Tillægsbetænkning afgivet af
Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik den 27.
januar 2015
1. Ændringsforslag
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har
stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. november
2014 og var til 1. behandling den 20. november 2014. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for
Udlændinge- og Integrationspoltik. Udvalget afgav
betænkning den 17. december 2014. Lovforslaget var til 2.
behandling den 19. december 2014, hvorefter det blev henvist til
fornyet behandling i Udvalget for Udlændinge- og
Integrationspoltik.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev
henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 3
møder.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling
af lovforslaget stillet 15 spørgsmål til
justitsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (V, S, RV og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse i
den affattelse, hvori det foreligger efter 2. behandling.
Et mindretal i
udvalget (DF og LA) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (SF og EL) indstiller lovforslaget til
forkastelse.
4. Politiske bemærkninger
Venstres, Enhedslistens, Socialistisk
Folkepartis, Liberal Alliances og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget har noteret sig, at en række
høringssvar rejser alvorlig tvivl om, hvorvidt lovforslaget
vedrørende udskydelsen af familiesammenføring for
flygtninge i den nye kategori er i overensstemmelse med Danmarks
internationale forpligtelser. Det bemærkes i den forbindelse,
at regeringen alene bærer ansvaret for vurderingen af, at
lovforslaget ikke er i modstrid med bl.a. den europæiske
menneskerettighedskonventions artikel 8 om retten til
familieliv.
Selv om partierne er uenige om
konventionernes fremtidige status og Danmarks flygtningepolitik, er
de enige om, at Danmark skal overholde de internationale aftaler,
som Danmark er en del af. Og for at sikre, at fortolkningen af
lovforslaget ikke kommer til at ske i strid med Danmarks
internationale forpligtelser, er det partiernes ønske, at
der i vurderingen af, om der i en konkret sag er krav på
familiesammenføring allerede inden for det første
år, skal lægges afgørende vægt på
hensynet til familiens enhed og hensynet til personer, som har et
ganske særligt behov for beskyttelse i form af en hurtig
familiesammenføring. Der skal således gives
familiesammenføring allerede inden for det første
år, hvis et afslag herpå vil være særligt
indgribende.
Der skal i den forbindelse lægges
afgørende vægt på, om der er risiko for overgreb
på ansøgeren uden for et konfliktområde eller i
et konfliktområde, om ansøgeren lider af alvorlig
sygdom eller har nedsat funktionsevne, om ansøgeren er et
uledsaget mindreårigt barn, eller om andre særlige
grunde taler afgørende for hurtigt at give
familiesammenføring.
Der er ikke tale om en udtømmende
opremsning af de situationer, hvor familiesammenføring skal
meddeles inden for det første år, idet der skal
foretages en konkret vurdering i hvert enkelt tilfælde.
Partierne oplyser, at følgende
medlemmer af Folketinget, som ikke er medlem af udvalget, Uffe
Elbæk (UFG) og Edmund Joensen (SP), ligeledes har
tilkendegivet at støtte denne henstilling.
Socialdemokratiets og Radikale Venstres
medlemmer af udvalget mener, at forslaget i en ekstraordinær
situation rammer den rigtige balance i asylpolitikken. Det er en
afgørende forudsætning for S og RV, at Danmarks
internationale forpligtelser overholdes, og S og RV har noteret
sig, at Justitsministeriet vurderer, at lovforslaget er i
overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser. S og RV
finder i lyset af bemærkningerne fra Institut for
Menneskerettigheder og instituttets foretræde for udvalget
anledning til at understrege, at de to eksempler, der fremgår
af de almindelige bemærkninger til lovforslaget, punkt
2.4.2.1 og 5.1, er eksempler på situationer, hvor der kan
være særlige grunde, som kan føre til, at der
skal gives tilladelse til familiesammenføring, allerede
inden den herboendes opholdstilladelse efter den foreslåede
bestemmelse i udlændingelovens § 7, stk. 3, eventuelt
måtte blive forlænget efter 1 år. Eksemplerne er
ikke udtømmende, men er netop blot eksempler, jf. også
besvarelsen af spørgsmål 144 og 148 til
lovforslaget.
