Fremsat den 12. november 2014 af
uddannelses- og forskningsministeren (Sofie Carsten Nielsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om åben
uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. og lov om
erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse
(videreuddannelsessystemet) for voksne
(Understøttelse af de
videregående uddannelsesinstitutioners muligheder for mere og
bedre videregående voksen- og efteruddannelse m.v.)
§ 1
I lov om åben uddannelse (erhvervsrettet
voksenuddannelse) m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 374 af 4.
april 2014, som ændret ved § 5 i lov nr. 750 af 25. juni
2014, foretages følgende ændringer:
1.
Overalt i loven bortset fra § 6, stk. 4 og 11, §§ 8
a, 10 a og 12, ændres »Undervisningsministerens«
til: »Undervisningsministerens eller uddannelses- og
forskningsministerens«, »undervisningsministeren«
ændres til: »undervisningsministeren eller uddannelses-
og forskningsministeren«,
»Undervisningsministeren« ændres til:
»Undervisningsministeren eller uddannelses- og
forskningsministeren«, og »Ministeren«
ændres til: »Undervisningsministeren eller uddannelses-
og forskningsministeren«.
2. I
§ 1, stk. 3, ændres
»område« til: »eller Uddannelses- og
Forskningsministeriets områder«.
3. I
§ 3, stk. 1, 4. pkt.,
indsættes efter »professionsbacheloruddannelser«:
», kapitel 2 i lov om maritime uddannelser, kapitel 3 i lov
om videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner«.
4. I
§ 3, stk. 3, 1. pkt.,
indsættes efter »lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser«: », lov om maritime
uddannelser, lov om videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner«.
5. I
§ 6, stk. 1, 2. pkt., udgår
», når uddannelsen afkortes med minimum 15
pct.«.
6. I
§ 8, stk. 5, indsættes efter
»størrelsen«: », bortfald og
tilbagebetaling«.
7. I
§ 18 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3. Har
undervisningsministeren eller uddannelses- og forskningsministeren
bemyndiget en styrelse under Undervisningsministeriet eller
Uddannelses- og Forskningsministeriet til at udøve de
beføjelser, der i denne lov er tillagt ministeren, kan den
pågældende minister fastsætte regler om
fremgangsmåden ved og adgangen til at klage over
afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelsen,
herunder om at afgørelser ikke kan indbringes for
ministeren.«
§ 2
I lov om erhvervsrettet grunduddannelse og
videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for
voksne, jf. lovbekendtgørelse nr. 578 af 1. juni 2014, som
ændret ved § 6 i lov nr. 634 af 16. juni 2014, foretages
følgende ændringer:
1.
Overalt i loven ændres »Videregående
voksenuddannelse« til: »Akademiuddannelse«,
»videregående voksenuddannelse« ændres til:
»akademiuddannelse«, og »videregående
voksenuddannelser« ændres til:
»akademiuddannelser«.
2. I
§ 6, stk. 1, 2. pkt., udgår
»Erhvervsrettet«.
3. I
§ 15 indsættes som stk. 7:
»Stk. 7.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fravige kravet om mindst 2
års relevant erhvervserfaring, jf. stk. 3, for så vidt
angår optagelse på Forsvarets militære
diplomuddannelse.«
4. I
§ 15 i, stk. 1, ændres
»en ingeniørhøjskoles« til: »en
maritim uddannelsesinstitutions, en videregående kunstnerisk
uddannelsesinstitutions«.
5. I
§ 16, 2. pkt., indsættes
efter »regulerede forløb«: »ved
universiteterne«.
6. I
§ 16 indsættes som 3. pkt.:
»For masteruddannelser som regulerede
forløb ved de videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner gælder bestemmelserne om
tilrettelæggelse, udbud m.v. for deltidsuddannelser i lov om
åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse)
m.v.«
7. I
§ 25, stk. 1, indsættes som
3. pkt.:
»For masteruddannelser som regulerede
forløb modtager de videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner, jf. lov om videregående
kunstneriske uddannelsesinstitutioner, tilskud og opkræver
betaling for deltagelse efter bestemmelserne i lov om åben
uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2015.
Stk. 2. Loven
gælder ikke for eksisterende udbud af efter- og
videreuddannelse udbudt efter lov om maritime uddannelser eller lov
om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner.
Stk. 3. Uddannelses- og
forskningsministeren fastsætter nærmere regler om
ophør af eksisterende udbud af videregående efter- og
videreuddannelse udbudt efter lov om maritime uddannelser eller lov
om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets baggrund og
formål | 3. | Lovforslagets indhold | | 3.1 | Styrkelse af efter- og
videreuddannelsesområdet gennem regelharmonisering | | | 3.1.1 | Gældende ret | | | 3.1.2 | Den foreslåede ordning | | 3.2 | Bedre finansiering af individuel
kompetencevurdering uanset afkortningens længde | | | 3.2.1 | Gældende ret | | | 3.2.2 | Den foreslående ordning | | 3.3 | Forsvarets militære
diplomuddannelse | | | 3.3.1 | Gældende ret | | | 3.3.2 | Den foreslåede ordning | | 3.4 | Overgangsordning | | | 3.4.1 | Gældende ret | | | 3.4.2 | Den foreslåede ordning | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgere | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema |
|
1.
Indledning
En forudsætning for, at vi i Danmark kan fastholde og
udvikle jobs er, at medarbejderne har gode kompetencer. Det er
derfor nødvendigt, at flere faglærte får
mulighed for at tage efteruddannelse på videregående
niveau, herunder at der bliver bedre adgang til efter- og
videreuddannelse for faglærte på det maritime og
kunstneriske område.
Med lovforslaget får de videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner og de maritime uddannelsesinstitutioner
samme regelgrundlag for at udbyde efter- og videreuddannelse som
erhvervsakademier, professionshøjskoler og universiteter.
Dermed harmoniseres regelsættet for efter- og
videreuddannelse på det videregående
uddannelsesområde, hvorved regeringens målsætning
med sammenlægningen af alle videregående uddannelser i
et ministerium med henblik på at højne kvaliteten i de
videregående uddannelser og for at skabe bedre
sammenhæng mellem uddannelserne fremmes.
2. Lovforslagets baggrund og formål
Lovforslaget fremsættes på baggrund af initiativ 73
i Aftale om vækstpakke fra juni 2014, hvor regeringen
(Socialdemokraterne og Radikale Venstre), Venstre, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Det
Konservative Folkeparti har tilsluttet sig en aftale, som
regeringen den 7. maj 2014 har indgået med DA og LO om at
anbefale en række initiativer, som skal sikre ufaglærte
og faglærte bedre efter- og videreuddannelsesmuligheder
(Vækstpakke 2014).
