Betænkning afgivet af Børne-
og Undervisningsudvalget den 11. december 2014
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 19. november
2014 og var til 1. behandling den 2. december 2014. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og
Undervisningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har været
sendt i høring. Den 26. november 2014 sendte
undervisningsministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget. Den 28. november 2014 sendte
undervisningsministeren supplerende høringssvar til
udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 12
spørgsmål til undervisningsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret. 10 af udvalgets
spørgsmål og ministerens svar heraf er optrykt som
bilag 2 til betænkningen.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, RV, SF og EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Socialistisk Folkeparti støtter
lovforslaget og ambitionen om at skabe mere lighed i
ungdomsuddannelsessystemet. Lovforslaget bidrager til at sikre
flere ressourcer til de uddannelsesinstitutioner, der har de
største udfordringer med at bekæmpe frafald og fremme
social mobilitet.
Socialistisk Folkeparti understreger
vigtigheden af, at aftalepartierne inddrages i den planlagte
monitorering, og at denne grundigt gennemgår, hvordan de
omfordelte midler er kommet de frafaldstruede elever til gode, og
hvad effekten har været. For SF er det vigtigt, at
institutionerne selv har friheden til at vurdere, hvordan de bedst
bekæmper frafald, og at institutionerne skal godtgøre,
at midlerne faktisk er brugt med det klare formål.
Et mindretal i
udvalget (V, DF, LA og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti finder ikke, at lovforslaget er
acceptabelt, af den grund, at hvis man insisterer på, at
social baggrund og dårlige karakterer altid er
sammenfaldende, abonnerer man også på en teori om, at
det ikke kan være anderledes, at børn fra
dårlige kår ikke kan klare sig godt statistisk set. Og
det er en trist manøvre, hvor alt håb lades ude.
Desuden betyder sådan en model, at
man honorerer uddannelsesinstitutioner, der optager elever, der har
ringe forudsætninger for at gennemføre uddannelsen.
Det mener V, LA og KF er den forkerte vej at gå.
Forudsætningerne skal være på plads.
Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti er bekymret for, at man med dette
lovforslag fremmer en forkert incitamentsstruktur. Fokus bør
være på at løfte eleverne mest muligt
læringsmæssigt og ikke på at optimere en
elevsammensætning for at få et større
økonomisk tilskud.
Når regeringen vil indføre et
socialt taxameter uden yderligere ressourcer, betyder det
desværre også, at de gymnasier og erhvervsskoler, hvor
eleverne kommer fra folkeskolen med de højeste
karaktergennemsnit, vil blive straffet økonomisk. Det er
hverken rimeligt eller ambitiøst.
Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti havde hellere set et såkaldt fagligt
taxameter, der belønner uddannelsessteder, der er
særlig dygtige til at løfte eleverne fra det
udgangspunkt, de har, og hvor uddannelsesstederne bliver
belønnet efter, hvor gode de er til at få eleverne
på en videregående uddannelse eller i job eller sikre
eleverne en praktikplads. Et fagligt taxameter vil, til forskel fra
det sociale taxameter, trække fagligheden og eleverne op. Det
vil være et incitament til at gøre det godt og
belønne dem, der gør det godt, uanset hvilket
udgangspunkt de kommer fra.
Dansk Folkeparti bemærker, at det kan
undre, at regeringen fremsætter dette lovforslag, for i
kommissoriet til analysen af ungdomsuddannelsesområdet
indgår en forenkling og omlægning af
taxameterstrukturen, herunder om dette kan bidrage til en mere
hensigtsmæssig uddannelsesadfærd. Hensigten med
lovforslaget er, at institutionerne ved hjælp af det sociale
taxameter får flere penge til indsatser over for
frafaldstruede elever, og det er jo ædelt, men man gør
et i forvejen indviklet taxametersystem endnu mere indviklet,
når man indfører endnu et incitamentstaxameter.
