Betænkning afgivet af Udvalget for
Udlændinge- og Integrationspolitik den 17. marts 2015
1. Ændringsforslag
Justitsministeren har stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. december
2014 og var til 1. behandling den 18. december 2014. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for
Udlændinge- og Integrationspolitik.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 23. oktober 2014 dette udkast til
udvalget, jf. UUI alm. del - bilag 5. Den 3. december 2014 sendte
justitsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 10
spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret. 3 af udvalgets
spørgsmål til justitsministeren og dennes svar
herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af DF) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Venstres medlemmer af udvalget noterer med
tilfredshed, at regeringen vil foretage en justering af boligkravet
i forbindelse med familiesammenføring. Det er et forhold,
som ligeledes er behandlet i Venstres udlændingeudspil
»Danmark for dem der kan og vil«, hvorfor V
støtter regeringens lovforslag. Ifølge de
nuværende regler gælder det, at når en person
skal familiesammenføres, stilles der en række krav til
boligforhold, f.eks. at man skal have en lejekontrakt af minimum 3
års varighed, og det er i konflikt med de regler for
fremleje, der i øvrigt gælder på
boligmarkedet.
Enhedslistens medlemmer af udvalget hilser
det velkommen, at de meget stive boligkrav i
familiesammenføringssager opblødes, så det
bliver muligt for par at fremleje en bolig og at få godkendt
en tidsbegrænset lejekontrakt af ned til halvandet års
varighed inden for rammerne af familiesammenføringsreglernes
boligkrav. EL forventer, at denne ændring kan føre
til, at vi fremover vil se færre af de helt urimelige sager,
hvor velfungerende og velintegrerede dansk-udenlandske familier
kommer i klemme på grund af en detalje i en lejekontrakt, der
på ingen måde har betydning for familiens integration.
I forhold til lovforslagets bestemmelser om, at kun
selvstændige boliger med egen indgang fremover opfylder
boligkravet, ser EL ikke noget påtrængende behov for
denne skærpelse af reglerne. EL vælger alligevel ud fra
en samlet betragtning at støtte lovforslaget. Det sker bl.a.
i lyset af svaret på spørgsmål 1, hvoraf det
fremgår, at det hidtidige boligkrav finder anvendelse i
forhold til ansøgninger om familiesammenføring
indgivet før lovens foreslåede ikrafttræden -
også i forbindelse med forlængelser. Endvidere
hæfter partiet sig ved svarene på
spørgsmål 2 og 7, hvoraf det fremgår, at der
ikke, for så vidt angår kollektiver og
bofællesskaber, er tilsigtet nogen ændring af
boligkravet.
Et mindretal i
udvalget (DF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3.behandling. Mindretallet
støtter det stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
betragter lovforslaget som en unødvendig lempelse af
reglerne på familiesammenføringsområdet,
især i den nuværende situation, hvor indvandringen er
ude af kontrol, og hvor antallet, der bliver
familiesammenført til Danmark, er stigende. DF ønsker
i modsætning til et flertal i Folketinget at stramme
familiesammenføringsreglerne.
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af justitsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) Nr. 6
affattes således:
»6. I §
44 a, stk. 1, ændres »og Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering« til: », Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering og
Statsforvaltningen«.«
[Konsekvensændring som
følge af lov nr. 1488 af 23. december 2014]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget foreslås
en teknisk ændring af lovforslaget som følge af lov
nr. 1488 af 23. december 2014, hvorved »Styrelsen for
Fastholdelse og Rekruttering« overalt i udlændingeloven
blev ændret til »Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering«.
