L 76 Forslag til lov om ændring af lov om vurdering af landets faste ejendomme.

(Vurderingerne i årene 2015 og 2016).

Af: Skatteminister Benny Engelbrecht (S)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2014-15 (1. samling)
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 10-12-2014

Afgivet: 10-12-2014

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 10. december 2014

20141_l76_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 10. december 2014

1. Ændringsforslag

Skatteministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 19. november 2014 og var til 1. behandling den 2. december 2014. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.

Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og Skatteministeriet sendte den 17. november 2014 dette udkast til udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 44. Den 28. november 2014 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 14 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

3. Indstillinger

Et mindretal i udvalget (V, DF, LA og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for det stillede ændringsforslag.

Et andet mindretal i udvalget (S, RV og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede ændringsforslag.

Et tredje mindretal i udvalget (EL) vil ved 2. behandling redegøre for sin stillingtagen til lovforslaget og ændringsforslaget.

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af skatteministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):

1) I den under nr. 4 foreslåede affattelse af § 43 indsættes som stk. 5:

»Stk. 5. Den grundværdi, der fremkommer ved nedsættelsen pr. 1. oktober 2015, jf. stk. 4, træder i stedet for den seneste almindelige vurdering eller omvurdering, jf. § 26, stk. 2, i lov om kommunal ejendomsskat, og lægges til grund ved opgørelsen af det afgiftspligtige grundlag pr. 1. januar 2017.«

[Anvendelsestidspunkt for rabatordning]

Bemærkninger

Til nr. 1

Med ændringsforslaget sikres det, at rabatordningen for beboelsesejendomme får virkning ved opkrævningen af grundskyld fra og med 2017.

Efter § 26, stk. 2, i lov om kommunal ejendomsskat lægges vurderingslovens almindelige vurderinger og omvurderinger til grund ved opgørelsen af det afgiftspligtige grundlag for betaling af grundskyld fra og med det andet år, der følger efter det, hvor vurderingen er foretaget. Som et eksempel indgik 2011-vurderingen af ejerboliger i grundlaget fra og med 2013.

Det har vist sig, at lovforslaget som fremsat ikke sikrer, at rabatten til beboelsesejendomme pr. 1. oktober 2015 kommer til at indgå i grundlaget fra 2017 således som forudsat. Dette skyldes, at de pågældende ejendomme vurderes i lige år, og at den nedsættelse, der efter lovforslaget foretages pr. 1. oktober 2015, ikke er en almindelig vurdering eller omvurdering. Ændringsforslaget sikrer, at nedsættelsen får virkning på grundskylden fra samme tidspunkt, som hvis nedsættelsen var foretaget ved en almindelig vurdering eller omvurdering, nemlig fra den 1. januar 2017.

Vurderinger, der ansættes senere end den 1. oktober 2015, vil enten være almindelige vurderinger, jf. lovforslagets § 43, stk. 1 og 2, eller omvurderinger, jf. vurderingslovens § 3, og vil således blive lagt til grund for opgørelsen af det afgiftspligtige grundlag som anført ovenfor.

Ændringsforslaget har ikke betydning for reglerne om grundskatteloftet i lov om kommunal ejendomsskat.

Ane Halsboe-Jørgensen (S) Astrid Krag (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) John Dyrby Paulsen (S) Jesper Petersen (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem Farooq (RV) Camilla Hersom (RV) Andreas Steenberg (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Trine Mach (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL) Nikolaj Villumsen (EL) Hans Andersen (V) Jacob Jensen (V) Thomas Danielsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jan E. Jørgensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads Rørvig (V) fmd. Dennis Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen (LA) nfmd. Brian Mikkelsen (KF)

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)47
Socialdemokratiet (S)47
Dansk Folkeparti (DF)22
Radikale Venstre (RV)17
Socialistisk Folkeparti (SF)12
Enhedslisten (EL)12
Liberal Alliance (LA)9
Det Konservative Folkeparti (KF)8
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Siumut (SIU)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)1

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 76

Bilagsnr.

Titel

1
Tidsplan over udvalgets behandling af lovforslaget
2
Høringsskema og høringssvar, fra skatteministeren
3
1. udkast til betænkning
4
Ændringsforslag, fra skatteministeren
5
2. udkast til betænkning


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 76

Spm.nr.
Titel
1
Spm. om en opgørelse over det ikkedisponerede råderum til offentlige investeringer år for år frem til 2022, dels såfremt lovforslaget gennemføres, dels såfremt lovforslaget ikke gennemføres, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm. om, hvorfor andelsboliger og lejeboliger først får en rabat fra 2017, og om det ikke vil være muligt at give den fra 2015, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm. om, hvorfor tinglysningsafgiften på erhvervsejendomme ikke udelukkende beregnes ud fra ejerskiftesummen, ligesom det gøres på ejerboliger, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
4
Spm., om ministeren vil være indstillet på, at der åbnes for adgang til § 4-vurderinger, så vurderinger også kan korrigeres på ejerens foranledning, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm. om, hvilke muligheder en boligejer har for at få revurderet sin ejendomsvurdering, hvis handelsprisen åbenlyst adskiller sig fra den offentlige vurdering, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
6
Spm. om, hvilke boligtyper der automatisk vil sikre ejerne at få for meget betalt ejendomsskat tilbage, når et nyt vurderingssystem er klar, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm. om, hvorfor det er rimeligt, at de billigste ejendomme maksimalt får en rabat på 5 pct., når Engbergudvalgets rapport viser, at 76 pct. af parcelhusene med en ejendomsværdi på under 0,5 mio. kr. overvurderes med mere end 20 pct., til skatteministeren, og ministerens svar herpå
8
Spm. om, hvad de provenumæssige konsekvenser vil være, hvis den yderligere rabat til de billigste boliger stiger til henholdsvis 5 og 7,5 pct., til skatteministeren, og ministerens svar herpå
9
Spm. om, hvordan det sikres, at rabatten til lejerne ender hos lejerne og ikke blot går i udlejernes lommer, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
10
Spm. om, hvad det koster at give rabat til lejeboliger fra 2015 (både rabatten på 2,5 pct. og ekstrarabatten på 2,5 pct. for boligejendomme med en grundværdi pr. lejlighed på op til 50.000 kr.), til skatteministeren, og ministerens svar herpå
11
Spm., om det er muligt at skelne mellem erhvervsejendomme til boligformål og de andre typer af erhverv og differentiere rabat på grundskylden, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
12
Spm. om, hvordan det kan sikres, at den rabat, der ydes til private udlejningsejendomme, kommer lejerne til gode, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
13
Spm. om, hvilke muligheder der er for, at lejere kan rejse spørgsmål om for høj en grundskyld, der betales over lejen, til skatteministeren, og ministerens svar herpå
14
Spm. om, hvordan det kan sikres, at den rabat, der gives til dem med de største ejendoms- og grundværdier, betales tilbage, hvis det viser sig ved en ny vurdering, at de i virkeligheden har betalt for lidt, til skatteministeren, og ministerens svar herpå