Fremsat den 26. november 2014 af
beskæftigelsesministeren (Henrik Dam Kristensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om retsforholdet
mellem arbejdsgivere og funktionærer
(Forenkling vedrørende
fratrædelsesgodtgørelse)
§ 1
I lov om retsforholdet mellem arbejdsgivere og
funktionærer, jf. lovbekendtgørelse nr. 81 af 3.
februar 2009, som ændret ved § 5 i lov nr. 647 af 12.
juni 2013, foretages følgende ændring:
1. § 2
a affattes således:
Ȥ 2
a. Såfremt en funktionær, der har været
uafbrudt beskæftiget i samme virksomhed i 12 eller 17
år, opsiges, skal arbejdsgiveren ved funktionærens
fratræden udrede et beløb svarende til henholdsvis 1
eller 3 måneders løn.
Stk. 2. Stk. 1 finder
tilsvarende anvendelse i tilfælde af uberettiget
bortvisning.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. februar 2015.
Stk. 2. Loven finder
anvendelse på opsigelser, der finder sted efter lovens
ikrafttræden.
§ 3
Loven gælder ikke for Grønland, men
kan ved kongelig anordning sættes i kraft for Grønland
med de afvigelser, som de særlige grønlandske forhold
tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Indledning og baggrund
Den 12. oktober 2010 afgjorde EU-Domstolen sag
C-499/08, den såkaldte »Ole Andersen-sag«. Sagen
omhandlede funktionærlovens § 2 a, stk. 3, om
fratrædelsesgodtgørelse, idet EU-Domstolen fastslog,
at den praksis vedrørende anvendelsen af bestemmelsen, som
hidtil havde været fulgt ved de danske domstole, var i strid
med det EU-retlige forbud mod forskelsbehandling på grund af
alder. Indtil afgørelsen af sag C-499/08 havde de danske
domstole fortolket § 2 a, stk. 3, således, at retten til
fratrædelsesgodtgørelse bortfaldt, hvis den
afskedigede funktionær havde mulighed for at overgå til
arbejdsgiverbetalt alderspension på
fratrædelsestidspunktet, uanset om den afskedigede
funktionær benyttede sig af denne mulighed eller ej.
Det følger af EU-Domstolens
afgørelse i sag C-499/08, at formålet med
funktionærlovens § 2 a om
fratrædelsesgodtgørelse - at lette overgangen til
andet arbejde for funktionærer, der blev afskediget fra en
stilling, de havde haft i mange år - er et legitimt
formål, men den undtagelse fra retten hertil, der fulgte af
§ 2 a, stk. 3, som hidtil fortolket af de danske domstole,
kunne ikke anses for proportional henset til det EU-retlige forbud
mod aldersdiskrimination. En funktionær, som fortsat
forfulgte en erhvervsmæssig karriere, skulle således
have ret til fratrædelsesgodtgørelse på lige fod
med andre afskedigede funktionærer, selvom den
pågældende funktionær havde en alder, der gav
vedkommende mulighed for at overgå til arbejdsgiverbetalt
alderspension. Som følge af afgørelsen fra
EU-Domstolen blev spørgsmålet om ændring af
§ 2 a taget op i regi af Beskæftigelsesministeriets
Implementeringsudvalg, og der blev i 2011 nedsat en arbejdsgruppe
under udvalget, som i lyset af afgørelsen fra EU-Domstolen
skulle komme med forslag til, hvordan § 2 a eventuelt kunne
ændres. Arbejdsgruppen var sammensat af repræsentanter
for organisationer, der havde sæde i Implementeringsudvalget,
samt Beskæftigelsesministeriet, som endvidere var sekretariat
for arbejdsgruppen. I arbejdsgruppen var der ikke enighed mellem
lønmodtager- og arbejdsgiversiden om rækkevidden af
EU-Domstolens afgørelse i sag C-499/08 i en dansk
sammenhæng, og der kunne heller ikke opnås enighed
mellem parterne om, hvordan § 2 a eventuelt kunne
ændres. Allerede inden arbejdet i arbejdsgruppen
påbegyndtes, og i tiden mens arbejdet i arbejdsgruppen stod
på, blev der rejst en række sager ved domstolene om,
hvordan bestemmelsen skulle anvendes i lyset af EU-Domstolens
afgørelse, og disse sager og deres mulige udfald blev
også drøftet i arbejdsgruppen som et alternativ til en
afklaring af retstilstanden gennem en ændring af
bestemmelsen.
