Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 27. januar 2015
Forslag
til
Lov om ændring af lov om en Cityring og lov
om Metroselskabet I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S
(Afgrening fra Cityringen til Sydhavnen,
mulighed for udvidelse af afgreningen til Nordhavnen, reduktion af
statens ejerandel af Udviklingsselskabet By & Havn I/S,
projektering af en Nordhavnstunnel m.v.)
§ 1
I lov nr. 552 af 6. juni 2007 om en Cityring, som
ændret ved § 1 i lov nr. 526 af 27. maj 2013, § 1 i
lov nr. 748 af 25. juni 2014 og § 160 i lov nr. 1520 af 27.
december 2014, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 5 a indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3.
Udvidelsen af Cityringen med afgreningen til Nordhavnen kan omfatte
yderligere stationer end de stationer, der fremgår af bilag
2. Anlæg af yderligere stationer besluttes af
Københavns Kommune efter enighed med transportministen og
Frederiksberg Kommune.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
2. I
§ 5 a indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
§§ 5 d-5 f finder ikke anvendelse på en udvidelse
af afgreningen til Nordhavnen, som er nævnt i stk. 3. En
sådan udvidelse og alle udgifter i forbindelse hermed
finansieres af Københavns Kommune eller Udviklingsselskabet
By & Havn I/S.«
3.
Efter kapitel 3 a indsættes:
»Kapitel 3 b
Afgrening til Sydhavnen
§ 5 h.
Transportministeren bemyndiges til at træffe dispositioner i
henhold til denne lov om udvidelse af Cityringen med en afgrening
til Sydhavnen.
Stk. 2. Oversigtskort
over udvidelse af Cityringen med afgreningen til Sydhavnen
fremgår af bilag 3.
Stk. 3. §§ 3-5
og 6 og § 7, stk. 2-5, finder ikke anvendelse på
afgreningen fra Cityringen til Sydhavnen. §§ 3 og 4
finder dog anvendelse på afgreningskammeret fra Cityringen
til Sydhavnen.
§ 5 i.
Metroselskabet I/S forestår projektering, anlæg og
drift af afgreningen fra Cityringen til Sydhavnen. Driften af
afgreningen fra Cityringen til Sydhavnen foregår som en
integreret del af driften på den øvrige Cityring.
§ 5 j.
Metroselskabet I/S skal foretage udbud af anlæg, drift og
vedligehold af afgreningen fra Cityringen til Sydhavnen.
Afgreningen fra Cityringen til Sydhavnen skal ejes af
Metroselskabet I/S.
Stk. 2. Efter afholdelse
af udbud, og inden Metroselskabet I/S indgår kontrakter om
anlæg, drift og vedligehold af afgreningen fra
Cityringen til Sydhavnen, forelægger Metroselskabet I/S sin
indstilling med henblik på godkendelse heraf for
transportministeren og Københavns Kommune.
Stk. 3. Kontrakter om
anlæg, drift og vedligehold af afgreningen fra
Cityringen til Sydhavnen efter stk. 2 kan kun indgås, hvis
der er enighed herom mellem transportministeren og
Københavns Kommune.
§ 5 k. Ved
tilkøb eller udnyttelse af optioner forstås udgifter
til undersøgelser, anlæg og drift, der ikke er
nødvendige for afgreningen fra Cityringen til Sydhavnen, og
som staten eller Københavns Kommune har mulighed for at
vælge i forbindelse med gennemførelse af
anlægget. Tilkøb og udnyttelse af optioner betales af
den, der ønsker at foretage tilkøb eller udnytte en
option.
Stk. 2. Uforudsete
udgifter, som er nødvendige af hensyn til
gennemførelse af afgreningskammeret fra Cityringen til
Sydhavnen, betales af Metroselskabet I/S. Den nødvendige
finansiering tilvejebringes af statens korrektionsreserve samt den
andel af de i Udviklingsselskabet By & Havn I/S reserverede
korrektionsreserver, som vedrører afgreningskammeret.
