem, hvorefter der kan
gives SVU til uddannelse på folkeskoleniveau og gymnasial
uddannelse i op til 40 uger omregnet til heltid.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om fradraget.
Bestemmelsen har på nuværende tidspunkt udtømt
sit formål, da de tidligere støtteordninger i praksis
er udfaset. Der er i medfør af den gældende
bemyndigelse i lovens § 6 fastsat bestemmelser i
SVU-bekendtgørelsens § 12, stk. 5 og 6, om SVU til
uddannelsessøgende, der ikke kan få SVU på grund
af fradrag for støtte udbetalt i medfør af lov om
støtte til voksenuddannelse. Da hjemmelsbestemmelsen med
dette lovforslags § 1, nr. 12, ophæves, bortfalder
SVU-bekendtgørelsens bestemmelser herom. Der vil blive
udstedt en ny bekendtgørelse.
Forslaget indgår som led i forenklingen
af støttesystemet, og der henvises til bemærkningerne
til de almindelige bemærkninger pkt. 3.3.
Til nr. 13
Den foreslåede ændring i §
12, stk. 2, er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 10, der
ophæver SVU-lovens § 5, stk. 2 og 3. Det følger
således af forslaget, at SVU gives til uddannelse i
sammenlagt mindst 1 uge omregnet til heltid og sammenlagt
højst i 40 uger omregnet til heltid, jf. SVU-lovens §
5, stk. 1, og § 9, stk. 1.
Forslaget indgår som led i forenklingen
af støttesystemet, og der henvises til bemærkningerne
til dette lovforslags § 1, nr. 10, og de almindelige
bemærkninger pkt. 3.3.
Til nr. 14
SVU beregnes og tildeles på baggrund af
en beregnet uddannelsestid og antallet af timer med fravær
fra arbejdspladsen på grund af deltagelse i uddannelse med
SVU. Der kan ikke gives SVU for uddannelsestid, der overstiger den
ugentlige nedsættelse af arbejdstiden. Med forslaget
udgår muligheden for at fastsætte regler om, at den
ugentlige nedsættelse af arbejdstiden kan være
forskelligt ved beregning af SVU til de uddannelser på
folkeskoleniveau og gymnasial uddannelse, som der gives SVU til
efter lovens § 4.
Der er i medfør af den gældende bemyndigelse i
lovens § 13, stk. 5, fastsat bestemmelser i
SVU-bekendtgørelsens § 26, stk. 3, om kravet til den
ugentlige nedsættelse af arbejdstiden er forskellig alt
efter, hvilken uddannelse der er tale om. Da hjemmelsbestemmelsen
med dette lovforslags § 1, nr. 14, ophæves, bortfalder
SVU-bekendtgørelsens bestemmelser herom. Der vil blive
udstedt en ny bekendtgørelse, hvori kravet til den ugentlige
nedsættelse af arbejdstiden vil blive fastsat til mindst 3
ugentlige timer.
Forslaget skal ses i sammenhæng med
lovforslagets § 1, nr. 7, hvori det foreslås, at
bestemmelsen i lovens § 4, stk. 2, om, at mindstekravet til
den ugentlige uddannelsestid kan være forskellig,
udgår. Reglerne om den ugentlige uddannelsestid ved
deltagelse i uddannelse på folkeskoleniveau og gymnasial
uddannelse vil i SVU-bekendtgørelsen blive udformet
sådan, at der, uanset hvilken uddannelse der er tale om,
alene stilles krav om mindst 3 ugentlige undervisningstimer.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger pkt. 3.4.
Til nr. 15
Det følger af § 16 i SVU-loven, at
den uddannelsessøgende skal betale SVU samt tilskud til
deltagerbetaling tilbage, hvis betingelserne for SVU ikke er
opfyldt, og den uddannelsessøgende vidste eller burde vide
dette. Styrelsen for Videregående Uddannelser rejser krav om
tilbagebetaling af SVU og oversender krav, der ikke betales, til
inddrivelse i SKAT.
