Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 10. december 2014
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet
10 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 12. november
2014 og var til 1. behandling den 18. november 2014. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 10. november 2014 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 20. Den 12. november
2014 sendte beskæftigelsesministeren de indkomne
høringssvar, et høringsnotat og en
ligestillingsvurdering herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra SKS
Applikation m.fl.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1
spørgsmål til beskæftigelsesministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Udtalelse fra
beskæftigelsesministeren
Beskæftigelsesministeren har over for
udvalget oplyst følgende:
Af lovforslaget fremgår det bl.a. af
§ 27, stk. 2, at ministeren fastsætter regler om den
geografiske afgrænsning af de otte regionale
arbejdsmarkedsråd. Som følge heraf er det i
bemærkningerne til § 27 præcist beskrevet, hvordan
ministeren vil anvende bemyndigelsen til at foretage denne
geografiske afgrænsning. Heraf fremgår bl.a., at
Middelfart Kommune placeres i det regionale arbejdsmarkedsråd
under Fyn.
Efter lovforslagets fremsættelse er
beskæftigelsesministeren og forligskredsen bag
beskæftigelsesreformen efter ønske fra Middelfart
Kommune blevet enige om, at Middelfart Kommune placeres i det
regionale arbejdsmarkedsråd under Sydjylland.
Arbejdsmarkedets parter er orienteret om ændringen.
Bemærkningerne til § 27, stk. 2,
i det fremsatte lovforslag er således ikke i overensstemmelse
med, hvorledes bemyndigelsen tænkes anvendt til den
geografiske afgrænsning af de otte regionale
arbejdsmarkedsråd.
Middelfart Kommune tænkes
således placeret i det regionale arbejdsmarkedsråd
under Sydjylland ved udmøntningen af den foreslåede
bemyndigelse i § 27, stk. 2.
4. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget stemmer for lovforslaget, da det bl.a. rummer etableringen
af otte regionale arbejdsmarkedsråd, der i lovforslaget
tildeles en række vigtige opgaver for at styrke
arbejdsmarkedsindsatsen. Her har arbejdsmarkedets parter en
særlig stor ekspertise, hvorfor det er naturligt, at de
udgør flertallet af rådenes medlemmer.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling, men vil stemme
for de stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget finder,
at i forhold til den nuværende styringslov består
ændringerne i den nye lov først og fremmest af
strukturændringer. Der er dog også tale om en betydelig
svækkelse af de regionale arbejdsmarkedsråds
kompetencer. Det betyder, at arbejdsmarkedets parter får
forringet deres indflydelse. Det skal der rettes op på,
før Enhedslisten kan støtte lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 36
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) I
stk. 1 ændres »§ 13,
stk. 1, og § 73 d, stk. 2,« til: »§ 13, stk.
2, og § 73 d, stk. 3,«.
[Teknisk korrektion]
Til § 42
2) I
stk. 1, nr. 3, ændres
»§ 36, stk. 2,« til: »§ 36, stk.
1,«.
[Teknisk korrektion]
Til § 52
3) I
nr. 2 ændres »§§
42, 45, 47 og 48« til: »§§ 42 og
45-47«.
[Teknisk korrektion]
Til § 56
4) I
stk. 1 indsættes efter »jf.
dog stk. 2«: »og 3«.
[Teknisk korrektion]
5)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2. §
58, nr. 01, og § 01 træder i kraft den 5. januar
2015.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
[Konsekvensændring som
følge af forslaget om, at lov om ansvaret for og styringen
af den aktive beskæftigelsesindsats erstattes af lov om
organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v.]
Til § 58
6)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. § 13 a ophæves, og i stedet
indsættes:
Ȥ 13
a. I sager, der er visiteret til kategori 1 efter § 12,
stk. 1, nr. 1, skal kommunen iværksætte en
opfølgning med opfølgningssamtale og revisitation til
kategori 2 eller 3 efter § 12, stk. 1, nr. 2 og 3, hvis
sygefraværsperioden varer længere end 8 uger. En
efterfølgende opfølgning sker i henhold til
revisitationen, jf. §§ 12 og 13 b-13 d.
Stk. 2. For sygemeldte,
der er visiteret til kategori 1 efter § 12, stk. 1, nr. 1,
fastlægger den enkelte kommune, hvornår og hvordan
opfølgningen skal finde sted, og hvad indholdet skal
være, jf. dog stk. 4.
