Fremsat den 26. november 2014 af
ministeren for by, bolig og landdistrikter (Carsten Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om leje af
erhvervslokaler m.v.
(Fremme af energirenovering i
erhvervslejemål)
§ 1
I lov om leje af erhvervslokaler m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1714 af 16. december 2010, som
ændret ved § 3 i lov nr. 270 af 19. marts 2013 og §
5 i lov nr. 439 af 6. maj 2014, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 31 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3.
I ejendomme, der udelukkende er udlejet til andet end beboelse, kan
udlejeren forlange en lejeforhøjelse for arbejder, der
medfører energibesparelser for lejerne i ejendommen,
på grundlag af de samlede udgifter, der med rimelighed er
afholdt hertil, hvis udlejeren har tilslutning til
gennemførelsen af arbejderne fra et antal lejere, hvis
lejemål tilsammen omfatter mindst 2/3 af ejendommens
bruttoetageareal. Lejeforhøjelsen kan ikke overstige den
besparelse, som arbejderne medfører for lejerne.«
Stk. 3-6 bliver herefter stk. 4-7.
2. I
§ 31 indsættes som stk. 8:
»Stk. 8.
Ministeren for by, bolig og landdistrikter fastsætter
nærmere regler om krav til dokumentation, om betingelserne
for at kræve lejeforhøjelse og om forhøjelsens
beregning efter stk. 3.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. april 2015.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Lovforslagets baggrund og formål
Med aftalen af 22. marts 2012 mellem den
daværende regering og Venstre, Dansk Folkeparti, Enhedslisten
og Det Konservative Folkeparti om den danske energipolitik
2012-2020 (Energiaftalen) blev der igangsat en omstilling af det
danske energisystem med den målsætning, at
energiforsyningen i Danmark i 2050 skal dækkes af vedvarende
energi. El- og varmeforsyningen skal være uafhængig af
fossile brændstoffer fra 2035.
Et vigtigt middel til at opnå dette er
energieffektivisering via energibesparelser i eksisterende boliger
og bygninger.
Som led i udmøntningen af Energiaftalen
er der med vedtagelsen af lov nr. 439 af 6. maj 2014 om
ændring af lov om leje, lov om midlertidig regulering af
boligforholdene, lov om byfornyelse og udvikling af byer og
forskellige andre love (energisparepakke omfattende bl.a.
totaløkonomisk rentable energiforbedringer og aftalt
grøn byfornyelse), der trådte i kraft den 1. juli
2014, gennemført en energisparepakke, der skal fremme
energibesparelser i private lejeboliger.
Som et andet led i udmøntningen af
Energiaftalen præsenterede regeringen i maj 2014 sin Strategi
for energirenovering af bygninger, der indeholder en række
initiativer, der skal føre til, at bygninger i fremtidens
Danmark bliver energieffektive. Et af initiativerne vedrører
energirenovering af erhvervslejemål. Dette initiativ
udmøntes i lovgivning med dette lovforslag.
Formålet med lovforslaget er
således, i forlængelse af ovenstående lov nr. 439
af 6. maj 2014, at gøre det mere attraktivt for udlejere og
lejere at gennemføre energirenoveringer i ejendomme, der
udelukkende er udlejet til andet end beboelse, således at
også disse udlejningsejendomme kan bidrage til en reduktion
af energiforbruget i bygninger.
2.
Lovforslagets indhold
2.1.
Gældende ret
Erhvervslejeloven bygger på en
høj grad af aftalefrihed og indeholder
fravigelige regler på en række centrale
områder i lejeforholdet. Aftalefriheden gælder for det
enkelte lejemål, og der kan derfor være fastsat
forskellige lejevilkår for de enkelte lejere i samme
ejendom.
Det følger af erhvervslejelovens
§ 31, at udlejeren kan forlange en lejeforhøjelse,
hvis det lejede er blevet forbedret. Lejeforhøjelsen kan i
disse tilfælde højst udgøre et beløb,
der modsvarer forøgelsen af det lejedes brugsværdi som
følge af forbedringen. Lejeforhøjelsen skal som
udgangspunkt kunne give en passende forrentning af den udgift, der
med rimelighed er afholdt til forbedringen, samt dække
afskrivning og sædvanlige udgifter til vedligeholdelse,
administration, forsikring o. lign., jf. erhvervslejelovens §
31, stk. 2.