Med dette lovforslags § 1, nr. 15, kan
undervisningsministeren eller uddannelses- og forskningsministeren
efter forhandling med finansministeren fastsætte regler i en
bekendtgørelse om Statens Administrations administration af
krav om tilbagebetaling, og at Statens Administration kan
træffe afgørelse om tilbagebetalingen. Statens
Administration administrerer i forvejen tilbagebetalingskrav i
forhold til statens uddannelsesstøtte (SU). Da reglerne om
tilbagebetaling af SU og SVU er enslydende, vil der være
administrative fordele ved at lade krav om tilbagebetaling af SVU
indgå i denne større sammenhæng. Som hidtil vil
styrelsen rejse krav om tilbagebetaling af for meget udbetalt
støtte. De rejste krav om tilbagebetaling vil herefter blive
oversendt til Statens Administration med henblik på
inddrivelse. Klager over Statens Administrations afgørelser
om tilbagebetaling af SVU kan af den, som afgørelsen
vedrører, indbringes for Ankenævnet for Statens
Uddannelsesstøtteordninger, jf. § 22, stk. 3, i
SVU-loven.
Der henvises til bemærkningerne til
dette lovforslags § 1, nr. 16, og de almindelige
bemærkninger pkt. 3.5.
Til nr. 16
Den foreslåede ændring i §
20, stk. 1 og 2, og i § 22, stk. 3, er en konsekvens af den
foreslåede ændring i dette lovforslags § 1, nr.
15, om Statens Administrations administration af krav om
tilbagebetaling af SVU. Med de foreslåede ændringer i
§ 20, stk. 1 og 2, bemyndiges Statens Administration til at
indhente og videregive de oplysninger om de
uddannelsessøgende, der er nødvendige for
tilbagebetaling af SVU. Det følger af den foreslåede
ændring af § 22, stk. 3, at afgørelser truffet af
Statens Administration kan indbringes for Ankenævnet for
Statens Uddannelsesstøtteordninger.
Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 15, og de almindelige
bemærkninger pkt. 3.5.
Til nr. 17
Forslaget er en konsekvens af den
foreslåede ændring i dette lovforslags § 1, nr.
19, hvor det foreslås, at arbejdsløshedskasserne
fremover ikke længere skal virke som SVU-administratorer. Med
de foreslåede ændringer i § 20, stk. 1,
udgår henvisningen til arbejdsløshedskasser.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger pkt. 3.1.
Til nr. 18
Forslaget er en konsekvens af den
foreslåede ændring i dette lovforslags § 1, nr.
19, hvor det foreslås, at arbejdsløshedskasserne
fremover ikke længere skal virke som SVU-administratorer. Med
de foreslåede ændringer i § 20, stk. 2 og §
21, stk. 4, udgår henvisningen til
arbejdsløshedskasser.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger pkt. 3.1.
Til nr. 19
Undervisningsministeren eller uddannelses- og
forskningsministeren kan i medfør af de gældende
regler bestemme, at visse opgaver efter SVU-loven varetages dels af
uddannelsesstederne og dels efter forhandling med
beskæftigelsesministeren af anerkendte
arbejdsløshedskasser. SVU-ordningen administreres decentralt
af en række udvalgte uddannelsessteder og
arbejdsløshedskasser, de såkaldte SVU-administratorer.
SVU-administratorerne vejleder uddannelsessøgende og
arbejdsgivere om SVU og modtager, kontrollerer og videresender
ansøgninger om SVU til styrelsen. Styrelsen vejleder
SVU-administratorerne og træffer afgørelse om SVU.
Uddannelsessøgende, der er medlem af en
arbejdsløshedskasse, kan efter de gældende regler
vælge, om ansøgning om SVU skal afleveres
arbejdsløshedskassen eller til et af de uddannelsessteder,
der virker som SVU-administrator. Arbejdsløshedskasserne
modtager imidlertid tilsammen kun 3-4 pct. af den samlede
ansøgningsmængde, og har som følge heraf
forholdsvis svært ved at opretholde viden og erfaring
på området. Det foreslås derfor, at
arbejdsløshedskasserne fremover ikke længere skal
virke som SVU-administator. Vejledning og ansøgning om SVU
vil fremover skulle ske ved henvendelse til henholdsvis et
voksenuddannelsescenter ved ansøgning om SVU til uddannelse
på folkeskoleniveau og gymnasial uddannelse og til en af de
udvalgte professionshøjskoler ved ansøgning om SVU
til videregående uddannelse. Voksenuddannelsescentrene og de
udvalgte professionshøjskoler vil udføre de samme
opgaver som hidtil.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger pkt. 3.1.
