L 61 Forslag til lov om ændring af udlændingeloven, integrationsloven og lov om Det Centrale Personregister.

(Reform af international rekruttering m.v.).

Af: Beskæftigelsesminister Henrik Dam Kristensen (S)
Udvalg: Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik
Samling: 2014-15 (1. samling)
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 09-12-2014

Betænkning afgivet af Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik den 9. december 2014

20141_l61_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik den 9. december 2014

1. Ændringsforslag

Beskæftigelsesministeren har stillet 8 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 12. november 2014 og var til 1. behandling den 21. november 2014. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udvalget for Udlændinge- og Integrationspolitik.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.

Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 23. september 2014 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag 145 (folketingsåret 2013-14). Den 12. november 2014 sendte beskæftigelsesministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 4 spørgsmål til beskæftigelsesministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

1 af udvalgets spørgsmål til beskæftigelsesministeren og dennes svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.

3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af ministeren stillede ændringsforslag.

Venstres medlemmer i udvalget støtter lovforslaget om at sikre, at danske virksomheder får lettere adgang til højt kvalificeret arbejdskraft fra lande uden for EU. V mener, at opretholdelsen af det nuværende velfærdsniveau og velfærdssamfund bl.a. afhænger af arbejdskraft udefra. Derfor finder V det positivt, at der med denne aftale rykkes et skridt nærmere for at sikre de bedst mulige betingelser for, at virksomheder i Danmark kan rekruttere den nødvendige arbejdskraft. Private virksomheder i Danmark er med til at skabe vækst til hele samfundets gavn. Derfor skal virksomhederne sikres de bedst mulige betingelser for at rekruttere arbejdskraft. Det er således afgørende, at virksomhederne får let og hurtig adgang til at ansætte kvalificeret og højtuddannet international arbejdskraft, som kan være med til at sikre virksomhedernes konkurrenceevne. Fasttrackordningen forbedrer denne adgang og er med til at afbureaukratisere området. Samtidig sikres der bedre muligheder for at fastholde udlændinge, som har studeret i Danmark, og som ønsker at søge beskæftigelse her i landet. Venstre havde gerne set en fuldstændig afskaffelse af greencardordningen - en ordning, som desværre står for import af lavtuddannet arbejdskraft: 43 pct. arbejder ufaglært, 28 pct. er ledige, og 40 pct. tjener under 200.000 kr. om året. V er dog glade for, at området i første omgang revideres, så der nu stilles højere krav til uddannelsesniveauet, ligesom V er positive over for, at ordningen vil blive tilpasset efterspørgslen på arbejdsmarkedet.

Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker, at lovforslaget udmønter dele af den politiske aftale om rekruttering af international arbejdskraft, som er indgået mellem en række af Folketingets partier.  En del af formålet med lovforslaget er, at det skal være hurtigere for virksomheder at rekruttere højtuddannet international arbejdskraft.  I lovforslaget er der også tale om en målretning, så nogle af dem, der kommer ind i Danmark i dag, og som ikke er højtuddannede, får sværere ved at kunne det fremover. Den målretning finder DF fornuftig.

Lovforslaget styrker rekrutteringen af højt kvalificeret udenlandsk arbejdskraft, bl.a. ved at der indføres en fasttrackordning, som betyder, at nogle virksomheder, som lever op til en række bestemte kriterier, kan blive godkendt af myndighederne, så de kan få nogle medarbejdere ind på de eksisterende ordninger lidt hurtigere end andre virksomheder. Dermed kan medarbejderne gå hurtigere i gang med at arbejde. Fra DF's side er der bl.a. blevet lagt vægt på i forbindelse med forhandlingerne, at kontrollen er i orden, således at man er sikker på, at det, som folk giver sig ud for at være, også er det, som de rent faktisk er, og at myndighederne er gode til at kontrollere dokumenterne osv.

