Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 29. januar 2015
1. Ændringsforslag
Der er stillet 4 ændringsforslag til
lovforslaget. Venstres medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1, og justitsministeren har stillet
ændringsforslag nr. 2-4 til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 13. november
2014 og var til 1. behandling den 28. november 2014. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 5
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 9. oktober 2014 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 7. Den 14. november 2014 sendte
justitsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget, og den 12. december 2014 sendte justitsministeren
supplerende høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Danske
Seniorer.
Justitsministeren har over for udvalget
kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Deputationer
Endvidere har Danske Seniorer mundtligt
over for udvalget redegjort for deres holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 10
spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret. Derudover har udvalget stillet
1 spørgsmål til Folketingets Lovsekretariat, som dette
har besvaret.
3. Indstillinger
Et mindretal i
udvalget (S, RV og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af justitsministeren
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme imod det af
Venstre stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (V og DF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (LA og KF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse. Mindretallet vil stemme for
ændringsforslag nr. 1 og 4 og imod ændringsforslag nr.
2 og 3.
Et fjerde
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme imod
ændringsforslag nr. 1 og redegøre for sin stilling til
ændringsforslag nr. 2-4.
4. Politiske bemærkninger
Venstres, Dansk Folkepartis, Liberal
Alliances og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
anerkender, at regeringen har været lydhør over for
Venstres ønske om, at lovens ikrafttræden ikke skal
vente til den 1. juli 2015, men allerede kan have effekt fra den 1.
marts 2015. Partierne finder endvidere, at loven bør
indeholde ændrede regler, således at man i realiteten
»parallelforskyder« de nugældende regler for
70-80-årige, så de i fremtiden ville gælde for
75-85-årige, og ikke - som regeringens lovændring
lægger op til - at der ingen ændringer sker for
80-85-årige. Partierne mener, at alle ældre generelt er
mere friske og raske - også efter at de er blevet 80
år. Samtidig påpeger partierne, at såvel
læge som kørekortindehaver stadig er forpligtet til at
påse, at kørekortsindehaveren er i stand til at
køre motordrevet køretøjer på
betryggende måde.
Det Konservative Folkepartis medlem af
udvalget tilføjer, at partiet støtter Venstres
ændringsforslag og justitsministerens ændringsforslag
om ikrafttrædelse, men partiet er imod justitsministerens
sanktionsskærpende ændringsforslag, som går langt
ud over regeringens politik og bemærkningerne i lovforslaget.
Der argumenteres for, at regeringen vil bekæmpe gentagen
spirituskørsel, og det gør lovforslaget i sig selv,
men ændringsforslagene om sanktioner, herunder konfiskation
af køretøj, går langt længere end det
formål, og proportionerne bliver helt skævvredet,
hvorfor partiet ikke kan støtte de to
sanktionsskærpende ændringsforslag fra
justitsministeren.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at EL stemmer imod det samlede lovforslag, idet EL
henviser til ordførertalen ved 1. behandling. Når EL
hverken stemmer for eller imod de af justitsministeren stillede
ændringsforslag vedrørende konfiskation af
køretøjer efter kørselsforbud og justering af
reglerne om konfiskation af lille knallert, skyldes det
først og fremmest, at EL ikke ønsker at medvirke til
en skærpelse af reglerne om adgang til konfiskation af
køretøjer, så
længe spørgsmålet om kørsel i
påvirket tilstand i forbindelse med indtagelse af narkotika
efter EL's mening er uafklaret, for så vidt angår
indtagelse af cannabis. Det er efter EL's mening en kendsgerning,
at påvirkning fra cannabis kan måles i blodet i nogle
døgn efter indtagelse - uden at man af den grund er
påvirket og derfor heller ikke er til fare eller ulempe i
trafikken.
