Fremsat den 3. december 2014 af
justitsministeren (Mette Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af udlændingeloven
(Statsforvaltningens underretning af
kommunerne ved udstedelse af registreringsbeviser og opholdskort
efter EU-reglerne samt justering af boligkravet m.v.)
§ 1
I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1021 af 19. september 2014, som
ændret ved lov nr. 572 af 31. maj 2010 og lov nr. 1616 af 26.
december 2013, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 9, stk. 6, § 9, stk. 15, 3. pkt., § 9, stk. 20, 3. pkt., § 9, stk. 27, 3. pkt., § 19, stk. 1, nr. 6, 1. pkt., og to
steder i § 19, stk. 1, nr. 7, 1.
pkt., ændres »sin egen bolig« til:
»en selvstændig bolig«.
2. I
§ 9, stk. 10, ændres
»§§ 213, 216 eller § 217, §§ 224
eller 225, jf. §§ 216 eller 217, eller § 228, §
229, stk. 1, §§ 237,« til: »§ 213,
§ 216, stk. 1, § 225, jf. § 216, stk. 1, § 233,
stk. 1 og 2, §§ 233 a, 237,«.
3. I
§ 9, stk. 19, ændres
»215-219, 222 eller 223, §§ 224 eller 225, jf.
§§ 216-219, 222 eller 223, eller § 228, § 229,
stk. 1, §§ 230, 232,« til: »215, 216, 218,
219, 222, 223, § 224, stk. 1, § 225, jf. §§
216, 218, 219, 222, 223 eller § 224, stk. 1, §§ 226,
232, § 233, stk. 1 og 2, §§ 233 a,«.
4. I
§ 9 j, stk. 4, ændres
»§§ 216 eller 217, §§ 224 eller 225, jf.
§§ 216 eller 217, eller § 228, § 229, stk. 1,
eller §§« til: »§ 216, stk. 1, §
225, jf. § 216, stk. 1, § 233, stk. 1 og 2, §§
233 a,«.
5. I
§ 22, stk. 1, nr. 6, ændres
»§ 216, § 222, §§ 224 og 225, jf.
§§ 216 og 222, § 230, § 235,« til:
»§ 216, § 222, § 225, jf. §§ 216 og
222, § 226, § 235,«.
6. I
§ 44 a, stk. 1, ændres
»og Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering« til:
», Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering og
Statsforvaltningen«.
7. § 44 a,
stk. 1, nr. 2, ophæves, og i stedet
indsættes:
»2) at
udlændingen er meddelt tidsubegrænset opholdstilladelse
eller afslag herpå,
3) at
udlændingen er meddelt tidsbegrænset opholdstilladelse
efter afslag på tidsubegrænset opholdstilladelse, jf.
nr. 2, eller«.
Nr. 3 bliver
herefter nr. 4.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juni 2015.
Stk. 2. § 1, nr. 1,
finder ikke anvendelse i sager, hvor der før lovens
ikrafttræden er indgivet ansøgning om
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 1,
nr. 1-3, eller § 9 c, stk. 1, og hvor det godtgøres, at
der rådes over egen bolig efter udlændingelovens §
9, stk. 6, § 9, stk. 15, 3. pkt., § 9, stk. 20, 3. pkt.,
§ 19, stk. 1, nr. 6, 1. pkt., og § 19, stk. 1, nr. 7, 1.
pkt. For sådanne sager finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
Stk. 3. Lovens § 1,
nr. 2-5, finder anvendelse, hvis det strafbare forhold er
begået den 1. juni 2015 eller senere. Hvis det strafbare
forhold er begået før den 1. juni 2015, finder de
hidtil gældende regler anvendelse.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
2. Orientering af
kommunerne om udstedelse af registreringsbeviser og opholdskort i
medfør af EU-reglerne mv.
2.1. Gældende
ret
2.2. Lovforslagets
udformning
3. Justering af
boligkravet ved familiesammenføring
3.1. Gældende
ret
3.2. Lovforslagets
udformning
4. Ændringer
som følge af lov nr. 633 af 12. juni 2013
4.1. Gældende
ret
4.2. Lovforslagets
udformning
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
6.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
mv.
7. Administrative
konsekvenser for borgerne
8.
Miljømæssige konsekvenser
9. Forholdet til
EU-retten
10. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
11. Sammenfattende
skema
1.
Indledning
Formålet med lovforslaget er
for det første at præcisere, at Statsforvaltningen er
ansvarlig for at orientere kommunerne om Statsforvaltningens
udstedelse af registreringsbevis og opholdskort i medfør af
EU-reglerne. Formålet med lovforslaget er for det andet at
foretage to mindre justeringer af boligkravet i forbindelse med
familiesammenføring, således at fremleje af en bolig
vil kunne opfylde boligkravet, og således at den herboende
fremover skal kunne godtgøre at råde over en
selvstændig bolig. Endelig foretages visse justeringer af
udlændingeloven som følge af lov nr. 633 af 12. juni
2013, hvorved bl.a. straffelovens kapitel 24 om seksualforbrydelser
blev ændret.
2.
Orientering af kommunerne om udstedelse af registreringsbeviser og
opholdskort i medfør af EU-reglerne mv.
2.1.
Gældende ret
Det følger af
udlændingelovens § 44 a, stk. 1, nr. 1, at
Udlændingestyrelsen uden udlændingens samtykke
videregiver oplysninger om, at udlændingen er meddelt
registreringsbevis eller opholdskort i medfør af
EU-reglerne, jf. udlændingelovens § 6 og
bekendtgørelse nr. 474 af 12. maj 2011, som ændret ved
bekendtgørelse nr. 305 af 28. marts 2014 (herefter
EU-opholdsbekendtgørelsen), til kommunalbestyrelsen for den
kommune, hvor udlændingen bor eller opholder sig eller
flytter til fra udlandet.
Det er i alle tilfælde
Statsforvaltningen, som træffer afgørelse om
udstedelse af registreringsbeviser og opholdskort i medfør
udlændingelovens § 6 og
EU-opholdsbekendtgørelsen, jf.
EU-opholdsbekendtgørelsens § 33, stk. 1.
Statsforvaltningen indtaster i dag
oplysninger om udstedelse af registreringsbeviser og opholdskort,
jf. udlændingelovens § 6 og
EU-opholdsbekendtgørelsen, i udlændingeregisteret,
hvorfra oplysningen automatisk overføres til
udlændingeinformationssystemet. Derefter sendes automatisk en
meddelelse til den relevante kommunalbestyrelse.
Det fremgår ikke af ordlyden
i udlændingelovens § 44 a, skt. 1, at
Udlændingestyrelsen i forbindelse med orienteringen af den
relevante kommunalbestyrelse om et afslag på en
ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse, jf.
udlændingelovens § 44 a, stk. 1, nr. 2, skal orientere
om en eventuel forlængelse af en allerede eksisterende
tidsbegrænset opholdstilladelse.
Udlændingelovens § 44 a
blev indsat ved lov nr. 365 af 6. juni 2002, jf. lovforslag nr. L
152 af 28. februar 2002, herunder særligt pkt. 8 i forslagets
almindelige bemærkninger. Udlændingelovens § 44 a,
stk. 1, nr. 2, blev indsat som en præcisering ved lov nr. 425
af 10. juni 2003, jf. lovforslag nr. L 174 af 12. marts 2003.
