Betænkning afgivet af Børne-
og Undervisningsudvalget den 9. december 2014
1. Ændringsforslag
Ministeren for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold har stillet 5 ændringsforslag
til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 12. november
2014 og var til 1. behandling den 18. november 2014. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Børne- og
Undervisningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ministeren for børn, ligestilling, integration og sociale
forhold sendte den 8. oktober 2014 dette udkast til udvalget, jf.
BUU alm. del - bilag 3. Den 12. november 2014 sendte ministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3
spørgsmål til ministeren for børn,
ligestilling, integration og sociale forhold til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret. 2 af udvalgets
spørgsmål og ministerens besvarelse heraf er optrykt
som bilag til betænkningen.
3. Indstilling og politiske
bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Dansk Folkeparti støtter hensigten
med lovforslaget om at effektivisere og forenkle administrationen.
Dansk Folkeparti støtter, at der kommer en mere enkel og
præcis administration, så fripladstilskuddet er baseret
på de faktiske tal og som udgangspunkt kan baseres på
oplysninger, som er i systemet i forvejen, så man skal oplyse
så lidt som muligt. For langt de fleste vil det ikke
være noget problem, men være en forenkling.
Dansk Folkeparti er bekymret for den
gruppe, som ikke er i stand til at kommunikere digitalt, eller som
ikke magter det. Denne gruppe er ikke i stand til selv at
søge om fritagelse.
Dansk Folkeparti ser med tilfredshed
ministerens svar på spørgsmål 1 og 2, hvor der
bl.a. svares: »Kommunerne har gennemført og
fortsætter et opsøgende arbejde for at fritage
borgere, der ikke kan forventes at sørge for det selv,
herunder beboere på institutioner for kognitivt handicappede
samt socialt udsatte.«
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold,
tiltrådt af udvalget:
1) I
undertitlen ændres
»eIndkomst« til: »indkomstregisteret«.
[Præcisering af terminologi i
lovens undertitel]
Til § 1
2) I
den under nr. 1 foreslåede
ændring af §§ 44, 64 og
77 ændres »eIndkomst«
til: »indkomstregisteret, jf. lov nr. 403 af 8. maj 2006 om
et indkomstregister,«.
[Præcisering af
terminologi]
3) Nr. 3
affattes således:
»3. I §
93, stk. 1, ændres »tilbagebetales,« til:
»tilbagebetales, jf. dog § 93 a,«.«
[Teknisk korrektion]
4) I
nr. 6 indsættes i den indledende
tekst efter »indsættes«: »før
overskriften før § 94«.
[Teknisk korrektion. ]
5) I
den under nr. 6 foreslåede § 93 a ændres »§ 76,
stk. nr. 1« til: »§ 76, stk. 1, nr. 1«.
[Teknisk korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Med ændringsforslagene bringes den
anvendte terminologi i overensstemmelse med dansk retskrivning som
angivet i Retskrivningsordbogen. Endvidere præciseres
bestemmelsen med en henvisning til lov om et indkomstregister.
Til nr. 3
Med ændringsforslaget er der alene
tale om en teknisk korrektion, idet der rettes op på en
forkert henvisning. I lovforslaget er der angivet ordet
»tilbagebetaling«, hvor der i stedet skulle have
været anvendt ordet »tilbagebetales«, jf.
dagtilbudslovens § 93, stk. 1.
Til nr. 4
Med ændringsforslaget er der alene
tale om en teknisk korrektion, idet det præciseres, at den
foreslåede § 93 a skal indsættes i dagtilbudsloven
før overskriften Inddrivelse.
Til nr. 5
Med ændringsforslaget er der alene
tale om en teknisk korrektion som følge af en fejl i
henvisningen til dagtilbudslovens § 76, stk. 1, nr. 1.
Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Julie Skovsby (S) Karin Gaardsted (S) Annette Lind (S) Orla Hav (S)
Rasmus Horn Langhoff (S) Troels Ravn (S) Lotte Rod (RV) nfmd. Jeppe Mikkelsen (RV) Marlene
Borst Hansen (RV) Annette Vilhelmsen (SF) fmd. Trine Mach (SF) Rosa Lund (EL)
Lars Dohn (EL) Henning Hyllested (EL) Karen Ellemann (V) Peter Juel
Jensen (V) Finn Thranum (V) Louise Schack Elholm (V) Anni
Matthiesen (V) Tina Nedergaard (V) Jens Ejner Christensen (V) Alex
Ahrendtsen (DF) Bent Bøgsted (DF) Marie Krarup (DF) Martin
Henriksen (DF) Merete Riisager (LA) Thyra Frank (LA) Daniel Rugholm
(KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 62
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra ministeren for børn, ligestilling, integration og
sociale forhold | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Ændringsforslag, fra ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold | 4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 5 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 62
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvordan ministeren konkret vil
sikre, at den store gruppe borgere, som ikke har digital post, som
ikke er undtaget, og som ikke af sig selv formår at blive
omfattet af digital post eller undtaget herfor, ikke bliver
dårligere stillet end andre borgere, til ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm., om ministeren i fortsættelse
af spørgsmål 1 vil præcisere kommunens
forpligtigelser i denne henseende, til ministeren for børn,
ligestilling, integration og sociale forhold, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om kommentar til høringssvaret
fra Frie Børnehaver og Fritidshjem, til ministeren for
børn, ligestilling, integration og sociale forhold, og
ministerens svar herpå |
|
Bilag 2
2 af udvalgets spørgsmål
til ministeren for børn, ligestilling, integration og
sociale forhold og dennes svar herpå
Spørgsmålene og svarene er
optrykt efter ønske fra DF.
Spørgsmål 1:
Hvordan vil ministeren konkret sikre, at den
store gruppe borgere, som ikke har digital post, som ikke er
undtaget, og som ikke af sig selv formår at blive omfattet af
digital post eller undtaget herfor, ikke bliver dårligere
stillet end andre borgere?
Svar:
Lov om Offentlig Digital Post administreres af
Digitaliseringsstyrelsen, der derfor også har det overordnede
ansvar for implementering af loven, herunder den obligatoriske
tilslutning af borgere.
Digitaliseringsstyrelsen har i den forbindelse
oplyst følgende:
»De borgere, som endnu ikke har
været logget på deres digitale postkasse, og som efter
1. november modtager post digitalt, orienteres i et papirbrev om,
at de har modtaget Digital Post, den første gang, de
modtager Digital Post fra en offentlig afsender.
Alle borgere, der logger på Digital
Post, bliver bedt om at oplyse en mail-adresse og/eller et
telefonnummer. På den måde kan der sendes en advisering
pr. mail og/eller en SMS hver gang, der er ny Digital Post.
Kommunerne har gennemført og
fortsætter et opsøgende arbejde for at fritage
borgere, der ikke kan forventes at sørge for det selv,
herunder beboere på institutioner for kognitivt handicappede
samt socialt udsatte.
Borgere, der har svært ved det digitale,
vil få hjælp. Hvis der er særlige forhold, som
gør, at nogle borgere ikke kan betjene sig digitalt, kan de
blive fritaget.
En borger ansøger om fritagelse ved at
møde op i kommunens borgerservice, så man kan få
den rette vejledning. Hvis ikke man selv kan møde op, kan
man ansøge om fritagelse ved hjælp af fuldmagt. Den
enkelte borger har også mulighed for at give andre, de stoler
på, adgang til at læse deres digitale post i stedet for
at blive fritaget.«
Endelig skal det nævnes, at der i
forbindelse med L62 er afsat 1,5 mio. kr. til en
informationsindsats overfor borgerne. Denne informationsindsats
påtænkes at blive koordineret med lignende
informationsindsatser på bl.a. boligstøtte- og
pensionsområdet.
Spørgsmål 2:
Vil ministeren i fortsættelse af
spørgsmål 1 præcisere kommunens forpligtelser i
denne henseende?
Svar:
I svaret på spørgsmål 1
findes en gennemgang af overgangen til obligatorisk digital post og
muligheden for at blive fritaget herfor, herunder en beskrivelse af
kommunernes rolle i den forbindelse.
I tillæg hertil kan det nævnes, at
kommunerne som udgangspunkt skal bistå borgere med
rådgivning og vejledning i forhold til at anvende kommunens
selvbetjeningsløsning ved ansøgning om
økonomisk fripladstilskud. Der kan dog være
særlige forhold, som gør, at nogle borgere, trods
vejledningshjælp fra kommunen, ikke kan anvende de digitale
selvbetjeningsløsninger. Disse borgere vil kunne blive
fritaget for kravet om obligatorisk digital ansøgning om
økonomisk fripladstilskud.