Fremsat den 10. december 2014 af
ministeren for by, bolig og landdistrikter (Carsten Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om planlægning
og lov om almene boliger m.v.
(Blandet boligsammensætning)
§ 1
I lov om planlægning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 587 af 27. maj 2013, som ændret
bl.a. ved § 3 i lov nr. 1630 af 26. december 2013, § 5 i
lov nr. 86 af 28. januar 2014 og senest ved § 2 i lov nr. 742
af 25. juni 2014, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 2, nr. 4, udgår
»og«.
2. I
§ 1, stk. 2, nr. 5, ændres
»planlægningsarbejdet.« til:
»planlægningsarbejdet, og«.
3. I
§ 1, stk. 2, indsættes som
nr. 6:
»6) at fremme
alsidighed i boligsammensætningen gennem mulighed for
planlægning for almene boliger i byerne.«
4. I
§ 11 a, nr. 2, indsættes
efter »f.eks. boligformål,«: »herunder
almene boliger, jf. lov om almene boliger m.v.,«.
5. I
§ 11 b, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter »anvendelsesformål,«:
»herunder almene boliger, jf. lov om almene boliger m.v., i
områder, der ikke anvendes til eller er lokalplanlagt til
boligformål,«.
6. I
§ 15, stk. 2, indsættes
efter nr. 8 som nyt nummer:
»9) krav om,
at op til 25 pct. af boligmassen skal være almene boliger,
jf. lov om almene boliger m.v.«.
Nr. 9-25 bliver herefter nr. 10-26.
7. I
§ 48 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4. Stk. 1-3
finder tilsvarende anvendelse, når en lokalplan har
forbeholdt en ejendom til almene boliger, jf. lov om almene boliger
m.v., jf. § 15, stk. 2, nr. 9.«
§ 2
I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1023 af 21. august 2013, som
ændret ved lov nr. 1609 af 26. december 2013, lov nr. 263 af
24. marts 2014, § 1 i lov nr. 402 af 28. april 2014 og §
8 i lov nr. 722 af 25. juni 2014, foretages følgende
ændring:
1.
Efter § 119 før overskriften til § 120
indsættes:
Ȥ 119
a. Kommunalbestyrelsen i kommuner med stor
befolkningstilvækst, jf. stk. 3, kan med henblik på at
opnå en alsidig boligsammensætning meddele tilsagn om
grundkøbslån til etablering af almene boliger med
tilsagn om støtte efter §§ 115 og 117 i
områder, som er omfattet af en eksisterende lokalplan til
boligformål, og hvor de samlede grundudgifter ikke
muliggør byggeri inden for maksimumsbeløbet, jf.
§ 115, stk. 10.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan ikke meddele tilsagn om at yde
grundkøbslån, hvis området er lokalplanlagt til
almene boliger efter § 15, stk. 2, nr. 9 i lov om
planlægning. Endvidere kan kommunalbestyrelsen ikke meddele
tilsagn om at yde grundkøbslån på et tidspunkt,
hvor boligledigheden i kommunen opgjort efter § 115, stk. 7,
2. pkt., overstiger 2 pct.
Stk. 3. Ved kommuner med
stor befolkningstilvækst forstås kommuner, der i
henhold til Danmarks Statistiks Befolkningsfremskrivning 2014 har
en befolkningstilvækst på mere end 10.000 personer i
perioden 2014-2025.
Stk. 4. Lån efter
stk. 1 kan for alle almene boligtyper højst udgøre
forskellen mellem 20 pct. af det maksimumsbeløb eksklusiv
energitillæg, der er gældende for familieboliger, jf.
§ 115, stk. 10, og de samlede grundudgifter ved den
pågældende grund. Kommunen skal på anmodning fra
ministeren for by, bolig og landdistrikter kunne dokumentere, at
grundudgiften er rimelig set i forhold til markedsprisen i det
pågældende område, samt at en alsidig
boligsammensætning ikke hensigtsmæssigt kan opnås
på andre arealer i det pågældende
område.
Stk. 5. Ved
opgørelsen af anskaffelsessummen efter § 92 a, stk. 2,
§ 107, § 115, stk. 10 og 11, § 115 a, stk. 2, §
118, stk. 1-3, § 129, stk. 1, § 130, stk. 1, og §
156 a, stk. 1, ses bort fra et beløb svarende til lån
efter stk. 1.
Stk. 6. §§
120-126 finder anvendelse for lån efter stk.1.
Stk. 7. Lån efter
stk. 1 kan ydes inden for en samlet ramme på 500 mio. kr.
Rammen fordeles til kommuner som nævnt i stk. 3 efter
ministeren for by, bolig og landdistrikters nærmere
bestemmelse.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. Ministeren for
by, bolig og landdistrikter fremsætter forslag om revision af
loven i folketingsåret 2024-2025.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger | | | | | Indholdsfortegnelse | | | | | 1. | Indledning | | | 2. | Lovforslagets indhold | | 2.1. | Planlægning for almene boliger | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Lovforslagets indhold | | 2.2. | Ekstra grundkøbslån til
almene boliger | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Lovforslagets indhold | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Miljømæssige
konsekvenser | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte organisationer og myndigheder
m.v. | 9. | Sammenfattende skema | | | | |
|
1.
Indledning
Det er afgørende for
sammenhængskraften i samfundet, at byerne etableres og
udvikles på et socialt bæredygtigt grundlag, så
de sociale grupper ikke bor adskilte fra hinanden. Regeringen
finder det derfor vigtigt, at der i alle dele af byen er en
varieret og alsidig beboersammensætning. Det
forudsætter, at eksisterende bykvarterer såvel som nye
byområder rummer en blanding af forskellige boligtyper,
så de kan tiltrække en bred kreds af beboere.
Som en del af aftalen om finansloven for 2015
er regeringen, Enhedslisten og Socialistisk Folkeparti derfor enige
om, at kommunerne skal have bedre muligheder for at udvikle byer
med en blandet boligsammensætning.
Regeringen ønsker på denne
baggrund at ændre lov om planlægning (planloven)
således, at kommunerne får bedre mulighed for at sikre
en mere blandet boligsammensætning, og foreslår at give
kommunalbestyrelsen mulighed for at fastsætte krav om op til
25 pct. almene boliger i forbindelse med lokalplanlægningen
for nye boligområder.
Regeringen foreslår endvidere at
ændre lov om almene boliger, således at de store
bykommuner med en markant befolkningstilvækst får
mulighed for at yde et ekstra grundkøbslån til
etablering af almene boliger i lokalplanlagte boligområder,
hvor de samlede grundudgifter ikke muliggør byggeri inden
for maksimumsbeløbet.
Det fremgår af Finanslovsaftalen for
2015, at planlægningsmuligheden for almene boliger
indføres som en 10-årig forsøgsordning, og at
grundkøbslån kan ydes af kommunerne inden for en
samlet ramme på 500 mio. kr., som kan anvendes over 10
år. Det foreslås derfor, at ministeren for by, bolig og
landdistrikter fremsætter forslag om revision af loven i
folketingsåret 2024-2025. Begrundelsen herfor er, at
aftaleparterne i første omgang ønsker mulighederne
iværksat med henblik på at se effekten heraf, inden det
eventuelt gøres til permanente muligheder.
2.
Lovforslagets indhold
2.1.
Planlægning for almene boliger
2.1.1.
Gældende ret
Landets kommuner fastlægger i
kommuneplanen de overordnede mål og retningslinjer for den
enkelte kommunes udvikling. Det er her, at kommunen bl.a. tager
stilling til ny udlægning af områder til
boligformål eller andre formål som f.eks. erhverv. I
kommuneplanen kan der desuden være en politisk
målsætning om f.eks. at fremme alment boligbyggeri.
Efter planlovens § 11 a skal
kommuneplanen indeholde retningslinjer, herunder for beliggenheden
af områder til forskellige by- og boligformål,
detailhandelsstruktur, beliggenhed af virksomheder og erhverv,
naturbeskyttelsesinteresser m.v. Efter planlovens § 11 b skal
kommuneplanen fastsætte rammer for indholdet af
lokalplanlægningen for enkelte af kommunens arealer, bl.a.
med hensyn til fordeling af bebyggelse efter art og
anvendelsesformål, områder for blandede byfunktioner og
bebyggelsesforhold.
Lokalplanen regulerer den præcise og
konkrete anvendelse af mindre områder og er den eneste
plantype, som er direkte bindende for grundejerne. Lokalplanen kan
ikke gå udover de rammer, der er fastlagt i kommuneplanen.
