Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 10. december 2014
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet
10 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 19. november
2014 og var til 1. behandling den 2. december 2014. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har været
sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den
19. november 2014 dette udkast og en ligestillingsvurdering til
udvalget, jf. bilag 1 og 2. Den 28. november 2014 sendte
beskæftigelsesministeren de indkomne høringssvar og et
notat herom til udvalget.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, RV, SF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V, LA og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
udtaler, at DF i forbindelse med forhandlingerne om
kontanthjælpsreformen ikke var begejstret for den måde,
hvorpå regeringen ville gennemføre den gensidige
forsørgerpligt. Regeringen sagde, at der var tale om en
ligestilling af samlevende med ægtepar, men regeringen ville
ikke give de samlevende samme fordele som ægtepar, så
man f.eks. kan udnytte partnerens skattefradrag. Dermed blev
samlevende stillet dårligere end ægtepar. Desuden kom
det til at betyde, at det ikke kunne betale sig for en samboende
kontanthjælpsmodtager at tage et job. Dermed kom denne del af
kontanthjælpsreformen til at virke modsat hensigten. Der blev
desuden ved civilt søgsmål rejst tvivl om, hvorvidt
reglen var i strid med grundloven. Dansk Folkeparti sagde dengang
ja til kontanthjælpsreformen på grund af de
forbedringer, som DF fik igennem i forhold til regeringens udspil.
Det er dog efter Dansk Folkepartis mening ikke rimeligt, at
regeringen først vil lade lovforslaget træde i kraft
fuldt ud den 1. januar 2016. Dermed bliver ikrafttrædelsen
først efter et folketingsvalg.
Dansk Folkeparti mener, at det skulle
træde i kraft fuldt ud den 1. januar 2015, men vi accepterer
selvfølgelig, at det er en del af finansloven, og
respekterer, at regeringen erkender, at det var en stor fejl at
gennemføre gensidig forsørgerpligt på den
måde, som det blev gennemført.
Mange af de problemer, der har vist sig,
kunne være undgået, hvis regeringen havde været
mere lydhør over for, hvad der blev sagt om de problemer,
der kunne opstå.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) I
nr. 1 udgår »§ 41,
stk. 2, 2. pkt.,«.
[Lovteknisk justering]
2) I
nr. 6 indsættes efter
»§ 12, stk. 4,«: »§ 41, stk. 2, 2.
pkt.,«.
[Lovteknisk justering]
3) I
nr. 8 ændres »§ 13,
stk. 8, 1. pkt.,« til: »§ 13, stk. 8, 2.
pkt.,«.
[Teknisk korrektion]
4)
Efter nr. 15 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
23, stk. 2, nr. 6, ændres »nr. 5« til:
»nr. 4«.«
[Konsekvensændring]
5)
Efter nr. 26 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
25, stk. 3, nr. 6, ændres »nr. 5« til
»nr. 4«.«
[Konsekvensændring]
6)
Efter nr. 33 indsættes som nyt nummer:
»03. § 30, stk. 1, 2. pkt., og stk. 2, 2. pkt., ophæves.«
[Reglerne om betydningen af
ægtefællens indtægter for parrets samlede
uddannelseshjælp eller kontanthjælp finder ikke
anvendelse for samlevende]
7)
Efter nr. 43 indsættes som nyt nummer:
»04. I §
69 j, stk. 1, 2. pkt., udgår »eller samlevers,
jf. §§ 2 a og 2 b,«.«
[Retten til
ressourceforløbsydelse gælder uden hensyn til en
eventuel samlevers indtægts- og formueforhold]
8)
Efter nr. 43 indsættes som nyt nummer:
»05. I §
69 j, stk. 2, nr. 3 og 4,
ændres »§ 25, stk. 3, nr. 10« til:
»§ 25, stk. 3, nr. 9«.«
[Konsekvensændring]
9)
Efter nr. 44 indsættes som nyt nummer:
»06. I §
98 a udgår »1 a og«.«
[Konsekvensændring]
Til § 6
10) I
stk. 1, nr. 1, indsættes efter
»§ 26 i lov om aktiv socialpolitik,«: »jf.
lovbekendtgørelse nr. 1193 af 13. november 2014,«.