2.2.
Lovforslagets udformning
Eftersom Statsforvaltningen i alle
tilfælde træffer afgørelse i første
instans om udstedelse af registreringsbevis og opholdskort i
medfør af udlændingelovens § 6 og
EU-opholdsbekendtgørelsen, bør Statsforvaltningen
også være ansvarlig for at orientere den relevante
kommunalbestyrelse herom i medfør af udlændingelovens
§ 44 a, stk. 1, nr. 1. Det foreslås derfor, at pligten
til at orientere den relevante kommunalbestyrelse om udstedelse af
registreringsbevis og opholdskort, jf. udlændingelovens
§ 6 og EU-opholdsbekendtgørelsen, fremover skal
påhvile Statsforvaltningen. Det bemærkes, at det
forventes, at Statsforvaltningen inden den foreslåede
ikrafttrædelsesdato (1. juni 2015) er overgået til et
nyt sagsbehandlingssystem, som automatisk vil indberette
oplysningerne til udlændingeinformationssystemet, hvorfra
meddelelse om udstedelse af registreringsbevis eller opholdskort,
jf. udlændingelovens § 6 og
EU-opholdsbekendtgørelsen, vil blive sendt til den relevante
kommunalbestyrelse.
Desuden foreslås det med
henblik på at undgå risikoen for misforståelser
præciseret, at Udlændingestyrelsen - hvis der i
forbindelse med et afslag på en ansøgning om
tidsubegrænset opholdstilladelse meddeles forlængelse
af en allerede eksisterende tidsbegrænset opholdstilladelse -
skal orientere den relevante kommunalbestyrelse herom i forbindelse
med orienteringen om afslaget på tidsubegrænset
opholdstilladelse, jf. udlændingelovens § 44 a, stk. 1,
nr. 2.
3. Justering
af boligkravet ved familiesammenføring
3.1.
Gældende ret
I sager om
ægtefællesammenføring efter
udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1, følger det
af udlændingelovens § 9, stk. 6, at opholdstilladelse,
medmindre særlige grunde, herunder hensynet til familiens
enhed, taler derimod, skal betinges af, at den herboende person
godtgør at råde over sin egen bolig af rimelig
størrelse, jf. udlændingelovens § 9, stk. 27.
Det følger vedrørende
familiesammenføring med børn, jf.
udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 2, af
udlændingelovens § 9, stk. 15, 3. pkt., at
opholdstilladelse, såfremt væsentlige hensyn taler
derfor, kan betinges af, at den herboende person godtgør at
råde over sin egen bolig af rimelig størrelse, jf.
udlændingelovens § 9, stk. 27.
Vedrørende adoption mv., jf.
udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 3, følger det
af udlændingelovens § 9, stk. 20, 3. pkt., at
opholdstilladelse, når opholdstilladelsen gives med henblik
på ophold hos barnets nærmeste familie, skal betinges
af, at den herboende person godtgør at råde over sin
egen bolig af rimelig størrelse, jf. udlændingelovens
§ 9, stk. 27.
Efter udlændingelovens §
9, stk. 27, 3. pkt., kan justitsministeren fastsætte
nærmere regler om, hvornår det kan anses for godtgjort,
at den herboende person råder over sin egen bolig af rimelig
størrelse, jf. § 9, stk. 6, § 9, stk. 15, 3. pkt.,
og § 9, stk. 20, 3. pkt., og om kommunalbestyrelsens udtalelse
efter § 9, stk. 27, 1. pkt. Bemyndigelsen er udnyttet ved
bekendtgørelse nr. 814 af 20. juli 2004 om opfyldelse af
boligkravet i familiesammenføringssager og om
kommunalbestyrelsens udtalelse om referencens boligforhold, som
ændret ved bekendtgørelse nr. 123 af 21. januar 2009
(herefter boligkravsbekendtgørelsen).
Bestemmelserne vedrørende
boligkrav ved ægtefællesammenføring og
familiesammenføring med børn blev indsat i
udlændingeloven ved lov nr. 424 af 31. maj 2000. Det
fremgår af forarbejderne, jf. lovforslag nr. L 208 af 29.
februar 2000, at det overordnede formål med lovforslaget er
at bidrage til en forbedring af grundlaget for udlændinges
introduktion og integration i det danske samfund, og at det som
udgangspunkt bl.a. skal være en betingelse for
ægtefællesammenføring, jf.
udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1, at den herboende
godtgør at råde over sin egen bolig af rimelig
størrelse.
Det fremgår dernæst af
bemærkningerne til bestemmelserne, at det vil være en
betingelse for at anse boligkravet for opfyldt, at den herboende
råder over sin egen bolig, og at det ligger heri, at den
herboende som ejer, andels- eller anpartshaver, lejer eller
på anden måde skal råde over brugsretten til sin
egen bolig.
Det fremgår endvidere, at
hvis den herboende ejer eller lejer en del af en bolig, vil
boligkravet være opfyldt, også selv om boligen ikke har
eget køkken og/eller toilet, men at en fremlejeaftale, dvs.
en udlejningsaftale vedrørende en bolig, som indgås
med lejeren af den pågældende bolig, vedrørende
en lejebolig eller en del af en sådan bolig, ikke vil opfylde
kravet om egen bolig. Det fremgår i overensstemmelse hermed
af boligkravsbekendtgørelsens § 6, stk. 3, at
boligkravet ikke anses for opfyldt, hvis den herboende råder
over en lejebolig eller en del af en lejebolig ved en fremleje-
eller låneaftale.
Det er endelig en betingelse, at
den herboende på forhånd, f.eks. ved en ikke
tidsbegrænset lejekontrakt, godtgør at kunne opfylde
boligkravet frem til tidspunktet for en eventuel meddelelse af
tidsubegrænset opholdstilladelse til den
familiesammenførte person. Det fremgår i den
forbindelse af boligkravsbekendtgørelsens § 4, stk. 1,
at boligkravet anses for opfyldt, når den herboende
godtgør, at vedkommende senest 3 måneder efter
tidspunktet for ansøgerens indgivelse af ansøgning om
opholdstilladelse vil råde over sin egen bolig af rimelig
størrelse, jf. §§ 6 og 7, jf. § 8, indtil
mindst 3 år efter tidspunktet for ansøgerens
indgivelse af ansøgning om opholdstilladelse.
Hvis boligkravet stilles, skal
kravet som udgangspunkt være opfyldt, indtil den
familiesammenførte udlænding måtte opnå
tidsubegrænset opholdstilladelse. Det følger i den
forbindelse af udlændingelovens § 11, stk. 2, at en
tidsbegrænset opholdstilladelse, som er meddelt med mulighed
for varigt ophold, kan forlænges efter ansøgning,
medmindre der er grundlag for at inddrage opholdstilladelsen efter
udlændingelovens § 19.
Det fremgår af
udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 6, at en
tidsbegrænset opholdstilladelse kan inddrages, når
opholdstilladelsen er betinget af, at en herboende person
godtgør at råde over sin egen bolig af rimelig
størrelse, jf. § 9, stk. 6, § 9, stk. 15, 3. pkt.,
og § 9, stk. 20, 3. pkt., og den herboende person ikke
længere kan godtgøre dette.
