Fremsat den 5. november 2014 af
økonomi- og indenrigsministeren (Morten
Østergaard)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om kommunernes
styrelse og regionsloven
(Mulighed for indgåelse af aftale om
grænsependleres ret til fravær fra arbejdet og
afskaffelse af dispensation bl.a. for
ikke-kommunalbestyrelses-/ikke-regionsrådsmedlemmer som
medlemmer i udvalg)
§ 1
I lov om kommunernes styrelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 186 af 19. februar 2014, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 16 b indsættes som
stk. 4 og 5:
»Stk. 4.
Økonomi- og indenrigsministeren kan under forudsætning
af gensidighed indgå aftale med et andet land, hvorefter
personer, der varetager kommunalpolitiske hverv i det
pågældende land, kan opnå ret til fravær
fra arbejdet i Danmark af hensyn til varetagelsen af det
kommunalpolitiske hverv i det omfang, som er fastsat i stk.
1-3.
Stk. 5. Økonomi-
og indenrigsministeren kan fastsætte regler med henblik
på opfyldelsen af en aftale, jf. stk. 4.«
2. I
§ 65 c, stk. 1,
ændres »§ 18,« til: »§ 18, stk.
2-6,«.
3. I
§ 65 c, stk. 1,
udgår »§ 19,«.
4. I
§ 65 c, stk. 1,
ændres »§ 20, stk. 4 og 5,« til:
»§ 20, stk. 5,«.
§ 2
I regionsloven, jf. lovbekendtgørelse nr.
187 af 27. februar 2014, som ændret ved § 16 i lov nr.
1631 af 26. december 2013, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 12 ændres
»§§ 16 b-16 e« til: »§ 16 b, stk.
1-3, og §§ 16 c-16 e«.
2. I
§ 12 indsættes som stk. 2 og 3:
»Stk. 2.
Økonomi- og indenrigsministeren kan under forudsætning
af gensidighed indgå aftale med et andet land, hvorefter
personer, der varetager regionalpolitiske hverv i det
pågældende land, kan opnå ret til fravær
fra arbejdet i Danmark af hensyn til varetagelsen af det
regionalpolitiske hverv i det omfang, som er fastsat i stk. 1, jf.
§ 16 b, stk. 1-3, i lov om kommunernes styrelse.
Stk. 3. Økonomi-
og indenrigsministeren kan fastsætte regler med henblik
på opfyldelsen af en aftale, jf. stk. 2.«
3. I
§ 36, stk. 1, udgår
»14,«.
4. I
§ 36, stk. 1, ændres
»§ 20, stk. 4 og 5,« til: »§ 20, stk.
5,«.
§ 3
Loven træder i kraft den 1. april 2015.
§ 4
Dispensationer meddelt i henhold til § 65
c, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse, til fravigelse af
lovens § 18, stk. 1, § 19 og § 20, stk. 4,
gælder for den resterende del af valgperioden. Tilsvarende
gælder for dispensationer meddelt i henhold til regionslovens
§ 36, stk. 1, til fravigelse af regionslovens § 14 samt
§ 15, jf. § 20, stk. 4, i lov om kommunernes
styrelse.
§ 5
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
| | | | | Almindelige
bemærkninger | | | | | | Indholdsfortegnelse | | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets indhold | | 2.1. | Ret til fravær fra arbejdet ved
varetagelse af kommunal- og regionalpolitiske hverv i
udlandet | | | 2.1.1. | Baggrund | | | 2.1.2. | Gældende ret | | | | 2.1.2.1. | Formålet med reglerne | | | | 2.1.2.2. | Omfanget af retten til fravær | | | | 2.1.2.3. | Undtagelser fra retten til
fravær | | | | 2.1.2.4. | Regionerne | | | 2.1.3. | Økonomi- og Indenrigsministeriets
overvejelser | | | 2.1.4. | Den foreslåede ordning | | | 2.1.5. | Lovforslagets virkning | | 2.2. | Afskaffelse af mulighed bl.a. for
ikke-kommunalbestyrelses-/ikke-regionsrådsmedlemmer som
medlemmer af og observatører i udvalg | | | 2.2.1. | Gældende ret om
dispensationsbestemmelsen i § 65 c i lov om kommunernes
styrelse | | | | 2.2.1.1. | Generelt om bestemmelsen i § 65 c i
lov om kommunernes styrelse | | | | 2.2.1.2. | Ikke-kommunalbestyrelsesmedlemmer i
økonomiudvalget | | | | 2.2.1.3. | Kommunalbestyrelsens formand er formand
for økonomiudvalget | | | | 2.2.1.4. | Ikke-kommunalbestyrelsesmedlemmer i
stående udvalg | | | | 2.2.1.5. | Fast observatørordning i kommunens
stående udvalg og økonomiudvalget | | | 2.2.2. | Gældende ret om
dispensationsbestemmelsen i § 36, stk. 1, i regionsloven | | | | 2.2.2.1. | Generelt om bestemmelsen i § 36, stk.
1, i regionsloven | | | | 2.2.2.2. | Ikke-regionsrådsmedlemmer i
forretningsudvalget | | | | 2.2.2.3. | Regionsrådsformanden er formand for
forretningsudvalget | | | | 2.2.2.4. | Fast observatørordning i regionens
forretningsudvalg | | | | 2.2.2.5. | Regioner - udvalgsstyre | | | 2.2.3. | Økonomi- og Indenrigsministeriets
overvejelser | | | | 2.2.3.1. |
Ikke-kommunalbestyrelses-/ikke-regionsrådsmedlemmer som
medlemmer af eller observatører i en kommunes stående
udvalg og økonomiudvalget, henholdsvis regionens
forretningsudvalg | | | | 2.2.3.2. | Andre end kommunalbestyrelsens
formand/regionsrådsformanden som formand for
økonomiudvalget, henholdsvis regionens
forretningsudvalg | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 9. | Sammenfattende skema | | | | | |
|
1.
Indledning
Den del af lovforslaget, som omhandler
grænsependleres ret til fravær fra arbejdet i Danmark
ved varetagelse af kommunal- og regionalpolitiske hverv i udlandet,
har til formål at sikre lønmodtagere på
tværs af landegrænser ret til fravær fra arbejdet
ved varetagelse af politiske hverv i kommune og region.
Med lovforslaget bemyndiges økonomi- og
indenrigsministeren til, under forbehold af gensidighed, at
indgå aftale med et andet land om, at kommunal- og
regionalpolitikere i et andet land har ret til fravær fra
arbejdet i Danmark i samme omfang som danske kommunal- og
regionalpolitikere. Endvidere bemyndiges økonomi- og
indenrigsministeren til at fastsætte regler, hvorefter en
sådan aftale gøres til en del af dansk ret.
Med vedtagelsen af lovforslaget giver
Folketinget sit samtykke efter grundlovens § 19, stk. 1, til,
at regeringen kan indgå sådanne aftaler med andre
lande.
Lovforslaget er foranlediget af, at der i
efteråret 2014 vil blive indledt forhandlinger om
indgåelse af en forpligtende aftale mellem Danmark og Sverige
om ret til fravær fra arbejdet.
Med lovforslaget sikres lønmodtageres
ret til fravær fra deres arbejde i Danmark som følge
af varetagelse af politiske hverv på kommunalt og regionalt
niveau i udlandet. Herved fremmes grænsependleres ret til
fuld deltagelse i demokratiet gennem varetagelse af disse politiske
hverv.
Lovforslaget omhandler herudover en
afskaffelse af dispensationsmulighederne for bl.a.
ikke-kommunalbestyrelses-/ikke-regionsrådsmedlemmer som
medlemmer af og observatører i udvalg og for, at andre end
kommunalbestyrelsens formand (borgmesteren) kan være formand
for kommunens økonomiudvalg, henholdsvis at en anden end
regionsrådsformanden kan være formand for
forretningsudvalget i regionen.
Baggrunden for denne del af lovforslaget er at
undgå de principielle uhensigtsmæssigheder, som
sådanne dispensationer kan give anledning til, herunder i
forhold til hensynet til demokratisk legitimitet og
ansvarsplacering i kommune og region.