Venstres medlemmer af udvalget
bemærker, at antallet af asylansøgere, der har
søgt mod Danmark, er vokset år for år - fra
3.806 i 2011 til 14.815 i 2014 - siden regeringen tiltrådte.
Det højeste antal asylansøgere, der er registreret i
Danmark i mere end 15 år, har skabt et voldsomt pres på
asylsystemet, kommunerne og ikke mindst skatteyderne, der alene
næste år kan se frem til en ekstraregning på over
4 mia. kr. som følge af den øgede
tilstrømning.
Regeringen har efter Venstres opfattelse
igennem valgperioden konsekvent overhørt de mange advarsler
om, at udlændingepolitikken igen under en socialdemokratisk
ledet regering er kommet ud af kontrol. Regeringen har afvist alle
forslag om nødvendige stramninger af
udlændingepolitikken med en systematik og ildhu, der kun
overgås af den, regeringen har udvist i de tilsyneladende
endeløse bestræbelser på at gennemføre
nye lempelser, der har gjort det betydeligt mere attraktivt at
søge til Danmark som asylansøger.
En del af stigningen i antallet af
asylansøgere, der kommer til Danmark, kan til dels forklares
med et stigende antal asylansøgere i Europa og resten af
verden, men også kun til dels. Skiftende socialdemokratiske
justitsministre har over for Folketinget fastslået, at der
finder såkaldt asylshopping sted i Europa, og at
asylansøgere kigger på de samlede forhold, når
de vurderer, hvor de vil søge hen. Og det er et faktum, at
regeringens lempelser har betydet, at forholdene i Danmark er
blevet væsentligt mere attraktive.
Alene afskaffelsen af starthjælpen,
kontanthjælpsloftet og optjeningsprincippet på
børnepenge har betydet, at en flygtningefamilie med tre
børn i dag samlet modtager over 450.000 kr. årligt,
som det fremgår af besvarelserne på UUI alm. del -
spørgsmål 62 og 63. Det er 10.000 kr. mere
månedligt end i 2011. Alligevel hævder regeringen, at
de mange lempelser og vilkårsforbedringer ingen betydning har
for det stigende antal asylansøgere. Det er for Venstre
ganske enkelt uforståeligt, hvordan regeringen på den
ene side kan anerkende, at der finder asylshopping sted i Europa,
og på den anden side benægte, at en månedlig
stigning i ydelsesniveauet på 10.000 kr. har nogen betydning
overhovedet. Dertil kommer en række andre lempelser som
f.eks. muligheden for at bo og arbejde uden for asylcentrene,
afskaffelsen af optjeningsprincip på børnepenge og
folkepension og lempeligere regler for permanent ophold, der alle
har betydning for, hvor attraktivt Danmark er som
asyldestination.
Da det over sommeren stod klart for selv
regeringen, at situationen var ude af kontrol, foreslog regeringen
at indføre en ny, midlertidig status for flygtninge, der var
flygtet fra generelle forhold i hjemlandet og dermed ikke opfylder
flygtningekonventionens betingelser. Da den daværende
justitsminister og ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold præsenterede lovforslaget, hed
det i øvrigt, at størstedelen af asylansøgerne
ville være omfattet af forslaget, og at der ikke ville blive
gjort indgreb i retten til familiesammenføring. Begge ting
har siden hen vist sig at være forkerte, som det også
fremgår af en række svar på
spørgsmål til dette lovforslag.
Regeringen har nu præsenteret
Folketinget for dette lovforslag, der indeholder en ny, legal
flygtningekategori og en ændring i muligheden for
familiesammenføring for flygtninge, der er omfattet af den
nye kategori. Det er dog efter lovforslagets behandling uklart,
hvad der egentligt er formålet med lovforslaget ud over at
fremmane et indtryk af en handlekraftig regering.
