Fremsat den 19. november 2014 af
skatteministeren (Benny Engelbrecht)
Forslag
til
Lov om ændring af ligningsloven og lov om
ændring af lov om børnetilskud og forskudsvis
udbetaling af børnebidrag og lov om en børne- og
ungeydelse
(Forhøjelse af loftet over fradrag
for fagforeningskontingenter og beregning af ydelser i 2012 ved
bopæl eller beskæftigelse i Grønland og på
Færøerne)
§ 1
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
1041 af 15. september 2014, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 13, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »3.000 kr.« til: »6.000
kr.«
§ 2
I lov nr. 1398 af 23. december 2012 om
ændring af lov om børnetilskud og forskudsvis
udbetaling af børnebidrag og lov om en børne- og
ungeydelse (Særligt børnetilskud til selvvalgte
eneforsørgere og tilpasning af
optjeningsprincippet for ret til børne-
og ungeydelse og børnetilskud) foretages følgende
ændring:
1. I
§ 3 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3. § 1,
nr. 4, og § 2, nr. 1 og 3, har virkning fra og med den 1.
januar 2012.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. § 1 har
virkning fra og med indkomståret 2015.
Stk. 3. Ved
opgørelsen af en kommunes slutskat og kirkeskat for
indkomståret 2015 efter § 16 i lov om kommunal
indkomstskat korrigeres den opgjorte slutskat for den beregnede
virkning af de ændringer i udskrivningsgrundlaget for
kommuneskat og kirkeskat for 2015, der følger af
ligningslovens § 13, stk. 1, 2. pkt., som ændret ved
denne lovs § 1, nr. 1.
Stk. 4. Den beregnede
korrektion af kommunens slutskat og kirkeskat efter stk. 3
fastsættes af økonomi- og indenrigsministeren på
grundlag af de oplysninger vedrørende indkomståret
2015, der foreligger pr. 1. maj 2017.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Indledning
Som led i Aftale om finansloven for 2015
mellem regeringen (Socialdemokratiet og Radikale Venstre),
Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten foreslås det at
forhøje loftet over fradraget for fagforeningskontingenter
fra 3.000 kr. til 6.000 kr.
Herudover foreslås det at tilpasse
optjeningsprincippet for ret til børne- og ungeydelse og
børnetilskud, således at perioder med bopæl
eller beskæftigelse i Grønland og på
Færøerne sidestilles med perioder med bopæl og
beskæftigelse i Danmark, for så vidt angår
udbetaling af ydelser for 2012.
2.
Lovforslagets formål og baggrund
Aftale om finansloven for 2015 udmøntes
i lovgivning ved blandt andet nærværende lovforslag.
Nærværende lovforslag indeholder følgende
element fra Aftale om finansloven for 2015:
ȯget fradrag for fagforeningskontingent
Regeringen, Socialistisk Folkeparti og
Enhedslisten er enige om at forhøje det nuværende loft
over fradrag for fagforeningskontingenter til 6.000 kr. Ligesom i
dag vil loftet blive fastholdt nominelt fremover.
Forhøjelsen af fradraget vil
understøtte en høj organisationsgrad på
arbejdsmarkedet. Det er en af grundstenene i den danske
arbejdsmarkedsmodel og en vigtig forudsætning for et
konstruktivt og effektivt samarbejde mellem lønmodtagere,
arbejdsgivere og det offentlige. Samtidig forventes
forhøjelsen af fradraget at medføre en øget
disponibel indkomst for omkring 1,3 mio.
fagforeningsmedlemmer.«
Herudover foreslås det, at perioder med
bopæl eller beskæftigelse i Grønland og på
Færøerne sidestilles med perioder med bopæl
eller beskæftigelse i Danmark i relation til
optjeningsprincippet for ret til børne- og ungeydelse og
ydelser efter børnetilskudsloven, for så vidt
angår udbetalinger i 2012.
Tilsvarende regler blev indført ved en
lovændring i 2012, men fik dengang først virkning fra
og med den 1. januar 2013. Med forslaget tilsigtes således
ikke en materiel ændring af reglerne i
børnetilskudsloven og børne- og ungeydelsesloven om
optjeningsprincippet, men alene et ændret virkningstidspunkt
for denne lovændring, således at udbetalinger
vedrørende 2012 også omfattes. Dermed vil perioder med
bopæl eller beskæftigelse i Grønland og på
Færøerne blive medregnet tilbage til det tidspunkt, da
optjeningsprincippet blev indført.