2.
Lovforslagets indhold
2.1. Ret til
fravær fra arbejdet ved varetagelse af kommunal- og
regionalpolitiske hverv i udlandet
2.1.1.
Baggrund
I 2009 rettede Öresundskomiteen, som er
en samarbejdsorganisation i Øresundsregionen, henvendelse
til det daværende Indenrigs- og Socialministerium og
Finansdepartementet i Sverige for at gøre opmærksom
på problemstillingen om grænsependleres ret til
fravær fra arbejdet ved varetagelse af politiske hverv i
kommune og region i Øresundsregionen.
Komiteen anførte, at det er en
grænsehindring og en indskrænkning af demokratiet, at
personer, som pendler, dvs. som varetager kommunal- og
regionalpolitiske hverv i hjemkommunen/-regionen i ét land
og arbejder i et andet, ikke har ret til fravær i samme
omfang, som personer der arbejder og varetager kommunal- og
regionalpolitiske hverv i samme land.
I april 2013 indgik regeringen og alle
Folketingets partier en aftale, der skulle reducere antallet af
grænsehindringer i Norden (Aftale om fjernelse af
grænsehindringer i Norden). Aftalen omhandler bl.a. ret til
fravær fra arbejdet ved varetagelse af politiske hverv i
kommune og region.
Der står følgende herom i
aftalen:
»Grænsependlere har i dag ikke ret
til fravær fra arbejdet ved varetagelse af politiske hverv i
kommune og region. Det kan medføre, at grænsependlere
på forhånd afstår fra at påtage sig
politiske hverv. Regeringen arbejder for en løsning med
Sverige i sagen med henblik på gensidighed i retten til
fravær fra arbejdet ved varetagelse af politiske hverv.
Såfremt der kan indgås aftale med
den svenske regering om en fælles lovgivningsmæssig
løsning, fremsætter regeringen forslag om
ændring af den kommunale styrelseslov med henblik på at
give personer med politiske hverv i nabolande ret til fravær
fra arbejdet, i det omfang det er nødvendigt for at deltage
i relevante politiske møder.
Ændringen skal gælde generelt med
forbehold for den fornødne gensidighed i det
pågældende land. Herved løses problemet for
svenskere, der arbejder i Danmark og er valgt til et politisk hverv
i Sverige.«
Den 14. august 2014 har de nordiske
kommuneministre på Det Nordiske Kommuneministermøde
underskrevet en hensigtserklæring om ret til fravær fra
arbejdet ved varetagelse af lokalpolitiske hverv i Norden til gavn
for personer, som arbejder i de nordiske grænseregioner. I
hensigtserklæringen har Danmark, Finland, Island, Norge,
Sverige og Åland erklæret, at deres mål
bør være at give folkevalgte lokalpolitikere, som
arbejder i et andet land, en gennemskuelig og velfungerende ret til
fravær fra arbejdet med det formål at udføre
deres politiske hverv.
Det forventes både på baggrund af
aftalen og hensigtserklæringen og som følge af
drøftelser i regi af Nordisk Ministerråd, at Danmark
og Sverige vil indlede forhandlinger om en forpligtende aftale om
ret til fravær fra arbejdet i efteråret 2014. Med dette
lovforslag sikres det, at Danmark kan opfylde sin del af aftalen,
og det sikres, at lønmodtagere, som arbejder i Danmark, men
varetager kommunal- og regionalpolitiske hverv i Sverige, vil kunne
opnå ret til fravær fra arbejdet. Tilsvarende
gælder, under forbehold af gensidighed, lønmodtagere,
som arbejder i Danmark, men varetager kommunal- og
regionalpolitiske hverv i andre lande.
2.1.2.
Gældende ret
2.1.2.1.
Formålet med reglerne
Retten til fravær fra arbejdet til
varetagelse af kommunale hverv blev indført ved lov nr. 380
af 14. juni 1995 om ændring af de kommunale styrelseslove
m.v. (FT 1994-1995, L 167, A, sp. 2068ff.).
I de almindelige bemærkninger til
lovforslaget (FT 1994-1995, L 167, A, sp. 2081f.) fremgår, at
det med forslaget sikres, at alle befolkningsgrupper har mulighed
for at deltage i det kommunalpolitiske arbejde således, at
der opnås en bedre og bredere repræsentation i
kommunalbestyrelserne.
Formålet med lovændringen var at
sikre en mere ligelig repræsentation af privat og offentligt
ansatte i kommunalbestyrelserne.
Offentligt ansatte havde efter de
gældende regler på arbejdsmarkedet ret til fravær
til varetagelse af hvervet som kommunalbestyrelsesmedlem, men det
havde privatansatte ikke nødvendigvis. Lovændringen
skulle således sikre privat og offentligt ansatte lige
muligheder for at deltage i kommunalpolitisk arbejde.
2.1.2.2.
Omfanget af retten til fravær
Alene
kommunalbestyrelses-/regionsrådsmedlemmer i danske kommuner
henholdsvis danske regioner er omfattet af lov om kommunernes
styrelses og regionslovens regler om ret til fravær fra
arbejdet henset til disse loves generelle
anvendelsesområde.
Retten til fravær gælder efter
§ 16 b, stk. 1, i lov om kommunerens styrelse i det omfang,
det er nødvendigt af hensyn til deltagelse i møder i
kommunalbestyrelsen, møder i de af kommunalbestyrelsen
nedsatte udvalg, kommunale sammenslutningers årsmøder
eller kurser m.v., som er et led i varetagelsen af det kommunale
hverv, jf. nærmere lov om kommunernes styrelse § 16,
stk. 1, litra a-e.
Retten til fravær omfatter ikke
deltagelse i partigruppemøder eller partimøder.
Uanset, at deltagelse i sådanne møder er nært
forbundet med hvervet som kommunalbestyrelsesmedlem, er det ikke
fundet hensigtsmæssigt at lade retten til fravær
også omfatte deltagelse i disse møder. Det
bemærkes i denne forbindelse, at det beror helt på de
enkelte partigrupper og partiernes egne beslutninger, hvornår
sådanne møder skal afholdes. Typisk vil det være
muligt ved fastlæggelsen af mødetidspunkter at tage
hensyn til de enkelte kommunalbestyrelsesmedlemmers arbejde.
Retten til fravær omfatter deltagelse i
egentlige møder samt deltagelse i seminarer og deltagelse i
kurser m.v., der er af betydning for udøvelsen af det
kommunale hverv, jf. lov om kommunernes styrelse § 16, stk. 1,
litra c og d. Mødekravet indebærer, at samtlige
medlemmer af et udvalg m.v. skal være indkaldt til det
pågældende møde, og at medlemmerne af organet
skal deltage i en forhandling og træffe beslutning - eller i
hvert fald have mulighed herfor. Besigtigelser og
tilsynsforretninger er således ikke møder i lovens
forstand. Deltagelse i indvielser, receptioner eller lignende
repræsentative opgaver falder endvidere uden for
bestemmelsens anvendelsesområde. I det omfang
kommunalbestyrelsen ved anden lovgivning pålægges at
afholde møder, hvori der ikke træffes egentlige
beslutninger, finder retten til fravær dog tilsvarende
anvendelse.
Hvis fravær efter aftale mellem parterne
ikke kan tilvejebringes ved omlægning af arbejdet, ydes
frihed som udgangspunkt mod lønafkortning.
Spørgsmålet herom vil bero på og skulle
afgøres efter de regler eller den overenskomst, der
gælder for den pågældendes
ansættelsesforhold.
2.1.2.3.
Undtagelser fra retten til fravær
Efter § 16 b, stk. 2, i lov om
kommunernes styrelse har borgmesteren og medlemmer af en magistrat
ikke ret til fravær til varetagelse af det kommunale hverv.
Både hvervet som borgmester og som medlem af en magistrat
forudsættes at udgøre en heltidsbeskæftigelse og
behandles som sådan i vederlags- og i pensionsmæssig
henseende.
