Fremsat den 6. november 2014 af
undervisningsministeren (Christine Antorini)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag
(Finansiering af elevers ophold på
kostafdelinger m.v.)
§ 1
I lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, jf.
lovbe-kendtgørelse nr. 148 af 12. februar 2014, som
ændret ved § 4 i lov nr. 634 af 16. juni 2014, foretages
følgende æn-dringer:
1.
Efter kapitel 2 indsættes:
»Kapitel 2 a
Refusion af udgifter til elevers
ophold på kostafdelinger
§ 5 a.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag yder refusion til de
arbejdsgivere nævnt i § 2, som har afholdt udgifter til
elevers nødvendige eller aftalte ophold på
kostafdelinger under skoleophold som led i en erhvervsuddannelse,
jf. regler udstedt i medfør af 49, stk. 3, i lov om
erhvervsuddannelser. Det er en betingelse for refusion efter 1.
pkt., at der mellem arbejdsgiver og elev er indgået en
uddannelsesaftale efter kapitel 7 i lov om erhvervsuddannelser.
Stk. 2. For elever under
erhvervsuddannelse for voksne, der er omfattet af § 66 y, stk.
1, nr. 1, i lov om erhvervsuddannelser, kan arbejdsgiveren tidligst
opnå ret til refusion efter stk. 1 fra det tidspunkt, hvor
arbejdsgiveren forinden har beskæftiget den
pågældende på fuld tid i sammenhængende 3
måneder eller ved deltidsbeskæftigelse i en
sammenhængende periode, der svarer til 3 måneders
fuldtidsbeskæftigelse.
Stk. 3. Hvis kollektive
overenskomster om afholdelse af udgifter til elevers
nødvendige eller aftalte ophold på kostafdelinger
under skoleophold som led i en erhvervsuddannelse, jf. regler
udstedt i medfør af § 49, stk. 3, i lov om
erhvervsuddannelser, findes inden for uddannelsesområdet
eller dele af uddannelsesområdet skal de herom i
overenskomsten fastsatte ydelser udredes af alle arbejdsgivere
inden for området.
Stk. 4. Bestyrelsen for
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan bestemme, at
refusionsordningen finder anvendelse på arbejdsgivere, der
har afholdt udgifter til elevers nødvendige eller aftalte
ophold på kostafdelinger under skoleophold som led i en
uddannelse, som kan sidestilles med erhvervsuddannelser, jf. §
4, stk. 1, såfremt eleven har ophold på en kostafdeling
som nævnt i § 49, stk. 3, i lov om
erhvervsuddannelser.
Stk. 5. Bestyrelsen for
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag fastsætter regler om
betingelser for udbetaling af refusion og om administration af
ordningen.«
2. I
overskriften til kapitel 3
indsættes efter »befordringsudgifter«:
»m.v.«
3. I
§ 7 a, stk. 1, ændres
»befordringsudgift, jf. §§ 6 og 7,« til:
»udgift til ophold på kostafdeling eller
befordringsudgift, jf. §§ 5 a, 6 og 7,«.
4. I
§ 18, stk.1, 1.pkt.,ændres
»kapitel 3« til: »kapitel 2 a, 3«.
5. § 18,
stk. 1, 2. pkt., ophæves, og i stedet
indsættes:
»I 2015 udgør bidraget 2.276
kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2015-pris- og lønniveau.
I 2016 udgør bidraget 2.213 kr. pr.
fuldtidsbeskæftiget i 2015-pris- og lønniveau.
Herefter udgør bidraget 2.231 kr. årligt pr.
fuldtidsbeskæftiget i 2015-pris- og
lønniveau.«
§ 2
I lov nr. 634 af 16. juni 2014 om ændring
af lov om erhvervsuddannelser, lov om vejledning om uddannelse og
erhverv samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v., lov om
folkeskolen og forskellige andre love foretages følgende
ændringer:
1. § 4,
nr. 8, ophæves.
2. I
§10, stk. 3, udgår »8
og«.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2015, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 2
træder i kraft den 31. december 2014.
Stk. 3. § 1, nr. 1,
finder anvendelse for elevers ophold på kostafdelinger, der
påbegyndes den 1. januar 2015 eller senere.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Indledning
Det foreslås, at Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB)
finansierer arbejdsgiveres udgifter til elevers ophold på
kostafdelinger under skoleophold som led i erhvervsuddannelse.
Under overenskomstforhandlingerne i 2014 har Landsorganisationen
i Danmark (LO) og Dansk Arbejdsgiverforening (DA) forpligtet sig
til at arbejde for at løfte elevers udgifter til ophold
på en kostafdeling som led i et skoleophold i en
erhvervsuddannelse over på arbejdsgiverne, når ophold
på kostafdelingen følger af, at arbejdsgiveren sammen
med eleven aftaler at benytte mulighederne for frit skolevalg i
erhvervsuddannelserne, eller når ophold på en
kostafdeling på grund af transporttiden mellem elevens hjem
og skolen anses for nødvendigt for, at eleven kan modtage
undervisning på den institution for erhvervsrettet
uddannelse, der udbyder den undervisning, der er nødvendig
for elevens uddannelse. LO og DA er tillige enige om, at der ved
lovændring bør etableres en refusionsordning for
arbejdsgiverne gennem Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag.