Regeringen fremsatte lovforslaget med et
ønske om hastebehandling. Venstre ønsker at bidrage
konstruktivt til, at asyltilstrømningen til Danmark
begrænses hurtigt. Men endnu vigtigere er det, at Folketinget
lovgiver på et sagligt og fagligt forsvarligt grundlag, og
regeringen har, trods mange spørgsmål og samråd,
ikke redegjort for lovforslagets konsekvenser. Hverken i forhold
til, om lovforslaget reelt begrænser tilstrømningen af
asylansøgere, hvad de økonomiske konsekvenser af
forslaget er, eller hvordan regeringen agter at sikre den
tvangsmæssige hjemsendelse af asylansøgere, som
lovforslaget bygger på. Derfor har en hastebehandling
desværre ikke været mulig. Ligeledes er der i
høringsvarene rejst meget kraftig kritik fra bl.a.
Advokatrådet og Advokatsamfundet af, at der ikke synes at
være saglige grunde til at indføre den nye status.
Regeringen fremhæver, at den nye,
legale flygtningekategori, der i realiteten er rettet mod de
syriske asylansøgere, vil sikre mere midlertidighed med en
opholdstilladelse, der i første omgang tidsbegrænses
til 1 år. Ændringen skal føre til, at flygtninge
kan hjemsendes, når »de værste uroligheder er
overstået«, som statsministeren sagde i sin
åbningstale. Dermed skaber statsministeren et indtryk af, at
de syriske asylansøgere kun skal være i Danmark i
ganske kort tid. Dette bestyrkes af den socialdemokratiske
udlændingeordfører, Mette Reissmann, der udtaler at
Danmark kan sende syrere tilbage til »fredelige lommer«
i Syrien. Det lader dog ikke til at have gjort synderligt indtryk
på økonomi- og indenrigsministeren, der har
fremhævet, at »der er jo ikke nogen, der tror på,
at de syriske flygtninge, der kommer til Danmark, kan vende hjem
inden for en kort periode«.
Det er desuden uklart, om ændringen
af tidsbegrænsningen, der kunne være gennemført
administrativt, reelt vil have en betydning ud over en
økonomisk belastning af Udlændingestyrelsen og
Flygtningenævnet henset til, at alle opholdstilladelser til
flygtninge allerede er tidsbegrænsede, og at der i
lovgivningen allerede i dag er mulighed for at inddrage
opholdstilladelser til flygtninge, når forholdene i
hjemlandet har ændret sig, uanset længden på
opholdstilladelsen. Det er desuden svært at se
formålet, når ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold ønsker at lade flygtninge
omfattet af den nye, midlertidige kategori omfatte af et
3-årigt integrationsprogram og justitsministeren udtrykkeligt
fremhæver, at der fortsat vil være adgang til at
opnå permanent ophold efter henholdsvis 5 og 8 år.
Venstre finder det desuden problematisk, at
der indføres en ny, legal flygtningekategori på basis
af en praksisændring i Flygtningenævnet, der baserer
sig på en fortolkning af en dom fra den europæiske
menneskerettighedsdomstol, uden at justitsministeren over for
Folketinget vil tage stilling til, om Flygtningenævnets
fortolkning og anvendelse af dommen er korrekt. Det er desuden
uafklaret, om den nye kategori vil betyde en reel udvidelse af
flygtningebegrebet, når det skal anvendes i praksis.
Det andet element i lovforslaget indeholder
en udskydelse af retten til familiesammenføring det
første år for flygtninge, der er omfattet af den nye
kategori. Indgreb i retten til familiesammenføring
særligt for flygtninge skal ske med en stor grad af varsomhed
henset til den manglende mulighed for, at flygtninge kan
udøve familielivet i hjemlandet.
Venstre har noteret sig, at en række
høringssvar rejser alvorlig tvivl om, hvorvidt lovforslaget
på dette punkt er i overensstemmelse med Danmarks
internationale forpligtelser. Det bemærkes i den forbindelse,
at regeringen alene bærer ansvaret for vurderingen af, at
lovforslaget ikke er i modstrid med bl.a. den europæiske
menneskerettighedskonventions artikel 8 om retten til
familieliv.