Retten til fravær omfatter ikke
tilfælde, hvor afgørende hensyn til arbejdets
varetagelse taler imod, at der indrømmes ret til
fravær, jf. lov om kommunernes styrelse § 16 b, stk.
3.
Der skal i den forbindelse lægges
vægt på fraværets omfang og på
arbejdsgiverens mulighed for at erstatte den fraværende
arbejdskraft. Meget specialiserede arbejdsfunktioner vil ofte
være vanskelige at erstatte, og er det ikke muligt at finde
en afløser eller tilrettelægge arbejdets
udførelse på en anden måde, vil det i
sådanne særlige tilfælde derfor kunne være
udelukket for lønmodtageren at kræve frihed.
Særligt på større arbejdspladser, hvor flere
udfører det samme arbejde, vil sådanne situationer
imidlertid kun sjældent kunne opstå.
Hvilke undtagelsessituationer, der kan
begrunde fravigelse af kravet på fravær, giver den
hidtidige praksis vedrørende offentligt ansattes ret til
tjenestefrihed til varetagelse af offentlige ombud eksempler
på. Det er således almindeligt antaget, at visse
grupper af offentligt ansatte (f.eks. inden for
sundhedsvæsenet og brandvæsenet) på grund af
arbejdets karakter i særlige tilfælde vil være
afskåret fra at forlade arbejdspladsen. Kun i sådanne
særlige tilfælde, hvor afgørende hensyn til
arbejdets varetagelse vejer tungere end hensynet til varetagelsen
af det kommunale hverv, vil lovens undtagelsesbestemmelse kunne
gøres gældende af arbejdsgiveren.
2.1.2.4.
Regionerne
Reglerne i lov om kommunernes styrelse §
16 b om ret til fravær fra arbejdet finder tilsvarende
anvendelse på hvervet som medlem af et regionsråd, jf.
regionslovens § 12. Bestemmelsens henvisning til § 16 b i
lov om kommunernes styrelse indebærer, at et
regionsrådsmedlem, der er lønmodtager, har ret til
fravær fra arbejdet i det omfang, det er nødvendigt af
hensyn til deltagelse i møder i regionsrådet,
forretningsudvalget, særlige udvalg nedsat i medfør af
regionslovens § 13, stk. 6, m.v.
2.1.3.
Økonomi- og Indenrigsministeriets overvejelser
Som nævnt i afsnit 2.1.1. er forslaget
foranlediget af, at der i efteråret 2014 vil blive indledt
forhandlinger om indgåelse af en forpligtende aftale mellem
Danmark og Sverige om ret til fravær fra arbejdet.
Regeringen ønsker at sikre
grænsependleres mulighed for repræsentation i
kommunalbestyrelser og regionsråd. Det er en
forudsætning for et repræsentativt demokrati, at de,
der opfylder betingelserne for at kunne stille op til valg,
får lige muligheder for at kunne varetage politiske
hverv.
En ret til fravær over for en
arbejdsgiver i Danmark ved varetagelse af kommunal- og
regionalpolitiske hverv i udlandet kan kun gennemføres ved
en ændring af lov om kommunernes styrelse og regionsloven.
Der etableres herved et retskrav, som vil kunne
håndhæves overfor de respektive arbejdsgivere.
Med lovforslaget bemyndiges økonomi- og
indenrigsministeren til at indgå sådanne aftaler om
gensidig ret for de respektive landes kommunal- og
regionalpolitikere til fravær fra arbejdet med lande, der
ønsker at indgå en sådan aftale med Danmark.
2.1.4. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at økonomi- og
indenrigsministeren bemyndiges til at kunne indgå aftale med
et andet land om, at personer, der varetager kommunal- eller
regionalpolitiske hverv i det pågældende land, skal
kunne opnå ret til fravær fra arbejdet i Danmark, af
hensyn til varetagelsen af det kommunal- og regionalpolitiske hverv
i det pågældende land, i det omfang, som er fastsat i
lov om kommunernes styrelse § 16 b, stk. 1-3, samt
regionslovens § 12, jf. lov om kommunernes styrelse § 16,
stk. 1-3.
Det foreslås endvidere, at
økonomi- og indenrigsministeren kan fastsætte regler
med henblik på opfyldelsen af en sådan aftale, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1, og § 2, nr. 2.
Såfremt der bliver indgået en
aftale med et andet land, vil det få den konsekvens, at
kommunal- og regionalpolitikere kan påberåbe sig ret
til fravær i den udstrækning, det er nødvendigt
af hensyn til deltagelse i møder i
kommunalbestyrelsen/regionsrådet, møder i de af
kommunalbestyrelsen/regionsrådet nedsatte udvalg,
kommunale/regionale sammenslutningers årsmøder eller
kurser, som er et led i varetagelsen af det kommunale/regionale
hverv, jf. lov om kommunernes styrelse § 16, stk. 1, litra
a-e, samt regionslovens § 12, jf. lov om kommunernes styrelse
§ 16, stk. 1, litra a-e, uanset om vedkommende person arbejder
og varetager et kommunalt eller regionalt hverv i et andet land end
Danmark.
Såfremt der bliver indgået en
aftale med et andet land, vil lønmodtagere, som varetager
kommunal- og regionalpolitiske hverv i et andet land, men som
arbejder i Danmark, således - helt eller delvis - opnå
samme ret til fravær fra arbejdet i Danmark, som
kommunalbestyrelse-/regionsrådsmedlemmer, der både
arbejder og varetager et kommunal-/regionalpolitisk hverv i
Danmark.
Danske virksomheder vil således skulle
følge de regler, de kender, og som gælder for
kommunalbestyrelses-/regionsrådsmedlemmer i Danmark.
I overensstemmelse med den Aftale om fjernelse
af grænsehindringer i Norden, der er indgået mellem
regeringen og alle Folketingets partier i april 2013, vil de
foreslåede bestemmelser i § 1, nr. 1, og § 2, nr.
2, gælde generelt. Virkningen heraf vil ikke skulle
begrænse sig til forholdet mellem Danmark og Sverige eller de
øvrige nordiske lande, men derimod, hvis der indgås
aftaler med lande uden for Norden, give ret til fravær for
personer, som varetager kommunal- og regionalpolitiske hverv i det
pågældende land og arbejder i Danmark. Det betyder
således, at der vil kunne indgås en lignende aftale med
andre lande, hvor grænsependling til og fra Danmark
foregår.
Ligeledes i overensstemmelse med den
nævnte Aftale om fjernelse af grænsehindringer i
Norden, er det en forudsætning, at de lande, som Danmark
indgår en aftale med om ret til fravær fra arbejdet,
har et lignende regelsæt om ret til fravær i forhold
til personer, der varetager kommunal- og regionalpolitiske hverv i
Danmark, men arbejder i det pågældende land. Der
gælder med andre ord et krav om gensidighed som
forudsætning for indgåelse af en aftale med et andet
land om ret til fravær fra arbejdet.
2.1.5.
Lovforslagets virkning
I dag er der kun ganske få eksempler
på grænsependlere, som er afskåret fra retten til
fravær fra arbejdet, men for de berørte, herunder
flest svenske lokalpolitikere, kan retten til fravær have
stor betydning.
Det er vanskeligt at vurdere omfanget af
personer, som vil benytte sig af retten til fravær. De
svenske myndigheder (Kommittén för
förstärkning av den kommunala demokratins
funktionssätt) udarbejdede i 2012 en betænkning om
kommunalt demokrati (Vital kommunal demokrati, SOU 2012:30), som
giver et bud på, hvor mange der er berørt af
grænsehindringen. I betænkningen står der bl.a.,
at den procentvise andel af pendlere på tværs af
landegrænser stiger. Antallet af pendlere fra Sverige til
Norge og Danmark er steget fra ca. 30.000 personer i 2006 til ca.
47.000 i 2008. Blandt de, som pendler, er den største gruppe
i alderen 20-45 år.