Forslaget vil betyde, at eksempelvis personer,
der i 2012 flyttede til Danmark fra Grønland eller
Færøerne, og som på grund af
optjeningsprincippet ikke har haft ret til fuld børne- og
ungeydelse eller ydelser efter børnetilskudsloven i 2012,
vil kunne få en fornyet behandling af deres sager
vedrørende 2012, hvor der vil blive taget højde for
perioder med bopæl eller beskæftigelse i
Grønland og på Færøerne.
3.
Lovforslagets enkelte elementer
3.1.
Forhøjelse af loftet over fradrag for
fagforeningskontingenter
3.1.1.
Gældende ret
Ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst kan der fradrages udgifter til kontingenter til
fagforeninger, arbejdsgiverforeninger og andre faglige
sammenslutninger, der har til hovedformål at varetage de
økonomiske interesser for den erhvervsgruppe, hvortil den
skattepligtige hører.
Fradraget er betinget af, at den faglige
forening, hvis den er indberetningspligtig efter
skattekontrollovens § 8 T, har indberettet medlemmets
kontingentbetalinger til SKAT.
Fradragsretten for fagforeningskontingenter er
for lønmodtagere begrænset til højst 3.000 kr.
Fradraget gives ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst. Der er tale om et ligningsmæssigt fradrag.
Skatteværdien af et ligningsmæssigt fradrag
udgør ca. 30,6 pct. i 2014 i en kommune med en skatteprocent
svarende til landsgennemsnittet.
Selvstændigt erhvervsdrivende og
selskaber m.v. (juridiske personer) har også mulighed for at
fradrage udgifter til kontingent til en fagforening eller andre
faglige sammenslutninger ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst. Loftet over fradrag for faglige
kontingenter gælder dog ikke for denne gruppe.
3.1.2.
Lovforslaget
Det foreslås at forhøje loftet
over fagforeningskontingenter fra 3.000 kr. til 6.000 kr. fra og
med indkomståret 2015. Det betyder, at en lønmodtager
fra og med indkomståret 2015 ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst kan få et fradrag på op til
6.000 kr. for sine udgifter til fagforeningskontingent.
Den foreslåede forhøjelse af
loftet over fradrag for fagforeningskontingenter medfører
ingen ændringer i fradragsretten for selvstændigt
erhvervsdrivende og selskaber m.v. (juridiske personer).
3.2.
Beregning af ydelser i 2012 ved bopæl eller
beskæftigelse i Grønland og på
Færøerne
3.2.1.
Gældende ret
Det såkaldte optjeningsprincip i §
2, stk. 1, nr. 7, i lov om en børne- og ungeydelse og i
§ 5 a, stk. 1 og 2, i lov om børnetilskud og
forskudsvis udbetaling af børnebidrag, blev indført
af den daværende regering (Venstre og Det Konservative
Folkeparti), Dansk Folkeparti og Liberal Alliance i 2010 med
virkning fra 1. januar 2012. Optjeningsprincippet betyder, at en
person skal have en vis beskæftigelses- eller
bopælsperiode her i landet for at kunne modtage den fulde
børne- og ungeydelse og ydelser efter
børnetilskudsloven. Perioden er fastsat til 2 år ud af
de seneste 10 år forud for den periode, som udbetalingen
vedrører.
Regeringen gennemførte med lov nr. 1398
af 23. december 2012 en fremadrettet ændring af
optjeningsprincippet, således at perioder med bopæl
eller beskæftigelse i Grønland og på
Færøerne medregnes fra den 1. januar 2013. Det skete
konkret ved at ændre den geografiske afgrænsning af
optjeningsprincippet fra »i Danmark« til »her i
riget«.
I sommeren 2013 ændrede regeringen
på baggrund af en henvendelse fra Kommissionen
administrationen af optjeningsprincippet, således at perioder
i andre EU/EØS-lande og Schweiz skal medregnes.
Ændringen betyder, at Danmark nu administrerer
optjeningsprincippet i overensstemmelse med
sammenlægningsprincippet i artikel 6 i EF-forordning nr.
883/2004 om koordinering af sociale sikringsordninger.
Ændringen er således en følge af EU-retten.
