Skriftlig fremsættelse (12. november
2014)
Beskæftigelsesministeren (Henrik Dam
Kristensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Lov om ændring af
udlændingeloven, integrationsloven og lov om Det Centrale
Personregister (Reform af international rekruttering m.v.)
(Lovforslag nr. L 61)
Regeringen ønsker at styrke
virksomhedernes konkurrencevilkår og dermed fundamentet for
at skabe vækst og velfærd i Danmark. Derfor har
regeringen indgået en aftale om en reform af international
rekruttering - Lettere adgang til højtkvalificeret
arbejdskraft, den 26. juni 2014 med Venstre, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti.
Lovforslaget udmønter de dele af
aftalen, der kræver ændring af
udlændingeloven.
Formålet med aftalen og dette
lovforslag er, at det skal være lettere og hurtigere for
virksomhederne at rekruttere international arbejdskraft, at der
skal være lige vilkår for international arbejdskraft,
at ordninger, der ikke fungerer efter hensigten, skal
målrettes, at Danmark skal være bedre til at fastholde
internationale studerende, og at modtagelsen og fastholdelsen af
international arbejdskraft skal styrkes.
Med lovforslaget foreslås
rekrutteringen af højtkvalificeret udenlandsk arbejdskraft
styrket bl.a. ved forslag om indførelse af en ny fast-track
ordning, der skal gøre det lettere og hurtigere for
certificerede virksomheder at rekruttere udenlandske medarbejdere
samt ved forslag om indførelse af en forsøgsordning,
'Start-Up Denmark', for selvstændigt erhvervsdrivende. Med
lovforslaget foreslås det endvidere, at forskere skal have
enklere og lettere adgang til Danmark, og at greencard-ordningen
skal målrettes, så den i højere grad
understøtter virksomhedernes behov for højt
kvalificeret arbejdskraft.
Herudover foreslås det med
lovforslaget, at internationale dimittender skal have mulighed for
at ansøge om et etableringskort, der giver opholdstilladelse
til at etablere sig og arbejde i Danmark. Samtidig foreslås
det at begrænse internationale dimittenders ret til
dagpenge.
Lovforslaget indeholder desuden forslag om
at styrke og effektivisere kontrolindsatsen.
Herudover indeholder lovforslaget bl.a. en
række ændringer af lovteknisk karakter.
De samlede økonomiske konsekvenser
af lovforslaget skønnes at udgøre merudgifter
på i alt 6 mio. kr. i 2015, 4 mio. kr. i 2016, 1 mio. kr. i
2017, 2 mio. kr. i 2018 og 3 mio. kr. i 2019 og frem. Merudgifterne
finansieres som led i den samlede politiske aftale om
Vækstaftale 2014.
Der lægges med lovforslaget op til,
at loven skal træde i kraft den 1. januar 2015.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.