Fremsat den 12. november 2014 af
beskæftigelsesministeren (Henrik Dam Kristensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om forbud mod
forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v.1)
(Ophævelse af 70
års-grænse m.v.)
§ 1
I lov om forbud mod forskelsbehandling på
arbejdsmarkedet m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 1349 af 16.
december 2008, foretages følgende ændringer:
1. § 5 a,
stk. 4, ophæves.
Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 4 og
5.
2. § 6 a,
1. pkt., affattes således:
»Uanset §§ 2-5 er denne lov ikke
til hinder for fastsættelse af aldersgrænser for adgang
eller ret til pensions- eller invaliditetsydelser, der er omfattet
af erhvervstilknyttede sociale sikringsordninger eller for
anvendelse af alderskriteriet i aktuarberegninger inden for
rammerne af disse ordninger.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2015, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 1, nr. 1,
træder i kraft den 1. januar 2016.
Stk. 3. Bestemmelser i
kollektive aftaler eller overenskomster om ophør af
ansættelsesforholdet, når lønmodtageren fylder
70 år eller mere, indgået inden denne lovs
ikrafttræden, er fortsat gyldige indtil det tidspunkt, hvor
den pågældende aftale eller overenskomst kan opsiges
til ophør.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Indledning
Det er regeringens synspunkt, at alle, som kan
arbejde, skal have mulighed for at arbejde. Barrierer, som
forhindrer visse lønmodtagergrupper fra at deltage på
arbejdsmarkedet, bør i videst muligt omfang fjernes. En
sådan barriere findes i forskelsbehandlingsloven (lov om
forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet, LBK nr.
1349 af 16. december 2008), hvorefter det er muligt at indgå
aftaler om, at lønmodtagere automatisk fratræder deres
stilling, når de når en vis alder. Det er et politisk
ønske fra regeringen at fjerne denne mulighed.
Det er et udgangspunkt efter
forskelsbehandlingsloven, at en arbejdsgiver ikke må
forskelsbehandle lønmodtagere i ansættelsesretlig
sammenhæng på grund af deres alder. En undtagelse
hertil gør det muligt at indgå individuelle aftaler og
kollektive overenskomster og aftaler om, at et
ansættelsesforhold kan ophøre, når
lønmodtageren fylder 70 år, jf.
forskelsbehandlingslovens § 5 a, stk. 4. Med lovforslaget
ophæves undtagelsen.
Lovforslaget indeholder tillige en mindre
ændring, som følge af en mangelfuld implementering i
dansk ret af artikel 6, stk. 2, i Rådets direktiv 2000/78/EF
af 27. november 2000 om generelle rammebestemmelser om
ligebehandling med hensyn til beskæftigelses og erhverv,
herefter omtalt som beskæftigelsesdirektivet. Artikel 6, stk.
2, er implementeret i forskelsbehandlingslovens § 6 a.
EU-Domstolen tilkendegav ved behandlingen af sagen C-546/11,
Toftgaard, at den danske sprogversion af
beskæftigelsesdirektivets artikel 6, stk. 2, ikke er korrekt,
hvilket fremgår af dommens præmis nr. 34-45.
2.
Lovforslagets indhold
2.1.
Ophævelse af 70 års-grænsen
2.1.1.
Gældende ret
Et af de primære formål med
forskelsbehandlingsloven er et forbud mod direkte og indirekte
forskelsbehandling på arbejdsmarkedet på grund af
lønmodtageres alder, jf. lovens § 2, stk. 1. En
arbejdsgiver må således ikke forskelsbehandle
lønmodtagere eller ansøgere til ledige stillinger ved
ansættelse, afskedigelse, forflyttelse, forfremmelse eller
med hensyn til løn- og arbejdsvilkår. Forbuddet
omfatter herunder bestemmelser, som er udtryk for
aldersdiskrimination i både kollektive overenskomster og
aftaler indgået af arbejdsmarkedets parter og individuelle
aftaler indgået mellem en arbejdsgiver og en
lønmodtager.
