Fremsat den 19. november 2014 af
undervisningsministeren (Christine Antorini)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om uddannelserne
til højere handelseksamen (hhx) og højere teknisk
eksamen (htx), lov om erhvervsuddannelser og lov om betaling for
visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats m.m.
(Socialt tilskud til
ungdomsuddannelsesinstitutioner på baggrund af andelen af
frafaldstruede elever)
§ 1
I lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 880 af 8. august 2011, som
ændret senest ved § 9 i lov nr. 634 af 16. juni 2014,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 30, stk.
8, indsættes efter »uddannelser«:
»og på baggrund af andelen af frafaldstruede
elever«.
§ 2
I lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 878 af 8. august 2011,
som ændret senest ved § 7 i lov nr. 634 af 16. juni
2014, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 19, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »yder« til: »kan yde«.
2. I
§ 19 indsættes som stk. 5:
»Stk. 5. Staten
kan yde et særligt tilskud på baggrund af andelen af
frafaldstruede elever, hvor der ikke ydes tilskud efter
lovgivningen om uddannelserne. Taksten fastsættes på
finansloven. Undervisningsministeren kan fastsætte regler om
betingelser for og beregning af tilskud på baggrund af
andelen af frafaldstruede elever.«
§ 3
I lov om uddannelserne til højere
handelseksamen (hhx) og højere teknisk eksamen (htx), jf.
lovbekendtgørelse nr. 1074 af 4. september 2013, som
ændret ved § 8 i lov nr. 630 af 16. juni 2014, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 39 indsættes som stk. 7:
»Stk. 7. Staten
yder et særligt tilskud på baggrund af andelen af
frafaldstruede elever. Taksten fastsættes på
finansloven. Undervisningsministeren kan fastsætte regler om
betingelser for og beregning af tilskud på baggrund af
andelen af frafaldstruede elever.«
§ 4
I lov om erhvervsuddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 439 af 29. april 2013, som
ændret ved § 1 i lov nr. 634 af 16. juni 2014, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 19 c indsættes som stk. 2:
»Stk. 2. Staten
yder et særligt tilskud på baggrund af andelen af
frafaldstruede elever. Taksten fastsættes på
finansloven. Undervisningsministeren kan fastsætte regler om
betingelser for og beregning af tilskud på baggrund af
andelen af frafaldstruede elever.«
§ 5
I lov om betaling for visse
uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats m.m., jf. lovbekendtgørelse nr.
1030 af 23. august 2013, som ændret ved § 7 i lov nr.
1610 af 26. december 2013 og § 9 i lov nr. 720 af 25. juni
2014, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 2, stk. 1,1. pkt., ændres
»jf. stk. 2« til: »jf. stk. 3«.
2. I
§ 2 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2. I
beregning og opkrævning efter stk. 1 indgår ikke
tilskud på baggrund af andelen af frafaldstruede elever
efter:
1) § 30, stk.
8, i lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v.
2) § 19, stk.
5, i lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
3) § 39, stk.
7, i lov om uddannelserne til højere handelseksamen (hhx) og
højere teknisk eksamen (htx).
4) § 19 c,
stk. 2, i lov om erhvervsuddannelser.«
Stk. 2-5 bliver herefter stk. 3-6.
§ 6
Loven træder i kraft den 1. januar 2015.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund
Lovforslaget fremsættes som led i
udmøntningen af finansloven for 2015, hvor et element er en
styrket indsats for at sikre en mere hensigtsmæssig fordeling
af ressourcerne (socialt tilskud) til ungdomsuddannelserne.
Lovforslaget skal samtidig ses på
baggrund af regeringsgrundlaget »Et Danmark, der står
sammen«. Det fremgår heraf, at regeringen vil udarbejde
forslag til en taxameterændring, »der fordeler
ressourcerne til ungdomsuddannelserne mere retfærdigt.