Bestemmelsen er udformet således, at
der overlades et betydeligt, men uklart funderet skøn til
myndighederne i forbindelse med dispensationer fra reglen. Det vil
formentlig føre til, at en række flygtninge, der er
omfattet af reglerne, vil ende med at søge om
familiesammenføring to gange og dermed øge
sagsomkostningerne i Udlændingestyrelsen.
Forslaget skaber desuden en meget betydelig
forskel i rettighederne for flygtninge med konventions- og
beskyttelsesstatus og flygtninge omfattet af den nye kategori. Det
vil med al sandsynlighed betyde en stigning i antallet af klager
over statusvalget, hvis konsekvenser ikke ses at være
håndteret i lovforslaget.
Venstre finder det helt utilfredsstillende,
at justitsministeren ikke under et lovforslags behandling vil
redegøre for regeringens forventning til, hvor mange der vil
være omfattet af forslaget, især henset til, at
regeringen ved præsentationen af forslaget ingen problemer
havde med at fortælle offentligheden, at størstedelen
af asylansøgerne ville være omfattet. Det står
dog klart, at forslaget efter al sandsynlighed vil omfatte en meget
lille gruppe af asylansøgere og således have en
særdeles begrænset effekt.
Venstre ønsker en strammere
udlændingepolitik, der kan dæmme op for den voldsomme
tilstrømning af asylansøgere, der er fulgt i
kølvandet på regeringens lempelser. Venstre finder, at
nærværende lovforslag er helt utilstrækkeligt i
en situation med det højeste antal asylansøgere i
mere end 15 år, og har derfor løbende foreslået
en række stramninger af udlændingepolitikken, der skal
gøre Danmark mindre attraktivt som asyldestination, ved
bl.a. at afskaffe muligheden for at bo og arbejde uden for centrene
og indføre en ny integrationsydelse på SU-niveau.
Regeringen har afvist Venstres forslag. Venstre finder det bizart,
at regeringen på den ene side forsvarer flygtninges ret til
fuld kontanthjælp fra første færd, mens
regeringen på den anden side ingen problemer har med at
gøre indgreb i flygtninges ret til familieliv.
Det står efterhånden klart, at
regeringen trods forsikringer om det modsatte ikke har vilje eller
evne til at føre en stram udlændingepolitik, og at
nærværende lovforslag mere er motiveret af
ønsket om at fremstå handlekraftig end af
ønsket om at gennemføre reelle stramninger, der
effektivt kan dæmme op for antallet af asylansøgere.
Det er Venstres forventning, at lovforslaget vil have en
særdeles begrænset effekt, og at antallet af
hjemsendelser af flygtninge ikke vil stige mærkbart som
følge af lovforslaget. Dermed er regeringen atter en gang
ved at stille befolkningen noget i udsigt, som regeringen efter
valget næppe kan eller vil levere.
I 2014 var antallet af asylansøgere
det højeste i mere end 15 år, og både
asylsystem, kommuner og statskassen oplever et betydeligt pres som
følge af den ukontrollerede tilstrømning.
Nærværende lovforslag indeholder en i hvert fald formel
stramning for en lille gruppe af asylansøgere, og det kan
ikke udelukkes, at en manglende vedtagelse vil have betydning for
tilstrømningen til Danmark. Venstre noterer sig i den
forbindelse, at regeringen har fremhævet, at lovforslaget
allerede kan have haft en betydning for tilstrømningen i
kraft af signalværdien. Det er dog nærmest utopisk at
tro på, at signalværdien vil have den samme betydning
som signalværdien af regeringens over 30 lempelser.