Desuden har Öresundskomiteen i 2010
oplyst, at der i 2010 pendlede ca. 20.000 personer over
Øresund. Den procentandel, som er medlem af et politisk
parti, herunder varetager kommunalpolitiske hverv i Sverige,
udgør ca. 5 pct. Andelen er nogenlunde tilsvarende i
Danmark. Det vil altså være ca. 5 pct. af de pendlende,
som principielt vil kunne være berørt, hvis de
vælger at varetage hvervet som kommunal- eller
regionalpolitiker.
Det er vurderingen, at meget få
grænsependlere i praksis varetager kommunal- eller
regionalpolitiske hverv og dermed har behov for at udøve den
foreslåede ret til fravær. Lovændringen forventes
dog at medføre, at antallet af pendlere, der er parate til
at påtage sig et kommunal- eller regionalpolitisk hverv, vil
stige.
Hvis der på et tidspunkt indgås
aftaler med andre lande, er det vurderingen, at antallet af
berørte personer vil være af tilsvarende omfang,
måske endda mindre.
2.2.
Afskaffelse af mulighed bl.a. for
ikke-kommunalbestyrelses-/ikke-regionsrådsmedlemmer som
medlemmer af og observatører i udvalg
Forslaget indebærer en ændring af
dispensationsbestemmelserne i § 65 c i lov om kommunernes
styrelse og § 36, stk. 1, i regionsloven, bl.a. således,
at der ikke fremover kan meddeles dispensation til, at
ikke-kommunalbestyrelses-/ikke-regionsrådsmedlemmer kan
være medlem af og observatører i kommunens
økonomiudvalg og stående udvalg, henholdsvis regionens
forretningsudvalg. Forslaget indebærer endvidere, at der ikke
fremover kan meddeles dispensation til, at andre end
kommunalbestyrelsens formand (borgmesteren) kan være formand
for kommunens økonomiudvalg, henholdsvis at en anden end
regionsrådsformanden kan være formand for
forretningsudvalget i regionen.
Selvom der for den enkelte kommune eller
region kan være visse fordele forbundet med sådanne
dispensationer, giver fravigelserne ud fra en generel betragtning
anledning til principielle uhensigtsmæssigheder. Baggrunden
for denne del af lovforslaget er således at undgå de
uhensigtsmæssigheder, som dispensationerne kan give anledning
til.
2.2.1.
Gældende ret om dispensationsbestemmelsen i § 65 c i lov
om kommunernes styrelse
2.2.1.1.
Generelt om bestemmelsen i § 65 c i lov om kommunernes
styrelse
Bestemmelsen i § 65 c i lov om
kommunernes styrelse blev indsat i loven ved lov nr. 259 af 6. maj
1993 (FT 1992-1993, L 219, A, sp. 7585 ff.).
Bestemmelsen giver mulighed for, at en
kommunalbestyrelse med økonomi- og indenrigsministerens
godkendelse kan fastsætte regler gældende for en
valgperiode i styrelsesvedtægten, der fraviger nærmere
bestemte regler i lov om kommunernes styrelse. Bestemmelsen har
baggrund i et frikommuneforsøg. Af forarbejderne til
bestemmelsen fremgår bl.a., at dispensationsadgangen vil
kunne stimulere kommunerne til nytænkning med hensyn til,
hvordan opgaverne kan løses bedst og mest
hensigtsmæssigt. Det har endvidere været tanken at
åbne op for forsøg med en ændret organisation af
kommunestyret og for fornyelse og tilpasning til de lokale
forhold.
Kravet om økonomi- og
indenrigsministerens godkendelse skyldes dels, at der er tale om
fravigelser af lovens regler, dels at det må sikres, at der
tages de nødvendige hensyn til mindretal og til en klar
opgave- og kompetenceafgrænsning.
2.2.1.2.
Ikke-kommunalbestyrelsesmedlemmer i økonomiudvalget
Det følger af bestemmelsen i § 18,
stk. 1, 1. pkt., i lov om kommunernes styrelse, at
økonomiudvalgets medlemmer vælges blandt
kommunalbestyrelsens medlemmer. Bestemmelsen i § 65 c i lov om
kommunernes styrelse giver mulighed for, at en kommunalbestyrelse
med økonomi- og indenrigsministerens godkendelse i
styrelsesvedtægten kan fastsætte regler, der fraviger
lovens § 18, herunder bestemmelsen i § 18, stk. 1, 1.
pkt. Dispensationsbestemmelsen giver således mulighed for, at
en kommunalbestyrelse kan få dispensation til
fastsættelse af bestemmelser i styrelsesvedtægten om,
at personer, der ikke er kommunalbestyrelsesmedlemmer, er medlem af
kommunens økonomiudvalg.
Der er ikke i indeværende valgperiode
eksempler i Økonomi- og Indenrigsministeriets
dispensationspraksis på ansøgninger om sådanne
dispensationer.
2.2.1.3.
Kommunalbestyrelsens formand er formand for
økonomiudvalget
Det følger af bestemmelsen i § 18,
stk. 1, 2. pkt., i lov om kommunernes styrelse, at
kommunalbestyrelsens formand (borgmesteren) er formand for
økonomiudvalget. Baggrunden herfor er et ønske om at
styrke koordinering og sammenhæng i den kommunale
beslutningsproces. Bestemmelsen i § 65 c i lov om kommunernes
styrelse giver mulighed for, at en kommunalbestyrelse med
økonomi- og indenrigsministerens godkendelse i
styrelsesvedtægten kan fastsætte regler, der fraviger
lovens § 18, herunder bestemmelsen i § 18, stk. 1, 2.
pkt.
Dispensationsbestemmelsen giver således
mulighed for, at en kommunalbestyrelse kan få dispensation
til fastsættelse af bestemmelser i styrelsesvedtægten
om, at en anden end kommunalbestyrelsens formand kan være
formand for økonomiudvalget.
Der er ikke i indeværende valgperiode
eksempler i Økonomi- og Indenrigsministeriets
dispensationspraksis på ansøgninger om sådanne
dispensationer.
2.2.1.4.
Ikke-kommunalbestyrelsesmedlemmer i stående udvalg
Det følger af bestemmelsen i § 19
i lov om kommunernes styrelse, at medlemmerne af en kommunes
stående udvalg vælges blandt kommunalbestyrelsens
medlemmer. § 65 c i lov om kommunernes styrelse giver mulighed
for, at en kommunalbestyrelse med økonomi- og
indenrigsministerens godkendelse i styrelsesvedtægten kan
fastsætte regler, der fraviger bl.a. bestemmelsen i lovens
§ 19. Dispensationsbestemmelsen giver således mulighed
for, at en kommunalbestyrelse kan få dispensation til
fastsættelse af bestemmelser i styrelsesvedtægten om,
at personer, der ikke er kommunalbestyrelsesmedlemmer, er medlem af
kommunens stående udvalg.
Der er i Økonomi- og
Indenrigsministeriets dispensationspraksis enkelte eksempler
på, at en kommunalbestyrelse har opnået godkendelse til
i styrelsesvedtægten at fastsætte bestemmelser om, at
ikke-kommunalbestyrelsesmedlemmer er medlem af kommunens
stående udvalg. En enkelt kommune (Køge Kommune) er i
indeværende valgperiode meddelt en sådan dispensation.
Kommunalbestyrelsen har således fået dispensation til
at fastsætte en bestemmelse i styrelsesvedtægten,
hvorefter Udvalget for Entreprenør Teknik Køge
består af 3 byrådsmedlemmer, 1
medarbejderrepræsentant samt 1 yderligere medlem med ekstern
ekspertise, som ikke er medlem af byrådet.
2.2.1.5.
Fast observatørordning i kommunens stående udvalg og
økonomiudvalget
Det følger af bestemmelsen i § 20,
stk. 4, i lov om kommunernes styrelse - der gælder både
for kommunens økonomiudvalg og stående udvalg - dels
at udvalgene kan tillade personer, der er ansat i kommunens
tjeneste, at overvære møderne med henblik på
varetagelse af sekretariatsfunktioner m.v. for udvalget, dels at
udvalgene kan tilkalde andre personer, herunder andre medlemmer af
kommunalbestyrelsen, til at overvære forhandlingerne,
når det er ønskeligt af hensyn til en sags oplysning.