Ved dom af 17. januar 2014 (UfR 2014.1116H)
udtalte Højesteret bl.a. følgende: »Vi finder,
at der ikke på grundlag af beskæftigelsesdirektivet,
Ole Andersen-dommen, den gældende funktionærlovs
forarbejder eller anden lovgivning kan udledes generelle faste
retningslinjer for, i hvilke tilfælde en arbejdstager skal
anses for midlertidigt at have givet afkald på alderspension
med henblik på at forfølge en erhvervsmæssig
karriere. Fastsættelse af sådanne retningslinjer vil
rejse spørgsmål af politisk karakter om den generelle
afgrænsning af retten til
fratrædelsesgodtgørelse. En sådan
afgrænsning bør mest nærliggende foretages af
lovgivningsmagten. Afgørelsen af de foreliggende sager
må derfor ske på grundlag af en konkret
bevismæssig vurdering af, om de pågældende
arbejdstagere må antages midlertidigt at have givet afkald
på alderspension med henblik på at forfølge en
erhvervsmæssig karriere. Vi finder ikke fornødent
grundlag for at ændre landsrettens bevismæssige
vurdering i de enkelte sager og tiltræder derfor landsrettens
afgørelser om krav på
fratrædelsesgodtgørelse.« På den baggrund
blev spørgsmålet om ændring af § 2 a igen
taget op i regi af Beskæftigelsesministeriets
Implementeringsudvalg. I implementeringsudvalget lykkedes det at
opnå opbakning fra alle medlemmer til den ændring af
§ 2 a, der foreslås gennemført ved dette
lovforslag.
Med den foreslåede forenkling af
bestemmelsen afklares den retsusikkerhed, som EU-Domstolens
afgørelse i sag C-499/08 har givet anledning til i relation
til funktionærer, der ved fratrædelsen havde mulighed
for at overgå til arbejdsgiverbetalt alderspension, jf. den
gældende § 2 a, stk. 3; hvis en funktionær
opfylder den foreslåede bestemmelses anciennitetskrav og
opsiges af arbejdsgiver eller bortvises uberettiget, vil
funktionæren have ret til en
fratrædelsesgodtgørelse på én eller tre
måneders løn. Det vil med den foreslåede §
2 a således ikke være nødvendigt at vurdere, om
funktionæren fortsat forfølger en erhvervsmæssig
karriere, hvilket der fx skulle tages stilling til i
Højesterets afgørelser af 17. januar 2014
vedrørende forståelsen af den gældende § 2
a i lyset af EU-Domstolens afgørelse i sag C-499/08. Som en
konsekvens af den ophævelse af undtagelsesbestemmelsen om
arbejdsgiverbetalt alderspension, der udspringer af behovet for
afklaring af retstilstanden efter afgørelsen i sag C-499/08,
foreslås det tillige at fjerne undtagelsen vedrørende
folkepension - den gældende § 2 a, stk. 2 - da
bestemmelsen herefter vil være så overskuelig og enkel
at anvende som muligt. Forenklingen af bestemmelsen forventes at
medføre en lettelse af de administrative byrder set i
forhold til den gældende § 2 a.
2.
Gældende ret
Det fremgår af funktionærlovens
§ 2 a, at såfremt en funktionær, der har
været uafbrudt beskæftiget i samme virksomhed i 12, 15
eller 18 år, opsiges, skal arbejdsgiveren ved
funktionærens fratræden udrede et beløb svarende
til henholdsvis 1, 2 eller 3 måneders løn. Det
følger af stk. 2, at bestemmelsen i stk. 1 ikke finder
anvendelse, såfremt funktionæren ved fratrædelsen
vil oppebære folkepension. Det følger af stk. 3, at
hvis funktionæren ved fratrædelsen vil oppebære
en alderspension fra arbejdsgiveren, og hvis funktionæren er
indtrådt i den pågældende pensionsordning
før det fyldte 50. år, bortfalder
fratrædelsesgodtgørelsen. Det følger af stk. 4,
at bestemmelsen i stk. 3 ikke finder anvendelse, hvis der den 1.
juli 1996 ved kollektiv overenskomst er taget stilling til
spørgsmålet om nedsættelse eller bortfald af
fratrædelsesgodtgørelsen som følge af
alderspension fra arbejdsgiveren. Endelig følger det af stk.