Trine Bramsen (S) Troels Ravn (S)
fmd. Karen J. Klint (S) Lennart
Damsbo-Andersen (S) Anne Sina (S) Ole Hækkerup (S) Jeppe
Bruus (S) Liv Holm Andersen (RV) Lotte Rod (RV) Marlene Borst
Hansen (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Pernille Vigsø
Bagge (SF) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Pernille Skipper (EL)
Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Jakob Engel-Schmidt (V) Martin
Geertsen (V) Karen Ellemann (V) Michael Aastrup Jensen (V) Fatma
Øktem (V) Karen Jespersen (V) Karsten Lauritzen (V) Inger
Støjberg (V) Martin Henriksen (DF) Peter Skaarup (DF) nfmd. Christian Langballe (DF) Marie
Krarup (DF) Anders Samuelsen (LA) Mai Mercado (KF)
Alternativet, Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Alternativet (ALT) | 1 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 87
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra justitsministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Ændringsforslag, fra
justitsministeren | 4 | Godkendt tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget | 5 | Udkast til betænkning | 6 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 87
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvordan det nye krav om
selvstændig bolig med egen indgang vil blive
håndhævet i forhold til familiesammenførte par,
der har fået en familiesammenføringstilladelse
på baggrund af de hidtidige krav, men som ikke opfylder
lovforslagets krav, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm., om et familiesammenført par
kan leve op til lovforslagets boligkrav, hvis parret bor i
bofællesskab eller kollektiv med andre voksne, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvorfor det foreslås at
nedsætte varigheden af en lejekontrakt til netop 1 år
og 6 måneder, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm. om at dele forslaget, således at
de dele af forslaget, der medfører en lempelse af kravet
til, at man skal have en bolig af mere permanent karakter,
udskilles fra det nuværende forslag, til justitsministeren,
og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om at præcisere de justeringer,
forslaget lægger op til, som følge af ændringer
af straffelovens kapitel 24, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 6 | Spm. om at redegøre nærmere
for forslagets økonomiske eller administrative konsekvenser
for det offentlige, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm. om, hvilke omstændigheder der
eksempelvis vil kunne betyde, at boligkravet er opfyldt for et par,
der bor i kollektiv eller bofællesskab, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm., om det er en forudsætning, for
at et par, der bor i bofællesskab eller kollektiv, kan
opfylde boligkravet, at de har egen indgang til deres del af
boligen, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 9 | Spm. om, hvor stor en del af de personer,
der efter de gældende regler har fået
familiesammenføring, opfylder boligkravet i kraft af et
lejet værelse hos den herboendes forældre, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 10 | Spm., om par, der søger
familiesammenføring, vil kunne opfylde lovforslagets
boligkrav ved at eje eller leje en bolig, hvor de udlejer eller
fremlejer et værelse uden egen indgang til den herboendes
forældre, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
|
Bilag 2
3 af udvalgets spørgsmål til
justitsministeren og dennes svar herpå
Spørgsmålene og justitsministerens svar herpå
er optrykt efter ønske fra EL.
Spørgsmål 1:
Vil ministeren redegøre for, hvordan
det nye krav om selvstændig bolig med egen indgang vil blive
håndhævet i forhold til familiesammenførte par,
der har fået en familiesammenføringstilladelse
på baggrund af de hidtidige krav, men som ikke opfylder
lovforslagets krav, eftersom de har lejet en bolig uden egen
indgang, herunder om de pågældende vil blive bedt om at
fraflytte deres nuværende bolig, eller om den
familiesammenførte ægtefælle risikerer at miste
opholdstilladelsen, samt hvilken tidsfrist sådanne par vil
få til at bringe forholdene i overensstemmelse med
lovforslagets bestemmelser?
Svar:
Det fremgår af lovforslagets § 2,
stk. 2, 1. pkt., at de foreslåede justeringer af boligkravet
ikke vil finde anvendelse i sager, hvor der før lovens
ikrafttræden er indgivet ansøgning om
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 1,
nr. 1-3, eller § 9 c, stk. 1, og hvor det godtgøres, at
der rådes over egen bolig efter udlændingelovens §
9, stk. 6, § 9, stk. 15, 3. pkt., § 9, stk. 20, 3. pkt.,
§ 19, stk. 1, nr. 6, 1. pkt., og § 19, stk. 1, nr. 7, 1.
pkt. Det fremgår endvidere af lovforslaget § 2, stk. 2,
2. pkt., at for sådanne sager finder de hidtil gældende
regler anvendelse.