Bestemmelsen giver således mulighed for, at andre end
udvalgets medlemmer kan indkaldes til det enkelte møde med
henblik på varetagelse af sekretariatsfunktioner m.v. eller
til overværelse af udvalgets forhandlinger af hensyn til en
sags oplysning. Bestemmelsen i § 65 c i lov om kommunernes
styrelse giver mulighed for, at en kommunalbestyrelse med
økonomi- og indenrigsministerens godkendelse i
styrelsesvedtægten kan fastsætte regler, der fraviger
lovens § 20, stk. 4. Dispensationsbestemmelsen giver
således mulighed for, at en kommunalbestyrelse kan få
dispensation til fastsættelse af bestemmelser i
styrelsesvedtægten om en fast observatørordning i
kommunens stående udvalg og økonomiudvalget, uanset at
de faste observatører ikke er indkaldt med henblik på
varetagelse af sekretariatsfunktioner m.v. eller af hensyn til en
sags oplysning.
Der er således i Økonomi- og
Indenrigsministeriets dispensationspraksis enkelte eksempler
på, at en kommunalbestyrelse har opnået godkendelse til
i styrelsesvedtægten at fastsætte bestemmelser om, at
visse ikke-kommunalbestyrelsesmedlemmer kan deltage i bestemte
stående udvalgs møder som observatører. Ingen
kommunalbestyrelser er i indeværende periode meddelt en
sådan dispensation, men der har i tidligere perioder
været meddelt dispensation hertil.
2.2.2.
Gældende ret om dispensationsbestemmelsen i § 36, stk.
1, i regionsloven
2.2.2.1.
Generelt om bestemmelsen i § 36, stk. 1, i regionsloven
Regionerne har som udgangspunkt et
såkaldt fleksibelt forretningsudvalgsstyre som styreform.
Dette gælder, med mindre regionsrådet har valgt en af
de former for udvalgsstyre, som regionslovens § 36 a og §
36 b giver mulighed for, eller regionsrådet har fået
dispensation efter bestemmelsen i § 36, stk. 2, i regionsloven
til en anden styreform end de førnævnte.
Det fleksible forretningsudvalgsstyre
indebærer bl.a., at regionsrådet alene nedsætter
et forretningsudvalg, som er tillagt de beføjelser, som
efter lov om kommunernes styrelse for kommunernes vedkommende er
tillagt økonomiudvalget, jf. regionslovens § 13, stk.
1, og at regionsrådet efter bestemmelsen i regionslovens
§ 13, stk. 2, afgør, om den umiddelbare forvaltning af
regionens øvrige anliggender helt eller delvis skal
henlægges til forretningsudvalget eller
regionsrådet.
Bestemmelsen i § 36, stk. 1, i
regionsloven giver mulighed for, at et regionsråd med
økonomi- og indenrigsministerens godkendelse kan
fastsætte regler, der fraviger nærmere bestemte regler
i loven, herunder bestemmelsen i regionslovens § 13.
Dispensationsbestemmelserne i regionslovens § 36, stk. 1,
giver således mulighed for, at et regionsråd kan
få dispensation til at fravige lovens regler om
forretningsudvalgets beføjelser og sammensætning.
Dispensation kan meddeles for mere end én valgperiode ad
gangen.
Som for kommunerne er kravet om
økonomi- og indenrigsministerens godkendelse begrundet i
dels, at der er tale om fravigelser af lovens regler, dels at det
må sikres, at der tages de nødvendige hensyn til
mindretal og til en klar opgave- og
kompetenceafgrænsning.
2.2.2.2.
Ikke-regionsrådsmedlemmer i forretningsudvalget
De overordnede elementer i
forretningsudvalgsstyret - som er udgangspunktet for regionerne -
er kort beskrevet i afsnit 2.2.2.1. ovenfor.
Det følger af bestemmelsen i
regionslovens § 14, 1. pkt., at forretningsudvalgets medlemmer
vælges blandt regionsrådets medlemmer. § 36, stk.
1, i regionsloven giver mulighed for, at et regionsråd med
økonomi- og indenrigsministerens godkendelse i
styrelsesvedtægten kan fastsætte regler, der fraviger
bl.a. bestemmelsen i lovens § 14, herunder bestemmelsen i
lovens § 14, 1. pkt. Dispensationsbestemmelsen giver
således mulighed for, at et regionsråd kan få
dispensation til fastsættelse af bestemmelser i
styrelsesvedtægten om, at personer, der ikke er medlem af
regionsrådet, kan være medlem af regionens
forretningsudvalg.
Der er ikke eksempler på
ansøgninger om sådanne dispensationer i
Økonomi- og Indenrigsministeriets dispensationspraksis.
2.2.2.3.
Regionsrådsformanden er formand for forretningsudvalget
Det følger af regionslovens § 14,
2. pkt., at regionsrådets formand er formand for
forretningsudvalget. Bestemmelsen svarer til bestemmelsen i §
18, stk. 1, 2. pkt., i lov om kommunernes styrelse, hvorefter
kommunalbestyrelsens formand er formand for økonomiudvalget,
jf. afsnit 2.2.1.3. ovenfor.
Bestemmelsen i § 36, stk. 1, i
regionsloven giver mulighed for, at et regionsråd med
økonomi- og indenrigsministerens godkendelse i
styrelsesvedtægten kan fastsætte regler, der fraviger
lovens § 14, herunder bestemmelsen i § 14, 2. pkt.
Dispensationsbestemmelsen giver således mulighed for, at et
regionsråd kan få dispensation til fastsættelse
af bestemmelser i styrelsesvedtægten om, at en anden end
regionsrådets formand kan være formand for
forretningsudvalget.
Der er ikke eksempler i Økonomi- og
Indenrigsministeriets dispensationspraksis på
ansøgninger om sådanne dispensationer.
2.2.2.4.
Fast observatørordning i regionens forretningsudvalg
Det følger af regionslovens § 15,
at bl.a. § 20 i lov om kommunernes styrelse finder tilsvarende
anvendelse for forretningsudvalget. Dette indebærer bl.a., at
forretningsudvalget kan tillade personer, der er ansat i regionens
tjeneste, at overvære møderne med henblik på
varetagelse af sekretariatsfunktioner m.v. for
forretningsudvalget, dels at forretningsudvalget kan tilkalde andre
personer, herunder andre medlemmer af regionsrådet, til at
overvære forhandlingerne, når det er ønskeligt
af hensyn til en sags oplysning. Bestemmelsen i § 36, stk. 1,
i regionsloven giver mulighed for, at et regionsråd med
økonomi- og indenrigsministerens godkendelse i
styrelsesvedtægten kan fastsætte regler, der fraviger
lovens § 15, jf. bl.a. § 20, stk. 4, i lov om kommunernes
styrelse. Dispensationsbestemmelsen giver således mulighed
for, at et regionsråd kan få dispensation til
fastsættelse af bestemmelser i styrelsesvedtægten om en
fast observatørordning, uanset at de faste
observatører ikke er indkaldt med henblik på
varetagelse af sekretariatsfunktioner m.v. eller af hensyn til en
sags oplysning. Der henvises til afsnit 2.2.1.5.
Der er ikke eksempler på
ansøgninger om sådanne dispensationer i
Økonomi- og Indenrigsministeriets dispensationspraksis.
2.2.2.5.
Regioner - udvalgsstyre
Regionslovens § 36 a, stk. 1, giver
mulighed for, at regionsrådet kan nedsætte et
økonomiudvalg og et eller flere stående udvalg til
varetagelse af den umiddelbare forvaltning. Regionsrådet kan
således træffe beslutning om at etablere et
udvalgsstyre svarende til det udvalgsstyre, som er den almindelige
styreform for kommuner efter lov om kommunernes styrelse. Valg af
denne styreform kræver ikke økonomi- og
indenrigsministerens godkendelse.
