Skriftlig fremsættelse (27. november
2014)
Miljøministeren (Kirsten
Brosbøl):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
betalingsregler for spildevandsforsyningsselskaber mv., lov om
miljøbeskyttelse og lov om vandsektorens organisering og
økonomiske forhold (Afdragsordning, finansiering og
fristfastsættelse ved påbud om forbedret
spildevandsrensning samt drift og vedligeholdelse af anlæg
til spildevandshåndtering)
(Lovforslag nr. L 86)
Mange vandløb og søer i
Danmark lever ikke op til de miljømål, der er fastsat
i lovgivningen, og forurening fra enkeltejendomme lokalt giver
et betydeligt bidrag til forureningen af disse vandområder.
Derfor er der behov for en øget rensning af spildevandet i
det åbne land.
Indsatsen over for spildevandsudledningerne
i det åbne land blev besluttet af Folketinget i 1997.
Indsatsen har ikke været gennemført i den forventede
takt, og der kan nu konstateres et større efterslæb.
Regeringen har derfor i vandplanerne fastsat, at der inden udgangen
af 2015 skal gennemføres en indsats over for ca. 35.000
ejendomme enten ved, at rensningen forbedres på de enkelte
ejendomme eller ved, at de kloakeres.
Der har været nogle tilfælde,
hvor borgere er blevet politianmeldt, fordi de ikke kunne betale
for at tilslutte sig kloaknettet eller på anden måde
forbedre spildevandsrensningen på deres grund. Regeringen
ønsker ikke at straffe ejendomsejere for at være
fattige, og derfor har regeringen udarbejdet en lovforslag med en
model, der kan hjælpe de mest økonomisk trængte
husejere.
Regeringen foreslår en ordning,
hvorefter ejendomsejere med en årlig husstandsindkomst under
300.000 kr. (ekskl. tillæg for hjemmeboende børn)
får adgang til følgende:
? Minimumsfrist
på 3 år i påbud fra kommunen om forbedret
spildevandsrensning og
? Afdragsordning,
hvorefter spildevandsselskabet etablerer det påbudte
spildevandsanlæg og tilbyder ejendomsejeren en
afdragsordning, der løber over 20 år til en samlet
rente på aktuelt 5,9 %.
Minimumsfrist og afdragsordning
gælder ikke for ejendomsejere, som har modtaget påbud
om separatkloakering.
Det er hensigten, at afdragsordningen
økonomisk skal hvile i sig selv, og eventuelle tab vil
derfor i første omgang blive søgt dækket af de
øvrige låntagere i afdragsordningen. Opstår der
et samlet tab for spildevandsselskabet på
låneordningen, kan tabet dernæst udlignes over
spildevandstaksterne for selskabets øvrige tilsluttede
vandforbrugere.
Hjælpeordningen udgør
ét af to elementer i lovforslaget.
Lovforslagets andet element går ud
på, at spildevandsselskaberne får mulighed for at
tilbyde alle, som er tilsluttet kloak, at overtage drift og
vedligeholdelse af kloakledninger på den private grund mod
betaling. Herved kan spildevandsselskabernes ekspertise udnyttes
til at forbedre og effektivisere håndtering og rensning af
spildevand til gavn for miljøet.
Der er tale om en privatretlig aftale, som
frit kan indgås mellem parterne, og som desuden kan
være attraktiv i kommuner, der gennemfører
separatkloakering.
Denne del af lovforslaget skal ligeledes
hvile i sig selv i det enkelte spildevandsselskab, idet
øvrige tilsluttede ejendomsejere ikke bidrager til
ordningen. Det er frivilligt for det enkelte spildevandsselskab, om
det ønsker at indføre en sådan
abonnementsordning i selskabets forsyningsområde.
Lovforslaget træder i kraft den 1.
februar 2015.
Idet jeg i øvrigt kan henvise til
lovforslaget med tilhørende bemærkninger, skal jeg
anbefale forslaget til Folketingets velvillige behandling.