Til nr. 20
Forslaget er en konsekvens af den
foreslåede ændring i dette lovforslags § 1, nr.
19, hvor det foreslås, at arbejdsløshedskasserne
fremover ikke længere skal virke som SVU-administratorer. Med
den foreslåede ændring i § 21, stk. 2, udgår
henvisningen til arbejdsløshedskasser.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger pkt. 3.1.
Til nr. 21
Forslaget er en konsekvens af den
foreslåede ændring i dette lovforslags § 1, nr.
19, hvor det foreslås, at arbejdsløshedskasserne
fremover ikke længere skal virke som SVU-administratorer. Med
den foreslåede ændring, der ophæver § 21,
stk. 5, 2. og 3. pkt., udgår henvisningen til tilsynet med
arbejdsløshedskasserne.
Der henvises til de almindelige bemærkninger pkt. 3.1.
Til nr. 22
Undervisningsministeren eller uddannelses- og
forskningsministeren kan bestemme, at visse opgaver efter SVU-loven
varetages af dels af uddannelsesstederne og dels efter forhandling
med beskæftigelsesministeren af anerkendte
arbejdsløshedskasser. Styrelsen for Videregående
Uddannelser fører efter bemyndigelse tilsyn med de
uddannelsesstedernes og arbejdsløshedskassernes varetagelse
af opgaverne.
Med dette lovforslags § 1, nr. 22, der
indsætter nyt stk. 6, bemyndiges henholdsvis
undervisningsministeren og uddannelses- og forskningsministeren til
at fastsætte regler om tilsynet, herunder om
forvaltningsrevision af uddannelsesstedernes opgaver. Det er
hensigten, at tilsynet med uddannelsessteder, herunder i deres
opgavevaretagelse som SVU-administator, fremadrettet sker ved, at
institutionernes revisorer afgiver revisionsprotokollater til
styrelsen om administrationen af deres opgaver efter SVU-loven.
Styrelsen gennemgår protokollater og følger op
på eventuelt kritisable forhold. Styrelsen vil som hidtil
kunne føre almindelig driftstilsyn og ad hoc-tilsyn med
blandt andet udtræk af nøgletal og indkaldelse af
sager.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger pkt. 3.6.
Til nr. 23
Forslaget er en konsekvens af den
foreslåede ændring i dette lovforslags § 1, nr.
19, hvor det foreslås, at arbejdsløshedskasserne
fremover ikke længere skal virke som SVU-administratorer. Med
den foreslåede ændring i § 21, stk. 6, udgår
henvisningen til arbejdsløshedskasser.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger pkt. 3.1.
Til nr. 24
Forslaget er en konsekvens af den
foreslåede ændring i dette lovforslags § 1, nr.
19, hvor det foreslås, at arbejdsløshedskasserne
fremover ikke længere skal virke som SVU-administratorer. Med
den foreslåede ændring i § 22, stk. 1, udgår
henvisningen til arbejdsløshedskasser.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger pkt. 3.1.
Til nr. 25
Den foreslåede ændring i
SVU-lovens § 22 a, stk. 1, er en konsekvens af den
foreslåede ændring i dette lovforslags § 1, nr.
15.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger pkt. 3.5.
Til §
2
Til nr. 1
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af, at titlen til lov om statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU) foreslås forenklet, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1. Når der skal henvises til en
lov, skal lovens fulde, autoritative titel normalt anvendes. Hvis
en lov har en forkortet titel angivet i parentes efter den
egentlige titel, kan den forkortede titel imidlertid anvendes. Lov
om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU) har ikke en
sådan forkortet titel angivet i parentes, men alene en
parentes, der angiver forkortelsen for selve
støtteordningen, og som indgår i lovens fulde,
autoritative titel. Det foreslås derfor, at parentesen
udgår af lovens titel, sådan at titlen fremover bliver
lov om statens voksenuddannelsesstøtte.
