Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 10. december 2014
1 Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 4
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. november
2014 og var til 1. behandling den 2. december 2014. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
Skatteministeriet sendte den 31. oktober 2014 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 27. Den 27. november 2014 sendte
skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4
spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af DF og EL) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3.
behandling. Mindretallet vil stemme for de stillede
ændringsforslag.
Dansk Folkeparti er principielt ikke
tilhængere af fremrykningen af pensionsbeskatning, da det
reelt er en fremrykning af likviditet, som vi ellers først
ville få i statskassen, når pensionen skulle
udbetales.
Dansk Folkeparti mener, at fremrykningen er
en dårlig idé, da der er risiko for, at den udhuler
den langsigtede finansiering af velfærdssamfundet, da vi
får brug for pengene senere. Pengene varmer i statskassen nu,
men de mangler så senere, hvis man bruger dem. Dansk
Folkeparti vil derfor stærkt appellere til, at pengene ikke
bruges.
Det er problematisk, at pensionsopsparingen
og den fremsynethed, som tidligere tiders centrale politiske
beslutningstagere og arbejdsmarkedets parter etablerede af hensyn
til sikringen af en langsigtet finansiering af helt
afgørende elementer i velfærdssamfundet, nu bliver
ofret på grund af meget kortsigtede hensyn.
Dansk Folkeparti vælger dog at stemme
hverken for eller imod, da partiet må respektere, at et
flertal i Folketinget har valgt, at Danmark skal være
underlagt EU-regler om begrænset underskud på statens
finanser, og fordi fremrykningen af pensionsbeskatningen også
ser ud til at være en nødvendighed for, at regeringens
økonomiske politik hænger sammen.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) vil redegøre for sin
stillingtagen til lovforslaget og ændringsforslagene ved 2.
behandling.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
1) I
det under nr. 2 foreslåede § 41 A, stk. 3, ændres
»eller aldersopsparing« til: », aldersopsparing
eller supplerende engangssum«.
[Mulighed for at overføre
LD-aldersopsparing til supplerende engangssum]
Ny paragraf
2)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I pensionsafkastbeskatningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1126 af 10. oktober 2014, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 10, stk. 4, 2. pkt.,
ændres »tidspunkt.« til: »tidspunkt, jf.
dog 4. pkt.«
2. I
§ 10, stk. 4,
indsættes efter 2. pkt.:
»Ved opretholdelse af en konto i
Lønmodtagernes Dyrtidsfond efter § 2 a, stk. 1, i lov
om Lønmodtagernes Dyrtidsfond formindskes den opgjorte
værdi af formuen ved udgangen af 1982 med den del af afgiften
efter pensionsbeskatningslovens § 14 A, stk. 2 eller 3, der
knytter sig til den beregnede værdi af kontoen ved udgangen
af 1982 set i forhold til tilvæksten efter den 1. januar
1983. Ved senere udbetaling af en LD-aldersopsparing, jf. 2. pkt.,
formindskes den opgjorte værdi af formuen i
Lønmodtagernes Dyrtidsfond ved udgangen af 1982 med
værdien af den pågældendes indestående
på dette tidspunkt fratrukket den forholdsmæssige del
af afgiften som nævnt i 3. pkt.««
[Nedsættelse af
overgangsfradraget for opsparing i Lønmodtagernes
Dyrtidsfond]
Til § 2
3) I
den under nr. 2 foreslåede § 2 a ændres i stk. 1 »Et medlem« til: »En
lønmodtager«.
