Skriftlig fremsættelse (10. december
2014)
Uddannelses- og
forskningsministeren (Sofie Carsten Nielsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
statens voksenuddannelsesstøtte (SVU), lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, ligningsloven og lov om institutioner
for almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v.
(Forenkling af ordningen vedrørende statens
voksenuddannelsesstøtte)
(Lovforslag nr. L 90)
Lov om statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU) blev vedtaget i 2000 som led i
en samlet efter- og videreuddannelsesreform, hvori tre tidligere
voksenuddannelsesstøtteordninger blev erstattet af
SVU-ordningen og ordningen om godtgørelse ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse. SVU-loven indeholder
derfor af historiske grunde en række bestemmelser fra de
tidligere ordninger, som bevirker, at reglerne er komplicerede at
vejlede om, administrere og understøtte digitalt.
Formålet med lovforslaget er at
forenkle reglerne med henblik på at lette administrationen af
SVU-ordningen. På den baggrund foreslås følgende
forenklinger:
SVU-ordningen administreres decentralt af
anerkendte arbejdsløshedskasser, voksenuddannelsescentre og
udvalgte professionshøjskoler. Med lovforslaget
ophører arbejdsløshedskassernes virke som
SVU-administrator. Arbejdsløshedskasserne modtager i dag kun
3-4 pct. af det samlede antal ansøgninger og har som
følge heraf forholdsvis svært ved at opretholde
tilstrækkelig viden og erfaring på området. Med
lovforslaget samles den decentrale administration hos færre
SVU-administratorer, som dermed har mulighed for at vedligeholde
deres viden og erfaringsgrundlag.
Det er en betingelse for retten til SVU, at
den uddannelsessøgende har været beskæftiget i
en periode forud for uddannelsens start. Kravene til den
forudgående beskæftigelse er imidlertid forskellige ved
ansøgning om SVU til henholdsvis uddannelse på
folkeskoleniveau og gymnasial uddannelse og til videregående
uddannelse. Med forslaget harmoniseres beskæftigelseskravet,
og det foreslås, at kravet om beskæftigelse i 26 uger
hos nuværende arbejdsgiver, som i dag er gældende ved
ansøgning om SVU til uddannelse på folkeskoleniveau og
gymnasial uddannelse, fremover også skal gælde ved
ansøgning om SVU til videregående uddannelse.
De gældende regler om SVU til
uddannelse på folkeskoleniveau og gymnasial uddannelse
indeholder en række forskellige støtterammer for
tildeling af SVU, som medvirker til at gøre reglerne
komplicerede at vejlede om og administrere, herunder
understøtte digitalt. Med lovforslaget fastholdes den
gældende bestemmelse, hvorefter SVU til uddannelse på
folkeskoleniveau og gymnasial uddannelse gives inden for en samlet
ramme på højst 40 uger omregnet til heltid, mens de
øvrige rammer foreslås ophævet.
Forenklingerne indebærer desuden en
harmonisering af mindstekravet til antallet af ugentlige
undervisningstimer ved deltidsuddannelse.
Herudover bliver der hjemmel til at
administrationen af tilbagebetalingskrav kan overføres til
Statens Administration, som også administrerer krav om
tilbagebetalingskrav i forhold til statens
uddannelsesstøtte.
Endelig bemyndiges henholdsvis
undervisningsministeren og uddannelses- og forskningsministeren til
at fastsætte regler om tilsynet med varetagelsen af de
opgaver, der i medfør af SVU-loven er henlagt til
uddannelsesstederne, herunder om forvaltningsrevision af
uddannelsesstedernes opgaver efter SVU-loven.
Lovforslaget foreslås at træde
i kraft den 1. april 2015.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.