Grønland og Færøerne er ikke medlem af EU, og
perioder herfra medregnes først fra 2013. Personer, der i
2012 eksempelvis lige var flyttet til Danmark fra Grønland
eller Færøerne, har derfor ikke haft ret til fuld
børne- og ungeydelse m.v. til deres børn i 2012.
3.2.2.
Lovforslaget
Det foreslås, at perioder med
bopæl eller beskæftigelse i Grønland og på
Færøerne sidestilles med perioder med bopæl
eller beskæftigelse i Danmark i relation til
optjeningsprincippet for ret til børne- og ungeydelse og
ydelser efter børnetilskudsloven, for så vidt
angår udbetalinger for 2012.
Allerede ved lov nr. 1398 af 23. december 2012
blev denne tilpasning af optjeningsprincippet vedrørende
perioder tilbagelagt i Grønland og på
Færøerne indført, men først med virkning
fra og med den 1. januar 2013.
Med forslaget tilsigtes således ikke
nogen materiel ændring af bestemmelserne i børne- og
ungeydelsesloven og børnetilskudsloven, men blot et
ændret - fremrykket - virkningstidspunkt for den nævnte
lovændring.
Forslaget vil betyde, at eksempelvis personer,
der i 2012 flyttede til Danmark fra Grønland eller
Færøerne, og som på grund af
optjeningsprincippet hidtil ikke har haft ret til fuld
børne- og ungeydelse eller ydelser efter
børnetilskudsloven i 2012, vil kunne få en fornyet
behandling af deres sager vedrørende 2012, hvor der vil
blive taget højde for perioder med bopæl eller
beskæftigelse i Grønland og på
Færøerne.
4.
Økonomiske konsekvenser for det offentlige
4.1.
Forhøjelse af loftet over fradrag for
fagforeningskontingenter
Forhøjelsen af loftet over
fagforeningskontingenter fra 3.000 kr. til 6.000 kr. skønnes
at medføre, at fradragene for fagforeningskontingenter
stiger med ca. 2,7 mia. kr. i 2015.
Det umiddelbare mindreprovenu herved
skønnes i 2015 at udgøre ca. 810 mio. kr., jf. tabel
1. Efter tilbageløb og adfærd skønnes
mindreprovenuet at udgøre ca. 570 mio. kr.
De følgende år vil
mindreprovenuet være faldende, dels på grund af den
faldende skatteværdi af de ligningsmæssige fradrag frem
mod 2019, dels på grund af at loftet som hidtil er fastsat
nominelt og derfor ikke reguleres. Den faldende skatteværdi
betyder isoleret set, at den maksimale forhøjelse på
3.000 kr. er ca. 120 kr. mindre værd i 2019 for den enkelte
borger, mens den nominelle fastholdelse isoleret set mindsker
værdien af fradraget med op til ca. 25 kr. om året for
den enkelte borger.
For finansåret 2015 skønnes det
umiddelbare mindreprovenu at udgøre ca. 450 mio. kr. Den
resterende del af mindreprovenuet for 2015 vil blive
udmøntet som overskydende skat eller reduceret restskat i
forbindelse med årsopgørelsen for 2015 i foråret
2016.
| Tabel
1. Provenumæssige konsekvenser
af forhøjelsen af loftet over fagforeningskontingenter fra
3.000 kr. til 6.000 kr. | Mio. kr. (2015-niveau) | Varig virkning | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | Finans- årsvirk- ning 2015 | Umiddelbart mindreprovenu | 365 | 810 | 780 | 760 | 740 | 720 | 720 | 450 | Mindreprovenu efter tilbageløb | 275 | 615 | 590 | 575 | 560 | 540 | 540 | - | Mindreprovenu
efter tilbageløb og
adfærd | 255 | 570 | 550 | 535 | 520 | 505 | 505 | - | Provenuvirkning for kommunerne | | -700 | -700 | -705 | -715 | -715 | -715 | - | |
|
Forslaget skønnes at medføre et
mindreprovenu for kommunerne på ca. 700 mio. kr., jf. tabel
1. Forslaget får dog ingen umiddelbare økonomiske
virkninger for kommunerne for indkomståret 2015, da det af
tidsmæssige grunde ikke har været muligt at indarbejde
virkningen af forslaget i det statsgaranterede
udskrivningsgrundlag for 2015. For de selvbudgetterende kommuner
vil der ske en neutralisering af lovforslagets virkning i
forbindelse med afregningen af de kommunale skatter
vedrørende indkomståret 2015 i 2018.
