Fremsat den 19. november 2014 af
skatteministeren (Benny Engelbrecht)
Forslag
til
Lov om indgåelse af aftale om ændring
af dansk-færøsk protokol til den nordiske
dobbeltbeskatningsoverenskomst
§ 1. Aftale af 23. oktober 2014 mellem
Danmark og Færøerne om ændring af Protokollen
til Overenskomst af 23. september 1996 mellem de nordiske lande til
undgåelse af dobbeltbeskatning for så vidt angår
indkomst- og formueskatter, jf. bilag 1, gælder i
Danmark.
§ 2. Loven træder i kraft den 1.
januar 2015.
Bilag 1
Aftale mellem Danmark og
Færøerne
Den danske regering og det
færøske landsstyre, der ønsker at indgå
en aftale om ændring af Overenskomsten af 23. september 1996
mellem de nordiske lande til undgåelse af dobbeltbeskatning
for så vidt angår indkomst- og formueskatter, for
så vidt angår forholdet mellem Danmark og
Færøerne, er blevet enige om følgende:
Artikel 1
Bestemmelserne i punkt VII i Protokollen til
Overenskomst af 23. september 1996 mellem de nordiske lande til
undgåelse af dobbeltbeskatning for så vidt angår
indkomst- og formueskatter ophæves og erstattes af
følgende:
»VII. Til artikel 18
Uanset bestemmelserne i artikel 18 skal i
forholdet mellem Danmark og Færøerne gælde
følgende:
1. Sociale pensioner og andre sociale
sikringsydelser kan kun beskattes i den del af riget, hvor
modtageren er hjemmehørende.
2. Pensioner og andre lignende vederlag, som
ikke er omfattet af stk.1, og som hidrører fra den ene del
af riget og udbetales til en person, der er hjemmehørende i
den anden del af riget, hvad enten det sker for tidligere
tjenesteydelser eller ikke, kan kun beskattes i den anden del af
riget, jf. dog stykke 3 og 4.
3. Pensioner og andre lignende vederlag som
nævnt i stykke 2 kan dog også beskattes i den
førstnævnte del af riget, hvis:
a) bidrag indbetalt
af modtageren til pensionsordningen blev fratrukket i modtagerens
skattepligtige indkomst i den førstnævnte del af riget
efter lovgivningen i denne del af riget; eller
b) bidrag indbetalt
af en arbejdsgiver ikke var skattepligtig indkomst for modtageren i
den førstnævnte del af riget efter lovgivningen i
denne del af riget.
4. Pensioner og andre lignende vederlag som
nævnt i stykke 2 kan kun beskattes i den
førstnævnte del af riget, i det omfang:
a) bidrag indbetalt
af modtageren til pensionsordningen blev beskattet i den
førstnævnte del af riget efter lovgivningen i denne
del af riget; eller
b) bidrag indbetalt
af en arbejdsgiver var skattepligtig indkomst for modtageren i den
førstnævnte del af riget efter lovgivningen i denne
del af riget.
I så fald skal sådanne pensioner
og andre lignende vederlag også være helt eller delvist
fritaget for afgift, som den anden del af riget opkræver ved
udbetaling af pension og andre lignende vederlag.
5. Pensioner skal anses for at hidrøre
fra en del af riget, hvis de udbetales af en pensionskasse eller
anden tilsvarende institution, der udbyder pensionsordninger, som
fysiske personer kan tilslutte sig med henblik på at sikre
sig pensionsydelser, når en sådan pensionskasse eller
anden tilsvarende institution er oprettet, skattemæssigt
anerkendt og kontrolleret i overensstemmelse med lovgivningen i
denne del af riget.«
Artikel 2
1. Denne aftale træder i kraft den dag,
hvor begge parter har meddelt hinanden, at aftalen er godkendt.
2. Aftalen har virkning for indkomstskatter,
der pålignes for skatteår, der begynder den 1. januar
2015 eller senere.
3. Aftalen skal forblive i kraft, så
længe overenskomsten er i kraft.
Til bekræftelse heraf har de
undertegnede underskrevet denne aftale.