Til §
3
Til nr. 1
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af, at titlen til lov om statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU) foreslås forenklet, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1. Når der skal henvises til en
lov, skal lovens fulde, autoritative titel normalt anvendes. Hvis
en lov har en forkortet titel angivet i parentes efter den
egentlige titel, kan den forkortede titel imidlertid anvendes. Lov
om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU) har ikke en
sådan forkortet titel angivet i parentes, men alene en
parentes, der angiver forkortelsen for selve
støtteordningen, og som indgår i lovens fulde,
autoritative titel. Det foreslås derfor, at parentesen
udgår af lovens titel, sådan at titlen fremover bliver
lov om statens voksenuddannelsesstøtte.
Til §
4
Til nr. 1
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af, at titlen til lov om statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU) foreslås forenklet, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1. Når der skal henvises til en
lov, skal lovens fulde, autoritative titel normalt anvendes. Hvis
en lov har en forkortet titel angivet i parentes efter den
egentlige titel, kan den forkortede titel imidlertid anvendes. Lov
om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU) har ikke en
sådan forkortet titel angivet i parentes, men alene en
parentes, der angiver forkortelsen for selve
støtteordningen, og som indgår i lovens fulde,
autoritative titel. Det foreslås derfor, at parentesen
udgår af lovens titel, sådan at titlen fremover bliver
lov om statens voksenuddannelsesstøtte.
Til § 5
Det foreslås med bestemmelsen i stk. 1, at loven træder i kraft den 1.
april 2015.
Med den foreslåede bestemmelse i stk. 2 fastslås det, at loven ikke
finder anvendelse for ansøgninger om SVU, der er modtaget
inden lovens ikrafttræden. For sådanne
ansøgninger finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | Uddannelses-
og forskningsministeriet | | | | | | § 1 | | | I lov om statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU), jf. lovbekendtgørelse
nr. 364 af 9. april 2014, foretages følgende
ændringer: | | | | Lov om statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU), | | 1. I titlen udgår »(SVU)«. | | | | | | 2. Overalt i
loven ændres »Styrelsen for Videregående
Uddannelser og Uddannelsesstøtte« til:
»Styrelsen for Videregående Uddannelser«. | | | | § 2.
Uddannelsessøgende har ret til statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU), når de 1) er fyldt 25 år og indtil
nået folkepensionsalder efter § 1 a i lov om social
pension, jf. dog stk. 2, --- | | 3. I § 2, stk. 1, nr. 1, ændres
»stk. 2« til »stk. 5«. | Stk. 2.
Uddannelsessøgende, der er i alderen fra 20 år og op
til 25 år, kan få SVU til forberedende
voksenundervisning eller specialundervisning for voksne, jf. §
5, stk. 2. | | 4. § 2, stk. 2 og 4, ophæves. Stk. 3, 5 og 6 bliver herefter stk.
2-4. | Stk. 3. For at
få SVU efter kapitel 3 er det en betingelse, at den
uddannelsessøgende har været i beskæftigelse,
jf. stk. 1, nr. 2, hos nuværende arbejdsgiver i mindst 26
uger, umiddelbart før uddannelsen begynder. Er den
uddannelsessøgende sæsonarbejder, løsarbejder
eller vikar, kan de 26 uger hos samme arbejdsgiver optjenes over en
periode på 2 år. | | 5. I § 2, stk. 3, 1. pkt., der bliver stk. 2,
1. pkt., udgår »efter kapitel 3«. | Stk. 4. For at
få SVU efter kapitel 4 er det en betingelse, at den
uddannelsessøgende inden for en periode på 5 år,
før uddannelsen begynder, har været i
beskæftigelse, jf. stk. 1, nr. 2, svarende til mindst 3
års fuldtidsbeskæftigelse. Er den
uddannelsessøgende deltidsbeskæftiget, dog svarende
til mindst 2 års fuldtidsbeskæftigelse. | | | Stk. 5 og 6 --- | | | | | 6. I § 2 indsættes som stk. 5: »Stk.