Hvis et område i kommuneplanen er udlagt til erhverv,
kræver det en ændring af kommuneplanen, før der
kan vedtages en lokalplan, der udlægger området til
boliger. Kommunalbestyrelsen har efter planloven ret til at
udarbejde og ændre kommune- og lokalplaner, når den
skønner et behov herfor, f.eks. hvis kommunalbestyrelsen
ønsker at byudvikle et konkret areal.
På den anden side har
kommunalbestyrelsen også i visse tilfælde pligt til at
udarbejde en lokalplan, f.eks. før større bygge- og
anlægsarbejder kan gennemføres.
En politisk målsætning i
kommuneplanen om almene boliger kan i dag ikke gennemtvinges i
lokalplanen. Formålet med planloven er efter lovens § 1,
stk. 1, at sikre, at den sammenfattende planlægning forener
de samfundsmæssige interesser i arealanvendelsen og medvirker
til at værne landets natur og miljø, så
samfundsudviklingen kan ske på et bæredygtigt grundlag
i respekt for menneskets livsvilkår og for bevarelsen af
dyre- og plantelivet.
Planlovens formål er således i dag
at regulere anvendelse af arealer, og det er efter de
gældende regler ikke muligt for kommunalbestyrelsen at
fastsætte bestemmelser i en lokalplan, der regulerer ejer- og
brugerforhold.
Planlægning efter planloven er
erstatningsfri regulering, da der ikke pålægges ejere
og brugere af fast ejendom en handlepligt, og da den hidtidige
lovlige anvendelse ikke indskrænkes.
Efter planlovens § 48, stk. 1 og 2, 1.
pkt., kan en ejer, når en lokalplan helt eller delvist har
forbeholdt en ejendom til offentligt formål forlange
ejendommen eller den del, der er forbeholdt offentlige
formål, overtaget af kommunen mod erstatning.
Overtagelsespligten for kommunen gælder dog kun, hvis det
pågældende areal ikke kan udnyttes på en
økonomisk rimelig måde i overensstemmelse med den
faktiske udnyttelse af de omliggende ejendomme, jf. bestemmelsens
stk. 3. Såfremt en lokalplan alene forbeholder en del af en
ejendom til offentlige formål, kan ejeren forlange hele
ejendommen overtaget, hvis restejendommen som selvstændig
ejendom ikke kan udnyttes på en rimelig måde, jf. stk.
2, 2. pkt.
Offentligt formål er ikke nærmere
afgrænset i planloven og kan omfatte flere af emnerne i
lokalplankataloget i § 15, stk. 2. Offentligt formål kan
f.eks. være rekreative arealer, legepladser,
parkeringsarealer, veje, idrætsanlæg, skoler m.v. Det
er ikke krav, at det er kommunalt. Et offentligt formål kan
således godt være statsligt eller blive varetaget af
private. Overtagelsespligten påhviler dog altid kommunen.
Det følger dog af taksationspraksis, at
overtagelsespligt efter § 48 ikke er begrænset til
offentligt formål. Selv om en ejendom udlægges til
privat anvendelse, kan der efter en konkret vurdering være
grundlag for at anvende bestemmelsen analogt. Der er f.eks.
eksempler på overtagelsespligt for arealer udlagt til
parkeringsarealer, fællesarealer eller andre friarealer, som
ifølge lokalplanen skal friholdes for bebyggelse.
Sådanne private arealudlæg kan i særlige
tilfælde være lige så indgribende over for ejeren
som udlæg til offentligt formål.
Såfremt en lokalplan forbeholder en
ejendom helt eller delvist til et offentligt formål, er det
hensynet til, at ejeren kan udnytte sin ejendom på en
økonomisk rimelig måde, der er afgørende for,
om kommunen skal overtage ejendommen. Udgangspunktet for
vurderingen heraf er en sammenligning af forholdene før og
efter lokalplanens vedtagelse. Det er ikke et krav, at realisering
af lokalplanen er aktuel eller umiddelbart forestående
på tidspunktet for ejerens fremsættelse af
begæring om overtagelse.
Efter planlovens § 50 er det
taksationsmyndighederne efter lov om offentlige veje, der dels
afgør berettigelsen af et krav om overtagelse, dels
fastsætter erstatningen.
Efter almenboligloven findes følgende
typer af almene boliger; almene familieboliger, almene
ungdomsboliger, almene ældreboliger, herunder almene
plejeboliger og almene boliger til særlig udsatte
grupper.
2.1.2.
Lovforslagets indhold
Lovforslaget skal give kommunalbestyrelserne
mulighed for at fastsætte krav om, at op til 25 pct. af
boligmassen skal være almene boliger i forbindelse med
lokalplanlægningen for nye boligområder.
Med forslaget udvides formålet i
planloven derfor til også at fremme alsidighed i
boligsammensætningen i byerne gennem planlægning for
almene boliger.
Planlovens § 11 a, stk. 1, nr. 2,
foreslås udvidet, så det er muligt for
kommunalbestyrelsen at fastsætte retningslinjer for almene
boliger, jf. lov om almene boliger m.v., i kommuneplanen, ligesom
§ 11 b, stk. 1, nr. 1, efter forslaget ændres, så
kommunalbestyrelsen kan fastsætte rammer for almene boliger,
jf. lov om almene boliger m.v., i områder, der ikke lovligt
anvendes til eller er lokalplanlagt til boligformål.
Kommunalbestyrelsen gives dermed mulighed for
at planlægge for almene boliger i forbindelse med inddragelse
af bynære arealer i landzone til byzone, forudsat at dette
ikke strider mod overordnede statslige interesser, hvorved
forstås interesser, som rækker ud over kommunens
indbyggere. Efter planlovens § 29, stk. 1, skal
miljøministeren gøre indsigelse mod
kommuneplanforslag, der strider mod overordnede interesser.
Miljøministeren offentliggør hvert fjerde år en
oversigt over de statslige interesser i kommuneplanlægningen,
jf. planlovens § 2 a.
Det vil også være muligt for
kommunalbestyrelsen at ændre planlægningen for et
lokalplanlagt erhvervsområde eller områder udlagt til
offentligt formål (bl.a. byomdannelsesområder, der ikke
i forvejen er udlagt til boligformål) til et
boligområde med almene boliger. Planlægningsmuligheden
vil også gælde for erhvervsarealerne i lokalplaner,
hvor der er planlagt til blandet bolig og erhverv. Begrundelsen
herfor er, at der kan være mange nedslidte
erhvervsområder, som står foran en omdannelse til
boligformål.
Endelig suppleres lokalplankataloget i
planlovens § 15, stk. 2, med en mulighed for
kommunalbestyrelsen for at stille krav om, at op til 25 pct. af
boligmassen skal være til almene boliger, jf. lov om almene
boliger m.v.
Begrænsningen på op til 25 pct.
foreslås indsat for, at der ikke kan fastsættes krav i
planlægningen om, at hele områder skal udlægges
til almene boliger. Begrænsningen er således
foreslået for at understøtte formålet med
forslaget om at udvikle byområder med en varieret og alsidig
boligsammensætning.
Det skal understreges, at lovforslaget ikke
ændrer ved, at der som hidtil ved almindelige aftaler mellem
kommune og grundejere kan opføres almene boliger i
områder, der er udlagt til boligformål generelt.
Det vil også i samme omfang som hidtil
være muligt for kommune og grundejer/bygherre at aftale den
nærmere placering af bebyggelse inden for
lokalplanområdet.
Muligheden for at planlægge for almene
boliger gælder for både privat og offentligt ejede
grunde samt grunde ejet af halvoffentlige selskaber.
Som nævnt er det ikke efter den
gældende lov muligt at regulere ejer- og brugerforhold.
Sigtet med forslaget er generelt at give mulighed for, at
kommunalbestyrelsen i lokalplanlægningen for nye
boligområder kan fastsætte krav om, at op til 25 pct.
af boligmassen skal udgøres af almene boliger.
Kommunalbestyrelsen får dermed med forslaget i et
nærmere afgrænset omfang mulighed for at regulere ejer-
og brugerforhold i planlægningen.
Boligmassen er ikke direkte defineret i
lovforslaget, jf. også nedenfor i de specielle
bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 6, men kan
afhængig af kommunalbestyrelsens og bygherres ønsker
og behov konkret fastsættes som antal af boliger eller
etageareal.
Lovforslaget indebærer ikke, at det
bliver muligt via lokalplanen at tvinge en grundejer til at
sælge den del af grunden, der udlægges til almene
boliger. Det bemærkes, at eksisterende lovlig anvendelse kan
fortsætte uhindret, også ved salg af grunden. En
erhverver af grunden vil ved en ændret anvendelse være
forpligtet til at overholde den gældende lokalplan, der med
lovforslaget kan indeholde krav om almene boliger. Efter lov om
almene boliger m.v. gælder normalt et krav om, at den almene
boligafdeling skal eje grunden, hvor boligen opføres.