Venstre bemærker endvidere, at
regeringen kategorisk nægter at medvirke til reelle og
effektive stramninger af udlændingepolitikken, hvorfor
nærværende lovforslag må betragtes som det bedst
og eneste opnåelige i den nuværende parlamentariske
situation. Venstre vil på den baggrund stemme for
lovforslaget ved tredjebehandlingen. Venstre henviser i
øvrigt til samtlige svar på de stillede
spørgsmål til lovforslaget.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker, at antallet af asylansøgere er historisk
højt, og det samme gælder antallet af dem, der
får en opholdstilladelse på asylområdet. Det er
et stort problem. Der er ingen tvivl om, at regeringen bærer
et stort ansvar for udviklingen. Sammen med sine
støttepartier har regeringen siden 2011 lempet asyl- og
udlændingepolitikken med det resultat, at de dele af
indvandringen, som giver de største problemer, er steget. DF
har flere gange advaret regeringen. Påstanden fra regeringens
side har været, at den politik, som Folketinget fører,
ikke har nogen afgørende indflydelse på antallet af
asylansøgere, der kommer til Danmark. Det er - efter DF's
opfattelse - en forkert påstand, og med lovforslaget erkender
regeringen, at den har taget fejl. Det er skuffende, at der skulle
gå så lang tid, før dette stod klart for
regeringen. Det er DF's overbevisning, at regeringens forslag
først og fremmest er udtryk for en regering, som
ansvarsløst og uden omsorg for det folk, som den
påstår at repræsentere, har lempet asyl- og
udlændingepolitikken og nu - som en desperat handling inden
et folketingsvalg - forsøger at vise handlekraft. Det er
ikke en ordentlig måde at udvikle politik på.
DF anser det for problematisk, at der i
forhold til dele af lovforslaget er skabt berettiget tvivl om
rækkevidden af ændringerne. DF har noteret sig, at
regeringen meget klart har tilkendegivet, at der ikke er tale om en
udvidelse af muligheden for at opnå asyl i Danmark. Dette vil
DF selvsagt følge op på. DF vil fortsat følge
området tæt. Ingen skal være i tvivl om, at der -
efter DF's opfattelse - er brug for tiltag, som omfatter mere end
et lille mindretal af de udlændinge, som kommer her til
landet. Derfor er dette lovforslag utilstrækkeligt og
på ingen måde nok til effektivt at begrænse den
alt for voldsomme asyltilstrømning. Helt overordnet er der
brug for en udlændingepolitik, som begrænser den
ikkevestlige del af indvandringen. Der er simpelt hen ikke plads
til, at Danmark fortsætter med en så massiv og voldsom
tilstrømning, som vi ser for øjeblikket. Det handler
om at føre en politik, der gør, at vores land
hænger sammen. Det handler om at bevare dansk kultur, at
bevare vores fælles traditioner og at sikre holdbarhed i
dansk økonomi.
Vores erfaring siger os - og andres
erfaring bør også sige dem - at især
indvandringen via asylsystemet skaber en lang række
integrationsproblemer. Derfor er der behov for mere end det, som
regeringen har lagt op til. Der er brug for en helt ny asyl- og
udlændingepolitik.
DF har bl.a. derfor fremsat
beslutningsforslag nr. B 13, ligesom DF har stillet en række
ændringsforslag til lovforslaget.
Efter vores opfattelse er der brug for en
omlægning af dansk asylpolitik, så udlændinge,
der opnår asylstatus, hjælpes i udlandet - gerne i
nærområderne - i stedet for via en opholdstilladelse i
Danmark. I forlængelse af dette lovforslag opfordrer DF
regeringen og Folketinget til at forhandle en ny asyl- og
udlændingepolitik på plads, der rækker videre end
regeringens lovforslag, hvis ændringer risikerer at have en
yderst begrænset effekt.
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener,
at dette lovforslag er det helt forkerte svar på det forhold,
at flere mennesker end på noget andet tidspunkt siden anden
verdenskrig er fordrevet på grund af krig og
undertrykkelse.