Som led i aftalen om Vækstpakke 2014 skal der ske en
styrkelse af faglærtes muligheder for videregående
uddannelse inden for tre områder:
- For det
første skal der skabes et bredere og bedre udbud af
efteruddannelse gennem udvikling af nye uddannelser inden for det
tekniske og produktionsrettede område, så alle
faggrupper får gode muligheder for at videreuddanne sig.
Uddannelserne skal indrettes mere fleksibelt, således at
videreuddannelse i højere grad kan kombineres med arbejds-
og familieliv.
- For det andet
skal det sikres, at der er et målrettet fokus på den
enkeltes kompetencer og behov, således at erfarne
faglærte i højere grad kan få meritgodkendt
kompetencer opnået på arbejdsmarkedet.
- For det tredje
skal der sikres bedre adgang til videregående uddannelse for
faglærte på det kunstneriske og det maritime
område.
Med lovforslaget omfattes de videregående maritime og
kunstneriske uddannelser af det generelle regelsæt for efter-
og videreuddannelse for de videregående
uddannelsesinstitutioner, og dermed bliver de maritime og de
kunstneriske uddannelsesinstitutioner ligestillet med de
øvrige videregående uddannelsesinstitutioner på
Uddannelses- og Forskningsministeriets ressortområde.
Med lovforslaget skabes endvidere bedre mulighed for tilskud til
individuel kompetencevurdering i forbindelse med adgang til eller
afkortning af en videregående uddannelse.
Vækstpakke 2014 indeholder den begrænsning, at
udbuddene af efter- og videreuddannelser skal målrettes
faglærte, og finansieringen er tidsbegrænset, da der
alene er afsat midler til nye uddannelsesmuligheder og øgede
aktiviteter på det videregående voksen- og
efteruddannelsesområde indtil 2020. Der er afsat 357 mio. kr.
i perioden 2014-2020 til videregående voksen- og
efteruddannelse, der er målrettet faglærte.
Såfremt der ikke afsættes nye midler, vil tilskuddet
efter 2020 blive begrænset med udgangspunkt i de givne
hjemler i lov om åben uddannelse (erhvervsrettet
voksenuddannelse) m.v., herunder § 6, stk. 6 og 9, samt §
3, stk. 3.
Med lovforslaget får uddannelses- og forskningsministeren
hjemmel til at fravige kravet om mindst 2 års relevant
erhvervserfaring for så vidt angår optagelse på
Forsvarets militære diplomuddannelse.
3. Lovforslagets indhold
3.1. Styrkelse af efter- og
videreuddannelsesområdet gennem regelharmonisering
3.1.1. Gældende ret
Det fremgår af § 1, stk. 3, i lov om åben
uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., at
uddannelsesaktiviteten skal ligge inden for
Undervisningsministeriets område. Efter
ressortomlægningen den 3. oktober 2011 overgik de
erhvervsrettede videregående uddannelser omfattet af lov om
erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser, lov
om erhvervsakademier for videregående uddannelser, lov om
professionshøjskoler for videregående uddannelser, lov
om medie- og journalisthøjskolen, lov om åben
uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. og lov om
erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse
(videreuddannelsessystemet) for voksne (erhvervsakademiuddannelser,
professionsbacheloruddannelser, akademiuddannelser og
diplomuddannelser) fra Undervisningsministeriet til Ministeriet for
Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser, nu:
Uddannelses- og Forskningsministeriet. Fra Økonomi- og
Erhvervsministeriet overgik både de videregående
maritime uddannelser og de maritime ungdomsuddannelser omfattet af
lov om maritime uddannelser. Fra Kulturministeriet overgik
følgende videregående kunstneriske uddannelser:
arkitekt-, design- og konservatoruddannelserne omfattet af lov om
videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner samt
diplom- og masteruddannelser via aftale efter lov om erhvervsrettet
grunduddannelse og videregående uddannelse
(videreuddannelsessystemet) for voksne.
Efter de gældende regler kan erhvervsakademierne,
professionshøjskolerne, Danmarks Medie- og
Journalisthøjskole og universiteterne udbyde efter- og
videreuddannelser efter lov om erhvervsrettet grunduddannelse og
videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for
voksne, der udbydes og finansieres efter reglerne i lov om
åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. og
efter reglerne om deltidsuddannelse i universitetsloven, hvilket
bl.a. indebærer, at der som udgangspunkt ydes delvist
taxametertilskud og delvis deltagerbetaling.
Efter de gældende regler kan de maritime
uddannelsesinstitutioner alene udbyde uddannelsesaktiviteterne
efter lov om maritime uddannelser, hvor al maritim grunduddannelse
er fuldt statsfinansieret og uden deltagerbetaling. Obligatorisk
efteruddannelse udløser som udgangspunkt fuldt
taxametertilskud, mens anden kursusaktivitet normalt udbydes uden
statstilskud og med fuld deltagerbetaling efter reglerne om
indtægtsdækket virksomhed.
Efter de gældende regler kan de kunstneriske
uddannelsesinstitutioner udbyde videregående kunstneriske
uddannelser på diplom- og masterniveau efter aftale mellem
undervisningsministeren og kulturministeren, jf. § 11, stk. 4,
i lov om erhvervsrettet grunduddannelse og videregående
uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne. De
pågældende uddannelser finansieres efter de regler, der
gælder for uddannelsen. Det vil sige, at der ikke ydes
særskilt tilskud eller bevilling til de videregående
kunstneriske uddannelsesinstitutioners efter- og videreuddannelser.
Institutionerne har mulighed for at medfinansiere aktiviteterne ud
af den generelle bevilling. Aktiviteterne gennemføres dog
som hovedregel med fuld deltagerbetaling.
Hverken de maritime eller de videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner er omfattet af lov om åben
uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. eller fuldt ud af
lov om erhvervsrettede grunduddannelse og videregående
uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne, hvorfor disse
institutioners muligheder for udbud af efter- og videreuddannelse
er begrænsede.
3.1.2. Den
foreslåede ordning
Med lovforslaget omfattes de videregående maritime
uddannelser og de videregående kunstneriske uddannelser af
lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v.
og af lov om erhvervsrettede grunduddannelse og videregående
uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne.
Forslaget vil medføre, at de maritime
uddannelsesinstitutioner kan udvikle nye efteruddannelsestilbud
på det videregående niveau, der kan modsvare aftagernes
kompetencebehov. Det vil f.eks. gavne personer med en ældre
uddannelse, som vil kunne få mulighed for at tage nye fag i
uddannelsen og dermed holde sig opdateret på den tekniske
udvikling.