Det er forventningen at kommunerne, når
der planlægges for almene boliger, - ved aftale eller
på anden betryggende måde - sikrer sig, at der er en
almen boligorganisation, som i praksis vil realisere en lokalplanen
ved at overtage grunden og bygge alment.
Hvis kommunalbestyrelsen på tidspunktet
for realiseringen af lokalplanen mod forventning ikke ønsker
eller ikke kan give tilsagn til den almene boligorganisation med
henblik på opførelse af almene boliger, kan
grundejeren komme i en økonomisk uhensigtsmæssig
situation, fordi ejendommen eller en del heraf ikke vil kunne
afhændes til den almene boligorganisation samtidig med, at
ejeren ikke selv kan realisere lokalplanen.
Hvis en sådan situation måtte
opstå, vil der således gøre sig de samme
beskyttelseshensyn gældende, som begrunder den kommunale
overtagelsespligt i § 48 i relation til planlægning for
offentlige formål.
Det forslås derfor, at bestemmelserne i
overtagelsesreglen i planlovens § 48, stk. 1-3, også
skal finde anvendelse ved lokalplanlægning for almene
boliger, således at en ejer, når en lokalplan har
forbeholdt en ejendom til almene boliger, jf. lov om almene boliger
m.v., kan forlange ejendommen overtaget af kommunen mod
erstatning.
Bestemmelsen i planlovens § 50 om, at det
er taksationsmyndighederne efter lov om offentlige veje, der
afgør berettigelsen af et krav om overtagelse og
fastsætter erstatningen, vil også omfatte
overtagelsespligten efter det foreslåede stk. 4.
Det forventes desuden, at der inden
planlægning for almene boliger - som ved anden
planlægning i dag - sker en forhandling mellem grundejere
(som også kan være kommunen), udviklere mv. og kommunen
som planmyndighed, om den konkrete placering af de almene boliger.
Dette i lighed med de forhandlinger, der f.eks. allerede i dag sker
om placering af fællesanlæg (veje, stier,
fælleshuse, parkering og haveanlæg m.v.), hvor der
efter sådanne forhandlinger sker en økonomisk
udligning mellem grundejerne. Denne forhandling vil
sædvanligvis også omfatte fastlæggelsen af
bebyggelsesprocenten.
Det forventes endvidere, at
kommunalbestyrelsen naturligvis er indstillet på at realisere
lokalplanen efter dennes vedtagelse, og således meddele de
nødvendige tilsagn til opførelse af nye almene
boliger. Viser det sig af forskellige årsager, at det ikke er
muligt at realisere lokalplanen, kan kommunalbestyrelsen - som ved
anden planlægning - ændre lokalplanen til en anden
anvendelse.
Forslaget berører alene muligheden for
at planlægge for almene boliger, mens den almindelige
regulering af almene boliger fortsat sker efter lov om almene
boliger m.v., herunder i forhold til hvad der anses for at
være en almen bolig. Forslaget vil herudover ikke
indebære, at der kan opføres boliger med bestemte
huslejeniveauer.
Lovforslaget berører ikke de
rettigheder, som beboerne i almene boliger i øvrigt har
efter lov om almene boliger m.v., herunder i forhold til køb
af boligerne.
Som nævnt i indledningen er der tale om
en forsøgsordning, der løber i 10 år. Der kan
foretages en foreløbig evaluering af forsøgsordningen
efter 5 år.
2.2. Ekstra
grundkøbslån til almene boliger
2.2.1.
Gældende ret
Almene boliger er støttede boliger, som
skal stilles til rådighed for alle borgere til en rimelig
husleje, og som dermed kan bidrage til en alsidig
boligsammensætning.
Begrebet almen bolig dækker over
forskellige boligtyper - almene familieboliger, almene
ældreboliger, herunder almene plejeboliger og almene
ungdomsboliger jf. almenboliglovens §§ 3-5.
Som udgangspunkt er finansieringen af alment
nybyggeri, der har fået tilsagn om støtte i perioden
2013-2016, som følger:
•
Beboerindskud på 2 pct.
• Kommunal
grundkapital på 10 pct.
•
Kreditinstitutlån med statslig ydelsesstøtte på
88 pct.
Grundkapital stilles til rådighed af den
kommune, hvor byggeriet opføres, og har karakter af et
lån. Lånene er rentefrie og tillige afdragsfrie i
indtil 50 år efter ejendommens ibrugtagelse.
Foruden beboerindskud betaler beboerne som
udgangspunkt en ydelse på ca. 2,8 pct. af anskaffelsessummen
plus det løbende bidrag. Ydelsen indekseres herefter i 45
år. Foruden denne beboerbetaling betaler beboerne de
løbende driftsudgifter til vedligeholdelse, periodiske
fornyelser, renovation, skatter og afgifter, administration
m.v.
Forskellen mellem beboerbetalingen og den
samlede ydelse på lånet betales af staten som
ydelsesstøtte.
Det er kommunerne, der alene har kompetence
til at meddele tilsagn om støtte til nyt byggeri.
Anskaffelsessummerne i det almene byggeri er
reguleret af et maksimumsbeløb, der bestemmer den
øvre grænse for, hvor dyrt der må bygges pr. m2.
De samlede anskaffelsesudgifter udgøres af grundudgifter
(grundkøbesum, byggemodning, tilslutningsudgifter, m.v.),
entrepriseudgifter, rådgivnings- og finansieringsomkostninger
samt gebyrer m.v. Formålet med maksimumsbeløbet er at
undgå dyrt byggeri af hensyn til huslejen.
I udgangspunktet er det en betingelse for den
offentlige støtte, at maksimumsbeløbet ikke
overskrides.
Det bindende maksimumsbeløb for
anskaffelsesudgiften på alment byggeri trådte i kraft
1. januar 2004.
Der er fastsat forskellige
maksimumsbeløb, idet der er differentieret mellem
familieboliger og ældre-/ungdomsboliger, mellem etagebyggeri
og tæt-lavt byggeri samt mellem Hovedstadsregionen og
forskellige dele af provinsen ligesom maksimumsbeløbet
reguleres med pris- og lønudviklingen.
2.2.2.
Lovforslagets indhold
Med det formål at opnå en alsidig
boligsammensætning foreslås det at give de store
bykommuner med en markant befolkningstilvækst mulighed for at
yde et ekstra grundkøbslån med henblik på
etablering af almene boliger i lokalplanlagte boligområder,
hvor grundudgifterne ikke muliggør byggeri af almene boliger
inden for maksimumsbeløbet.
Grundkøbslånet skal dække
den del af grundudgifterne, som ligger ud over, hvad der normalt
medtages i anskaffelsesudgiften og således normalt
muliggør byggeri inden for maksimumsbeløbet. Det
ekstra grundkøbslån skal derfor alene kunne
dække forskellen mellem 'normale' grundudgifter for alment
byggeri og de samlede grundudgifter vedr. det
pågældende aktuelle areal. En 'normal' grundudgift
foreslås i forlængelse heraf defineret som 20 pct. af
det maksimumsbeløb eksklusiv energitillæg, der
på påbegyndelsestidspunktet er gældende for
almene familieboliger. Definitionen foreslås at gælde
for alle typer almene boliger, dvs. foruden familieboliger
også for ældre- og ungdomsboliger.
Grundkøbslånet foreslås
herefter højst at kunne udgøre forskellen mellem
denne 'normal' udgift og de samlede grundudgifter vedr. den
aktuelle grund.
Grundkøbslånet ydes rente- og
afdragsfrit i 50 år. Herefter tilbagebetales lånet til
kommunen via en lejeforhøjelse for beboerne i de almene
boliger, svarende til betingelserne for kommunernes
grundkapitalindskud i det almene byggeri. Lånet indgår
ikke i beregningen af beboernes husleje i de første 50
år.
Med henblik på at undgå
prisovervæltning kan der ikke gives grundkøbslån
i forbindelse med grunde, som allerede er lokalplanlagt til almene
boliger i henhold til den foreslåede
planlægningsmulighed i planlovens § 15, stk. 2, nr. 9,
jf. lovforslagets § 1, nr. 6.
Det er endvidere en betingelse for at meddele
tilsagn om at yde grundkøbslån, at antallet af ledige
almene familie- og ungdomsboliger i kommunen ikke overstiger 2 pct.
på tilsagnstidspunktet.
For at begrænse risikoen for at almene
boligorganisationer med støtte fra kommunerne betaler mere
end markedsprisen, skal kommunen overfor ministeren for by, bolig
og landdistrikter kunne dokumentere, at prisen på en
byggegrund er markedskonform, og at en alsidig
boligsammensætning ikke hensigtsmæssigt ville kunne
opnås på andre arealer i det pågældende
område.