Det eksisterende loft over fradrag for
fagforeningskontingenter betragtes som en skattesanktion. Med
forslaget skønnes den eksisterende skattesanktion at blive
mindsket svarende til ca. 550 mio. kr. i 2015.
4.2.
Beregning af ydelser i 2012 ved bopæl eller
beskæftigelse i Grønland og på
Færøerne
Forslaget om at tilpasse optjeningsprincippet
i relation til perioder tilbagelagt i Grønland og på
Færøerne, for så vidt angår udbetalinger
vedrørende 2012, skønnes med betydelig usikkerhed at
ville medføre en engangsudgift i 2015 på ca. 4 mio.
kr. før tilbageløb og ca. 3 mio. kr. efter
tilbageløb.
Det samlede lovforslag medfører ingen
økonomiske konsekvenser for regionerne.
5.
Administrative konsekvenser for det offentlige
Det skønnes, at forslaget om
forhøjelse af loftet over fagforeningskontingenter vil
medføre engangsomkostninger til tilretning af SKATs
forskuds- og SLUT-systemer på i alt ca. 0,5 mio. kr.
Forslaget om beregning af ydelser i 2012 ved
bopæl eller beskæftigelse i Grønland og på
Færøerne skønnes med betydelig usikkerhed at
ville medføre merudgifter i 2015 på ca. 500.000 kr.
til fornyet sagsbehandling i Udbetaling Danmark vedrørende
udbetaling af ydelser for 2012.
7.
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke
erhvervsøkonomiske konsekvenser.
8.
Administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
9.
Administrative konsekvenser for borgerne
For så vidt angår forslaget om
forhøjelse af loftet over fradrag for
fagforeningskontingenter, kan borgerne selv rette deres
forskudsopgørelse efter lovens ikrafttrædelse og
få gavn af skattelettelsen allerede i forskudsskatten for
2015. Det forventes at kunne ske fra 1. februar 2015.
Skattelettelsen vil også komme med i Autoforskud2015. De
borgere, som ikke retter eller får rettet deres
forskudsopgørelse, vil få skattelettelsen i
forbindelse med årsopgørelsen i foråret
2016.
Herudover har forslaget ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
10.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
11.
Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. Det bemærkes, at den under afsnit 3.2.1.
nævnte EF-forordning nr. 883/2004 om koordinering af sociale
sikringsordninger ikke er relevant i forhold til
nærværende forslag, idet Grønland og
Færøerne er ikke medlem af EU.
12.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag om forhøjelse
af loftet over fradrag for fagforeningskontingenter har i perioden
19. september - 20. oktober 2014 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.: 3F,
Advokatsamfundet, AmCham Denmark, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, ATP, BDO Kommunernes revision, Business Danmark,
CEPOS, Cevea, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk
Erhverv, Dansk Funktionærforbund, Dansk Gartneri, Dansk
Iværksætterforening, Dansk Journalistforbund, Dansk
Landbrugsrådgivning, Dansk Metal, Dansk Told- og
Skatteforbund, Dansk Transport og Logistik, Danske Advokater,
Danske Regioner, Den Danske Dommerforening, Den Danske
Skatteborgerforening, DI, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, DVCA, Erhvervsstyrelsen - Team Effektiv
Regulering, Finansrådet, FOA, Foreningen af Rådgivende
Ingeniører, Forsikring & Pension, Frie
Funktionærer, FSR - danske revisorer, FTF, HK-Kommunal,
HK-Privat, HORESTA, Håndværksrådet,
Ingeniørforeningen, International Transport Danmark, KL,
Kraka, Københavns Kommune, LO, Landsskatteretten, Ledernes
Hovedorganisation, Borger- og Retssikkerhedschefen i SKAT,
Realkreditrådet, SKAT, Skatteankestyrelsen, SRF Skattefaglig
Forening, Videncentret for Landbrug, Ældresagen.