5, at bestemmelsen i stk. 1 finder tilsvarende anvendelse i
tilfælde af uberettiget bortvisning.
Som nævnt ovenfor, havde de danske
domstole indtil afgørelsen af sag C-499/08 fortolket §
2 a, stk. 3, således, at retten til
fratrædelsesgodtgørelse bortfaldt, hvis den
afskedigede funktionær havde mulighed for at overgå til
arbejdsgiverbetalt alderspension på
fratrædelsestidspunktet, uanset om den afskedigede
funktionær benyttede sig af denne mulighed eller ej.
3.
Lovforslaget
Med lovforslaget foreslås det, at
funktionærlovens § 2 a ændres. Bestemmelsen vil
fortsat omhandle en ret til fratrædelsesgodtgørelse
til funktionærer, der opsiges eller uberettiget bortvises af
arbejdsgiveren, og som ved fratrædelsen har været ansat
i samme virksomhed i 12 år eller derover. Men bestemmelsen
forenkles betydeligt, idet de undtagelsesbestemmelser
vedrørende pension, som findes i den gældende § 2
a, stk. 2-4, ikke indgår i den foreslåede § 2 a.
Det vil med vedtagelse af den foreslåede § 2 a ikke have
nogen betydning i relation til retten til
fratrædelsesgodtgørelse, om den pågældende
funktionær går på pension, har mulighed for at
gå på pension eller fortsat forfølger en
erhvervsmæssig karriere efter fratrædelsen. Der vil
således være tale om en ubetinget og undtagelsesfri
rettighed for funktionærer til
fratrædelsesgodtgørelse, der opfylder de i
bestemmelsen angivne grundbetingelser.
Når en funktionær, der opfylder de
i bestemmelsen angivne grundbetingelser, uden undtagelse har ret
til fratrædelsesgodtgørelse, får bestemmelsen et
andet fokus, idet fratrædelsesgodtgørelsen får
karakter af en form for belønning eller anerkendelse for
lang og tro tjeneste eller en kompenserende foranstaltning i en
situation, hvor funktionæren afskediges efter at have
arbejdet i samme virksomhed gennem mange år. Den
gældende § 2 a havde som sigte at mildne overgangen til
andet arbejde, men med den foreslåede affattelse af
bestemmelsen, hvor undtagelsesbestemmelserne omkring pension er
taget ud, er det ikke længere en del af bestemmelsens
rationale, at funktionæren fortsat skal forfølge en
erhvervsmæssig karriere. Med den foreslåede
ændring af bestemmelsen er der ikke længere grundlag
for at føre sager om, hvorvidt en funktionær, der fx
er sygemeldt eller overgår til efterløn på et
tidspunkt efter dennes fratræden, har forfulgt eller fortsat
forfølger en erhvervsmæssig karriere.
Selvom fokus for den foreslåede § 2
a er anderledes end for den gældende § 2 a, er det ikke
hensigten med lovforslaget, at der skal ske ændringer i den
øvrige praksis, der er udviklet i relation til den
gældende § 2 a. Det gælder fx praksis i relation
til, om anciennitetskravet er opfyldt, i relation til
funktionærens død i opsigelsesperioden, i relation til
ændringer i arbejdsvilkårene samt ved kontraopsigelse
fra funktionærens side. Det vil efter den foreslåede
§ 2 a fortsat være på
fratrædelsestidspunktet, at
fratrædelsesgodtgørelsen skal betales.