En af undtagelserne til udgangspunktet om
forbud mod aldersdiskrimination findes i forskelsbehandlingslovens
§ 5 a, stk. 4, hvorefter det er muligt i kollektive aftaler og
overenskomster at aftale bestemmelser om ophør af
ansættelsesforholdet, når lønmodtageren fylder
70 år.
Bestemmelsen giver således mulighed for
at indgå aftale om, at der lovligt kan lægges
vægt på en lønmodtagers alder ved afskedigelse,
så længe aldersgrænsen ikke er under 70 år.
Til eksempel vil en aftale om ophør af et
ansættelsesforhold med udgangen af den måned, hvor
lønmodtageren fylder 70 år således være
lovlig efter de gældende regler. En tilsvarende aftale om
ophør af ansættelsesforholdet med udgangen af den
måned, hvor lønmodtageren fylder 67 år vil ikke
være gyldig. Da aldersgrænsen på 70 år i
§ 5 a, stk. 4, 1. pkt., er blevet hævet fra en tidligere
aldersgrænse, har 2. pkt. af bestemmelsen givet mulighed for,
at man i kollektive aftaler og overenskomster har kunnet justere
aldersgrænsen således, at den kom op på mindst 70
år.
2.1.2.
Forslagets indhold
Med lovforslaget afskaffes muligheden i
forskelsbehandlingslovens § 5 a, stk. 4, for at aftale
bestemmelser om pligtmæssig afgang fra en stilling ved en
alder på 70 år eller derover.
En konsekvens af lovforslaget er, at der ikke
fremover vil kunne indgås gyldige individuelle aftaler om
ophør af ansættelsesforhold på grund af alder.
Lovforslaget vil også få betydning for gældende
individuelle aftaler, som indeholder bestemmelser om
pligtmæssig fratræden ved det 70. år eller
derover. Sådanne individuelle aftaler bliver ugyldige, og vil
derfor ikke kunne gøres gældende overfor
lønmodtagere efter dette lovforslags ikrafttræden.
Konkret vil forslaget yderligere bevirke, at aftaler mellem
lønmodtager og arbejdsgiver skal justeres således, at
de bringes i overensstemmelse med lovgivningen om
ansættelsesbeviser, jf. LBK nr. 240 af 17. marts 2010.
Med hensyn til kollektive aftaler og
overenskomster, vil det være en retsvirkning af lovforslaget,
at der ikke fremover vil kunne indgås nye gyldige kollektive
overenskomster eller aftaler om ophør af
ansættelsesforhold på grund af alder. Med lovforslaget
gribes der dog ikke ind i gældende bestemmelser i kollektive
overenskomster eller aftaler om pligtmæssig fratræden
på grund af alder indtil det tidspunkt, hvor de kan opsiges.
Dette følger af overgangsbestemmelsen i dette lovforslags
§ 2, stk. 3.
Det følger af lovens § 5a, stk. 3,
at det er muligt at opretholde gældende aldersgrænser,
som følger af kollektive aftaler og overenskomster forudsat
at disse er objektive og rimeligt begrundet i et legitimt
formål inden for rammerne af dansk ret, og midlerne til at
opfylde det pågældende formål er
hensigtsmæssige og nødvendige. Der ændres ikke
på denne bestemmelse med dette lovforslag. Eksisterende
aldersgrænser, som overholder de anførte betingelser,
kan således opretholdes i kollektive aftaler og
overenskomster.
2.2.
Korrektion vedrørende implementering af
beskæftigelsesdirektivet (undtagelse til forbuddet mod
aldersgrænser)
2.2.1.
Gældende dansk ret
Forskelsbehandlingslovens § 6 a er en
undtagelsesbestemmelse til lovens udgangspunkt om forbud mod
forskelsbehandling på arbejdsmarkedet på grund af bl.a.
alder. Efter § 6 a er forskelsbehandlingsloven ikke til hinder
for fastsættelse af aldersgrænser for adgang til
erhvervstilknyttede sociale sikringsordninger eller for anvendelse
af alderskriteriet i aktuarberegninger inden for rammerne af
sådanne ordninger.