Med lovforslaget indføres en ny refusionsordning,
hvorefter Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag yder refusion til
arbejdsgivere, der har afholdt udgifter til elevers
nødvendige eller aftalte ophold på kostafdelinger
under skoleophold i en erhvervsuddannelse. Merudgiften ved denne
refusionsordning foreslås finansieret ved, at bidraget til
AUB hæves med 51 kr. pr. fuldtidsansat.
Lovforslaget har herved til formål at bidrage til, at
erhvervsuddannelserne bliver et attraktivt uddannelsestilbud til de
unge, og at arbejdsgiverne tilskyndes til at oprette
praktikpladser. Lovforslaget er hermed i tråd med intentionen
bag Aftale af 24. februar 2014 om Bedre og mere attraktive
erhvervsuddannelser indgået mellem regeringen
(Socialdemokraterne og Radikale Venstre), Venstre, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti.
2.
Lovforslagets indhold
2.1.
Refusion af udgifter til elevers ophold på kostafdelinger
2.1.1.
Gældende ret
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (AUB) er en selvejende
institution, der har til formål at finansiere og administrere
refusions- og tilskudsordninger, der skal medvirke til at skaffe
det fornødne antal praktikpladser for
uddannelsessøgende. AUB bidrager endvidere til finansiering
af godtgørelse og befordringsudgifter i henhold til lov om
godtgørelse og tilskud til befordring ved deltagelse i
erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse m.v.
Alle arbejdsgivere, der er omfattet af lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension, betaler bidrag til AUB. Herudover
administrerer AUB visse statslige tilskudsordninger.
Reglerne om optagelse og betaling for ophold på
kostafdelinger for elever under erhvervsuddannelse er fastlagt i
bekendtgørelse om optagelse på kostafdelinger og om
betaling for kost og logi ved institutioner for erhvervsrettet
uddannelse. Bekendtgørelsen er udstedt med hjemmel i §
49, stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 439 af 29. april 2013, som
ændret ved § 1 i lov nr. 634 af 16. juni 2014, og i
§ 18, stk. 2, i lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse, jf. lovbekendtgørelse nr. 878 af 8. august 2011
med senere ændringer. Staten yder tilskud til delvis
dækning af elevers kost og logi på kostafdelinger i
tilknytning til institutioner for erhvervsrettet uddannelse,
såfremt eleven har mindst fem kvarters transporttid til den
nærmeste skole, hvor elevens nødvendige undervisning i
den pågældende erhvervsuddannelse tilbydes.
Betalingsreglerne fremgår af §§ 7-10 i
bekendtgørelse om optagelse på kostafdelinger og om
betaling for kost og logi ved institutioner for erhvervsrettet
uddannelse. Elever skal ifølge bekendtgørelsen betale
et beløb for kost og logi afhængigt af transporttid
til nærmeste skole. Beløbets størrelse
fastsættes af institutionen. Beløbets størrelse
må dog ikke overstige et maksimumsbeløb pr. uge, der
fastsættes i de årlige finanslove. Elever under 18
år og elever med forsørgerforpligtelse er dog undtaget
fra at betale for kost og logi. Elever, som ikke udløser
statstilskud til kost og logi, fx fordi de ikke har valgt den
nærmeste skole med uddannelsen, kan også optages
på en kostafdeling, og skal så betale fuld pris efter
reglerne om indtægtsdækket virksomhed (IDV).
Efter gældende lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag er
der ikke etableret en refusionsordning for udgifter til ophold
på kostafdelinger.
2.1.2.
Undervisningsministeriets overvejelser og den fore-slåede
ordning
Lovforslaget indebærer, at AUB på visse betingelser
yder refusion til arbejdsgivere, som har afholdt udgiften til det
beløb, som eleven efter reglerne i bekendtgørelse om
optagelse på kostafdelinger og om betaling for kost og logi
ved institutioner for erhvervsrettet uddannelse skal betale for
kost og logi, medens eleven bor på kostafdelingen. Det er en
betingelse for refusion, at der mellem arbejdsgiver og elev er
indgået en uddannelsesaftale efter lov om
erhvervsuddannelser, at arbejdsgiver har afholdt udgiften, og at
elevens ophold på kostafdelingen er nødvendigt for
elevens gennemførelse af uddannelsen, eller finder sted,
fordi arbejdsgiveren og eleven har aftalt at vælge den
pågældende skole, selv om den ikke er nærmeste
skole med den pågældende uddannelse. Refusionen kan
ikke overstige det beløb, som arbejdsgiveren har afholdt for
elevens ophold på kostafdelingen. Der ydes kun refusion for
kost og logi under skoleophold, og dermed ikke for ophold på
kostafdelinger i praktikperioder. Refusion ydes for ophold på
kostafdelinger, der er omfattet af regler, der er fastsat i
medfør af § 49, stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser,
jf. § 18, stk. 2, i lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse.