Det følger endvidere af
§ 19, stk. 1, nr. 7, at en tidsbegrænset
opholdstilladelse kan inddrages, når opholdstilladelsen ikke
er betinget af, at en herboende person godtgør at råde
over sin egen bolig af rimelig størrelse, fordi
særlige grunde taler derimod, jf. § 9, stk. 6, § 9,
stk. 15, 3. pkt., og § 9, stk. 20, 3. pkt., og disse
særlige grunde ikke længere foreligger, og den
herboende person ikke kan godtgøre at råde over sin
egen bolig af rimelig størrelse.
Udlændingelovens § 19,
stk. 1, nr. 6 og 7, blev tillige indsat ved lov nr. 424 af 31. maj
2000. Det fremgår af forarbejderne, jf. lovforslag nr. L 208
af 29. februar 2000, pkt. 1, at boligkravet skal være opfyldt
vedvarende indtil tidspunktet for meddelelse af
tidsubegrænset opholdstilladelse til den
pågældende familiesammenførte person, og at
manglende overholdelse af kravet vil kunne medføre, at
opholdstilladelsen - så længe denne er meddelt
tidsbegrænset - nægtes forlænget eller
inddrages.
Det fremgår af
bemærkningerne til bestemmelserne, at boligkravet normalt
ikke kan anses for opfyldt, hvis den herboende kun midlertidigt
råder over en bolig, f.eks. fordi der er indgået en
tidsbegrænset lejekontrakt, og ikke på forhånd
kan godtgøre efterfølgende at råde over en
anden bolig, der opfylder boligkravet.
Ved vurderingen af, om manglende
opfyldelse af boligkravet skal føre til inddragelse eller
nægtelse af forlængelse af en meddelt
opholdstilladelse, skal de hensyn, der er nævnt i
udlændingelovens § 26, stk. 1, indgå, jf.
udlændingelovens § 11, stk. 2, og § 19, stk. 4.
3.2.
Lovforslagets udformning
Det foreslås at ændre
boligkravet, således at der fremover stilles krav om, at den
herboende råder over en selvstændig bolig. Det
medfører, at det som udgangspunkt ikke længere vil
være muligt at opfylde boligkravet ved at leje værelser
i eksempelvis sine forældres ejerbolig. Der skal ved
vurderingen af, om der er tale om en selvstændig bolig,
hovedsagelig lægges vægt på, om der er en
selvstændig indgang til boligen, og om boligen fremstår
som en enhed. Forslaget om at ændre boligkravet
således, at der stilles krav om råden over en
selvstændig bolig, styrker kravets integrationsfremmende
formål.
Der henvises endvidere til
bemærkningerne til § 1, nr. 1.
Det foreslås endvidere, at
fremleje af en selvstændig bolig fremover vil kunne opfylde
boligkravet, forudsat at boligen i øvrigt opfylder kravene.
Det skyldes, at det har vist sig uhensigtsmæssigt, at det -
uanset forholdene i øvrigt - ikke er muligt at opfylde
boligkravet med en fremlejeaftale.
En almindelig fremlejeaftale
på det danske boligmarked har en maksimal løbetid
på 2 år, jf. bl.a. lejelovens § 70, stk. 1. Det
findes derfor hensigtsmæssigt som følge af justeringen
af boligkravet til tillige at omfatte fremleje generelt at
nedsætte kravet til en midlertidig lejekontrakts varighed fra
tre år, jf. boligkravsbekendtgørelsens § 4, stk.
1, til 1 år og 6 måneder fra
ansøgningstidspunktet. Det vil tilsvarende gælde ved
ansøgning om forlængelse af en opholdstilladelse, jf.
boligkravsbekendtgørelsens § 5, stk. 1.
For så vidt angår
inddragelse, jf. udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 6 og
7, foreslås den nuværende regel, jf.
boligkravsbekendtgørelsens § 5, stk. 2, fastholdt med
den ændring, at kravet til lejekontraktens varighed
nedsættes fra tre år til 1 år og 6 måneder.
Det medfører, at boligkravet anses for opfyldt, når
den herboende godtgør, at vedkommende råder over en
selvstændig bolig af rimelig størrelse indtil mindst 1
år og 6 måneder efter tidspunktet for ansøgerens
indgivelse af ansøgning om opholdstilladelse eller seneste
indgivelse af ansøgning om forlængelse af
opholdstilladelsen eller frem til det tidspunkt, hvor
ansøgerens opholdstilladelse tidligst kan forventes meddelt
tidsubegrænset, hvis dette tidspunkt ligger tidligere end 1
år og 6 måneder efter tidspunktet for ansøgerens
indgivelse af ansøgning om opholdstilladelse eller seneste
indgivelse af ansøgning om forlængelse af
opholdstilladelsen.
Boligkravets integrationsfremmende
formål vil fortsat varetages, idet der ikke ændres ved
det nuværende krav om, at hvis der er stillet boligkrav, skal
den herboende råde over en selvstændig bolig indtil det
tidspunkt, hvor den familiesammenførte måtte
opnå tidsubegrænset opholdstilladelse. Hvis den
herboende ikke kan godtgøre at råde over en
selvstændig bolig, kan den familiesammenførtes
tidsbegrænsede opholdstilladelse inddrages, jf.
udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 6, eller
forlængelse kan nægtes, jf. udlændingelovens
§ 11, stk. 2, jf. § 19. Hvis der ikke er stillet
boligkrav som betingelse for at tillade
ægtefællesammenføring som følge af, at
der forelå ganske særlige grunde, og disse grunde ikke
længere foreligger, vil den familiesammenførtes
tidsbegrænsede opholdstilladelse kunne inddrages eller
nægtes forlænget, hvis den herboende ikke kan
godtgøre at råde over en selvstændig bolig.
Der ændres således ikke
på betingelsen om, at boligkravet som udgangspunkt vedvarende
skal være opfyldt, indtil udlændingen måtte
opnå tidsubegrænset opholdstilladelse.
Hvis forslaget vedtages, vil der
samtidig med lovens foreslåede ikrafttræden den 1. juni
2015 blive udstedt en ny boligkravsbekendtgørelse.
Der henvises endvidere til
bemærkningerne til § 1, nr. 1.
4.
Ændringer som følge af lov nr. 633 af 12. juni
2013
4.1.
Gældende ret
4.1.1.
Ægtefællesammenføring og
familiesammenføring med børn
Det følger af
udlændingelovens § 9, stk. 10, at opholdstilladelse
efter § 9, stk. 1, nr. 1, medmindre ganske særlige
grunde, herunder hensynet til familiens enhed, taler derfor, ikke
kan gives, såfremt den herboende person inden for en periode
på 10 år inden tidspunktet for afgørelsen for et
eller flere forhold begået mod en ægtefælle eller
samlever ved endelig dom er idømt betinget eller ubetinget
frihedsstraf eller anden strafferetlig retsfølge, der
indebærer eller giver mulighed for frihedsberøvelse,
for en lovovertrædelse, der ville have medført en
straf af denne karakter, for overtrædelse af straffelovens
§§ 213, 216 eller 217, §§ 224 eller 225, jf.