Et udkast til lovforslag om beregning af
ydelser i 2012 ved bopæl eller beskæftigelse i
Grønland og på Færøerne har i perioden
fra den 10. oktober 2014 til den 24. oktober 2014 været i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.: Advokatsamfundet, Akademikerne, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Ankestyrelsen, ATP, Borger- og
retssikkerhedschefen i SKAT, BUBL, Børne- og
Kulturchefforeningen, Børnesagens Fællesråd,
CEPOS, Cevea, Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks
Lærerforening, Danmarks Vejlederforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk
Flygtningehjælp, Dansk Friskoleforening, Dansk Gartneri,
Dansk Landbrugsrådgivning, Dansk
Socialrådgiverforening, Dansk Teknisk Lærerforbund,
Dansk Told- og Skatteforbund, Danske Advokater, Danske
Erhvervsskoler, Danske Handicaporganisationer, Danske
Produktionsskolers Lærerforening, Danske Regioner, Danske
Skoleelever, Danske underviserorganisationers Samråd, Danske
Universiteter, Datatilsynet, De Samvirkende Invalideorganisationer,
Den Danske Skatteborgerforening, Det Centrale Handicapråd,
Det Kriminalpræventive Råd, Det Sociale Nævn, DI,
Dokumentations- og rådgivningscenter om racediskrimination,
Efterskoleforeningen, Ejendomsforeningen Danmark, Erhvervsstyrelsen
- Team Effektiv Regulering, Finansrådet, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, FOA, Foreningen af 10. klasseskoler i
Danmark, Foreningen af Danske Skatteankenævn, Foreningen af
Socialchefer i Danmark, Forsikring & Pension, Forstanderkredsen
for Produktionsskoler, Forældreorganisationen Skole og
Samfund, Frie Funktionærer, Frie Grundskolers
Fællesråd, FSR - danske revisorer, FTF,
Fællesrådet for Foreninger for Uddannelses- og
Erhvervsvejledningen, Grønlands Hjemmestyre, HK-Privat,
ISOBRO, IT-Universitetet, KL, Kraka, Kristelig
Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagforening, Kræftens
Bekæmpelse, Landsforeningen af Opholdssteder, Landsforeningen
af Ungdomsskoleledere, Ledernes Hovedorganisation, Lejernes
Landsorganisation i Danmark, LO, Produktionsskoleforeningen,
Rektorkollegiet, Retssikkerhedssekretariatet, Rigsombuddet på
Færøerne, Rigsrevisionen, Rådet for Etniske
Minoriteter, Rådet for Socialt Udsatte, Sammenslutningen af
Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Skatteankestyrelsen,
Skolelederforeningen, SRF Skattefaglig Forening, Sundhedskartellet,
Ungdommens Uddannelsesvejledning, Ungdomsboligrådet,
Ældreboligrådet, Ældremobiliseringen,
Ældresagen.
| | | 13. Sammenfattende skema | | | | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | | | | Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Vedr. forhøjelse af loftet over fradrag for
fagforeningskontingenter: Forslaget skønnes at medføre
et årligt umiddelbart mindreprovenu på ca. 810 mio. kr.
og ca. 570 mio. kr. efter tilbageløb og adfærd. Det
varige mindreprovenu udgør ca. 255 mio. kr. årligt
efter tilbageløb og adfærd. ? Forslaget medfører et mindreprovenu
for kommunerne på ca. 700 mio. kr. i 2015. ? Vedr. beregning af
ydelser i 2012 ved bopæl eller beskæftigelse i
Grønland og på Færøerne: Forslaget skønnes med betydelig
usikkerhed at medføre en engangsudgift i 2015 på ca. 4
mio. kr. Efter tilbageløb skønnes udgiften at
udgøre ca. 3 mio. kr. | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Vedr. forhøjelse af loftet over fradrag for
fagforeningskontingenter: Det skønnes, at forslaget vil
medføre engangsomkostninger til tilretning af forskuds- og
SLUT-systemerne på i alt ca. 0,5 mio. kr. ? Vedr. beregning af
ydelser i 2012 ved bopæl eller beskæftigelse i
Grønland og på Færøerne: Forslaget skønnes med betydelig
usikkerhed at ville medføre merudgifter i 2015 på ca.
500.000 kr. til fornyet sagsbehandling i Udbetaling Danmark
vedrørende udbetaling af ydelser for 2012. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Vedr. forhøjelse af loftet over fradrag for
fagforeningskontingenter: Borgerne kan selv rette deres
forskudsopgørelse efter lovens ikrafttrædelse og
få gavn af skattelettelsen allerede i forskudsskatten for
2015. Det forventes at kunne ske fra 1. februar 2015.
Skattelettelsen vil også komme med i Autoforskud2015. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Det foreslås at forhøje loftet
over fradrag for fagforeningskontingenter. Forslaget betyder, at
lønmodtagere fra og med indkomståret 2015 kan få
fradrag for op til 6.000 kr. pr. år for udgifter til
fagforeningskontingenter. Hermed forhøjes loftet over
fradrag for fagforeningskontingenter fra 3.000 kr. til 6.000 kr.