Udfærdiget i København den 23.
oktober 2014 i to eksemplarer på dansk og
færøsk, hvilke tekster har lige gyldighed.
For Danmark | For Færøerne | Benny Engelbrecht | Jørgen Niclasen |
|
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Indledning
Lovforslaget har til formål at
gennemføre en aftale mellem Danmark og Færøerne
om en ændring af den dansk-færøske protokol til
den nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomst af 23. september 1996
om beskatning af pensioner.
Aftalen ændrer den eksisterende
dansk-færøske protokol til den nordiske
dobbeltbeskatningsoverenskomst, sådan at pensioner - bortset
fra sociale pensioner og andre sociale sikringsydelser - vil kunne
beskattes i den del af riget, hvorfra de udbetales, hvis modtageren
har haft fradrag i denne del af riget for indbetalinger, eller hvis
bidrag indbetalt af en arbejdsgiver ikke var blevet beskattet i
denne del af riget.
Aftalen træder i kraft, når begge
parter har meddelt hinanden, at aftalen er godkendt. Aftalen har
virkning for indkomstår, der begynder den 1. januar 2015
eller senere.
Den gældende protokol til den nordiske
dobbeltbeskatningsoverenskomst medfører, at pensioner, som
betales fra Danmark til en modtager på Færøerne
eller omvendt, kun kan beskattes i den del af riget, hvor
modtageren er hjemmehørende.
En pensionist, som er hjemmehørende
på Færøerne, og som modtager dansk pension,
betaler således ikke dansk skat af
pensionsbeløbene.
Færøerne har nu ændret sin
lovgivning, således at der ikke længere gives fradrag
for indbetalinger på pensionsordninger. Til gengæld
beskattes udbetalinger ikke. En dansk pension, som udbetales til en
modtager på Færøerne, vil herefter hverken blive
beskattet i Danmark eller på Færøerne.
Forholdet er herefter det, at Danmark efter
protokollen til dobbeltbeskatningsoverenskomsten ikke kan beskatte
pensionsbeløbene. Det kan kun Færøerne, men
Færøerne beskatter efter intern lovgivning ikke. Der
sker med andre ord en dobbelt ikke-beskatning.
Tilsvarende vil en færøsk
pension, som udbetales til en modtager i Danmark, efter den
gældende protokol kunne beskattes i Danmark, selvom der ikke
er givet fradrag for indbetalingerne på
Færøerne. Dette ville dog ikke ske i praksis, idet
pensionsudbetalinger omfattet af den danske pensionsbeskatningslov
kun beskattes i det omfang, at der er givet fradrag for
indbetalingerne.
Aftalen omfatter som nævnt ikke sociale
pensioner og andre sociale sikringsydelser, dvs. folkepension m.v.
Folkepension udbetales af den del af rigsfællesskabet, hvor
modtageren er bosiddende. En person, der flytter fra Danmark til
Færøerne, vil således modtage
færøsk folkepension, uanset om den
pågældende måtte have levet hele sit liv i
Danmark. Tilsvarende vil en tilflytter fra Færøerne
til Danmark modtage dansk folkepension. Der vil hermed hverken
være et dobbeltbeskatningsproblem eller et dobbelt
ikke-beskatningsproblem i relation til sociale pensioner.
Aftalen omfatter heller ikke
tjenestemandspensioner og andre pensionsordninger, der ikke er
baseret på forudgående pensionsopsparing. Sådanne
pensioner beskattes fortsat efter færøsk lovgivning,
og der er således heller ikke her et
dobbeltbeskatningsproblem eller et dobbelt
ikke-beskatningsproblem.
Det har gennem mange år været
dansk politik ved indgåelse af
dobbeltbeskatningsoverenskomster at aftale såkaldt
kildestatsbeskatning af pensioner. Fra dansk side lægges der
således vægt på, at
dobbeltbeskatningsoverenskomster ikke må forhindre dansk
beskatning af udbetalinger fra pensionsordninger, hvor der
tidligere er givet danske skattefradrag for indbetalingerne. Den
nye dansk-færøske aftale falder i tråd
hermed.