§§ 216 eller 217, eller § 228, § 229, stk. 1,
§§ 237, 244-246, 250, 260, 261, 262 a eller 266.
Bestemmelsen blev indsat ved lov
nr. 427 af 9. juni 2004, jf. lovforslag nr. L 171 af 20. februar
2004 og ændringsforslagene gengivet i Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitiks betænkning af 11.
maj 2004 over forslaget.
Det følger endvidere af
udlændingelovens § 9, stk. 19, at opholdstilladelse
efter § 9, stk. 1, nr. 2, medmindre ganske særlige
grunde, herunder hensynet til familiens enhed, taler derfor, ikke
kan gives, såfremt den i Danmark fastboende person eller
dennes ægtefælle eller samlever inden for en periode
på 10 år inden tidspunktet for afgørelsen for et
eller flere forhold begået mod et eller flere
mindreårige børn ved endelig dom er idømt
betinget eller ubetinget frihedsstraf eller anden strafferetlig
retsfølge, der indebærer eller giver mulighed for
frihedsberøvelse, for en lovovertrædelse, der ville
have medført en straf af denne karakter, for
overtrædelse af straffelovens § 210, stk. 1 eller 3, jf.
stk. 1, §§ 213, 215-219, 222 eller 223, §§ 224
eller 225, jf. §§ 216-219, 222 eller 223, eller §
228, § 229, stk. 1, §§ 230, 232, 235, 237, 244-246,
250, 260, 261, § 262 a, stk. 2, eller § 266.
Bestemmelsen blev indsat ved lov
nr. 427 af 9. juni 2004, jf. lovforslag nr. L 171 af 20. februar
2004 og ændringsforslagene gengivet i Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitiks betænkning af 11.
maj 2004 over forslaget.
Både udlændingelovens
§ 9, stk. 10 og 19, henviser således til en række
bestemmelser i straffelovens kapitel 24 om seksualforbrydelser. Der
blev foretaget væsentlige ændringer i dette kapital ved
lov nr. 633 af 12. juni 2013, uden at henvisningerne til kapitlet i
udlændingeloven blev ændret.
4.1.2. Au
pair-personer
Det følger af
udlændingelovens § 9 j, stk. 4, at opholdstilladelse
efter § 9 j, stk. 1, medmindre særlige grunde taler
derfor, ikke kan gives, hvis værtspersonen eller dennes
ægtefælle eller samlever inden for en periode på
10 år inden tidspunktet for afgørelsen for et eller
flere forhold begået mod en person, der på
gerningstidspunktet var au pair hos den domfældte, ved
endelig dom er idømt betinget eller ubetinget frihedsstraf
eller anden strafferetlig retsfølge, der indebærer
eller giver mulighed for frihedsberøvelse, for en
lovovertrædelse, der ville have medført en straf af
denne karakter, for overtrædelse af straffelovens
§§ 216 eller 217, §§ 224 eller 225, jf.
§§ 216 eller 217, eller § 228, § 229, stk. 1,
eller §§ 237, 244-246, 250, 260, 261, 262 a eller
266.
Bestemmelsen blev indsat ved lov
nr. 505 af 6. juni 2007, jf. lovforslag nr. L 198 af 28. marts
2007.
Der henvises således tillige
i udlændingelovens § 9 j, stk. 4, til en række
bestemmelser i straffelovens kapital 24, der som nævnt blev
ændret væsentligt ved lov nr. 633 af 12. juni 2013.
4.1.3.
Udvisning
Det følger af
udlændingelovens § 22, stk. 1, nr. 6, at en
udlænding, som har haft lovligt ophold her i landet i mere
end de sidste 9 år, og en udlænding med
opholdstilladelse efter § 7 eller § 8, stk. 1 eller 2,
som har haft lovligt ophold her i landet i mere end de sidste 8
år, kan udvises bl.a., hvis udlændingen efter
bestemmelser i straffelovens kapitel 12 og 13 eller efter
straffelovens § 119, stk. 1 og 2 og stk. 3, 2. pkt., jf. 1.
pkt., § 123, § 136, § 180, § 181, § 183,
stk. 1 og 2, § 183 a, § 184, stk. 1, § 186, stk. 1,
§ 187, stk. 1, § 193, stk. 1, § 208, stk. 1, §
210, stk. 1 og 3, jf. stk. 1, § 215, § 216, § 222,
§§ 224 og 225, jf. §§ 216 og 222, § 230,
§ 235, § 237, § 244, § 245, § 245 a,
§ 246, § 250, § 252, stk. 1 og 2, § 261, stk.
2, § 262 a, § 276, jf. § 286, §§ 278-283,
jf. § 286, § 279, jf. § 285, hvis forholdet
angår socialt bedrageri, § 288, § 289, § 289
a, § 290, stk. 2, § 291, stk. 1, jf. stk. 4, eller §
291, stk. 2, idømmes ubetinget frihedsstraf eller anden
strafferetlig retsfølge, der indebærer eller giver
mulighed for frihedsberøvelse, for en lovovertrædelse,
der ville have medført en straf af denne karakter.
Der henvises således til
straffelovens § 216, § 222, §§ 224 og 225,
jf. §§ 216 og 222, § 230, og § 235 i
bestemmelsen. Disse bestemmelser vedrører
seksualforbrydelser og blev som nævnt ændret
væsentligt ved lov nr. 633 af 12. juni 2013.
Det bemærkes, at der henvises
til udlændingelovens § 22 i bl.a. udlændingelovens
§§ 23 og 24, som vedrører udvisning af en
udlænding, der har haft lovligt ophold her i landet i kortere
tid end 9 henholdsvis 8 år.
4.2.
Lovforslagets udformning
Det foreslås at foretage en
række justeringer i udlændingelovens § 9, stk. 10
og 19, § 9 j, stk. 4, og § 22, stk. 1, nr. 6, som
følge af de ændringer i straffelovens kapitel 24, som
blev foretaget ved lov nr. 633 af 12. juni 2013. For så vidt
angår ændringerne i straffeloven henvises generelt til
forarbejderne til lov nr. 633 af 12. juni 2013, jf. lovforslag nr.
L 141 af 6. februar 2013, og Straffelovrådets
betænkning nr. 1534/2012 om seksualforbrydelser, som det
nævnte lovforslag bygger på.
Nedenfor beskrives de
ændringer, som blev foretaget ved lov nr. 633 af 12. juni
2013, af de bestemmelser i straffelovens kapitel om
seksualforbrydelser, der henvises til i udlændingelovens
§ 9, stk. 10 og 19, § 9 j, stk. 4, og § 22, stk. 1,
nr. 6, og der redegøres for, hvilke ændringer i disse
henvisninger der foreslås.
Ved lov nr. 633 af 12. juni 2013
blev straffelovens dagældende § 217 om samleje ved
ulovlig tvang ophævet og gerningsindholdet overført
til § 216, stk. 1. Der skal derfor ikke længere henvises
til straffelovens § 217 i udlændingelovens § 9,
stk. 10 og 19, og § 9 j, stk. 4.