5. Undervisningsministeren fastsætter regler om, at
uddannelsessøgende, der er fyldt 20 år, kan få
SVU til uddannelse efter § 4, stk. 1.« | §
4. --- | | | Stk. 2.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om
uddannelsestiden, herunder om, at mindstekravet til den ugentlige
uddannelsestid kan være forskelligt for de uddannelser, der
er nævnt i stk. 1, nr. 1-4, og om, at der kan tildeles SVU
til kombinationer af de uddannelser, der er nævnt i stk. 1,
nr. 1-4. | | 7. I § 4, stk. 2, udgår »,
herunder om, at mindstekravet til den ugentlige uddannelsestid kan
være forskelligt for de uddannelser, der er nævnt i
stk.1, nr. 1-4,«. | Stk. 3.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om omfanget af
den uddannelsessøgendes adgang til SVU til deltagelse i
undervisning efter stk. 1, nr. 1. | | 8. § 4, stk. 3, ophæves. | | | | § 5. SVU til
uddannelse på folkeskoleniveau og til gymnasial uddannelse,
jf. § 4, stk. 1, gives inden for et samlet støttesystem
(klippekort til uddannelse på folkeskoleniveau og til
gymnasial uddannelse) på højst 40 uger omregnet til
heltid, jf. dog § 6. Der kan herudover opnås SVU til
forberedende voksenundervisning eller specialundervisning for
voksne i de perioder, der er nævnt i stk. 2 og 3. | | 9. I § 5, stk. 1, 1. pkt., udgår
», jf. dog stk. 6,« og 2.
pkt., ophæves. | Stk. 2.
Uddannelsessøgende, der er i alderen fra 20 år og op
til 25 år, kan i indtil 18 uger omregnet til heltid få
SVU til forberedende voksenundervisning eller specialundervisning
for voksne, jf. § 2, stk. 2. | | 10. § 5, stk. 2 og 3, ophæves. Stk. 4 bliver herefter stk. 2. | Stk. 3.
Uddannelsessøgende, der ikke kan få SVU inden for den
periode, der er nævnt i stk. 1, 1. pkt., på grund af
fradrag efter § 6, stk. 1, af støtte udbetalt
før den 1. juli 2000, kan få SVU i op til 18 uger
omregnet til heltid til forberedende voksenundervisning eller
specialundervisning for voksne. | | | Stk. 4.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om
støttesystemet (klippekortet) og om administration af de
perioder, der er nævnt i stk. 2 og 3. | | 11. I § 5, stk. 4, der bliver stk. 2,
udgår »og om administration af de perioder, der er
nævnt i stk. 2 og 3«. | | | | § 6.
Voksenuddannelsesstøtte, der er tildelt efter den hidtil
gældende lov om støtte til voksenuddannelse, jf.
§ 23, stk. 2-4, og tidligere lovgivning om støtte til
voksenuddannelse, fradrages i den periode, der er nævnt i
§ 5, stk. 1, 1. pkt. Undervisningsministeren kan
fastsætte regler om fradraget. | | 12. § 6 ophæves. | | | | §
12. --- | | | Stk. 2. SVU kan
gives til uddannelse i sammenlagt mindst 1 uge omregnet til heltid
og sammenlagt højst i de perioder, der er nævnt i
§ 5, stk. 1-3, og § 9, stk. 1. | | 13. I § 12, stk. 2, ændres »§
5, stk. 1-3« til: »§ 5, stk. 1«. | Stk. 3.
--- | | | | | | §
13. --- | | | Stk. 2-4.
--- | | | Stk. 5.