Skatteområdet er selvstyreanliggende for
Færøerne. Danmark og Færøerne er enige om
undgå såvel dobbeltbeskatning som dobbelt
ikke-beskatning af pensionsbeløb, der udbetales mellem de to
dele af riget.
2.
Baggrunden for dobbeltbeskatningsoverenskomsten og dens indhold
En dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem to -
eller som i det nordiske tilfælde flere - stater har som
hovedformål at undgå international
dobbeltbeskatning som følge af, at to stater
beskatter en person eller et selskab af den samme
indkomst. Det sker typisk, når en person eller et
selskab, der er hjemmehørende i den ene stat, modtager
indkomst fra den anden stat.
Danmark beskatter som hovedregel efter
globalindkomstprincippet. Det betyder, at en person eller et
selskab, der er hjemmehørende i Danmark, er fuldt
skattepligtig til Danmark, dvs. skattepligtig af samtlige sine
indkomster, hvad enten de hidrører her fra landet eller
ikke, med mindre andet i særlige tilfælde er bestemt i
lovgivningen. Det følger af statsskattelovens § 4.
Samtidig har Danmark regler om begrænset
skattepligt for personer og selskaber, der ikke er omfattet af fuld
skattepligt, men modtager indkomst fra kilder her i landet.
Begrænset skattepligt medfører, at Danmark beskatter
personer og selskaber, som er hjemmehørende i andre stater,
af en række indkomsttyper, som de pågældende
modtager her fra landet. Kildeskattelovens § 2 og
selskabsskattelovens § 2 opregner de indkomsttyper, der er
omfattet af begrænset skattepligt.
Færøerne har ligeledes regler om
fuld og begrænset skattepligt.
Hvis en person, som er hjemmehørende
på Færøerne, modtager indkomst fra Danmark, vil
Danmark beskatte denne indkomst, hvis de danske regler om
begrænset skattepligt er opfyldt. Modtageren vil også
være skattepligtig af den pågældende indkomst
på Færøerne i overensstemmelse med de
færøske skatteregler (globalindkomstprincippet).
Hvis der ikke var en
dobbeltbeskatningsoverenskomst mellem Danmark og
Færøerne, ville begge parter beskatte fuldt ud efter
deres interne regler, og der kunne dermed foreligge
dobbeltbeskatning. Tilsvarende gælder for indkomst fra
Færøerne, som modtages i Danmark.
Danmark og Færøerne er sammen med
Norge, Sverige, Finland og Island omfattet af den fælles
nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomst af 23. september 1996.
Dobbeltbeskatningsoverenskomsten skal hindre denne
dobbeltbeskatning, og det formål kan kun opnås ved, at
den ene eller den anden part eller begge parter nedsætter den
beskatning, som skulle ske efter den interne skattelovgivning, hvis
der ikke var en overenskomst.
Overenskomsten har derfor en række
regler (artiklerne 6-24) vedrørende forskellige typer
indkomst, som angiver, hvornår Danmark henholdsvis et andet
nordisk land, kan beskatte indkomst, som en person eller et
selskab, der er hjemmehørende i den ene stat
(bopælstaten), modtager fra den anden stat
(kildestaten). Den nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomst
omfatter også formueskatter.
Disse artikler er suppleret med en række
protokolbestemmelser, som regulerer særlige områder,
herunder den dansk-færøske protokol om beskatning af
pensioner.
For kildestaten er der tale om, at denne stat
nedsætter eller helt frafalder sin begrænsede
skattepligt på indkomst, som oppebæres af en modtager i
den anden stat. Den nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomst
medfører således, at Danmark alene kan
gennemføre reglerne om begrænset skattepligt af
indkomst, som personer og selskaber i de øvrige lande
modtager fra Danmark, i det omfang, at beskatningen er i
overensstemmelse med overenskomsten. Tilsvarende gælder for
beskatning i de øvrige nordiske lande af indkomst, som
personer og selskaber i Danmark modtager fra et af disse lande.
For bopælsstaten kan der ligeledes
være tale om begrænsninger i denne stats ret til at
beskatte en person eller et selskab, der er hjemmehørende i
denne stat, af indkomst fra den anden stat, ligesom
bopælsstaten skal anvende den metode for lempelse af
dobbeltbeskatning, som overenskomsten foreskriver, jf.
nedenfor.