Da hensigten er at understøtte
byudviklingen i byer med stort pres på boligmarkedet
foreslås det, at muligheden for at give et ekstra
grundkøbslån begrænses til kommuner, hvor der i
perioden 2014-2025 ifølge Danmarks Statistiks
Befolkningsfremskrivning 2014 kan forventes en
befolkningstilvækst på mindst 10.000 personer. Herved
afgrænses muligheden til de største byområder -
nemlig København, Aarhus, Odense, Aalborg og
Frederiksberg.
Endelig foreslås med henblik på
samlet at begrænse den yderligere støtte til almene
boliger at fastsætte en samlet ramme på 500 mio. kr.,
inden for hvilken de nævnte kommuner kan yde
grundkøbslån. Rammen fordeles til de omfattede
kommuner i forhold til befolkningstilvæksten korrigeret for
forskelle i maksimumsbeløbet.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Det vil være frivilligt for
kommunalbestyrelserne, om de vil benytte sig af de muligheder, som
forslaget om at planlægge for almene boliger giver. Den del
af lovforslaget, der ændrer planloven, indebærer
således ikke økonomiske konsekvenser for
kommunerne.
Forslaget om at kunne yde
grundkøbslån indebærer, at de omfattede kommuner
i en periode på 10 år kan yde sådanne lån
inden for en ramme på 500 mio. kr. Det er frivilligt for
kommunerne, om de vil benytte sig af denne mulighed. De kommuner,
der vælger at benytte muligheden, skal selv finansiere
lånet ved et træk på deres kassebeholdning
(likvide aktiver). Der vil således kunne være en samlet
kommunal merudgift på op til 500 mio. kr. frem til og med
2024.
Lovforslaget har ikke økonomiske
konsekvenser for staten og regioner.
De økonomiske konsekvenser af
lovforslagets del om grundkøbslån skal forhandles med
KL.
Forslaget om at kunne planlægge for
almene boliger vil alene medføre administrative konsekvenser
for kommunerne i det omfang planlægningsmuligheden
anvendes.
Forslaget om grundkøbslån
vurderes ikke at have administrative konsekvenser for
kommunerne.
Lovforslaget har ikke nævneværdige
administrative konsekvenser for staten og regioner
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Forslaget har ikke administrative konsekvenser
for erhvervslivet.
Da forslaget om at planlægge for almene
boliger alene giver mulighed for at planlægge for
områder, der ikke anvendes til eller er lokalplanlagt til
boligformål, vil ændringen ikke have økonomiske
konsekvenser for grundejere, bygherrer, udviklere m.v.
Forslaget om grundkøbslån har
ikke økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
5.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
6.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have
administrative konsekvenser for borgerne.
7. Forholdet
til EU-retten
Forslaget vedr. grundkøbslån, jf.
lovforlagets § 2, indeholder bestemmelser om overdragelse af
udførelsen af tjenesteydelser af almindelig økonomisk
interesse til virksomheder, jf. Kommissionens afgørelse af
20. december 2011 om anvendelse af bestemmelserne i artikel 106,
stk. 2, i traktaten om den Europæiske Unions
funktionsmåde på statsstøtte i form af
kompensation for offentlig tjeneste ydet til visse virksomheder,
der har fået overdraget at udføre tjenesteydelser af
almindelig økonomisk interesse 2012/21/EU (EUT L 7 af
11.1.2012, s. 3).
Det er vurderet, at nævnte bestemmelser
i lovforslaget er i overensstemmelse med Kommissionens
afgørelse.
8.
Hørte organisationer og myndigheder m.v.
Et udkast til lovforslag om ændring af
lov om planlægning (planlægning for almene boliger i
nye boligområder) har i perioden fra den 17. november 2014
til den 24. november 2014 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
3F - Fagligt Fælles Forbund,
Advokatfirmaet Henning Moritzen,
Advokatrådet/Advokatsamfundet, Affald Danmark, Akademikernes
Centralorganisation, Akademirådet, ATV Akademiet for de
tekniske videnskaber, Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, Akademisk Arkitektforening,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Antenne-,Satellit- og
Kabel-tv-branchens Fællesorganisation, Arkitektforbundet,
Arkitektforeningen, Arkitektskolen i Århus, Asfaltindustrien,
Batteriforeningen, Bekæmpel-sesmiddelrådets medlemmer,
Benzinforhandlernes Fælles repræsentation, Biokemisk
Forening, BL - Danmarks almene Boliger, Boxer TV ApS, Branchen
Forbruger-Elektronik (BFE), Branchearbejdsmiljørådet
Jord til Bord, Brancheforeningen SPT, Bryggeriforeningen, By &
Havn, BYFO - Foreningen for ejere af private fredede ejendomme i
Danmark, Bygherre-foreningen, Byggeskadefonden, Byggesocietet,
Bygningskultur Danmark, Bæredygtigt Landbrug, Canal Digital
Danmark A/S, Campingrådet, Center for Kultur og
Oplevelsesøkonomi, Centralforeningen af
Autoreparatører i Danmark (CAD), Centralorganisationen af
industriansatte i Danmark (CO-industri), Centralorganisationernes
Fællesudvalg (CFU), Coop Danmark, DAKOFA (Dansk
Kompetencecenter for Affald), Danmarks Apotekerforening, Danmarks
Cykel Union, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks
Idrætsforbund, Danmarks Jægerforbund, Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks
Sportsfiskerforbund, Danmarks Statistik, Danmarks Tekniske
Universitet, Danmarks Vindmølleforening, Dansk Akvakultur,
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Autogenbrug, Dansk Automobil
Sports Union (DASU), Dansk Blindesamfund, Dansk Botanisk forening,
Dansk Byggeri, Dansk Bygningsinspektørforening, Dansk
Byplanlaboratorium, Dansk Camping Union, Dansk Cyklistforbund,
Dansk Detail, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Energi,
Dansk Energi Brancheforening, Dansk Entomologisk Forening, Dansk
Erhverv, Dansk Erhvervsfremme, Dansk Fjernvarme, Dansk
Fåreavl, Dansk Gartneri, Dansk Industri, Dansk
Journalistforbund, Dansk Kano- og Kajak Forbund, Dansk
Juletræsdyrkerforening, Dansk Landboungdom, Dansk
Landbrugsrådgivning (DLBR), Dansk Land- og Strandjagt, Dansk
Landskabsarkitektforening, Dansk Magisterforening, Dansk Metal,
Dansk Mode og Textil, Dansk Navigatørforening, Dansk
Ornitologisk Forening, Dansk Pelsdyravlerforening, Dansk
Planteværn, Dansk producentansvarssystem (DPA-System), Dansk
Retspolitisk Forening, Dansk Sejlunion, Dansk Skovforening, Dansk
Solvarme Forening, Dansk Sportsdykker Forbund, Dansk Supermarked
I/S, Dansk Standard, Dansk Transport og Logistik, Dansk Vand- og
Spildevandsforening, Dansk Vandrelaug, Danske Advokater, Danske
Anlægsgartnere, Danske Arkitektvirksomheder, Danske
Dagbladsforening, Danske Designere, Danske Døves
Landsforbund, Danske Handicaporganisationer, Danske Havne, Danske
Maritime, Danske Maskinstationer og Entreprenører, Danske
Mediers Forum, Danske Overfladebehandlere, Danske Regioner, Danske
Revisorer, Danske Råstoffer, Danske Specialmedier, Danske
Speditører, Danske Svineproducenter, Danske Udlejere, DCE -
Nationalt Center for Miljø og Energi, De Danske
Skytteforeninger, De Samvirkende Købmænd, DELTA, Den
Danske Dyrlægeforening, Den Danske
Landinspektørforening, Den Danske Nationalkomité for
Geologi, Det Centrale Handicapråd, Det Danske
Fjerkræråd, Det Nationale Institut for Kommuners og
Regioners Analyse og Forskning - KO0RA, Det Ny Public
Service-råd, Det Økologiske Råd, Det
Økonomiske Råd, DHI, Dk4, DONG Energy, DR, Dyrenes
Beskyttelse, EHS Foreningen af el-overfølsomme,
Ejendomsforeningen Danmark, Ellen Margrethe Basse, Aarhus
Universitet, Elretur, Energinet.dk, Energi- og Olieforum.dk,
Erhvervslejernes Landsorganisation og Storkøbenhavns
Erhvervslejer Forening, FAB - Foreningen af byplanlæggere,
Feriehusudlejernes Brancheforening, Ferskvandsfiskeriforeningen,
Finansrådet, Forbrugerrådet, FORCE Technology, Forenede