Stk. 3. Tilbyder
kommunen den sygemeldte aktive tilbud efter kapitel 10 og 11 i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats som led i
opfølgningen, jf. stk. 2, er det frivilligt for den
sygemeldte at deltage i tilbuddet.
Stk. 4. En sygemeldt,
der er visiteret til kategori 1 efter § 12, stk. 1, nr. 1, og
som er ledig og medlem af en arbejdsløshedskasse, skal
fortsat deltage i kontaktforløb og tilbud efter de regler i
kapitel 7 og 9 b-12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
som gælder for ledige, der modtager
arbejdsløshedsdagpenge efter lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. Der skal dog tages hensyn til
den sygemeldtes helbredssituation.
§ 13 b. I
sager, der er visiteret til kategori 2 og 3 efter § 12, stk.
1, nr. 2 og 3, skal der første gang følges op senest
inden udgangen af ottende uge regnet fra første
fraværsdag, jf. dog stk. 2. Herefter skal der følges
op mindst hver fjerde uge. Opfølgningen sker ved en
individuel samtale, jf. dog stk. 4 og 5.
Stk. 2. Har
arbejdsgiveren eller den sygemeldte anmodet kommunen om at
iværksætte en tidlig opfølgning, jf.
§§ 7 c eller 7 e, skal kommunen afholde den første
opfølgningssamtale med den sygemeldte, senest 2 uger efter
at den sygemeldte eller arbejdsgiveren har anmodet kommunen om at
iværksætte en tidlig opfølgning, jf. dog stk. 3.
Det samme gælder, hvis det inden samtalen ikke er muligt at
afklare, hvorvidt den sygemeldte er berettiget til
sygedagpenge.
Stk. 3. Ønsker
den sygemeldte ikke, at kommunen iværksætter en tidlig
opfølgning på baggrund af arbejdsgiverens anmodning
herom, jf. § 7 c, afholder kommunen den første
opfølgningssamtale senest inden udgangen af ottende uge
regnet fra første fraværsdag, jf. stk. 1.
Stk. 4.
Opfølgningen kan dog ske telefonisk, digitalt eller
skriftligt, når
1) den sygemeldte
har genoptaget arbejdet delvis,
2) den sygemeldte
deltager i tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats
eller
3) sygdommen er til
hinder for en individuel samtale.
Stk. 5. Hvis der er tale
om alvorlig sygdom, hvor kontakt til den sygemeldte ikke er
hensigtsmæssig eller mulig på grund af den sygemeldtes
helbredssituation, foregår opfølgningen uden kontakt
til den sygemeldte (standby). Ved vurdering af, om en sygdom er
alvorlig, indgår navnlig, om sygdommen er livstruende.
§ 13 c.
Sygemeldte, der er visiteret til kategori 2 efter § 12, stk.
1, nr. 2, skal have en arbejdspladsbaseret indsats med gradvis
tilbagevenden, tilbud om virksomhedspraktik efter kapitel 11 eller
tilbud om ansættelse med løntilskud efter kapitel 12 i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Indsatsen skal
tilpasses den enkeltes forudsætninger, behov og
helbredstilstand.
Stk. 2. Kommunen skal
ved første opfølgning indgå en aftale med den
sygemeldte om beskæftigelsesmål og
beskæftigelsesindsats. Aftalen justeres løbende.
Stk. 3. For sygemeldte i
et ansættelsesforhold indgås der så vidt muligt
en aftale om en af følgende indsatser:
1) Gradvis
tilbagevenden til arbejdet.
2) Gradvis
tilbagevenden til arbejdet efter opstartsperiode med
virksomhedspraktik.
3)
Virksomhedspraktik.
4)
Iværksættelse af mentorstøtte,
hjælpemidler eller anden form for støtte.
Stk. 4. For sygemeldte
uden ansættelsesforhold indgås der så vidt muligt
en aftale om en af følgende indsatser:
1)
Påbegyndelse af arbejde eller ansættelse med
løntilskud, eventuelt efter en opstartsperiode med
virksomhedspraktik.
2)
Virksomhedspraktik.
3)
Iværksættelse af mentorstøtte,
hjælpemidler eller anden form for støtte.
Stk. 5. Kommunen kan som
et supplement til den arbejdspladsbaserede indsats efter stk. 3 og
4 give tilbud om vejledning og opkvalificering efter kapitel 10 i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Herudover kan kommunen
give tilbud om vejledning og opkvalificering i særlige
tilfælde, hvor det kan fremme arbejdsfastholdelse og
hurtigere tilbagevenden til arbejdsmarkedet, og hvor det ikke er
muligt at iværksætte en arbejdspladsbaseret indsats
efter stk. 3 og 4.