Dobbeltbeskatningsoverenskomsten
medfører ikke i sig selv, at der sker dansk beskatning.
Overenskomsten kan medføre, at Danmark kan beskatte en
indkomst, som betales til eller modtages fra et andet nordisk land.
Hvis der skal ske dansk beskatning af denne indkomst, skal der
være hjemmel hertil i intern dansk skattelovgivning og
beskatningsret efter overenskomsten.
Ud over bestemmelser om fordeling af
beskatningsretten har overenskomsten en bestemmelse om, hvordan de
to stater skal lempe for dobbeltbeskatning (artikel 25).
Den såkaldte metodebestemmelse angiver, hvordan en
stat skal lempe for dobbeltbeskatning, når en person, der er
hjemmehørende i denne stat (bopælstaten), modtager
indkomst fra den anden stat (kildestaten), og kildestaten kan
beskatte indkomsten efter de andre artikler i overenskomsten.
Metodebestemmelsen er
nødvendig, fordi overenskomstens øvrige bestemmelser
ikke hindrer bopælstaten i at medregne den udenlandske
indkomst ved beskatningen, selv om kildestaten har ret
til at beskatte denne indkomst. Efter statsskattelovens § 4
skal en person, der er omfattet af fuld skattepligt i Danmark,
medregne indkomst fra de øvrige nordiske lande ved
opgørelsen af sin skattepligtige indkomst her i landet.
Lempelsesmetoden for Danmarks vedkommende er
som hovedregel credit-metoden, for
så vidt angår en person hjemmehørende
i Danmark med indkomst fra de øvrige nordiske lande,
jf. artikel 25, stk. 1, litra a. Efter bestemmelsen kan Danmark
medregne den udenlandske indkomst ved opgørelsen af den
pågældende persons skattepligtige indkomst, men hvis
kildestaten efter overenskomstens andre artikler kan beskatte
indkomsten, skal Danmark nedsætte sin skat af indkomsten
med den skat, der er betalt i kildestaten.
Nedsættelsen kan dog ikke være større
end den danske skat af den pågældende indkomst.
Samme lempelsesmetode anvendes i de interne danske
lempelsesregler, jf. ligningslovens § 33.
Hvis en person, som er hjemmehørende i
Danmark, har indkomst fra et andet nordisk land, og denne indkomst
efter overenskomstens andre artikler kun kan beskattes i
kildestaten, skal Danmark lempe for dobbeltbeskatning efter metoden eksemption med
progressionsforbehold.
Efter bestemmelsen kan Danmark medregne den
udenlandske indkomst ved opgørelsen af den
pågældende persons danske skattepligtige indkomst, men
Danmark skal nedsætte den beregnede danske skat med den
forholdsmæssige del, der vedrører den udenlandske
indkomst, uanset størrelsen af eventuel udenlandsk skat.
Dobbeltbeskatningslempelsen er således ikke begrænset
til det beløb, der er betalt i skat af indkomsten i
kildestaten.
3. Aftalen
om ændring af protokollen og dens betydning i forhold til
intern dansk skatteret
Den nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomst
indskrænker som nævnt ovenfor Danmarks muligheder for
at gennemføre den beskatning, som skulle gennemføres
efter kildeskattelovens regler, hvis der ikke eksisterede en
sådan overenskomst. Dobbeltbeskatningsoverenskomsten lemper
således beskatningen i forhold til den beskatning, som skulle
ske efter intern dansk skatteret.
Aftalen om ændring af den
dansk-færøske protokol ændrer den reglerne om
beskatning af pension m.v.
Ændringens betydning i forhold til
intern dansk skatteret er omtalt nedenfor. Der redegøres
først for begrænset skattepligt i Danmark af pension
m.v., som hidrører fra Danmark og betales til en person, der
er hjemmehørende på Færøerne (3.1.), og
derefter for fuld skattepligt i Danmark af pension m.v., som
hidrører fra Færøerne og betales til en person,
som er hjemmehørende i Danmark (3.2.).