Vedkommende minister, jf. § 1, kan fastsætte
nærmere regler om beregning af SVU, om at mindstekravet til
den ugentlige nedsættelse af arbejdstiden kan være
forskelligt ved beregningen af SVU til de uddannelser, der er
nævnt i § 4, stk. 1, nr. 1-4, og om tildeling af SVU
under kortere afbrydelser af undervisningen, der skyldes
uddannelsesstedets forhold. | | 14. I § 13, stk. 5, udgår », om at
mindstekravet til den ugentlige nedsættelse af arbejdstiden
kan være forskelligt ved beregningen af SVU til de
uddannelser, der er nævnt i § 4, stk. 1, nr.
1-4,«. | Stk. 6.
--- | | | | | | §
16. --- | | | Stk. 2.
Vedkommende minister, jf. § 1, kan fastsætte regler om
tilbagebetalingen efter stk. 1. Det kan herunder fastsættes,
at en afdragsordning bortfalder, hvis den uddannelsessøgende
trods påkrav ikke betaler en ydelse. | | 15. I § 16, stk. 2, indsættes som 3. pkt.: »Vedkommende minister, jf. § 1,
kan efter forhandling med finansministeren fastsætte regler
om, at administration af krav om tilbagebetaling varetages af
Statens Administration, og om at Statens Administration kan
træffe afgørelse om tilbagebetaling af
SVU.« | Stk. 3.
--- | | | | | | § 20.
Undervisningsministeren, uddannelses- og forskningsministeren,
Styrelsen for Videregående Uddannelser og
Uddannelsesstøtte eller anden statslig myndighed efter
bemyndigelse kan hos told- og skatteforvaltningen, andre offentlige
myndigheder, private institutioner og arbejdsløshedskasser
indhente de oplysninger om den uddannelsessøgende, der er
nødvendige for tildeling af, tilbagebetaling af og kontrol
med SVU. | | 16. I § 20, stk. 1 og 2, og § 22, stk.
3, indsættes efter »Styrelsen for
Videregående Uddannelser og Uddannelsesstøtte«:
», Statens Administration«. | 17. I § 20, stk. 1, ændres
»myndigheder,« til: »myndigheder og«, og
»og arbejdsløshedskasser« udgår. | Stk. 2.
Undervisningsministeren, uddannelses- og forskningsministeren,
Styrelsen for Videregående Uddannelser og
Uddannelsesstøtte eller anden statslig myndighed efter
bemyndigelse kan til uddannelsesstederne og
arbejdsløshedskasserne videregive de oplysninger om den
uddannelsessøgende, der er nødvendige ved
varetagelsen af opgaver efter denne lov, jf. § 21, stk.
1. | | 18. I § 20, stk. 2, og § 21, stk. 4, udgår »og
arbejdsløshedskasserne«. | Stk. 3.
--- | | | | | | § 21.
Vedkommende minister, jf. § 1, kan bestemme, at visse opgaver
efter denne lov varetages dels af uddannelsesstederne, dels efter
forhandling med beskæftigelsesministeren af anerkendte
arbejdsløshedskasser. | | 19. § 21, stk. 1, affattes
således: »Vedkommende minister, jf. § 1,
kan fastsætte regler om, at visse opgaver efter denne lov
varetages af uddannelsesstederne.« | Stk. 2.
Vedkommende minister, jf. § 1, kan fastsætte regler om
uddannelsesstedernes og efter forhandling med
beskæftigelsesministeren om arbejdsløshedskassernes
administration af opgaver efter stk. 1. | | 20. I § 21, stk. 2, udgår »og
efter forhandling med beskæftigelsesministeren om
arbejdsløshedskassernes«. | Stk. 3.
--- | | | Stk. 4.
Afgørelser, der træffes af uddannelsesstederne og
arbejdsløshedskasserne efter stk. 1, kan
undervisningsministeren, uddannelses- og forskningsministeren,
Styrelsen for Videregående Uddannelser og
Uddannelsesstøtte eller anden statslig myndighed efter
bemyndigelse ændre efter klage eller på egen
foranledning. | | | Stk. 5.
Undervisningsministeren, uddannelses- og forskningsministeren,
Styrelsen for Videregående Uddannelser og
Uddannelsesstøtte eller anden statslig myndighed efter
bemyndigelse fører tilsyn med uddannelsesstedernes og
arbejdsløshedskassernes varetagelse af opgaver efter stk. 1.