Ophold på en kostafdeling anses som nødvendigt,
når det følger af, at eleven er berettiget til
optagelse på kostafdeling med statstilskud som følge
af, at elevens transporttid fra hjem til nærmeste skole er
på mindst fem kvarter. Ophold på kostafdeling er
aftalt, når eleven og arbejdsgiveren har aftalt et
skoleophold på en bestemt skole, der ikke er nærmeste
skole, i henhold til gældende regler i lov om
erhvervsuddannelser om frit skolevalg i erhvervsuddannelserne.
Det foreslås, at bestyrelsen for Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag kan bestemme, at uddannelser, der efter § 4,
stk. 1, i loven er sidestillet med erhvervsuddannelse i relation
til lønrefusionsordningen også kan omfattes af
refusionsordningen for elevers ophold på kostafdelinger. Det
er en betingelse, at eleverne optages på kostafdelinger, der
er omfattet af § 49, stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser, jf.
§ 18, stk. 2, i lov om institutioner for erhvervsrettet
uddannelse. De sidestillede uddannelser er for tiden bl.a.
erhvervsfiskeruddannelsen og lokomotivføreruddannelsen.
Det foreslås, at for voksne elever under
erhvervsuddannelse efter § 66 y, stk. 1, nr. 1, der ikke har
behov for praktik, ydes først refusion for udgifter til
ophold på en kostafdeling, hvor arbejdsgiveren forinden har
beskæftiget den pågældende på fuld tid i
sammenhængende tre måneder eller tilsvarende
længere periode ved deltidsbeskæftigelse. Der
gælder dermed den samme karensperiode, som fra 1. august 2015
gælder for modtagelse af lønrefusion efter lovens
§ 4, stk. 2, 3. pkt., for den nævnte elevgruppe, jf. lov
nr. 634 af 16. juni 2014 om ændring af lov om
erhvervsuddannelser, lov om vejledning om uddannelse og erhverv
samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v., lov om
folkeskolen og forskellige andre love.
Arbejdsgivernes udgifter til elevers ophold på
kostafdeling refunderes af Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, som
finansierer og administrerer ordningen. De nærmere regler om
den nye refusionsordning fastsættes af bestyrelsen for AUB.
Efter lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag § 7 er
arbejdsgiveres pligt i henhold til kollektiv overenskomst til inden
for et uddannelsesområde eller dele heraf at afholde elevers
udgifter til befordring under skoleophold udstrakt til at omfatte
alle arbejdsgivere inden for området. Det foreslås, at
denne model også skal være gældende for
arbejdsgiveres pligt til at afholde elevers udgifter til
nødvendige eller aftalte ophold på en
kostafdeling.
Det foreslås, at hvis der i uddannelsesområder eller
dele af et uddannelsesområde er indgået kollektive
overenskomster mellem uddannelsesområdets arbejdsgiver- og
arbejdstagerorganisationer om afholdelse af udgifter til elevers
nødvendige eller aftalte ophold på kostafdelinger
under skoleophold som led i en erhvervsuddannelse, skal elevers
udgift til ophold på kostafdeling udredes af alle
arbejdsgivere inden for området. Herved sikres ligestilling
af alle elever inden for erhvervsuddannelserne med hensyn til
arbejdsgivers betaling for ophold på kostafdelinger. Dette
svarer til den almindelige ordning efter §§ 55, stk. 2,
og 56, stk. 1, i lov om erhvervsuddannelser, hvorefter løn-
og arbejdsvilkår for elever under erhvervsuddannelse
følger de kollektive overenskomster for elever inden for
uddannelsesområdet uanset, om den enkelte arbejdsgiver, som
har indgået uddannelsesaftale med en elev, er omfattet af
overenskomsten.
Lovforslaget indebærer ikke ændringer i de
gældende regler om, hvilke elever der kan optages på
kostafdelinger ved institutioner for erhvervsrettet uddannelse, om
elevens betalingsforpligtelse og de fastsatte regler om
størrelsen af betalingen for kost og logi.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og
bemærkningerne hertil.
2.2.
Arbejdsgiverbidragets størrelse
2.2.1.
Gældende ret
Arbejdsgiverbidraget efter § 18, stk. 1, i lov om
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag finansierer udgifter i
medfør af lovens kapitel 2, bortset fra § 5, stk. 2, og
udgifter i medfør af kapitel 3, 4, 4 a og 5 b.
Indtil 1. januar 2015 udgør bidrag efter § 18, stk.
1, 2.407 kr. årligt pr. fuldtidsbeskæftiget i
2013-pris- og lønniveau. Bidraget reguleres på
finansloven for pris- og lønudviklingen med 2 pct. tillagt
den i § 3 i lov om en satsreguleringsprocent nævnte
tilpasningsprocent. Beløbet afrundes til nærmeste hele
kronebeløb.
Ved § 4, nr. 8, i lov nr. 634 af 16. juni 2014 om
ændring af lov om erhvervsuddannelser, lov om vejledning om
uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse,
beskæftigelse m.v., lov om folkeskolen og forskellige andre
love (Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser m.v.) er
arbejdsgiverbidragets størrelse i lovens § 18, stk. 1,
fastsat således: i 2015 betales et bidrag, der udgør
2.154 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2013-pris- og
lønniveau. I 2016 udgør bidraget 2.093 kr. pr.
fuldtidsbeskæftiget i 2013-pris- og -lønniveau.
