Fremsat den 12. november 2014 af
uddannelses- og forskningsminister (Sofie Carsten Nielsen)
Forslag
til
Lov om ændring af universitetsloven og
forskellige andre love
(Gennemsigtighed i valg af uddannelse,
forsikring af gæsteforskere og krav til oversættelse af
eksamensbeviser m.v.)
§ 1
I universitetsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 960 af 14. august 2014, foretages følgende
ændringer:
1.
Efter § 8 a indsættes:
Ȥ 8
b. Ministeren kan kræve personoplysninger fra
universitetet om studerende og færdiguddannede til brug for
indsamling af oplysninger om studerendes vurdering af
uddannelseskvaliteten på egne uddannelser og
færdiguddannedes vurdering af deres uddannelses relevans i
forhold til deres beskæftigelse.«
2.
Efter § 22 indsættes:
Ȥ 22
a. Universitetet kan påtage sig forsikringsansvaret
for udenlandske gæsteforskere og ikke-indskrevne
gæste-ph.d.-studerende, der som led i deres ophold ved
universitetet pådrager sig skade eller påfører
skade på ting eller andre personer.«
§ 2
I lov om erhvervsakademier for videregående
uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 935 af 25. august
2014, foretages følgende ændring:
1.
Efter § 44 indsættes:
Ȥ 44
a. Uddannelses- og forskningsministeren kan kræve
personoplysninger fra erhvervsakademiet om studerende og
færdiguddannede til brug for indsamling af oplysninger om
studerendes vurdering af uddannelseskvaliteten på egne
uddannelser og færdiguddannedes vurdering af deres
uddannelses relevans i forhold til deres
beskæftigelse.«
§ 3
I lov om professionshøjskoler for
videregående uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr.
936 af 25. august 2014, foretages følgende
ændring:
1.
Efter § 45 indsættes:
Ȥ 45
a. Uddannelses- og forskningsministeren kan kræve
personoplysninger fra professionshøjskolen om studerende og
færdiguddannede til brug for indsamling af oplysninger om
studerendes vurdering af uddannelseskvaliteten på egne
uddannelser og færdiguddannedes vurdering af deres
uddannelses relevans i forhold til deres
beskæftigelse.«
§ 4
I lov om medie- og journalisthøjskolen,
jf. lovbekendtgørelse nr. 205 af 27. februar 2013, som
ændret ved § 3 i lov nr. 1614 af 26. december 2013,
foretages følgende ændring:
1.
Efter § 39 indsættes:
Ȥ 39
a. Uddannelses- og forskningsministeren kan kræve
personoplysninger fra højskolen om studerende og
færdiguddannede til brug for indsamling af oplysninger om
studerendes vurdering af uddannelseskvaliteten på egne
uddannelser og færdiguddannedes vurdering af deres
uddannelses relevans i forhold til deres
beskæftigelse.«
§ 5
I lov om videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner, jf. lovbekendtgørelse nr. 1673 af
11. december 2013, som ændret ved § 3 i lov nr. 750 af
25. juni 2014, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 13, stk. 6, ændres
»stk. 4« til: »stk. 5«.
2.
Efter § 14 indsættes i kapitel
6:
Ȥ 14
a. Uddannelsesinstitutionen kan påtage sig
forsikringsansvaret for udenlandske gæsteforskere og
ikke-ind-skrevne gæste-ph.d.-studerende, der som led i
deres ophold ved institutionen pådrager sig skade eller
påfører skade på ting eller andre
personer.«
3.
Efter § 15 c indsættes:
Ȥ 15
d. Uddannelses- og forskningsministeren kan kræve
personoplysninger fra uddannelsesinstitutionen om studerende og
færdiguddannede til brug for indsamling af oplysninger om
studerendes vurdering af uddannelseskvaliteten på egne
uddannelser og færdiguddannedes vurdering af deres
uddannelses relevans i forhold til deres
beskæftigelse.«
§ 6
I lov om maritime uddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 466 af 8. maj 2013, som ændret
ved § 4 i lov nr. 898 af 4. juli 2013, § 2 i lov nr. 520
af 26. maj 2014 og § 4 i lov nr. 750 af 25. juni 2014,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 23 b indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Uddannelses- og forskningsministeren kan kræve
personoplysninger fra uddannelsesinstitutionen om studerende,
elever og færdiguddannede til brug for indsamling af
oplysninger om studerendes og elevers vurdering af
uddannelseskvaliteten på egne uddannelser og
færdiguddannedes vurdering af deres uddannelses relevans i
forhold til deres beskæftigelse.«
§ 7
I lov om adgangsregulering ved videregående
uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr. 583 af 1. juni 2014,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 1 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om
krav til ansøgere om oversættelse af eksamensbeviser
m.v.«
§ 8
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2015.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | Almindelige
bemærkninger | | | | | Indholdsfortegnelse | | | | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets indhold | | 2.1. | Gennemsigtighed i valg af uddannelse | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Den foreslåede ordning | | 2.2. | Forsikring af gæsteforskere | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Den foreslåede ordning | | 2.3. | Krav til oversættelse af
eksamensbeviser m.v. | | | 2.3.1. | Gældende ret | | | 2.3.2. | Den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder, organisationer
m.v. | 9. | Sammenfattende skema | | | | |
|
1. Indledning
For at skabe større gennemsigtighed i
den enkeltes uddannelsesvalg vil uddannelses- og
forskningsministeren udvikle et nyt digitalt værktøj,
der gør det muligt at søge information om og
sammenligne videregående uddannelser på tværs.
For at kvalificere disse informationer ønsker ministeren at
udbygge de allerede tilgængelige statistiske oplysninger med
studerendes vurdering af uddannelseskvaliteten på egne
uddannelser og færdiguddannedes vurdering af deres
uddannelses relevans i forhold til beskæftigelse.
Lovforslaget fremsættes som
opfølgning på aftalen af 2. juli 2014 mellem
regeringen (Socialdemokraterne og Radikale Venstre) og Venstre,
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Det
Konservative Folkeparti om en vækstpakke 2014, initiativ
79.
Med initiativet er det målet, at der
skal skabes gennemsigtighed i den enkeltes uddannelsesvalg,
således at information om kvalitet og relevans
(beskæftigelsesmuligheder m.v.) reelt og aktivt kan
understøtte de unges valg af videregående uddannelse
positivt.
Produktivitetskommissionen peger i
Analyserapport 4: Uddannelse og Innovation fra december 2013
på, at danske uddannelsessøgende i stor og stigende
grad har søgt ind på uddannelser med systematisk
højere arbejdsløshed end andre uddannelser.
Produktivitetskommissionen anfører, at en medvirkende
årsag kan være, at der mangler let tilgængelig og
sammenlignelig information om uddannelserne, når de unge skal
vælge uddannelse.
For at gøre det lettere for kommende
studerende at vurdere og sammenligne videregående uddannelser
med henblik på valg af uddannelse ønsker regeringen,
at der - bl.a. i tilknytning til UddannelsesGuiden (ug.dk) -
udvikles digitale redskaber med henblik på
offentliggørelse af sammenlignelige og overskuelige
informationer om alle de videregående uddannelser, herunder
information om ledighed, erhvervsindkomst, beskæftigelse og
timetal på uddannelsen, samt studerendes og
færdiguddannedes vurdering af uddannelsernes kvalitet og
deres relevans for efterfølgende beskæftigelse.