Den gældende ordlyd af § 6 a er
formuleret som en bredere undtagelsesbestemmelse til forbuddet mod
forskelsbehandling end andre sprogversioner end den danske af det
bagvedliggende beskæftigelsesdirektiv, idet den ikke
begrænser muligheden for at anvende alderskriterier til alene
at gælde ved alderdom og invaliditet.
2.2.2.
Forslagets indhold
Som følge af en mangelfuld
implementering af beskæftigelsesdirektivet foreslås det
at tilpasse ordlyden af forskelsbehandlingslovens § 6 a i
overensstemmelse med det bagvedliggende
beskæftigelsesdirektivs artikel 6, stk. 2. Med lovforslaget
indskrænkes undtagelsesmuligheden således, at den alene
vil gælde for aldersgrænser, som giver adgang eller ret
til pensions- eller invaliditetsydelser, der er omfattet af
erhvervstilknyttede sociale sikringsordninger eller for anvendelse
af alderskriteriet i aktuarberegninger inden for rammerne af disse
ordninger. Derved bringes den danske lovgivning i overensstemmelse
med de sprogversioner, der ligger til grund for implementeringen af
beskæftigelsesdirektivet i de øvrige medlemslande.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Forslaget har alene marginale
økonomiske konsekvenser for det offentlige, idet det
forventes, at arbejdskraftudbuddet marginalt vil blive
forøget som følge af ophævelsen af muligheden
for at indføre pligtmæssig fratrædelse for
lønmodtagere, når de fylder 70 år og
derover.
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for det offentlige.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Ansættelsesbeviser og individuelle
ansættelseskontrakter, der indeholder bestemmelser om
ophør af ansættelsesforholdet ved det fyldte 70.
år, vil skulle ændres som følge af forslaget.
Arbejdsgivere pålægges herved en mindre administrativ
byrde.
De administrative byrder består i, at en
række ansættelsesbeviser og individuelle
ansættelseskontrakter, der indeholder bestemmelser om
ophør af ansættelsesforholdet ved det fyldte 70.
år, vil skulle ændres. Ændringerne skyldes, at
muligheden for at indgå aftale om, at et
ansættelsesforhold kan ophøre efter den ansatte er
fyldt 70 år, afskaffes.
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering,
TER, vurderer, at de administrative byrder ikke overstiger 10.000
timer årligt på samfundsniveau, hvorfor de ikke
kvantificeres yderligere. De vurderede administrative konsekvenser
af lovforslaget repræsenterer således begrænsede
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6.
Forslagets miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Forskelsbehandlingsloven indeholder
bestemmelser, der gennemfører dele af
beskæftigelsesdirektivet, Rådets direktiv 78/2000/EF af
27. november 2000 om generelle rammebestemmelser om ligebehandling
med hensyn til beskæftigelse og erhverv (EF Tidende 2000 nr.
L 303, s. 16). Et af formålene med direktivet er at forbyde
forskelsbehandling på grund af alder og fastsætte
rammerne for mulige undtagelser hertil. Lovforslaget er i
overensstemmelse med beskæftigelsesdirektivet.
Beskæftigelsesdirektivets bestemmelser
om forbud mod forskelsbehandling på grund af alder er
gennemført i dansk ret ved følgende
ændringslove:
? Lov nr. 1417 af
22. december 2004 (Indsættelse af alder og handicap som
kriterier i loven),
? Lov nr. 240 af
27. marts 2006 (Undtagelse for unge under 18 år) og
? Lov nr. 1542 af
20. december 2006 (Forhøjelse af aldersgrænsen for
aftaler om fratræden).