Straffelovens dagældende
§ 218, stk. 2, om at skaffe sig samleje med en person, der
befinder sig i en tilstand, i hvilken den pågældende er
ude af stand til at modsætte sig handlingen, blev tillige
flyttet til straffelovens § 216, stk. 1, og udvidet
således, at bestemmelsen nu også finder anvendelse i
sager om voldtægt af den nævnte karakter inden for
ægteskab. Udlændingelovens § 9, stk. 10, § 9
j, stk. 4, og § 22, stk. 1, nr. 6, henviser ikke i dag til
straffelovens dagældende § 218, stk. 2, men det findes
på grund af forholdets alvorlige karakter
hensigtsmæssigt at medtage gerningsindholdet i den
dagældende § 218, stk. 2, i de nævnte bestemmelser
som følge af ændringerne af straffelovens § 216.
Det foreslås derfor, at der i udlændingelovens §
9, stk. 10, § 9 j, stk. 4, og § 22, stk. 1, nr. 6, skal
henvises til § 216, stk. 1.
Ved lov nr. 633 af 12. juni 2013
blev straffebestemmelsen vedrørende samleje med et barn
under 12 år flyttet fra straffelovens dagældende §
222, stk. 1 og 2, til § 216, stk. 2, og straffes nu som
voldtægt. Eftersom udlændingelovens § 9, stk. 10,
og § 9 j, stk. 4, vedrører forhold begået mod
henholdsvis en ægtefælle eller samlever eller en au
pair, findes det fortsat velbegrundet, at der ikke henvises til
denne bestemmelse i udlændingelovens § 9, stk. 10, og
§ 9 j, stk. 4.
Udlændingelovens § 9,
stk. 19, indeholder allerede i dag en henvisning til såvel
straffelovens § 216 som §§ 218 og 222.
Ændringerne af straffelovsbestemmelserne, som skitseret
ovenfor, har derfor ikke materiel betydning i forhold til
udlændingelovens § 9, stk. 19.
Udlændingelovens § 22,
stk. 1, nr. 6, indeholder i dag en henvisning til såvel
straffelovens § 216 som § 222, hvorfor flytningen af
gerningsindholdet for så vidt angår samleje med et barn
under 12 år fra straffelovens dagældende § 222,
stk. 1 og 2, til straffelovens § 216, stk. 2, ikke har
materiel betydning i forhold til udlændingelovens § 22,
stk. 1, nr. 6. Det foreslås på denne baggrund, at
udlændingelovens § 22, stk. 1, nr. 6, fortsat skal
henvise til straffelovens § 216, jf. for så vidt
angår 216, stk. 1, det ovenfor anførte.
Straffelovens dagældende
§ 218, stk. 1, om samleje ved udnyttelse af en persons
sindssygdom mv., blev ændret således, at bestemmelsen
nu også finder anvendelse i sager om overgreb af den
nævnte karakter inden for ægteskab. Straffelovens
dagældende § 218, stk. 2, blev som nævnt flyttet
til § 216, hvorfor stk. 1 nu er den eneste bestemmelse i
straffelovens § 218. Det foreslås på den baggrund,
at udlændingelovens § 9, stk. 19, fortsat skal henvise
til straffelovens § 218.
Straffelovens § 219 om ansatte
eller tilsynsførendes samleje med personer optaget på
institutioner blev ændret bl.a. således, at
bestemmelsen også nu finder anvendelse for ansatte i
politiet. Det foreslås, at udlændingelovens § 9,
stk. 19, fortsat skal henvise til straffelovens § 219, som
denne bestemmelse nu er formuleret.
Straffelovens § 222 om samleje
med barn under 15 år blev som nævnt ved
lovændringen ændret i forhold til samleje med et barn
under 12 år, som nu straffes som voldtægt efter
straffelovens § 216, stk. 2. Det foreslås, at
udlændingelovens § 9, stk. 19, og § 22, stk. 1, nr.
6, fortsat skal henvise til straffelovens § 222.
Straffelovens § 223 om samleje
med stedbarn, plejebarn mv. blev ændret, således at
bestemmelsen ikke længere omfatter adoptivbørn, som nu
omfattes af straffelovens § 210, stk. 1, om incest. Det
bemærkes, at straffelovens § 210, stk. 1, tillige er
omfattet af udlændingelovens § 9, stk. 19. Det
foreslås, at udlændingelovens § 9, stk. 19,
fortsat skal henvise til straffelovens § 223.
Straffelovens dagældende
§ 224 om anden heteroseksuel kønslig omgængelse
end samleje og § 225 om homoseksuel kønslig
omgængelse blev ved lovændringen samlet i en ny §
225 om andet seksuelt forhold end samleje. Bestemmelserne i bl.a.
§§ 216, 218-219, 222 og 223 om "samleje" blev samtidig
udvidet til ud over vaginalt samleje også at omfatte analt
samleje, jf. de almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L
141 af 6. februar 2013, pkt. 3.2.4. Det foreslås derfor, at
henvisningen til straffelovens dagældende §§ 224 og
225, jf. §§ 216 og 217, i udlændingelovens §
9, stk. 10 og § 9 j, stk. 4, erstattes af en henvisning til
straffelovens § 225, jf. § 216, stk. 1. Det
foreslås endvidere, at henvisningen i udlændingelovens
§ 9, stk. 19, til straffelovens dagældende §§
224 og 225, jf. §§ 216-219, 222 eller 223, erstattes af
en henvisning til straffelovens § 225, jf. §§ 216,
218-219, 222 eller 223. Det foreslås endelig, at henvisningen
i udlændingelovens § 22, stk. 1, nr. 6, til
straffelovens dagældende §§ 224 og 225, jf.
§§ 216 og 222, erstattes af en henvisning til
straffelovens § 225, jf. §§ 216 og 222.
Straffelovens dagældende
§ 228, stk. 1, om rufferi m.v. blev flyttet til straffelovens
§ 233, stk. 1, og § 233 a. Det foreslås derfor, at
henvisningen i udlændingelovens § 9, stk. 10 og 19, og
§ 9 j, stk. 4, ændres fra straffelovens § 228 til
straffelovens § 233, stk. 1, og § 233 a.
Straffelovens dagældende
§ 228, stk. 2, om medvirken til bestemte former for erhverv
ved kønslig usædelighed blev omskrevet og flyttet til
§ 224, stk. 1. Den dagældende bestemmelse
vedrørte tilskyndelse eller bistand til en person under 21
år til at søge erhverv ved kønslig
usædelighed, samt medvirken til en persons befordring ud af
riget, for at denne i udlandet skulle drive erhverv ved
kønslig usædelighed eller benyttes til sådan
usædelighed, når den befordrede person var under 21
år eller uvidende om formålet. Den nugældende
bestemmelse i straffelovens § 224, stk. 1, vedrører
medvirken til, at en person under 18 år mod betaling eller
løfte om betaling har samleje med en kunde. Hvor
bestemmelsen tidligere var en supplerende bestemmelse om medvirken
til visse former for prostitution, vedrører bestemmelsen nu
udelukkende personer under 18 år. Det findes derfor
hensigtsmæssigt at opretholde henvisningen for så vidt
angår udlændingelovens § 9, stk. 19, om
familiesammenføring med børn, mens det foreslås
at ophæve henvisningen til bestemmelsen i
udlændingelovens § 9, stk. 10, og § 9 j, stk. 4,
idet det bemærkes, at det foreslås, at der fortsat i
disse bestemmelser skal henvises til straffelovens § 233, stk.