[Teknisk ændring]
4) I
den under nr. 2 foreslåede § 2 a indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Opretholdelse af kontoen efter stk. 1 mod betaling af afgift efter
pensionsbeskatningslovens § 14 A, stk. 2 eller 3, kan ske ved
foranstaltning af Lønmodtagernes Dyrtidsfond for
lønmodtagere, der ikke har fået indeståendet
udbetalt. Lønmodtagernes Dyrtidsfond skal meddele
lønmodtageren, at kontoen opretholdes efter stk. 1,
medmindre lønmodtageren fravælger dette.«
[Opretholdelse af LD-kontoen ved
foranstaltning af Lønmodtagernes Dyrtidsfond]
Bemærkninger
Til nr. 1
I det fremsatte lovforslag kan en
LD-aldersopsparing efter de foreslåede bestemmelser i
pensionsbeskatningslovens § 41 A, stk. 3, overføres til
en aldersforsikring eller aldersopsparing uden skattemæssige
konsekvenser, jf. lovforslagets § 1, nr. 2.
Hvis en kontohaver i Lønmodtagernes
Dyrtidsfond har omlagt sin LD-opsparing til en LD-aldersopsparing
og ikke har en aldersforsikring eller aldersopsparing, men alene en
supplerende engangssum, har den pågældende umiddelbart
ikke mulighed for at flytte LD-aldersopsparingen til en anden
pensionsordning uden for Lønmodtagernes Dyrtidsfond. Den
pågældende kan ganske vist overføre
LD-opsparingen til en kapitalpension, der derefter overføres
eller konverteres til en aldersforsikring eller aldersopsparing,
som efterfølgende overføres til den supplerende
engangssum. Det er imidlertid en administrativt omstændelig
og overflødig proces.
På den baggrund foreslås det
med ændringsforslaget, at en LD-aldersopsparing uden
skattemæssige konsekvenser kan overføres til en
supplerende engangssum efter pensionsbeskatningslovens § 41 A,
stk. 3. Med ændringsforslaget skabes der ligestilling med
aldersforsikring og aldersopsparing, der kan overføres til
en supplerende engangssum.
Til nr. 2
Efter pensionsafkastbeskatningslovens
§ 10 friholdes den del af formueafkastet på en
pensionsordning, der relaterer sig til opsparingen foretaget
før udgangen af 1982, for beskatning. Friholdelsen gives i
form af det såkaldte overgangsfradrag, hvor det samlede
formueafkast på pensionsordningen nedsættes med
forholdet mellem opsparingens værdi ved udgangen af 1982 og
opsparingens værdi ved udgangen af det aktuelle
indkomstår.
Overgangsfradraget gælder også
Lønmodtagernes Dyrtidsfond og er reguleret i
pensionsafkastbeskatningslovens § 10, stk. 4. For
Lønmodtagernes Dyrtidsfond fritages den del af
beskatningsgrundlaget, der svarer til forholdet mellem
værdien af formuen ved udgangen af 1982 og ved udgangen af
indkomståret. Ved udbetaling efter den 31. december 1982 af
et indestående i fonden eller ordningen formindskes den
opgjorte værdi af formuen i Lønmodtagernes Dyrtidsfond
ved udgangen af 1982 med værdien af den
pågældende kontohavers indestående ved udgangen
af 1982.
Bestemmelsen i
pensionsafkastbeskatningslovens § 10, stk. 4, regulerer
derimod ikke, hvad der sker, når en kontohaver i
Lønmodtagernes Dyrtidsfond vælger at omlægge sin
konto i Lønmodtagernes Dyrtidsfond til en
LD-aldersopsparing, i hvilken forbindelse der betales afgift efter
pensionsbeskatningslovens § 14 A, stk. 2 eller 3.
Det foreslås at indsætte en
regel i pensionsafkastbeskatningslovens § 10, stk. 4, 3. pkt.,
der i sit indhold svarer til reglen for beregning af
overgangsfradraget ved overførsel, herunder konvertering, af
kapitalpension til aldersforsikring og aldersopsparing, jf.
pensionsafkastbeskatningslovens § 10, stk. 5. Efter denne
regel skal den betalte pensionsafgift ved en overførsel,
herunder konvertering, efter pensionsbeskatningslovens
§ 41 A, stk. 2, fordeles forholdsmæssigt
på opsparingen før udgangen af 1982 og
tilvæksten efter den 1. januar 1983. Det medfører, at
opsparingen foretaget før udgangen af 1982 reduceres
forholdsmæssigt, og friholdelsen er derfor uændret
efter konverteringen eller overførslen til en
aldersforsikring m.v.