Herefter udgør bidraget 2.110 kr. årligt pr.
fuldtidsbeskæftiget i 2013-pris- og lønniveau.
Omregnet til 2015- pris- og lønniveau udgør
nævnte bidrag i 2015 2.225 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget
i 2015- pris- og lønniveau. I 2016 udgør bidraget
2.162 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2015- pris- og
lønniveau. Herefter udgør bidraget 2.180 kr.
årligt pr. fuldtidsbeskæftiget i 2015- pris- og
lønniveau.
2.2.2 Den
foreslåede ordning
Med henblik på, at arbejdsgiverbidraget efter lovens
§ 18, stk. 1, fra 1. januar 2015 også skal finansiere
arbejdsgiverudgifter til elevers ophold på kostafdelinger,
jf. forslag i § 1, nr. 1, foreslås det, at
størrelsen af arbejdsgiverbidraget hæves og
fastsættes til i 2015 at udgøre 2.276 kr. pr.
fuldtidsbeskæftiget i 2015-pris- og lønniveau. Det
foreslås, at bidraget i 2016 skal udgøre 2.213 kr. pr.
fuldtidsbeskæftiget i 2015-pris- og lønniveau, og at
det herefter skal udgøre 2.231 kr. årligt pr.
fuldtidsbeskæftiget i 2015-pris- og lønniveau.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 4 og 5, og § 2
og bemærkningerne hertil samt til de økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige og for
erhvervslivet.
Undervisningsministeriet vil følge udviklingen på
erhvervsskolernes kostafdelinger nøje med henblik på
at sikre, at der ikke som følge af lovforslaget sker en
utilsigtet stigning i brugen af kostophold samt, at der ikke sker
urimelige stigninger i størrelsen af elevbetalingen i de
tilfælde, hvor betalingen fastsættes af skolerne efter
reglerne om indtægtsdækket virksomhed.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Den nye refusionsordning foreslås finansieret ved en
forhøjelse af AUB-bidraget med 51 kr. pr.
bidragsudløsende fuldtidsbeskæftiget. De offentlige
arbejdsgivere berøres som arbejdsgivere på samme
måde som private arbejdsgivere af forslaget og skal
således fremover bidrage til finansieringen af udgifter til
elever på kostafdelinger, men vil også kunne få
refunderet evt. udgifter for elever på kostafdelinger. De
samlede bruttoudgifter for det offentlige skønnes at
være ca. 33 mio. kr. som følge af
bidragsforhøjelsen.
Samlet set vil forslaget medføre en omfordeling mellem
arbejdsgivere, der har elever på kostafdeling, og
arbejdsgivere, der ikke har elever på kostafdeling.
Forslaget medfører ikke administrative konsekvenser af
betydning for statslige, regionale og kommunale arbejdsgivere.
Implementeringsomkostninger i forbindelse med den nye
refusionsordning skønnes at udgøre ca. 1 mio.
kr. for AUB og ca. 1 mio. kr. for staten, og de årlige
administrationsomkostninger skønnes at udgøre ca. 0,5
mio. kr. De samlede implementeringsomkostninger og de årlige
administrationsomkostninger finansieres af arbejdsgiverbidraget, og
staten opkræver af AUB de statslige udgifter ved
systemindretningen for den nye refusionsordning. Styrelsen for It
og Læring (STIL) fakturerer AUB for
implementeringsomkostningerne.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
mv.
Lovforslaget indebærer, at de private arbejdsgivere
finansierer elevers udgifter til kostophold gennem en
forhøjelse af AUB-bidraget med 51 kr. pr.
bidragsudløsende fuldtidsbeskæftiget. De
arbejdsgivere, som har elever på kostafdelinger, vil med
lovforslaget få refunderet udgifterne hertil via AUB. De
samlede bruttoudgifter for erhvervslivet skønnes at
udgøre ca. 65 mio. kr. som følge af
bidragsforhøjelsen.
Samlet set vil forslaget medføre en omfordeling mellem
virksomheder, der har elever på kostafdeling, og
virksomheder, der ikke har elever på kostafdeling.
Forslaget forventes ikke at medføre administrative
konsekvenser af betydning for erhvervslivet.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8.
Hørte myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 11. september
2014 til den 2. oktober 2014 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer:
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, Dansk Arbejdsgiverforening,
Dansk Industri, Danske Erhvervsskoler - Bestyrelserne, Danske
Erhvervsskoler - Lederne, Danske Handicaporganisationer, Danske
Landbrugsskoler, Danske Regioner, Danske SOSU-skoler, Det Centrale
Handicapråd, Erhvervsskolelederne i Danmark,
Erhvervsskolernes Elevorganisation, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Foreningsfællesskabet Ligeværd,
KL, Landboungdom, Landselevbestyrelsen for social- og
sundhedsområdet, Landsorganisationen i Danmark,
Landssammenslutningen af Handelsskoleelever, Netværket for
kostafdelinger, Rigsrevisionen, Rådet for de
Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser (REU), Rådet
for Etniske Minoriteter, Rådet for Voksen- og Efteruddannelse
(VEU-Rådet) og SOSU-Lederforeningen.
