Betænkning afgivet af Uddannelses-
og Forskningsudvalget den 10. marts 2015
1. Ændringsforslag
Uddannelses- og forskningsministeren har
stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 10. december
2014 og var til 1. behandling den 15. januar 2015. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Uddannelses- og
Forskningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
uddannelses- og forskningsministeren sendte den 6. oktober 2014
dette udkast til udvalget, jf. FIV alm. del - bilag 274
(folketingsåret 2013-14). Den 10. december 2014 sendte
uddannelses- og forskningsministeren de indkomne høringssvar
og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 2
spørgsmål til uddannelses- og forskningsministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
Spørgsmålene til uddannelses- og forskningsministeren
og dennes svar herpå er optrykt som bilag 2 til
betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Venstres, Dansk Folkepartis, Socialistisk
Folkepartis, Enhedslistens, Liberal Alliances og Det Konservative
Folkepartis medlemmer af udvalget støtter den forenkling,
som lovforslaget er udtryk for. Forenklingen er en fordel for
både arbejdsgivere og medarbejdere. Partierne finder dog, at
den it-løsning, som findes i relation til systemet, er under
al kritik. Som det fremgår af svarene på
spørgsmål 1 og 2, afviser ministeren yderligere
digitalisering af SVU-ansøgningerne. I en tid, hvor vi fra
Folketingets side har stillet krav om, at kontakten til borgerne
skal foregå digitalt, forekommer det mildt sagt uacceptabelt,
at man ikke også fra myndigheds side sikrer, at det er muligt
at kommunikere digitalt. Hvis man går ind på siden for
SVU-ansøgning, finder man en vejledning i, hvorledes
ansøgningsskemaet kan printes, underskrives og afleveres til
underskrift hos både arbejdsgiver og uddannelsessted.
Partierne skal kraftigt opfordre ministeren til at arbejde for, at
der etableres en bedre digital ansøgningsmulighed.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen. Der
gøres opmærksom på, at et flertal eller et
mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal
ved afstemning i Folketingssalen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af uddannelses- og
forskningsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) Nr.
21 affattes således:
»21. I §
21, stk. 5, 1. pkt., udgår »og
arbejdsløshedskassernes«, og 2. og 3. pkt.
ophæves.«
[Konsekvens af lovforslagets §
1, nr. 19]
2) Nr.
25 affattes således:
»25. I §
22 a, 1. pkt., udgår
»arbejdsløshedskassen,«, og
»restanceinddrivelsesmyndigheden« ændres til:
»Statens Administration«.«
[Konsekvens af lovforslagets §
1, nr. 19]
Bemærkninger
Til nr. 1
Styrelsen for Videregående
Uddannelser fører tilsyn med arbejdsløshedskassernes
varetagelse af opgaver som SVU-administrator, jf. § 21, stk.
5, 1. pkt., i lov om statens voksenuddannelsesstøtte (SVU).
Da det foreslås, at arbejdsløshedskasserne fremover
ikke skal virke som SVU-administratorer, jf. lovforslagets §
1, nr. 19, foreslås det med ændringsforslaget, at
styrelsens tilsyn med arbejdsløshedskasserne udgår af
loven.
Til nr. 2
Uddannelses- og forskningsministeren kan
fastsætte regler om digital kommunikation mellem den
uddannelsessøgende eller arbejdsgiveren og bl.a.
arbejdsløshedskassen, jf. § 22 a, 1. pkt., i lov om
statens voksenuddannelsesstøtte (SVU). Da det
foreslås, at arbejdsløshedskasserne fremover ikke skal
virke som SVU-administratorer, jf. lovforslagets § 1, nr. 19,
foreslås det med ændringsforslaget, at ministerens
adgang til at fastsætte regler om digital kommunikation for
arbejdsløshedskasserne udgår af loven.