[Lovteknisk præcisering]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Der er tale om lovtekniske justeringer.
Forslaget om, at »eller samleveren, jf. §§ 2 a og 2
b« skal udgå af den gældende § 41, stk. 2,
2. pkt., flyttes fra lovforslagets § 1, nr. 1, til § 1,
nr. 6. Baggrunden er, at der ikke er et komma at ophæve.
Til nr. 3
Der skulle have været henvist til 2.
pkt. i § 13, stk. 8.
Til nr. 4
Der er tale om en ændring som
konsekvens af, at § 23, stk. 2, nr. 3, bliver ophævet,
og § 23, stk. 2, nr. 4-10, bliver herefter § 23, stk. 2,
nr. 3-9. Ændringen burde have været medtaget i det
fremsatte lovforslag.
Til nr. 5
Der er tale om en ændring som
konsekvens af, at § 25, stk. 3, nr. 3, bliver ophævet,
og § 25, stk. 3, nr. 4-10, bliver herefter § 25, stk. 3,
nr. 3-9. Ændringen burde have fremgået af det fremsatte
lovforslag.
Til nr. 6
Det præciseres, at reglerne om
betydningen af ægtefællens arbejdsindtægter for
parrets samlede uddannelseshjælp eller kontanthjælp
ikke anvendes for samlevende. Ændringen er ved en fejl ikke
medtaget i det fremsatte forslag.
Til nr. 7
Der er tale om en præcisering af, at
retten til ressourceforløbsydelse gælder uden hensyn
til en eventuel samlevers indtægts- og formueforhold.
Ændringen er ved en fejl ikke medtaget i det fremsatte
forslag.
Til nr. 8
Der er tale om en ændring som
konsekvens af, at § 25, stk. 3, nr. 3, bliver ophævet,
og § 25, stk. 3, nr. 4-10, bliver herefter § 25, stk. 3,
nr. 3-9. Ændringen burde have været medtaget i det
fremsatte lovforslag.
Til nr. 9
Der er tale om en ændring som
konsekvens af, at kapitel 1 a ophæves. Ændringen burde
have været medtaget i det fremsatte lovforslag.
Til nr. 10
Det præciseres, at der med
henvisningen til § 1, stk. 2, § 2 og § 26 i lov om
aktiv socialpolitik er tale om § 1, stk. 2, § 2 og §
26 uden de ændringer, der følger af den
foreslåede lov. Der indsættes derfor en henvisning til
den gældende lovbekendtgørelse af lov om aktiv
socialpolitik.
Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Bjarne Laustsen (S) Jens Joel (S) Jan Johansen (S) Jacob Lund (S)
Lennart Damsbo-Andersen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) fmd. Nadeem Farooq (RV) Andreas
Steenberg (RV) Eigil Andersen (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Trine
Mach (SF) Finn Sørensen (EL) Christian Juhl (EL)
Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V) Louise Schack
Elholm (V) Claus Hjort Frederiksen (V) Jakob Engel-Schmidt (V)
Peter Juel Jensen (V) Peter Christensen (V) Jens Ejner Christensen
(V) Fatma Øktem (V) Bent Bøgsted (DF) nfmd. Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
René Christensen (DF) Pia Adelsteen (DF) Joachim B. Olsen
(LA) Charlotte Dyremose (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 81
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Lovudkast, fra
beskæftigelsesministeren | 2 | Ligestillingsvurdering af lovforslaget,
fra beskæftigelsesministeren | 3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 4 | Høringssvar og høringsnotat,
fra beskæftigelsesministeren | 5 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 6 | Ændringsforslag, fra
beskæftigelsesministeren | 7 | Supplerende ændringsforslag, til
beskæftigelsesministeren | 8 | Yderligere ændringsforslag, fra
beskæftigelsesministeren | 9 | Udkast til betænkning |
|