Tillægsbetænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 17. december 2014
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 12. november
2014 og var til 1. behandling den 18. november 2014. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget. Udvalget afgav betænkning den
10. december 2014. Lovforslaget var til 2. behandling den 16.
december 2014, hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Dispensation fra Folketingets
forretningsordens § 8 a, stk. 2,
Udvalget
indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i Folketingets
forretningsorden, § 8 a, stk. 2, om, at der skal gå 2
dage fra offentliggørelsen af
tillægsbetænkningen, til lovforslaget kommer til 3.
behandling.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev
henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1
møde.
2. Udtalelse fra
beskæftigelsesministeren
Beskæftigelsesministeren har over for
udvalget oplyst, at det af lovforslagets § 39, stk. 1, bl.a.
fremgår, at beskæftigelsesministeren kan etablere og
drive andre it-systemer, herunder landsdækkende it-systemer
på områder af særlig betydning for effektiviteten
og dækningen af it-understøttelsen af
beskæftigelsesindsatsen i jobcentrene, kommunerne og
arbejdsløshedskasserne.
Efter § 50, stk. 1, kan
beskæftigelsesministeren bl.a. - for at sikre, at de
it-systemer, der anvendes i beskæftigelsesindsatsen,
udgør et sammenhængende system - pålægge
offentlige myndigheder, arbejdsløshedskasser og andre
aktører i beskæftigelsesindsatsen at bruge
fællesoffentlige it-standarder, at etablere elektronisk
kommunikation mellem systemerne eller at anvende fælles
it-servicer og at bruge de landsdækkende systemer som
nævnt i §§ 32, 33, 38 og 39.
Det fremgår i de almindelige
bemærkninger, afsnit 2.4.1.1.4, at Styrelsen for
Arbejdsmarked og Rekruttering er ved at udvikle en
selvbetjeningsløsning, VITAS, til brug for virksomhedernes
ansøgning om oprettelse af løntilskud?spladser,
virksomhedspraktikpladser m.v. Det fremgår videre, at VITAS
udvikles som opfølgning på
kontanthjælpsreformen, og at løsningen vil blive
obligatorisk for jobcentrene og virksomhederne, jf. bemyndigelsen i
den gældende § 10 b i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats. Løsningen vil blive udvidet til
også at omfatte virksomhedernes ansøgning om
oprettelse af voksenlærlingepladser.
Det fremgår af bemærkningerne
til § 39, at Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering i dag
stiller et fælles system til selvbooking til rådighed
for jobcentrene, som de har pligt til at bruge og til at
understøtte, således at borgere via »Min
side« på Jobnet selv kan booke samtaler og
arrangementer i jobcentrene og ombooke samtaler, som jobcentrene
har indkaldt til. Det fremgår videre, at bestemmelsen
videreføres administrativt ved en revision af
bekendtgørelse om det fælles datagrundlag og
statistiske datavarehus.
Efter lovforslagets fremsættelse er
beskæftigelsesministeren og forligskredsen bag
beskæftigelsesreformen blevet enige om at præcisere,
hvad der forstås ved obligatorisk anvendelse af forskellige
løsninger, og om rammerne for anvendelse af alternative
løsninger, herunder om samarbejdet mellem staten, KL og
Arbejdsløshedskassernes Samvirke (AK-Samvirke) m.fl. om
it-understøttelsen af beskæftigelsesindsatsen.
Implementering af nye
it-løsninger og samarbejde om løsningerne
KL, kommunerne,
Arbejdsløshedskassernes Samvirke,
arbejdsløshedskasserne og staten arbejder i den
fællesoffentlige dialoggruppe sammen om udvikling af
principper for forretnings- og løsningsarkitektur og om
deling af data på tværs af aktørerne, herunder
via åbne snitflader, så kommuner og
arbejdsløshedskasser har mulighed for at anvende forskellige
it-leverandører.
Udmøntningen af de i lovforslagets
foreslåede bemyndigelser vil ske efter drøftelse i den
fællesoffentlige dialoggruppe om digitalisering på
beskæftigelsesområdet, jf. lovforslagets afsnit
2.4.2.2.
I dialoggruppen vil det bl.a. blive
drøftet, om fremtidige it-løsninger skal
tilvejebringes af kommunerne hver især, kommunerne i
fællesskab eller staten.
Dette ligger i naturlig forlængelse
af det allerede igangsatte arbejde i dialoggruppen med afklaring af
fællesoffentlige principper for
selvbetjeningsløsninger på
beskæftigelsesområdet.
VITAS
VITAS er ved at blive udviklet og vil blive
implementeret som en fælles selvbetjeningsløsning til
brug for virksomhedernes ansøgning om oprettelse af
virksomhedsrettede tilbud. I løsningen foretages en
validering af de oplysninger, som virksomhederne registrerer i
løsningen med henblik på at sikre, at der alene
oprettes pladser, hvor tilskudsbetingelserne er opfyldt.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
vil udstille en åben snitflade, således at data kan
genanvendes i andre it-løsninger. De åbne snitflader
giver kommunerne mulighed for at koble egne systemer til VITAS. Det
betyder, at selvom VITAS bliver en fælles indgang for
virksomhederne, som kommunerne har pligt til at anvende, vil der
være mulighed for, at kommunerne kan tilkøbe
løsninger til deres sagsbehandling af virksomhedernes
ansøgninger.