I stedet for at gøre anerkendte
flygtninges opholdsstatus i Danmark mere usikker og i stedet for at
indlægge kunstige forsinkelser i deres muligheder for at
få familiesammenføring burde regeringen og Folketinget
vælge at holde fast i FN's normer om, at anerkendte
flygtninge kun kan fratages opholdstilladelsen, hvis der er stabile
og varige forandringer i hjemlandet, og samtidig sørge for,
at flygtninge hurtigst muligt kan få deres nære familie
hertil til gavn for både familien og det danske samfund, der
ville opleve en mere harmonisk integration, hvis hele familien var
samlet hurtigt her i landet.
Ifølge lovforslaget skal
krigsflygtninge, der hidtil rutinemæssigt har fået 5
års opholdstilladelse, fremover kun have opholdstilladelse i
1 år, hvorefter myndighederne igen nøje skal overveje,
om de skal have lov at blive i Danmark.
I løbet af det første
år, efter at der er givet opholdstilladelse, har
krigsflygtningene ikke ret til at få deres
ægtefæller og børn familiesammenført til
Danmark. Hvis de er heldige, har familien bragt sig i relativ
sikkerhed uden for Syrien sammen med millioner af andre syriske
flygtninge i nærområdet. Hvis de er uheldige,
kæmper den anden ægtefælle og børnene for
at overleve i en krigszone i Syrien og risikerer ikke at overleve
den ekstra ventetid på 1 år, som regeringen har bygget
ind i lovforslaget. Det er efter Enhedslistens opfattelse hverken
et rigtigt eller et ansvarligt svar på den globale
flygtningekrise.
Ifølge lovforslaget skal flygtninge
fremover - medmindre de har været så heldige at blive
anerkendt som konventionsflygtninge - kunne få inddraget
deres opholdstilladelse og blive sendt tilbage til hjemlandet til
forhold, der »fortsat er alvorlige og må betegnes som
skrøbelige og uforudsigelige«.
Ikke kun nytilkomne krigsflygtninge vil
fremover havne i denne usikre situation, hvor det bliver lettere at
tage opholdstilladelsen fra dem. Det understreges i
bemærkningerne til lovforslaget, at Udlændingestyrelsen
og Flygtningen?ævnet også fremover skal sende
flygtninge med beskyttelsesstatus efter den gældende §
7, stk. 2, i udlændingeloven hjem, hvis forholdene i
hjemlandet er blevet bare lidt bedre, selv om de stadig er
både alvorlige, skrøbelige og uforudsigelige.
Stramningen rammer altså ikke kun de
mennesker fra Syrien, der i den senere tid er søgt til
Danmark, men en lang række flygtninge fra andre lande -
mennesker, som er kommet inden for den seneste årrække,
og som er godt i gang med integrationen i Danmark og har indstillet
sig på, at deres fremtid ligger her. De får med denne
lovstramning en langt mere usikker tilværelse. De må
fra nu af hver dag overveje, om de og deres børn fortsat er
velkomne her i Danmark.
Enhedslisten ønsker at påpege,
at den nye, usikre status er dybt skadelig for integrationen af
flygtninge i Danmark. Tusindvis af flygtninge må
spørge sig selv, om det kan betale sig at blive god til
dansk eller at tage en dansk uddannelse, hvis de alligevel inden
for en overskuelig fremtid skal sendes hjem til alvorlige,
skrøbelige og uforudsigelige forhold.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(DF), tiltrådt af et mindretal (LA):
1)
Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
17 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:
»Stk. 3. Ud over
de tilfælde, der er nævnt i stk. 1 og 2, bortfalder en
opholdstilladelse altid, når udlændingen rejser tilbage
til sit hjemland, når det for udlændingen er muligt at
få udstedt pas i hjemlandet og udlændingen har benyttet
sig af dette, eller når udlændingen har anmodet om at
få udleveret pas eller rejselegitimation deponeret hos
Udlændingestyrelsen.«
Stk. 3-5 bliver herefter stk.