Stk. 3. Uforudsete
udgifter, som er nødvendige af hensyn til
gennemførelse af afgreningen fra Cityringen til Sydhavnen,
betales af Metroselskabet I/S. Den nødvendige finansiering
tilvejebringes af Udviklingsselskabet By & Havn I/S.
Københavns Kommune bærer den økonomiske risiko
for billiggørelse og fordyrelse af afgreningen fra
Cityringen til Sydhavnen.
Stk. 4. Frederiksberg
Kommune har mulighed for at foretage tilkøb eller udnytte
optioner i forbindelse med gennemførelsen af afgreningen fra
Cityringen til Sydhavnen. Ved tilkøb eller udnyttelse af
optioner forstås udgifter til undersøgelser,
anlæg og drift, der ikke er nødvendige for
afgreningens projektering, anlæg og drift. Sådanne
udgifter betales af Frederiksberg Kommune.
Stk. 5. De i stk. 1, 2
og 4 nævnte udgifter omfatter betaling til
anlægsomkostninger og eventuelle drifts- og
vedligeholdelsesomkostninger.
§ 5 l.
Udgifter som følge af krav fra en myndighed, herunder som
følge af internationale krav, EU-retlige krav eller national
lov, herunder jernbanesikkerhedsmæssige krav i forbindelse
med projektering, anlæg og drift af afgreningen fra
Cityringen til Sydhavnen, betales af Metroselskabet I/S. Den
nødvendige finansiering tilvejebringes inden for
anlægsbudgettet til afgreningen fra Cityringen til
Sydhavnen.
§ 5 m.
Udgiften til eventuelle nødvendige tilpasninger af
vandforsyningsnettet i forbindelse med projektering og anlæg
af afgreningen fra Cityringen til Sydhavnen betales af
Metroselskabet I/S. Den nødvendige finansiering
tilvejebringes inden for anlægsbudgettet til afgreningen fra
Cityringen til Sydhavnen.
Stk. 2. HOFOR Spildevand
København A/S er forpligtet til at føre
afløbsledninger frem til tilslutningspunkter lige uden for
hver stations- og skaktkonstruktion i forbindelse med projektering
og anlæg af afgreningen fra Cityringen til Sydhavnen.
Metroselskabet I/S betaler sædvanligt tilslutningsbidrag til
afløbsledninger. Metroselskabet I/S afholder eventuelle
udgifter til afledning af oppumpet vand fra udgravninger, og den
nødvendige finansiering tilvejebringes inden for
anlægsbudgettet til afgreningen fra Cityringen til
Sydhavnen.
§ 5 n.
§ 106, stk. 1, i lov om offentlige veje om
gæsteprincippet finder anvendelse i forbindelse med
projektering og anlæg af afgreningen fra Cityringen til
Sydhavnen, jf. § 5 h.
§ 5 o. Et
eventuelt nyt byzoneareal, der opstår som følge af
opfyldning af områder til anlæg af en udvidelse af
Cityringen med en afgrening til Sydhavnen, tilfalder
Udviklingsselskabet By & Havn I/S.«
4. Som
bilag 3 indsættes bilag 1 til
denne lov.
§ 2
I lov nr. 551 af 6. juni 2007 om Metroselskabet
I/S og Udviklingsselskabet By & Havn I/S, som ændret ved
§ 1 i lov nr. 632 af 14. juni 2011, § 2 i lov nr. 526 af
27. maj 2013 og § 27 i lov nr. 165 af 26. februar 2014,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 2, stk. 1, nr. 1, ændres
»55 pct.« til: »95 pct.«
2. I
§ 2, stk. 1, nr. 2, ændres
»45 pct.« til: »5 pct.«
3. § 9,
stk. 5, affattes således:
»Stk. 5.
Bestyrelsesmedlemmer udpeges for en periode på 4 år.
Genudpegning kan ske. Et bestyrelsesmedlem kan til enhver tid
afsættes af den ejer, som har udpeget den
pågældende.«
4. I
§ 15 indsættes som stk. 11 og 12:
»Stk. 11.
Selskabet skal bidrage til finansiering af følgende:
1) En udvidelse af
Cityringen med en afgrening til Sydhavnen. Udvidelsen
anlægges af Metroselskabet I/S.