EU-Domstolen tilkendegav ved behandlingen af
sagen C-546/11, Toftgaard, at den danske sprogversion af
beskæftigelsesdirektivets artikel 6, stk. 2, ikke er korrekt,
hvilket fremgår af dommens præmis nr. 34-45. Med
lovforslaget implementeres beskæftigelsesdirektivets artikel
6, stk. 2, korrekt og i overensstemmelse med de forskellige
sprogversioner af beskæftigelsesdirektivet.
Beskæftigelsesministeriet har taget initiativ til at få
justeret den danske sprogversion af beskæftigelsesdirektivet,
som er mangelfuld på samme måde som implementeringen af
direktivet i forskelsbehandlingsloven.
8.
Høring af hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden 12.
september til 10. oktober 2014 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.: Dansk
Arbejdsgiverforening (DA), Finanssektorens Arbejdsgiverforening
(FA), KL, Danske Regioner, Kristelig Arbejdsgiverforening (KA),
Gartneri-, Land- og Skovbrugets Arbejdsgivere (GLS-A),
Landsorganisationen i Danmark (LO), Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd (FTF), Kommunale
Tjenestemænd og Overenskomstansatte (KTO), Akademikerne (AC),
Centralorganisationernes Fællesudvalg, (CFU), Kristelig
Fagbevægelse (KRIFA), Lederne, Det Faglige Hus, Frie
Funktionærer, Institut for Menneskerettigheder (IMR),
Ligebehandlingsnævnet, Advokatrådet, Danske Advokater
og Den Danske Dommerforening.
| 9. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser / mindre
udgifter | Negative konsekvenser / merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Lovforslaget har begrænsede
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Mindre De administrative byrder vurderes
ikke at overstige 10.000 timer årligt på
samfundsniveau, hvorfor de ikke kvantificeres yderligere. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget er i overensstemmelse med
Rådets direktiv 78/2000/EF af 27. november 2000 om generelle
rammebestemmelser om ligebehandling med hensyn til
beskæftigelse og erhverv (EF Tidende 2000 nr. L 303, s.
16). | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Det foreslås, at ophæve muligheden
for at indgå aftaler om pligtmæssig fratræden fra
et ansættelsesforhold på grund af alder på 70
år eller derover.
En konsekvens af lovforslaget er, at der ikke
fremover gyldigt vil kunne indgås nye individuelle aftaler om
ophør af ansættelsesforhold på grund af
alder.
Dette lovforslag vil få betydning for
gældende bestemmelser i individuelle aftaler om
pligtmæssig fratræden efter forskelsbehandlingslovens
§ 5 a, stk. 4. Efter lovforslagets ikrafttræden vil en
lønmodtager med en bestemmelse i sin
ansættelseskontrakt om pligtmæssig fratræden ved
det 70. år, ikke være forpligtet til at ophøre i
ansættelsesforholdet, når vedkommende fylder 70
år.
Lovforslaget har endvidere den konsekvens, at
der ikke fremover gyldigt vil kunne indgås nye kollektive
overenskomster eller aftaler om ophør af
ansættelsesforhold på grund af alder.
Med lovforslaget gribes der dog ikke ind i
gældende bestemmelser i kollektive overenskomster eller
aftaler om pligtmæssig fratræden på grund af
alder, som er indgået efter forskelsbehandlingslovens §
5 a, stk. 4. Dette er en følge af overgangsbestemmelsen i
dette lovforslags § 2, stk. 3. Der henvises til
bemærkningerne til denne bestemmelse.
Med lovforslaget ændres der heller ikke
ved opretholdelsen af gældende aldersgrænser fastsat i
eller aftalt i henhold til kollektive aftaler og overenskomster,
forudsat at disse aldersgrænser er objektivt og rimeligt
begrundet i et legitimt formål inden for rammerne af dansk
ret, og midlerne til at opfylde det pågældende
formål er hensigtsmæssige og nødvendige, jf.
lovens § 5 a, stk. 3.
Til nr.