Der indføres også nogle mere fleksible regler for forskere. Der har vist sig et behov for at indføre bedre regler, hvis Danmark vil tiltrække dygtige forskere og fastholde disse i en periode. Dette finder DF fornuftigt.  Der er bl.a. også et forslag om at begrænse internationale studerendes adgang til dagpenge. Det er noget, som DF er glad for og har arbejdet for at gennemføre. DF synes ikke, der er nogen grund til, uanset om man har en universitetsuddannelse eller ej, at man forholdsvis hurtigt kan få adgang til i dette tilfælde danske dagpenge. Hvis man har taget en uddannelse i Danmark og Danmark har brug for den arbejdskraft, man kan tilbyde, skal man ud at arbejde i stedet for at være på dagpenge.  Aftalen indeholder også forslag om at styrke og effektivisere kontrolindsatsen på en række områder. Der øremærkes bl.a. flere ressourcer til, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering kan deltage med politiet i kontroller, så indsatsen kan øges i nogle af de tværgående indsatser, herunder også være med til at bekæmpe social dumping.

Der kommer også øget kontrol på bl.a. landbrugsområdet for at sikre, at betingelserne for opholdstilladelse bliver overholdt.  Der kommer mere fokus på - og der bliver afsat flere ressourcer til, at myndighederne kan blive bedre til at kontrollere, at eksempelvis uddannelsesdokumenterne er i orden, for der har desværre været eksempler på, at der er kommet nogle, som har sagt, at de var højtuddannede udlændinge, hvor det efterfølgende har vist sig, at de ikke var så højtuddannede alligevel. DF mener i øvrigt, at der er behov for løbende drøftelser af kontrolniveauet, hvad angår opholdstilladelser på erhvervs- og studieområdet.  Det har været afgørende for DF, at aftalen og lovforslaget strammer op på greencardordningen. Dansk Folkeparti så helst, at greencardordningen helt blev afskaffet, men dette lovforslag er et skridt i den rigtige retning. Der kommer nogle opstramninger. Der forventes et fald i antallet, der kommer ind på greencardordningen. Det vil medføre, at der vil komme færre højtuddannede udlændinge til Danmark på greencardordningen. Dette fald gør efter DF's opfattelse ikke noget, for hvis der kommer for mange højtuddannede udlændinge i dag, skal der komme færre højtuddannede i fremtiden, og således vil antallet af højtuddannede udlændinge til Danmark på greencardordningen blive reguleret med forslaget.  Som noget nyt bliver der bl.a. stillet det krav til dem, der kommer ind på en lidt strengere greencardordning, at hvis de vil have familien herop, skal de have et arbejde. Det øger sandsynligheden for, at de pågældende udlændinge er i stand til at forsørge deres familie.  Helt generelt ønsker DF ikke en øget ikkevestlig indvandring, som bl.a. risikerer at presse lønniveauet i Danmark. Dette synspunkt har partiet fremført ved forhandlingsbordet, hvilket bl.a. har medført en stramning af greencardordningen. Det er også vigtigt at understrege, at selv om folk kommer herop, fordi de har fået et arbejde, vil mange stadig have en anden kultur med i bagagen, og det kan give integrationsproblemer. Derfor ønsker DF, at virksomhederne så vidt muligt henter den nødvendige højtuddannede arbejdskraft i andre vestlige lande. DF ønsker ligeledes, at der i højere grad kommer fokus på, at der kun kommer den arbejdskraft, som der er brug for i Danmark. DF støtter som udgangspunkt ikke en udvidelse af arbejdsudbuddet ved hjælp af øget indvandring.  Lovforslaget og den politiske aftale bag det indeholder både en række lempelser og stramninger på området for udenlandsk arbejdskraft.  Omend der er elementer, som DF ikke bryder sig om, kan DF samlet set støtte lovforslaget.

Et mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.

Mindretallet stemmer for de af ministeren stillede ændringsforslag nr. 1-7.

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Ændringsforslag

Til § 1

Af beskæftigelsesministeren, tiltrådt af udvalget:

1) I den under nr. 8 foreslåede ændring af § 9 a, stk. 2, affattes nr. 11 således:

»11) hvis forretningsplan med henblik på at drive selvstændig erhvervsvirksomhed er positivt vurderet af et ekspertpanel nedsat af Erhvervs- og Vækstministeriet, og som er omfattet af en kvote, jf. stk. 15,«

[Teknisk og sproglig ændring]

2) I den under nr. 19 foreslåede ændring af § 9 a ændres i stk. 16, 2. pkt., »springboardet« til: »ekspertpanelet«.

[Sproglig ændring]

3) Nr. 21 affattes således:

»21. § 9 h, stk. 1, nr. 1-9 og 11-14, ophæves.