En lejeforhøjelse efter § 31 i
erhvervslejeloven skal varsles skriftligt over for den enkelte
lejer efter reglerne i erhvervslejelovens § 32, der svarer til
lejelovens § 59. Kravet om lejeforhøjelse skal
indeholde oplysning om grunden til lejeforhøjelsen, en
beregning af lejeforhøjelsen med oplysning om de afholdte
udgifter samt oplysning om lejerens adgang til at gøre
indsigelse, jf. § 31, stk. 5. Der er efter erhvervslejelovens
§ 32, stk. 1, krav om et varsel på 3 måneder inden
lejeforhøjelsen kan gennemføres, og
forhøjelsen kan tidligst træde i kraft, når
forbedringen er fuldført.
Hvis en lejer ikke vil godkende kravet om
lejeforhøjelse, skal lejeren, jf. erhvervslejelovens §
32, stk. 5, fremsætte skriftlig indsigelse senest 6 uger
efter, at kravet er kommet frem til lejeren. Udlejeren skal
anlægge sag ved boligretten senest 6 uger efter lejerfristens
udløb, hvis udlejeren ønsker at fastholde kravet om
lejeforhøjelse.
Reglerne i § 31 kan fraviges ved aftale.
Reglerne om forbedringer gælder således kun i konkrete
erhvervslejeaftaler, når parterne ikke har aftalt andet. Det
er f.eks. muligt for parterne at aftale, at der ikke kan forlanges
lejeforhøjelser og kræves gennemført
forbedringer i en given periode. Det kan også aftales, at
udlejeren har mulighed for at gennemføre forbedringer og
beregne forbedringsforhøjelse på grundlag af
udgifterne til forbedringerne, uanset om udgifterne vedrører
forbedringer eller vedligeholdelse.
Udlejeren har mulighed for hvert 4. år
at kræve lejen reguleret til markedsleje, såfremt dette
er aftalt mellem parterne. Forbedringsforhøjelsen efter
erhvervslejelovens § 31, stk. 1, kan kræves ved siden af
andre aftalte eller lovbestemte lejeforhøjelser, og der kan
således i princippet varsles en forbedringsforhøjelse
efter § 31 og lejeforhøjelse efter reglerne om
markedsleje i erhvervslejelovens § 13 umiddelbart efter
hinanden.
Efter den gældende § 13 kan udlejer
kræve lejeforhøjelse, hvis lejen er væsentligt
lavere end markedslejen. I visse tilfælde kan det være
mere fordelagtigt for udlejer at varsle en sådan
forhøjelse end at varsle en forbedringsforhøjelse -
også selv om udlejeren mister lejeforhøjelse for en
periode ved at undlade varsling af forbedringsforhøjelsen,
fordi værdien af forbedringen indgår ved
opgørelsen af markedslejen.
2.2.
Lovforslaget
Hensigten med forslaget er at skabe et
væsentligt forbedret incitament til gennemførelse af
energibesparelser i ejendomme, der udelukkende er udlejet til andet
end beboelse, og herved løse det såkaldte
paradoksproblem. Paradoksproblemet består i, at selv
umiddelbart rentable investeringer i energibesparelser ofte ikke
bliver foretaget på grund af usikkerhed om, hvem der vil
høste de økonomiske fordele af investeringerne.
Selvom både lejer, udlejer og samfundet kunne have gavn af
energirenoveringer med deraf følgende økonomiske
besparelser og miljømæssige forbedringer, foretages de
ikke, primært fordi udlejer i dag på kort sigt ikke har
et tilstrækkeligt økonomisk incitament til at foretage
dem.
Det er udlejeren af erhvervslejemål, der
beslutter, om der skal foretages energiforbedringer i en ejendom,
og som foretager selve investeringen. Det er derimod lejerne, der
efterfølgende opnår en besparelse på
energiregningen og opnår en komfortforbedring i
lejemålet. Lejerne betaler for energiforbedringerne gennem en
lejeforhøjelse for forbedringerne. Hvis lejernes
energibesparelse overstiger lejernes lejeforhøjelse for
forbedringsarbejderne, kan lejerne opnå en økonomisk
nettobesparelse.