Selvbooking
Jobcenter Planner er et
planlægningssystem, der skaber grundlag for, at ledige kan
selvbooke samtaler på Jobnet. Systemet er integreret med de
fælles data, som udveksles med kommunernes
sagsbehandlingssystemer og Jobnet.
Det betyder, at når en ledig
selvbooker en aftale på Jobnet, bliver den også vist i
de kommunale sagsbehandlingssystemer. Der bliver herudover sendt en
indkaldelse til sagsbehandlerens kalender, så den enkelte
sagsbehandler direkte kan se, at en ledig har booket en tid.
Når selvbooking som opfølgning
på kontanthjælps-, sygedagpenge- og
beskæftigelsesreformen er implementeret i jobcentrene - og
der er opnået forsyningssikkerhed i forhold til selvbooking -
åbnes der hurtigst muligt op for markedet, således at
jobcentrene kan anvende andre selvbookingløsninger end
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings Jobcenter Planner. KL
og Beskæftigelsesministeriet drøfter dette i den
fællesoffentlige dialoggruppe.
Den nuværende tidsplan for
implementering af Jobcenter Planner betyder, at den tekniske
implementering forventes gennemført medio 2015. Det
skønnes, at den faglige implementering og dermed
opnåelse af landsdækkende forsyningssikkerhed i forhold
til selvbooking vil tage minimum et halvt år derfra. Det
betyder, at de jobcentre, som implementerer Jobcenter Planner i
juni 2015, forventes at have gennemført den faglige
implementering primo 2016.
KL inddrages løbende i tæt
dialog, hvor der månedsvist vil blive evalueret på
såvel den tekniske implementering som den faglige
implementering af Jobcenter Planner i kommunerne. Det sker med
henblik på at sikre, at der hurtigst muligt kan åbnes
for markedet.
Jobnet for
Jobkonsulenter
Jobnet for Jobkonsulenter er en
moderniseret udgave af ældre udfasningsmodne dele af
sagsbehandlervendte dele af Jobnet og dele af
Arbejdsmarkedsportalen.
I Jobnet for Jobkonsulenter kan
sagsbehandlere i arbejdsløshedskasser og jobcentre se
oplysningerne om borgerene på Jobnet i en visning, der svarer
til den visning, borgerne selv ser.
Jobnet for Jobkonsulenter er et system, som
jobcentre og arbejdsløshedskasser kan anvende, men ikke et
system, de har pligt til at anvende. Der er derfor heller ikke tale
om, at Jobnet for Jobkonsulenter dikterer bestemte sagsgange for
jobcentre og arbejdsløshedskasser.
Oplysninger, der kan vises i Jobnet for
Jobkonsulenter, udstilles også til kommuner og a-kasser via
åbne snitflader, således at de selv kan vælge, om
de ønsker at få én eller flere
leverandører til også at vise oplysningerne i
kommunens eller a-kassens egne fagsystemer.
Opfølgning
Beskæftigelsesministeren vil indkalde
ordførerne fra forligskredsen bag
beskæftigelsesreformen til et møde i starten af 2.
kvartal 2015. På mødet vil status for selvbooking og
VITAS blive drøftet med henblik på at følge op
på hurtigst muligt at få åbnet markedet op,
ligesom den fælles it-strategi mellem
Beskæftigelsesministeriet, KL og AK-Samvirke vil blive
drøftet. Ministeren vil desuden indkalde forligskredsen til
endnu et møde efter sommerferien 2015, hvor status for den
tekniske og faglige implementering af Jobcenter Planner
drøftes.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse i den affattelse, hvori
det foreligger efter 2. behandling.
Venstres, Dansk Folkepartis og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget har med tilfredshed
noteret sig ministerens udtalelse i
tillægsbetænkningen, som afspejler de punkter, der er
drøftet i forligskredsen, og som imødekommer de
betænkeligheder, der har været rejst. På den
baggrund kan V, DF og KF støtte lovforslaget.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Bjarne Laustsen (S) Jens Joel (S) Jan Johansen (S) Jacob Lund (S)
Lennart Damsbo-Andersen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) fmd. Nadeem Farooq (RV) Andreas
Steenberg (RV) Eigil Andersen (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Trine
Mach (SF) Finn Sørensen (EL) Christian Juhl (EL)
Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V) Louise Schack
Elholm (V) Claus Hjort Frederiksen (V) Jakob Engel-Schmidt (V)
Peter Juel Jensen (V) Peter Christensen (V) Jens Ejner Christensen
(V) Fatma Øktem (V) Bent Bøgsted (DF) nfmd. Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
René Christensen (DF) Pia Adelsteen (DF) Joachim B. Olsen
(LA) Charlotte Dyremose (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 59
Bilagsnr. | Titel |
---|
8 | Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 10. december 2014 | 9 | Bidrag til tillægsbetænkning,
fra beskæftigelsesministeren | 10 | Udkast til
tillægsbetænkning |
|