2
Forslaget indebærer en tilpasning af
ordlyden i forskelsbehandlingslovens § 6 a således, at
bestemmelsen kommer i overensstemmelse med det bagvedliggende
beskæftigelsesdirektiv.
Ordlyden i forskelsbehandlingslovens § 6
a er implementeret efter den danske oversættelse af
beskæftigelsesdirektivet, som er oversat mangelfuldt. Den
danske sprogversion af beskæftigelsesdirektivets artikel 6,
stk. 2, adskiller sig fra flere af de øvrige sprogversioner
ved at indeholde en bredere undtagelsesbestemmelse, idet den ikke
begrænser muligheden for at anvende alderskriterier til alene
at gælde ved alderdom og invaliditet, men efter ordlyden
gælder for alle »erhvervstilknyttede sociale
sikringsordninger« uden undtagelse.
Forskelsbehandlingslovens § 6 a er en
undtagelse til udgangspunktet i loven om forbud mod
forskelsbehandling på grund af alder på
arbejdsmarkedet. Efter den gældende § 6 a, er
forskelsbehandlingsloven ikke til hinder for fastsættelse af
aldersgrænser for adgang til erhvervstilknyttede sociale
sikringsordninger eller for anvendelse af alderskriteriet i
aktuarberegninger inden for rammerne af disse ordninger.
Konsekvensen af lovforslaget er, at
undtagelsesmuligheden i § 6 a, indskrænkes sprogligt til
alene at gælde aldersgrænser for adgang eller ret til
pensions- eller invaliditetsydelser, der er omfattet af
erhvervstilknyttede sociale sikringsordninger eller for anvendelse
af alderskriteriet i aktuarberegninger inden for rammerne af disse
ordninger.
Beskæftigelsesministeriet har taget
skridt til at få ændret den danske sprogversion af
beskæftigelsesdirektivet.
Til § 2
Det foreslås, at lovforslaget for
så vidt angår § 1, nr. 2, træder i kraft den
1. januar 2015 således, at ordlyden af § 6 a hurtigst
muligt kommer i overensstemmelse med det bagvedliggende direktiv,
da der er tale om en korrektion, jf. lovforslagets § 2, stk.
2.
Det foreslås, at lovforslaget for
så vidt angår § 1, nr. 1, træder i kraft den
1. januar 2016 således, at berørte parter har mulighed
for at indrette sig på lovforslaget, jf. lovforslagets §
2, stk. 1. Efter denne dato vil bestemmelser i individuelle aftaler
om pligtmæssig fratræden på grund af alder
på 70 år eller derover indført efter lovens
§ 5 a, stk. 4, som ophæves med dette lovforslag,
være ugyldige.
Forskelsbehandlingsloven blev ændret i
2006 således, at bestemmelser om automatisk fratrædelse
ved minimum 65 år skulle ændres til minimum 70 år
for at være gyldige fra lovforslagets ikrafttræden.
Bestemmelser i kollektive aftaler og overenskomster om ophør
af ansættelsesforholdet før lønmodtageren
fylder 70 år, som var omfattet af forskelsbehandlingslovens
§ 5 a, stk. 3, kunne dog ændres, således, at
aldersgrænsen hæves til en alder under 70 år.
Lovforslaget trådte i kraft den 1. januar 2008 ved lov nr.
1542 af 20. december 2006. Det vil sige, at eksisterende
individuelle aftaler og kollektive aftaler og overenskomster
indeholdende bestemmelser om automatisk fratræden på 70
år eller mere for at være gyldige efter ændringen
af forskelsbehandlingsloven fra 2006.
Lovforslaget griber ikke ind i kollektive
aftaler eller overenskomster indgået inden denne lovs
ikrafttræden. Det foreslås, at bestemmelser i
kollektive aftaler eller overenskomster om ophør af
ansættelsesforholdet, når lønmodtageren fylder
70 år eller mere fortsat er gyldige indtil det tidspunkt,
hvor overenskomsten kan opsiges til ophør, jf. lovforslagets
§ 2, stk. 3.