EL har i øvrigt ikke i princippet
noget imod en nemmere adgang til konfiskation af
køretøjer, når det, som i dette lovforslag,
sker i gentagelsestilfælde. EL har derimod ved et tidligere
lovforslag stemt imod yderligere adgang til konfiskation af
køretøjer i førstegangstilfælde, idet EL
under alle omstændigheder anser den pågældende
sanktion som meget indgribende i en families hverdag.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal (V),
tiltrådt af et mindretal (DF, LA
og KF):
1) Nr. 1
affattes således:
»1. § 59, stk. 1 og 2, affattes således:
»Kørekortet udstedes med en
gyldighedstid på 15 år, dog højst indtil den
pågældende er fyldt 75 år. Er den
pågældende på det tidspunkt, hvor
kørekortet udstedes, fyldt 70 år, men ikke 75
år, udstedes kørekortet med en gyldighedstid på
5 år.
Stk. 2.
Justitsministeren kan fastsætte en kortere gyldighedstid for
kørekort til de motorkøretøjer, der er
nævnt i § 57, stk. 2. Justitsministeren kan
fastsætte regler om gyldighedstiden for kørekort, der
udstedes til personer, der er fyldt 75 år. Justitsministeren
kan endvidere bestemme, at et kørekort, når forholdene
taler derfor, skal gælde i kortere tidsrum end fastsat i stk.
1.««
[Forslag til ændring af
gyldighedstid på kørekort]
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (V, S, DF, RV og SF):
2) I
den under nr. 13 foreslåede
ændring af § 133 a, stk. 4, nr.
2, ændres »nr. 7 eller 8« til: »nr.
7-10«.
[Konfiskation af
køretøj efter kørselsforbud og for
overtrædelser begået inden 5 år fra
frakendelsestidens udløb]
3)
Efter nr. 14 indsættes som nye numre:
»01. I §
133 a, stk. 8, nr. 2, indsættes efter »§
129, stk. 5«: », eller er indgået ved en
afgørelse om ubetinget frakendelse efter § 129, stk. 3,
nr. 5-7«.
02. I
§ 133 a, stk. 9, nr. 2,
indsættes efter »frakendelse«: », eller
flere forhold, der hver for sig er omfattet af § 129, stk. 1,
nr. 4 eller 5, og som til samtidig pådømmelse har
medført ubetinget frakendelse af retten til at føre
lille knallert efter § 129, stk. 3, nr. 5«.«
[Justering af reglerne om
konfiskation af lille knallert]
Til § 3
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):
4) I
stk. 3 ændres »1. juni
2015« til: »1. marts 2015«.
[Ændring af
ikrafttrædelsestidspunktet for lovforslagets § 1, nr. 1
og 9]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring af
færdselslovens § 59, stk. 1, indebærer, at
aldersgrænsen for gyldighedstiden på kørekort
ændres fra 70 år til 75 år, således at
kørekort udstedes for 5 år, hvis den
pågældende på det tidspunkt, hvor
kørekortet udstedes, er fyldt 70 år, men ikke 75
år.
Efter stk. 2 kan justitsministeren
fastsætte bestemmelser om gyldighedstiden for
kørekort, der udstedes til personer, der er fyldt 75
år.
Det forudsættes, at det med hjemmel i
færdselslovens § 59, stk. 2, vil blive fastsat, at hvis
ansøgeren på det tidspunkt, hvor kørekort
udstedes, er fyldt 70 år, men ikke 75 år, udstedes
kørekort til samtlige kategorier samt kørekort til
erhvervsmæssig personbefordring og traktor/motorredskab med
en gyldighedstid på 5 år. For så vidt angår
ældre ansøgere, vil det blive fastsat, at hvis
ansøgeren er fyldt 75 år, men ikke 76 år,
udstedes kørekortet med en gyldighedstid på 4
år, mens det for ansøgere, der er fyldt 76 år,
men ikke 77 år, udstedes med en gyldighedstid på 3
år. For ansøgere, der er fyldt 77 år, men ikke
85 år, udstedes kørekortet med en gyldighedstid
på 2 år, mens det for ansøgere, der er fyldt 85
år, udstedes med en gyldighedstid på 1 år.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget foreslås
yderligere en justering af færdselslovens § 133 a, stk.
4, om obligatorisk konfiskation af køretøjer.