Med den foreslåede § 2 a sker der
yderligere ændringer i bestemmelsen med hensyn til
beløb og anciennitet. Der opereres således ikke med en
fratrædelsesgodtgørelse svarende til 2 måneders
løn, idet det foreslås, at hvis funktionæren ved
fratræden har været ansat i 12-17 år,
udgør godtgørelsen en månedsløn, mens
den foreslås fastsat til tre måneders løn, hvis
funktionæren ved fratræden har været ansat i 17
år eller derover. Samlet set vurderes ændringerne for
så vidt angår beløb og anciennitet at sikre, at
funktionærernes arbejdsgivere hverken har
nævneværdigt større eller mindre udgifter til
fratrædelsesgodtgørelse i henhold til den
foreslåede § 2 a i sammenligning med den gældende
§ 2 a.
Ændringen af § 2 a foreslås
at træde i kraft den 1. februar 2015. Det er ancienniteten
på fratrædelsestidspunktet, der er afgørende
for, om der skal betales fratrædelsesgodtgørelse, men
det er opsigelsen fra arbejdsgiverside eller den uberettigede
bortvisning, der udløser retten til
fratrædelsesgodtgørelse. En ikrafttræden den 1.
februar 2015 indebærer derfor, at spørgsmål om
fratrædelsesgodtgørelse til en funktionær, der
opsiges inden den 1. februar 2015, afgøres efter den
gældende § 2 a, uanset at fratræden først
sker efter den 1. februar 2015, mens en opsigelse, der afgives af
arbejdsgiver efter den 1. februar 2015, vil kunne udløse en
fratrædelsesgodtgørelse i henhold til den
foreslåede § 2 a.
§ 2 a indgår i sammenhæng med
funktionærlovens øvrige bestemmelser. Det er ikke med
forslaget om en ændret affattelse af § 2 a hensigten at
ændre på den måde, som § 2 a fungerer i
samspil med andre bestemmelser i funktionærloven eller i
lovgivningen i øvrigt. Således forudsættes det
fortsat at være muligt, at en funktionær, der
afskediges, kan få godtgørelse efter såvel
funktionærlovens § 2 a som funktionærlovens §
2 b, hvis betingelserne i begge bestemmelser er opfyldt.
Det i funktionærlovens § 21, stk.
1, knæsatte princip om, at lovens bestemmelser ikke ved
aftale kan fraviges til ugunst for funktionæren, vil
også gælde i relation til den foreslåede § 2
a. Overenskomstbestemmelser, der måtte stille
funktionæren ringere med hensyn til
fratrædelsesgodtgørelse end den foreslåede
§ 2 a, vil således ikke kunne gøres
gældende overfor en funktionær.
Overenskomstbestemmelser, der måtte give funktionæren
en bedre retsstilling end efter den foreslåede § 2 a,
vil derimod fortsat kunne finde anvendelse. Det samme princip
gælder i forhold til individuelle aftaler.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have
nævneværdige økonomiske konsekvenser for det
offentlige. Lovforslaget forventes samlet at udgøre en
lettelse af de administrative byrder, der er forbundet med
funktionærers ret til fratrædelsesgodtgørelse,
idet det tydeligt fremgår, hvornår der er opnået
ret til en fratrædelsesgodtgørelse.
6.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
mv.
Lovforslaget vurderes ikke at have
nævneværdige økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet. Lovforslaget forventes at udgøre en lettelse
af de administrative byrder, der er forbundet med
funktionærers ret til fratrædelsesgodtgørelse,
idet det tydeligt fremgår, hvornår der er opnået
ret til en fratrædelsesgodtgørelse.
7.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget forventes at udgøre en
lettelse af de administrative byrder, der er forbundet med
funktionærers ret til fratrædelsesgodtgørelse,
idet det vil være tydeligt for funktionæransatte,
hvorvidt de har ret til fratrædelsesgodtgørelse.
8.
Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
9. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget er en opfølgning på
EU-Domstolens dom af 12. oktober 2010 i sag C-499/08, Ole
Andersen.
10.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den XX til den XX været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.: KL, Danske
Regioner, Dansk Arbejdsgiverforening, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Kristelig Arbejdsgiverforening,
Landsorganisationen i Danmark, FTF, Akademikernes
Centralorganisation, Kristelig Fagbevægelse, Lederne,
Centralorganisationernes Fællesudvalg, Kommunale
Tjenestemænd og Overenskomstansatte.