1, om rufferi.
Straffelovens dagældende
§ 229, stk. 1, om alfonseri blev med en sproglig modernisering
flyttet til § 233, stk. 2. Det foreslås derfor, at der i
udlændingelovens § 9, stk. 10 og 19, og § 9 j, stk.
4, henvises til § 233, stk. 2.
Straffelovens dagældende
§ 230 om optagelse af børnepornografi blev med en
sproglig modernisering og en forenkling af strafferammen flyttet
til straffelovens § 226. Det foreslås derfor, at der i
udlændingelovens § 9, stk. 19, og § 22, stk. 1, nr.
6, skal henvises til straffelovens § 226.
Straffelovens § 232 om
blufærdighedskrænkelse blev med en sproglig
modernisering og en opdeling af strafferammen videreført.
Det foreslås derfor, at der i udlændingelovens §
9, stk. 19, fortsat skal henvises til straffelovens § 232.
Straffelovens § 235 om salg
mv. af børnepornografi blev sprogligt moderniseret. Det
foreslås derfor, at der i udlændingelovens § 9,
stk. 19, og § 22, stk. 1, nr. 6, fortsat skal henvises til
straffelovens § 235.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige af betydning.
6.
Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
7.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
8.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
9.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
10.
Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslaget har
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre
Landsret, samtlige byretter, Domstolsstyrelsen, Den Danske
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, HK-Landsklubben,
Rigspolitiet, Rigsadvokaten, Foreningen af Offentlige Anklagere,
Politiforbundet i Danmark, Advokatrådet, Danske Advokater,
Amnesty International, Børnerådet, Børns
Vilkår, CFU - Centralorganisationernes Fællesudvalg,
Danmarks Biblioteksforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks
Rejsebureau Forening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Flygtningehjælp, Dansk Socialrådgiverforening,
Datatilsynet, Den Danske Helsinki-Komité for
Menneskerettigheder, Den Katolske Kirke i Danmark, DIGNITY - Dansk
Institut mod Tortur, Dokumentations- og Rådgivningscenteret
om Racediskrimination, Finansrådet, Folkehøjskolernes
Forening i Danmark, Foreningen af Udlændingeretsadvokater,
Fredsfonden, Færøernes Landsstyre, Grønlands
Selvstyre, HK/Danmark, Indvandrermedicinsk Klinik Odense
Universitetshospital, Indvandrerrådgivningen, Institut for
Menneskerettigheder, Kirkernes Integrationstjeneste, Kommunernes
Landsforening, Landsforeningen Adoption & Samfund,
Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Red Barnet, Retspolitisk
Forening, Retssikkerhedsfonden, Røde Kors, Rådet for
Etniske Minoriteter, Samarbejdsgruppen om Børnekonventionen,
SOS mod Racisme, Udlændingenævnet, Ægteskab uden
Grænser og 3F.
| 11. Sammenfattende skema | | | Positive konsekvenser/ Mindreudgifter | Negative konsekvenser/Merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen af betydning | Ingen af betydning | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen af betydning | Ingen af betydning | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Det foreslås at ændre
boligkravet, således at der fremover stilles krav om, at den
herboende råder over en selvstændig bolig. Det
medfører, at det ikke længere vil være muligt at
opfylde boligkravet ved at leje værelser i eksempelvis sine
forældres ejerbolig, medmindre den udlejede del af boligen i
sig selv fremstår som en selvstændig bolig. Der skal
ved vurderingen af, om der foreligger en selvstændig bolig,
hovedsagelig lægges vægt på, om der er en
selvstændig indgang til boligen, og om boligen fremstår
som en enhed.
Boligkravet vil kunne være
opfyldt, selv om boligen ikke har eget køkken og/eller
toilet. Dette kan eksempelvis være tilfældet, hvis den
herboende ægtefælle mv. råder over et
kollegieværelse eller et klubværelse.
Forslaget vil endvidere
indebære, at fremleje af en bolig fremover vil kunne opfylde
boligkravet. Låneaftaler, hvorved forstås aftaler om
vederlagsfri overdragelse af brugsretten, vil fortsat ikke kunne
opfylde boligkravet.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 3.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr.
2-5
Der foreslås en række
henvisningsændringer af overvejende teknisk karakter som
følge af vedtagelsen af lov nr. 633 af 12. juni 2013,
hvorved bl.a. straffelovens kapitel 24 om seksualforbrydelser blev
ændret.
Der henvises til pkt. 4.2. i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr.
6
Det foreslås, at pligten til
at orientere den relevante kommunalbestyrelse om udstedelse af
registreringsbevis og opholdskort, jf. udlændingelovens
§ 6 og EU-opholdsbekendtgørelsen, fremover skal
påhvile Statsforvaltningen.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 2.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr.
7
Det foreslås
præciseret, at Udlændingestyrelsen - hvis der i
forbindelse med et afslag på en ansøgning om
tidsubegrænset opholdstilladelse meddeles forlængelse
af en allerede eksisterende tidsbegrænset opholdstilladelse -
skal orientere den relevante kommunalbestyrelse herom i forbindelse
med orienteringen om afslaget på tidsubegrænset
opholdstilladelse.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 2.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås i stk. 1, at loven skal træde i kraft den
1. juni 2015.
Det foreslås i stk. 2, at justeringen af boligkravet som
udgangspunkt ikke skal finde anvendelse for udlændinge, som
inden lovens ikrafttræden har indgivet ansøgning om
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 1,
nr. 1-3, og § 9 c, stk. 1, herunder i forhold til sager om
inddragelse samt ansøgninger om forlængelse. For
sådanne udlændinge finder de hidtil gældende
regler som udgangspunkt anvendelse, hvilket medfører, at
boligkravet fortsat vil kunne opfyldes ved, at den herboende
råder over sin egen bolig.
Det foreslås dog, at
også en udlænding, der inden lovens foreslåede
ikrafttræden har indgivet ansøgning om
opholdstilladelse, vil kunne opfylde boligkravet ved at råde
over en selvstændig bolig, jf. den foreslåede
bestemmelse i lovens § 1, stk. 1, og bemærkningerne
hertil. Det vil eksempelvis medføre, at boligkravet i
forhold til en forlængelse af en tidsbegrænset
opholdstilladelse, som er meddelt på grundlag af en
ansøgning, der er indgivet før lovens
foreslåede ikrafttræden - i modsætning til efter
gældende ret - efter omstændighederne vil kunne
opfyldes ved fremleje.
Det foreslås i stk. 3, at ændringen i forhold til,
hvilke bestemmelser i straffeloven der henvises til i de
nævnte bestemmelser i udlændingeloven, skal finde
anvendelse, hvis overtrædelsen er begået efter lovens
ikrafttræden, dvs. den 1. juni 2015 eller senere. Hvis det
relevante strafbare forhold er begået før den 1. juni
2015, finder de hidtil gældende regler anvendelse.