3.1.
Personer, som er hjemmehørende på
Færøerne, og som modtager pension fra Danmark
Efter kildeskattelovens § 2 har en
person, som ikke er omfattet af § 1 om fuld skattepligt, dvs.
en person, der er hjemmehørende i udlandet (herunder
Færøerne og Grønland), pligt til at betale skat
af nærmere opregnede indtægtstyper fra Danmark. Dette
gælder bl.a. for en række forskellige udbetalinger af
pension.
Hvis personen er hjemmehørende i et
land, som har en dobbeltbeskatningsoverenskomst med Danmark,
afhænger det af overenskomstens regler, om Danmark kan
gennemføre beskatningen efter kildeskattelovens §
2.
Artikel 1, stk. 1, i den nye
dansk-færøske protokol medfører, at sociale
pensioner og andre sociale ydelser udbetalt fra Danmark til en
modtager på Færøerne, kun kan beskattes på
Færøerne.
Bestemmelsen i artikel 1, stk. 3, i den nye
protokol medfører, at Danmark har ret til at beskatte en
person, der er hjemmehørende på Færøerne,
af udbetalinger fra en pensionsordning, hvis der tidligere er givet
fradrag ved dansk indkomstopgørelse for indbetalinger til
ordningen, eller hvis der ikke er sket dansk beskatning af en
arbejdsgivers indbetalinger til ordningen (bortseelsesret).
Den nye protokol giver hermed Danmark ret til
at gennemføre beskatningen af udbetalinger fra
pensionsordninger, der er omfattet af begrænset skattepligt
efter kildeskattelovens § 2, stk. 1, i de tilfælde, hvor
der er givet fradrag for indbetalinger eller bortseelsesret for
arbejdsgivers bidrag.
Artikel 1, stk. 4, i den nye protokol
medfører, at det alene er Danmark, der har ret til at
beskatte en person, der er hjemmehørende på
Færøerne, af udbetalinger fra en pensionsordning,
når der ikke er givet fradrag ved dansk
indkomstopgørelse for indbetalinger til ordningen eller hvis
der er sket dansk beskatning af en arbejdsgivers indbetalinger til
ordningen.
Efter intern dansk skatteret er der ikke
hjemmel til dansk beskatning af udbetalinger fra en pensionsordning
omfattet af pensionsbeskatningsloven, hvis der ikke var fradragsret
for indbetalingerne til ordningen. Den nye protokols artikel 1,
stk. 4, sikrer, at Færøerne heller ikke beskatter den
pågældende af udbetalingerne.
3.2.
Personer, som er hjemmehørende i Danmark, og som modtager
pension fra Færøerne
Efter statsskattelovens § 4 er en person,
der er hjemmehørende i Danmark, fuldt skattepligtig til
Danmark, dvs. skattepligtig af samtlige sine indkomster, hvad enten
de hidrører her fra landet eller ikke.
Hvis udenlandsk indkomst hidrører fra
et land, som har en dobbeltbeskatningsoverenskomst med Danmark,
afhænger det af overenskomstens regler, om Danmark kan
gennemføre beskatningen.
En person, der er hjemmehørende i
Danmark, er således skattepligtig af pension fra
Færøerne på samme måde, som hvis pensionen
var modtaget fra kilder i Danmark, men det afhænger af den
nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomst og den
dansk-færøske protokol hertil, om og i givet fald i
hvilket omfang beskatningen kan gennemføres.
Artikel 1, stk. 1, i den nye
dansk-færøske protokol medfører, at sociale
pensioner og andre sociale ydelser udbetalt fra
Færøerne til en modtager i Danmark kun kan beskattes i
Danmark.
Bestemmelsen i artikel 1, stk. 3, i den nye
protokol medfører, at Færøerne har ret til at
beskatte en person, der er hjemmehørende i Danmark, af
udbetalinger fra en pensionsordning, hvis der tidligere er givet
fradrag ved færøsk indkomstopgørelse for
indbetalinger til ordningen, eller hvis der ikke er sket
færøsk beskatning af en arbejdsgivers indbetalinger
til ordningen (bortseelsesret).