11. Sammenfattende skema | | | | | | Vurdering af konsekvenser
af lovforslaget | | | | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner | Meget begrænsede | Lovforslaget vurderes ikke at have
nævneværdige økonomiske
begrænsninger | Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner | Lovforslaget vurderes at give en
administrativ lettelse for stat, kommuner og regioner | Ingen | Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Lovforslaget vurderes ikke at have
nævneværdige økonomiske
begrænsninger | Administrative konsekvenser for erhvervslivet | Lovforslaget vurderes at give en
administrativ lettelse for erhvervslivet | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for borgerne | Lovforslaget vurderes at give en
administrativ lettelse for borgerne | Lovforslaget forventes at udgøre en
lettelse for borgerne, idet det vil være tydeligt for
funktionæransatte, hvorvidt de har ret til
fratrædelsesgodtgørelse. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget r en opfølgning
på EU-Domstolens dom af 12. oktober 2010 i sag C-499/08, Ole
Andersen. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Det foreslås, at funktionærlovens
§ 2 a nyaffattes. Den foreslåede nyaffattelse
udgør en væsentlig forenkling af bestemmelsen, idet
der ikke vil være undtagelser fra retten til
fratrædelsesgodtgørelse, når en
funktionær, der har været uafbrudt beskæftiget i
samme virksomhed i mindst 12 år bliver opsagt af
arbejdsgiveren eller bliver bortvist uberettiget. Det vil
således ikke have betydning, om funktionæren ved
fratrædelsen vælger at gå på pension eller
om funktionæren ved fratrædelsen har mulighed for at
få folkepension eller alderspension fra arbejdsgiveren.
Fratrædelsesgodtgørelsen efter
den foreslåede § 2 a vil stadig kunne bruges i
overensstemmelse med det, der var formålet med den
gældende § 2 a - at mildne overgangen til anden
beskæftigelse for funktionærer, der afskediges efter
mange års ansættelse i samme virksomhed - men med
ophævelse af undtagelsesbestemmelserne om pension får
fratrædelsesgodtgørelsen efter den foreslåede
§ 2 a et bredere sigte. Godtgørelsen kan tillige ses
som en økonomisk håndsrækning for lang og tro
tjeneste eller som en form for særligt »plaster
på såret« til en funktionær, der afskediges
efter at have arbejdet for samme arbejdsgiver i en
årrække. Der er således ikke tale om, at de
hensyn, der oprindelig lå til grund for den gældende
§ 2 a, ikke længere tilgodeses, men med den
foreslåede bestemmelse får funktionærlovens
§ 2 a en anden karakter.
Det er ancienniteten på
fratrædelsestidspunktet, der er afgørende for, om der
skal betales godtgørelse, og om der skal betales 1 eller 3
måneders godtgørelse. Dette gælder i forhold til
den gældende § 2 a, jf. U. 1973.303H, og dette princip
bliver videreført i den foreslåede § 2 a. Det vil
sige, at hvis funktionæren på opsigelsestidspunktet har
været ansat uafbrudt i den pågældende virksomhed
i 11 år og 11 måneder, vil funktionæren i kraft
af dennes opsigelsesvarsel have været ansat i mere end 12
år på fratrædelsestidspunktet, og
funktionæren vil således have krav på en
månedsløn i fratrædelsesgodtgørelse. Det
er i det hele taget ikke hensigten med den foreslåede §
2 a at ændre på den praksis, der er udviklet på
baggrund af den gældende § 2 a, i relation til, om
anciennitetskravet er opfyldt. Det er heller ikke hensigten med den
foreslåede § 2 a at ændre på den
øvrige praksis, der er udviklet om forståelsen af den
gældende § 2 a, stk. 1 og 5.
