Skriftlig fremsættelse (8. oktober
2014)
Skatteministeren
(Benny Engelbrecht):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om indgåelse af
dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem
Danmark og Ghana
(Lovforslag nr. L 8)
Formålet med lovforslaget er at
indhente Folketingets samtykke til, at regeringen tiltræder
en dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og Ghana.
Overenskomsten blev undertegnet den 20. marts 2014. Danmark har
ikke tidligere haft en dobbeltbeskatningsoverenskomst med
Ghana.
Overenskomsten indeholder regler for,
hvornår Danmark henholdsvis Ghana kan beskatte forskellige
former for indkomst, som en person eller et selskab, der er
hjemmehørende i den ene stat (bopælsstaten), modtager
fra den anden stat (kildestaten), og om hvordan bopælsstaten
skal lempe dobbeltbeskatning, når begge stater beskatter
samme person eller selskab af samme indkomst.
Efter overenskomsten kan kildestaten
beskatte udbytte udloddet fra et datterselskab i denne stat til et
moderselskab i den anden stat, men skatten må højst
være på 5 pct. Det samme gælder, hvis modtageren
er den anden stat eller denne stats centralbank m.v., eller hvis
modtageren er en pensionskasse i den anden stat. I andre
tilfælde kan kildestaten højst beskatte udbyttet med
15 pct.
Kildestaten kan beskatte renter med
højst 8 pct. Kildestaten kan dog ikke beskatte renter, der
betales til den anden stat eller denne stats centralbank m.v., hvis
lånet er ydet eller sikret af en af disse, hvis modtageren er
en pensionskasse i den anden stat, eller hvis der er tale om
kreditsalgsrenter betalt til en modtager i den anden stat.
Kildestaten kan beskatte royalties og
honorarer for teknisk bistand med højst 8 pct. Kildestatens
beskatningsret omfatter ikke vederlag for leje af industrielt,
kommercielt eller videnskabeligt udstyr (leasing).
Offentlige ydelser (herunder sociale
pensioner) og tjenestemandspensioner kan beskattes i kildestaten.
Det samme gælder for danske private pensioner, hvis Danmark
har givet skattefradrag for indbetalinger til ordningen.
Dobbeltbeskatning lempes efter
credit-metoden, så Danmark som bopælsstat skal
nedsætte sin skat af indkomst fra Ghana med den skat, der er
betalt i Ghana af denne indkomst. Nedsættelsen kan dog
højst udgøre et beløb svarende til den danske
skat, som falder på den ghanesiske indkomst.
Lovforslaget skønnes ikke at
medføre nævneværdige administrative
konsekvenser. Dets økonomiske konsekvenser for det
offentlige og erhvervslivet skønnes ligeledes at være
begrænsede.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.