2) En udvidelse af
Cityringen med anlæg af yderligere metrostationer på
afgreningen til Nordhavnen. Udvidelsen anlægges af
Metroselskabet I/S.
3) Etablering af
tilkoblingsanlæg til Nordhavnsvej.
Tilkobl?i?ngsanlægget anlægges af
Københavns Kommune.
4) Etablering af en
Nordhavnstunnel. Tunnelen anlægges af Vejdirektoratet efter
beslutning fra Københavns Kommune.
Stk. 12. Selskabet
stiller vederlagsfrit de af selskabet ejede arealer til
rådighed for de under § 11, stk. 1, nr. 1-4,
nævnte projekter.«
5. § 17,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2.
Transportministeren udpeger 2 bestyrelsesmedlemmer.
Københavns Kommune udpeger 4 bestyrelsesmedlemmer.
Medarbejderne i Udviklingsselskabet By & Havn I/S vælger
2 bestyrelsesmedlemmer.«
6. § 17,
stk. 5, affattes således:
»Stk. 5.
Bestyrelsesmedlemmer udpeges for en periode på 4 år.
Genudpegning kan ske. Et bestyrelsesmedlem kan til enhver tid
afsættes af den, som har udpeget den
pågældende.«
7.
Efter kapitel 4 a indsættes:
»Kapitel 4 b
Projektering af en
Nordhavnstunnel
§ 26 e.
Transportministeren bemyndiges til at foretage den forberedelse,
undersøgelse og projektering og andre dispositioner, som er
nødvendige for at forberede og sikre anlæg af en
Nordhavnstunnel med tilslutning til vejnettet i Nordhavnen.
Stk. 2. Projektering
m.v. af en Nordhavnstunnel, jf. stk. 1, sker på opdrag fra
Københavns Kommune og i samarbejde med Udviklingsselskabet
By & Havn I/S.
Stk. 3.
Transportministeren bemyndiger Vejdirektoratet til at udøve
de beføjelser, der i dette kapitel er tillagt
transportministeren, jf. dog § 26 p.
§ 26 f.
Københavns Kommune og Udviklingsselskabet By & Havn I/S
afholder efter aftale med transportministeren alle udgifter til de
opgaver, der er nævnt i § 26 e, stk. 1, herunder
omkostninger i forbindelse med pålæg og
offentliggørelse af vejbyggelinjer, overtagelse af arealer
eller andre erstatninger i medfør af dette kapitel.
§ 26 g.
Nordhavnstunnelen projekteres som en kommunevej med
Københavns Kommune som vejmyndighed. Transportministeren
indtræder under projekteringen m.v., jf. § 26 e, stk. 1,
i de rettigheder og forpligtelser, der ellers ville være
tillagt vejmyndigheden for Nordhavnstunnelen efter anden
lovgivning. Den forberedelse, undersøgelse og projektering
og andre dispositioner, som er nødvendige for at
anlægge en Nordhavnstunnel, vil blive foretaget efter de
gældende regler, som om det var et statsligt anlæg.
§ 26 h.
Transportministeren bemyndiges til at udarbejde
VVM-redegørelser, herunder foretage høring, og andre
nødvendige miljøvurderinger af projektet.
Stk. 2. Udarbejdelse af
VVM-redegørelse m.v., jf. stk. 1, sker på opdrag fra
Københavns Kommune og i samarbejde med Udviklingsselskabet
By & Havn I/S.
§ 26 i.
Transportministeren kan pålægge vejbyggelinjer,
når det er nødvendigt for at sikre
gennemførelse af Nordhavnstunnelen.
Stk. 2. På de
arealer, der ligger foran en vejbyggelinje, må der ikke uden
transportministerens tilladelse opføres ny bebyggelse eller
tilbygning til eksisterende bebyggelse, foretages væsentlige
forandringer i eksisterende bebyggelse, genopføres
nedbrændt eller nedrevet bebyggelse eller etableres andre
anlæg og indretninger af blivende art.