Vedkommende minister, jf. § 1, kan fastsætte regler om
tilsynet og om forvaltningsrevision af
arbejdsløshedskassernes opgaver. Vedkommende minister, jf.
§ 1, kan fastsætte regler om, at ministeren eller
Styrelsen for Videregående Uddannelser og
Uddannelsesstøtte eller anden statslig myndighed efter
bemyndigelse fra uddannelsesstederne og efter forhandling med
beskæftigelsesministeren fra arbejdsløshedskasserne
kan kræve oplysninger, der er nødvendige for
varetagelsen af tilsynet. | | 21. § 21, stk. 5, 2. og 3. pkt., ophæves. | | | 22. I § 21 indsættes efter stk. 5, som
nyt stykke: »Stk.
6. Vedkommende minister, jf. § 1, kan fastsætte
regler om tilsynet og om forvaltningsrevision af
uddannelsesstedernes opgaver. Vedkommende minister, jf. § 1,
kan fastsætte regler om, at ministeren eller Styrelsen for
Videregående Uddannelser eller anden statslig myndighed efter
bemyndigelse kan kræve oplysninger fra uddannelsesstederne,
der er nødvendige for varetagelsen af tilsynet.« Stk. 6. bliver herefter stk. 7. | Stk. 6.
Undervisningsministeren, uddannelses- og forskningsministeren,
Styrelsen for Videregående Uddannelser og
Uddannelsesstøtte eller anden statslig myndighed efter
bemyndigelse vejleder uddannelsessteder og
arbejdsløshedskasser om SVU. | | | | | 23. I § 21, stk. 6, der bliver stk. 7,
udgår »og arbejdsløshedskasser«. | | | | § 22.
Afgørelser truffet af uddannelsesstedet eller
arbejdsløshedskassen, jf. § 21, stk. 1, kan af den, som
afgørelsen vedrører, indbringes for
undervisningsministeren, uddannelses- og forskningsministeren,
Styrelsen for Videregående Uddannelser og
Uddannelsesstøtte eller anden statslig myndighed efter
bemyndigelse, inden 4 uger efter at vedkommende har fået
meddelelse om afgørelsen. | | 24. I § 22, stk. 1, udgår »eller
arbejdsløshedskassen«. | Stk. 2.
--- | | | Stk. 3.
Afgørelser truffet af undervisningsministeren, uddannelses-
og forskningsministeren, Styrelsen for Videregående
Uddannelser og Uddannelsesstøtte eller anden statslig
myndighed efter bemyndigelse om beregning, tildeling, udbetaling og
tilbagebetaling af SVU kan af den, som afgørelsen
vedrører, indbringes for Ankenævnet for Statens
Uddannelsesstøtteordninger efter reglerne i lov om
Ankenævnet for Statens Uddannelsesstøtteordninger.
Klagen skal indbringes, inden 4 uger efter at klageren har
fået meddelelse om afgørelsen. | | | § 22 a.
Vedkommende minister, jf. § 1, kan fastsætte regler om
digital kommunikation mellem den uddannelsessøgende eller
arbejdsgiveren og uddannelsesstedet, arbejdsløshedskassen,
restanceinddrivelsesmyndigheden, Undervisningsministeriet,
Uddannelses- og Forskningsministeriet, Styrelsen for
Videregående Uddannelser og Uddannelsesstøtte eller
anden statslig myndighed efter bemyndigelse. Ministeren kan
herunder fastsætte regler om, at digital signatur eller anden
sikker personidentifikation skal anvendes. | | 25. I § 22 a, 1. pkt., ændres
»restanceinddrivelsesmyndigheden« til: »Statens
Administration«. | | | Beskæftigelsesministeriet | | | | | | § 2 | | | I lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 990
af 12. september 2014, som ændret ved § 2 i lov nr. 720
af 25. juni 2014, foretages følgende ændring: | | | | § 26 b.