Danske An-tenneanlæg (FDA), Foreningen Bevaringsværdige
Bygninger, Foreningen af Bæredygtige Byer og Bygninger,
Foreningen af Danske Biologer, Foreningen af Danske
Brøndboere, Foreningen af Danske Interaktive Medier (FDIM),
Foreningen af Danske Kraftvarmeværker, Foreningen af Danske
Privathavne, Foreningen af Forlystelsesparker i Danmark, Foreningen
af Fredningsnævnsformænd i Danmark og disses
suppleanter, Foreningen af Lystbådehavne i Danmark,
Foreningen af Miljø-, plan- og naturmedarbejdere i det
offentlige (EnviNa), Foreningen af Rådgivende
Ingeniører, Foreningen for Dansk Internet Handel, Foreningen
Vandværker i Danmark Foreningen Digitale Publicister,
Foreningen for Danmarks Fiskemel- og Fiskeolieindustri, Foreningen
Ugeaviserne, Forsikring og Pension, Friluftsrådet,
Fritidshusejernes Landsforening, GI - GenvindingsIndustrien,
Godkendt Teknologisk Service - GTS, Gold FM/Klassik FM APS, Green
Network, Greenpeace Danmark, Grønne Familier, Hedeselskabet,
Helle Tegner Anker, Københavns Universitet, HK Handel, HK
Danmark, HK-Kommunal, HORESTA, Høreforeningen,
Håndværksrådet, Ingeniør-foreningen IDA,
Institut for Center Planlægning, ICP A/S, International
Transport Danmark (ITD), I/S DIGI-TV, ITEK, Kalk- og
Teglværksforeningen, Kanal Hovedstaden Kanal 23,
Kolonihaveforbundet, KL, Kommunalteknisk Chefforening, Kommunekemi
A/S, Kunstakademiets Arkitektskole, Kyst, Land & Fjord,
Københavns Energi, Københavns Kommune - Center for
byudvikling, Københavns Universitet, Landbrug &
Fødevarer, LandBoUngdom, Landdistrikternes
Fællesråd, Landsforeningen af Danske
Mælkeproducenter, Landsforeningen for Bygnings- og
Landskabskultur, Landsforeningen for Gylleramte, Landsforeningen
Levende Hav, Landsforeningen Praktisk Økologi,
Landsforeningen Ældre Sagen, LO, Lejernes Landsorganisation i
Danmark, Lægemiddel- og Industriforeningen (LIF),
Lægeforeningen, Lønmodtagernes Dyrtidsfond, Nordicom,
Mejeriforeningen, Miljøbevægelsen NOAH,
Miljøpartiet de Grønne, Mobilselskabet 3, MTG A/S,
Nationalpark Thy, Nationalpark Mols Bjerge, Nationalpark Vadehavet,
Natur og Ungdom, Natur- og Miljøklagenævnet, Novo
Nordisk A/S, Parcelhusejernes Landsforening, Peter Pagh
Københavns Universitet, Plastindustrien, Praktiserende
Landinspektørers Forening, Radio 100 FM, Radio 2, Radio Pop
FM, Radio 24syv, RealDania, Realkreditforeningen,
Realkreditrådet, Reno-Sam, ReturBat, RUC - Roskilde
Universitetscenter, Rådet for Danske Campister, Rådet
for Større Badesikkerhed, Sammenslutningen af Danske
Småøer, SBS-Net, SBS Radio A/S, SBS TV A/S,
Skovdyrkerforeningerne, Skov & Landskab (Københavns
Universitet), Småskovsforeningen Danmark, Spildevandsteknisk
Forening, Statens Byggeforskningsinstitut (Aalborg Universitet),
Stofa A/S, Syddansk Universitet, TDC, Teknologirådet,
Teknologisk Institut, Telekommunikationsindustrien, Trolle
Advokatfirma, TV Midt Vest, TV Syd, TV2 Bornholm, TV2/Danmark A/S,
TV2 Fyn, TV2 Lorry, TV2 Nord, TV2 Østjylland, TV 3 A/S,
Verdensnaturfonden (WWF), Verdens Skove, Viasat, Videnscenter for
Landbrug, Visit Denmark, WAOO, Wonderful Copenhagen, Uniscrap,
YOUSEE, Ældresagen, Økologisk Landsforening,
Ålborg Portland, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet,
samt alle kommuner og alle regioner.
Et udkast til lov om ændring af lov om
almene boliger m.v. (grundkøbslån og blandet
boligsammensætning) har i perioden fra den 19. november 2014
til den 25. november 2014 været sendt til høring hos
følgende organisationer m.v.:
Advokatrådet, Advokatsamfundet,
Akademisk Arkitektforening, Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, ATP-ejendomme, BAT-Kartellet, Boligselskabernes
Landsforening, BOSAM, Byggeskadefonden, Byggesocietetet,
Bygherreforeningen i Danmark, Danmarks Lejerforeninger, Dansk
Byggeri, Dansk Industri, Danske arkitektvirksomheder, Danske
Handicaporganisationer, Danske Regioner, Danske
Ældreråd, Danske Udlejere, De Samvirkende
Invalideorganisationer DSI, Det centrale Handicapråd,
Ejendomsforeningen Danmark, Finansrådet, Foreningen af
Rådgivende Ingeniører FRI, Foreningen til boliger for
ældre og enlige, Frederiksberg Kommune, Forsikring og
Pension, Husleje- og Beboerklagenævnsforeningen,
Håndværksrådet, Kommunekredit, Københavns
Kommune, KL, Landsbyggefonden, Landsforeningen Ældre Sagen,
Lejernes Landsorganisation i Danmark, Odense Kommune, O. K.
-fonden, Organisationen af Selvejende Institutioner,
Realkreditforeningen, Realkreditrådet, Rådet for
Socialt Udsatte, Statens Byggeforskningsinstitut,
Ældremobiliseringen, Aalborg Kommune, Aarhus Kommune.
| 9. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Kommunale merudgifter til
grundkøbslån for de omfattede kommuner, hvis de
anvender muligheden. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen af betydning generelt. Det vil være frivilligt for
kommunerne, om de vil benytte sig af de muligheder, som
lovforslaget giver. Forslaget vil derfor alene medføre
administrative konsekvenser for kommunerne i det omfang
planlægningsmuligheden anvendes. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget vedr. grundkøbslån,
jf. lovforslagets § 2 indeholder bestemmelser, der omfattet af
Kommissionens afgørelse af 20. december 2011 om kompensation
til virksomheder, der har fået overdraget at udføre
tjenesteydelser af almindelig økonomisk interesse. Det er
vurderet, at de nævnte bestemmelser i lovforslaget er i
overensstemmelse med Kommissionens afgørelse. | | | |
|
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
og 2
Der er tale om konsekvensrettelser som
følge af ændringerne i nr. 3, hvorefter der
foreslås indsat et nyt nummer i formålsbestemmelsens
opregning af hensyn og interesser, som loven navnlig tilsigter at
varetage.
Til nr.
3
Planlovens § 1 indeholder lovens
formål, som efter stk. 1 er at sikre, at den sammenfattende
planlægning forener de samfundsmæssig interesser i
arealanvendelsen og medvirker til at værne landets natur og
miljø, så samfundsudviklingen kan ske på et
bæredygtigt grundlag i respekt for menneskets
livsvilkår og for bevarelsen af dyre- og plantelivet. I
bestemmelsens stk. 2 er det opregnet, hvilke nærmere hensyn
loven særligt tager sigte på.
Det er ikke efter den gældende planlov
muligt at lægge vægt på ejer- og brugerforhold i
planlægningen. Kommunalbestyrelsen kan således f.eks.
ved udlægning af arealer til et nyt boligområde
fastsætte lokalplanbestemmelser om den nærmere
anvendelse af arealerne og bebyggelsens udformning og omfang m.v.,
jf. lovens § 15, stk. 2, mens det er udelukket at
fastsætte bestemmelser om, at en del af bebyggelsen skal
forbeholdes boliger til udlejning, være ejerboliger eller
på anden vis begrænses til en bestemt ejer- eller
brugerkreds. Det er således ikke i dag i planlægningen
muligt at stille krav om almene boliger.
Efter almenboligloven findes følgende
typer af almene boliger: almene familieboliger, almene
ungdomsboliger, almene ældreboliger, herunder almene
plejeboliger og almene boliger til særlig udsatte
grupper.
Det foreslås, at der i planlovens §
1, stk. 2, indsættes et nyt nummer, således at det at
fremme alsidighed i boligsammensætningen gennem
planlægning for almene boliger i byerne bliver en del af
opregningen af hensyn i lovens formålsbestemmelse.
Den foreslåede ændring skal ses i
sammenhæng med de foreslåede bestemmelser i
lovforslagets § 1, nr. 4-6, hvorefter det vil blive muligt i
den kommunale planlægning at fastsætte bestemmelser om,
at op til 25 pct. af boligmassen skal være almene boliger,
jf. bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 4-6.