Endvidere vil forslaget medføre, at de videregående
kunstneriske uddannelsesinstitutioner i højere grad kan
udvikle efteruddannelsestilbud, der retter sig mod faglærte.
Det vil f.eks. være relevant inden for bygge- og
anlægsområdet, bygningsrenovering, innovation og
formgivning.
Aftalen om Vækstpakke 2014 indeholder den
begrænsning, at der alene er afsat midler til nye
uddannelsesmuligheder og øget aktivitet, som er
målrettet faglærte på de videregående
voksen- og efteruddannelser frem til 2020. Uddannelses- og
forskningsministeren vil derfor regulere
uddannelsesinstitutionernes udbud efter lov om åben
uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., således at
udbuddet målrettes faglærte, og således at de
økonomiske rammer, der indgår i aftalen med DA og LO
og i vækstpakken, overholdes. Det er hensigten, at de
maritime uddannelsesinstitutioner får mulighed for at udbyde
enkeltfag fra heltidsuddannelserne, deltidsuddannelse på
akademi- og diplomniveau samt fagspecifikke kurser. De kunstneriske
uddannelsesinstitutioner får samme muligheder, dog
således at deltidsuddannelse alene kan udbydes på
akademiniveau.
De eksisterende udbud af videregående efter- og
videreuddannelser på de maritime og kunstneriske
uddannelsesinstitutioner videreføres i en overgangsperiode
efter de gældende bestemmelser i lov om maritime uddannelser
og lov om videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner.
3.2. Bedre
finansiering af individuel kompetencevurdering uanset afkortningens
længde
3.2.1. Gældende ret
Lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse)
m.v. indeholder i dag en bestemmelse om, jf. § 6, stk. 1, 2.
pkt., at der kun kan ydes tilskud til individuel
kompetencevurdering i forbindelse med en videregående
uddannelse, hvis uddannelsen afkortes med minimum 15 pct., hvilket
svarer til 10 ECTS-points.
Modulstørrelsen på de videregående
uddannelser inden for videreuddannelsessystemet for voksne har i
dag et omfang på enten 5 eller 10 ECTS-point.
Realkompetencevurderinger har til formål at sikre
individuel kortlægning af de kvalifikationer, f.eks.
faglærte har opnået på arbejdsmarkedet.
Vurderingerne kan bl.a. bidrage til at afdække, om den
enkelte besidder de nødvendige kvalifikationer til at
få adgang til videregående efteruddannelser, som den
pågældende ellers ikke ville have haft direkte adgang
til via sit uddannelsesniveau. Desuden kan realkompetencevurdering
medvirke til at sikre en kvalificeret afkortning af
uddannelsestiden for den faglærte, som i forvejen har
opnået kompetencer, der svarer til mål for dele af en
efteruddannelse.
Realkompetencevurderinger anvendes i dag kun i mindre omfang
på det videregående område.
3.2.2. Den
foreslåede ordning
For at øge antallet af faglærte, der tager en
videregående efteruddannelse, forbedres institutionernes
muligheder for at modtage tilskud til realkompetencevurderinger i
forbindelse med optag på eller afkortning af
videregående efteruddannelse.
Adgangskrav og udsigten til at skulle gennemgå og betale
for realkompetencevurdering og for uddannelsesdele, hvor den
uddannelsessøgende allerede har kompetencer fra praktisk
erfaring, kan udgøre en barriere for, at faglærte
søger videregående uddannelse. Med øget
anvendelse af realkompetencevurderinger vil barrieren blive
mindre.
Realkompetencevurderingerne skal bruges til at give
kvalificerede uddannelsessøgende adgang til
videregående efteruddannelse, som de under de
nugældende regler ikke har direkte adgang til, og til at
afkorte uddannelsestiden for uddannelsessøgende, der i
forvejen har opnået kompetencer, der svarer til mål for
dele af en efteruddannelse.
Med lovforslaget får uddannelses- og forskningsministeren
hjemmel til at fastsætte regler om, at der kan ydes tilskud
til individuel realkompetencevurdering, selv om afkortning af
uddannelsen bliver mindre end 10 ECTS-point, hvilket vil
gøre det muligt at yde tilskud til realkompetencevurderinger
til alle modulstørrelser i akademi- og diplomuddannelserne
(dvs. til moduler ned til et omfang på 5 ECTS-point) og til
realkompetencevurderinger i forhold til adgangskrav til akademi- og
diplomuddannelser.
3.3. Forsvarets militære
diplomuddannelse
3.3.1. Gældende ret
Efter lov om forsvarets formål, opgaver og organisation
m.v., jf. lov nr. 624 af 12. juni 2013, har forsvarsministeren
hjemmel til at udbyde videregående uddannelser, herunder
diplom- og masteruddannelser, samt fastsætte adgangskrav til
disse. Forsvarsministeriet har efter det nye forsvarsforlig
besluttet at omlægge den militære officersuddannelse
fra professionsbacheloruddannelse til diplom- og
masteruddannelse.
3.3.2. Den
foreslående ordning
Forsvarsministeriet forventer at optage ansøgere på
den nye officersuddannelse direkte fra en bachelor- eller
professionsbacheloruddannelse fra det ordinære
uddannelsessystem. Det er samtidig Forsvarsministeriets vurdering,
at disse ansøgere vil kunne have svært ved at opfylde
adgangskravet om mindst 2 års relevant erhvervserfaring efter
gennemført adgangsgivende uddannelse, jf. lov om
erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse
(videreuddannelsessystemet) for voksne. Dette er begrundet i, at
Forsvarsministeriet kun vil kunne tilbyde disse ansøgere et
kortere ansættelsesforløb i Forsvaret inden optagelse
på den militære diplomuddannelse. Det bemærkes
dog, at forløbet til gengæld vil være
særligt kvalificerende i forhold til den militære
diplomuddannelse.
Med forslaget gives der mulighed for, at uddannelses- og
forskningsministeren kan fravige kravet om mindst 2 års
relevant erhvervserfaring for så vidt angår optagelse
på Forsvarets militære diplomuddannelse. Det forventes,
at Forsvarsministeriet vil fastsætte regler om, at den
relevante erhvervserfaring kan opnås gennem et særligt
kvalificerende forløb inden for Forsvaret, og at omfanget af
denne erhvervserfaring kan have et mindre omfang end 2
år.
Udgifterne til Forsvarsministeriets militære diplom- og
masteruddannelser afholdes inden for Forsvarsministeriets egen
bevilling.
3.4 Overgangsordning
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2015.
Det fremgår af lovforslagets §
3, stk. 2, at loven ikke gælder for de eksisterende
udbud af videregående efter- og videreuddannelser på de
maritime og kunstneriske uddannelsesinstitutioner. Det er
således forudsat, at disse udbud fortsætter i en
overgangsperiode efter de gældende bestemmelser i lov om
maritime uddannelser og lov om videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner med den nuværende finansiering.
Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter efter
§ 3, stk. 3, nærmere regler
i en bekendtgørelse om ophør af de eksisterende udbud
af efter og videreuddannelser udbudt efter lov om maritime
uddannelser eller lov om videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner. Overgangsperiodens længde vil
afhænge af det udredningsarbejde som skal
iværksættes på det maritime og det
videregående kunstneriske område.
Baggrunden herfor er, at der er behov for en nærmere
udredning og udfasning af de nuværende ordninger for
videregående efter- og videreuddannelse. Udredningen må
afklare, hvilke kurser og uddannelser, der umiddelbart kan
overgå til lov om åben uddannelse (erhvervsrettet
voksenuddannelse) m.v., og hvilke der må udbydes som
indtægtsdækket virksomhed, herunder hvilke
regelændringer og finansieringsomlægninger, der er
behov for i den forbindelse. Hermed får såvel
uddannelsesinstitutionerne som borgere også tid til
omstilling til de nye niveauer for deltagerbetaling henholdsvis
taxametertilskud.
Efter 2020, hvor aftalen om Vækstpakke 2014
udløber, vil de nye udbud som udgangspunkt skulle
begrænses eller gennemføres uden tilskud. I den
gældende lov om åben uddannelse (erhvervsrettet
voksenuddannelse) m.v., er der i § 6, stk. 6 og 9, samt §
3, stk. 3, de nødvendige hjemler hertil. Ministeren kan
således på de årlige finanslove bestemme, at
deltidsuddannelser og enkeltfag herfra udbydes uden tilskud eller
som indtægtsdækket virksomhed. Samt for de enkelte
uddannelsesinstitutioner kan fastsætte et loft for, hvor
stort et tilskud der kan ydes til konkrete uddannelser eller
uddannelsesaktiviteter, eller kan begrænse en institutions
adgang til at udbyde fagspecifikke kurser.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget åbner mulighed for, at maritime og
kunstneriske uddannelsesinstitutioner kan udbyde efteruddannelse
under lov om åben uddannelse (erhvervsrettet
voksenuddannelse) m.v. Der vil blive ydet tilskud til enkeltfag,
fagspecifikke kurser og akademiuddannelser.
På det maritime område, vil der tillige blive ydet
tilskud til diplomuddannelser.
Der vil blive ydet tilskud efter det eksisterende takstkatalog
for åben uddannelse, jf. finanslovens § 19.36.01.
Åben uddannelse.
Enkeltfag fra de maritime og kunstneriske uddannelse vil i 2015
blive indplaceret med en undervisningstakst på 34.200 kr. pr.
årsstuderende og en bygningstakst på 3.600 kr. pr.
årsstuderende (eksklusiv momstillæg).
Der vil ikke blive ydet tilskud til diplom- og masteruddannelser
samt enkeltfag fra kandidatuddannelserne på de kunstneriske
videregående uddannelsesinstitutioner, da de ikke er henvendt
til faglærte, som aftalen om Vækstpakke 2014 er
målrettet.
Det forventes, at en del af aktiviteterne vil substituere
eksisterende aktivitet på erhvervsakademier og
professionshøjskoler. Såfremt grundlaget for
eksisterende maritime efteruddannelseskurser efter
overgangsordningen ændres fra lov om maritime uddannelser til
lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse)
m.v., vil det betyde, at disse kurser vil udløse lavere
taxametertilskud end tilfældet er i dag. En sådan
omlægning vil have en begrænset positiv statsfinansiel
effekt.
Bevillingen til taxametertilskud til åben uddannelse er
på forslag til finanslov for finansåret 2015
forhøjet med 2,0 mio. kr. årligt, svarende til en
nettoaktivitetsstigning på ca. 70 årsstuderende ved et
gennemsnitligt tilskud på ca. 30.000 kr. pr.
årsstuderende. Tilsvarende er bevillingen til statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU) forhøjet med 2,0 mio.
kr. årligt, svarende til, at ca. 25 pct. af den forventede
meraktivitet gennemføres som heltidsuddannelse med SVU.
Lovforslaget letter adgangen til at modtage tilskud til
realkompetencevurderinger. Der er hidtil ydet tilskud til i
gennemsnit ca. 50 realkompetencevurderinger pr. år.
Bevillingen til taxametertilskud til åben uddannelse er med
forslag til finanslov for finansåret 2015 forhøjet med
1,0 mio. kr. i 2015 og 2,0 mio. kr. i 2016 og frem svarende til en
aktivitetsforøgelse på ca. 200 vurderinger i 2015 og
ca. 400 vurderinger i 2016 og frem.
De nævnte udgifter til aktivitet, SVU og
realkompetencevurderinger er finansieret som led i aftalen om
Vækstpakke 2014.
Der er ikke i aftalen om Vækstpakke 2014 afsat midler til
aktiviteterne efter 2020.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for kommuner og regioner.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 5. september
2014 til den 3. oktober 2014 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Akademiet for de Tekniske Videnskaber,
Akademikerne, Akademiraadet, Akademisk Arkitektforening,
Akkrediteringsrådet, Arkitektskolen Aarhus, C3, Danmarks
Akkrediteringsinstitution, Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks
Forsknings- og Innovationspolitiske Råd, Danmarks
Grundforskningsfond, Danmarks Innovationsfond, Danmarks Liberale
Studerende, Danmarks Rederiforening, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Arkitektur Center, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk
Industri, Dansk Kunstnerråd, Dansk Magisterforening, Dansk
Sø-Restaurations Forening, Dansk Ungdoms
Fællesråd, Danske Arkitektvirksomheder, Danske
Designere, Danske Handicaporganisationer, Danske
Kunsthåndværkere, Danske Landskabsarkitekter, Danske
Regioner, Danske Studerendes Fællesråd, Datatilsynet,
DDA (Danish Design Association), De Studerendes Landsråd
(DSL), Den Nationale Videnskabsetiske Komite, Designskolen Kolding,
Det Frie Forskningsråd, Det Kongelige Danske Kunstakademis
Skoler for Arkitektur, Design og Konservering, Fredericia
Maskinmesterskole, Frit Forum, Socialdemokratiske Studerende, FTF,
Ingeniørforeningen i Danmark, KL, Konservative Studerendes
Landsorganisation, Kulturministeriets Rektorer (KUR),
Kunstakademiets Billedkunstskoler, Maskinmesterskolen
København, Maritime Studerende Danmark, Marstal
Navigationsskole, MARTEC, Maskinmestrenes forening, Metal
Søfart, Nordisk Konservator Forbund, Nyborg
Søfartsskole, Rederiforeningen af 2010, Rektorkollegiet for
de kunstneriske og kulturelle uddannelser, Rektorkollegiet for de
maritime uddannelser, Repræsentanter for de studerende
på de maritime uddannelsesinstitutioner, Repræsentanter
for forstanderne for de maritime institutioner,
Repræsentanter for undervisere på de maritime
institutioner, Rigsrevisionen, Rådet for de
grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser, Rådet for
Voksen- og Efteruddannelse, SIMAC, Skagen Skipperskole, Skoleskibet
Georg Stage, Svendborg Søfartsskole, Søfartens
Ledere, Søværnet, Tekniq, Teknisk Landsforbund,
Uddannelsesforbundet, Uddannelsesrådet for de maritime
uddannelser og Aarhus Maskinmesterskole.
