Skriftlig fremsættelse (12. november
2014)
Ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold (Manu Sareen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
dagtilbudsloven, lov om individuel boligstøtte, lov om
social pension og lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v. (Anvendelse af
eIndkomst ved indtægtsregulering af økonomisk
fripladstilskud m.v.)
(Lovforslag nr. L 62).
Lovforslaget er et led i
udmøntningen af regeringens
moderniseringsdagsorden/2020-planen og er samtidig et
væsentligt element i indsatsen for at sikre korrekte
udbetalinger af sociale ydelser.
Lovforslaget består primært af
en tilretning af eksisterende bemyndigelsesbestemmelser,
således at henholdsvis ministeren for børn,
ligestilling, integration og sociale forhold samt
undervisningsministeren får mulighed for at fastsætte
nærmere regler om anvendelse af eIndkomst ved
indtægtsregulering af økonomisk fripladstilskud samt
regler om tilbagebetaling og efterbetaling. eIndkomstmodellens
konkrete elementer vil efterfølgende blive udmøntet
på bekendtgørelsesniveau. Her foreslås der
indført regler om bl.a. omberegning samt symmetrisk
genberegning og efterregulering.
Hovedformålet med eIndkomstmodellen
er at understøtte en fremadrettet effektivisering og
forenkling af kommunernes administration, en forbedring af
borgernes muligheder for digital selvbetjening samt en mere
præcis og korrekt indtægtsregulering af
økonomisk fripladstilskud i dagtilbud, fritidshjem,
klubtilbud m.v.
Endelig indeholder lovforslaget mindre
rettelser i relation til dagtilbudslovens regler om refusion af
udgifter til flygtninge samt til de allerede vedtagne
eIndkomstmodeller for boligstøtte, pension m.v.
Lovforslaget foreslås at træde
i kraft 1. januar 2015. Enkelte bestemmelser, herunder
bestemmelserne i lov om individuel boligstøtte, vil dog
først skulle træde i kraft 1. januar 2016. Den
efterfølgende udmøntning af eIndkomstmodellen for
økonomisk fripladstilskud via ændringer på
bekendtgørelsesniveau forventes at træde i kraft 1.
januar 2016.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.