Dansk Folkeparti foreslår i stedet et
øget grundtilskud til institutioner med sociale
udfordringer, og at man afventer analysen. Det er
selvfølgeligt godt, at erhvervsskolerne får lidt flere
midler omprioriteret fra gymnasierne, fordi de har mange
frafaldstruede, men samlet set kan Dansk Folkeparti ikke
støtte lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Julie Skovsby (S) Karin Gaardsted (S) Annette Lind (S) Orla Hav (S)
Rasmus Horn Langhoff (S) Troels Ravn (S) Lotte Rod (RV) nfmd. Jeppe Mikkelsen (RV) Marlene
Borst Hansen (RV) Annette Vilhelmsen (SF) fmd. Trine Mach (SF) Rosa Lund (EL)
Lars Dohn (EL) Henning Hyllested (EL) Karen Ellemann (V) Peter Juel
Jensen (V) Finn Thranum (V) Louise Schack Elholm (V) Anni
Matthiesen (V) Tina Nedergaard (V) Jens Ejner Christensen (V) Alex
Ahrendtsen (DF) Bent Bøgsted (DF) Marie Krarup (DF) Martin
Henriksen (DF) Merete Riisager (LA) Thyra Frank (LA) Daniel Rugholm
(KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 78
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Talepapir fra samrådet 4/11-14 om
socialt taxameter på ungdomsuddannelserne, jf. BUU alm. del -
samrådsspm. I, fra undervisningsministeren | 2 | Høringsnotat og høringssvar,
fra undervisningsministeren | 3 | Supplerende høringssvar, fra
undervisningsministeren | 4 | 1. udkast til betænkning | 5 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 78
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvilken evidens der underbygger
regeringens forhåbninger om, at L 78 vil føre til et
højere fagligt niveau for udfaldstruede unge, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvilke skadevirkninger regeringen
forventer, som følge af at det sociale taxameter tildeles
skoler med et vist antal unge med et dårligt karaktersnit,
til undervisningsministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvilke parametre regeringen vil
anvende for at påvise, om det sociale taxameter fører
til de ønskede forbedringer, til undervisningsministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm., om ministeren vil redegøre
for regeringens bevæggrunde for at anvende karakterer som
indikator på, at eleverne kommer fra uddannelsesfremmede
hjem, til undervisningsministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm. om, hvilken sikkerhed der ligger i
det nuværende system for, at de elever, der medregnes i
taxameteret, rent faktisk kommer fra uddannelsesfremmede hjem, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm., om regeringen i sine overvejelser om
det sociale taxameter har medtaget lignende erfaringer fra
folkeskolen om eksempelvis magnetskoler og den påviste
sparsomme sammenhæng mellem øgede midler og fagligt
niveau, til undervisningsministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm. om, hvorfor regeringen vil
indføre et incitamenttaxameter som det sociale taxameter,
inden analysen af ungdomsuddannelsesområdet er blevet
færdig, til undervisningsministeren, og ministerens svar
herpå | 8 | Spm. om, hvorfor de 3-årige
gymnasiale uddannelser vurderes forskelligt, til
undervisningsministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
skoler, der ikke umiddelbart har elever, der er frafaldstruede ved
indgangen til uddannelsen, men som oplever elever, der undervejs i
uddannelsesforløbet bliver frafaldstruede, får den
nødvendige støtte og opbakning, når
lovforslaget cementerer, at man kun er frafaldstruet ved indgangen
til uddannelsen, til undervisningsministeren, og ministerens svar
herpå | 10 | Spm. om, hvor mange elever ministeren
vurderer ville kunnet have kommet ind under dette lovforslag i
skoleåret 2014-15, til undervisningsministeren, og
ministerens svar herpå | 11 | Spm., om der findes evidens fra andre
lande for, at lige netop initiativer som lovforslagets har en
virkning, til undervisningsministeren, og ministerens svar
herpå | 12 | Spm. om, hvor mange penge ministeren
vurderer der bliver flyttet mellem uddannelserne i det kommende
skoleår, til undervisningsministeren, og ministerens svar
herpå |
|
Bilag 2
10 af udvalgets spørgsmål
til undervisningsministeren og dennes svar herpå
Spørgsmål og svar er optrykt efter ønske fra
V, LA og KF.