Taxametersystemet skal bl.a. tage højde for
uddannelsesstedernes forskellige geografiske og sociale
udfordringer. Det vil bl.a. forbedre uddannelsesdækningen i
yderområderne.«
Formålet med lovforslaget er at
indføre et socialt tilskud til kompetencegivende
ungdomsuddannelser på baggrund af andelen af frafaldstruede
elever. Det sociale tilskud indebærer fremadrettet en
omfordeling af midler fra institutioner med en relativ lav andel af
frafaldstruede elever til institutioner med en relativ høj
andel af frafaldstruede elever, idet det vil give institutioner med
en høj andel af frafaldstruede elever økonomi til at
iværksætte en ekstra indsats mod frafald. Tilskuddets
størrelse fastsættes på finansloven.
2. Sociale
tilskud
2.1. Gældende ret
Der findes i dag ikke inden for den
gældende lovgivning eksplicitte bestemmelser om
særskilte tilskud til institutioner med sociale udfordringer
i form af en stor andel frafaldstruede elever.
2.2. Den
foreslåede ordning
Med lovforslaget bliver det muligt for staten
at yde et socialt tilskud på baggrund af andelen af
frafaldstruede elever på de enkelte uddannelsesområder
på den enkelte institution. Frafaldstruede elever defineres
ud fra elevernes grundskolekarakterer. En elev defineres som
frafaldstruet, hvis elevens fuldførelsessandsynlighed ligger
under landsgennemsnittet på den pågældende
uddannelse estimeret på baggrund af grundskolekarakterer.
Andelen af frafaldstruede elever
opgøres på baggrund af elevernes grundskolekarakterer.
Modellen indebærer, at det ikke er den enkelte elev, som
udløser et socialt tilskud, men i stedet institutionens
samlede antal elever inden for det pågældende
uddannelsesområde.
En række undersøgelser
dokumenterer en sammenhæng mellem risiko for frafald og
uddannelsesfremmedhed bl.a. udtrykt ved variablerne køn,
etnicitet, forældrenes uddannelse, grundskolekarakterer,
skoletyper mv. Undervisningsministeriets analyser viser også,
at den bedste enkeltstående indikator til at forudsige
frafald er grundskolekarakterer.
Endvidere viser ministeriets analyser, at
forklaringsgraden stort set ikke ændres ved inddragelse af
f.eks. forældres uddannelsesbaggrund og forældres
indkomst. Det skyldes, at grundskolekaraktererne i vid
udstrækning opsamler effekten af de andre karakteristika
(variable). Det sociale tilskud tager dermed også
højde for f.eks. forældres uddannelsesbaggrund og
forældres indkomst, selvom det beregningsteknisk sker ved
hjælp af variablen grundskolekarakterer.
Det sociale tilskud, som det fremgår af
forslag til finanslov for 2015, omfatter følgende
ungdomsuddannelser: Den treårige uddannelse til
studentereksamen (stx), den toårige uddannelse til
højere forberedelseseksamen (hf), den treårige
uddannelse til højere handelseksamen (hhx), den
treårige uddannelse til højere teknisk eksamen (htx),
erhvervsuddannelsernes grundforløb og studierettet
undervisning i form af gymnasiale fag i et særskilt
kompetencegivende forløb eller i hovedforløbet af en
erhvervsuddannelse (bl.a. eux).
Tilskud efter de foreslåede bestemmelser
ydes til de institutioner, der er godkendt til at udbyde
uddannelserne bortset fra private gymnasier.
Af forslag til finanslov for 2015
fremgår, at tilskuddet for finansåret 2015 etableres
med en ramme på 200 mio. kr. Denne ramme udmøntes som
et tillægstaxameter med tre forskellige
takststørrelser, som tildeles afhængig af
institutionens andel af frafaldstruede på de enkelte
uddannelsesområder. De tre tillægstaxametre
fastsættes i 2015 til hhv. 4.460 kr., 4.950 kr. og 5.350 kr.
pr. grundlagsårselev.