Der offentliggøres i dag en række
informationer om uddannelser, f.eks. fuldførelsesprocenter
og færdiguddannedes overgang til beskæftigelse samt en
række mere kvalitative beskrivelser af uddannelsernes
arbejdsmarked på bl.a. UddannelsesGuiden (ug.dk). Denne
information er imidlertid svær at sammenligne på
tværs af uddannelser.
Uddannelses- og forskningsministeren vil
derfor udvikle et nyt digitalt værktøj - bl.a. i
tilknytning til UddannelsesGuiden (ug.dk) - der gør det
muligt at søge information om og sammenligne uddannelser
på tværs.
For at styrke de videregående
uddannelsesinstitutioners mulighed for at rekruttere dygtige
gæsteforskere ønsker regeringen desuden at udvide den
statslige selvforsikring til også at omfatte ikke-ansatte
gæsteforskere, så forskelle i forsikringsdækning
ikke bliver afgørende for rekruttering af udenlandske
gæsteforskere.
Endvidere foreslås det at give
uddannelses- og forskningsministeren bemyndigelse til at
fastsætte regler om krav til ansøgere om
oversættelse af dokumentation for udenlandske
uddannelseskvalifikationer (eksamensbeviser m.v.) ved
ansøgning om optagelse på en videregående
uddannelse.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gennemsigtighed i valg af uddannelse
2.1.1. Gældende ret
Efter de gældende regler indhenter
Uddannelses- og Forskningsministeriet fra
uddannelsesinstitutionerne oplysninger til budgetterings- og
statistiske formål, f.eks. oplysninger om uddannelsernes
undervisnings- og vejledningstimer m.v., samt bearbejder
registerdata fra Danmarks Statistik vedrørende ledighed og
erhvervsindkomst m.v. Der henvises til § 19, stk. 9, i
universitetsloven, § 44, stk. 1, i lov om erhvervsakademier
for videregående uddannelser, § 45, stk. 1, i lov om
professionshøjskoler for videregående uddannelser,
§ 39, stk. 1, i lov om medie- og journalisthøjskolen,
§ 10, stk. 2, i lov videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner og § 7, stk. 6, i lov om maritime
uddannelser. Ministeriet kan dog ikke pålægge
uddannelsesinstitutionerne at udlevere kontaktoplysninger på
studerende og færdiguddannede til brug for det
foreslåede digitale værktøj.
Uddannelsesinstitutionerne kan i dag
vælge at udlevere kontaktoplysninger om de studerende og
færdiguddannede til central indsamling af data, jf. § 6,
stk. 1, nr. 1, 5 og 7, og § 11, stk. 1, i lov om behandling af
personoplysninger, og kapitel 13 i lov om Det Centrale
Personregister, men institutionerne har ikke pligt hertil.
2.1.2. Den
foreslåede ordning
Med lovforslaget foreslås det, at alle
de videregående uddannelsesinstitutioner under Uddannelses-
og Forskningsministeriet forpligtes til at indberette
personoplysninger for relevante studerende og færdiguddannede
til ministeriet til brug for indsamling af oplysninger om de
studerendes vurderinger af kvalitet og den faglige relevans i deres
uddannelse og om de færdiguddannedes vurderinger af
uddannelserne i forhold til deres efterfølgende
beskæftigelse. Med personoplysninger forstås
kontaktinformationer på alle studerende og
færdiguddannede i form af bl.a. navn, adresse,
e-mailadresse, telefonnummer/mobilnummer samt cpr-nummer, i
det omfang institutionerne i forvejen er i besiddelse af de
nævnte oplysninger.
Der udarbejdes - i samarbejde med relevante
repræsentanter fra uddannelsesinstitutioner og studerende
samt Studievalg (syv regionale vejledningscentre, der alle vejleder
om videregående uddannelse og erhverv i hele Danmark) -
et digitalt værktøj til offentliggørelse bl.a.
i tilknytning til UddannelsesGuiden (ug.dk), hvor potentielle
ansøgere til de videregående uddannelser kan
sammenligne uddannelser på tværs af flere parametre om
kvalitet og relevans. I det digitale værktøj skal
brugeren selv kunne definere, hvilke uddannelser der skal
sammenlignes og på hvilke parametre. I det digitale
værktøj skal både registerbaserede data og
spørgeskemadata være tilgængelige.
Det forventes, at oplysninger om ledighed og
erhvervsindkomst samt oplysninger om undervisnings- og
vejledningstimer m.v. vil være tilgængelige i det
digitale værktøj forud for ansøgningsrunden til
optagelsen i 2015. Oplysninger om undervisnings- og
vejledningstimer kan alene medtages for en delmængde af
uddannelserne i 2015, da 2014-dataindsamlingen er en
pilotindsamling, som alene omfatter en delmængde af
uddannelserne. Efterfølgende vil oplysningerne blive
etableret for alle de videregående uddannelser.
Det forventes, at oplysninger om studerendes
vurdering af uddannelseskvaliteten på egne uddannelser og
færdiguddannedes vurdering af deres uddannelses relevans i
forhold til efterfølgende beskæftigelse indsamles via
spørgeskemaundersøgelser, og at oplysningerne kan
medtages i det digitale værktøj forud for studiestart
i 2016.
Information om de studerendes og
færdiguddannedes vurderinger af kvalitet og relevans vil
blive indsamlet centralt af ministeriet for at sikre, at data kan
sammenlignes på tværs af uddannelser og institutioner.
Det er vurderingen, at sammenlignelighed i data bedst sikres ved,
at ministeriet har ansvaret for udvikling af spørgemetodik,
indsamling og bearbejdning af data m.v.
Ministeriet skal som dataansvarlig myndighed
for spørgeskemaundersøgelserne overholde lov om
behandling af personoplysninger, herunder bestemmelserne om
indhentelse af forudgående udtalelse hos Datatilsynet, da
behandlingen udelukkende finder sted i videnskabeligt eller
statistisk øjemed, jf. lovens § 45, stk. 1, nr. 3.
Ministeriets behandling af de indhentede data vil derfor ske inden
for rammerne af lov om behandling af personoplysninger.
2.2. Forsikring af gæsteforskere
2.2.1. Gældende ret
Universiteterne er som statsfinansierede
selvejende institutioner omfattet af statens
selvforsikringsprincip, jf. Finansministeriets Budgetvejledning
2014, punkt 2.11.5.7. Tilsvarende er Designskolen Kolding som
selvejende institution omfattet af statens selvforsikringsprincip,
mens Arkitektskolen Aarhus og Det Kongelige Danske Kongelige Danske
Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering som
statsinstitutioner er direkte omfattet af statens selvforsikring,
jf. Finansministeriets Budgetvejledning 2014, punkt 2.2.17.
Det indebærer, at institutionerne med
undtagelse af enkelte forsikringstyper ikke må tegne
forsikring via private udbydere uden tilladelse fra
Finansministeriet. Tilladelse kan gives, hvis det i det konkrete
tilfælde vurderes at være økonomisk fordelagtigt
for staten, eller på baggrund af særskilt hjemmel.