Forslaget tilsigter ikke i øvrigt nogen
ændring i gældende ret for så vidt angår
inddragelsen af ejer- og brugerforhold i planlægningen.
Den foreslåede udvidelse af lovens
formål har således en relativt begrænset
rækkevidde, idet udvidelsen alene vil have betydning for de
foreslåede bestemmelser om almene boliger, herunder som
grundlag for kommunalbestyrelsernes efterfølgende konkrete
administration af disse regler.
Til nr.
4
Planlovens § 11 a indeholder en opregning
af aktiviteter og interesser m.v., som kommuneplanen skal indeholde
retningslinjer for. Bl.a. skal kommuneplanen ifølge den
gældende lovs § 11 a, nr. 2, indeholde retningslinjer
for beliggenheden af arealer til forskellige byfunktioner som
boliger, erhverv, offentlige institutioner, service og
byomdannelsesområder.
Det foreslås, at bestemmelsen i nr. 2
udvides til også at omfatte retningslinjer for områder
til almene boliger, jf. lov om almene boliger m.v.
Med forslaget bliver det således muligt
at indsætte retningslinjer i kommuneplanen, som planloven
ikke efter de gældende regler giver mulighed for.
Såfremt en kommunalbestyrelse i
lokalplanlægningen således ønsker at anvende
muligheden for at fastsætte krav om almene boliger, skal der
i kommuneplanen være optaget retningslinjer herom.
Til nr.
5
Efter planlovens § 11 b skal
kommuneplanen indeholde rammer for indholdet af
lokalplanlægningen for de enkelte dele af kommunen, bl.a. med
hensyn til fordeling af bebyggelse efter art og
anvendelsesformål, områder for blandede byfunktioner og
bebyggelsesforhold.
Det foreslås, at bestemmelsen i
planlovens § 11 b, stk. 1, nr. 1, hvorefter der
fastsættes rammer med hensyn til fordelingen af bebyggelsen
efter art og anvendelsesformål, udvides til også at
omfatte muligheden for at fastsætte rammer for almene
boliger, jf. lov om almene boliger m.v., i områder, der ikke
anvendes til eller er lokalplanlagt til boligformål.
Med forslaget bliver det således muligt
at indsætte en kommuneplanramme i kommuneplanen, som
planloven ikke efter de gældende regler giver mulighed
for.
Bestemmelsen finder alene anvendelse ved
rammer for områder, der ikke allerede lovligt anvendes til
boligformål eller er lokalplanlagt til boligformål.
Der vil således kunne fastsættes
rammer for uplanlagte områder, hvor der ikke allerede lovligt
er opført boligbebyggelse, f.eks. bynære områder
i landzone, og for områder, som i en gældende
lokalplan, byplanvedtægt m.v. er udlagt til en anden
anvendelse end boligformål, f.eks. nedslidte
erhvervsområder i byerne, eller områder udlagt til
offentligt formål (bl.a. byomdannelsesområder, der ikke
i forvejen er udlagt til boligformål).
Planlægningsmuligheden vil således
også gælde for erhvervsarealerne i lokalplaner, hvor
der er planlagt til blandet bolig og erhverv. Det vil sige, at det
afgørende vil være, hvorvidt der sker lovlig
anvendelse af ejendommene til boligformål. Det
indebærer, at der ikke kan planlægges for almene
boliger på de arealer indenfor et givent
lokalplanområde med blandet bolig og erhverv, hvor der
allerede er lovligt eksisterende boliger eller planlagt herfor.
Planlægningsmuligheden vil også
kunne anvendes ved udmøntningen af rammelokalplaner.
Til nr.
6
De forhold, som en kommune kan regulere gennem
lokalplanlægning, fremgår af lokalplankataloget i
planlovens § 15, stk. 2, som indeholder en udtømmende
opregning af de emner, der med bindende virkning kan
fastsættes bestemmelser om i en lokalplan.
Kommunalbestyrelsen kan således alene lokalplanlægge
for forhold, som har hjemmel i § 15, stk. 2.
Som eksempler på forhold, der kan
fastsættes bestemmelser om i en lokalplan kan nævnes
områdets anvendelse, ejendommes størrelse og
afgrænsning, vej- og stiforhold, anvendelse af de enkelte
bygninger, udformning, anvendelse og vedligeholdelse af ubebyggede
arealer, friholdelse af bebyggelse og bevaring af bebyggelse.
Da det er et helt generelt princip i
planloven, at der ikke kan reguleres ejer- og brugerforhold i
planlægningen, er det ikke i dag muligt at fastsætte
krav om, at et bestemt areal skal udlægges til almene
boliger. Planlægning for almene boliger forudsætter
således særskilt hjemmel hertil i
lokalplankataloget.
Det foreslås, at der som nyt nr. 9
indsættes en bestemmelse om, at der i en lokalplan kan
optages bestemmelser om, at op til 25 pct. af boligmassen, som
lokalplanen giver mulighed for, skal udgøres af almene
boliger, jf. lov om almene boliger m.v.
Efter almenboligloven findes følgende
typer af almene boliger: almene familieboliger, almene
ungdomsboliger, almene ældreboliger, herunder almene
plejeboliger og almene boliger til særlig udsatte
grupper.
Den foreslåede bestemmelse giver alene
mulighed for, at der kan lokalplanlægges for op til 25 pct.
af boligmassen i det samlede lokalplanområde. Anvendelse af
bestemmelsen vil således forudsætte, at
kommunalbestyrelsen i lokalplanen tager stilling til, hvor stor den
samlede boligmasse kan være, f.eks. ved at der i lokalplanen
fastsættes præcise bestemmelser om bebyggelsens omfang
og udformning, jf. planlovens § 15, stk. 2, nr. 7.
Planlægningsmuligheden giver
kommunalbestyrelsen fleksibilitet i planlægningen.
Boligmassen er således ikke direkte defineret i lovforslaget,
men kan afhængig af kommunalbestyrelsens og bygherres
ønsker og behov konkret fastsættes som antal af
boliger eller etageareal. Begrundelsen herfor er, at der i
forskellige kommuner kan være forskellige
planlægningsforhold.
Lovforslaget tilsidesætter ikke
principper og bestemmelser i planloven, herunder planlovens
almindelige ekspropriationsbestemmelse. Planlægning efter den
foreslåede udvidelse vil således være
erstatningsfri regulering på lige fod med anden
planlægning.
Bortset fra den foreslåede specifikke
mulighed for at fastsætte i krav i lokalplaner om, at op til
25 pct. af boligmassen skal udgøres af almene boliger, sker
der ikke ændringer i det almindelige princip om, at der i
lokalplaner ikke kan fastsættes bestemmelser om bestemte
ejer- og brugerforhold.
Til nr.
7
Efter planlovens § 48, stk. 1 og 2, 1.
pkt., kan en ejer, når en lokalplan har helt eller delvist
har forbeholdt en ejendom til offentligt formål forlange
ejendommen eller den del, der er forbeholdt offentlige
formål, overtaget af kommunen mod erstatning.
Overtagelsespligten for kommunen gælder dog kun, hvis det
pågældende areal ikke kan udnyttes på en
økonomisk rimelig måde i overensstemmelse med den
faktiske udnyttelse af de omliggende ejendomme, jf. bestemmelsens
stk. 3. Såfremt en lokalplan alene forbeholder en del af en
ejendom til offentlige formål, kan ejeren forlange hele
ejendommen overtaget, hvis restejendommen som selvstændig
ejendom ikke kan udnyttes på en rimelig måde, jf. stk.
2, 2. pkt. Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1.1. i
forslagets almindelige bemærkninger.
Det foreslås, at der som stk. 4
indsættes en bestemmelse om, at overtagelsesreglerne i stk.
1-3 finder tilsvarende anvendelse, når en lokalplan har
forbeholdt en ejendom til almene boliger.
Hensynet bag bestemmelsen er, at grundejer kan
komme i den situation, at ejendommen ikke kan udnyttes på en
økonomisk rimelig måde, fordi kommunalbestyrelsen ikke
kan give tilsagn om økonomisk støtte, eller fordi der
ikke er en almen boligorganisation, der vil købe grunden.
Grundejeren kan i denne situation rammes på samme måde,
som hvis kommunen har udlagt arealet til offentlige
formål.
Bestemmelsen i planlovens § 50 om, at det
er taksationsmyndighederne efter lov om offentlige veje, der
afgør berettigelsen af et krav om overtagelse og
fastsætter erstatningen vil også omfatte
overtagelsespligten efter det foreslåede stk. 4.
Lovforslaget ændrer i øvrigt ikke
overtagelsesreglen, og gældende praksis tilsidesættes
ikke.