Det foreslås, at undervisningsministeren
bemyndiges til at kunne fastsætte regler om betingelser for
og beregning af tilskud på baggrund af andelen af
frafaldstruede elever. Det sociale tilskud forventes beregnet
på grundlag af alle grundlagsårselever på det
uddannelsesområde, som lever op til kriteriet for socialt
tilskud. Som anført ovenfor, defineres en elev som
frafaldstruet, hvis elevens fuldførelsessandsynlighed ligger
under landsgennemsnittet på den pågældende
uddannelse estimeret på baggrund af grundskolekarakterer.
Hvis et uddannelsesområde på en institution har en
andel af frafaldstruede under et vist niveau, ydes der ikke socialt
tilskud hertil. Det er således muligt, at en institution med
udbud af eksempelvis tre af de omfattede uddannelsesområder
(f.eks. stx, hhx og merkantilt grundforløb) kan leve op til
kriteriet for socialt tilskud på det ene
uddannelsesområde, men ikke på de to andre. For at
sikre forudsigelighed i tildelingen af det sociale tilskud
forventes det, at institutionens andel af frafaldstruede på
de enkelte uddannelsesområder fastsættes for en
treårig periode ad gangen, dvs. at det genberegnes hvert
tredje år.
Med det på finansloven for 2015
foreslåede omfang på 200 mio. kr. for 2015 sikres det,
at det sociale tilskud opnår en vis volumen, så det
giver mulighed for at iværksætte en ekstra indsats mod
frafald. Tilskuddet indebærer, at der fremadrettet sker en
omfordeling af midler fra de gymnasiale til de erhvervsfaglige
uddannelser. Det skyldes, at erhvervsuddannelserne generelt har
flere frafaldstruede elever end de gymnasiale uddannelser.
Tilskuddets ramme og taksterne for
tillægstaxametrene efter 2015 fastsættes på de
årlige finanslove.
Der vil løbende blive foretaget
systematisk opfølgning på uddannelsesinstitutionernes
indsatser og resultater i forhold til at nedbringe frafaldet.
Herunder iværksættes inden for tre år en analyse
og evaluering af ordningen med henblik på at
undersøge, om det sociale taxameter har haft den
ønskede effekt på frafaldet.
3. Opkrævning hos kommunen eller anden
aktør
3.1. Gældende ret
Efter lov om betaling for visse
uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats m.m. (lovbekendtgørelse nr. 1030
af 28. august 2013) skal uddannelsesinstitutioner m.fl., der er
berettigede til at modtage tilskud efter bevillinger fra
Undervisningsministeriet, beregne og opkræve betalingen af
tilskud efter bevilling af uddannelse af de personer, der er
omfattet af loven, hos kommunen og anden aktør på
grundlag af antal årselever og studenterårsværk
efter de takster, der er fastsat i finansloven for de
pågældende uddannelser i de pågældende
år for de pågældende institutioner.
3.2. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at det sociale tilskud til
institutionerne ikke skal omfattes af betalingen mellem institution
og kommune eller anden aktør i henhold til lov om betaling
for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats m.m. Baggrunden herfor er ønsket
om at undgå en situation, hvor kommunen og anden aktør
har økonomisk incitament til at købe
uddannelsesaktiviteter hos uddannelsesinstitutioner, som ikke
modtager socialt tilskud frem for hos uddannelsesinstitutioner, som
modtager socialt tilskud, da det samlede taxametertilskud pr.
årselev og dermed betalingen for uddannelsesaktiviteten vil
være lavere på førstnævnte type af
institution end på sidstnævnte.
4. Ligestillingsmæssige konsekvenser
Flere drenge end piger på
ungdomsuddannelser er frafaldstruede. Indførelse af et
socialt tilskud på baggrund af frafaldstruede elever vil
kunne styrke indsatsen for denne elevgruppe og dermed potentielt
på længere sigt bidrage til at rette op på
drengenes uddannelsesmæssige efterslæb. På denne
baggrund vurderes lovforslaget at have positive
ligestillingsmæssige konsekvenser.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Det sociale tilskud gennemføres
udgiftsneutralt ved at omlægge undervisningstaxametret.