For skader, hvor der ikke er tegnet
forsikring, og som derfor er omfattet af selvforsikringsprincippet,
er institutionen således henvist til selv at afholde
omkostningerne til genetablering efter skaden. Er skaden
forvoldt af en person, der ikke er omfattet af institutionens
forsikringsansvar, følger det af almindelige budget- og
bevillingsregler, at institutioner, der har et skadekrav mod en
skadevolder, skal gøre forsøg på at inddrive et
sådant krav.
Ansatte ved institutionerne er som led i deres
ansættelse omfattet af institutionens selvforsikring.
Udenlandske gæsteforskere ved f.eks. et universitet er
formelt set ikke ansat ved institutionen, hvorfor de som
udgangspunkt ikke er omfattet af statens selvforsikring. Det vil
afhænge af de konkrete omstændigheder, hvorvidt de
udenlandske gæsteforskere vil være omfattet af de
gældende regler.
Med begrebet gæsteforsker forstås
ikke-ansatte og ikke-indskrevne personer, som i en kortere eller
længere periode har ophold ved institutionen med henblik
på at forske. Begrebet omfatter således såvel
ordinære gæsteforskere som ph.d.-studerende ved
udenlandske uddannelsesinstitutioner, der som led i deres
ph.d.-uddannelse opholder sig ved institutionen uden at være
indskrevet på en fuld ph.d.-uddannelse eller dele heraf ved
institutionen. Begrebet omfatter omvendt ikke
gæsteforedragsholdere eller deltagere i konferencer,
seminarer og lignende afholdt af institutionen.
De gældende regler for udenlandske
gæsteforskere kan opsummeres således:
- Person- og
tingsskade forvoldt af gæsteforskeren: Det offentlige er som
arbejdsgiver ansvarlig for de skadevoldende handlinger og
undladelser uden for kontraktforhold, som de ansatte måtte
forvolde i tjenesten. Det er derfor afgørende, om en
gæsteforsker kan anses for at være ansat eller ej
(uanset om vedkommende formelt set er ansat eller ej). Ved
vurderingen heraf er instruktions-, tilsyns- og kontrolmulighedens
udstrækning afgørende. Det vil derfor i det enkelte
tilfælde afhænge af en konkret vurdering, om en
gæsteforsker kan anses for at være ansat eller ej, og
om vedkommende dermed er omfattet af institutionens
selvforsikring.
- Arbejdsskader:
Når en gæsteforsker er i en arbejdssituation, hvor
gæsteforskeren udfører arbejde for institutionen, er
gæsteforskeren omfattet af lov om arbejdsskadesikring,
også selvom gæsteforskeren formelt set ikke
er ansat. Det er dog en forudsætning, at det er i
institutionens interesse, at arbejdet udføres, og at der har
været en vis instruktions- og tilsynsbeføjelse fra
institutionens side.
Det vil således, som anført
ovenfor, afhænge af en konkret vurdering, om en
gæsteforsker er omfattet af institutionens selvforsikring
eller ej.
2.2.2. Den
foreslående ordning
For at fjerne tvivlen om
forsikringsdækningen af de enkelte udenlandske
gæsteforskere og for at fjerne behovet for, at
gæsteforskerne tegner individuelle forsikringer, hvilket kan
være vanskeligt og bekosteligt, foreslås det på
baggrund af dialog med institutionerne at sidestille udenlandske
gæsteforskere, som defineret under afsnit 2.2.1., med ansatte
ved institutionerne i relation til institutionens
selvforsikring.
En sådan hjemmel vurderes at styrke
institutionernes muligheder for at tiltrække udenlandske
gæsteforskere og vil efterkomme et konkret ønske fra
institutionerne. Hertil kommer, at en sådan ordning vil
være økonomisk mere hensigtsmæssig, da private
forsikringer er bekostelige og kan være vanskelige at
tegne.
Hjemmelen vil alene skulle omfatte skader
på ting eller personer, der opstår som led i forskernes
ophold ved institutionerne.
2.3. Krav
til oversættelse af eksamensbeviser m.v.
2.3.1. Gældende ret
De videregående uddannelsesinstitutioner
udbyder et stigende antal uddannelser, hvor der undervises på
engelsk, og enhver person kan uanset nationalitet ansøge om
optagelse på en videregående uddannelse i Danmark.
Blandt andet derfor modtager institutionerne hvert år
ansøgninger om optagelse, hvor ansøgerne medsender
eksamensbeviser og anden dokumentation, der er affattet på et
sprog, der kræver oversættelse, før
ansøgningen kan behandles.
Der er fastsat adgangskrav til hver enkelt
videregående uddannelse, almindeligvis i form af en
adgangsgivende uddannelse. For uddannelser i efter- og
videreuddannelsessystemet er der endvidere krav om relevant
erhvervserfaring efter afslutning af den adgangsgivende eksamen.
Ansøgeren skal dokumentere, at vedkommende opfylder
adgangskravene til den eller de søgte uddannelser ved at
fremsende eksamensbeviser og andre relevante bilag. Dette sker
oftest ved, at ansøgeren uploader eksamensbeviser og bilag
på optagelsesportalen www.optagelse.dk eller via
uddannelsesinstitutionens hjemmeside.
Der er ikke hjemmel til at kræve, at den
dokumentation, som ansøgere fremsender til en
videregående uddannelsesinstitution med henblik på at
dokumentere opfyldelse af adgangskravene, er udfærdiget
på eller oversat til f.eks. dansk, norsk, svensk, engelsk,
fransk eller tysk. Når en videregående
uddannelsesinstitution modtager ansøgninger om studiepladser
vedlagt eksamensbeviser og anden dokumentation, der er affattet
på andre sprog, skal institutionerne derfor selv sørge
for at oversætte dokumenterne i det omfang, det er
nødvendigt for at kunne behandle ansøgningen.
På universitetsområdet er der i
dag hjemmel til, at universitetet kan opkræve et depositum af
ansøgere fra lande uden for EU/EØS for at behandle
ansøgning om optagelse på en uddannelse, hvis deres
adgangsgivende eksamen ikke er dansk, jf. universitetslovens §
26, stk. 8. Depositummet skal fastsættes således, at
der opnås fuld dækning for de omkostninger, der er
forbundet med sagsbehandlingen, der bl.a. omfatter gennemgang af en
række dokumenter, herunder eksamensbeviser m.m., der
dokumenterer, om ansøgeren opfylder de faglige adgangskrav
samt eventuelle sprogkrav, der er fastsat for den
pågældende uddannelse.
2.3.2. Den
foreslåede ordning
Med henblik på at lette de
administrative byrder for de videregående
uddannelsesinstitutioner og herunder frigøre ressourcer til
faglige vurderinger, foreslås det, at uddannelses- og
forskningsministeren kan fastsætte regler om krav til
oversættelse af eksamensbeviser og anden dokumentation, der
fremsendes i forbindelse med ansøgning om studieplads
på en videregående uddannelse. Der vil således
kunne stilles krav om, at ansøgere til studiepladser
på videregående uddannelser fremsender de
anførte dokumenter i en autoriseret oversættelse til
et af flere nærmere angivne sprog.