| | | 10. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Det kan forventes, at lovændringen
vil medføre øget studieaktivitet svarende til en
stigning i nettoudgifter på ca. 2 mio. kr. årligt.
Tilsvarende forventes udgifterne til statens
voksenuddannelsesstøtte (SVU) forhøjet med 2,0 mio.
kr. årligt. Endelig letter lovforslaget adgangen til at
modtage tilskud til realkompetencevurderinger, hvilket forventes at
medføre øgede udgifter for 1,0 mio. kr. i 2015 og 2,0
mio. kr. årligt for 2016 og frem. | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Med ændringen foreslås det, at det kommer til at
fremgå af de relevante bestemmelser i loven, hvorvidt
beføjelsen er tillagt både undervisningsministeren og
uddannelses- og forskningsministeren, eller hvorvidt
beføjelsen kun er tillagt én af ministrene.
Til nr. 2
Med bestemmelsen foreslås det at ændre § 1, stk. 3, således at efter- og
videreuddannelse på videregående niveau i lov om
åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. skal
ligge inden for enten Undervisningsministeriets eller Uddannelses-
og Forskningsministeriets områder.
De eksisterende maritime efter- og videreuddannelser, som ikke
er på videregående niveau, fortsætter under lov
om maritime uddannelser, indtil uddannelses- og
forskningsministeren beslutter andet. Der henvises til
lovforslagets § 3, stk. 2 og 3.
De maritime og de videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner får med bestemmelsen hjemmel til at
udbyde deltidsuddannelser, heltidsuddannelser tilrettelagt på
deltid, enkeltfag, fagspecifikke kurser, korte kurser og
særligt tilrettelagte uddannelsesforløb med delvis
taxametertilskud.
Med bestemmelsen vil de maritime uddannelsesinstitutioner kunne
udbyde efteruddannelse på videregående niveau inden for
vedvarende energi målrettet maskinmestre på samme
vilkår som tilsvarende udbud målrettet personer med
andre tekniske uddannelser. Det vil også blive muligt, at
skibsførere kan tage nye efteruddannelsesmoduler
målrettet offshore, eller at valgfag i de maritime
videregående uddannelser vil kunne udbydes som enkeltfag
under de nye regler om åben uddannelse.
Med bestemmelsen vil de videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner kunne udvikle nye efter- og
videreuddannelsesaktiviteter inden for det videregående
kunstneriske område, der vil kunne imødekomme et
kompetencebehov hos faglærte, f.eks. industrielt smykkedesign
til guldsmede, bygningsbevaring til tømrere, og
produktionsorienteret innovation til møbelsnedkere.
Der vil ikke blive ydet tilskud til diplom- og masteruddannelser
samt enkeltfag fra kandidatuddannelserne på de kunstneriske
videregående uddannelsesinstitutioner, da de ikke er henvendt
til faglærte, som aftalen om Vækstpakke 2014 er
målrettet.
Til nr. 3
Med ændringen af § 3, stk. 1, 4.
pkt., foreslås det, at de maritime
uddannelsesinstitutioner og de videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioners udbud af efter- og videreuddannelse er
omfattet af bestemmelserne om godkendelse og akkreditering efter
bestemmelser i henholdsvis lov om maritime uddannelser (kapitel 2)
og lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner
(kapitel 3).
Ændringen er en konsekvens af, at lov om åben
uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. fremover
også omfatter de maritime uddannelsesinstitutioner og de
videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner, som
derfor ligeledes bliver omfattet af de samme regler for godkendelse
og akkreditering af udbud af efter- og videreuddannelser, som de
øvrige uddannelsesinstitutioners udbud er underlagt.
Til nr. 4
Med ændringen af § 3, stk. 3, 1.
pkt., foreslås det, at de maritime
uddannelsesinstitutioner og de videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner kan udbyde fagspecifikke kurser, hvis
institutionen er godkendt til at udbyde en eller flere
videregående uddannelser efter henholdsvis lov om maritime
uddannelser og lov om videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner.
Ændringen er en konsekvens af, at de maritime
uddannelsesinstitutioner og de videregående
uddannelsesinstitutioner omfattes af lov om åben uddannelse
(erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. og derved får mulighed
for at udbyde fagspecifikke kurser, hvilket dog kræver, at de
er godkendt til udbud af de ordinære heltidsuddannelser.
Til nr. 5
Med ændringen af § 6, stk. 1, 2.
pkt., foreslås det, at der kan ydes tilskud til
individuel kompetencevurdering uafhængigt af omfanget af
afkortningen af uddannelsen.
En ansøger kan anmode uddannelsesinstitutionen om at
foretage en individuel kompetencevurdering af ansøgerens
samlede kvalifikationer, herunder praktiske erfaringer, med henblik
på at blive optaget på eller i forhold til afkortning
af den videregående voksen- eller efteruddannelse. Forslaget
vil således gøre det muligt at yde tilskud til
institutionernes foretagelse af en sådan individuel
realkompetencevurdering.
Det forventes, at uddannelses- og forskningsministeren vil
fastsætte nærmere regler i en bekendtgørelse om,
at der kan ydes tilskud til individuel realkompetencevurdering,
selv om afkortning af uddannelsen bliver mindre end 10 ECTS-point,
hvilket vil gøre det muligt at yde tilskud til
realkompetencevurderinger til alle modulstørrelser i
akademi- og diplomuddannelserne (dvs. til moduler ned til et omfang
på 5 ECTS-point) og til realkompetencevurderinger i forhold
til adgangskrav til akademi- og diplomuddannelser.
Til nr. 6
Med ændringen af § 8, stk.
5, præciseres det, at deltagerbetalingen kan
bortfalde, og at der kan fastsættes regler om, at der under
visse betingelser kan ske tilbagebetaling af deltagerbetalingen.