Lovforslaget har derfor ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner.
Det sociale tilskud etableres som et
tillægstaxameter. På forslag til finansloven for 2015
er tilskuddet for finansåret 2015 etableret med en ramme
på 200 mio. kr. Med denne ramme gives i 2015 et
tillægstaxameter på 4.460 kr., 4.950 kr. eller 5.350
kr. pr. grundlagsårselev, hvis et uddannelsesområde
på en institution lever op til kriteriet for socialt tilskud.
Tilskuddets ramme og tillægstaxameterets størrelse
fastsættes på de årlige finanslove.
Tilskuddet indebærer fremadrettet en
omfordeling af midler fra institutioner med en relativ lav andel af
frafaldstruede elever til institutioner med en relativ høj
andel af frafaldstruede elever.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
7. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
8. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
10. Hørte myndigheder og
organisationer
Et udkast til lovforslag har ikke forinden
fremsættelsen været sendt i høring, da der er
tale om opfølgning på finansloven for 2015.
Lovforslaget er samtidig med fremsættelsen sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer:
Akademikerne, Bestyrelsesforeningen for Social- og Sundhedsskoler,
Børnerådet, Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks
Lærerforening, Danmarks Vejlederforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Center for Undervisningsmiljø,
Dansk Erhverv, Dansk Industri (DI), Dansk Ungdoms
Fællesråd, Danske Erhvervsskoler - Bestyrelserne,
Danske Erhvervsskoler - Lederne, Danske Gymnasieelevers
Sammenslutning, Danske Handicaporganisationer, Danske
Landbrugsskoler, Danske Regioner, Danske SOSU-skoler, Det Centrale
Handicapråd, Det Nationale Dialogforum for Uddannelses- og
Erhvervsvejledning, Erhvervsskolelederne i Danmark,
Erhvervsskolernes Elevorganisation, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Foreningen af forstandere og
direktører ved AMU-centrene, Foreningen af Tekniske og
Administrative Tjenestemænd (TAT),
Foreningsfællesskabet Ligeværd, FSR - danske revisorer,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), Gymnasiernes Bestyrelsesforening,
Gymnasieskolernes Lærerforening, Gymnasieskolernes
Rektorforening, Handelsskolernes Lærerforening, Institut for
Menneskerettigheder, KL, LandboUngdom, Landselevbestyrelsen for det
pædagogiske område, Landselevbestyrelsen for social- og
sundhedsområdet, Landsorganisationen i Danmark,
Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Landssamråd for
PPR-chefer, Lederforeningen for VUC, Lederne, Private Gymnasier og
Studenterkurser, Pædagogiske Ledere for STX og HF,
Rigsrevisionen, Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser, Rådet for Etniske Minoriteter,
Rådet for Ungdomsuddannelser, Sammenslutningen af Unge med
Handicap, SOSU-lederforeningen, Uddannelsesforbundet, UU Danmark,
VUC Bestyrelsesforening, VUC Lederforeningen.
11. Sammenfattende skema
| | | | Positive konsekvenser/
mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det foreslås med ændringen af
§ 30, stk. 8, at det i forhold til institutioner for
almengymnasiale uddannelser og institutioner for almen
voksenuddannelse tydeliggøres, at staten kan yde et
særligt tilskud på baggrund af andelen af
frafaldstruede elever, og at taksten i givet fald fastsættes
på de årlige finanslove.
Det sociale tilskud omfatter med forslaget til
finanslov for 2015 den treårige uddannelse til
studentereksamen (stx) og den toårige uddannelse til
højere forberedelseseksamen (hf).