Med den foreslåede ændring
formindskes den opgjorte værdi af formuen ved udgangen af
1982 i Lønmodtagernes Dyrtidsfond ved omlægning af en
LD-konto til en LD-aldersopsparing herefter på tilsvarende
vis med den del af afgiften efter pensionsbeskatningslovens §
14 A, stk. 2 og 3, der knytter sig til den beregnede værdi af
kontoen ved udgangen af 1982 set i forhold til tilvæksten
efter den 1. januar 1983.
Det foreslås endvidere, jf. forslaget
til et nyt 4. pkt. i pensionsafkastbeskatningslovens § 10,
stk. 4, at når LD-aldersopsparingen senere udbetales,
reduceres den opgjorte værdi af Lønmodtagernes
Dyrtidsfonds formue ved udgangen af 1982 med værdien af
kontohaverens indestående på dette tidspunkt,
fratrukket den del af afgiften efter pensionsbeskatningslovens
§ 14 A, stk. 2 og 3, der knytter sig til den beregnede
værdi af kontoen ved udgangen af 1982 set i forhold til
tilvæksten efter den 1. januar 1983, jf. ovenfor.
Dermed vil hele den oprindelige LD-kontos
værdi ved udgangen af 1982 være trukket ud af den
opgjorte værdi af formuen i Lønmodtagernes Dyrtidsfond
ved udgangen af 1982. Det svarer til, at den opgjorte værdi
af formuen i Lønmodtagernes Dyrtidsfond ved udgangen af 1982
efter gældende ret formindskes med hele værdien af
kontohaverens indestående på dette tidspunkt, når
der sker almindelig udbetaling af en konto i Lønmodtagernes
Dyrtidsfond, jf. pensionsafkastbeskatningslovens § 10, stk. 4,
2. pkt., der i øvrigt foreslås konsekvensændret
som følge af forslaget til et nyt 4. pkt., jf. ovenfor.
Følgende eksempel illustrerer
anvendelsen af den foreslåede regel.
Eksempel
En LD-kontos del af Lønmodtagernes
Dyrtidsfonds formue ved udgangen af 1982: 8.000 kr.
Opsparing på kontoen ved udgangen af
det aktuelle indkomstår: 80.000 kr.
Tilvækst efter den 1. januar 1983:
72.000 kr.
Vægtet afgift ved omlægning til
LD-aldersopsparing ved udgangen af det aktuelle
indkomstår, 37,5 pct. af 80.000 kr.= 30.000 kr. (der ses
bort fra, at opsparing foretaget før 1980 alene
afgiftsbelægges med 22,5 pct.).
Afgift, der forholdsmæssigt knytter
sig til opsparing foretaget før udgangen af 1982 = 30.000 *
8.000/80.000 = 3.000 kr.
Ved omlægning til LD-aldersopsparing
nedsættes Lønmodtagernes Dyrtidsfonds formue ved
udgangen af 1982 derfor med 3.000 kr. efter forslaget, og den
enkelte kontos del af formuen i Lønmodtagernes Dyrtidsfond
ved udgangen af 1982 formindskes tilsvarende.
Når LD-aldersopsparingen senere
udbetales, nedsættes værdien af Lønmodtagernes
Dyrtidsfonds formue ved udgangen af 1982 med 5.000 kr.
Til nr. 3
I det foreslåede § 2 a, stk. 1,
i lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, jf. lovforslagets
§ 2, nr. 1, anvendes begrebet »medlem«. I lov om
Lønmodtagernes Dyrtidsfond anvendes generelt begrebet
»lønmodtager«.
Det foreslås derfor at ændre
»et medlem« til »en lønmodtager« i
det foreslåede § 2 a, stk. 1, i lov om
Lønmodtagernes Dyrtidsfond.