Da det foreslåede kan formindske et
universitets udgifter til oversættelse af ansøgeres
eksamensbeviser og anden dokumentation, vil et universitets behov
for at opkræve depositum for behandling af ansøgning
om optagelse på en uddannelse af ansøgere fra lande
uden for EU/EØS, jf. universitetslovens § 26, stk. 8,
ligeledes kunne formindskes.
Forslaget tilsigter ikke at ændre
Danmarks forpligtelser efter Konventionen mellem Danmark, Finland,
Island, Norge og Sverige om nordiske statsborgeres ret til at
anvende deres eget sprog i et andet nordisk land, jf.
bekendtgørelse nr. 16 af 10. marts 1987 af nordisk
konvention af 17. juni 1981 om nordiske statsborgeres ret til at
anvende deres eget sprog i et andet nordisk land. Efter
konventionen forpligter staterne sig til at virke for, at en
statsborger i en kontraherende stat, hvis der er behov herfor, kan
anvende sit eget sprog ved henvendelse til myndigheder og andre
offentlige organer i en anden kontraherende stat. Efter
konventionen skal der i så vidt muligt omfang sørges
for oversættelseshjælp, og omkostninger til
oversættelse bør som udgangspunkt overholdes af det
offentlige.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslagets § 1, nr. 1, § 2, nr.
1, § 3, nr. 1, § 4, nr. 1, § 5, nr. 3, og § 6,
nr. 1, vil medføre engangsudgifter til udvikling af et
digitalt præsentationsværktøj og løbende
udgifter til gennemførelse af dataindsamlinger vedr. de
studerende og de færdiguddannedes vurdering af uddannelsernes
kvalitet og relevans. Afhængig af markedsprisen estimeres
engangsomkostningerne i forhold til udviklingen af
værktøjet til at udgøre mellem 750.000 kr. og
1.500.000 kr. Omkostninger i forhold til at gennemføre
én dataindsamling af oplysninger om de studerendes og de
færdiguddannedes vurdering af uddannelsernes kvalitet og
relevans estimeres til 1.000.000 kr. Alle udgifter afholdes inden
for Uddannelses- og Forskningsministeriets samlede ramme.
Udlevering af personoplysninger på
studerende og færdiguddannede vil pålægge
uddannelsesinstitutionerne en mindre administrativ opgave, som
finansieres inden for institutionernes samlede tilskud.
Eventuelle udgifter som følge af, at
institutionerne påtager sig forsikringsansvaret for
udenlandske gæsteforskere og ikke-indskrevne
gæste-ph.d.-studerende, jf. lovforslagets § 1, nr. 2 og
§ 5, nr. 2, afholdes af institutionerne selv inden for deres
ramme.
Lovforslagets § 7, nr. 1, vil have
positive administrative konsekvenser for videregående
uddannelsesinstitutioner som følge af, at der kan stilles
krav om, at eksamensbeviser og anden dokumentation, der fremsendes
i forbindelse med ansøgning om studieplads på en
videregående uddannelse, skal være oversat til bestemte
sprog, hvorved det ikke er nødvendigt for
uddannelsesinstitutionen at foretage eller få foretaget
oversættelse, inden ansøgningen om studieplads kan
behandles.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgere
Lovforslagets § 7, nr. 1, vil have
administrative konsekvenser for personer, hvis udenlandske
eksamensbeviser og anden dokumentation, der fremsendes i
forbindelse med ansøgning om studieplads på en
videregående uddannelse, bliver omfattet af krav om
oversættelse, der fastsættes med hjemmel i denne
bestemmelse.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder, organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 5. september 2014 til den 3. oktober 2014 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatrådet, Akademiet for de Tekniske
Videnskaber, Akademikerne, Akademiraadet, Akademisk
Arkitektforening, Akkrediteringsrådet, Arkitektskolen Aarhus,
C3, Copenhagen Business School - Handelshøjskolen, Danish
Institute for Study Abroad, Danish Society for Education and
Business, Danmarks Akkrediteringsinstitution, Danmarks
Evalueringsinstitut, Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske
Råd, Danmarks Grundforskningsfond, Danmarks Innovationsfond,
Danmarks Liberale Studerende, Danmarks Medie- og
Journalisthøjskole, Danmarks Rederiforening, Danmarks
Skolelederforening, Danmarks Tekniske Universitet, Danmarks
Vejlederforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Arkitektur
Center, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk
Kunstnerråd, Dansk Magisterforening, Dansk
Sø-Restaurations Forening, Dansk Ungdoms
Fællesråd, Danske Arkitektvirksomheder, Danske
Designere, Danske Erhvervsskoler, Danske Gymnasieelevers
Sammenslutning, Danske Handicaporganisationer, Danske
Kunsthåndværkere, Danske Landbrugsskoler, Danske
Landskabsarkitekter, Danske Professionshøjskoler, Danske
Regioner, Danske Revisorer - FSR, Danske Studerendes
Fællesråd, Danske Universiteter, Datatilsynet, DDA
(Danish Design Association), De Studerendes Landsråd (DSL),
Den Nationale Videnskabsetiske Komite, Designskolen Kolding, Det
Centrale Handicapråd, Det Frie Forskningsråd, Det
Kongelig Danske Videnskabernes Selskab, Det Kongelige Danske
Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering,
Erhvervsakademi Kolding, Erhvervsakademi Lillebælt,
Erhvervsakademi MidtVest, Erhvervsakademi Sjælland,
Erhvervsakademi SydVest, Erhvervsakademi Aarhus,
Erhvervsakademiernes Rektorkollegium, Erhvervsakademiet Copenhagen
Business Academy, Erhvervsakademiet Dania, Erhvervsskolernes
Elevorganisation, Fagligt Fælles Forbund, Finansrådet,
Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Finanstilsynet,
Fiskeriskolen, Foreningen af private, selvejende gymnasier,
studenter- og hf-kurser, Fredericia Maskinmesterskole, Frit Forum -
Socialdemokratiske Studerende, FTF, GTS - Godkendt Teknologisk
Service, Gymnasiernes Bestyrelsesforening, Gymnasieskolernes
Lærerforening, Gymnasieskolernes Rektorforening,
Handelsskolernes Lærerforening, HK/kommunal, HK/Stat,
Ingeniørforeningen i Danmark, IT-Universitetet i
København, KL, Konservative Studerende Landsorganisationen,
Kulturministeriets Rektorer (KUR), Københavns
Erhvervsakademi, Københavns Maskinmesterskole,
Københavns Universitet, Landbrug og Fødevarer,
Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Lederforeningen (VUC),
Lederne, LO, Lægemiddelforeningen, Lærernes
Centralorganisation, Lærerstuderendes Landskreds, Maritime
Studerende Danmark, Marstal Navigationsskole, MARTEC,
Frederikshavn, Maskinmestrenes forening, Metal Søfart,
Nordisk Konservator Forbund, Nyborg Søfartsskole,
Professionshøjskolen Metropol, Professionshøjskolen
UCC, Professionshøjskolernes Rektorkollegium,
Psykolognævnet, Pædagogstuderendes Landssammenslutning,
Rederiforeningen af 2010, Rektorkollegiet for de kunstneriske og
kulturelle uddannelser, Rektorkollegiet for de maritime
uddannelser, Repræsentanter for de studerende på de
maritime uddannelsesinstitutioner, Repræsentanter for