Dette lovforslag skal sikre, at enkelte lejere
ikke kan hindre, at der gennemføres energiforbedringer i
ejendomme, der udelukkende er udlejet til andet end beboelse, som
et stort flertal af erhvervslejerne - opgjort efter
bruttoetageareal - er enige med udlejeren om at
gennemføre.
Med forslaget gøres det muligt for
udlejeren af erhvervslejemål i ejendomme, der udelukkende er
udlejet til andet end beboelse, at gennemføre
energiforbedringer på ejendommen efter aftale med et
kvalificeret flertal af lejerne - opgjort efter bruttoetageareal -
og herefter forlange en lejeforhøjelse af samtlige lejere i
ejendommen, dvs. også af det mindretal af lejere, der ikke
har ønsket at indgå aftalen. Det er en betingelse for
udlejerens mulighed for at varsle lejeforhøjelser for alle
lejemål i ejendommen, at der kan opnås aftale om
lejeforhøjelsen med et antal lejere, hvis lejemål
tilsammen udgør mindst 2/3 af ejendommens
bruttoetageareal.
Det er også en forudsætning for at
kræve forbedringsforhøjelse hos de enkelte
mindretalslejere, at der ikke er indgået særlige
lejeaftaler med nogen af disse, der hindrer udlejeren i at forlange
en lejeforhøjelse af lejerne. I disse tilfælde kan
udlejeren forsøge at indgå nye aftaler med de
pågældende lejere eller vælge selv at bære
udgifterne for disse lejemål, indtil de
pågældende lejeaftaler kan genforhandles, indtil lejen
kan kræves reguleret til markedsleje efter erhvervslejelovens
§ 13, eller indtil lejemålet overtages af en ny
lejer.
Det foreslås at forbedre udlejers
incitament til at gennemføre energiforbedringer ved at skabe
mulighed for, at udlejeren beregner forbedringsforhøjelsen
med udgangspunkt i samtlige nødvendige omkostninger for de
arbejder, som har medført den opgjorte energibesparelse,
så længe den samlede lejeforhøjelse for hele
ejendommen ikke overstiger energibesparelserne beregnet i kroner
for hele ejendommen. Udlejeren kan i forbedringsforhøjelsen
medtage sædvanlige og nødvendige følgearbejder
uden fradrag for vedligeholdelse, herunder sparet
vedligeholdelse.
Med lovforslaget får udlejeren - i
modsætning til i dag - dermed mulighed for at varsle og
gennemføre en lejeforhøjelse for både
forbedrings- og vedligeholdelsesdelen. Dog vil
lejeforhøjelsens størrelse ikke kunne overstige et
beløb, der svarer til besparelsen i forbrugsudgifterne for
lejerne ved gennemførelsen af energiarbejderne. Der skal
således være tale om en totaløkonomisk rentabel
energiforbedring.
Forslaget indebærer, at gevinsten ved
energibesparende arbejder fordeles mellem parterne, i stedet for
primært at komme lejerne til gode. Totaløkonomikravet
indebærer samtidig, at lejernes samlede betalinger til leje
og energi ikke forøges ved gennemførelse af
totaløkonomisk rentable energiforbedringer.
Der skal ikke efter forslaget, som en del af
de totaløkonomisk rentable forbedringer, kunne
gennemføres andre arbejder end energibesparende
foranstaltninger og de vedligeholdelsesarbejder, der indgår
som en del heraf, eller som er nødvendige
følgearbejder til energibesparelsesarbejderne. Såfremt
der samtidig gennemføres arbejder, som ikke vedrører
totaløkonomisk rentable forbedringer, kan udgifterne til
disse arbejder ikke medtages ved beregningen af
lejeforhøjelse efter den foreslåede § 31,
stk. 3. I det omfang, der er tale om forbedringer, må
lejeforhøjelsen beregnes efter de gældende regler i
erhvervslejelovens § 31, stk. 1 og 2.
Der er alene tale om et supplement til de
gældende regler om forbedringsforhøjelser, jf.
erhvervslejelovens § 31, stk. 1 og 2. De
gældende regler kan således fortsat anvendes ved
energiforbedringsarbejder, der ikke er totaløkonomisk
rentable, ligesom de fortsat kan anvendes ved alle andre typer af
forbedringsarbejder.