Til § 2
Til nr.
1
Med henblik på at skabe en varieret
boligsammensætning foreslås det i stk. 1, at kommuner med stor
befolkningstilvækst og dermed stort pres på
boligmarkedet får mulighed for at yde et særligt
grundkøbslån i forbindelse med køb af grund med
henblik på etablering af alment byggeri i lokalplanlagte
boligområder, hvor de samlede grundudgifter ikke
muliggør byggeri inden for rammerne af
maksimumsbeløbet.
Der kan ydes grundkøbslån til de
etableringsmuligheder, der er omfattet af lovens § 115 og
§ 117. Det vil sige etablering af almene boliger ved
nybyggeri, ved ombygning til andre typer almene boliger og ved
erhvervelse med efterfølgende ombygning af eksisterende
ejendomme. Der kan gives tilsagn om lån til etablering af
almene familieboliger, ældreboliger og ungdomsboliger efter
§ 115 og selvejende ungdomsboliger efter § 117.
Det er op til kommunen at beslutte, om der
skal ydes et sådant grundkøbslån, ligesom det er
kommunen, som vurderer, hvilke allerede lokalplanlagte
boligområder hvor der er behov for at skabe en varieret
boligsammensætning. Det er ligeledes kommunen, som selv skal
finansiere et grundkøbslån ved et træk på
deres kassebeholdning (likvide aktiver). Kommunerne har
således ikke adgang til at lånefinansiere et
grundkøbslån til almene boliger.
I stk. 2
foreslås, at det er en betingelse, at området er
lokalplanlagt til boligformål. Ved den foreslåede
ændring af § 15, stk. 2, i lov om planlægning, jf.
lovforslagets § 1, nr. 6, er det foreslået, at
kommunalbestyrelsen i lokalplaner kan fastsætte krav om, at
op til 25 pct. af boligmassen skal være almene boliger.
På den baggrund foreslås, at såfremt en grund er
udlagt i henhold til denne bestemmelse, kan der ikke også
ydes grundkøbslån hertil.
Det er endvidere en betingelse for at meddele
tilsagn om grundkøbslån, at antallet af ledige boliger
i kommunen ikke overstiger 2 pct. på det tidspunkt, hvor
tilsagnet meddeles. Det foreslås, at antallet af ledige
boliger opgøres efter bestemmelsen i § 115, stk. 7, 2.
pkt. Det fremgår her, at antallet af ledige boliger
udgøres af ledige familie- og ungdomsboliger, som
medfører lejetab samt at antallet opgøres som det
samlede antal ledige almene familie- og ungdomsboliger og ledige
ungdomsboliger tilhørende en selvejende institution, hvortil
der er meddelt tilsagn om offentlig støtte efter
almenboligloven eller tidligere love om boligbyggeri.
I stk. 3
foreslås det, at kommuner med stor befolkningstilvækst
skal forstås som kommuner, der i henhold til Danmarks
Statistiks befolkningsfremskrivning 2014 vil opleve en
befolkningstilvækst på mindst 10.000 personer i
perioden 2014-2025. Som følge heraf vil følgende
kommuner være omfattet af ordningen: København,
Århus, Odense, Ålborg og Frederiksberg Kommuner.
Grundkøbslånet skal ikke
dække den del af grundudgiften, som normalt kan omfattes af
maksimumsbeløbet. Maksimumsbeløbet er differentieret
efter geografi og efter boligtype, dvs. om der er tale om
familieboliger, ældreboliger eller ungdomsboliger.
Beløbet forhøjes med et energitillæg
differentieret efter, om der er tale om etagebyggeri eller lavt
byggeri. Det er maksimumsbeløbet på byggeriets
påbegyndelsestidspunkt, der er gældende og som
anskaffelsessummen skal holdes inden for. Der henvises til
bekendtgørelse nr. 1226 af 14. december 2011 om
støtte til almene boliger, § 13 samt bilag 4 og 5.
I stk. 4
foreslås, at grundkøbslånet højst kan
udgøre forskellen mellem 20 pct. af det
maksimumsbeløb eksklusiv energitillæg, der er
gældende for almene familieboliger og den samlede grundudgift
i forbindelse med den pågældende grund.
Maksimumsbeløbet for familieboliger foreslås
således at gælde for alle almene boligtyper, dvs.
også for ungdoms- og ældreboliger.
Baggrunden for at anvende
maksimumsbeløbet for familieboliger generelt er, at der er
fastsat et højere maksimumsbeløb for ungdomsboliger
og ældreboliger, som afspejler, at byggeomkostningerne pr. m2
er højere for disse boligtyper end for familieboliger og
således ikke er en følge af højere
grundudgifter. På den baggrund er det ikke
hensigtsmæssigt at lægge maksimumsbeløbet for
disse boligtyper til grund for beregning af en
'normal'-grundudgift. Tilsvarende gælder for
energitillægget, at det er indført som følge af
nye energikrav i BR10, og således heller ikke kan
henføres til grundprisen.
De samlede grundudgifter udgøres af
grundkøbesummen, sædvanlige modningsudgifter,
tilslutningsudgifter, andre omkostninger og skatter m.v., jf.
også vejledning om offentlig støtte til almene
boliger, december 1996.
Da der kan være risiko for, at almene
boligorganisationer med grundkøbslån fra kommunerne
kommer til at betale mere end markedsprisen, foreslås det, at
kommunen på anmodning skal kunne dokumentere, at prisen
på en byggegrund er markedskonform, og at en alsidig
boligsammensætning ikke lige så hensigtsmæssigt
ville kunne opnås på andre og billigere arealer i det
pågældende område.
Kravet om dokumentation for en rimelig samlet
grundudgift set ift. markedsprisen i det pågældende
område skal medvirke til, at der ikke sker en
opadgående prisglidning for de grunde, hvor der skal
opføres alment byggeri med et yderligere lån. Ydelse
af et grundkøbslån skal ikke godkendes af anden
myndighed, men kommunen skal i givet fald over for ministeren for
by, bolig og landdistrikter kunne dokumentere prisoverensstemmelsen
på en måde, som kommunen finder hensigtsmæssig og
tilstrækkelig. Tilsvarende gælder for kravet om
dokumentation for, at en alsidig boligsammensætning ikke
hensigtsmæssigt kan opnås på andre arealer i
området.
I stk. 5
foreslås det, at grundkøbslånet i en række
situationer holdes uden for opgørelsen af
anskaffelsessummen. Det foreslås at gælde for
beregningen af Landsbyggefondens bidrag til nybyggeriet efter
§ 92 a, stk. 2, for dækning af statens
administrationsudgifter efter § 107, for opgørelse i
forbindelse med maksimumsbeløbet efter § 115, stk. 10,
for opgørelsen i forbindelse med efterfølgende
forbedringsarbejder efter § 115, stk. 11, for
opgørelsen af merinvesteringer efter § 115 a, stk. 2,
for opgørelsen i forbindelse med finansieringsfordelingen
efter § 118, stk. 1-3, for beregningen af beboernes betaling
på de optagne realkreditlån efter § 129, stk. 1,
for beregningen af ydelsesstøtten efter § 130, stk. 1,
og for fastsættelsen af bidraget til Byggeskadefonden efter
§ 156 a, stk. 1.
I stk. 6
foreslås, at bestemmelserne for den kommunale grundkapital
til alment byggeri gælder tilsvarende for
grundkøbslånet.
Det medfører iht. lovens § 120, at
grundkøbslånet ydes til Landsbyggefonden med henblik
på videreudlån til boligorganisationerne. Er der tale
om ældreboliger, som opføres af en kommune, en region
eller en selvejende institution kan grundkøbslånet
ydes direkte uden om Landsbyggefonden, jf. § 121.
I henhold til § 122 er kommunens
lån rentefrie og også afdragsfrie indtil 50 år
efter ibrugtagelse af ejendommen.
Udbetaling af lån til Landsbyggefonden
skal ske, når det er nødvendigt for fonden at
disponere over midlerne, jf. § 123.
I henhold til § 124, skal lånet fra
Landsbyggefonden skal have oprykkende panteret efter lån i
godkendte kreditinstitutter. Panterettighederne skal tjene til
sikkerhed for de udbetalte lån fra kommunen eller
regionen.
I henhold til § 125 udbetaler fonden
lånet til boligorganisationerne i forbindelse med
grundkøb samt projektering og udførelse.
Grundkøbslånet skal have
oprykkende panteret efter lån i godkendte kreditinstitutter
og tjener som sikkerhed for fondens lån fra kommunerne.