Til nr. 4
I det foreslåede § 2 a, stk. 1,
i lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond er det foreslået,
at en kontohaver, der opfylder kravene til udbetaling af kontoen,
jf. § 2, stk. 1, nr. 1-9, i lov om Lønmodtagernes
Dyrtidsfond mod betaling af afgift efter pensionsbeskatningslovens
§ 14 A, stk. 2 eller 3, i stedet for udbetaling af kontoen kan
vælge, at kontoen opretholdes med betaling af den
nævnte afgift, jf. lovforslagets § 2, nr. 2.
Indeståendet benævnes herefter LD-aldersopsparing, jf.
det foreslåede § 2 a, stk. 2, i lov om
Lønmodtagernes Dyrtidsfond.
For langt de fleste kontohavere i
Lønmodtagernes Dyrtidsfond kan det i kraft af
afgiftsrabatten på 2,5 procentpoint betale sig at
omlægge kontoen, der efter det foreslåede § 2 a,
stk. 2, i lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond benævnes
LD-opsparing, til en LD-aldersopsparing. Kontohavere, der overvejer
at flytte opsparingen i Lønmodtagernes Dyrtidsfond til en
pensionsordning med løbende udbetalinger eller ratepension,
har dog anledning til at overveje fordele og ulemper ved en
omlægning nærmere. Det skyldes, at LD-aldersopsparing
ikke kan omlægges til en fradragsberettiget pensionsordning
med løbende udbetalinger eller ratepensi?on.
Lønmodtagernes Dyrtidsfond har under
den eksterne høring foreslået, at lovforslaget
ændres således, at Lønmodtagernes Dyrtidsfond
som udgangspunkt omlægger alle kontohaveres LD-konti til
LD-aldersopsparing. Det skal dog fortsat være muligt at
få kontoen udbetalt, ligesom kontohaveren skal have mulighed
for at kunne fravælge omlægning til
LD-aldersopsparing.
En omlægning af LD-opsparing til
LD-aldersopsparing ved Lønmodtagernes Dyrtidsfonds
foranstaltning vil indebære fordele på to punkter. For
det første giver det Lønmodtagernes Dyrtidsfond
mulighed for at sælge værdipapirer på markedet i
den takt, der sikrer LD-kontohaverne de bedst mulige
afståelsessummer og dermed til sin tid de størst
mulige udbetalinger. For det andet giver det Lønmodtagernes
Dyrtidsfond mulighed for at omlægge LD-opsparing til
LD-aldersopsparing i den takt, der ud fra administrative og
tekniske hensyn passer Lønmodtagernes Dyrtidsfond bedst
muligt.
Det foreslås herefter i et nyt stk. 4
i § 2 a i lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond, at
omlægning til LD-aldersopsparing mod betaling af afgift kan
ske ved foranstaltning af Lønmodtagernes Dyrtidsfond for
kontohavere, der ikke har fået indeståendet udbetalt.
Det er et krav, at Lønmodtagernes Dyrtidsfond i givet fald
meddeler den enkelte kontohaver, at kontoen (LD-opsparing)
omlægges til en LD-aldersopsparing, medmindre LD-kontohaveren
meddeler Lønmodtagernes Dyrtidsfond, at kontoen ikke skal
omlægges til en LD-aldersopsparing.
Lønmodtagernes Dyrtidsfond vil i den
forbindelse tydeligt informere den enkelte LD-kontohaver om de
skattemæssige konsekvenser af omlægningen af kontoen
til en LD-aldersopsparing. Først og fremmest vil det
være en vigtig information for den enkelte kontohaver, at
omlægning af kontoen til LD-aldersopsparing som konsekvens
vil have, at LD-aldersopsparingen herefter ikke uden
skattemæssige konsekvenser kan flyttes til en ratepension
eller en pensionsordning med løbende udbetalinger.