Det foreslås, at der gives ministeren
for by, bolig og landdistrikter bemyndigelse til at fastsætte
de nærmere regler for ordningen og beregningen af
lejeforhøjelsen i en bekendtgørelse.
Det er hensigten heri at fastsætte
regler om, at de totaløkonomisk rentable forbedringer skal
opgøres på ejendomsniveau med udgangspunkt i
besparelsesforslagene i et energimærke, der er udarbejdet for
de enkelte bygninger, jf. lov om fremme af energibesparelser i
bygninger, for ejendommen. Udgifterne til gennemførelse af
de totaløkonomisk rentable forbedringer skal beregnes for
den samlede ejendom og fordeles på de enkelte lejemål
efter forøgelsen af lejeværdien for disse.
Ved energimærkningen foretages bl.a. en
registrering af bygningerne på ejendommen og en beregning af
bygningens energimæssige ydeevne, og der opstilles forslag
til rentable energibesparende foranstaltninger.
Der skal stilles præcise krav til
dokumentationen af totaløkonomien og dermed til, hvordan
besparelsen beregnes. Det er hensigten, at beregningen af
totaløkonomien skal tage sit udgangspunkt i bygningens
energimæssige karakteristika før gennemførelsen
af totaløkonomiprojektet og beregne totaløkonomien ud
fra dette. Vurderingen vil således ikke tage hensyn til, om
lejerne ændrer adfærd efter gennemførelsen af
projektet.
For at sikre bedst mulig dokumentation af
totaløkonomiprojektet er det hensigten at stille krav om
ekstern gennemgang af projektet. Siden 2011 foretages
energimærkningen udelukkende af virksomheder, som er
certificeret hertil. Det er derfor hensigten at stille krav om, at
der forud for projektets påbegyndelse indhentes en vurdering
fra en certificeret energimærkningsvirksomhed af, om de
energimæssige forudsætninger i henseende til
såvel anlæg som drift er holdbare.
Udlejerens udgifter til dokumentation fra en
certificeret energimærkningsvirksomhed vil kunne medtages som
en del af udgiften til projektet. Hvis projektet ikke
gennemføres, vil udlejeren ikke være stillet på
anden måde, end hvis et almindeligt forbedringsprojekt
opgives, efter at udlejeren har afholdt udgifter til
undersøgelser m.v. Der er således ikke adgang til at
kræve forgæves afholdte udgifter til dokumentation
refunderet af lejerne.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Forslaget vurderes ikke at have
økonomiske konsekvenser for det offentlige. Forslaget
forventes at medføre en begrænset reduktion i
energiforbruget i erhvervsudlejningsejendomme, jf. afsnit om
miljømæssige konsekvenser. Dermed kan det
medføre et afledt provenutab for staten på
afgiftsbelagt energiforbrug.
Eventuelle merudgifter for det offentlige
afholdes indenfor Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikters
ramme.
Forslaget forventes ikke at have
administrative konsekvenser for det offentlige.
De kommunaløkonomiske konsekvenser skal
forhandles med KL.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Forslaget forventes at gøre det muligt
for udlejer at opnå et højere eller mindre
risikobehæftet afkast af forbedringsinvesteringer
vedrørende ejendommenes energiforbrug, og dermed at
tilskynde til at gennemføre energibesparende
foranstaltninger til fordel for både lejer og udlejer.
Ligeledes vurderes det, at forslaget gør det lettere for
udlejere af erhvervslejemål at gennemføre
energibesparende foranstaltninger.