forstanderne for de maritime institutioner, Repræsentanter
for underviserne på de maritime institutioner,
Rigsrevisionen, Roskilde Universitet, Rådet for de
grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser, Rådet for de
Gymnasiale Uddannelser, Rådet for Erhvervsakademiuddannelser
og Professionsbacheloruddannelser, Sammenslutningen af Danske
Socialrådgiverstuderende, Sektorforskningens
Direktørkollegium, SIMAC, Svendborg, Skagen Skipperskole,
Skoleskibet Georg Stage, Studievalg Fyn, Studievalg
København, Studievalg Midt- og Vestjylland, Studievalg
Nordjylland, Studievalg Sjælland, Studievalg Sydjylland,
Studievalg Østjylland, Svendborg Søfartsskole,
Syddansk Universitet, Sygeplejestuderendes Landssammenslutning,
Søfartens Ledere, Søværnet, Tekniq, Teknisk
Landsforbund, Uddannelsesforbundet, Uddannelsesrådet for de
maritime uddannelser, University College Lillebælt,
University College Nordjylland, University College Sjælland,
University College Syddanmark, VIA University College, Aalborg
Universitet, Århus Maskinmesterskole og Aarhus
Universitet.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | De videregående
uddannelsesinstitutioner skal ikke foranstalte oversættelse
af eksamensbeviser og anden dokumentation, inden ansøgningen
om studieplads kan behandles. | De videregående
uddannelsesinstitutioner skal udlevere kontaktinformationer
på studerende og færdiguddannede. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Krav om oversættelse af
eksamensbeviser og anden dokumentation, der fremsendes i
forbindelse med ansøgning om studieplads på en
videregående uddannelse. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Med bestemmelsen får uddannelses- og
forskningsministeren mulighed for at pålægge
universiteterne at udlevere kontaktinformationer på alle
bachelor- og kandidatstuderende og færdiguddannede bachelor-
og kandidatstuderende i form af bl.a. navn, adresse, e-mailadresse,
telefonnummer/mobilnummer samt cpr-nummer, således at
ministeriet kan kontakte de studerende og færdiguddannede til
brug for etablering af data om studerendes vurdering af
undervisningskvaliteten og færdiguddannedes vurdering af
deres uddannelses relevans i forhold til beskæftigelse. Der
henvises til de almindelige bemærkninger under afsnit
2.1.2.
Det skitserede spørgeskema vil blive
udviklet i samarbejde med universiteterne, studerende og andre
relevante interessenter.
Det skitserede spørgeskema forventes at
blive udsendt til studerende og færdiguddannede via e-boks,
idet det blev obligatorisk at modtage digital post via e-boks fra
offentlige myndigheder den 1. november 2014. De fleste skemaer vil
kunne sendes via e-boks. Dog er der personer, som ikke har adgang
til e-boks. Dette vedrører særligt udlændinge,
der efter endt heltidsuddannelse ikke længere bor i Danmark.
I disse tilfælde vil ministeriet anvende de andre
kontaktoplysninger. Det bemærkes, at universiteterne skal
indsende alle de nævnte kontaktoplysninger, men kun i det
omfang disse oplysninger foreligger hos universitetet.
Det enkelte universitet vil få mulighed
for at få de bearbejdede data på egne studerende og
færdiguddannede retur, hvis universitetet ønsker
dette, og hvis Datatilsynet giver tilladelse hertil, jf.
persondatalovens § 10, stk. 3. Disse data vil f.eks. kunne
erstatte eller supplere universitetets egne dimittend- og
tilfredshedsundersøgelser, og herved kan ekstra belastning
af studerende og færdiguddannede undgås.
For at understøtte muligheden for at
lade denne nye centrale dataindsamling erstatte eller supplere
universiteternes egne dimittend- og
tilfredshedsundersøgelser forventes dataindsamlingen
tilrettelagt sådan, at universiteterne tilbydes en mulighed
for at tilføje egne spørgsmål som tillæg
til de centralt definerede spørgsmål, dog sådan
at universitetet selv afholder den marginale udgift forbundet
hermed.
Til nr. 2
Med bestemmelsen foreslås det, at
udenlandske gæsteforskere kan omfattes af universitetets
forsikringsansvar. Med begrebet gæsteforsker forstås
ikke-ansatte og ikke-indskrevne personer, som i en kortere eller
længere periode har ophold ved universitetet med henblik
på at forske. Bestemmelsen vil ligeledes omfatte
ph.d.-studerende ved udenlandske uddannelsesinstitutioner, der som
led i deres uddannelse opholder sig ved universitetet uden at
være indskrevet på en fuld ph.d.-uddannelse eller dele
heraf ved universitetet. Begrebet omfatter omvendt ikke
gæsteforedragsholdere eller deltagere i konferencer,
seminarer og lignende afholdt af universitetet.
Universitetet vil herefter kunne afholde
udgifter til dækning af skader forårsaget af
udenlandske gæsteforskere og ikke-indskrevne
gæste-ph.d.-studerende i samme omfang som for deres ansatte
personale.
Hjemmelen vil alene skulle omfatte skader
på ting eller personer, der opstår i forbindelse med
arbejde, der er betinget af forskernes ophold ved
institutionerne.
Til § 2
Med bestemmelsen får uddannelses- og
forskningsministeren mulighed for at pålægge
erhvervsakademierne at udlevere kontaktinformationer på alle
studerende på og færdiguddannede fra
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser i form
af bl.a. navn, adresse, e-mailadresse,
telefonnummer/mobilnummer samt cpr-nummer, således at
ministeriet kan kontakte de studerende og færdiguddannede til
brug for etablering af data om studerendes vurdering af
undervisningskvaliteten og færdiguddannedes vurdering af
deres uddannelses relevans i forhold til beskæftigelse. Der
henvises til de almindelige bemærkninger under afsnit
2.1.2.
Det skitserede spørgeskema vil blive
udviklet i samarbejde med erhvervsakademierne, studerende og andre
relevante interessenter.
Det skitserede spørgeskema forventes at
blive udsendt til studerende og færdiguddannede via e-boks,
idet det blev obligatorisk at modtage digital post via e-boks fra
offentlige myndigheder den 1. november 2014. De fleste skemaer vil
kunne sendes via e-boks. Dog er der personer, som ikke har adgang
til e-boks. Dette vedrører særligt udlændinge,
der efter endt heltidsuddannelse ikke længere bor i Danmark.
I disse tilfælde vil ministeriet anvende de andre
kontaktoplysninger. Det bemærkes, at erhvervsakademierne skal
indsende alle de nævnte kontaktoplysninger, men kun i det
omfang disse oplysninger foreligger hos erhvervsakademiet.
Det enkelte erhvervsakademi vil få
mulighed for at få de bearbejdede data på egne
studerende og færdiguddannede retur, hvis erhvervsakademiet
ønsker dette, og hvis Datatilsynet giver tilladelse hertil,
jf. persondatalovens § 10, stk. 3. Disse data vil f.eks. kunne
erstatte eller supplere erhvervsakademiets egne dimittend- og
tilfredshedsundersøgelser.