Til forskel fra den gældende § 2 a
opereres der ikke i den foreslåede § 2 a med en
godtgørelse på 2 månedslønninger. Dette
skyldes, at det ikke er hensigten med lovforslaget at ændre
på de omkostninger, som funktionærlovens bestemmelse om
fratrædelsesgodtgørelse påfører
arbejdsgiverne. Udgangspunktet om, at ændringen af § 2 a
skal være udgiftsneutral, ligger også til grund for, at
funktionærens ret til 3 månedslønninger i
godtgørelse indtræder efter 17 års
ansættelse i samme virksomhed. Der vil således
være nogle funktionærer, der får en
månedsløn mindre i godtgørelse set i forhold
til den gældende § 2 a, mens funktionærer, der har
været ansat i 17 år på
fratrædelsestidspunktet, får en månedsløn
mere i godtgørelse, end de ville have krav på efter
den gældende § 2 a.
Det foreslås i stk. 2, at stk. 1 finder
tilsvarende anvendelse i tilfælde af uberettiget bortvisning.
Dette er uændret i forhold til den gældende § 2 a.
Bortvises en funktionær uberettiget, kan
ansættelsesforholdets ophør ikke tilskrives
funktionæren.
Til § 2
Det foreslås, at ændringen af
§ 2 a træder i kraft den 1. februar 2015. Da det er
opsigelsen af funktionæren, der udløser retten til
fratrædelsesgodtgørelse, vil det være
opsigelsestidspunktet, der er afgørende for, hvad der
gælder med hensyn til fratrædelsesgodtgørelse,
hvilket fremgår af det foreslåede stk. 2. En
funktionær, der opsiges forud for den 1. februar 2015, vil
således have krav på
fratrædelsesgodtgørelse i henhold til den
gældende § 2 a, selvom funktionæren først
fratræder efter den 1. februar 2015.
Til § 3
Bestemmelsen fastlægger lovens
territoriale gyldighed. Den gældende funktionærlov der
har tilsvarende bestemmelser om territorial gyldighed, er ikke sat
i kraft for Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
I lov om retsforholdet mellem arbejdsgivere og
funktionærer, jf. lovbekendtgørelse nr. 81 af 3.
februar 2009, som ændret ved § 5 i lov nr. 647 af 12.
juni 2013, foretages følgende ændring:
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | § 2 a | | § 1 | | | | § 2 a.
Såfremt en funktionær, der har været uafbrudt
beskæftiget i samme virksomhed i 12, 15 eller 18 år,
opsiges, skal arbejdsgiveren ved funktionærens
fratræden udrede et beløb svarende til henholdsvis 1,
2 eller 3 måneders løn. Stk. 2.
Bestemmelsen i stk. 1 finder ikke anvendelse, såfremt
funktionæren ved fratrædelsen vil oppebære
folkepension. Stk. 3. Hvis
funktionæren ved fratrædelsen vil oppebære en
alderspension fra arbejdsgiveren, og hvis funktionæren er
indtrådt i den pågældende pensionsordning
før det fyldte 50. år, bortfalder
fratrædelsesgodtgørelsen. Stk. 4.
Bestemmelsen i stk. 3 finder ikke anvendelse, hvis der den 1. juli
1996 ved kollektiv overenskomst er taget stilling til
spørgsmålet om nedsættelse eller bortfald af
fratrædelsesgodtgørelsen som følge af
alderspension fra arbejdsgiveren. Stk. 5.
Bestemmelsen i stk. 1 finder tilsvarende anvendelse i
tilfælde af uberettiget bortvisning. | | § 2 a.
Såfremt en funktionær, der har været uafbrudt
beskæftiget i samme virksomhed i 12 eller 17 år,
opsiges, skal arbejdsgiveren ved funktionærens
fratræden udrede et beløb svarende til henholdsvis 1
eller 3 måneders løn. Stk. 2.
Bestemmelsen i stk. 1 finder tilsvarende anvendelse i
tilfælde af uberettiget bortvisning. | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. februar 2015. | | | Stk. 2. Loven
finder anvendelse på opsigelser, der finder sted efter lovens
ikrafttræden. | | | § 3 | | | Loven gælder ikke for Grønland,
men kan ved kongelig anordning sættes i kraft for
Grønland med de afvigelser, som de særlige
grønlandske forhold tilsiger. |
|