årligt. Udgifter til fagforeningskontingenter, der overstiger
beløbsgrænsen på 6.000 kr. pr. år, kan
ikke fradrages.
Loftet over fradrag for
fagforeningskontingenter gælder som hidtil ikke for
selvstændigt erhvervsdrivende og selskaber m.v. (juridiske
personer).
Der ændres ikke i øvrigt i
betingelserne for at få fradrag for fagforeningskontingenter.
Som hidtil er det således en betingelse, at
kontingentbetalingen sker til en fagforening eller anden faglig
sammenslutning, der har til hovedformål at varetage de
økonomiske interesser for den erhvervsgruppe, hvortil den
skattepligtige hører.
Fradragsretten er ligeledes som hidtil
betinget af, at den faglige forening, hvis den er
indberetningspligtig efter skattekontrollovens § 8 T, har
indberettet kontingentudgiften til SKAT.
Til § 2
Til nr.
1
Efter de gældende regler i lov om en
børne- og ungeydelse § 2, stk. 1, nr. 7, og lov om
børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag
§ 5 a, stk. 1 og 2, sidestilles perioder med bopæl eller
beskæftigelse i Grønland og på
Færøerne med perioder tilbagelagt i Danmark i relation
til optjeningsprincippet. Disse regler blev indført ved lov
nr. 1398 af 23. december 2012 og havde virkning fra 1. januar 2013.
Formålet med denne lovændring var at sidestille
bopæls- og beskæftigelsesperioder inden for hele
rigsfællesskabet.
Med forslaget om at indsætte et nyt stk.
3 i ændringsloven er der ikke tale om en materiel
ændring af bestemmelserne i børne- og ungeydelsesloven
og børnetilskudsloven. Der er alene tale om at fremrykke
virkningstidspunktet for den førnævnte
lovændring fra den 1. januar 2013 til den 1. januar 2012.
Dermed sidestilles bopæls- og beskæftigelsesperioder i
Grønland og på Færøerne med perioder
tilbagelagt i Danmark i relation til optjeningsprincippet for
så vidt angår 2012. Ændringen vedrører
således alene udbetaling af ydelser vedrørende
2012.
Til § 3
Til stk.
1
Det foreslås, at forslaget om at
forhøje loftet over fagforeningskontingenter træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Det er
vigtigt, at lovforslaget træder i kraft hurtigst muligt,
så SKAT kan tilrette systemerne med henblik på, at der
tages højde for ændringen, når borgerne evt.
ændrer deres forskudsopgørelse for 2015.
Det foreslås ligeledes, at forslaget om
beregning af ydelser i 2012 ved bopæl eller
beskæftigelse i Grønland og på
Færøerne træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Det indebærer, at arbejdet med at
behandle sager om udbetaling af ydelser for 2012 kan
påbegyndes hurtigst muligt.
Det vil være Udbetaling Danmark, som
skal varetage sagsbehandlingen, når lovforslaget er
trådt i kraft. Det vil i vidt omfang kunne ske af egen drift.
Det gælder de tilfælde, hvor danske statsborgere (dvs.
også grønlændere og færinger) har haft
nedsat ydelse i 2012, og hvor personerne har perioder med
bopæl eller beskæftigelses fra Grønland og
Færøerne, der nu skal medtages ved beregningen af
ydelsen. Det gælder ligeledes statsborgere i
EU/EØS-lande og Schweiz samt statsborgere i andre lande
(tredjelande), i det omfang disse er indrejst til Danmark direkte
fra Grønland og Færøerne.
Udbetaling Danmark vurderer, at der vil
være en meget beskeden persongruppe, som det ikke umiddelbart
vil være muligt at udsøge systemmæssigt, og som
derfor selv vil skulle rette henvendelse til Udbetaling Danmark for
at få en sag behandlet. Det drejer sig om personer fra
såkaldte tredjelande (udenfor EU og EØS-området
og Schweiz), der ikke indrejser direkte fra Grønland og
Færøerne til Danmark, men har tidligere perioder fra
Grønland og Færøerne, som nu skal medregnes ved
beregningen af ydelser.