Som tidligere nævnt er
færøsk lovgivning nu ændret, således at
der ikke længere gives fradrag for pensionsindbetalinger,
mens pensionsudbetalinger til gengæld heller ikke
beskattes.
Artikel 1, stk. 4, i den nye protokol
medfører, at det alene er Færøerne, der har ret
til at beskatte en person, der er hjemmehørende i Danmark,
af udbetalinger fra en pensionsordning, når der ikke er givet
fradrag ved færøsk indkomstopgørelse for
indbetalinger til ordningen eller hvis der er sket
færøsk beskatning af en arbejdsgivers indbetalinger
til ordningen.
Efter intern dansk skatteret er der ikke
hjemmel til dansk beskatning af udbetalinger fra en pensionsordning
omfattet af pensionsbeskatningsloven, hvis der ikke var fradragsret
for indbetalingerne til ordningen. Den nye protokols artikel 1,
stk. 4, sikrer, at dette fortsat vil være tilfældet,
selvom dansk lovgivning på dette område senere
måtte blive ændret.
4.
Ændringer i forhold til den gældende protokol
Aftalen om ændring af den
dansk-færøske protokol til den nordiske
dobbeltbeskatningsoverenskomst ændrer alene
bestemmelserne om beskatning af pension.
Den gældende protokol medfører,
at pension, livrente, sociale sikringsydelser, underholdsbidrag og
andre tilsvarende ydelser kun kan beskattes i den del af riget,
hvor modtageren er hjemmehørende
(bopælsstatsbeskatning). Dette gælder også for
tjenestemandspensioner.
Artikel 1, stk. 1, i den nye
dansk-færøske protokol medfører, at sociale
pensioner og andre sociale ydelser fortsat kun kan beskattes i den
del af riget, hvor modtageren er hjemmehørende.
Bestemmelsen i artikel 1, stk. 3, i den nye
protokol medfører, at den del af riget, hvorfra
udbetalingerne hidrører, kan beskatte pensionsbeløb,
hvis der tidligere er givet fradrag i denne del af riget for
indbetalinger til ordningen, eller hvis der ikke er sket beskatning
i denne del af riget af en arbejdsgivers indbetalinger til
ordningen (bortseelsesret).
Artikel 1, stk. 4, i den nye protokol
medfører, pensioner kun kan beskattes i den del af riget,
hvorfra de udbetales, når der ikke er givet fradrag i denne
del af riget for indbetalingerne til ordningen, eller hvis der er
sket beskatning i denne del af riget af en arbejdsgivers
indbetalinger til ordningen.
Hverken Danmark eller Færøerne
beskatter pensionsudbetalinger i tilfælde, hvor der ikke er
givet fradrag for egne indbetalinger eller bortseelsesret for
arbejdsgivers bidrag. Resultatet er således, at pensionerne
ikke kan beskattes i nogen del af riget, når der ikke er
givet fradrag eller bortseelsesret.
Artikel 1, stk. 5, definerer, hvornår en
pension skal anses for at hidrøre fra en del af riget.
Lovforslaget indeholder ingen overgangsregel
for personer, som allerede er hjemmehørende på
Færøerne henholdsvis i Danmark, og som modtager dansk
henholdsvis færøsk pension. Resultatet af en
sådan overgangsregel ville være fortsat dobbelt
ikke-beskatning af personer, som er hjemmehørende på
Færøerne, og som modtager dansk pension.
5.
Økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og regioner
De aftalte ændringer af protokollen
medfører, at Danmark fremover har ret til at beskatte
pensionsudbetalinger fra Danmark til Færøerne,
når Danmark har givet fradrag for indbetalingerne. Til
gengæld giver Danmark afkald på at kunne beskatte
færøske pensioner, der udbetales til en modtager i
Danmark, når der ikke er givet fradrag på
Færøerne. De interne danske regler medfører
imidlertid, at Danmark ikke har udnyttet denne beskatningsret.
Der foreligger ikke tilgængelige
statistiske oplysninger om antallet af pensionister, der omfattes
af ændringerne. Det skønnes, at ændringerne vil
medføre et begrænset merprovenu, som dog ikke lader
sig kvantificere nærmere.