Regionslovens § 36 b, stk. 1, giver
mulighed for, at et regionsråd, der efter bestemmelsen i
lovens § 36 a, stk. 1, har truffet beslutning om udvalgsstyre,
træffer bestemmelse om, at økonomiudvalget og de
stående udvalg ikke eller kun inden for visse af deres
områder varetager den umiddelbare forvaltning (den
såkaldte Skanderborg-model). En sådan beslutning
kræver ikke økonomi- og indenrigsministerens
godkendelse.
Regionsloven giver ikke mulighed for, at
regionsråd, der har valgt udvalgsstyre (herunder
regionsråd, der har valgt den omtalte Skanderborg-model),
meddeles dispensation til, at ikke-regionsrådsmedlemmer kan
være medlem af eller observatører i regionens
stående udvalg eller økonomiudvalget, eller at en
anden end regionsrådets formand kan være formand for
økonomiudvalget.
2.2.3.
Økonomi- og Indenrigsministeriets overvejelser
2.2.3.1.
Ikke-kommunalbestyrelses-/ikke-regionsrådsmedlemmer som
medlemmer af eller observatører i en kommunes stående
udvalg og økonomiudvalget, henholdsvis regionens
forretningsudvalg
De ovenfor omtalte fravigelser fra lov om
kommunernes styrelse og regionsloven, som § 65 c i lov om
kommunernes styrelse og regionslovens § 36, stk. 1, giver
mulighed for - dvs. muligheden for at
ikke-kommunalbestyrelses-/ikke-regionsrådsmedlemmer kan
være medlemmer af eller observatører i en kommunes
stående udvalg og økonomiudvalget, henholdsvis
regionens forretningsudvalg - kan give anledning til overvejelser
om, hvorvidt de fordele for den enkelte kommune/region, som
fravigelserne indebærer, står mål med de mere
principielle uhensigtsmæssigheder, som fravigelserne
også indebærer.
Inddragelse af sagkyndige og/eller
repræsentanter for interessegrupper i udvalgene kan have
visse fordele set fra kommunens/regionens side. Navnlig vil
inddragelse af interesserepræsentanter kunne øge
gennemsigtigheden og legitimiteten af udvalgets og
kommunens/regionens beslutninger for de grupper af interessenter,
som er repræsenteret i udvalget. Endvidere vil sagkyndiges
deltagelse kunne højne kvaliteten og fagligheden i de
kommunale/regionale beslutninger.
Heroverfor står imidlertid for
kommunernes vedkommende, at udvalgene har ansvaret for den
umiddelbare forvaltning af kommunens anliggender og således
udøver kommunens virksomhed over for alle kommunens borgere.
Derfor er det af væsentlig betydning, at udvalgenes virke og
beslutninger har den demokratiske legitimitet, som hidrører
fra, at deres medlemmer er valgt af kommunens borgere. Kun herved
sikres i fuldt omfang vælgernes muligheder for at
udøve deres indflydelse på kommunens styre og holde
politikerne fast på deres ansvar gennem stemmeafgivelsen.
Tilsvarende er det for regionernes vedkommende
af væsentlig betydning, at forretningsudvalgets virke og
beslutninger har en sådan demokratisk legitimitet.
Selv når
ikke-kommunalbestyrelses-/ikke-regionsrådsmedlemmer
udgør et mindretal i et udvalg, er det forhold, at de har
mulighed for at øve indflydelse gennem deltagelse i
drøftelserne på udvalgets møder og eventuelt
gennem deres egen stemmeafgivning, faktorer som kan medvirke til at
skabe usikkerhed om beslutningernes demokratiske legitimitet og
gøre placeringen af det politiske ansvar vanskeligere.
Det anførte gælder både for
en kommunes stående udvalg og økonomiudvalget og for
en regions forretningsudvalg og er særlig klart, hvor
ikke-kommunalbestyrelses-/ikke-regionsrådsmedlemmer er
medlemmer med stemmeret i udvalget. Det anførte gælder
imidlertid også, hvor de pågældende alene er
observatører i udvalgene.
Hertil kommer, at der er rig mulighed for, at
interessegrupper og sagkyndige inddrages og høres, selv om
de ikke deltager i udvalgene. Udvalgene kan holde særskilte
borger- eller orienteringsmøder med deltagelse af
sådanne repræsentanter. Der kan også
nedsættes rådgivende udvalg efter bestemmelsen i §
17, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse, jf. for regionernes
vedkommende regionslovens § 13, stk. 4, hvori sådanne
repræsentanter kan være medlemmer på lige fod med
kommunalbestyrelses-/regionsrådsmedlemmer.
Endvidere giver lov om kommunernes styrelse og
regionsloven mulighed for, at udvalgene kan indkalde
både kommunalt/regionalt ansatte og andre sagkyndige til at
overvære forhandlingerne i en enkelt sag, når dette er
ønskeligt af hensyn til sagens oplysning, hvilket
afsvækker behovet for, at der kan meddeles dispensation til
generelle medlems- og observatørordninger.
De nævnte dispensationsmuligheder er
således ikke nødvendige for at sikre inddragelse af
interesserepræsentanter og sagkyndige i det politiske arbejde
på udvalgsniveau. Samtidig harmonerer det dårligt med
hensynet til demokratisk legitimitet og politisk ansvarsplacering i
kommune og region.
Med henblik på at sikre en entydig
politisk ansvarsplacering for opgavevaretagelsen i kommune og
region, og idet udvalgene fortsat på anden vis end ved de
omtalte dispensationer har mulighed for at inddrage offentligheden,
er det Økonomi- og Indenrigsministeriets opfattelse, at der
ikke fremover bør være mulighed for at opnå de
omtalte dispensationer.
Det foreslås derfor, at muligheden for
at opnå dispensation til, at
ikke-kommunalbestyrelses-/ikke-regionsrådsmedlemmer kan
være medlem af en kommunes økonomiudvalg og
stående udvalg, henholdsvis forretningsudvalget i en region,
ophæves. Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 2 og 3, og § 2, nr. 3.
Det foreslås på den nævnte
baggrund endvidere, at muligheden for at opnå dispensation
til, at ikke-kommunalbestyrelses-/ikke-regionsrådsmedlemmer
er faste observatører i en kommunes økonomiudvalg og
stående udvalg, henholdsvis forretningsudvalget i en region,
ophæves. Der henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 4, og § 2, nr. 4.
Som en konsekvens af forslaget om, at
muligheden for at opnå dispensation til fravigelse af §
20, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse afskaffes, vil der heller
ikke være mulighed for at opnå dispensation til, at
medlemmer af kommunalbestyrelsen, der ikke er medlem af udvalget -
ud over adgangen til at overvære økonomiudvalgets
afsluttende behandling af forslag til årsbudget og
flerårige budgetoverslag, jf. § 20, stk. 5, i lov om
kommunernes styrelse - kan være faste observatører i
stående udvalg og økonomiudvalget. Tilsvarende vil der
heller ikke være mulighed for at opnå dispensation til,
at medlemmer af regionsrådet, der ikke er medlem af
forretningsudvalget - ud over den adgang, der er fastsat i §
20, stk. 5, i lov om kommunernes styrelse, jf. regionslovens §
15 - kan være faste observatører i
forretningsudvalget.
Med henblik på at sikre en entydig
politisk ansvarsplacering hos de valgte udvalgsmedlemmer for
opgavevaretagelsen i kommune og region, og idet
kommunalbestyrelsesmedlemmer fortsat på anden vis end ved de
omtalte dispensationer har mulighed for at gøre sig bekendt
med udvalgenes virksomhed, er det Økonomi- og
Indenrigsministeriets opfattelse, at der ikke fremover bør
være mulighed for at opnå de omtalte dispensationer.
Efter § 20, stk. 6, i lov om kommunernes styrelse har ethvert
medlem af kommunalbestyrelsen således med de
begrænsninger, der følger af lovgivningens regler om
tavshedspligt, ret til efter anmodning at få tilsendt
dagsordener og udskrifter af beslutningsprotokoller, der udsendes
til medlemmer af udvalg, som den pågældende ikke er
medlem af, samt efter anmodning i det enkelte tilfælde
sagsmateriale i samme omfang som udvalgets medlemmer.
2.2.3.2.