For at understøtte muligheden for at
lade denne nye centrale dataindsamling erstatte eller supplere
erhvervsakademiernes egne dimittend- og
tilfredshedsundersøgelser forventes dataindsamlingen
tilrettelagt sådan, at erhvervsakademierne tilbydes en
mulighed for at tilføje egne spørgsmål som
tillæg til de centralt definerede spørgsmål, dog
sådan at erhvervsakademiet selv afholder den marginale udgift
forbundet hermed.
Til § 3
Med bestemmelsen får uddannelses- og
forskningsministeren mulighed for at pålægge
professionshøjskolerne at udlevere kontaktinformationer
på alle studerende på og færdiguddannede fra
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser i form
af bl.a. navn, adresse, e-mailadresse,
telefonnummer/mobilnummer samt cpr-nummer, således at
ministeriet kan kontakte de studerende og færdiguddannede til
brug for etablering af data om studerendes vurdering af
undervisningskvaliteten og færdiguddannedes vurdering af
deres uddannelses relevans i forhold til beskæftigelse. Der
henvises til de almindelige bemærkninger under afsnit
2.1.2.
Det skitserede spørgeskema vil blive
udviklet i samarbejde med professionshøjskolerne, studerende
og andre relevante interessenter.
Det skitserede spørgeskema forventes at
blive udsendt til studerende og færdiguddannede via e-boks,
idet det blev obligatorisk at modtage digital post via e-boks fra
offentlige myndigheder den 1. november 2014. De fleste skemaer vil
kunne sendes via e-boks. Dog er der personer, som ikke har adgang
til e-boks. Dette vedrører særligt udlændinge,
der efter endt heltidsuddannelse ikke længere bor i Danmark.
I disse tilfælde vil ministeriet anvende de andre
kontaktoplysninger. Det bemærkes, at
professionshøjskolerne skal indsende alle de nævnte
kontaktoplysninger, men kun i det omfang disse oplysninger
foreligger hos professionshøjskolen.
Den enkelte professionshøjskole vil
få mulighed for at få de bearbejdede data på egne
studerende og færdiguddannede retur, hvis
professionshøjskolen ønsker dette, og hvis
Datatilsynet giver tilladelse hertil, jf. persondatalovens §
10, stk. 3. Disse data vil f.eks. kunne erstatte eller supplere
professionshøjskolens egne dimittend- og
tilfredshedsundersøgelser.
For at understøtte muligheden for at
lade denne nye centrale dataindsamling erstatte eller supplere
professionshøjskolernes egne dimittend- og
tilfredshedsundersøgelser forventes dataindsamlingen
tilrettelagt sådan, at professionshøjskolerne tilbydes
en mulighed for at tilføje egne spørgsmål som
tillæg til de centralt definerede spørgsmål, dog
sådan at professionshøjskolen selv afholder den
marginale udgift forbundet hermed.
Til § 4
Med bestemmelsen får uddannelses- og
forskningsministeren mulighed for at pålægge medie- og
journalisthøjskolen at udlevere kontaktinformationer
på alle studerende på og færdiguddannede fra
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser i form
af bl.a. navn, adresse, e-mailadresse, telefonnummer/mobilnummer
samt cpr-nummer, således at ministeriet kan kontakte de
studerende og færdiguddannede til brug for etablering af data
om studerendes vurdering af undervisningskvaliteten og
færdiguddannedes vurdering af deres uddannelses relevans i
forhold til beskæftigelse. Der henvises til de almindelige
bemærkninger under afsnit 2.1.2.
Det skitserede spørgeskema vil blive
udviklet i samarbejde med medie- og journalisthøjskolen,
studerende og andre relevante interessenter.
Det skitserede spørgeskema forventes at
blive udsendt til studerende og færdiguddannede via e-boks,
idet det blev obligatorisk at modtage digital post via e-boks fra
offentlige myndigheder den 1. november 2014. De fleste skemaer vil
kunne sendes via e-boks. Dog er der personer, som ikke har adgang
til e-boks. Dette vedrører særligt udlændinge,
der efter endt heltidsuddannelse ikke længere bor i Danmark.
I disse tilfælde vil ministeriet anvende de andre
kontaktoplysninger. Det bemærkes, at medie- og
journalisthøjskolen skal indsende alle de nævnte
kontaktoplysninger, men kun i det omfang disse oplysninger
foreligger hos medie- og journalisthøjskolen.
Medie- og journalisthøjskolen vil
få mulighed for at få de bearbejdede data på egne
studerende og færdiguddannede retur, hvis medie- og
journalisthøjskolen ønsker dette, og hvis
Datatilsynet giver tilladelse hertil, jf. persondatalovens §
10, stk. 3. Disse data vil f.eks. kunne erstatte eller supplere
medie- og journalisthøjskolens egne dimittend- og
tilfredshedsundersøgelser.
For at understøtte muligheden for at
lade denne nye centrale dataindsamling erstatte eller supplere
medie- og journalisthøjskolens egne dimittend- og
tilfredshedsundersøgelser forventes dataindsamlingen
tilrettelagt sådan, at medie- og journalisthøjskolen
tilbydes en mulighed for at tilføje egne
spørgsmål som tillæg til de centralt definerede
spørgsmål, dog sådan at medie- og
journalisthøjskolen selv afholder den marginale udgift
forbundet hermed.
Til § 5
Til nr. 1
Der er tale om en teknisk ændring. Ved
lov nr. 750 af 25. juni 2014 blev der indsat et nyt stk. 3 i §
13. Ved ændringen blev stykke-henvisningen ikke justeret
således, at der henvises til den korrekte bestemmelse. Da
både stk. 4 og 5 omhandler gebyrer, findes det
nødvendigt at få rettet denne
uhensigtsmæssighed.
Til nr. 2
Med bestemmelsen foreslås det, at
udenlandske gæsteforskere kan omfattes af
uddannelsesinstitutionens forsikringsansvar. Med begrebet
gæsteforsker forstås ikke-ansatte og ikke-indskrevne
personer, som i en kortere eller længere periode har ophold
ved institutionen med henblik på at forske. Bestemmelsen vil
ligeledes omfatte ph.d.-studerende ved udenlandske
uddannelsesinstitutioner, der som led i deres ph.d.-uddannelse
opholder sig ved institutionen uden at være indskrevet
på en fuld ph.d.-uddannelse eller dele heraf ved
institutionen. Begrebet omfatter omvendt ikke
gæsteforedragsholdere eller deltagere i konferencer,
seminarer og lignende afholdt af de videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner.
De videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner vil herefter kunne afholde udgifter til
dækning af skader forårsaget af udenlandske
gæsteforskere og ikke-indskrevne gæste-ph.d.-studerende
i samme omfang som for deres ansatte personale.
Hjemmelen vil alene skulle omfatte skader
på ting eller personer, der opstår i forbindelse med
arbejde, der er betinget af forskernes ophold ved
institutionerne.
