Fremsat den 3. december 2014 af Lisbeth
Bech Poulsen (SF), Jonas Dahl (SF) og Trine Mach (SF)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om kildeskatteloven
og selskabsskatteloven
(Indførelse af skattepligt for
udenlandske deltagere i danske kommanditselskaber m.v.)
§ 1
I kildeskatteloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1403 af 7. december 2010, som ændret bl.a. ved § 3 i
lov nr. 274 af 26. marts 2014 og senest ved § 2 i lov nr. 992
af 16. september 2014, foretages følgende ændring:
1. I
§ 2, stk. 1, indsættes efter
nr. 4 som nyt nummer:
»5) Deltagere
i kommanditselskaber omfattet af § 1 i lov om visse
erhvervsdrivende virksomheder og deltagere i partnerselskaber
omfattet af kapitel 22 i lov om aktie- og
anpartsselskaber.«
Nr. 5-29 bliver herefter nr. 6-30.
§ 2
I selskabsskatteloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1082 af 14. november 2012, som
ændret senest ved § 2 i lov nr. 528 af 28. maj 2014,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 2, stk. 1, indsættes som
litra i:
»i) deltagere
i kommanditselskaber omfattet af § 1 i lov om visse
erhvervsdrivende virksomheder og deltagere i partnerselskaber
omfattet af kapitel 22 i lov om aktie- og
anpartsselskaber.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. Loven har
virkning for indkomstår, der påbegyndes efter
fremsættelsen af lovforslaget.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Regeringen har som led i finanslovsaftalen
bebudet, at der vil blive stillet krav om, at alle deltagere i et
dansk kommanditselskab, der er registreret i virksomhedsregisteret,
skal omfattes af ejerregistrering.
SF går ud fra, at der også skal
ske registrering af deltagerne i partnerselskaber omfattet af
selskabslovens kapitel 22.
Det har vist sig, at danske kommanditselskaber
bruges til et omfattende skjul af sorte penge og skatteunddragelse
af udenlandske »investorer«. Regeringens initiativ er
derfor ikke tilstrækkeligt.
Efter dansk skatteret er et aktieselskab eller
anpartsselskab skattepligtigt i Danmark, hvis det er et dansk
registreret selskab eller det er et udenlandsk selskab, der ledes
fra Danmark.
Et i Danmark registreret selskab vil
være fuldt skattepligtigt til Danmark, uden at selskabet
driver virksomhed i Danmark. Er der udelukkende virksomhed i
udlandet, kan det land, hvor denne virksomhed drives, efter en
indgået dobbeltbeskatningsoverenskomst have beskatningsretten
til resultatet af denne virksomhed.
Kommanditselskaber beskattes ikke som
selskaber, men deltagerne beskattes. Det bør derfor
fastslås, at deltagelse som selskabsdeltager i et dansk
registreret kommanditselskab medfører, at den
pågældende investor efter interne danske skatteregler
er omfattet af begrænset skattepligt til Danmark.
Hvis det pågældende
kommanditselskab ikke har et fast driftssted i Danmark, anses den
udenlandske selskabsdeltager efter praksis ikke for at være
omfattet af begrænset skattepligt til Danmark.
Der bør gælde samme
skattepligtsregler for dansk registrerede kommanditselskaber som
for danske aktieselskaber og danske anpartsselskaber.
Da kommanditselskaberne ikke er
selvstændigt skattepligtige, men beskatningen sker hos
deltagerne, er det nødvendigt at skabe interne danske
skatteregler, der udvider den begrænsede skattepligt til at
omfatte udenlandske deltagere i sådanne selskaber.
I en række tilfælde er de
pågældende deltagere allerede efter de gældende
regler begrænset skattepligtige i Danmark, fordi
kommanditselskaber driver virksomhed i Danmark fra et fast
driftssted. Lovforslaget vil derfor ikke medføre
ændringer for disse selskaber.
Lovforslaget har således primært
til formål at skabe dan?sk skattepligt for deltagere i
selskaber, der ikke driver egentlig erhvervsmæssig virksomhed
i Danmark, men hvor der bruges et dansk kommanditselskab som et
»mellemselskab« for at skjule investeringen eller for
at udnytte skatteregler.
Lovforslaget rammer således ikke
egentlige erhvervsmæssige investeringer i Danmark. I en
række tilfælde vil investorer kunne henvise til, at de
er skattemæssigt hjemmehørende i en stat, som Danmark
har indgået en dobbeltbeskatningsoverenskomst med, og hvor
bopælsstaten har beskatningsretten, fordi der ikke foreligger
et fast driftssted i Danmark, sådan som dette er defineret i
den pågældende dobbeltbeskatningsoverenskomst.
Lovforslaget vil således reelt kun ramme
investorer, der er hjemmehørende i et skattelyland, og
investorer, der ikke har oplyst om deres investering til
skattemyndighederne i deres hjemland.
Det er da også netop denne gruppe, som
lovforslaget har til formål at ramme, så Danmark ikke
medvirker til skatteunddragelse eller skatteundgåelse.
Det må forventes, at de
pågældende typer af investorer søger andre
mål for deres investering. Dette vil medføre, at
Danmark ikke bruges til internationalt skattefusk, og det er netop
formålet med lovforslaget.
Partnerselskaber omfattet af selskabslovens
kapitel 22 beskattes som kommanditselskaber. Det vil sige, at der
ikke sker beskatning af selskabet, der skattemæssigt er
transparent, men at der sker beskatning af selskabets resultat hos
deltagerne.
Der synes ikke på nuværende
tidspunkt at være misbrug af partnerselskaber fra udenlandske
investorers side. Men for at undgå, at udenlandske investorer
vil omgå et lovindgreb vedrørende beskatning af
deltagelse i kommanditselskaber ved at investere i
partnerselskaber, bør de foreslåede regler også
gælde for deltagere i partnerselskaber.
Skriftlig fremsættelse
Lisbeth Bech
Poulsen (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
kildeskatteloven og selskabsskatteloven (Indførelse af
skattepligt for udenlandske deltagere i danske kommanditselskaber
m.v.).
(Lovforslag nr. L 88)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager lovforslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.