Stk. 3. Vejbyggelinjer
efter stk. 1 kan pålægges for en periode på
højst 10 år. Vejbyggelinjepålægget kan
forlænges med indtil 10 år ad gangen.
§ 26 j.
Transportministeren kan nedlægge forbud mod, at der på
en ejendom, der berøres af projektering m.v., jf. § 26
e, stk. 1, foretages de foranstaltninger, som er nævnt i
§ 26 i, stk. 2.
Stk. 2. Et forbud efter
stk. 1 kan kun nedlægges for en periode på 1 år
og kan ikke nedlægges mere end én gang.
Stk. 3. Inden
Borgerrepræsentationen giver tilladelse til byggeri eller
andre retlige eller fysiske foranstaltninger på ejendomme,
der ikke er pålagt vejbyggelinjer, jf. § 26 i, men som
berøres af projekteringen, skal Borgerrepræsentationen
give transportministeren oplysning om den påtænkte
tilladelse. Hvis transportministeren ikke inden 2 måneder
efter at have modtaget en sådan oplysning nedlægger
forbud efter stk. 1, kan tilladelsen gives.
Stk. 4. Et forbud efter
stk. 1 skal respekteres af enhver fra datoen for forbuddets
meddelelse, uanset hvornår deres rettigheder er
erhvervet.
§ 26 k.
Beslutninger om pålæg af vejbyggelinjer efter § 26
i, stk. 1, forlængelse af vejbyggelinjer efter § 26 i,
stk. 3, og forbud efter § 26 j, stk. 1, skal
offentliggøres. Transportministeren skal endvidere give
meddelelse til de ejere og brugere af ejendomme, der bliver direkte
berørt af pålægget, og hvis rettigheder
fremgår af tingbogen.
Stk. 2. Pålagte
vejbyggelinjer skal respekteres af enhver fra datoen for
pålæggets offentliggørelse, uanset hvornår
deres rettigheder er erhvervet.
Stk. 3.
Transportministeren skal på ejerens anmodning oplyse denne om
vejbyggelinjernes beliggenhed på ejerens ejendom.
Stk. 4. Inden
byggearbejde iværksættes på et areal, der er
omfattet af vejbyggelinjer efter § 26 i, skal bygherren
søge oplyst hos transportministeren, om arbejdets
udførelse vil komme i strid med
vejbyggelinjebestemmelserne.
§ 26 l. En
ejer af et areal kan til enhver tid begære arealet overtaget
af transportministeren mod erstatning, hvis arealet er pålagt
vejbyggelinjer efter § 26 i og afskæres fra en
udnyttelse, der er økonomisk rimelig og forsvarlig under
hensyn til arealets beliggenhed og øvrige beskaffenhed, og
som svarer til den benyttelse, der finder sted af andre
tilgrænsende og omliggende arealer.
Stk. 2. Ejeren af et
areal, der i ikke uvæsentligt omfang er pålagt
vejbyggelinjer efter § 26 i, som hindrer afhændelse af
arealet på normale vilkår, kan til enhver tid,
når der foreligger særlige personlige grunde hos
ejeren, begære arealet overtaget af transportministeren mod
erstatning.
Stk. 3. Udgør det
vejbyggelinjepålagte areal kun en del af en ejendom, kan
ejeren kræve hele ejendommen overtaget af transportministeren
mod erstatning, hvis den tilbageblivende del af ejendommen bliver
så lille eller er af en sådan beskaffenhed, at det ikke
skønnes hensigtsmæssigt, at den bevares som en
selvstændig ejendom, eller hvis det skønnes, at
ejendommen ikke kan udnyttes på en rimelig måde.
Stk. 4. Afslår
transportministeren ejerens begæring efter stk. 1-3, eller
kan der ikke opnås enighed om erstatningens størrelse,
henvises sagen til ekspropriations- og
taksationsmyndighederne i henhold til lov om
fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast
ejendom.
Stk. 5. Ekspropriations-
og taksationsmyndighederne afgør, om ejerens krav efter stk.
1-3 skal imødekommes, og fastsætter erstatning for
arealets overtagelse efter reglerne i § 26 o.
§ 26 m.