De bestemmelser, som foreslås
ændret ved forslagets § 1, nr. 2-4, vedrører den
situation, hvor en herboende udlænding eller dennes
ægtefælle eller samlever er dømt for en
overtrædelse af forskellige bestemmelser i straffeloven, som
er begået mod henholdsvis en samlever eller
ægtefælle, børn eller en au pair, og som
medfører, at den pågældendes samlever eller
ægtefælle, børn eller au pair som udgangspunkt
er afskåret fra at få meddelt opholdstilladelse i en
periode på 10 år, efter den herboende eller dennes
samlever eller ægtefælle ved endelig dom er straffet
for overtrædelsen.
Det medfører eksempelvis, at
hvis en herboende udlænding vedrørende et forhold
begået mod sin ægtefælle eller samlever
før den 1. juli 2013 er dømt efter straffelovens
dagældende § 217, kan der som udgangspunkt ikke meddeles
opholdstilladelse til den pågældendes
ægtefælle eller samlever i 10 år efter endelig
dom.
Til § 3
Bestemmelsen vedrører lovens
territoriale gyldighed og indebærer, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland, men ved
kongelig anordning helt eller delvis kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske eller grønlandske forhold
tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1021 af 19. september 2014, som
ændret ved lov nr. 572 af 31. maj 2010 og lov nr. 1616 af 26.
december 2013, foretages følgende ændringer: | | | | § 9. | | | Stk. 1-5.
(Udelades) | | | Stk. 6.
Opholdstilladelse efter stk. 1, nr. 1, skal, medmindre
særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed, taler
derimod, betinges af, at den herboende person godtgør at
råde over sin egen bolig af rimelig størrelse, jf.
stk. 27. | | 1. I § 9, stk. 6,
§ 9, stk. 15, 3. pkt., § 9, stk. 20, 3. pkt., § 9,
stk. 27, 3. pkt., § 19, stk. 1, nr. 6, 1. pkt., og to
steder i § 19, stk. 1, nr. 7, 1.
pkt., ændres »sin egen bolig« til:
»en selvstændig bolig«. | Stk. 7-9.
(Udelades) | | | Stk. 10.
Opholdstilladelse efter stk. 1, nr. 1, kan, medmindre ganske
særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed, taler
derfor, ikke gives, såfremt den herboende person inden for en
periode på 10 år inden tidspunktet for
afgørelsen for et eller flere forhold begået mod en
ægtefælle eller samlever ved endelig dom er
idømt betinget eller ubetinget frihedsstraf eller anden
strafferetlig retsfølge, der indebærer eller giver
mulighed for frihedsberøvelse, for en lovovertrædelse,
der ville have medført en straf af denne karakter, for
overtrædelse af straffelovens §§ 213, 216 eller
217, §§ 224 eller 225, jf. §§ 216 eller 217,
eller § 228, § 229, stk. 1, §§ 237, 244-246,
250, 260, 261, 262 a eller 266. | | 2. I § 9, stk.
10, ændres »§§ 213, 216 eller §
217, §§ 224 eller 225, jf. §§ 216 eller 217,
eller § 228, § 229, stk. 1, §§ 237« til:
»§ 213, § 216, stk. 1, § 225, jf. § 216,
stk. 1, § 233, stk. 1 og 2, §§ 233 a,
237«. | Stk. 11-14.
(Udelades) | | | Stk. 15.
Opholdstilladelse efter stk. 1, nr. 2, kan, såfremt
væsentlige hensyn taler derfor, betinges af, at den herboende
person ikke modtager hjælp efter lov om aktiv socialpolitik
eller integrationsloven, i tiden indtil ansøgeren meddeles
tidsubegrænset opholdstilladelse. 1. pkt. omfatter dog ikke
hjælp i form af enkeltstående ydelser af mindre
beløbsmæssig størrelse, der ikke er direkte
relateret til forsørgelse, eller ydelser, der må
sidestilles med løn eller pension eller træder i
stedet herfor. Opholdstilladelse efter stk. 1, nr. 2, kan
endvidere, såfremt væsentlige hensyn taler derfor,
betinges af, at den herboende person godtgør at råde
over sin egen bolig af rimelig størrelse, jf. stk. 27. | | | Stk. 16-18.
(Udelades) | | | Stk. 19.
Opholdstilladelse efter stk. 1, nr. 2, kan, medmindre ganske
særlige grunde, herunder hensynet til familiens enhed, taler
derfor, ikke gives, såfremt den i Danmark fastboende person
eller dennes ægtefælle eller samlever inden for en
periode på 10 år inden tidspunktet for
afgørelsen for et eller flere forhold begået mod et
eller flere mindreårige børn ved endelig dom er
idømt betinget eller ubetinget frihedsstraf eller anden
strafferetlig retsfølge, der indebærer eller giver
mulighed for frihedsberøvelse, for en lovovertrædelse,
der ville have medført en straf af denne karakter, for
overtrædelse af straffelovens § 210, stk. 1 eller 3, jf.
stk. 1, §§ 213, 215-219, 222 eller 223, §§ 224
eller 225, jf. §§ 216-219, 222 eller 223, eller §
228, § 229, stk. 1, §§ 230, 232, 235, 237, 244-246,
250, 260, 261, § 262 a, stk. 2, eller § 266. | | 3. I § 9, stk. 19, ændres
»215-219, 222 eller 223, §§ 224 eller 225, jf.
§§ 216-219, 222 eller 223, eller § 228, § 229,
stk. 1, §§ 230, 232« til: »215, 216, 218,
219, 222, 223, § 224, stk. 1, § 225, jf. §§
216, 218, 219, 222, 223 eller § 224, stk. 1, §§ 226,
232, § 233, stk. 1 og 2, §§ 233 a«. | Stk. 20.
Opholdstilladelse efter stk. 1, nr. 3, skal, når
opholdstilladelsen gives som led i et plejeforhold eller med
henblik på ophold hos barnets nærmeste familie,
betinges af, at den herboende person påtager sig at
forsørge ansøgeren, og at den herboende person ikke
modtager hjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller
integrationsloven, i tiden indtil ansøgeren meddeles
tidsubegrænset opholdstilladelse. 1. pkt. omfatter dog ikke
hjælp i form af enkeltstående ydelser af mindre
beløbsmæssig størrelse, der ikke er direkte
relateret til forsørgelse, eller ydelser, der må
sidestilles med løn eller pension eller træder i
stedet herfor. Opholdstilladelse efter stk. 1, nr. 3, skal,
når opholdstilladelsen gives med henblik på ophold hos
barnets nærmeste familie, endvidere betinges af, at den
herboende person godtgør at råde over sin egen bolig
af rimelig størrelse, jf. stk. 27. | | | Stk. 21-26.
(Udelades) | | | Stk. 27.
Kommunalbestyrelsen afgiver efter anmodning fra
Udlændingestyrelsen en udtalelse om den herboende persons
boligforhold, herunder antallet af beboelsesrum og beboere i
boligen. Kommunalbestyrelsen kan uden samtykke fra den herboende
person til brug for sin udtalelse efter 1. pkt. samkøre Det
Fælleskommunale Persondatasystem med Bygnings- og
Boligregistret (BBR) med det formål at tilvejebringe
oplysning om antallet af beboelsesrum i boligen og antallet af
beboere, der er tilmeldt den pågældende adresse.