Forslaget vurderes ikke at have
nævneværdige administrative konsekvenser for lejere af
erhvervslejemål.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Det vurderes ikke, at der er administrative
konsekvenser ved lovforslaget for borgerne.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Det vurderes, at lovforslaget medfører
en begrænset reduktion i energiforbruget og deraf
følgende lavere CO2-udledning fra erhvervslejemål.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 8. september 2014 til den 6. oktober 2014 været sendt i
høring hos følgende organisationer og myndigheder
m.v.:
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, BAT-Kartellet, Boligselskabernes Landsforening,
BOSAM, Byggesocietetet, Bygherreforeningen i Danmark, Danmarks
Lejerforeninger, Dansk Byggeri, Dansk Ejendomsmæglerforening,
Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk Handel og
Service, Dansk Industri, Danske Advokater, Danske
Arkitektvirksomheder, Danske Regioner, Danske Udlejere, De
Samvirkende Købmænd, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Ejendomsforeningen Danmark,
Erhvervslejerne Landsorganisation, Finansrådet, Foreningen af
Rådgivende Ingeniører, Forsikring og Pension,
Grundejernes Investeringsfond, HK Handel,
Håndværksrådet, KL, Landbrug &
Fødevarer, Lejernes Landsorganisation i Danmark,
Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for
Østre Landsret, Realkreditforeningen, Realkreditrådet,
Statens Byggeforskningsinstitut/Aalborg Universitet og TEKNIQ.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Mulighed for mere effektiv ejendomsdrift
og mindre risikobehæftet afkast for udlejer og lejer | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Lettere for udlejere af
erhvervslejemål at udføre energirenoveringer | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Begrænset reduktion af
energiforbruget i erhvervslejemål | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at udlejeren kan forlange en lejeforhøjelse
for arbejder, der medfører energibesparelser for lejerne i
ejendommen på grundlag af de samlede udgifter, der med
rimelighed er afholdt hertil, hvis udlejeren har sikret sig
tilslutning fra et antal lejere, hvis lejemål tilsammen
omfatter mindst 2/3 af ejendommens bruttoetageareal.
Lejeforhøjelsen kan ikke overstige den besparelse, som
arbejderne medfører for lejerne.
Med forslaget lægges der op til, at
udlejer kan opkræve en større lejeforhøjelse
end efter de gældende regler, forudsat at kravet om
totaløkonomisk rentabilitet er opfyldt. Det sker ved, at
udlejeren får mulighed for at lade hele investeringen - dvs.
ikke kun de egentlige forbedringsudgifter, men også de
tilhørende vedligeholdelsesudgifter, herunder fremtidig
sparet vedligeholdelse - indgå ved beregningen af
lejeforhøjelsen. Herved øges lejeforhøjelsens
størrelse i forhold til de gældende regler i
erhvervslejelovens § 31, dog maksimalt til størrelsen
af den dokumenterede besparelse for lejerne. Investeringens
størrelse opgøres efter samme principper som efter de
gældende regler, således at der kun kan medtages
rimelige og nødvendige udgifter til gennemførelsen af
projektet.
Hvis udlejeren af en udlejningsejendom har den
fornødne tilslutning fra et flertal af lejerne, kan
udlejeren gennemføre forbedringsprojektet, selvom der er
indgået særlige lejeaftaler med alle eller nogle af de
resterende lejere, der forhindrer udlejeren i at
pålægge disse en lejeforhøjelse. Udlejeren kan
imidlertid ikke pålægge disse lejere en
forbedringsforhøjelse i strid med den indgåede
aftale.
Udlejeren har ikke mulighed for at dække
den manglende lejeforhøjelse fra de lejere, der ikke
ønsker energiforbedringerne gennemført, ved at
kræve en større lejeforhøjelse hos de lejere,
der er indstillede på at få gennemført
energirenoveringen. Hvis de pågældende lejere ikke er
indstillet på at ændre de indgåede aftaler,
således at der kan pålægges dem en
lejeforhøjelse i forbindelse med gennemførelsen af
forbedringerne, må udlejeren selv bære disse lejeres
del af forbedringsforhøjelsen, indtil lejemålet kan
genudlejes, indtil de pågældende særaftaler med
lejerne kan genforhandles i henhold til aftalen, eller indtil lejen
kan kræves reguleret til markedsleje efter erhvervslejelovens
§ 13. Udlejeren må således vurdere, om det vil
være tilstrækkeligt rentabelt at gennemføre
forbedringerne, når der ikke kan kræves en
forbedringsforhøjelse hos alle lejere.
Der er alene tale om et supplement til de
gældende regler om forbedringsforhøjelser, jf.
erhvervslejelovens § 31, der således fortsat kan
anvendes ved energiforbedringsarbejder, der ikke er
totaløkonomisk rentable, eller hvis udlejeren ønsker
at bruge dem i stedet for de nye regler om totaløkonomi,
fordi nogle lejere ikke ønsker at indgå aftaler om
energirenovering, ligesom de fortsat kan anvendes ved alle andre
typer af forbedringsarbejder.