Ændringen indebærer, at der skabes hjemmel til
obligatorisk konfiskation i tilfælde, hvor den
pågældende tidligere er idømt en ubetinget
frakendelse i medfør af færdselslovens § 126,
stk. 1, nr. 9 (om overtrædelse af kørselsforbud) eller
nr. 10 (om overtrædelser begået inden 5 år fra
frakendelsestidens udløb), såfremt ét af de
pådømte forhold vedrører spiritus- eller
narkokørsel.
Formålet med ændringen er at
skabe en bedre sammenhæng mellem de forskellige bestemmelser
i færdselsloven om obligatorisk konfiskation af motordrevet
køretøj i tilfælde af spiritus- eller
narkokørsel med henblik på at sikre en mere ensartet
behandling af personer, der gentagne gange kører spiritus-
eller narkokørsel.
Forslaget til ændring af
lovforslagets § 1, nr. 13, medfører bl.a., at der
fremover også skal ske obligatorisk konfiskation af
køretøjet i tilfælde, hvor personen
idømmes en ubetinget frakendelse for spiritus- eller
narkokørsel og personen tidligere er idømt en
ubetinget frakendelse for et forhold af spirituskørsel under
1,2 promille, fordi forholdet er begået, inden for 3 år
efter at personen har fået pålagt kørselsforbud,
jf. færdselslovens § 126, stk. 1, nr. 9, eller fordi
forholdet er begået inden for 5 år efter udløbet
af frakendelsestiden for en tidligere idømt ubetinget
frakendelse af førerretten, jf. § 126, stk. 1, nr.
10.
De foreslåede regler kan illustreres
ved følgende eksempler:
Eksempel 1 (kørselsforbud)
En person er blevet idømt et
kørselsforbud, fordi vedkommende har kørt for
stærkt og overtrådt de tilladte hastighedsgrænser
med mere end 60 pct. Mindre end 3 år efter dette forhold
kører den pågældende spirituskørsel med
en promille i intervallet 0,5-1,2, der isoleret set medfører
en betinget frakendelse. Da spirituskørslen imidlertid blev
begået, inden 3 år efter at kørselsforbuddet
blev pålagt, bliver personen idømt en ubetinget
frakendelse.
Mindre end 3 år efter det seneste
forhold, som medførte ubetinget frakendelse, kører
personen igen spirituskørsel - denne gang med en promille
på over 1,2 - og idømmes en ubetinget frakendelse.
Eksempel 2 (overtrædelse begået
inden for 5 år efter frakendelsestidens udløb)
En person er blevet idømt en
ubetinget frakendelse for at have kørt med en hastighed
på 200 km/t. Mindre end 5 år efter udløbet af
frakendelsestiden, kører den pågældende
spirituskørsel med en promille i intervallet 0,5-1,2, der
isoleret set medfører en betinget frakendelse. Da
spiritu?skørslen imidlertid blev begået inden 5
år efter udløbet af frakendelsestiden, bliver personen
idømt en ubetinget frakendelse.
Mindre end 3 år efter det seneste
forhold kører personen igen spirituskørsel - denne
gang med en promille på over 1,2 - og idømmes en
ubetinget frakendelse.
Med de foreslåede ændringer af
færdselslovens § 133 a, stk. 4, nr. 2, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 13, vil der som anført fremover i begge
eksempler skulle ske obligatorisk konfiskation af
køretøjet i forbindelse med det nye forhold.
Det bemærkes, at eksemplerne
vedrører forhold af spirituskørsel, men at
retstilstanden vil være den samme, hvis der er tale om
kørsel under påvirkning af bevidsthedspåvirkende
stoffer, sygdom m.v., idet overtrædelserne vedrørende
spiritus- og narkokørsel har indbyrdes
gentagelsesvirkning
Til nr. 3
Færdselslovens § 133 a, stk. 8
og 9, indeholder regler om obligatorisk konfiskation af lille
knallert i forbindelse med spiritus- og narkokørsel, som
svarer til reglerne i færdselslovens § 133 a, stk. 4 og
5, om obligatorisk konfiskation af
motorkøretøjer.
Med henblik på at skabe parallelitet
i regelsættet om obligatorisk konfiskation af henholdsvis
lille knallert og motorkøretøjer foreslås det
med ændringsforslaget, at reglerne om obligatorisk
konfiskation af lille knallert justeres på samme måde
som reglerne i færdselslovens § 133 a, stk. 4 og 5, jf.
lovforslagets § 1, nr. 13 og 14.
