Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 10. december 2014
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 1
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 19. november
2014 og var til 1. behandling den 2. december 2014. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
Skatteministeriet sendte den 17. november 2014 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 44. Den 28. november 2014 sendte
skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 14
spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger
Et mindretal i
udvalget (V, DF, LA og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (S, RV og SF) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (EL) vil ved 2. behandling
redegøre for sin stillingtagen til lovforslaget og
ændringsforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
1) I
den under nr. 4 foreslåede
affattelse af § 43 indsættes
som stk. 5:
»Stk. 5. Den
grundværdi, der fremkommer ved nedsættelsen pr. 1.
oktober 2015, jf. stk. 4, træder i stedet for den seneste
almindelige vurdering eller omvurdering, jf. § 26, stk. 2, i
lov om kommunal ejendomsskat, og lægges til grund ved
opgørelsen af det afgiftspligtige grundlag pr. 1. januar
2017.«
[Anvendelsestidspunkt for
rabatordning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget sikres det, at
rabatordningen for beboelsesejendomme får virkning ved
opkrævningen af grundskyld fra og med 2017.
Efter § 26, stk. 2, i lov om kommunal
ejendomsskat lægges vurderingslovens almindelige vurderinger
og omvurderinger til grund ved opgørelsen af det
afgiftspligtige grundlag for betaling af grundskyld fra og med det
andet år, der følger efter det, hvor vurderingen er
foretaget. Som et eksempel indgik 2011-vurderingen af ejerboliger i
grundlaget fra og med 2013.
Det har vist sig, at lovforslaget som
fremsat ikke sikrer, at rabatten til beboelsesejendomme pr. 1.
oktober 2015 kommer til at indgå i grundlaget fra 2017
således som forudsat. Dette skyldes, at de
pågældende ejendomme vurderes i lige år, og at
den nedsættelse, der efter lovforslaget foretages pr. 1.
oktober 2015, ikke er en almindelig vurdering eller omvurdering.
Ændringsforslaget sikrer, at nedsættelsen får
virkning på grundskylden fra samme tidspunkt, som hvis
nedsættelsen var foretaget ved en almindelig vurdering eller
omvurdering, nemlig fra den 1. januar 2017.
Vurderinger, der ansættes senere end
den 1. oktober 2015, vil enten være almindelige vurderinger,
jf. lovforslagets § 43, stk. 1 og 2, eller omvurderinger, jf.
vurderingslovens § 3, og vil således blive lagt til
grund for opgørelsen af det afgiftspligtige grundlag som
anført ovenfor.
Ændringsforslaget har ikke betydning
for reglerne om grundskatteloftet i lov om kommunal
ejendomsskat.
Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Astrid Krag (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) John Dyrby Paulsen
(S) Jesper Petersen (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem
Farooq (RV) Camilla Hersom (RV) Andreas Steenberg (RV) Lisbeth Bech
Poulsen (SF) Trine Mach (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL)
Nikolaj Villumsen (EL) Hans Andersen (V) Jacob Jensen (V) Thomas
Danielsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jan E. Jørgensen
(V) Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads
Rørvig (V) fmd. Dennis
Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF) Hans Kristian Skibby (DF)
Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen (LA) nfmd. Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 76
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Tidsplan over udvalgets behandling af
lovforslaget | 2 | Høringsskema og høringssvar,
fra skatteministeren | 3 | 1. udkast til betænkning | 4 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren | 5 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 76
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om en opgørelse over det
ikkedisponerede råderum til offentlige investeringer år
for år frem til 2022, dels såfremt lovforslaget
gennemføres, dels såfremt lovforslaget ikke
gennemføres, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. om, hvorfor andelsboliger og
lejeboliger først får en rabat fra 2017, og om det
ikke vil være muligt at give den fra 2015, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, hvorfor tinglysningsafgiften
på erhvervsejendomme ikke udelukkende beregnes ud fra
ejerskiftesummen, ligesom det gøres på ejerboliger,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm., om ministeren vil være
indstillet på, at der åbnes for adgang til §
4-vurderinger, så vurderinger også kan korrigeres
på ejerens foranledning, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 5 | Spm. om, hvilke muligheder en boligejer
har for at få revurderet sin ejendomsvurdering, hvis
handelsprisen åbenlyst adskiller sig fra den offentlige
vurdering, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. om, hvilke boligtyper der automatisk
vil sikre ejerne at få for meget betalt ejendomsskat tilbage,
når et nyt vurderingssystem er klar, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 7 | Spm. om, hvorfor det er rimeligt, at de
billigste ejendomme maksimalt får en rabat på 5 pct.,
når Engbergudvalgets rapport viser, at 76 pct. af
parcelhusene med en ejendomsværdi på under 0,5 mio. kr.
overvurderes med mere end 20 pct., til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 8 | Spm. om, hvad de provenumæssige
konsekvenser vil være, hvis den yderligere rabat til de
billigste boliger stiger til henholdsvis 5 og 7,5 pct., til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm. om, hvordan det sikres, at rabatten
til lejerne ender hos lejerne og ikke blot går i udlejernes
lommer, til skatteministeren, og ministerens svar herpå | 10 | Spm. om, hvad det koster at give rabat til
lejeboliger fra 2015 (både rabatten på 2,5 pct. og
ekstrarabatten på 2,5 pct. for boligejendomme med en
grundværdi pr. lejlighed på op til 50.000 kr.), til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 11 | Spm., om det er muligt at skelne mellem
erhvervsejendomme til boligformål og de andre typer af
erhverv og differentiere rabat på grundskylden, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 12 | Spm. om, hvordan det kan sikres, at den
rabat, der ydes til private udlejningsejendomme, kommer lejerne til
gode, til skatteministeren, og ministerens svar herpå | 13 | Spm. om, hvilke muligheder der er for, at
lejere kan rejse spørgsmål om for høj en
grundskyld, der betales over lejen, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 14 | Spm. om, hvordan det kan sikres, at den
rabat, der gives til dem med de største ejendoms- og
grundværdier, betales tilbage, hvis det viser sig ved en ny
vurdering, at de i virkeligheden har betalt for lidt, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
|