Skriftlig fremsættelse (19. november
2014)
Skatteministeren
(Benny Engelbrecht):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
vurdering af landets faste ejendomme.
(Lovforslag nr. L 76)
Borgernes tillid til de offentlige
ejendomsvurderinger skal genoprettes. Det tog regeringen det
første initiativ til for et år siden ved at
nedsætte et eksternt ekspertudvalg, der skulle komme med
anbefalinger til, hvordan et vurderingssystem kan indrettes.
Ekspertudvalget afleverede sin rapport den
11. september 2014. Rapporten indeholder en række
anbefalinger til et nyt vurderingssystem, som skal øge
kvaliteten af ejendomsvurderingerne og genskabe tilliden til
systemet.
Ekspertudvalgets arbejde viser, at det er
muligt at etablere et vurderingssystem, som er baseret på
bedre data, og som er mere gennemsigtigt. Ekspertudvalgets arbejde
har imidlertid også vist, hvor kompleks vurderingsopgaven er,
ligesom udvalget peger på en lang række udfordringer,
der skal løses.
Det grundige arbejde, som ekspertudvalget
har udført, udgør et godt fundament for det videre
arbejde. Der ligger dog fortsat et stort arbejde forude med
analyser og løsningsforslag, hvis borgerne skal have en
ejendomsvurdering, de kan have tillid til.
Det vil således ikke være
praktisk muligt at udvikle et nyt vurderingssystem, som kan tages i
anvendelse allerede fra vurderingen i 2015, sådan som det
oprindeligt var hensigten. Det vil tidligst kunne ske fra
vurderingen i 2017.
Derfor har regeringen nu igangsat et
omfattende implementeringsarbejde, som skal munde ud i et konkret
forslag til, hvordan et nyt og bedre ejendomsvurderingssystem kan
indrettes.
Regeringen foreslår, at
2011-vurderingen af ejerboliger videreføres til 2017, og at
2012-vurderingen af andre ejendomme videreføres til 2018,
hvor et nyt vurderingssystem ventes at kunne tages i brug.
Den gældende rabatordning for
ejerboliger, hvorefter vurderingen nedsættes med 2,5 pct.,
foreslås ligeledes videreført. Regeringen
foreslår desuden rabatten udvidet til også at omfatte
grundværdien for beboelsesejendomme med mere end tre
lejligheder. Det vil kunne komme beboere i andelsboligforeninger og
udlejningsbyggeri til gode. Rabatten gives fra og med vurderingen
pr. 1. oktober 2015.
Videre foreslår regeringen, at der
gives en ny ekstra rabat målrettet ejerboliger med de laveste
ejendomsvurderinger.
Den ekstra rabat gives som et ekstra
nedslag på 2,5 pct. i den del af ejendomsværdien, der
ligger under 500.000 kr., og den del af grundværdien, der
ligger under 100.000 kr. Rabatten aftrappes trinvis, hvis
ejendomsværdien er over 750.000 kr., og hvis
grundværdien er over 250.000 kr., så nedlaget i
ejendomsværdien vil være helt aftrappet, når den
overstiger 1,25 mio. kr., og for grundværdien, når
denne overstiger 250.000 kr.
I forlængelse af de regler, der blev
indført i efteråret 2013, foreslås det, at
adgangen til at klage over de videreførte 2011- og
2012-vurderinger udskydes til det tidspunkt, hvor der vil kunne
klages over de nye 2017- og 2018-vurderinger.
Desuden foreslås det, at der gives
adgang til klage over omvurderinger af ejerboliger inden for den
almindelige klagefrist, som det er tilfældet for
erhvervsejendomme i dag. Herved sikres, at der har været
adgang til at klage over alle faktiske vurderinger, som er
foretaget frem til de nye vurderinger i 2017.
Samlet set skønnes lovforslaget at
medføre et umiddelbart mindreprovenu på ca. 3.825 mio.
kr. og ca. 2.620 mio. kr. efter automatisk tilbageløb
på moms og afgifter fordelt over årene 2015-2022.
Lovforslaget skønnes at
medføre udgifter på op til 11,5 mio. kr. til
tilretning af IT-systemer. Det samlede løbende merforbrug
skønnes til 21 årsværk, dog 42
årsværk det første år.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.