Det sociale tilskud vil være omfattet af
bemyndigelsesbestemmelsen i lovens § 30, stk. 10, hvorefter
undervisningsministeren kan fastsætte nærmere regler om
sociale tilskud. Bemyndigelsen i lovens § 30, stk. 10,
omfatter således også adgangen til at fastsætte
regler om betingelser for og beregning af tilskud på baggrund
af andelen af frafaldstruede elever.
Det sociale tilskud er omfattet af de
almindelige regler i lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og for almen voksenuddannelse m.v., herunder lovens
§ 36, hvorefter statslige tilskud efter denne lov ikke ydes
til dækning af institutionernes udgifter til betaling af
afgifter i henhold til momsloven. Efter bestemmelsen kompenserer
undervisningsministeren institutionerne for udgifter til betaling
af afgifter i henhold til momsloven, som efter momsloven ikke kan
fradrages ved en virksomheds opgørelse af afgiftstilsvaret
(ikkefradragsberettiget købsmoms), og som institutionerne
afholder ved køb af varer og tjenesteydelser, til hvilke der
ydes statslige tilskud m.v. efter loven.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger, pkt. 2.2.
Til §
2
Til nr. 1
Det fremgår af den gældende
bestemmelse, at staten yder et særligt tilskud ved
færdiggørelse af uddannelse, hvor der ikke ydes
tilskud efter lovgivningen om uddannelserne. Der ydes for tiden
færdiggørelsestaxameter til fiskeriuddannelsen efter
bestemmelsen. Der er tale om en sproglig præcisering, som
tydeliggør, at færdiggørelsestaxameteret kun
ydes, hvis det er fastsat på de årlige finanslove.
Til nr. 2
Det foreslås med et nyt stykke 5 i
§ 19 i forhold til institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, at staten kan yde et særligt tilskud på
baggrund af andelen af frafaldstruede elever, hvor der ikke ydes
tilskud efter lovgivningen om uddannelserne, dvs. efter lov om
uddannelserne til højere handelseksamen (hhx) og
højere teknisk eksamen (htx) og lov om erhvervsuddannelser,
og at takten i givet fald fastsættes på de årlige
finanslove.
Det er for nuværende ikke hensigten at
yde sociale tilskud til uddannelser, hvortil der ikke ydes tilskud
efter lovgivningen om uddannelserne, jf. ovenfor. Det
foreslås, at hjemlen etableres, således at muligheden
er der, skulle der på et senere tidspunkt opstå
ønske herom. Taksten fastsættes i givet fald på
de årlige finanslove.
Med forslaget får
undervisningsministeren mulighed for at fastsætte regler om
betingelser for og beregning af tilskud på baggrund af
andelen af frafaldstruede elever.
Det sociale tilskud er omfattet af de
almindelige regler i lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, herunder lovens § 21 a, hvorefter statslige
tilskud efter denne lov ikke ydes til dækning af
institutionernes udgifter til betaling af afgifter i henhold til
momsloven. Efter bestemmelsen kompenserer undervisningsministeren
institutionerne for udgifter til betaling af afgifter i henhold til
momsloven, som efter momsloven ikke kan fradrages ved en
virksomheds opgørelse af afgiftstilsvaret
(ikke-fradragsberettiget købsmoms), og som institutionerne
afholder ved køb af varer og tjenesteydelser, til hvilke der
ydes statslige tilskud m.v. efter loven.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger, pkt. 2.2.
Til §
3
Det foreslås med det nye stykke 7 i
§ 39 i lov om uddannelserne til højere handelseksamen
(hhx) og højere teknisk eksamen (htx), at staten yder et
særligt tilskud på baggrund af andelen af
frafaldstruede elever, og at taksten fastsættes på de
årlige finanslove.
Det sociale tilskud omfatter med forslaget til
finansloven for 2015 uddannelserne til højere handelseksamen
(hhx) og højere teknisk eksamen (htx).