Det foreslås på den baggrund at
ændre færdselslovens § 133 a, stk. 8, nr. 2,
således at konfiskation af lille knallert skal ske, hvis
ejeren har gjort sig skyldig i et nyt forhold, der medfører
ubetinget frakendelse af retten til at føre lille knallert
efter § 129, stk. 3, nr. 1 eller 2, og den
pågældende tidligere inden for de seneste 3 år,
før det nye forhold er begået, har gjort sig skyldig i
flere forhold, hvoraf ét ville kunne henføres under
§ 129, stk. 1, nr. 4 (spirituskørsel med en promille i
intervallet 0,5-1,2) eller nr. 5 (kørsel under
påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer), og som
isoleret set alene ville kunne udløse en betinget
frakendelse af retten til at føre lille knallert, men som
her - sammen med andre forhold - er indgået ved
afgørelsen om ubetinget frakendelse af retten til at
føre lille knallert efter § 129, stk. 3, nr. 5, eller
som er begået i prøvetiden og derfor har udløst
en ubetinget frakendelse af retten til at føre lille
knallert efter § 129, stk. 3, nr. 6, eller er begået
inden 2 år efter udløbet af tidligere idømt
ubetinget frakendelse af retten til at føre lille knallert,
jf. § 129, stk. 3, nr. 7.
Med ændringsforslaget foreslås
det endvidere at ændre færdselslovens § 133 a,
stk. 9, nr. 2, således at konfiskation af lille knallert skal
ske, hvis ejeren har gjort sig skyldig i ét forhold af
spiritus- eller narkokørsel, der medfører ubetinget
frakendelse af retten til at føre lille knallert efter
§ 129, stk. 3, nr. 1 eller 2 (det nye forhold), og den
pågældende tidligere inden for de seneste 5 år,
før det nye forhold er begået, har gjort sig skyldig i
flere forhold af spiritus- eller narkokørsel, der vil kunne
henføres under § 129, stk. 1, nr. 4 eller 5, men som
har medført ubetinget frakendelse af retten til at
føre lille knallert, jf. § 129, stk. 3, nr. 5, fordi de
var til samtidig pådømmelse.
Ændringerne svarer i det
væsentlige til de foreslåede ændringer af
færdselslovens § 133 a, stk. 4 og 5, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 13 og 14, idet det dog bemærkes, at
færdselslovens regler om kørselsforbud ikke
medfører inddragelse af retten til at føre lille
knallert. Med ændringsforslaget skabes der således ikke
hjemmel til obligatorisk konfiskation af lille knallert ved
overtrædelse af et kørselsforbud.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til nr. 1 ovenfor og til besvarelsen af
spørgsmål nr. 8 vedrørende lovforslaget for
eksempler på anvendelsen af reglerne om obligatorisk
konfiskation af køretøjer.
Til nr. 4
Efter lovforslagets § 3, stk. 3,
træder bestemmelserne om ændring af aldersgrænsen
for forkortet gyldighedsperiode for kørekort i kraft den 1.
juni 2015.
Som det fremgår af
bemærkningerne til § 3 i lovforslaget, er tidspunktet
for ikrafttrædelsen af bestemmelserne fastsat, under hensyn
til at der skal foretages en række nødvendige
ændringer af de relevante administrative forskrifter og af
politiets it-systemer.
Rigspolitiet har oplyst, at
ændringerne i it-systemerne forventes at kunne være
på plads primo maj 2015. Hvis reglerne træder i kraft
inden da, vil det være nødvendigt at foretage en
manuel indtastning af udløbsdatoen på alle
kørekort, der fornyes i perioden mellem ikrafttrædelse
af de nye regler, og indtil ændringerne er på
plads.
Som det fremgår af besvarelsen af
spørgsmål nr. 9, vurderer Justitsministeriet på
baggrund af Rigspolitiets oplysninger om tidsestimatet for
gennemførelsen af ændringerne af it-systemerne og
muligheden for at foretage en manuel indtastning af
udløbsdatoen på alle kørekort, der fornyes
inden de nødvendige it-ændringer er på plads, at
det vil være muligt at fremrykke
ikrafttrædelsestidspunktet til den 1. marts 2015.