Det foreslås, at fremrykke tidspunktet
for hvornår perioder med bopæl eller
beskæftigelse i Grønland eller på
Færøerne skal medregnes i relation til
optjeningsprincippet til det tidspunkt, da optjeningsprincippet
blev indført. Tidspunktet fremrykkes således fra den
1. januar 2013 til den 1. januar 2012. Virkningstidspunktet vil
dermed ligge forud for ikrafttrædelsestidspunktet for
lovændringen. Det bemærkes i den forbindelse, at der er
tale om en udelukkende begunstigende ændring.
Til stk.
2
Det foreslås, at forslaget om at
forhøje loftet over fagforeningskontingenter har virkning
fra og med indkomståret 2015.
Til stk. 3
og 4
De foreslåede bestemmelser i stk. 3 og 4
indebærer, at de økonomiske virkninger af lovforslaget
for indkomståret 2015 neutraliseres for kommunerne og
folkekirken, for så vidt angår de kommuner, der for
2015 vælger at budgettere med deres eget skøn over
udskrivningsgrundlaget for den personlige indkomstskat.
Det skyldes, at det tidsmæssigt ikke har
været muligt at indarbejde konsekvenserne af lovforslaget i
det statsgaranterede kommunale udskrivningsgrundlag for 2015.
Den foreslåede forhøjelse af
fradragsloftet vil medføre et fald i udskrivningsgrundlaget
i forhold til det udmeldte statsgaranterede udskrivningsgrundlag,
jf. også bemærkningerne om de økonomiske
konsekvenser for kommunerne i de almindelige
bemærkninger.
For de af kommunerne, der evt. for 2015
vælger at budgettere med deres eget skøn over
udskrivningsgrundlaget, vil efterreguleringen af indkomstskatten,
herunder også kirkeskatten, for 2015, som opgøres i
2017 og afregnes i 2018, blive korrigeret efter denne
bestemmelse.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I ligningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1041 af 15. september 2014, foretages
følgende ændring: | | | | § 13.
Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst kan fradrages
udgifter til kontingenter til arbejdsgiverforeninger, fagforeninger
og andre faglige sammenslutninger, der har til hovedformål at
varetage de økonomiske interesser for den erhvervsgruppe,
hvortil den skattepligtige hører. Det årlige fradrag
efter 1. pkt. kan ikke overstige et beløb på 3.000 kr.
2. pkt. finder dog ikke anvendelse for selvstændigt
erhvervsdrivende og selskaber m.v. (juridiske personer).
Erstatninger eller ydelser, der udbetales til medlemmerne af
sammenslutninger som nævnt i 1. pkt., medregnes til
modtagerens skattepligtige indkomst, jf. dog §§ 30
og 31. Stk. 2.
---- | | 1. I § 13, stk. 1, 2. pkt., ændres
»3.000 kr.« til: »6.000 kr.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov nr. 1398 af 23. december 2012 om
ændring af lov om børnetilskud og forskudsvis
udbetaling af børnebidrag og lov om en børne- og
ungeydelse (Særligt børnetilskud til selvvalgte
eneforsørgere og tilpasning af optjeningsprincippet for ret
til børne- og ungeydelse og børnetilskud) foretages
følgende ændring: | | | | §
3. - - - | | 1. I § 3 indsættes som stk. 3: »Stk. 3.
§ 1, nr. 4, og § 2, nr. 1 og 3, har virkning fra og med
den 1. januar 2012.« | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende. Stk. 2. § 1 har virkning fra og med
indkomståret 2015. Stk. 3. Ved
opgørelsen af en kommunes slutskat og kirkeskat for
indkomståret 2015 efter § 16 i lov om kommunal
indkomstskat korrigeres den opgjorte slutskat for den beregnede
virkning af de ændringer i udskrivningsgrundlaget for
kommuneskat og kirkeskat for 2015, der følger af
ligningslovens § 13, stk.1, 2. pkt., som ændret ved
denne lovs § 1, nr. 1. Stk. 4. Den
beregnede korrektion af kommunens slutskat og kirkeskat efter stk.
3 fastsættes af økonomi- og indenrigsministeren
på grundlag af de oplysninger vedrørende
indkomståret 2015, der foreligger pr. 1. maj 2017. |
|