I henhold til § 126 er fondens lån
til boligorganisationerne rentefrie. Det afdrages, når
ejendommens økonomi efter fondens skøn tillader det,
men skal dog påbegyndes senest 50 år efter ejendommens
ibrugtagelse. Kommunalbestyrelsen kan forlange, at fonden tager op
til overvejelse, om afdragsfriheden skal ophøre.
Administrativt vil grundkøbslån
og grundkapital blive behandlet som ét samlet lån.
Grundkøbslånet skal dog indberettes særskilt til
Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikters informations- og
forvaltningssystem BOSSINF-STB med henblik på at sikre
overholdelse af de udmeldte rammer.
Det foreslås i stk.
7, at der fastsættes en ramme på 500 mio. kr.
inden for hvilken, der kan gives tilsagn om
grundkøbslån. Det foreslås videre, at ministeren
for by, bolig og landdistrikter bemyndiges til at fordele rammen
til de ovennævnte kommuner. I forlængelse heraf vil
rammen blive fordelt med udgangspunkt i
befolkningstilvækstens størrelse korrigeret for
forskelle i maksimumsbeløbet. På den baggrund fordeles
rammen med 300 mio. kr. til Københavns Kommune, 90 mio. kr.
til Aarhus Kommune, 40 mio. kr. til henholdsvis Odense og
Frederiksberg Kommuner og 30 mio. kr. til Aalborg Kommune. Der vil
ikke være mulighed for at fordele eventuelt uforbrugt ramme
til de øvrige kommuner hverken løbende eller ved
forsøgsperiodens udløb i 2024.
Til § 3
Det foreslås i stk.
1 at loven skal træde i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. Baggrunden herfor er, at der
er tale om udmøntning af en politisk aftale, som
aftaleparterne ønsker skal træde i kraft så
hurtigt som muligt efter vedtagelsen af lovforslaget.
Det fremgår af Finanslovsaftalen for
2015, at planlægningsmuligheden for almene boliger
indføres som en 10-årig forsøgsordning, og at
grundkøbslån kan ydes af kommunerne inden for en
samlet ramme på 500 mio. kr., som kan anvendes over 10
år.
Det foreslås på den baggrund i
stk. 2, at ministeren for by, bolig og
landdistrikter fremsætter forslag om revision af denne lov i
folketingsåret 2024-2025. Revisionen vil ske i tæt
samarbejde med miljøministeren.
Uanset indholdet af et forslag til revision af
denne lovs bestemmelser, vil kommune- og lokalplaner, der
indeholder bestemmelser om krav til almene boliger og som er
endeligt vedtaget i henhold til denne lov, fortsat have
retsvirkning efter deres indhold og består til de eventuelt
ophæves efter kommunalbestyrelsens skøn og
afgørelse efter planlovens almindelige regler herom.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om planlægning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 587 af 27. maj 2013, som ændret
bl.a. ved § 3 i lov nr. 1630 af 26. december 2013, § 5 i
lov nr. 86 af 28. januar 2014 og senest ved § 2 i lov nr. 742
af 25. juni 2014, foretages følgende ændringer: | | | | §
1. … | | 1. I § 1, stk. 2, nr. 4, udgår
»og«. | Stk. 2. Loven
tilsigter særlig, | | | 1-3) … | | 2. I § 1, stk. 2, nr. 5, ændres
»planlægningsarbejdet.« til:
»planlægningsarbejdet, og«. | 4) | at forurening af luft, vand og jord samt
støjulemper forebygges, og | | 5) | at offentligheden i videst muligt omfang
inddrages i planlægningsarbejdet. | | | 3. I § 1, stk. 2, indsættes som nr. 6: »6) at fremme alsidighed i
boligsammensætningen gennem mulighed for planlægning
for almene boliger i byerne.« | | | | | | | | | | § 11 a.
Kommuneplanen skal indeholde retningslinjer for | | 4. I § 11 a, nr. 2, indsættes efter
»f.eks. boligformål,«: »herunder almene
boliger, jf. lov om almene boliger m.v.,«. | 1) | . . . | | 2) | beliggenheden af områder til
forskellige byformål, f.eks. boligformål,
erhvervsformål, blandede byfunktioner, beliggenheden af
offentlige institutioner, serviceformål,
byomdannelsesområder m.v., | | | | | | | | | | | | 3-20) … | | | | | | § 11 b.
Rammer for indholdet af lokalplaner fastsættes for de enkelte
dele af kommunen med hensyn til | | 5. I § 11 b, stk. 1, nr. 1, indsættes
efter »anvendelsesformål, «: »herunder
almene boliger, jf. lov om almene boliger m.v., i områder,
der ikke anvendes til eller er lokalplanlagt til
boligformål,«. | | 1) | fordelingen af bebyggelsen efter art og
anvendelsesformål, | | | | 2-13) … | | | Stk. 2.
… | | | | | | § 15. En
lokalplan skal indeholde oplysninger om planens formål og
retsvirkninger. Formålet skal fastlægge den
planlægningsmæssige begrundelse, eksempelvis
varetagelse af klimatilpasning eller forebyggelse af
forurening. | | 6. I § 15, stk. 2, indsættes efter nr.
8 som nyt nummer: | | »9) krav om, at op til 25 pct. af
boligmassen skal være almene boliger, jf. lov om almene
boliger m.v.«. | | | Nr. 9-25 bliver herefter nr.
10-26. | Stk. 2. I en
lokalplan kan der optages bestemmelser om: | | | 1-25) … | | | Stk. 3-11.
… | | | | | | §
48. . . . Stk. 2- 3.
… | | 7. I §
48 indsættes som stk.
4: »Stk. 4.
Stk. 1-3 finder tilsvarende anvendelse, når en lokalplan har
forbeholdt en ejendom til almene boliger, jf. lov om almene boliger
m.v., jf. § 15, stk. 2, nr. 9.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1023 af 21. august 2013, som
ændret ved lov nr. 1609 af 26. december 2013, lov nr. 263 af
24. marts 2014, § 1 i lov nr. 402 af 28. april 2014 og §
8 i lov nr. 722 af 25. juni 2014, foretages følgende
ændring: | | | | | | 1. Efter
§ 119 før overskriften til § 120
indsættes: | | | »§ 119
a. Kommunalbestyrelsen i kommuner med stor
befolkningstilvækst, jf. stk. 3, kan med henblik på at
opnå en alsidig boligsammensætning meddele tilsagn om
grundkøbslån til etablering af almene boliger med
tilsagn om støtte efter §§ 115 og 117 i
områder, som er omfattet af en eksisterende lokalplan til
boligformål, og hvor de samlede grundudgifter ikke
muliggør byggeri inden for maksimumsbeløbet, jf.
§ 115, stk. 10. Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan ikke meddele tilsagn om at yde
grundkøbslån, hvis området er lokalplanlagt til
almene boliger efter § 15, stk. 2, nr. 9 i lov om
planlægning. Endvidere kan kommunalbestyrelsen ikke meddele
tilsagn om at yde grundkøbslån på et tidspunkt,
hvor boligledigheden i kommunen opgjort efter § 115, stk. 7,
2. pkt., overstiger 2 pct. Stk. 3. Ved
kommuner med stor befolkningstilvækst forstås kommuner,
der i henhold til Danmarks Statistiks Befolkningsfremskrivning 2014
har en befolkningstilvækst på mere end 10.000 personer
i perioden 2014-2025. Stk. 4.
Lån efter stk. 1 kan for alle almene boligtyper højst
udgøre forskellen mellem 20 pct. af det
maksimumsbeløb eksklusiv energitillæg, der er
gældende for familieboliger, jf. § 115, stk. 10, og de
samlede grundudgifter ved den pågældende grund.
Kommunen skal på anmodning fra ministeren for by, bolig og
landdistrikter kunne dokumentere, at grundudgiften er rimelig set i
forhold til markedsprisen i det pågældende
område, samt at en alsidig boligsammensætning ikke
hensigtsmæssigt kan opnås på andre arealer i det
pågældende område. Stk. 5. Ved
opgørelsen af anskaffelsessummen efter § 92 a, stk. 2,
§ 107, § 115, stk. 10 og 11, § 115 a, stk. 2, §
118,stk. 1-3, § 129, stk. 1, § 130, stk. 1, og § 156
a, stk. 1, ses bort fra et beløb svarende til lån
efter stk. 1. Stk. 6.
§§ 120-126 finder anvendelse for lån efter
stk.1. Stk. 7.
Lån efter stk. 1 kan ydes inden for en samlet ramme på
500 mio. kr. Rammen fordeles til kommuner som nævnt i stk. 3
efter ministeren for by, bolig og landdistrikters nærmere
bestemmelse.« | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende. Stk. 2.
Ministeren for by, bolig og landdistrikter fremsætter forslag
om revision af loven i folketingsåret 2024-2025. | | | | | | |
|