Skriftlig fremsættelse (26. november
2014)
Beskæftigelsesministeren (Henrik Dam
Kristensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Lov om ændring af lov om
arbejdsmiljø (Undtagelse af frivilligt arbejde fra krav om
arbejdspladsvurdering og arbejdsmiljøorganisation,
forebyggelse af arbejdsrelateret vold, trusler og anden
krænkende adfærd uden for arbejdstid, Arbejdstilsynets
adgang til at indhente oplysninger fra eksterne registre m.v.)
(Lovforslag nr. L 83)
Regeringen ønsker at gøre det
lettere at være frivillig. Samtidig har de store
interesseorganisationer på idrættens område
længe ønsket at afskaffe arbejdspladsvurderinger (APV)
ved frivilligt foreningsarbejde.
Dette lovforslag har derfor til
formål at undtage arbejde, der har karakter af
fritidsaktiviteter for en almennyttig forening, der ikke har
fortjeneste som formål, fra krav om arbejdspladsvurdering
(APV) og arbejdsmiljøorganisation (AMO). Dette frivillige
arbejde vil herefter fortsat være omfattet af
arbejdsmiljølovens øvrige bestemmelser.
Regeringen finder det endvidere helt
uacceptabelt, at nogle ansatte udsættes for vold, trusler
eller anden krænkende adfærd, der er relateret til
deres arbejde, når de har fri. I dag har arbejdsgiveren pligt
til at forebygge, at ansatte udsættes for vold, trusler og
anden krænkende adfærd, når de ansatte er
på arbejde.
Forslaget indebærer, at der skabes
hjemmel til at fastsætte, at visse bestemmelser i
arbejdsmiljøloven, som primært handler om arbejdets
udførelse, også skal gælde arbejdsrelateret
vold, trusler og anden krænkende adfærd, der finder
sted uden for arbejdstiden.
Endvidere skabes hjemmel til at
fastsætte regler om retningslinjer og vejledning til ansatte
om håndtering af vold, trusler og anden krænkende
adfærd samt regler om opfølgning på
sådanne episoder.
Bemyndigelsen vil alene blive benyttet til
at fastsætte pligter, som arbejdsgiveren kan løfte i
forbindelse med planlægningen, tilrettelæggelsen og
udførelsen af arbejdet, ligesom pligterne alene vil omhandle
forhold, som arbejdsgiveren har rådighed over. Arbejdsgiveren
får således ikke pligter i forhold til den ansattes
private forhold eller ageren i fritiden.
Regeringen ønsker, at
arbejdsmiljøindsatsen i højere grad målrettes
de virksomheder, der har de største problemer med
arbejdsmiljøet. En sådan målretning
kræver, at Arbejdstilsynet fremadrettet får bedre
muligheder for at finde de virksomheder, hvor der er
forhøjet risiko for dårligt arbejdsmiljø. Til
brug herfor har Arbejdstilsynet behov for at få adgang til at
indhente flere oplysninger fra eksterne registre.
Desuden ønsker regeringen at
fortsætte Arbejdstilsynets indsats mod social dumping i
relation til arbejdsmiljø for at sikre et sikkert og sundt
arbejdsmiljø for alle på det danske arbejdsmarked. Til
det brug har Arbejdstilsynet også behov for at få
adgang til at indhente flere oplysninger fra eksterne registre.
Derfor foreslås det, at
Arbejdstilsynet får adgang til at indhente en række
eksterne data, som fx oplysninger om sygedagpenge, der yderligere
kan kvalificere udtagningen af virksomheder til Arbejdstilsynets
tilsyn.
Endelig indeholder lovforslaget enkelte
andre ordensmæssige ændringer.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.