Personer, der anses for beskæftigede efter lov om
godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse eller lov om statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU), har ikke ret til selvvalgt
uddannelse efter dette kapitel. | | 1. I § 26 b udgår
»(SVU)«. | | | Skatteministeriet | | | | | | § 3 | | | I ligningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1041 af 15. september 2014, foretages
følgende ændring: | | | | § 31. Ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst medregnes ikke
ydelser til dækning af udgifter i forbindelse med uddannelser
og kurser, når ydelserne modtages fra en arbejdsgiver som led
i et ansættelsesforhold eller som led i en aftale om ydelse
af personligt arbejde i øvrigt og ydelserne er omfattet af
stk. 3. Ydelser omfattet af stk. 3 til dækning af udgifter i
forbindelse med uddannelser og kurser medregnes ligeledes ikke,
når de modtages ved ophør af et
ansættelsesforhold. 1. pkt. gælder ligeledes for
ydelser omfattet af stk. 3, som gives til personer, der er valgt
til medlem af eller medhjælp for bestyrelser, udvalg,
kommissioner, råd, nævn eller andre kollegiale organer,
herunder Folketinget, regionsråd og kommunalbestyrelser,
gives til medlemmer af en fagforening, arbejdsløshedskasse
eller pensionskasse samt gives til arbejdstagere som led i
selvvalgt kompetenceudvikling i henhold til kollektiv overenskomst.
Tilsvarende gælder for ydelser omfattet af stk. 3, som
personer modtager fra staten i jobcenteret, eller som elever
modtager fra Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag. Tilsvarende
gælder for ydelser omfattet af stk. 3, der ydes af et
uddannelsessted eller i medfør af § 73 b i lov om en
aktiv beskæftigelsesindsats til personer, der deltager i
uddannelse efter lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v. Tilsvarende
gælder for tildeling af friplads efter lov om universiteter
(universitetsloven) eller lov om stipendier til visse udenlandske
studerende ved korte og mellemlange videregående uddannelser.
Tilsvarende gælder for tilskud til deltagerbetaling, som ydes
efter lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU), samt for
tilskud til deltagerbetaling, som ydes efter lov om støtte
til voksenuddannelse (VUS), herunder støtte, der ydes efter
§ 23, stk. 3 og 4, jf. stk. 2, i lov om statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU). Tilsvarende gælder for
tilskud til deltagerbetaling, som ydes efter § 73 b i lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats til personer, der deltager i
uddannelse, som er omfattet af lov om statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU) eller lov om
godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse. | | 1. Tre steder i
§ 31, stk. 1, udgår
»(SVU)«. | Stk. 2-6.
--- | | | | | Undervisningsministeriet | | | | | | § 4 | | | I lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 880 af 8. august 2011, som
ændret senest ved § 9 i lov nr. 634 af 16. juni 2014,
foretages følgende ændring: | § 47
--- | | | Stk. 2. Til
kursister, som får udstedt bevis for en samlet
enkeltfagseksamen, tilbagebetales deltagerbetalingen, jf. stk. 1,
med fradrag af tilskud til deltagerbetaling, der er ydet i henhold
til lov om statens uddannelsesstøtte eller lov om statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU). Dette gælder dog ikke
for kursister med en videregående uddannelse. | | 1. I § 47, stk. 2, 1. pkt., og i stk. 3, 1. pkt., udgår
»(SVU)«. | Stk. 3. Til
hf-enkeltfagskursister, som får udstedt bevis for
bestået prøve i hvert fag i en fagpakke, der er
adgangsgivende til mellemlange videregående uddannelser,
tilbagebetales deltagerbetalingen, jf. stk. 1, for de fag, der
indgår i fagpakken, med fradrag af tilskud til
deltagerbetaling, der er ydet i henhold til lov om statens
uddannelsesstøtte eller lov om statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU). Dette gælder dog ikke
for kursister med en videregående uddannelse. | | | Stk. 4 og 5. --- | | | | | § 5 | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. april 2015. | | | Stk. 2. Loven
finder ikke anvendelse for ansøgninger om SVU, der er
modtaget inden lovens ikrafttræden. For sådanne
ansøgninger finder de hidtil gældende regler
anvendelse. |
|