Med ændringsforslaget foreslår
regeringen at fremrykke ikrafttrædelsestidspunktet for
lovforslagets § 1, nr. 1 og 9, til den 1. marts 2015 med
henblik på at sikre, at flest mulige borgere får gavn
af de nye regler.
Som det fremgår af
bemærkningerne til § 3 i lovforslaget, vil
kørekort, der udløber, som følge af at
ansøgeren fylder 70 år, skulle fornyes efter de hidtil
gældende regler, indtil loven træder i kraft. Borgere,
hvis kørekort udløber eller er udløbet som
følge af aldersgrænsen på 70 år, vil
således kunne forny deres kørekort efter de nye regler
fra den 1. marts 2015.
Det bemærkes, at de nye regler ikke
berører gyldighedstiden for kørekort, der er fornyet
før den 1. marts 2015.
Trine Bramsen (S) Julie Skovsby
(S) Astrid Krag (S) Mette Reissmann (S) Jeppe Bruus (S) Rasmus
Prehn (S) Jeppe Mikkelsen (RV) Zenia Stampe (RV) Marlene Borst
Hansen (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) fmd. Pernille Vigsø Bagge (SF)
Pernille Skipper (EL) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Henning
Hyllested (EL) Nick Nielsen (SIU) Kim Andersen (V) Preben Bang
Henriksen (V) Inger Støjberg (V) Søren Pind (V) Jan
E. Jørgensen (V) Karsten Lauritzen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Karsten Nonbo (V) Peter Skaarup (DF) Dennis
Flydtkjær (DF) Pia Adelsteen (DF) Kim Christiansen (DF) Simon
Emil Ammitzbøll (LA) Tom Behnke (KF) nfmd.
Inuit Ataqatigiit, Sambandsflokkurin og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 69
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og kommenteret
høringsoversigt, fra justitsministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Henvendelse af 25/11-14 fra Danske
Seniorer | 4 | Høringssvar og høringsnotat,
fra justitsministeren | 5 | Ændringsforslag fra
justitsministeren | 6 | Udkast til betænkning | 7 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 8 | Ændringsforslag fra
justitsministeren | 9 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 69
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelse af
25/11-14 fra Danske Seniorer, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 2 | Spm. om, hvorfor lovforslagets § 1,
nr. 1 og 9, ikke kan træde i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende, men skal vente til den 1. juni
2015, til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm., om det er sådan, at der reelt
lægges 5 år til gældende regler, således at
de regler, der før gjaldt for henholdsvis en 73-årig
og en 77-årig, nu er gældende for en 78-årig og
en 82-årig, og således, at man først skal forny
kørekort hvert år, fra man er 85 år, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om, hvornår reglerne for
alkolåse træder i kraft i praksis, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, hvad der i praksis menes med det
foreslåede § 60 e, stk. 3, om regler for private
virksomheder, herunder om sådanne regler er indført,
og hvad disse går eller f.eks. kan gå ud på, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om at oplyse, om der, jf. det
foreslåede § 60 e, stk. 5, er indført regler om
gebyrer for alkolåse, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 7 | Spm., om ministeren vil igangsætte
en evalueringsproces på 5 år vedrørende
lovændringen om hævet aldersgrænse, således
at det kan påvises, om ændringen har styrket eller
svækket færdselssikkerheden, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 8 | Spm., om ministeren vil forklare reglerne
om obligatorisk konfiskation af køretøjer, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm. om, hvad »de nødvendige
ændringer af administrative forskrifter og politiets
it-systemer« i realiteten drejer sig om rent praktisk, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 10 | Spm. om teknisk bistand til et
ændringsforslag, som »parallelforskyder« alle
krav og lempelser, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 11 | Spm., om Lovsekretariatet vil vurdere
forholdet mellem ministerens ændringsforslag, jf. bilag 5, og
det såkaldte identitetskrav, jf. grundlovens § 41, stk.
2, til lovsekretariatet, og lovsekretariatet svar herpå |
|