Spørgsmål 1:
Hvilken evidens underbygger regeringens
forhåbninger om, at L 78 vil føre til et højere
fagligt niveau for »frafaldstruede unge? «
Svar:
Som oplyst i min besvarelse af 7. oktober 2014
på udvalgets spørgsmål 258 (Alm. del) har
elevernes baggrund desværre stadig alt for stor betydning
for, hvordan eleverne klarer sig. De manglende færdigheder
betyder, at alt for mange ikke kommer i gang med eller falder fra
ungdomsuddannelserne - særligt erhvervsuddannelserne.
Det koster ekstra at gøre noget ekstra.
Derfor vil regeringen gerne omfordele på tværs af
skolerne, sådan at skoler med relativt stærke
elevgrundlag, bidrager til de skoler, der har de største
udfordringer.
På den måde kan sikres forskellige
løsninger til forskellige unge - og derigennem sikre lige
muligheder for alle. De unge skal løftes langt videre med
uddannelse, selvom de ikke kan få hjælp hjemmefra. Det
kan konkret ske ved at arbejde med eksempelvis vejledning, mentorer
og nye undervisningsformer.
Undervisningsministeriet har gennemført
et stort projekt for at afdække gymnasiefremmede elevers
særlige udfordringer.
Slutrapporten findes på:
http://www.uvm.dk/Uddannelser/Gymnasiale-uddannelser/Forsoegog-udvikling/Udviklingsplanens-foerste-fase/Gymnasiefremmede-elever
Det fremgår heraf, at mere relevant og
autentisk indhold i undervisningen, en tydeligere styring af
undervisningsforløb, skriftligt arbejde med
lærervejledning, en stærkere lærer-elev-kontakt
og periodisk niveaudeling af eleverne er nogle af de
»greb«, som kan virke.
Spørgsmål 3:
Hvilke parametre vil regeringen anvende for at
påvise, om det sociale taxameter fører til de
ønskede forbedringer?
Svar:
Som det fremgår af de almindelige
bemærkninger til lovforslaget og det fremsendte
høringsnotat (L78 - bilag 2), vil der blive foretaget
systematisk opfølgning på uddannelsesinstitutionernes
indsatser og resultater i forhold til at nedbringe frafaldet.
Endvidere vil der i forbindelse med evalueringen af ordningen blive
foretaget en kortlægning af indsatsen på de enkelte
institutioner i form af fx lektiecafeer, mentorordninger mv.
Indsatsen vil blive sammenholdt med en række
pejlemærker for fx gennemførelse og faglige
resultater, herunder i forhold til i dag. Pejlemærkerne vil
blive vurderet for institutioner, der modtager socialt tilskud, og
institutioner, der ikke modtager socialt tilskud.
Spørgsmål 4:
Vil ministeren redegøre for regeringens
bevæggrunde for at anvende karakterer som indikator på,
at eleverne kommer fra uddannelsesfremmede hjem?
Svar:
Som det fremgår af det tekniske notat,
der er oversendt i forbindelse med min besvarelse af 3. november
2014 på udvalgets spørgsmål 19 (Alm. del), og
oplyst i min besvarelse af 1. oktober 2014 på udvalgets
spørgsmål 247 (Alm. del), er der i forbindelse med
fastlæggelsen af, hvilken variabel det sociale taxameter
baseres på, lagt vægt på, at der er evidens for
variablens evne til at forudsige frafald.
Analyser viser, at grundskolekarakterer
opfanger betydningen af sociale karakteristika som fx
forældres uddannelsesbaggrund, indkomst, etnicitet mv.