Stk. 6. Sygemeldte, der
er visiteret til kategori 2, har ret til et kursus i mestring af
følger af sygdom med henblik på at fastholde et
arbejde.
§ 13 d.
Sygemeldte, der er visiteret til kategori 3 efter § 12, stk.
1, nr. 3, skal have en tværfaglig og helhedsorienteret
indsats, der er individuelt tilrettelagt med udgangspunkt i den
sygemeldtes forudsætninger, behov og helbredstilstand med
fokus på at fastholde og vedligeholde den sygemeldtes
arbejdsevne og tilknytning til arbejdsmarkedet.
Stk. 2. Indsatsen som
nævnt i stk. 1 kan bestå af tilbud efter kapitel 9 b-12
i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og en indsats efter
anden lovgivning.
Stk. 3. Inden kommunen
iværksætter indsatsen som nævnt i stk. 1, skal
sagen forelægges rehabiliteringsteamet, jf. §§ 9-12
i lov om organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v. Sagen skal behandles i
rehabiliteringsteamet senest inden 4 uger fra visitationen, jf.
§ 12. Til brug for rehabiliteringsteamets behandling af sagen
udarbejder kommunen rehabiliteringsplanens forberedende del i
samarbejde med den sygemeldte, jf. § 30 a, stk. 2 og 3, i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Stk. 4. Kommunen skal
udpege en gennemgående og koordinerende sagsbehandler til en
sygemeldt, der er visiteret til kategori 3, jf. § 12.
Stk. 5. Den
gennemgående og koordinerende sagsbehandler skal sammen med
den sygemeldte udarbejde rehabiliteringsplanens indsatsdel,
varetage den løbende opfølgning og koordinering i
samarbejde med den sygemeldte, sørge for, at indsatsdelen
justeres efter den sygemeldtes aktuelle situation og behov, og
bistå den sygemeldte med at gennemføre
rehabiliteringsplanen, herunder realisere uddannelses- og
beskæftigelsesmål.
Stk. 6. Funktionen som
gennemgående og koordinerende sagsbehandler kan overdrages
til en anden enhed i kommunen end jobcenteret, jf. § 6, stk.
4, i lov om organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v.««
[Konsekvensændring som
følge af forslaget om, at lov om ansvaret for og styringen
af den aktive beskæftigelsesindsats erstattes af lov om
organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v.]
Ny paragraf
7)
Efter § 58 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov nr. 720 af 25. juni 2014 om ændring
af lov om sygedagpenge, lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, lov om ansvaret for og styringen af
den aktive beskæftigelsesindsats, lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og forskellige andre love (Ny
sygedagpengemodel med tidlig opfølgning og indsats,
jobafklaringsforløb, arbejdsløshedsdagpenge under
sygdom m.v.) foretages følgende ændring:
1. § 1,
nr. 12, ophæves.«
[Konsekvensændring som
følge af forslaget om, at lov om ansvaret for og styringen
af den aktive beskæftigelsesindsats erstattes af lov om
organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v.]
Til § 61
8) I
nr. 1 udgår »og § 19,
stk. 3,«.
[Teknisk korrektion]
9)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
19, stk. 3, ændres »§§ 25 b og 25 c i
lov om ansvaret for og styringen af den aktive
beskæftigelsesindsats.« til: »§§ 13-15
i lov om organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v.««
[Teknisk korrektion]
Til § 67
10) I
nr. 4 ændres »stk. 3 og
4« til: »stk. 3-5«.
[Teknisk korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en teknisk korrektion i
§ 36, stk. 1, hvor det foreslås, at en forkert
henvisning til § 13, stk. 1, og § 73 d, stk. 2,
ændres til henvisning til § 13, stk. 2, og § 73 d,
stk. 3. Der henvises til § 13, stk. 2, og § 73 d, stk. 3,
i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, fordi pligten til at
indlægge cv-oplysninger på Jobnet fremgår af
disse bestemmelser.
Til nr. 2
Der er tale om en teknisk korrektion i
§ 42, stk. 1, nr. 3, hvor det foreslås, at en forkert
henvisning til § 36, stk. 2, ændres til en henvisning
til § 36, stk. 1, fordi oplysninger om borgerne i det
fælles it-baserede datagrundlag fremgår af § 36,
stk. 1.