Justitsministeren fastsætter nærmere regler om,
hvornår det kan anses for godtgjort, at den herboende person
råder over sin egen bolig af rimelig størrelse, jf.
stk. 6, stk. 15, 2. pkt., og stk. 20, 2. pkt., og om
kommunalbestyrelsens udtalelse efter 1. pkt. | | | Stk. 28-37.
(Udelades) | | | | | | § 9 j | | | Stk. 1-3.
(Udelades) | | | Stk. 4.
Opholdstilladelse efter stk. 1 kan, medmindre særlige
grunde taler derfor, ikke gives, hvis værtspersonen eller
dennes ægtefælle eller samlever inden for en periode
på 10 år inden tidspunktet for afgørelsen for et
eller flere forhold begået mod en person, der på
gerningstidspunktet var au pair hos den domfældte, ved
endelig dom er idømt betinget eller ubetinget frihedsstraf
eller anden strafferetlig retsfølge, der indebærer
eller giver mulighed for frihedsberøvelse, for en
lovovertrædelse, der ville have medført en straf af
denne karakter, for overtrædelse af straffelovens
§§ 216 eller 217, §§ 224 eller 225,
jf. §§ 216 eller 217, eller § 228,
§ 229, stk. 1, eller §§ 237, 244-246,
250, 260, 261, 262 a eller 266. | | 4. I § 9 j, stk. 4, ændres
»§§ 216 eller 217, §§ 224 eller 225, jf.
§§ 216 eller 217, eller § 228, § 229, stk. 1,
eller §§« til: »§ 216, stk. 1, §
225, jf. § 216, stk. 1, § 233, stk. 1 og 2, §§
233 a,«. | Stk. 5-7.
(Udelades) | | | | | | § 19. En
tidsbegrænset opholdstilladelse kan inddrages: | | | Nr. 1-5. (Udelades) | | | 6) | Når opholdstilladelsen er betinget
af, at en herboende person godtgør at råde over sin
egen bolig af rimelig størrelse, jf. § 9, stk. 6, stk.
15, 3. pkt., og stk. 20, 3. pkt., og den herboende person ikke
længere kan godtgøre dette. Bestemmelserne i § 9,
stk. 27, finder tilsvarende anvendelse. | | | 7) | Når opholdstilladelsen ikke er
betinget af, at en herboende person godtgør at råde
over sin egen bolig af rimelig størrelse, fordi
særlige grunde taler derimod, jf. § 9, stk. 6, stk. 15,
3. pkt., og stk. 20, 3. pkt., og disse særlige grunde ikke
længere foreligger, og den herboende person ikke kan
godtgøre at råde over sin egen bolig af rimelig
størrelse. Bestemmelserne i § 9, stk. 27, finder
tilsvarende anvendelse. | | | Nr. 8-11. (Udelades) | | | Stk. 2-11.
(Udelades) | | | | | | § 22. En
udlænding, som har haft lovligt ophold her i landet i mere
end de sidste 9 år, og en udlænding med
opholdstilladelse efter § 7 eller § 8, stk. 1 eller 2,
som har haft lovligt ophold her i landet i mere end de sidste 8
år, kan udvises, hvis | | | Nr. 1-5. (Udelades) | | | 6) | udlændingen efter bestemmelser i
straffelovens kapitel 12 og 13 eller efter straffelovens §
119, stk. 1 og 2 og stk. 3, 2. pkt., jf. 1. pkt., § 123,
§ 136, § 180, § 181, § 183, stk. 1 og 2, §
183 a, § 184, stk. 1, § 186, stk. 1, § 187, stk. 1,
§ 193, stk. 1, § 208, stk. 1, § 210, stk. 1 og 3,
jf. stk. 1, § 215, § 216, § 222, §§ 224 og
225, jf. §§ 216 og 222, § 230, § 235, §
237, § 244, § 245, § 245 a, § 246, § 250,
§ 252, stk. 1 og 2, § 261, stk. 2, § 262 a, §
276, jf. § 286, §§ 278-283, jf. § 286, §
279, jf. § 285, hvis forholdet angår socialt bedrageri,
§ 288, § 289, § 289 a, § 290, stk. 2, §
291, stk. 1, jf. stk. 4, eller § 291, stk. 2, idømmes
ubetinget frihedsstraf eller anden strafferetlig retsfølge,
der indebærer eller giver mulighed for
frihedsberøvelse, for en lovovertrædelse, der ville
have medført en straf af denne karakter, | | 5. I § 22, stk. 1, nr. 6, ændres
»§ 216, § 222, §§ 224 og 225, jf.
§§ 216 og 222, § 230, § 235« til:
»§ 216, § 222, § 225, jf. §§ 216 og
222, § 226, § 235« | Nr. 7-8. (Udelades) | | | | | | § 44 a.
Udlændingestyrelsen og Styrelsen for Fastholdelse og
Rekruttering videregiver uden udlændingens samtykke til
kommunalbestyrelsen for den kommune, hvor udlændingen bor
eller opholder sig, eller hvortil udlændingen visiteres, jf.
integrationslovens § 10, stk. 1, eller flytter fra udlandet,
oplysninger om, | | 6. I § 44 a, stk. 1, ændres »og
Styrelsen for Fastholdelse og Rekruttering« til: »,
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering og
Statsforvaltningen«. | 1) | at udlændingen er meddelt
registreringsbevis eller opholdskort i medfør af
EU-reglerne, jf. § 6, eller opholdstilladelse efter
§§ 7-9 f eller 9 i-9 n eller er fritaget for
opholdstilladelse efter § 5, stk. 2, | | 7. § 44 a, stk. 1, nr. 2, ophæves og
i stedet indsættes: | 2) | at udlændingen er meddelt
tidsubegrænset opholdstilladelse eller afslag herpå,
eller | | »2) | at udlændingen er meddelt
tidsubegrænset opholdstilladelse eller afslag
herpå, | 3) | at udlændingens opholdstilladelse er
nægtet forlænget, er bortfaldet eller er
inddraget. | | 3) | at udlændingen er meddelt
tidsbegrænset opholdstilladelse efter afslag på
tidsubegrænset opholdstilladelse, jf. nr. 2,
eller«. | Stk. 2-11.
(Udelades) | | Nr. 3 bliver herefter nr. 4. | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juni 2015. | | | Stk. 2. §
1, nr. 1, finder ikke anvendelse i sager, hvor der før
lovens ikrafttræden er indgivet ansøgning om
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 1,
nr. 1-3, eller § 9 c, stk. 1, og hvor det godtgøres, at
der rådes over egen bolig efter udlændingelovens §
9, stk. 6, § 9, stk. 15, 3. pkt., § 9, stk. 20, 3. pkt.,
§ 19, stk. 1, nr. 6, 1. pkt., og § 19, stk. 1, nr. 7, 1.
pkt. For sådanne sager finder de hidtil gældende regler
anvendelse. Stk. 3. Lovens
§ 1, nr. 2-5, finder anvendelse, hvis det strafbare forhold er
begået den 1. juni 2015 eller senere. Hvis det strafbare
forhold er begået før den 1. juni 2015, finder de
hidtil gældende regler anvendelse. | | | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger. |
|