Grundskolekarakterer opfanger dermed forældres
uddannelsesbaggrund.
For en nærmere beskrivelse af de
analyser og rapporter, der ligger til grund for det sociale
taxameter henvises til bilag 1 i det foran nævnte tekniske
notat samt mit brev af 28. november 2014 om supplerende
høringssvar (L78 - bilag 3).
Spørgsmål 5:
Hvilken sikkerhed ligger der i det
nuværende system for, at de elever, der medregnes i
taxameteret, rent faktisk kommer fra uddannelsesfremmede hjem?
Svar:
Der henvises til mit svar på
spørgsmål 4.
Spørgsmål 6:
Har regeringen i regeringens overvejelser
omkring det sociale taxameter medtaget lignende erfaringer fra
folkeskolen om eksempelvis »magnet-skoler« og den
påviste sparsomme sammenhæng mellem øgede midler
og fagligt niveau?
Svar:
Jeg har i min besvarelse lagt til grund, at
der med »magnetskoler« henvises til de skoler, som fx
findes i Aarhus Kommune, der skal tiltrække og fastholde
skoledistriktets elever og styrke kvaliteten i skolernes
undervisningstilbud.
Erfaringerne fra »magnetskoler«
som i Aarhus Kommune har ikke indgået i udarbejdelsen af det
sociale taxameter for ungdomsuddannelser.
De rapporter og analyser, der ligger til grund
for det sociale taxameter på ungdomsuddannelserne
fremgår af min besvarelse af 3. november 2014 på
udvalgets spørgsmål 19 (Alm. del) og mit brev af 28.
november 2014 om supplerende høringssvar (L78 - bilag
3).
Spørgsmål 7:
Hvorfor vil regeringen indføre et
incitamentaxameter som det sociale taxameter, inden analysen af
ungdomsuddannelsesområdet, jf. kommissorium fra
erhvervsuddannelsesaftalen, hvori der indgår en forenkling og
omlægning af taxameterstrukturen, og om en sådan kan
bidrage til mere hensigtsmæssig uddannelsesadfærd, er
blevet færdig?
Svar:
Jeg er grundlæggende ikke enig i, at det
sociale taxameter er et »incitamenttaxameter«.
Det skyldes, at det ikke er den enkelte
frafaldstruede elev, der lægges til grund for tilskuddet, men
institutionens samlede elevgrundlag. Hertil kommer, at skoler har
begrænset indflydelse på deres optag af elever. Hverken
gymnasier eller erhvervsskoler har mulighed for at fravælge
optagelsesberettigede elever alene på baggrund af deres
grundskolekarakterer.
Formålet med det sociale taxameter er at
sikre en mere retfærdig fordeling af ressourcerne. Det
sociale taxameter gennemføres som en udgiftsneutral
omlægning af undervisningstaxameteret på 200
mio.kr.
De igangsatte analyser af ungdomsuddannelserne
har som bekendt et andet formål. Som det fremgår af
eud-aftalen er hensigten at finde finansiering på 435 mio.
kr. i 2017, 426 mio. kr. i 2018 og 2019 og 355 mio. kr. varigt
herefter. I den forbindelse har aftalepartierne (regeringen, V, K,
DF, LA og SF) igangsat en samlet budgetanalyse, der skal
understøtte en effektiv institutionsdrift og målrettet
uddannelsesadfærd.
Jeg synes på den baggrund ikke, at der
er grund til, at det sociale taxameter skal afvente de igangsatte
analyser af ungdomsuddannelserne.
Spørgsmål 8:
Vil ministeren forklare, hvorfor de
3-årige gymnasiale uddannelser vurderes forskelligt? Det er
sammenligelige uddannelser, og derfor kan det kun undre, at hvis en
elev søger ind på stx med et gennemsnit på 6,75
eller derunder, vil eleven blive betragtet som frafaldstruet, men
hvis den samme elev søger ind på f.eks. hhx, vil den
samme elev ikke være frafaldstruet, da gennemsnittet for at
blive frafaldstruet på hhx er 6,0.