Til nr.
2
Der er behov for at fastlægge en
række specifikke forhold om ordningen og
lejeforhøjelsens beregning, herunder en række forhold
af teknisk karakter, som ikke er egnede til at medtage i en lov.
Det foreslås derfor, at der gives ministeren for by, bolig og
landdistrikter bemyndigelse til at fastsætte de nærmere
regler for en sådan ordning i en bekendtgørelse om
totaløkonomisk rentable energiforbedringer.
Det er hensigten, at der i
bekendtgørelsen skal stilles præcise krav til
dokumentationen af totaløkonomien. For at sikre bedst mulig
dokumentation over for lejerne i totaløkonomiprojektet, vil
der blive stillet krav om ekstern kvalitetssikring af projektet,
ved at udlejeren forud for projektets påbegyndelse indhenter
en vurdering fra et certificeret energimærkningsfirma af, om
de energimæssige forudsætninger for projektet i
henseende til såvel anlæg som drift er holdbare.
Herved opnås der en høj grad af
sikkerhed for lejerne for, at de projekterede energibesparelser
rent faktisk også realiseres i driftsfasen, vel at
mærke ved uændret brugeradfærd. Hvis lejerne
efterfølgende vælger at have en højere
indetemperatur, vil energibesparelsen selvsagt blive mindre. Det
omvendte vil være tilfældet, hvis lejeren vælger
at skrue ned for varmen, eller energipriserne viser sig at stige
mere end forventet. Det er således op til den enkelte lejer
at afgøre, om lejeren vil omsætte den forbedrede
energistandard i lavere energiudgifter eller højere
komfort.
Som led i dokumentationen af
totaløkonomiprojektet er det hensigten at stille krav om, at
udlejeren skal foreslå to certificerede
energimærkningsfirmaer til at forestå den eksterne
kvalitetssikring i form af en projektgranskning. Et flertal af
lejerne skal herefter pege på ét af de certificerede
energimærkningsfirmaer inden for en frist på 3 uger.
Gør lejerne ikke det, kan udlejeren selv vælge,
hvilket af de to foreslåede energimærkningsfirmaer der
skal stå for opgaven. Denne ordning er ikke til hinder for,
at et flertal af lejerne umiddelbart kan godkende udlejers
primære valg af energimærkningsfirma.
Det er hensigten at fastsætte regler om,
at beregningen af totaløkonomien skal tage udgangspunkt i
bygningens energimæssige karakteristika før
gennemførelsen af totaløkonomiprojektet, og at
totaløkonomien skal beregnes ud fra dette. Vurderingen vil
således ikke tage hensyn til, om lejerne ændrer
adfærd efter gennemførelsen af projektet.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. april 2015.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om leje af erhvervslokaler m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1714 af 16. december 2010, som
ændret ved § 3 i lov nr. 270 af 19. marts 2013 og §
5 i lov nr. 439 af 6. maj 2014, foretages følgende
ændringer: | | | | § 31. . . . | | 1. I § 31 indsættes efter stk. 2 som
nyt stykke: | Stk. 2
. . . Stk.
3-6. . . . | | »Stk. 3. I
ejendomme, der udelukkende er udlejet til andet end beboelse, kan
udlejeren forlange en lejeforhøjelse for arbejder, der
medfører energibesparelser for lejerne i ejendommen,
på grundlag af de samlede udgifter, der med rimelighed er
afholdt hertil, hvis udlejeren har tilslutning til
gennemførelsen af arbejderne fra et antal lejere, hvis
lejemål tilsammen omfatter mindst 2/3 af ejendommens
bruttoetageareal. Lejeforhøjelsen kan ikke overstige den
besparelse, som arbejderne medfører for
lejerne.« | | | Stk. 3-6 bliver herefter stk. 4-7. | | | | | | 2. I § 31 indsættes som stk. 8: | | | »Stk. 8.
Ministeren for by, bolig og landdistrikter fastsætter
nærmere regler om krav til dokumentation, om betingelserne
for at kræve lejeforhøjelse og om forhøjelsens
beregning efter stk. 3.« | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. april
2015. | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|