Det sidstnævnte er relevant i forbindelse med
implementeringen af erhvervsuddannelsesreformen, da det
fremgår af bemærkningerne til lovforslag nr. L 195 om
ændring af lov om erhvervsuddannelser, lov om vejledning om
uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse,
beskæftigelse m.v., lov om folkeskolen og forskellige andre
love. (Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser m.v.) fra
folketingsåret 2013-14, at der i regi af lov om åben
uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. vil blive
etableret en mulighed for, at erhvervsuddannelseselever, der
mangler grundfag på C-niveau for at kunne begynde på 2.
del af grundforløbet, kan tage disse fag og få
refunderet deltagerbetalingen, hvis de efterfølgende
gennemfører grundforløbets 2. del som led i et
eux-forløb.
Til nr. 7
Med ændringen af § 18, stk.
3, foreslås det, at undervisningsministeren eller
uddannelses- og forskningsministeren kan fastsætte regler om,
at afgørelser truffet af en styrelse under
Undervisningsministeriet eller Uddannelses- og
Forskningsministeriet ikke kan påklages til ministeriet. Hvis
klageadgangen ikke afskæres, kan der fastsættes regler
om fremgangsmåden ved indgivelse af klager, herunder at en
klage først skal sendes til styrelsen, der så skal
vurdere sagen med henblik på om afgørelsen skal
ændres eller klagen sendes videre til ministeriet med
styrelsens udtalelse.
Bestemmelsen sikrer, at undervisningsministeren eller
uddannelses- og forskningsministeren med henblik på en
effektiv og hensigtsmæssig udnyttelse af ressourcerne kan
henlægge opgaver til styrelser på ministeriets
område.
Bestemmelsen giver ikke hjemmel til at afskære
klageadgang, der i øvrigt følger af lovgivningen.
Det forventes, at f.eks. opgaver på
Undervisningsministeriets område vedrørende tilsyn og
administration af tilskud henlægges til Kvalitets- og
Tilsynsstyrelsen. Bestemmelsen indsættes for at bringe lov om
åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. i
overensstemmelse med den nyeste lovgivningspraksis på
Undervisningsministeriets område.
På Uddannelses- og Forskningsministeriets område
forventes det, at opgaver vedrørende tilsyn og tilskud
henlægges til Styrelsen for Videregående
Uddannelser.
Til § 2
Til nr. 1
Med ændringen foreslås, at betegnelsen:
videregående voksenuddannelse erstattes med den betegnelse,
som har været anvendt om uddannelsen efter revisionen i 2011
af efter- og videreuddannelsesområdet. Betegnelsen
akademiuddannelse har gennem de seneste år været
anvendt som den betegnelse, som dimittenden var berettiget til at
anvende, når den videregående voksenuddannelse var
gennemført. Ændringen vil derfor medføre, at
betegnelsen anvendes konsekvent i både lov og
uddannelsesbekendtgørelse, hvilket medfører at de
tidligere betegnelser: VVU og videregående voksenuddannelser,
erstattes af en mere fremtidssikret betegnelse, som nu er
almindelig anerkendt.
Til nr. 2
Ændringen i § 6, stk. 1, 2.
pkt., er en konsekvens af, at Rådet for Erhvervsrettet
Voksen- og Erhvervsuddannelse den 1. januar 2009 skiftede navn til
Rådet for Voksen- og Erhvervsuddannelse, jf. §§ 2
og 6 i lov nr. 1173 af 10. december 2008 om ændring af lov om
produktionsskoler, lov om arbejdsmarkedsuddannelser m.v., lov om
erhvervsuddannelser, lov om Danmarks Evalueringsinstitut og lov om
åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v.
(Forenkling af rådsstruktur m.v.).
Til nr. 3
Med bestemmelsen i § 15, stk.
7, foreslås det, at uddannelses- og
forskningsministeren kan fravige kravet om mindst 2 års
relevant erhvervserfaring for så vidt angår optagelse
på Forsvarets militære diplomuddannelse.
Det forventes, at Forsvarsministeriet vil fastsætte regler
om, at den relevante erhvervserfaring kan opnås gennem et
særligt kvalificerende forløb inden for Forsvaret, og
at omfanget af denne erhvervserfaring kan have et mindre omfang end
2 år.
Til nr. 4
Ændringen i § 15 i, stk.
1, er en konsekvens af, at alle
ingeniørhøjskoler er fusioneret ind i et universitet
eller i en professionshøjskole. Samtidigt skal de maritime
uddannelsesinstitutioner og de videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner omfattes af de gældende regler om,
at det er uddannelses- og forskningsministeren, som godkender en
videregående uddannelsesinstitutions udbud af uddannelser i
udlandet.
Til nr. 5
Med ændringen i § 16, 2.
pkt., præciseres det, at universiteternes udbud af
masteruddannelser efter lovens § 14 tilrettelægges efter
reglerne om deltidsuddannelse i universitetsloven.
Til nr. 6
Med bestemmelsen i § 16, 3.
pkt., fastlægges det, at de videregående
kunstneriske uddannelsesinstitutioners udbud af masteruddannelser
efter lovens § 14 tilrettelægges efter reglerne om
deltidsuddannelse i lov om åben uddannelse (erhvervsrettet
voksenuddannelse) m.v.
Til nr. 7
Ændringen i § 25, stk. 1, 3.
pkt., præciserer, at de uddannelsesinstitutioner, som
er godkendt til at udbyde videregående voksenuddannelser
(akademiuddannelser) og diplomuddannelser som regulerede
forløb, modtager tilskud og opkræver betaling for
deltagelse i undervisningen efter bestemmelser i lov om åben
uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. Dette
gælder som hidtil for erhvervsakademierne og
professionshøjskolerne samt med lovforslaget også de
maritime uddannelsesinstitutioner og de videregående
kunstneriske uddannelsesinstitutioner. For universiteternes
masteruddannelser gælder fortsat universitetsloven.
Efter forslaget skal diplom- og masteruddannelser udbudt af de
videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner som
regulerede forløb også omfattes af lov om åben
uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., dog
således at der som hidtil ikke ydes særskilt tilskud,
og at eventuel statslig medfinansiering indtil videre er indeholdt
i den enkelte institutions årlige driftsbevilling.
Til § 3
Det foreslås med stk. 1, at
loven træder i kraft den 1. januar 2015.
De maritime uddannelsesinstitutioner og de videregående
kunstneriske uddannelsesinstitutioner vil med forslaget blive fuldt
ud omfattet af lov om åben uddannelse (erhvervsrettet
voksenuddannelse) m.v. for så vidt angår
videregående uddannelser, men det er hensigten, at
institutionernes tilskudsmuligheder med de nuværende hjemler
i loven vil blive begrænset i overensstemmelse med
Vækstpakke 2014's muligheder, herunder at der kan
fastsættes tilskudslofter for aktiviteter, hvor der er stor
usikkerhed om aktivitetsomfanget.