Til nr. 3
Med bestemmelsen får uddannelses- og
forskningsministeren mulighed for at pålægge
uddannelsesinstitutionerne at udlevere kontaktinformationer
på alle bachelor- og kandidatstuderende og
færdiguddannede bachelor- og kandidatstuderende i form af
bl.a. navn, adresse, e-mailadresse, telefonnummer/mobilnummer samt
cpr-nummer, således at ministeriet kan kontakte de studerende
og færdiguddannede til brug for etablering af data om
studerendes vurdering af undervisningskvaliteten og
færdiguddannedes vurdering af deres uddannelses relevans i
forhold til beskæftigelse. Der henvises til de almindelige
bemærkninger under afsnit 2.1.2.
Det skitserede spørgeskema vil blive
udviklet i samarbejde med uddannelsesinstitutionerne, studerende og
andre relevante interessenter.
Det skitserede spørgeskema forventes at
blive udsendt til studerende og færdiguddannede via e-boks,
idet det blev obligatorisk at modtage digital post via e-boks fra
offentlige myndigheder den 1. november 2014. De fleste skemaer vil
kunne sendes via e-boks. Dog er der personer, som ikke har adgang
til e-boks. Dette vedrører særligt udlændinge,
der efter endt heltidsuddannelse ikke længere bor i Danmark.
I disse tilfælde vil ministeriet anvende de andre
kontaktoplysninger. Det bemærkes, at
uddannelsesinstitutionerne skal indsende alle de nævnte
kontaktoplysninger, men kun i det omfang disse oplysninger
foreligger hos institutionen.
Den enkelte uddannelsesinstitution vil
få mulighed for at få de bearbejdede data på egne
studerende og færdiguddannede retur, hvis
uddannelsesinstitutionen ønsker dette, og hvis Datatilsynet
giver tilladelse hertil, jf. persondatalovens § 10, stk. 3.
Disse data vil f.eks. kunne erstatte eller supplere
uddannelsesinstitutionens egne dimittend- og
tilfredshedsundersøgelser.
For at understøtte muligheden for at
lade denne nye centrale dataindsamling erstatte eller supplere
uddannelsesinstitutionernes egne dimittend- og
tilfredshedsundersøgelser forventes dataindsamlingen
tilrettelagt sådan, at institutionerne tilbydes en mulighed
for at tilføje egne spørgsmål som tillæg
til de centralt definerede spørgsmål, dog sådan
at institutionen selv afholder den marginale udgift forbundet
hermed.
Til § 6
Med bestemmelsen får uddannelses- og
forskningsministeren mulighed for at pålægge
uddannelsesinstitutionerne at udlevere kontaktinformationer
på alle studerende og elever på og
færdiguddannede fra de maritime uddannelser i form af bl.a.
navn, adresse, e-mailadresse, telefonnummer/mobilnummer samt
cpr-nummer, således at ministeriet kan kontakte de
studerende, eleverne og de færdiguddannede til brug for
etablering af data om studerendes vurdering af
undervisningskvaliteten og færdiguddannedes vurdering af
deres uddannelses relevans i forhold til beskæftigelse. Der
henvises til de almindelige bemærkninger under afsnit
2.1.2.
Det skitserede spørgeskema vil blive
udviklet i samarbejde med uddannelsesinstitutionerne, studerende og
andre relevante interessenter.
Det skitserede spørgeskema forventes at
blive udsendt til studerende, elever og færdiguddannede via
e-boks, idet det blev obligatorisk at modtage digital post via
e-boks fra offentlige myndigheder den 1. november 2014. De fleste
skemaer vil kunne sendes via e-boks. Dog er der personer, som ikke
har adgang til e-boks. Dette vedrører særligt
udlændinge, der efter endt heltidsuddannelse ikke
længere bor i Danmark. I disse tilfælde vil ministeriet
anvende de andre kontaktoplysninger. Det bemærkes, at
uddannelsesinstitutionerne skal indsende alle de nævnte
kontaktoplysninger, men kun i det omfang disse oplysninger
foreligger hos institutionen.
Den enkelte uddannelsesinstitution vil
få mulighed for at få de bearbejdede data på egne
studerende, elever og færdiguddannede retur, hvis
uddannelsesinstitutionen ønsker dette, og hvis Datatilsynet
giver tilladelse hertil, jf. persondatalovens § 10, stk. 3.
Disse data vil f.eks. kunne erstatte eller supplere institutionens
egne dimittend- og tilfredshedsundersøgelser.
For at understøtte muligheden for at
lade denne nye centrale dataindsamling erstatte eller supplere
uddannelsesinstitutionernes egne dimittend- og
tilfredshedsundersøgelser forventes dataindsamlingen
tilrettelagt sådan, at institutionerne tilbydes en mulighed
for at tilføje egne spørgsmål som tillæg
til de centralt definerede spørgsmål, dog sådan
at institutionen selv afholder den marginale udgift forbundet
hermed.
Til § 7
Med henblik på at lette de
administrative byrder for de videregående
uddannelsesinstitutioner, der følger af, at institutionerne
selv skal oversætte dokumentation fremsendt ved
ansøgning om studieplads, foreslås det, at
uddannelses- og forskningsministeren bemyndiges til at
fastsætte regler om krav til oversættelse af
eksamensbeviser og anden dokumentation, der fremsendes i
forbindelse med ansøgning om studieplads på en
videregående uddannelse. Foruden eksamensbeviser kan der
f.eks. være tale om anden dokumentation for
uddannelseskvalifikationer og dokumentation for relevant
erhvervserfaring.
Der er ikke tilgængelig statistik om
antallet af ansøgninger om studieplads på
videregående uddannelser, der indeholder eksamensbeviser og
anden dokumentation, der er affattet på et sprog, som
kræver oversættelse. Antallet af ansøgninger er
noget højere end antallet af optagne studerende, idet en del
personer får afslag på deres ansøgninger. I
årene 2010-2012 blev der optaget henholdsvis 7.076, 7.577 og
8.302 studerende fra andre EU/EØS-lande på
ordinære heltidsuddannelser (eksklusive ph.d.-uddannelser),
mens der de samme år blev optaget henholdsvis 1.210, 1.235 og
1.147 studerende fra tredjelande (dvs. uden for EU/EØS)
på de nævnte uddannelser.
Det vurderes, at et behov for
oversættelse hovedsageligt ses ved ansøgning om
optagelse på uddannelser, hvor undervisningssproget er
engelsk. Undervisningssproget er engelsk på 29 ud af 388
bacheloruddannelser, på 29 ud af 273
professionsbacheloruddannelser og på 55 ud af 218
erhvervsakademiuddannelser. På kandidatuddannelser er
undervisningssproget engelsk på 238 ud af 568 uddannelser,
mens undervisningssproget er engelsk på 19 ud af 115
masteruddannelser. Der er ikke på nuværende tidspunkt
tilsvarende opgørelser for anden efter- og videreuddannelse
eller for ph.d.-uddannelser.
De videregående uddannelsesinstitutioner
kan i sagens natur også modtage
oversættelseskrævende eksamensbeviser og andre
dokumenter ved ansøgning om studieplads på
uddannelser, hvor undervisningssproget er dansk, men dette vurderes
at udgøre en mindre del af det samlede antal
oversættelseskrævende ansøgninger.