Andre end kommunalbestyrelsens formand/regionsrådsformanden
som formand for økonomiudvalget, henholdsvis regionens
forretningsudvalg
Den ovenfor omtalte mulighed for ved
dispensation at fravige bestemmelserne om, at en anden end
kommunalbestyrelsens formand (borgmesteren) og
regionsrådsformanden er formand for økonomiudvalget,
henholdsvis regionens forretningsudvalg, kan give anledning til
overvejelser om, hvorvidt de fordele, som en fravigelse kan
indebære for den enkelte kommune/region, står mål
med de mere principielle uhensigtsmæssigheder, som
sådanne fravigelser også kan indebære.
Henlæggelse af formandsskabet for
kommunens økonomiudvalg/regionens forretningsudvalg til en
anden end kommunalbestyrelsesformanden/regionsrådsformanden
kan for den enkelte kommune/region være en måde at
fordele vedkommendes - mange - opgaver på flere
hænder.
Heroverfor står imidlertid, at den
koordinerende rolle i kommunestyret, som kommunalbestyrelsens
formand er tiltænkt, og som bestemmelsen i § 18, stk. 1,
1. pkt., i lov om kommunernes styrelse understøtter,
vanskeligt vil kunne opretholdes i fuldt omfang, hvis
formandsskabet for økonomiudvalget varetages af en anden
person. Tilsvarende gælder i givet fald
regionsrådsformanden i forhold til dennes koordinerende rolle
i regionsstyret, som understøttes af
regionsrådsformandens funktion som formand for
forretningsudvalget.
I lyset af, at der endvidere ikke i praksis er
konstateret ønsker om at benytte den eksisterende
dispensationsadgang, er det Økonomi- og
Indenrigsministeriets opfattelse, at der ikke bør være
mulighed for at opnå sådanne dispensationer.
Det foreslås derfor at ophæve
muligheden for at opnå dispensation til, at en anden end
kommunalbestyrelsens formand henholdsvis regionsrådets
formand, kan være formand for kommunens økonomiudvalg,
henholdsvis forretningsudvalget. Der henvises til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2, og §
2, nr. 3.
3.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Den del af lovforslaget, som omhandler
grænsependleres ret til fravær fra arbejdet ved
varetagelse af kommunal- og regionalpolitiske hverv, har ingen
økonomiske konsekvenser af betydning for erhvervslivet og
har ingen administrative konsekvenser for erhvervslivet. Der
henvises til afsnit 2.1.5.
Den del af lovforslaget, som omhandler
afskaffelse af mulighed bl.a. for
ikke-kommunalbestyrelses-/ikke-regionsrådsmedlemmer som
medlemmer af og observatører i udvalg, har ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
8.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 8. juli 2014 til den 22. august 2014 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatrådet, Akademikerne,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Dansk
Arbejdsgiverforening, Danske Handicaporganisationer, Danske
Ældreråd, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Danske
Regioner, Dansk Sygeplejeråd, Datatilsynet, Den Danske
Dommerforening, DESA Dansk Erhvervssammenslutning, Det Centrale
Handicapråd, FOA, Forbrugerrådet Tænk, FSR -
Danske Revisorer, Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), Institut for Menneskerettigheder, KL,
Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen, Landsforeningen Ældresagen,
Landsorganisationen i Danmark (LO), Offentlige Ansattes
Organisationer, Nordisk Ministerråd, Nordisk Råd,
Statsforvaltningen, Stats- og Kommunalt Ansattes
Forhandlingsfællesskab, Sundhedskartellet, Vestre Landsret og
Østre Landsret.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen af betydning | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Det foreslås at indføre et nyt
stk. 4, hvorefter økonomi- og
indenrigsministeren, under forudsætning af gensidighed, kan
indgå aftale med et andet land, hvorefter personer, der
varetager kommunalpolitiske hverv i det pågældende
land, skal kunne opnå ret til fravær fra arbejdet i
Danmark af hensyn til varetagelsen af det kommunalpolitiske hverv i
det pågældende andet land, i det omfang, som er fastsat
i stk. 1-3.
Med bestemmelsen gives økonomi- og
indenrigsministeren på de i bestemmelsen fastsatte
betingelser bemyndigelse til at indgå aftale med et andet
land om ret til fravær fra arbejdet for personer, der
varetager kommunalpolitiske hverv i det pågældende
andet land.
Bestemmelsen fastsætter ingen
forpligtelse for økonomi- og indenrigsministeren til at
indgå aftaler med et andet land om ret til fravær fra
arbejdet for personer, der varetager kommunalpolitiske hverv i det
pågældende andet land. Det er således op til
økonomi- og indenrigsministeren, i hvilket omfang og
på hvilken måde bemyndigelsen vil blive udnyttet.
Kravet om gensidighed betyder, at det er en
forudsætning, at det land, Danmark indgår aftale med om
ret til fravær fra arbejdet i forhold til kommunalpolitikere,
der arbejder i Danmark og varetager kommunalpolitiske hverv i det
pågældende land, har eller indfører et lignende
regelsæt om ret til fravær i forhold til personer, der
varetager kommunalpolitiske hverv i Danmark, men arbejder i det
pågældende land.
Kravet om gensidighed indebærer alene,
at det land, Danmark indgår aftale med om ret til
fravær fra arbejdet, har et lignende, men ikke
nødvendigvis det samme regelsæt om ret til
fravær fra arbejdet. Regelsættet skal i sine
kerneelementer (ret til fravær fra arbejdet for
lønmodtagere med kommunalpolitiske hverv) svare til det
danske regelsæt, men regelsættet i det land, Danmark
indgår aftale med, behøver ikke at være udformet
på nøjagtig samme måde som efter § 16 b,
stk. 1-3, i lov om kommunernes styrelse.
Med den foreslåede bestemmelse
bemyndiges økonomi- og indenrigsministeren til at
indgå aftale om ret til fravær fra arbejdet med et
andet land. Den foreslåede bestemmelse indeholder ikke nogen
begrænsning i, med hvilket land en sådan aftale kan
indgås. Der kan med hjemmel i den foreslåede
bestemmelse indgås aftaler om ret til fravær med alle
lande. Der er således intet krav om, at det land, Danmark
indgår aftale med, grænser op til Danmark.
Økonomi- og indenrigsministeren
bemyndiges til at indgå en aftale med et andet land om, at
personer, der varetager kommunalpolitiske hverv i det
pågældende land, har ret til fravær fra arbejdet.
Det land, de pågældende personer varetager
kommunalpolitiske hverv i, er det land, aftalen om ret til
fravær fra arbejdet indgås med.
Det er en forudsætning for ret til
fravær, at lønmodtageren varetager kommunalpolitiske
hverv i det pågældende andet land. Det må
afhænge af den nærmere udformning af lovgivningen i det
land, aftalen indgås med, hvilke kommunalpolitiske hverv der
i givet fald kan være omfattet af en aftale om ret til
fravær fra arbejdet. Omfattet af en sådan aftale vil
typisk være personer, der ved almindelige valg blandt
vælgerne er valgt til og stadig varetager sit politiske hverv
i det pågældende andet land, og som dermed efter
lovgivningen i det pågældende andet land er valgbar til
sit politiske hverv. Også hverv, som den valgte person af
vedkommende kommunale råd i udlandet udpeges til i sin
egenskab af valgt medlem af vedkommende kommunale råd, vil
kunne være omfattet. Afhængig af lovgivningens
nærmere udformning i det pågældende andet land
vil også andre kommunalpolitiske hverv kunne være
omfattet.
Det må afhænge af den
nærmere udformning af lovgivningen i det land, aftalen
indgås med, hvilke lokale myndigheder der i givet fald kan
være omfattet af en aftale om ret til fravær fra
arbejdet. Der skal blot være tale om myndigheder, der ledes
af et kollektivt organ, der vælges ved almindelige valg
blandt vælgerne, og som varetager hverv, som svarer til
kommunalpolitiske hverv i Danmark. Der kan godt være lokale
myndigheder på flere niveauer i det pågældende
land, som i givet fald kan være omfattet af en aftale om ret
til fravær fra arbejdet.