9. Sammenfattende skema
|
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Offentlige arbejdsgivere vil kunne få
refunderet udgifter til elever på kostafdelinger. | De offentlige arbejdsgivere berøres
på samme måde som de private arbejdsgivere og skal
medfinansiere udgifter til elever på kostafdelinger. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Private arbejdsgivere vil kunne få
refunderet udgifter til elever på kostafdelinger. | De private arbejdsgivere berøres
på samme måde som de offentlige arbejdsgivere og skal
medfinansiere udgifter til elever på kostafdelinger. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
konsekvenser |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Der foreslås indsat et nyt kapitel 2 a om refusion af
udgifter til elevers ophold på kostafdelinger.
Det foreslås i en ny bestemmelse (§ 5 a), at der ydes
refusion til arbejdsgivere, der har afholdt udgifter til
erhvervsuddannelseselevens nødvendige eller aftalte ophold
på en kostafdeling i forbindelse med skoleophold ved en
institution for erhvervsrettet uddannelse. Ophold på en
kostafdeling anses som nødvendigt eller aftalt, når
det følger af, at eleven er berettiget til optagelse
på kostafdeling som følge af elevens transporttid fra
hjem til nærmeste skole eller af, at eleven og arbejdsgiveren
har aftalt et skoleophold på en bestemt skole i henhold til
gældende regler om frit skolevalg i
erhvervsuddannelserne.
Det er en betingelse for ydelse af refusion, at der mellem
arbejdsgiver og elev er indgået en uddannelsesaftale efter
lov om erhvervsuddannelser, at arbejdsgiver har afholdt den
pågældende udgift, og at elevens ophold på
kostafdelingen er nødvendigt for elevens
gennemførelse af uddannelsen, eller fordi arbejdsgiveren og
eleven har aftalt at vælge den pågældende skole,
selv om den ikke er nærmeste skole med den
pågældende uddannelse. Hvis elev og arbejdsgiver
aftaler et skoleophold på en anden skole end nærmeste
skole, betales kost og logi efter reglerne om
indtægtsdækket virksomhed, idet skolen ikke modtager
statstilskud for sådanne elever. Arbejdsgivers betaling
omfattes af refusionsordningen. Der ydes kun refusion for kost og
logi under skoleophold, og dermed ikke for praktikperioder. Der
ydes kun refusion for udgifter til ophold på kostafdelinger,
der er omfattet af regler fastsat i medfør af § 49,
stk. 3, i lov om erhvervsuddannelser, jf. § 18, stk. 2, i lov
om institutioner for erhvervsrettet uddannelse.
Reglerne om optagelse på kostafdelinger og om elevers
betaling for kost og logi er fastlagt i bekendtgørelse om
optagelse på kostafdelinger og om betaling for kost og logi
ved institutioner for erhvervsrettet uddannelse
(bekendtgørelse nr. 290 af 1. april 2009). Disse regler
ændres ikke med lovforslaget. Refusionen til arbejdsgiver kan
ikke overstige den udgift til opholdet på kostafdelingen, som
arbejdsgiver har afholdt for eleven.
Elevens ophold på kostafdeling som følge af
flytning til ny bolig i forbindelse med skoleperioden anses ikke
for at udløse et nødvendigt ophold på en
kostafdeling og er dermed ikke omfattet af AUB's refusionsordning,
hvis arbejdsgiver har afholdt denne udgift.
Det beløb, som arbejdsgiver kan få refunderet fra
AUB, er alene det beløb, som eleven skal betale til
kostafdelingen for kost og logi. Andre udgifter som fx udgifter til
rykkergebyr ved for sen betaling udløser ikke refusion.
For så vidt angår voksne elever efter § 66 y,
stk. 1, nr. 1, i lov om erhvervsuddannelser, dvs. elever, der ved
uddannelsens påbegyndelse er fyldt 25 år, med mindst to
års relevant erhvervserfaring, som ikke har behov for
praktik, foreslås det i § 5 a, stk.
2, at det er en betingelse for, at der kan udbetales
refusion, at den pågældende forinden har været i
mindst tre måneders sammenhængende
fuldtidsbeskæftigelse hos arbejdsgiveren.
Kravet om fuldtidsbeskæftigelse i tre måneder vil
kunne være opfyldt, hvor arbejdsgiveren sammenhængende
har beskæftiget den pågældende uafbrudt på
deltid i en længere periode end tre måneder, der svarer
til tre måneder på fuld tid. Refusionen optjenes og
udbetales først efter de tre måneder.
Karensperioden på 3 måneders
fuldtidsbeskæftigelse hos arbejdsgiveren svarer helt til den
karensperiode, som gælder for opnåelse af ret til
lønrefusion for voksne erhvervsuddannelseselever, der ikke
har behov for praktik, jf. § 4, nr. 1, i lov nr. 634 af 6.
juni 2014 (ny § 4, stk. 2, i lov om Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag).