Forslaget tilsigter ikke at ændre
Danmarks forpligtelser efter Konventionen mellem Danmark, Finland,
Island, Norge og Sverige om nordiske statsborgeres ret til at
anvende deres eget sprog i et andet nordisk land, jf.
bekendtgørelse nr. 16 af 10. marts 1987 af nordisk
konvention af 17. juni 1981 om nordiske statsborgeres ret til at
anvende deres eget sprog i et andet nordisk land.
Med bestemmelsen kan ministeren
fastsætte regler, således at ansøgere, der
fremsender eksamensbeviser og andre dokumenter, der kræver
oversættelse, skal vedlægge en autoriseret
oversættelse af de omhandlede dokumenter som en betingelse
for at få ansøgning om en studieplads på en
videregående uddannelse behandlet. Reglerne forventes at
blive fastsat i de bekendtgørelser, der indeholder regler om
adgang og optagelse til de videregående uddannelser, og det
vil herunder blive fastsat, hvilke sprog de omhandlede dokumenter
kan kræves oversat til. Forslaget indebærer, at det kan
få processuel skadevirkning for ansøgere, der ikke
efterkommer sådanne regler med krav om oversættelse, i
form af, at institutionen på dette grundlag ikke behandler
ansøgningen om en studieplads.
Til § 8
Det foreslås med bestemmelsen, at loven
træder i kraft den 1. januar 2015.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 | | | I universitetsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 960 af 14. august 2014, foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1. Efter
§ 8 a indsættes: | | | »§ 8 b.
Ministeren kan kræve personoplysninger fra universitetet om
studerende og færdiguddannede til brug for indsamling af
oplysninger om studerendes vurdering af uddannelseskvaliteten
på egne uddannelser og færdiguddannedes vurdering af
deres uddannelses relevans i forhold til deres
beskæftigelse.« | | | | | | 2. Efter
§ 22 indsættes: | | | »§ 22
a. Universitetet kan påtage sig forsikringsansvaret
for udenlandske gæsteforskere og ikke-indskrevne
gæste-ph.d.-studerende, der som led i deres ophold ved
universitetet pådrager sig skade eller påfører
skade på ting eller andre personer.« | | | | | | § 2 | | | I lov om erhvervsakademier for
videregående uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr.
935 af 25. august 2014, foretages følgende
ændring: | | | | | | 1. Efter
§ 44 indsættes: | | | »§ 44
a. Uddannelses- og forskningsministeren kan kræve
personoplysninger fra erhvervsakademiet om studerende og
færdiguddannede til brug for indsamling af oplysninger om
studerendes vurdering af uddannelseskvaliteten på egne
uddannelser og færdiguddannedes vurdering af deres
uddannelses relevans i forhold til deres
beskæftigelse.« | | | | | | § 3 | | | I lov om professionshøjskoler for
videregående uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr.
936 af 25. august 2014, foretages følgende
ændring: | | | | | | 1. Efter
§ 45 indsættes: | | | »§ 45
a. Uddannelses- og forskningsministeren kan kræve
personoplysninger fra professionshøjskolen om studerende og
færdiguddannede til brug for indsamling af oplysninger om
studerendes vurdering af uddannelseskvaliteten på egne
uddannelser og færdiguddannedes vurdering af deres
uddannelses relevans i forhold til deres
beskæftigelse.« | | | | | | § 4 | | | I lov om medie- og
journalisthøjskolen, jf. lovbekendtgørelse nr. 205 af
27. februar 2013, som ændret ved § 3 i lov nr. 1614 af
26. december 2013, foretages følgende ændring: | | | | | | 1. Efter
§ 39 indsættes: | | | »§ 39
a. Uddannelses- og forskningsministeren kan kræve
personoplysninger fra højskolen om studerende og
færdiguddannede til brug for indsamling af oplysninger om
studerendes vurdering af uddannelseskvaliteten på egne
uddannelser og færdiguddannedes vurdering af deres
uddannelses relevans i forhold til deres
beskæftigelse.« | | | | | | § 5 | | | I lov om videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner, jf. lovbekendtgørelse nr. 1673 af
11. december 2013, som ændret ved § 3 i lov nr. 750 af
25. juni 2014, foretages følgende ændringer: | | | | § 13. Statens
bevillinger til institutionerne fastsættes på de
årlige bevillingslove. | | | Stk. 2.
(Udelades) | | | Stk. 3.
(Udelades) | | | Stk. 4.
(Udelades) | | | Stk. 5.
(Udelades) | | | Stk. 6.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser fastsætter regler om opkrævning og
regulering af gebyr efter stk. 4. | | 1. I 13, stk. 6, ændres »stk. 4«
til: »stk. 5« | | | | | | 2. Efter
§ 14 indsættes i kapitel
6: | | | Ȥ 14
a. Uddannelsesinstitutionen kan påtage sig
forsikringsansvaret for udenlandske gæsteforskere og
ikke-indskrevne gæste-ph.d.-studerende, der som led i
deres ophold ved institutionen pådrager sig skade eller
påfører skade på ting eller andre
personer.« | | | | | | 3. Efter
§ 15 c indsættes: | | | »§ 15
d. Uddannelses- og forskningsministeren kan kræve
personoplysninger fra uddannelsesinstitutionen om studerende og
færdiguddannede til brug for indsamling af oplysninger om
studerendes vurdering af uddannelseskvaliteten på egne
uddannelser og færdiguddannedes vurdering af deres
uddannelses relevans i forhold til deres
beskæftigelse.« | | | | | | § 6 | | | I lov om maritime uddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 466 af 8. maj 2013, som ændret
ved § 4 i lov nr. 898 af 4. juli 2013, § 2 i lov nr. 520
af 26. maj 2014 og § 4 i lov nr. 750 af 25. juni 2014,
foretages følgende ændring: | | | | § 23 b.
Ministeren for forskning, innovation og videregående
uddannelser kan indhente de nødvendige oplysninger fra
uddannelsesinstitutionerne om uddannelserne, de studerende,
personalet, økonomi og udstyr m.v. til brug for
gennemførelse af tilsyn, kvalitetssikring og udarbejdelse af
statistik. | | | | | 1. I § 23 b indsættes som stk. 2: | | | »Stk. 2.
Uddannelses- og forskningsministeren kan kræve
personoplysninger fra uddannelsesinstitutionen om studerende,
elever og færdiguddannede til brug for indsamling af
oplysninger om studerendes og elevers vurdering af
uddannelseskvaliteten på egne uddannelser og
færdiguddannedes vurdering af deres uddannelses relevans i
forhold til deres beskæftigelse.« | | | | | | § 7 | | | I lov om adgangsregulering ved
videregående uddannelser, jf. lovbekendtgørelse nr.
583 af 1. juni 2014, foretages følgende ændring: | | | | § 1.
Uddannelses- og forskningsministeren bemyndiges til at
fastsætte regler om adgangsregulering ved institutioner med
videregående uddannelser. | | | Stk. 2.
(Udelades) | | | Stk. 3.
(Udelades) | | | | | 1. I § 1 indsættes som stk. 4: | | | »Stk. 4.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om
krav til ansøgere om oversættelse af eksamensbeviser
m.v.« | | | | | | § 8 | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2015. | | | |
|