Nr. 10 og 15 bliver herefter nr. 1 og 2.«

[Teknisk ændring]

4) Efter nr. 22 indsættes som nyt nummer:

»01. § 9 h, stk. 1, nr. 16, ophæves.

Nr. 17 bliver herefter nr. 3.«

[Teknisk ændring]

5) Efter nr. 38 indsættes som nye numre:

»02. I § 9 i, stk. 6, der bliver stk. 8, ændres »stk. 4« til: »stk. 6«.

03. I § 9 i, stk. 7, der bliver stk. 9, ændres »stk. 6« til: »stk. 8«.«

[Konsekvensrettelser]

6) Nr. 45 affattes således:

»45. I § 17, stk. 5, ændres »§ 9 a, stk. 2, nr. 4« til: »§ 9 a, stk. 2, nr. 4 og 13, § 9 i, stk. 1, hvis udlændingen er meddelt opholdstilladelse med henblik på at følge fællesuddannelsen Erasmus Mundus, Erasmus+ eller Nordic Master, § 9 i, stk. 2, og § 9 m, stk. 1, hvis udlændingen har familiemæssig tilknytning til en udlænding med opholdstilladelse efter § 9 a, stk. 2, nr. 13«.«

[Uddybning]

Til § 2

7) Efter nr. 3 indsættes som nye numre:

»01. I § 4, stk. 3, 2. pkt., ændres »nr. 1-7« til: »nr. 1-8«.

02. To steder i § 4, stk. 3, 3. pkt., ændres »nr. 8« til: »nr. 9«.

03. I § 24 f ændres »nr. 1-3 eller 5« til: »nr. 1-4 eller 6«.

04. I § 24 g, stk. 1, 1. pkt., ændres »nr. 1, 7 og 8« til: »nr. 1, 8 og 9«.«

[Konsekvensrettelser]

Til § 4

Af beskæftigelsesministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL):

8) I § 4 indsættes efter stk. 2 som nyt stykke:

»Stk. 3. § 1, nr. 7, 8, 12, 13, 16, 18, 29, 36, 37, 39, 40, 41, 45, 49, 62, 66 og 67, finder ikke anvendelse for udlændinge, der inden lovens ikrafttræden har indgivet ansøgning om opholdstilladelse. For disse udlændinge finder de hidtil gældende regler anvendelse, jf. dog stk. 4-7.«

Stk. 3-6 bliver herefter stk. 4-7.

[Teknisk præcisering]

Bemærkninger

Til nr. 1

Af lovtekniske grunde foreslås den foreslåede bestemmelse i § 9 a, stk. 2, nr. 11, jf. lovforslagets § 1, nr. 8, nyaffattet. Herved foreslås bl.a., at ordet »springboard« ændres til »ekspertpanel«.

Til nr. 2

Af lovtekniske grunde foreslås ordet »springboardet« ændret til »ekspertpanelet«.

Til nr. 3

Der er tale om et teknisk ændringsforslag.

Til nr. 4

Der er tale om et teknisk ændringsforslag.

Til nr. 5

Der er tale om konsekvensrettelser, som følge af at der med lovforslagets § 1, nr. 35 og 38, indsættes to nye stykker i udlændingelovens § 9 i.

Til nr. 6

Med den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 13, jf. lovforslagets § 1, nr. 10, kan der meddeles opholdstilladelse til en udlænding, der har indgået aftale eller fået tilbud om ansættelse i en virksomhed, som er certificeret, hvis udlændingen er tilbudt ansættelse som oplistet i de foreslåede bestemmelser i § 9 a, stk. 2, nr. 13, litra a-d.

Medfølgende familie til udlændinge med opholdstilladelse efter den foreslåede bestemmelse i § 9 a, stk. 2, nr. 13, kan meddeles opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 m, stk. 1.

Udlændinge med opholdstilladelse efter den foreslåede bestemmelse i § 9 a, stk. 2, nr. 13, undtages fra bortfaldsreglerne, jf. herved den foreslåede ændring af udlændingelovens § 17, stk. 5, jf. lovforslagets § 1, nr. 45.

Ændringsforslaget indebærer, at medfølgende familie til udlændinge med opholdstilladelse efter den foreslåede bestemmelse i § 9 a, stk. 2, nr. 13, ligeledes undtages fra bortfaldsreglerne.

Til nr. 7

Der er tale om konsekvensrettelser, som følge af at der med lovforslagets § 2, nr. 1, indsættes et nyt nummer i integrationslovens § 2, stk. 4.