Det foreslås i stk. 3, at hvis
der i uddannelsesområder eller dele af et
uddannelsesområde er indgået kollektive overenskomster
mellem uddannelsesområdets arbejdsgiver- og
arbejdstagerorganisationer om afholdelse af udgifter til elevers
nødvendige eller aftalte ophold på kostafdelinger
under skoleophold som led i en erhvervsuddannelse, skal de i
overenskomsten fastsatte ydelser udredes af alle arbejdsgivere
inden for området. Denne model findes bedst stemmende med
modellen i lovens § 7 om befordringstilskud, hvorefter elever
stilles ens uanset, om arbejdsgiveren har tiltrådt den
pågældende overenskomst, jf. også princippet i
erhvervsuddannelseslovens § 55, stk. 2, om elevers
overenskomstmæssige løn.
Det foreslås i stk. 4, at
bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan bestemme, at
elever i uddannelser, der efter § 4, stk. 1, er sidestillet
med erhvervsuddannelse også kan omfattes af
refusionsordningen for ophold på kostafdelinger. De
uddannelser, der er sidestillet med erhvervsuddannelser, er
fastlagt i bekendtgørelse nr. 1302 af 19. november 2013 om
udbetaling af lønrefusion m.v. fra Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag. Det er en betingelse, at eleverne er optaget
på en kostafdeling, der er omfattet af § 49, stk. 3, i
lov om erhvervsuddannelser, jf. § 18, stk. 2, i lov om
institutioner for erhvervsrettet uddannelse. De sidestillede
uddannelser, der opfylder disse kriterier, er for tiden
erhvervsfiskeruddannelsen og lokomotivføreruddannelsen.
Erhvervsfiskeruddannelsen udbydes efter lov om erhvervsuddannelser,
og Undervisningsministeriet yder sædvanligt tilskud til
kostafdelingen for indkvartering af elever i
erhvervsfiskeriuddannelsen ved EUC-Nordvest. Der ydes ligeledes
sædvanligt tilskud til indkvartering af elever i
lokomotivføreruddannelsen på kostafdelingen ved
EUC-Tønder.
Det foreslås i stk. 5, at AUB
tilrettelægger refusionsordningens administration og
fastsætter nærmere betingelser for udbetaling af
refusionen, herunder nærmere regler om dokumentation for
arbejdsgiveres afholdte udgifter til elevers opholdsudgifter
på kostafdelinger. Administrationen tilrettelægges ud
fra hensynet til dels at påføre arbejdsgiverne mindst
mulig administration, dels at sikre rimelige kontrolmuligheder for
AUB med udbetalingernes rigtighed. Det bemærkes, at
arbejdsgivere, der oppebærer ydelser efter loven med urette,
skal betale disse ydelser tilbage, jf. lovens § 23 a.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger
pkt. 2.1.2.
Til nr. 2
Det foreslås at justere kapiteloverskriften til kapitel 3,
idet kapitlet ud over befordringsgodtgørelse tillige
indeholder bestemmelser om udbetaling af andre ydelser til elever i
forbindelse med arbejdsgivers konkurs, dødsfald eller ved
virksomhedsophør.
Til nr. 3
Det foreslås, at der indføres hjemmel til, at
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan udbetale den
overenskomstmæssige arbejdsgiverudgift til elevens
nødvendige eller aftalte ophold på kostafdeling, jf.
forslaget til § 1, nr. 1, direkte til eleven, såfremt
det på grund af arbejdsgivers konkurs,
virksomhedsophør eller død ikke er muligt for eleven
at få udbetalt ydelsen til opholdet på kostafdelingen
under det pågældende skoleophold i en
erhvervsuddannelse. Ydelsen kan kun udbetales i det omfang, eleven
var berettiget til at modtage beløbet fra arbejdsgiveren
efter bestemmelsen i den foreslåede § 5 a i § 1,
nr. 1. Tilsvarende regel gælder allerede efter § 7 a,
stk. 1, i forhold til overenskomstmæssig
befordringsgodtgørelse ved arbejdsgivers konkurs m.v. De
nærmere regler om udbetaling m.v. er fastsat af AUB´s
bestyrelse, jf. lovens § 7 a, stk. 1, og § 15, i § 9
i bekendtgørelse nr. 337 af 12. marts 2014. Tilsvarende vil
der af AUB´s bestyrelse blive fastsat regler om udbetaling
til eleven ved arbejdsgivers konkurs m.v. af det beløb, som
arbejdsgiveren var overenskomstmæssigt forpligtet til at
betale for det pågældende ophold på kostafdeling
i forbindelse med skoleophold.
Til nr. 4
Forslag til ændring af § 18, stk. 1, 1. pkt., er en
konsekvens af den foreslåede nye refusionsordning vedr.
elevers ophold på kostafdelinger i § 1, nr. 1, idet
arbejdsgiverbidraget efter § 18, stk. 1, fremover også
skal finansiere refusion for arbejdsgiveres udgifter til elevers
ophold på kostafdelinger ved institutioner for erhvervsrettet
uddannelse.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger
pkt. 2.1.2.
Til nr. 5
Arbejdsgiverbidragets størrelse i lovens § 18, stk.