Overgangsbestemmelsen i lovforslagets §
2, stk. 3, kræver således ikke, at der
iværksættes frigørelseskonflikt.
Dette indebærer endvidere, at den
foreslåede ændring i § 1, nr. 1 i dette
lovforslag, for så vidt angår lønmodtagere og
arbejdsgivere omfattet af gældende overenskomster med
bestemmelser om pligtmæssig fratræden på grund af
alder ved det 70. år eller derover aftalt efter 1. januar
2008, først har virkning fra det tidspunkt, hvor
overenskomsten kan opsiges til ophør. Der kan således
indtil dette tidspunkt lovligt ageres i henhold til overenskomstens
bestemmelse om pligtmæssig fratræden på grund af
alder ved det 70. år eller derover.
For ansættelsesforhold, der hviler
på kollektive overenskomster eller aftaler indgået
inden den 1. januar 2008, hvor lov nr. 1542 af 20. december 2006
trådte i kraft, indeholder forskelsbehandlingsloven mulighed
for at opretholde aldersgrænser, herunder bestemmelser om
pligtmæssig fratræden også førend det 70.
år, såfremt aldersgrænsen er objektivt og
rimeligt begrundet i et legitimt formål inden for rammerne af
dansk ret, og midlerne til at opfylde det pågældende
formål er hensigtsmæssige og nødvendige, jf.
forskelsbehandlingslovens § 5 a, stk. 3. Sådanne
overenskomster eller aftaler berøres ikke af
lovforslaget.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | § 5 a | | § 1 | | | | | | I lov om forbud mod forskelsbehandling
på arbejdsmarkedet mv., jf. lovbekendtgørelse nr. 1349
af 16. december 2008, foretages følgende
ændringer: | | | | § 5 a.
… Stk. 2-3.
… | | | Stk. 4. Uanset
§ 2, stk.1, er loven ikke til hinder for bestemmelser i
individuelle eller kollektive aftaler og overenskomster om
ophør af ansættelsesforholdet, når
lønmodtageren fylder 70 år. Bestemmelser i kollektive
aftaler eller overenskomster om ophør af
ansættelsesforholdet før lønmodtageren fylder
70 år, som er omfattet af stk. 3, kan dog ændres,
således at aldersgrænsen hæves til en alder under
70 år. | | 1. § 5 a, stk. 4, ophæves. | Stk. 5-6.
… | | Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 4 og
5. | | | | § 6 a. Uanset
§§ 2-5 er denne lov ikke til hinder for
fastsættelse af aldersgrænser for adgang til
erhvervstilknyttede sociale sikringsordninger eller for anvendelse
af alderskriteriet i aktuarberegninger inden for rammerne af disse
ordninger. Anvendelsen af alderskriteriet må ikke
medføre forskelsbehandling på grund af
køn. | | 2. § 6 a, 1. pkt. affattes
således: »Uanset §§ 2-5 er denne lov
ikke til hinder for fastsættelse af aldersgrænser for
adgang eller ret til pensions- eller invaliditetsydelser, der er
omfattet af erhvervstilknyttede sociale sikringsordninger eller for
anvendelse af alderskriteriet i aktuarberegninger inden for
rammerne af disse ordninger.« | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2015, jf. dog stk. 2. Stk. 2. §
1, nr. 1, træder i kraft den 1. januar 2016. Stk. 3.
Bestemmelser i kollektive aftaler eller overenskomster om
ophør af ansættelsesforholdet, når
lønmodtageren fylder 70 år eller mere, indgået
inden denne lovs ikrafttræden, er fortsat gyldige indtil det
tidspunkt, hvor den pågældende aftale eller
overenskomst kan opsiges til ophør. |
|
Officielle noter
1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Rådets direktiv 78/2000/EF af 27.
november 2000 om generelle rammebestemmelser om ligebehandling med
hensyn til beskæftigelse og erhverv, EF Tidende 2000 nr. L
303, side 16.