Til nr. 3
Der er tale om en teknisk korrektion, hvor
det foreslås, at en forkert henvisning til § 48
ændres til § 46, idet der ikke er behov for en
bemyndigelsesbestemmelse til § 48. Korrektionen gør det
muligt på samme måde som i medfør af de allerede
gældende regler i lov om ansvaret for og styringen af den
aktive beskæftigelsesindsats i medfør af bemyndigelsen
i den foreslåede § 52 at udstede en
bekendtgørelse med nærmere retningslinjer for
anvendelsen af § 46.
Til nr. 4 og 5
Det er nødvendigt at foretage
konsekvensændringer i bestemmelser i lov nr. 720 af 25. juni
2014, som følge af at disse bestemmelser først
træder i kraft den 5. januar 2015. Ændringerne er en
følge af forslaget om, at lov om ansvaret for og styringen
af den aktive beskæftigelsesindsats erstattes af lov om
organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v.
Til nr. 6
Det foreslåede er en gengivelse af
§ 1, nr. 12, i lov nr. 720 af 25. juni 2014 om ændring
af lov om sygedagpenge, lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, lov om ansvaret for og styringen af
den aktive beskæftigelsesindsats, lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. og forskellige andre love, dog
med konsekvensændringer i de foreslåede § 13 d,
stk. 3 og 6. § 1, nr. 12, træder i kraft den 5. januar
2015. Da § 1, nr. 12, således endnu ikke er trådt
i kraft, er det nødvendigt at affatte bestemmelsen, som
indeholder §§ 13 a-13 d, på ny for at
konsekvensændre i § 13 d, stk. 3 og 6.
Konsekvensændringerne er en
følge af, at lov om ansvaret for og styringen af den aktive
beskæftigelsesindsats erstattes af lov om organisering og
understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., og af,
at paragraffer indholdsmæssigt videreføres i lov om
organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v. med nye paragrafnumre.
I forslaget til § 13 d, stk. 3,
henvises således til §§ 9-12 i lov om organisering
og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v., og
i forslaget til § 13 d, stk. 6, henvises til § 6, stk. 4,
i lov om organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v.
Til nr. 7
Som konsekvens af ændringsforslag nr.
6 ophæves § 1, nr. 12, i lov nr. 720 af 25. juni
2014.
Til nr. 8 og 9
Der er tale om en teknisk korrektion for at
undgå dobbeltpunktum i den foreslåede ændring af
§ 19, stk. 3, i lovforslagets § 61, nr. 1. For at
undgå dette, er det nødvendigt at dele den
foreslåede ændring i § 61, nr. 1, op i to
numre.
Til nr. 10
Der er tale om en teknisk korrektion, som
følge af at § 12, stk. 5, i lov om forpligtende
kommunale samarbejder ved en fejl ikke er foreslået
ophævet i det foreslåede § 67, nr. 4.
Ophævelsen af bestemmelsen er en følge af, at de
lokale beskæftigelsesråd foreslås
ophævet.
Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Bjarne Laustsen (S) Jens Joel (S) Jan Johansen (S) Jacob Lund (S)
Lennart Damsbo-Andersen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) fmd. Nadeem Farooq (RV) Andreas
Steenberg (RV) Eigil Andersen (SF) Özlem Sara Cekic (SF) Trine
Mach (SF) Finn Sørensen (EL) Christian Juhl (EL)
Jørgen Arbo-Bæhr (EL) Hans Andersen (V) Louise Schack
Elholm (V) Claus Hjort Frederiksen (V) Jakob Engel-Schmidt (V)
Peter Juel Jensen (V) Peter Christensen (V) Jens Ejner Christensen
(V) Fatma Øktem (V) Bent Bøgsted (DF) nfmd. Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
René Christensen (DF) Pia Adelsteen (DF) Joachim B. Olsen
(LA) Charlotte Dyremose (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende
L 59
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar, høringsnotat og
ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren | 2 | Udkast til tidsplan over udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan over udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Betænkningsbidrag, fra
beskæftigelsesministeren | 5 | Ændringsforslag, fra
beskæftigelsesministeren | 6 | Henvendelse af 4/12-2014 fra SKS
Applikation m.fl. | 7 | Udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 59
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm., om ministerens kommentar til
henvendelsen af 4/12-2014 fra SKS Applikation m.fl., til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå |
|