Jeppe Bruus (S) Jesper Petersen
(S) Mette Reissmann (S) Rasmus Prehn (S) fmd. Uffe Elbæk (UFG) Yildiz
Akdogan (S) Trine Bramsen (S) Lotte Rod (RV) Liv Holm Andersen (RV)
Jeppe Mikkelsen (RV) Annette Vilhelmsen (SF) Jonas Dahl (SF)
Pernille Vigsø Bagge (SF) Pernille Skipper (EL) Rosa Lund
(EL) Bertel Haarder (V) Kristian Jensen (V) Karen Ellemann (V)
nfmd. Esben Lunde Larsen (V) Tina
Nedergaard (V) Mads Rørvig (V) Anne-Mette Winther
Christiansen (V) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Marie Krarup (DF)
Alex Ahrendtsen (DF) Christian Langballe (DF) Merete Riisager (LA)
Villum Christensen (LA) Per Stig Møller (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L
90
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra uddannelses- og forskningsministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Ændringsforslag, fra uddannelses- og
forskningsministeren | 4 | 1. udkast til betænkning | 5 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget |
|
Oversigt over spørgsmål og svar
vedrørende L 90
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om relanceringen af SVU-hjemmesiden i
2015, til uddannelses- og forskningsministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. om, hvorledes den relancerede
SVU-hjemmeside vil leve op til kravene om digital kommunikation
mellem borger, skole og myndighed, til uddannelses- og
forskningsministeren, og ministerens svar herpå |
|
Bilag 2
2 af udvalgets
spørgsmål til uddannelses- og forskningsministeren og
dennes svar herpå
Spørgsmål og svar optrykt efter
ønske fra DF
Spørgsmål nr. 1:
Vil ministeren klargøre, om
relanceringen af SVU-hjemmesiden i 2015, som ministeren
nævnte under 1. behandlingen af L 90, vil opfylde
ønskerne fra Dansk Industri og Dansk Arbejdsgiverforening,
der ønsker en integrering af SVU-systemet i
efteruddannelse.dk og hvad er de tidsmæssige
perspektiver?
Svar:
Dansk Industri og Dansk Arbejdsgiverforening
har bl.a. foreslået, at ansøgninger om statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU) integreres i et digitalt
system, som kan tilgås fra efteruddannelse.dk.
Deloitte udarbejdede i september 2007 en
rapport om digitalisering af Statens Uddannelsesstøtte,
herunder SVU.
I rapporten estimeres det bl.a., at hvis der
skal gennemføres en digitalisering af
SVU-ansøgninger, herunder en integration til virk.dk m.v.,
sådan at arbejdsgiver og uddannelsessted også kan
tilføre de nødvendige oplysninger, vil den samlede
udgift blive ca. 5,6-10,1 mio.kr. Den administrative besparelse
blev vurderet til 1,1 årsværk. Deloittes konklusion var
på den baggrund, at yderligere digitalisering ikke var
økonomisk rentabel.
På den baggrund har jeg ikke planer om
yderligere digitalisering af SVU-ansøgninger.
Spørgsmål nr. 2:
Vil ministeren redegøre for, hvorledes
den relancerede SVU-hjemmeside vil leve op til kravene om digital
kommunikation mellem borger, skole og myndighed?
Svar:
Hjemmesiden om statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU) har primært til
formål at vejlede om ordningen. SVU.dk indeholder vejledning
og information og mulighed for at printe et ansøgningsskema,
der sendes eller afleveres til en SVU-administrator. Inden
aflevering skal ansøgningsskemaet udfyldes og underskrives
af både uddannelsessted, arbejdsgiver og ansøgeren
selv.
Relanceringen har haft til formål at
sikre en overskuelig og let forståelig information om
mulighederne for at få SVU.
Der er ikke knyttet et selvbetjeningssystem
til SVU. Som nævnt i min besvarelse af L 90 -
spørgsmål 1, har jeg med henvisning til Deloittes
rapport om digitalisering af Statens Uddannelsesstøtte,
herunder SVU, ikke planer om yderligere digitalisering af
SVU-ansøgninger.