4-6.«
[Bortfald af opholdstilladelse som
følge af hjemrejse, mulighed for at få udstedt pas i
hjemlandet og udleveret pas eller rejselegitimation]
2)
Efter nr. 12 indsættes som nyt nummer:
»02. I § 52 b, stk. 3, 2.
pkt., og stk. 4, 2. pkt., ændres »jf. § 17, stk.
3« til: »jf. § 17, stk. 4«.«
[Konsekvensændringer som
følge af ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Justitsministeriet har oplyst,
at Rigspolitiet og Udlændingestyrelsen har oplevet, at
flere såkaldte flygtninge efter at have fået asyl i
Danmark ønsker at få udleveret deres oprindelige,
syriske pas. Formålet skulle angiveligt være at tage
tilbage til Syrien og deltage i den syriske borgerkrig.
Formålet med forslaget er således at sikre, at hvis man
har fået asyl i Danmark og så alligevel vender tilbage
til det land, man angiveligt er flygtet fra, ophører
opholdsgrundlaget.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Trine Bramsen (S) Troels Ravn (S)
fmd. Karen J. Klint (S)
René Skau Björnsson (S) Anne Sina (S) Mette Reissmann
(S) Jeppe Bruus (S) Liv Holm Andersen (RV) Lotte Rod (RV) Marlene
Borst Hansen (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Pernille
Vigsø Bagge (SF) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Pernille
Skipper (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Jakob Engel-Schmidt
(V) Martin Geertsen (V) Karen Ellemann (V) Michael Aastrup Jensen
(V) Fatma Øktem (V) Karen Jespersen (V) Karsten Lauritzen
(V) Inger Støjberg (V) Martin Henriksen (DF) Peter Skaarup
(DF) nfmd. Christian Langballe
(DF) Marie Krarup (DF) Anders Samuelsen (LA) Tom Behnke (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 72
Bilagsnr. | Titel |
---|
22 | Betænkning afgivet den 17. december
2014 | 23 | Bilag er tilbagetaget | 24 | Udkast til tidsplan for udvalgets fornyede
behandling af lovforslaget | 25 | Tidsplan for udvalget fornyede behandling
af lovforslaget | 26 | Udkast til
tillægsbetænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 72
Spm.nr. | Titel | 181 | Spm. om, hvor mange ikke
færdigbehandlede asylsager, der forelå pr. 31. oktober
2014, til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 182 | Spm. om, hvor længe de 10 pct.
længstliggende sager har ligget pr. 31. oktober 2014, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 183 | Spm. om den gennemsnitlige
sagsbehandlingstid for asylsager for henholdsvis januar kvartal,
april kvartal og juli kvartal 2014, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 184 | Spm., om ministeren vil oversende en
datasammenskrivning af hele udlændingeloven, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 185 | Spm. om muligheden for hjemsendelse af
syriske asylansøgere, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 186 | Spm. er tilbagetaget | 187 | Spm. om ministerens talepapir fra
samrådet den 17/12-14 om L 72, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 188 | Spm. om, hvorledes det forholder sig med
sagsbehandling af asylsager, der måtte kunne henføres
under lovforslaget, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 189 | Spm., om asylsøgninger lovligt kan
stilles i bero, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 190 | Spm. om kommentar til artiklen fra Ritzau
den 17. december 2017 »S: Venstres asyltøven er
inhumant stemmefiskeri«, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 191 | Spm. om, hvor mange syrere der har
fået afslag på asyl i 2014, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 192 | Spm. om baggrunden for, at der er
indført stop for tilbagesendelse af asylfamilier til
Italien, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 193 | Spm. om, hvilken konsekvens Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstols dom af 4. november 2014
i sagen Tarakhel mod Schweiz (292217/12) og de danske myndigheders
praksis får for nærværende lovforslag, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 194 | Spm. om, hvor mange asylsøgere der i
henholdsvis 2011, 2012, 2013 og første halvdel af 2014 er
rejst igennem Italien for at nå Danmark, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 195 | Spm. om tilladelse til
familiesammenføring inden for det første år
efter at en flygtning første gang har fået
opholdstilladelse, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå |
|