Til nr. 8

Med ændringsforslaget præciseres det, at lovforslagets § 1, nr. 7, 8, 12, 13, 16, 18, 29, 36, 37, 39, 40, 41, 45, 49, 62, 66 og 67, ikke finder anvendelse for udlændinge, der inden lovens ikrafttræden har indgivet ansøgning om opholdstilladelse. For disse udlændinge finder de hidtil gældende regler anvendelse, jf. dog lovforslagets § 4, stk. 3-6, der bliver stk. 4-7.

Ændringsforslaget indebærer, at ansøgninger om opholdstilladelse på grundlag af beskæftigelse, der er indgivet inden den 1. januar 2015, behandles efter de hidtil gældende regler, jf. udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 1, 4 og 6, mens ansøgninger indgivet fra og med den 1. januar 2015 skal behandles efter de foreslåede nye regler om beskæftigelse, jf. den foreslåede ændring af § 9 a, stk. 2, nr. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 7, og de foreslåede bestemmelser i udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 4-11 og 13. Det bemærkes, at udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 2, 3 og 5 (der bliver nr. 12), videreføres uændret. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 7, 8, 12, 16 og 18.

Endvidere indebærer forslaget, at det er de regler om indgivelse af ansøgning, der er gældende på ansøgningstidspunktet, der skal lægges til grund ved afgørelse af, om en udlænding kan indgive ansøgning om opholdstilladelse. Hvis ansøgningen er indgivet inden den 1. januar 2015, skal ansøgningen således vurderes efter de hidtil gældende regler om indgivelse af ansøgning om opholdstilladelse. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 13, 36, 37, 39, 40 og 49.

Forslaget indebærer ligeledes, at det som udgangspunkt er reglerne om afvisning på grund af manglende gebyrbetaling på ansøgningstidspunktet, der skal lægges til grund ved afgørelse af, om en ansøgning skal afvises. Dog finder den foreslåede bestemmelse i § 9 h, stk. 8, 1.-3. pkt., jf. lovforslagets § 4, stk. 4, der bliver stk. 5, anvendelse for afgørelser truffet efter lovens ikrafttræden, dvs. også selv om ansøgningen er indgivet inden den 1. januar 2015. Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 29.

Tilsvarende indebærer forslaget, at ansøgninger om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 m, stk. 1, som medfølgende familie til en arbejdstager med opholdstilladelse efter udlændingelovens § 9 a, stk. 2, nr. 1, skal behandles efter de hidtil gældende regler, hvis ansøgningerne er indgivet inden den 1. januar 2015. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 41.

Forslaget indebærer også, at den foreslåede ændring af udlændingelovens § 17, stk. 5, jf. lovforslagets § 1, nr. 45, ikke finder anvendelse på udlændinge, der inden 1. januar 2015 har indgivet ansøgning om opholdstilladelse. Dog finder den ændrede bestemmelse i § 17, stk. 5, jf. herved lovforslagets § 4, stk. 6, der bliver stk. 7, anvendelse på afgørelser truffet efter lovens ikrafttræden, for så vidt angår udlændinge, der inden lovens ikrafttræden har søgt om opholdstilladelse eller forlængelse af opholdstilladelse med henblik på at forske på et universitet eller en virksomhed i Danmark eller med henblik på at følge en fællesuddannelse.

Tilsvarende indebærer forslaget, at ansøgninger om opholdstilladelse efter udlændingelovens § 47, stk. 1, der er indgivet inden den 1. januar 2015, behandles efter de hidtil gældende regler, mens ansøgninger indgivet fra og med den 1. januar 2015 skal behandles efter den foreslåede bestemmelse i § 47, stk. 1. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 62.

Endelig indebærer forslaget, at klager over Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings afgørelser truffet efter de hidtil gældende regler ligeledes skal behandles efter de hidtil gældende regler. Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 66 og 67.