Det foreslås med stk. 2, at
loven ikke gælder for de eksisterende udbud af
videregående efter- og videreuddannelser på de maritime
og kunstneriske uddannelsesinstitutioner. Det er således
forudsat, at disse udbud videreføres i en overgangsperiode
efter de gældende bestemmelser i lov om maritime uddannelser
og lov om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner
med den nuværende finansiering.
Baggrunden herfor er, at der er behov for en nærmere
udredning og udfasning af de nuværende ordninger for efter-
og videreuddannelse. Udredningen må afklare, hvilke kurser og
uddannelser, der umiddelbart kan overgå til lov om åben
uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., og hvilke der
må udbydes som indtægtsdækket virksomhed,
herunder hvilke regelændringer og
finansieringsomlægninger, der er behov for i den
forbindelse.
Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter efter
stk. 3, nærmere regler i en
bekendtgørelse om ophør af de eksisterende udbud af
efter- og videreuddannelser udbudt efter lov om maritime
uddannelser eller lov om videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner. Overgangsperiodens længde vil
afhænge af det udredningsarbejde, som skal
iværksættes på det maritime og det
videregående kunstneriske område.
Nogle af de nuværende maritime efter- og videreuddannelser
på videregående niveau må således forventes
at overgå til delvis betaling efter lov om åben
uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. eller vil blive
udbudt som indtægtsdækket virksomhed, dvs. med fuld
deltagerbetaling.
De nuværende kunstneriske efter- og videreuddannelser
må efter overgangsperioden finansieres inden for den givne
bevilling til de kunstneriske uddannelsesinstitutioner, men efter
reglerne om åben uddannelse.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget | | | § 1 | Lov om åben uddannelse
(erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 374 af 4. april 2014, som ændret
ved § 5 i lov nr. 750 af 25. juni 2014. | | Lov om åben uddannelse
(erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 374 af 4. april 2014, som ændret
ved § 5 i lov nr. 750 af 25. juni 2014, foretages
følgende ændringer: | | | 1. Overalt i
loven bortset fra § 6, stk. 4, 5, 10 og 11, ændres
»Undervisningsministerens« til:
»Undervisningsministerens eller uddannelses- og
forskningsministerens«, »undervisningsministeren«
ændres til: »undervisningsministeren eller uddannelses-
og forskningsministeren«, og
»Undervisningsministeren« ændres til:
»Undervisningsministeren eller uddannelses- og
forskningsministeren«. | § 1. Lovens
formål er at fremme et bredt udbud af erhvervsrettet
uddannelse til den voksne befolkning. Stk. 2. (Udelades) Stk. 3. Uddannelsesaktiviteterne skal
ligge inden for Undervisningsministeriets område. | | 2. I § 1, stk. 3. ændres
»område« til: »eller Uddannelses- og
Forskningsministeriets områder«. | § 3. En
uddannelsesinstitutions udbud af åben uddannelse kan omfatte
alle de uddannelser, som den er godkendt til at udbyde som
heltidsuddannelse og enkeltfag fra disse uddannelser.
Undervisningsministeren kan dog fastsætte begrænsninger
i en uddannelsesinstitutions udbud efter 1. pkt.
Undervisningsministeren kan godkende, at en uddannelsesinstitution
inden for Undervisningsministeriets område kan udbyde andre
uddannelser som åben uddannelse end dem, der er nævnt i
1. pkt. Vedrører en sådan godkendelse en
videregående uddannelse, finder bestemmelserne i kapitel 4 i
lov om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser
og kapitel 3 a i lov om erhvervsrettet grunduddannelse og
videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for
voksne tilsvarende anvendelse. Stk. 2. (Udelades) Stk. 3. En uddannelsesinstitution inden
for Undervisningsministeriets område kan udbyde fagspecifikke
kurser efter § 2, stk. 1, nr. 4, jf. § 2, stk. 5, hvis
den er godkendt til at udbyde en eller flere uddannelser efter lov
om erhvervsakademiuddannelser og professionsbacheloruddannelser
eller lov om erhvervsrettet grunduddannelse og videregående
uddannelse (videreuddannelsessystemet) for voksne.
Undervisningsministeren kan dog fastsætte begrænsninger
i institutionens adgang til udbud efter 1. pkt. [. . . ] | | 3. I § 3, stk. 1, 4. pkt., indsættes
efter »professionsbacheloruddannelser«: »kapitel
2 i lov om maritime uddannelser, kapitel 3 i lov om
videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner«. 4. I § 3, stk. 3, 1. pkt., indsættes
efter »lov om erhvervsakademiuddannelser og
professionsbacheloruddannelser«: », lov om maritime
uddannelser, lov om videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner«. | § 6. Staten
yder tilskud til delvis dækning af undervisningsudgifter
inkl. prøver og anden bedømmelse og udgifter til
administration, ledelse og bygningsdrift ved åben uddannelse
og ved supplerende uddannelsesaktiviteter efter § 2, stk. 2,
jf. dog stk. 2, stk. 5, 2. pkt., stk. 8 og 9 samt § 4 om
indtægtsdækket virksomhed. Staten yder tilskud efter 1.
pkt. til delvis dækning af udgifter til individuel
kompetencevurdering i forbindelse med videregående
uddannelser, når uddannelsen afkortes med minimum 15 pct. og
ved udstedelse af eksamensbevis. | | 5. I § 6, stk. 1, 2. pkt., udgår:
», når uddannelsen afkortes med minimum 15
pct.«. | [. . . ] | | | | | | § 8.