Med forslaget får
undervisningsministeren mulighed for at fastsætte regler om
betingelser for og beregning af tilskud på baggrund af
andelen af frafaldstruede elever.
Det sociale tilskud er omfattet af de
almindelige regler i lov om uddannelserne til højere
handelseksamen (hhx) og højere teknisk eksamen (htx),
herunder lovens § 39, stk. 2 og 3, hvorefter statslige tilskud
efter loven ikke ydes til dækning af institutionernes
udgifter til betaling af afgifter i henhold til momsloven. Efter
bestemmelserne kompenserer undervisningsministeren institutionerne
for udgifter til betaling af afgifter i henhold til momsloven, som
efter momsloven ikke kan fradrages ved en virksomheds
opgørelse af afgiftstilsvaret (ikkefradragsberettiget
købsmoms), og som institutionerne afholder ved køb af
varer og tjenesteydelser, til hvilke der ydes statslige tilskud
m.v. efter loven.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger, pkt. 2.2.
Til §
4
Det foreslås med det nye stykke 2 i
§ 19 c i lov om erhvervsuddannelser, at staten yder et
særligt tilskud på baggrund af andelen af
frafaldstruede elever, og at taksten fastsættes på de
årlige finanslove.
Det sociale tilskud omfatter med forslaget til
finanslov for 2015 erhvervsuddannelsernes grundforløb og
studierettet undervisning i form af gymnasiale fag i et
særskilt kompetencegivende forløb eller i
hovedforløbet af en erhvervsuddannelse (bl.a. eux).
Med forslaget får
undervisningsministeren mulighed for at fastsætte regler om
betingelser for og beregning af tilskud på baggrund af
andelen af frafaldstruede elever.
Det sociale tilskud er omfattet af de
almindelige regler i lov om erhvervsuddannelser, herunder lovens
§ 19, stk. 5 og 6, hvorefter statslige tilskud efter loven
ikke ydes til dækning af institutionernes udgifter til
betaling af afgifter i henhold til momsloven. Efter bestemmelserne
kompenserer undervisningsministeren institutionerne for udgifter
til betaling af afgifter i henhold til momsloven, som efter
momsloven ikke kan fradrages ved en virksomheds opgørelse af
afgiftstilsvaret (ikkefradragsberettiget købsmoms), og som
institutionerne afholder ved køb af varer og
tjenesteydelser, til hvilke der ydes statslige tilskud m.v. efter
loven.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger, pkt. 2.2.
Til §
5
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensændring af
henvisningen i § 2, stk. 1 til § 2, stk. 2, i lov om
betaling for visse uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats m.m., idet stk. 2, med
lovforslagets § 5, nr. 3, bliver stk. 3.
Til nr. 2
Det foreslås med indsættelsen af
et nyt stk. 2 i § 2 i lov om betaling for visse
uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, at det særlige tilskud på
baggrund af andelen af frafaldstruede elever (socialt tilskud) til
institutionerne ikke skal omfattes af betalingen mellem institution
og kommune eller anden aktør. Det betyder, at kommuner og
andre aktører alene skal betale de almindelige takster.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger, pkt. 3.2.
Til §
6
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2015.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 I lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 880 af 8. august 2011, som
ændret senest ved § 9 i lov nr. 634 af 16. juni 2014,
foretages følgende ændring: | | | | §
30-- | | | Stk.
2-7-- | | | Stk. 8. Der kan
på de årlige finanslove fastlægges særlige
tilskud, herunder til færdiggørelse af
uddannelser. | | 1. I § 30, stk. 8, indsættes efter
»uddannelser«: »og på baggrund af andelen
af frafaldstruede elever.« | Stk.9-11-- | | | | | | | | § 2 I lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 878 af 8. august 2011,
som ændret senest ved § 7 i lov nr. 634 af 16. juni
2014, foretages følgende ændringer: | §
19 | | | Stk.
2-3-- | | | Stk. 4.