Trine Bramsen (S) Troels Ravn (S) fmd. Karen J. Klint (S) René Skau Björnsson (S) Anne Sina (S) Mette Reissmann (S) Jeppe Bruus (S) Liv Holm Andersen (RV) Lotte Rod (RV) Marlene Borst Hansen (RV) Karina Lorentzen Dehnhardt (SF) Karl H. Bornhøft (SF) Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Pernille Skipper (EL) Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Jakob Engel-Schmidt (V) Martin Geertsen (V) Karen Ellemann (V) Michael Aastrup Jensen (V) Fatma Øktem (V) Karen Jespersen (V) Karsten Lauritzen (V) Inger Støjberg (V) Martin Henriksen (DF) Peter Skaarup (DF) nfmd. Christian Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Anders Samuelsen (LA) Tom Behnke (KF)

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)47
Socialdemokratiet (S)47
Dansk Folkeparti (DF)22
Radikale Venstre (RV)17
Socialistisk Folkeparti (SF)12
Enhedslisten (EL)12
Liberal Alliance (LA)9
Det Konservative Folkeparti (KF)8
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Siumut (SIU)1
Sambandsflokkurin (SP)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)1

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 61

Bilagsnr.

Titel

1
Høringssvar, høringsnotat og ligestillingsnotat, fra beskæftigelsesministeren
2
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Godkendt tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
Udkast til betænkning
5
Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
6
2. udkast til betænkning
7
3. udkast til betænkning


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 61

Spm.nr.
Titel
1
Spm., om smileyordningen kan udelukke virksomheder fra at rekruttere udenlandsk højtkvalificeret arbejdskraft, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm. om status på analysearbejdet om forhøjelse af bødestraffen, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm. om, hvilken permanent løsning der er fundet for CIID, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
4
Spm. om status for den tværministerielle arbejdsgruppe, der skal komme med forslag til en vurderingsmodel af private uddannelser på private uddannelsesinstitutioner, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå


Bilag 2

Et af udvalgets spørgsmål til beskæftigelsesministeren og dennes svar herpå

Spørgsmålet og beskæftigelsesministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra V.

Spørgsmål 1:

»Ministeren bedes kommentere på, at smiley-ordningen kan udelukke virksomheder fra at rekruttere udenlandsk højtkvalificeret arbejdskraft, når der efter smiley-ordningen også gives »rådgivningspåbud«, som ikke relaterer sig til arbejdsmiljøet? «

Svar:

Det skal indledningsvist understreges, at rådgivningspåbud givet af Arbejdstilsynet altid relaterer sig til arbejdsmiljøet i den pågældende virksomhed.

En rød smiley viser, at virksomheden har fået et forbud eller et rådgivningspåbud. Et forbud gives, hvis der er overhængende, betydelig fare for de ansattes eller andres sikkerhed eller sundhed. Et forbud indebærer, at arbejdet skal stoppe øjeblikkeligt, og at det ikke må genoptages, før det kan udføres fuldt forsvarligt. Et rådgivningspåbud er et påbud til en virksomhed om at bruge en autoriseret rådgivningsvirksomhed på arbejdsmiljøområdet til at bistå sig med at løse og forebygge det eller de arbejdsmiljøproblemer, som virksomheden har fået påbud om. Et rådgivningspåbud gives i tilfælde, hvor der er tale om mange eller meget komplekse problemstillinger. En rød smiley er således udtryk for et alvorligt udestående med Arbejdstilsynet.

En rød smiley vises på Arbejdstilsynets hjemmeside, indtil forbuddet eller påbuddet er efterkommet, dog mindst i 6 måneder.

For at sikre, at en virksomhed ikke skal vente seks måneder med at søge certificering, hvis det forhold, som dannede grundlag for den røde smiley, er rettet op efter f.eks. to måneder, er det i lovforslaget præciseret, at en virksomhed umiddelbart efter, at virksomheden har rettet op på det forhold, som danner grundlag for den røde smiley, på ny vil kunne søge og opnå certificering, hvis de øvrige betingelser herfor er oplyst.

Der er således ved forslaget taget hensyn til at sikre proportionalitet. Virksomheder, der har rettet op på det forhold, der dannede grundlag for den røde smiley, inden de søger om certificering, skal således ikke vente på, at den røde smiley slettes på Arbejdstilsynets hjemmeside. Derudover har en virksomhed stadig mulighed for at bruge øvrige opholdsordninger for arbejdskraft, selv om de har fået en rød smiley. Der er således ikke tale om, at virksomheden er udelukket fra at rekruttere udenlandsk højtkvalificeret arbejdskraft. Det er blot ikke muligt for virksomheden at benytte fast track-ordningen, før virksomheden lever op til kriterierne for certificering.