Uddannelsesinstitutionen opkræver betaling for deltagelse i
undervisningen inkl. prøver og anden bedømmelse, jf.
dog stk. 3. Betalingen omfatter det antal eksamensforsøg,
der er mulighed for efter reglerne for den enkelte uddannelse,
medmindre institutionen i vilkårene udtrykkeligt har fastsat,
at betalingen kun omfatter et lavere antal, dog mindst to
forsøg. Uddannelsesinstitutionerne opkræver betaling
for individuel kompetencevurdering med undtagelse af vurderingerne
efter § 6, stk. 3, og med undtagelse af vurderinger efter lov
om erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse
(videreuddannelsessystemet) for voksne, for så vidt
angår personer med uddannelse til og med
erhvervsuddannelsesniveau, der deltager i individuel
kompetencevurdering i forbindelse med videregående
uddannelse. Stk. 2. (Udelades). Stk. 3. (Udelades). Stk. 4. (Udelades). Stk. 5. Ministeren kan fastsætte
nærmere regler om deltagerbetalingen, herunder
størrelsen af deltagerbetalingen, og om, hvilke oplysninger
der skal gives i forbindelse med tilmelding. [. . . ] | | 6. I § 8, stk. 5, indsættes efter
»størrelsen af deltagerbetalingen,«:
»bortfald af deltagerbetalingen, tilbagebetaling af
deltagerbetalingen, og om, «. | § 18. En
institutions afgørelser efter denne lov eller efter regler
fastsat i medfør af loven kan påklages til
undervisningsministeren, jf. dog § 13, stk. 1. Stk. 2. Undervisningsministeren
fastsætter nærmere regler om adgangen til at klage
efter stk. 1 og kan herunder bestemme, at afgørelser ikke
skal kunne indbringes for ministeren, samt at omprøve og
ombedømmelse i forbindelse med klager over forhold ved
prøver kan resultere i en lavere karakter. | | | | | 7. I § 18 indsættes som stk. 3: »Stk. 3.
Har undervisningsministeren eller uddannelses- og
forskningsministeren bemyndiget en styrelse under
Undervisningsministeriet eller Uddannelses- og
Forskningsministeriet til at udøve de beføjelser, der
i denne lov er tillagt ministeren, kan ministeren fastsætte
regler om fremgangsmåden ved og adgangen til at klage over
afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelsen,
herunder om at afgørelser ikke kan indbringes for
ministeren.« | | | | | | § 2 | Lov om erhvervsrettet grunduddannelse og
videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for
voksne, jf. lovbekendtgørelse nr. 578 af 1. juni 2014, som
ændret ved lov nr. 634 af 16. juni 2014. | | I lov om erhvervsrettet grunduddannelse og
videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for
voksne, jf. lovbekendtgørelse nr. 578 af 1. juni 2014, som
ændret ved lov nr. 634 af 16. juni 2014, foretages
følgende ændringer: | | | 1. Overalt i
loven ændres »Videregående
voksenuddannelse« til: »Akademiuddannelse«,
»videregående voksenuddannelse« ændres til:
»akademiuddannelse« og »videregående
voksenuddannelser« ændres til:
»akademiuddannelser«. | § 6.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
grunduddannelse for voksne. Reglerne fastsættes efter
rådgivning fra Rådet for de Grundlæggende
Erhvervsrettede Uddannelser og Rådet for Erhvervsrettet
Voksen- og Efteruddannelse. Stk. 2. (Udelades) | | 2. I § 6, stk. 1, 2. pkt., udgår
»Erhvervsrettet«. | § 15.
Adgang til videregående uddannelse i
videreuddannelsessystemet er betinget af, at ansøgeren har
gennemført en relevant adgangsgivende uddannelse på
mindst følgende niveau, jf. dog stk. 6, nr. 2: 1) Til videregående
voksenuddannelse: En ungdomsuddannelse eller en grunduddannelse for
voksne. 2) Til diplomuddannelse: En
erhvervsakademiuddannelse, en videregående voksenuddannelse
gennemført som et reguleret forløb eller et
særligt indgangsforløb til diplomuddannelsen. 3) Til masteruddannelse: En mellemlang
videregående uddannelse, en bacheloruddannelse eller en
diplomuddannelse gennemført som et reguleret
forløb. Stk. 2. (Udelades) Stk. 3. Ud over den adgangsgivende
uddannelse skal ansøgeren have mindst 2 års relevant
erhvervserfaring efter gennemført adgangsgivende uddannelse
for at kunne optages på en videregående uddannelse i
videreuddannelsessystemet, jf. dog stk. 6, nr. 3. [. . . ] | | | | | 3. I § 15 indsættes som stk. 7: »Stk. 7.
Uddannelses- og forskningsministeren kan fravige kravet om mindst 2
års relevante erhvervserfaring, jf. stk. 3, for så vidt
angår optagelse på Forsvarets militære
diplomuddannelse.« | § 15 i.
Uddannelses- og forskningsministeren godkender et erhvervsakademis,
en professionshøjskoles, en ingeniørhøjskoles
og Danmarks Medie- og Journalisthøjskoles udbud i udlandet
af uddannelser, som institutionen efter lov om akkreditering af
videregående uddannelsesinstitutioner kan godkendes til at
udbyde i Danmark. Stk. 2. (Udelades) Stk. 3. (Udelades) Stk. 4. (Udelades) | | 4. I § 15 i, stk. 1, ændres »en
ingeniørhøjskoles« til: »en maritim
uddannelsesinstitutions, en videregående kunstnerisk
uddannelsesinstitutions«. | § 16. For
videregående voksenuddannelser og diplomuddannelse som
regulerede forløb gælder bestemmelserne om
tilrettelæggelse af deltidsuddannelser i lov om åben
uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v. For
masteruddannelser som regulerede forløb gælder
bestemmelserne om tilrettelæggelse, udbud m.v. for
deltidsuddannelser i lov om universiteter
(universitetsloven). | | 5. I § 16, 2. pkt., indsættes efter
»regulerede forløb«: »ved
universiteterne«. | | | 6. I § 16 indsættes som 3. pkt.: »For masteruddannelser som
regulerede forløb ved de videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner, gælder bestemmelserne om
tilrettelæggelse, udbud m.v. for deltidsuddannelser i lov om
åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse)
m.v.« | § 25. For
videregående voksenuddannelser og diplomuddannelse som
regulerede forløb modtager institutionen tilskud og
opkræver betaling for deltagelse i undervisningen efter
bestemmelserne i lov om åben uddannelse (erhvervsrettet
voksenuddannelse) m.v., jf. dog kapitel 3 a. For masteruddannelser
som regulerede forløb modtager universitetet tilskud og
opkræver betaling for deltagelse i undervisningen efter
bestemmelserne i lov om universiteter (universitetsloven). | | | | | 7. I § 25, stk. 1, indsættes som 3. pkt.: »For masteruddannelser som
regulerede forløb modtager de videregående
kunstneriske uddannelsesinstitutioner, jf. lov om
videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner, tilskud
og opkræver betaling for deltagelse efter bestemmelserne i
lov om åben uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse)
m.v.« | [. . . ] | | | | | | | | § 3 | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2015. Stk. 2. Loven
gælder ikke for eksisterende udbud af efter- og
videreuddannelse udbudt efter lov om maritime uddannelser eller lov
om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner. Stk. 3.
Uddannelses- og forskningsministeren fastsætter nærmere
regler om ophør af eksisterende udbud af efter- og
videreuddannelse udbudt efter lov om maritime uddannelser eller lov
om videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner. | | | |
|