6.
Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Lovforslaget skønnes at medføre
engangsomkostninger på ca. 150.000 kr. for SKAT. Lovforslaget
skønnes ikke at medføre nævneværdige
løbende omkostninger.
7.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
mv.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
8.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
9.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
10.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
11.
Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har ikke forinden
fremsættelsen været sendt i høring, da der er
tale om at indhente Folketingets godkendelse af en allerede
indgået aftale.
| | | 13. Sammenfattende skema | | | | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | | | | Positive konsekvenser/
mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Begrænset merprovenu. | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Engangsomkostninger på ca. 150.000
kr. Ikke nævneværdige løbende udgifter. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Lovforslaget har til formål at
gennemføre en aftale mellem Danmark og Færøerne
om en ændring af den dansk-færøske protokol til
den nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomst af 23. september 1996
om beskatning af pensioner.
Aftalen skal efter artikel 2, stk. 1,
træde i kraft den dag, hvor begge parter har meddelt
hinanden, at aftalen er godkendt. Aftalen har efter artikel 2, stk.
2, virkning for indkomstskatter, der pålignes for
skatteår, der begynder den 1. januar 2015 og senere.
Efter aftalen kan pensioner fremover beskattes
i den del af riget, hvorfra de udbetales, hvis der i denne del af
riget er givet fradrag for indbetalingerne, eller arbejdsgivers
eventuelle bidrag ikke er blevet beskattet (bortseelsesret). Hvis
der ikke er givet fradrag for indbetalinger henholdsvis har
været bortseelsesret for arbejdsgivers bidrag i den del af
riget, hvorfra pensionerne udbetales, kan pensionerne kun beskattes
i den del af riget, hvor modtageren er hjemmehørende.
Sociale pensioner og andre sociale
sikringsydelser kan efter aftalen kun beskattes i den del af riget,
hvor modtageren er hjemmehørende. Dette er en
videreførelse af de regler, der allerede gælder. De
samme regler gælder for tjenestemandspensioner og andre
pensionsordninger, der ikke er baseret på forudgående
pensionsopsparing med fradrag for indbetalinger henholdsvis
bortseelsesret for arbejdsgivers bidrag.
En person, som er hjemmehørende i
Danmark, er efter statsskattelovens § 4 skattepligtig af
samtlige sine indkomster, hvad enten de hidrører her fra
landet eller ikke (dvs. fuldt skattepligtig til Danmark). Danmark
nedsætter efter ligningslovens § 33 den danske
beskatning med den skat, der er betalt i udlandet.
Nedsættelsen kan dog ikke overstige den danske skat af den
pågældende indkomst.
Når den udenlandske indkomst
hidrører fra et land, der har en
dobbeltbeskatningsoverenskomst med Danmark, afhænger det af
overenskomstens regler, om Danmark kan gennemføre
beskatningen. I de tilfælde, hvor det efter overenskomsten
kun er Færøerne, der kan beskatte indkomsten, skal den
fuldt skattepligtige ikke betale dansk skat af denne indkomst, men
indkomsten får betydning for dansk beskatning af den
pågældendes eventuelle andre indkomster, idet den vil
tælle med ved progressionsberegningen.
Personer, som er hjemmehørende på
Færøerne, og som modtager pension m.v. fra Danmark,
har efter kildeskattelovens § 2 pligt til at betale skat af
nærmere opregnede indtægtstyper her fra landet. Det
gælder således for en række forskellige
udbetalinger af pension.
Danmark vil således efter
kildeskattelovens § 2, stk. 1, nr. 9-11, beskatte en person,
der er hjemmehørende på Færøerne, af
udbetalinger fra en pensionsordning, hvis der tidligere er givet
fradrag ved dansk indkomstopgørelse for indbetalinger til
ordningen, eller hvis der ikke er sket dansk beskatning af en
arbejdsgivers indbetalinger til ordningen (bortseelsesret). Der er
således intern hjemmel til at beskatte udbetalinger fra
pensionsordninger omfattet af aftalens artikel 1, stk. 3.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2015.