Svar:
Som det fremgår af det fremsendte
høringsnotat (L78 - bilag 2), bygger modellen for socialt
taxameter på, at en elev defineres som frafaldstruet ud fra
den enkelte uddannelses gennemførelsesprocent. Dermed tages
der højde for, at uddannelserne har forskellige
gennemførelsesprocenter. Fx er
gennemførelsesprocenten på stx ca. 85 pct. med et
karakterskillepunkt på 6,75, mens
gennemførelsesprocenten for teknisk grundforløb er
ca. 64 pct. med et karakterskillepunkt på 3,5.
Spørgsmål 9:
Hvordan vil ministeren sikre, at skoler, der
ikke umiddelbart har elever, der er frafaldstruede ved indgangen
på uddannelsen, men som oplever elever, der undervejs i
uddannelsesforløbet, bliver frafaldstruede (sygdom, psykiske
udfordringer m.m.), får den nødvendige støtte
og opbakning, når lovforslaget cementerer, at man kun er
frafaldstruet ved indgangen til uddannelsen?
Svar:
Som det fremgår af min besvarelse af 9.
december 2014 på udvalgets spørgsmål 2 samt det
fremsendte høringsnotat (L78 - bilag 2), er det samlet set
vurderingen, at regeringens foreslåede løsning
udgør en balanceret model for det sociale taxameter.
Institutioner, der får andel i taxameteret, får en reel
mulighed for at iværksætte målrettede, ekstra
indsatser mod frafald, samtidig med at konsekvenserne for de
institutioner, der vil modtage færre midler, ikke er
uoverkommelige.
Både skoler, der får andel i
taxameteret, og skoler, der modtager færre midler, vil
også fremover skulle sikre, at alle frafaldstruede elever
får den nødvendige støtte og opbakning.
Spørgsmål 10:
Hvor mange elever, vurderer ministeren, ville
kunnet have kommet ind under dette lovforslag i skoleåret
2014-15?
Svar:
Det sociale taxameter ydes på baggrund
af uddannelsesinstitutionernes samlede elevgrundlag inden for de
forskellige uddannelsesretninger (dvs. stx, hf, hhx, htx, teknisk,
merkantilt og SOSU-grundforløb).
Det sociale taxameter vil blive givet til
skoler, hvor over 43 pct. af eleverne vurderes at være
frafaldstruede. Skoler, der har mellem 43-50 pct. frafaldstruede
elever, vil få udbetalt 4.460 kr. pr. årselev i socialt
taxameter, skoler med ml. 51-60 pct. frafaldstruede elever vil
få udbetalt 4.950 kr. pr. årselev, og skoler, hvor over
60 pct. af eleverne er frafaldstruede vil få udbetalt 5.350
kr. pr. årselev.
Samlet set forventes det, at ca. 45.000
årselever vil udløse socialt taxameter i
finansåret 2015.
Spørgsmål 12:
Hvor mange penge, vurderer ministeren, bliver
flyttet mellem uddannelserne i det kommende skoleår? Der
ønskes en opgørelse fordelt på skoletyper.
Svar:
Indførelsen af et socialt taxameter
indebærer, at der omfordeles ca. 200 mio. kr. Samlet
udbetales ca. 23 mio. kr. i socialt taxameter til stx, 31 mio. kr.
til hf, 23 mio. kr. til hhx, 15 mio. kr. til htx, 57 mio. kr. til
teknisk grundforløb, 50 mio. kr. til merkantilt
grundforløb og 1 mio. kr. til sosu-grundforløb.
Det forventes endvidere, at der med
indførelsen af et socialt taxameter vil blive flyttet ca. 60
mio. kr. fra institutioner, der udbyder almene gymnasiale
uddannelser til erhvervsskolerne.