Heri ligger ikke, at Lønmodtagernes
Dyrtidsfond yder den enkelte LD-kontohaver en nærmere
skattemæssig rådgivning ud fra dennes indkomst- og
skattemæssige forhold, men alene at LD-kontohaveren
informeres om, at der efter en omlægning ikke vil være
mulighed for i princippet at få udbetalt midlerne fra
LD-opsparingen som løbende, indkomstskattepligtige ydelser
efter overførsel til en ratepensi?on eller en
pensionsordning med løbende udbetalinger, hvilket efter
omstændighederne kan være en fordel for den enkelte
kunde.
Kontohaveren vil som sagt kunne
fravælge omlægning til LD-aldersopsparing. Det er i den
forbindelse vigtigt, at kontohaveren får en rimelig frist
på minimum 3 måneder, inden for hvilken den
pågældende skal give meddelelse til
Lønmodtagernes Dyrtidsfond, såfremt kontoen ikke
ønskes omlagt til en LD-aldersopsparing mod fremrykket
afgiftsbetaling og LD-kontohaveren tydeligt informeres om denne
frist.
Hvis LD-kontohaveren ikke inden for fristen
har meddelt Lønmodtagernes Dyrtidsfond, at omlægning
til LD-aldersopsparing fravælges, er konsekvensen, at
Lønmodtagernes Dyrtidsfond omlægger den
pågældende kontohavers konto til LD-aldersopsparing med
fremrykning af afgiftsbetalingen. En omlægning til en
LD-aldersopsparing kan ikke annulleres. For bedst muligt at sikre,
at kontohaveren er bekendt med omlægningen, bør
Lønmodtagernes Dyrtidsfond inden for fristen, eksempelvis
senest 1 måned før dens udløb, minde hver
enkelt af de kontohavere, der på dette tidspunkt ikke har
reageret, om Lønmodtagernes Dyrtidsfonds forestående
omlægning af kontoen.
Ændringsforslaget ændrer ikke
på, at det er frivilligt for den enkelte LD-kontohaver, om
kontoen skal omlægges til en LD-aldersopsparing med
fremrykning af afgiftsbetalingen. Ændringsforslaget
ændrer heller ikke på, at LD-kontohaveren inden for de
i lovforslaget fastsatte frister kan vælge at få
kontoen udbetalt til reduceret afgift, når betingelserne
herfor er opfyldt, i stedet for omlægning til en
LD-aldersopsparing.
Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Astrid Krag (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) John Dyrby Paulsen
(S) Jesper Petersen (S) Simon Kollerup (S) Thomas Jensen (S) Nadeem
Farooq (RV) Camilla Hersom (RV) Andreas Steenberg (RV) Lisbeth Bech
Poulsen (SF) Trine Mach (SF) Frank Aaen (EL) Stine Brix (EL)
Nikolaj Villumsen (EL) Hans Andersen (V) Jacob Jensen (V) Thomas
Danielsen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Jan E. Jørgensen
(V) Torsten Schack Pedersen (V) Troels Lund Poulsen (V) Mads
Rørvig (V) fmd. Dennis
Flydtkjær (DF) Mikkel Dencker (DF) Hans Kristian Skibby (DF)
Karina Adsbøl (DF) Ole Birk Olesen (LA) nfmd. Brian Mikkelsen (KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 55
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Tidsplan over udvalgets behandling af
lovforslaget | 2 | Høringsnotat og høringssvar,
fra skatteministeren | 3 | 1. udkast til betænkning | 4 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren | 5 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 55
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm., om ministeren er enig i, at
statsfinansielle problemer ikke bør løses ved
hjælp af engangsindtægter, men ved at tilpasse de
offentlige udgifter, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. om, hvor mange milliarder kroner man
samlet har fået i statskassen ved fremrykningen af
beskatningen på kapitalpensioner, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 3 | Spm., om man kan konkludere, at
overforbruget på finansloven finansieres af fremrykningen af
beskatningen af kapitalpensioner og udbetalinger fra
Lønmodtagernes Dyrtidsfond, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm. om, hvornår regeringen fandt ud
af, at det som følge af svækkede
vækstforudsætninger ville være nødvendigt
at lave en pensionspakke, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå |
|