Det fremgår herom af
bemærkningerne til § 2, stk. 2, at det foreslås,
at justeringen af boligkravet som udgangspunkt ikke skal finde
anvendelse for udlændinge, som inden lovens
ikrafttræden har indgivet ansøgning om
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9, stk. 1,
nr. 1-3, og § 9 c, stk. 1, herunder i forhold til sager om
inddragelse samt ansøgninger om forlængelse.
For sådanne udlændinge finder de
hidtil gældende regler som udgangspunkt anvendelse, hvilket
medfører, at boligkravet fortsat vil kunne opfyldes ved, at
den herboende råder over sin egen bolig. Det foreslås
dog, at også en udlænding, der inden lovens
foreslåede ikrafttræden har indgivet ansøgning
om opholdstilladelse, vil kunne opfylde boligkravet ved at
råde over en selvstændig bolig, jf. den
foreslåede bestemmelse i lovens § 1, stk. 1, og
bemærkningerne hertil. Det vil eksempelvis medføre, at
boligkravet i forhold til en forlængelse af en
tidsbegrænset opholdstilladelse, som er meddelt på
grundlag af en ansøgning, der er indgivet før lovens
foreslåede ikrafttræden - i modsætning til efter
gældende ret - efter omstændighederne vil kunne
opfyldes ved fremleje.
Hvis der således er meddelt en
opholdstilladelse på baggrund af en ansøgning, som er
indgivet før lovens foreslåede ikrafttræden,
hvor boligkravet er opfyldt ved, at der rådes over egen
bolig, vil denne bolig fortsat kunne opfylde kravet - også i
forbindelse med eventuelle forlængelser af den nævnte
tilladelse.
Spørgsmål 2:
Vil ministeren oplyse, om et
familiesammenført par kan leve op til lovforslagets
boligkrav, hvis parret bor i bofællesskab eller kollektiv med
andre voksne? Og vil ministeren i benægtende fald oplyse, om
det ud fra integrations- eller migrationspolitiske overvejelser
skulle være mindre hensigtsmæssigt, at
familiesammenførte vælger denne boform.
Svar:
Som det fremgår af bemærkningerne
til lovforslagets § 1, nr. 1, skal der ved vurderingen af, om
der foreligger en selvstændig bolig, hovedsagelig
lægges vægt på, om der er en selvstændig
indgang til boligen, og om boligen fremstår som en enhed. Det
fremgår endvidere, at boligkravet vil kunne være
opfyldt, selv om boligen ikke har eget køkken og/eller
toilet. Dette kan eksempelvis være tilfældet, hvis den
herboende ægtefælle mv. råder over et
kollegieværelse eller et klubværelse.
Boligkravet vil efter lovforslaget
således som hidtil tillige efter omstændighederne kunne
opfyldes ved, at den herboende råder over en bolig i et
bofællesskab eller i et kollektiv.
Spørgsmål 7:
Under henvisning til svaret på
spørgsmål nr. 2 ønskes oplyst, hvilke
omstændigheder der eksempelvis vil kunne betyde, at
boligkravet er opfyldt for et par, der bor i kollektiv eller
bofællesskab.
Svar:
Som det fremgår af besvarelsen af
spørgsmål nr. 2 til lovforslaget, er der ikke ved
lovforslaget tilsigtet en ændring af, hvorvidt boligkravet
vil kunne opfyldes ved at råde over en bolig i et kollektiv
eller i et bofællesskab. Der henvises i øvrigt til
bekendtgørelse nr. 814 af 20. juli 2004, som ændret
ved bekendtgørelse nr. 123 af 21. januar 2009, om opfyldelse
af boligkravet i familiesammenføringssager og om
kommunalbestyrelsens udtalelse om referencens boligforhold.