Staten yder et særligt tilskud ved færdiggørelse
af uddannelse, hvor der ikke ydes tilskud efter lovgivningen om
uddannelserne. Taksten fastsættes på finansloven.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
betingelser for og beregning af det særlige tilskud. | | 1. I § 19, stk. 4, 1. pkt., ændres
»yder« til: »kan yde«. | | | | | | 2. I § 19 indsættes som stk. 5: »Stk. 5.
Staten kan yde et særligt tilskud på baggrund af
andelen af frafaldstruede elever. Taksten fastsættes på
finansloven. Undervisningsministeren fastsætter regler om
betingelser for og beregning af tilskud på baggrund af
andelen af frafaldstruede elever.« | | | | | | § 3 I lov om uddannelserne til højere
handelseksamen (hhx) og højere teknisk eksamen (htx), jf.
lovbekendtgørelse nr. 1074 af 4. september 2013, som
ændret ved § 8 i lov nr. 630 af 16. juni 2014, foretages
følgende ændring: | | | | | | 1. I § 39 indsættes som stk. 7: »Stk.
7. Staten yder et særligt tilskud på baggrund af
andelen af frafaldstruede elever. Taksten fastsættes på
finansloven. Undervisningsministeren kan fastsætte regler om
betingelser for og beregning af tilskud på baggrund af
andelen af frafaldstruede elever.« | | | | | | § 4 I lov om erhvervsuddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 439 af 29. april 2013, som
ændret ved § 1 i lov nr. 634 af 16. juni 2014, foretages
følgende ændring: | | | | | | 1. I § 19 c indsættes som stk. 2: »Stk. 2. Staten yder et særligt
tilskud på baggrund af andelen af frafaldstruede elever.
Taksten fastsættes på finansloven.
Undervisningsministeren kan fastsætte regler om betingelser
for og beregning af tilskud på baggrund af andelen af
frafaldstruede elever.« | | | | | | § 5 I lov om betaling for visse
uddannelsesaktiviteter i forbindelse med lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats m.m., jf. lovbekendtgørelse nr.
1030 af 23. august 2013, som ændret ved § 7 i lov nr.
1610 af 26. december 2013 og § 9 i lov nr. 720 af 25. juni
2014, foretages følgende ændringer: | | | | § 2 | | | Stk. 1. De
uddannelsesinstitutioner m.fl., der er berettigede til at modtage
tilskud eller bevillinger fra Undervisningsministeriet, beregner og
opkræver betalingen af tilskud eller bevilling til uddannelse
af de personer, der er nævnt i § 1, stk. 2, hos kommunen
og anden aktør, jf. § 4, stk. 1, på grundlag af
antal årselever og studenterårsværk efter de
takster, jf. stk. 2, der er fastsat i finansloven for de
pågældende uddannelser i de pågældende
år for de pågældende institutioner. For andre
institutioner, der finansieres af Undervisningsministeriet,
beregner ministeriet en takst pr. årselev, der
fastsættes på grundlag af de faktiske udgifter, der er
forbundet med ordningen. | | 1. I § 2, stk. 1, 1.
pkt., ændres »jf. stk. 2« til: »jf.
stk. 3«. | Stk. 2-5 | | | | | 2. I § 2 indsættes efter stk. 1 som nyt stykke: »Stk. 2. I beregning og
opkrævning efter stk. 1 indgår ikke tilskud på
baggrund af andelen af frafaldstruede elever efter: | | | 1) | § 30, stk. 8, i lov om
institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v. | | | 2) | § 19, stk. 5, i lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse. | | | 3) | § 39, stk. 7, i lov om
uddannelserne til højere handelseksamen (hhx) og
højere teknisk eksamen (htx). | | | 4) | § 19 c, stk. 2, i lov om
erhvervsuddannelser.« | | | Stk. 2-5 bliver herefter stk. 3-6. | | | § 6 Loven træder i kraft den 1. januar
2015. | | | |
|