Transportministeren kan efter anmodning fra ejeren i særlige
tilfælde overtage en ejendom, der berøres
særligt indgribende af de projekteringsaktiviteter, der er
nævnt i § 26 e, stk. 1, hvis ejendommen ikke kan
afhændes på normale vilkår.
Stk. 2. Afslår
transportministeren ejerens anmodning efter stk. 1, eller kan der
ikke opnås enighed om prisen for ejendommens overtagelse,
henvises sagen til ekspropriations- og taksationsmyndighederne i
henhold til lov om fremgangsmåden ved ekspropriation
vedrørende fast ejendom.
Stk. 3. Ekspropriations-
og taksationsmyndighederne afgør, om ejerens krav efter stk.
1 skal imødekommes, og fastsætter erstatning for
arealets overtagelse efter reglerne i § 26 o.
§ 26 n.
Transportministeren har, hvis det skønnes nødvendigt,
til enhver tid mod behørig legitimation og uden retskendelse
adgang til en privat ejendom med henblik på at foretage
jordbundsundersøgelser, opmålinger, afmærkninger
og andre undersøgelser af udendørsarealer med henblik
på at foretage undersøgelser og projektering m.v., jf.
§ 26 e, stk. 1, af Nordhavnstunnelen.
Stk. 2.
Transportministeren skal mindst 14 dage før
gennemførelsen af forberedende undersøgelser efter
stk. 1 give skriftlig besked til de berørte grundejere eller
brugere. Hvis dette ikke er muligt, skal oplysning om de
forberedende undersøgelser offentliggøres i lokale
medier el.lign.
Stk. 3.
Transportministeren kan under samme betingelser, som nævnes i
stk. 1, lade foretage arkæologiske
forundersøgelser.
Stk. 4.
Transportministeren skal mindst 28 dage før
gennemførelsen af arkæologiske forundersøgelser
efter stk. 3 give skriftlig besked til de berørte grundejere
eller brugere. Hvis dette ikke er muligt, skal oplysning om de
arkæologiske forundersøgelser offentliggøres i
lokale medier el.lign.
Stk. 5. Erstatning for
skader og ulempe, som påføres ved undersøgelser
efter stk. 1 og 3, fastsættes af transportministeren.
Stk. 6. Kan der ikke
opnås enighed mellem skadelidte og transportministeren om
erstatning efter stk. 5, indbringes
erstatningsspørgsmålet for ekspropriations- og
taksationsmyndighederne i henhold til lov om fremgangsmåden
ved ekspropriation vedrørende fast ejendom.
§ 26 o.
Erstatning efter §§ 26 l-26 n fastsættes efter de
almindelige erstatningsregler.
Stk. 2. En eventuel
værdiforøgelse, som den tilbageblivende ejendom
skønnes at opnå på grund af ekspropriationen,
skal fradrages erstatningen. Erstatningen kan helt bortfalde, hvis
ejendommen skønnes at opnå en fordel, der er
større end det tab, der påføres ejendommen
på grund af ekspropriationen.
§ 26 p.
Vejdirektoratets afgørelser efter § 26 i, jf. § 26
e, stk. 3, kan påklages til transportministeren, for så
vidt angår retlige spørgsmål.
Stk. 2. Klagefristen er
4 uger fra den dag, hvor afgørelsen er meddelt den
pågældende.
Stk. 3. Klage har ikke
opsættende virkning, medmindre transportministeren bestemmer
andet.
Stk. 4. Når
fristen for at klage er udløbet og afgørelse af
eventuelle klager er truffet, skal afgørelsen om
vejbyggelinjen tinglyses med angivelse af dens hjemmel.
Stk. 5.
Afgørelser, der kan påklages efter stk. 1, kan
ikke indbringes for domstolene, før denne klageadgang er
udnyttet. Søgsmål skal være anlagt, inden 6
måneder efter at transportministerens afgørelse er
meddelt.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. § 2, nr. 1
og 2, har virkning fra 1. juli 2014.
Bilag 1
»Bilag 3
Kort over udvidelse af Cityringen med
afgreningen til Sydhavnen
«