1, er senest fastlagt i § 4, nr. 8, jf. § 10, stk. 3, i
lov nr. 634 af 16. juni 2014 om ændring af lov om
erhvervsuddannelser, lov om vejledning om uddannelse og erhverv
samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v., lov om
folkeskolen og forskellige andre love (Bedre og mere attraktive
erhvervsuddannelser m.v.), der træder i kraft den 1. januar
2015.
Som følge af merudgiften ved den nye refusionsordning
foreslås bidraget efter lovens § 18, stk. 1,
forhøjet med 51 kr. pr. bidragsudløsende
fuldtidsbeskæftiget. Bidraget vil således efter
lovforslaget i 2015 udgøre 2.276 kr. pr.
fuldtidsbeskæftiget i 2015 pris- og lønniveau. I 2016
udgør bidraget 2.213 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i
2015 pris- og lønniveau. Herefter udgør bidraget
2.231 kr. årligt pr. fuldtidsbeskæftiget i 2015 pris-
og lønniveau.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger
pkt. 2.2.2.
Til § 2
Forslaget om at ophæve § 4, nr. 8, der
fastlægger størrelsen af arbejdsgiverbidraget til
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, er en konsekvensændring af
den foreslåede forhøjelse af arbejdsgiverbidragets
størrelse i lovens § 18, stk. 1, 2. pkt., jf.
lovforslagets § 1, nr. 5.
Bestemmelsen i § 4, nr. 8, i lov nr. 634 af 16. juni 2014
om ændring af lov erhvervsuddannelser, lov om vejledning om
uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse,
beskæftigelse m.v., lov om folkeskolen og forskellige andre
love (Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser m.v.)
foreslås derfor ophævet.
Ikrafttrædelsesbestemmelsen i samme lovs § 10, stk. 3,
om § 4, nr. 8, skal følgelig også ophæves.
Den nævnte bestemmelse i § 4, nr. 8, i lov nr. 634 af
16. juni 2014, indebar en justering af arbejdsgiverbidragets
størrelse fra 1. januar 2015 som følge af
ændringen vedr. lønrefusion for voksne
erhvervsuddannelseselever og ophævelse af erhvervsrettet
grunduddannelse i samme lovs § 6.
Der henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger
pkt. 2.2.2.
Til § 3
Da den nye refusionsordning ønskes igangsat hurtigt,
foreslås det, at loven træder i kraft den 1. januar
2015.
Til stk. 2
Fastsættelsen af arbejdsgiverbidragets størrelse i
bestemmelsen i § 4, nr. 8, i lov om ændring af lov
erhvervsuddannelser, lov om vejledning om uddannelse og erhverv
samt pligt til uddannelse, beskæftigelse m.v., lov om
folkeskolen og forskellige andre love (Bedre og mere attraktive
erhvervsuddannelser m.v.) foreslås ophævet pr. 31.
december 2014, da der fra 1. januar 2015 indføres
forhøjede bidragssatser, jf. også § 2.
Til stk. 3
Det foreslås, at refusionsordningen i forslagets § 1,
nr. 1, har virkning for elevers ophold på kostafdelinger, der
påbegyndes den 1. januar 2015 eller senere. Arbejdsgivere kan
dermed ikke få refunderet udgifter til kost og logi fra AUB,
hvis elevens ophold på kostafdelingen er begyndt inden den 1.
januar 2015.
Da der er tale om en helt ny refusionsordning, som skal
administreres af AUB, vil det næppe være muligt at have
tilrettelagt den endelige indretning af ordningens administration
inden lovens ikrafttræden.
Det forventes, at udbetaling af refusioner tidligst vil kunne
ske i løbet af foråret 2015.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag,
jf. lovbekendtgørelse nr. 148 af 12. februar 2014, som
ændret ved § 4 i lov nr. 634 af 16. juni 2014, foretages
følgende ændringer: | | | | | | »Kapitel 2 a Refusion af udgifter
til elevers ophold på kostafdelinger § 5 a.
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag yder refusion til de
arbejdsgivere nævnt i § 2, som har afholdt udgifter til
elevers nødvendige eller aftalte ophold på
kostafdelinger under skoleophold som led i en erhvervsuddannelse,
jf. regler udstedt i medfør af 49, stk. 3, i lov om
erhvervsuddannelser. Det er en betingelse for refusion efter 1.
pkt., at der mellem arbejdsgiver og elev er indgået en
uddannelsesaftale efter kapitel 7 i lov om
erhvervsuddannelser. Stk. 2. For
elever under erhvervsuddannelse for voksne, der er omfattet af
§ 66 y, stk. 1, nr. 1, i lov om erhvervsuddannelser, kan
arbejdsgiveren tidligst opnå ret til refusion efter stk. 1
fra det tidspunkt, hvor arbejdsgiveren forinden har
beskæftiget den pågældende på fuld tid i
sammenhængende 3 måneder eller ved
deltidsbeskæftigelse i en sammenhængende periode, der
svarer til 3 måneders fuldtidsbeskæftigelse. Stk. 3. Hvis
kollektive overenskomster om afholdelse af udgifter til elevers
nødvendige eller aftalte ophold på kostafdelinger
under skoleophold som led i en erhvervsuddannelse, jf. regler
udstedt i medfør af § 49, stk. 3, i lov om
erhvervsuddannelser, findes inden for uddannelsesområdet
eller dele af uddannelsesområdet skal de herom i
overenskomsten fastsatte ydelser udredes af alle arbejdsgivere
inden for området. Stk. 4.
Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag kan bestemme, at
refusionsordningen finder anvendelse på arbejdsgivere, der
har afholdt udgifter til elevers nødvendige eller aftalte
ophold på kostafdelinger under skoleophold som led i en
uddannelse, som kan sidestilles med erhvervsuddannelser, jf. §
4, stk. 1, såfremt eleven har ophold på en kostafdeling
som nævnt i § 49, stk. 3, i lov om
erhvervsuddannelser. Stk. 5.
Bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag fastsætter
regler om betingelser for udbetaling af refusion og om
administration af ordningen.« | | | | Kapitel 3 Tilskud til
befordringsudgifter | | 2. I overskriften
til kapitel 3 indsættes efter
»befordringsudgifter«: »m.v.« | | | | § 7 a. Hvis
en elev på grund af arbejdsgiverens konkurs,
virksomhedsophør eller dødsfald ikke har mulighed for
at få udbetalt overenskomstmæssig befordringsudgift,
jf. §§ 6 og 7, udbetaler Arbejdsgivernes
Uddannelsesbidrag beløbet til eleven efter retningslinjer
fastsat af bestyrelsen for Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag, jf.
§ 15. Stk. 2-3. (. .
.) | | 3. I § 7 a, stk. 1, ændres
»befordringsudgift, jf. §§ 6 og 7,« til:
»udgift til ophold på kostafdeling eller
befordringsudgift, jf. §§ 5 a, 6 og 7,«. | | | | § 18.
Alle arbejdsgivere, jf. § 2, betaler bidrag til
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag til dækning af udgifter i
medfør af kapitel 2 bortset fra § 5, stk. 2, og
udgifter i medfør af kapitel 3, 4, 4 a og 5 b, herunder
administrationsudgifter. Bidraget udgør i 2013 2.407 kr. pr.
fuldtidsbeskæftiget. Bidraget reguleres fremover på
finansloven for pris- og lønudviklingen med 2 pct. til den i
§ 3 i lov om en satsreguleringsprocent nævnte
tilpasningsprocent. Beløbet afrundes til nærmeste hele
kronebeløb. Stk. 2-4. (. .
.) | | 4. I § 18, stk. 1, 1. pkt., ændres
»kapitel 3« til: »kapitel 2 a, 3«. | | | | § 18.
Alle arbejdsgivere, jf. § 2, betaler bidrag til
Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag til dækning af udgifter i
medfør af kapitel 2 bortset fra § 5, stk. 2, og
udgifter i medfør af kapitel 3, 4, 4 a og 5 b, herunder
administrationsudgifter. Bidraget udgør i 2013 2.407 kr. pr.
fuldtidsbeskæftiget. Bidraget reguleres fremover på
finansloven for pris- og lønudviklingen med 2 pct. til den i
§ 3 i lov om en satsreguleringsprocent nævnte
tilpasningsprocent. Beløbet afrundes til nærmeste hele
kronebeløb. Stk. 2-4. (. .
.) | | 5. § 18, stk. 1, 2. pkt., ophæves, og
i stedet indsættes: »I 2015 udgør bidraget
2.276 kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2015-pris- og
-lønniveau. I 2016 udgør bidraget 2.213 kr. pr.
fuldtidsbeskæftiget i 2015-pris- og -lønniveau.
Herefter udgør bidraget 2.231 kr. årligt pr.
fuldtidsbeskæftiget i 2015-pris- og
-lønniveau.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov nr. 634 af 16. juni 2014 i om
ændring af lov om erhvervsuddannelser, lov om vejledning om
uddannelse og erhverv samt pligt til uddannelse,
beskæftigelse m.v., lov om folkeskolen og forskellige andre
love (Bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser m.v.) foretages
følgende ændringer: | | | | 8. § 18, stk. 1, 2. pkt., ophæves, og
i stedet indsættes: »I 2015 udgør bidraget 2.154
kr. pr. fuldtidsbeskæftiget i 2013-pris- og
-lønniveau. I 2016 udgør bidraget 2.093 kr. pr.
fuldtidsbeskæftiget i 2013-pris- og -lønniveau.
Herefter udgør bidraget 2.110 kr. årligt pr.
fuldtidsbeskæftiget i 2013-pris- og
-lønniveau.« | | 1. § 4, nr. 8, ophæves. | | | | § 10. (. .
.) Stk. 3. Lovens
§ 4, nr. 8 og 9, træder i kraft den 1. januar
2015. | | 2. I § 10, stk.
3, udgår »8
og«. | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2015, jf. dog stk.
2. Stk. 2.
§ 2 træder i kraft den 31. december 2014. Stk. 3. §
1, nr. 1, finder anvendelse for elevers ophold på
kostafdelinger, der påbegyndes den 1. januar 2015 eller
senere. |
|