Indgås en aftale om ret til fravær
med et andet land, har en sådan aftale den retsvirkning, at
personer, der varetager kommunalpolitiske hverv i det
pågældende land, opnår ret til fravær fra
arbejdet i Danmark af hensyn til varetagelsen af det
kommunalpolitiske hverv i det pågældende andet land i
det omfang, som er fastsat i lov om kommunernes styrelse § 16
b, stk. 1-3.
Såfremt der bliver indgået en
aftale med et andet land, vil lønmodtagere, som varetager
kommunalpolitiske hverv i et andet land, men som arbejder i
Danmark, således - helt eller delvis - opnå samme ret
til fravær fra arbejdet i Danmark, som
kommunalbestyrelsesmedlemmer, der både arbejder og varetager
et kommunalpolitisk hverv i Danmark, dvs. den ret til fravær
fra arbejdet i Danmark, der er fastsat i lov om kommunernes
styrelse § 16 b, stk. 1-3. Dette gælder uanset den
nærmere udformning af det tilsvarende regelsæt i det
land, som aftalen indgås med, jf. ovenfor om kravet om
gensidighed.
Efter lov om kommunernes styrelse § 16 b,
stk. 1, vil retten til fravær fra arbejdet alene gælde
i det omfang, det er nødvendigt af hensyn til deltagelse i
de i § 16, stk. 1, litra a-e, nævnte møder
m.v.
Fravær fra arbejdet i Danmark vil for de
personer, som varetager kommunalpolitiske hverv i et andet land,
skulle være nødvendigt af hensyn til varetagelsen af
det pågældende kommunalpolitiske hverv. Den
præcise udformning af dette krav afhænger af karakteren
af det kommunalpolitiske hverv, der varetages i det
pågældende andet land.
Retten til fravær fra arbejdet i Danmark
vil for de personer, som varetager kommunalpolitiske hverv i et
andet land, være den samme som for kommunalpolitikere i
Danmark. Således gælder undtagelserne i lov om
kommunernes styrelse § 16 b, stk. 2 og 3, tilsvarende. Det vil
sige, at bl.a. formænd for kommunalbestyrelser, der varetager
tilsvarende funktioner som en borgmester i Danmark, ikke har ret
til fravær fra arbejdet, samt at retten til fravær ikke
omfatter tilfælde, hvor afgørende hensyn til arbejdets
varetagelse taler imod, at der indrømmes ret til
fravær. Dette gælder uanset den nærmere
udformning af det tilsvarende regelsæt i det land, som
aftalen indgås med, jf. ovenfor om kravet om gensidighed.
Det foreslås endvidere at indføre
et nyt stk. 5, hvorefter
økonomi- og indenrigsministeren kan fastsætte regler
med henblik på opfyldelsen af en sådan aftale i henhold
til lovforslagets § 1, nr. 1. Dette vil ske ved en
bekendtgørelse, hvorefter personer, som arbejder i et andet
land, kan opnå ret til fravær fra arbejdet, i det
omfang det er nødvendigt af hensyn til at kunne deltage i
det kommunalpolitiske arbejde. Aftalen bliver hermed en del af
dansk ret med den virkning, at den pågældende
lønmodtager kan gøre retskrav gældende overfor
en dansk arbejdsgiver i henhold til den udstedte
bekendtgørelse.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 2.1.4.
Til nr.
2
Den foreslåede ændring af §
65 c, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse indebærer, at der
ikke fremover vil være mulighed for, at økonomi- og
indenrigsministeren kan meddele dispensation til, at en
kommunalbestyrelse i styrelsesvedtægten fastsætter
regler, der afviger fra bestemmelsen i lovens § 18, stk. 1, 1.
pkt., hvoraf følger, at medlemmerne af
økonomiudvalget vælges blandt kommunalbestyrelsens
medlemmer.
Forslaget indebærer således, at en
kommunalbestyrelse ikke vil kunne opnå dispensation til
fastsættelse af bestemmelser i styrelsesvedtægten om,
at personer, der ikke er kommunalbestyrelsesmedlemmer, er medlem af
kommunens økonomiudvalg.
Om baggrunden for ophævelsen af adgangen
til at opnå dispensation til, at
ikke-kommunalbestyrelsesmedlemmer er medlem af en kommunes
økonomiudvalg, henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger afsnit 2.2.3.1.
Den foreslåede ændring af §
65 c, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse indebærer
endvidere, at der ikke fremover vil være mulighed for, at
økonomi- og indenrigsministeren kan meddele dispensation
til, at en kommunalbestyrelse i styrelsesvedtægten
fastsætter regler, der afviger fra bestemmelsen i lovens
§ 18, stk. 1, 2. pkt., hvoraf følger, at
kommunalbestyrelsens formand (borgmesteren) er formand for
økonomiudvalget.
Forslaget indebærer således, at en
kommunalbestyrelse ikke vil kunne opnå dispensation til
fastsættelse af bestemmelser i styrelsesvedtægten om,
at en anden end kommunalbestyrelsens formand er formand for
økonomiudvalget.
Om baggrunden for ophævelsen af adgangen
til at opnå dispensation hertil henvises til lovforslagets
almindelige bemærkninger afsnit 2.2.3.2.
Om forholdet til allerede meddelte
dispensationer i indeværende valgperiode henvises til
overgangsbestemmelsen i lovforslaget § 4.
Til nr.
3
Den foreslåede ændring af §
65 c, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse indebærer, at der
ikke fremover vil være mulighed for, at økonomi- og
indenrigsministeren kan meddele dispensation til, at en
kommunalbestyrelse i styrelsesvedtægten fastsætter
regler, der afviger fra bestemmelsen i lovens § 19, hvoraf
følger, at medlemmerne af et stående udvalg
vælges blandt kommunalbestyrelsens medlemmer.
Forslaget indebærer således, at en
kommunalbestyrelse ikke vil kunne opnå dispensation til
fastsættelse af bestemmelser i styrelsesvedtægten om,
at personer, der ikke er kommunalbestyrelsesmedlemmer, er medlem af
kommunens stående udvalg.
Om baggrunden for ophævelsen af adgangen
til at opnå dispensation til, at
ikke-kommunalbestyrelsesmedlemmer er medlem af en kommunens
stående udvalg, henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger afsnit 2.2.3.1.
Til nr.
4
Den foreslåede ændring af §
65 c, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse indebærer, at der
ikke fremover vil være mulighed for, at økonomi- og
indenrigsministeren kan meddele dispensation til, at en
kommunalbestyrelse i styrelsesvedtægten fastsætter
regler, der afviger fra bestemmelsen i lovens § 20, stk. 4.
Det følger af denne bestemmelse - der gælder
både for kommunens økonomiudvalg og stående
udvalg - dels at udvalgene kan tillade personer, der er ansat i
kommunens tjeneste, at overvære møderne med henblik
på varetagelse af sekretariatsfunktioner m.v. for udvalget,
dels at udvalgene kan tilkalde andre personer, herunder andre
medlemmer af kommunalbestyrelsen, til at overvære
forhandlingerne, når det er ønskeligt af hensyn til en
sags oplysning.
Forslaget indebærer således, at en
kommunalbestyrelse ikke vil kunne opnå dispensation til
fastsættelse af bestemmelser i styrelsesvedtægten om,
at ikke-udvalgsmedlemmer er faste observatører i en kommunes
økonomiudvalg og stående udvalg. Ikke-udvalgsmedlemmer
kan således kun indkaldes til det enkelte møde med
henblik på varetagelse af sekretariatsfunktioner m.v. eller
til overværelse af udvalgets forhandlinger af hensyn til en
sags oplysning, jf. § 20, stk. 4, i lov om kommunernes
styrelse, eller, hvis der er tale om andre medlemmer af
kommunalbestyrelsen, indkaldes til at overvære
økonomiudvalgets afsluttende behandling af forslag til
årsbudget og flerårige budgetoverslag, jf. § 20,
stk. 5, i lov om kommunernes styrelse. Der henvises til
beskrivelsen af Økonomi- og Indenrigsministeriets
dispensationspraksis på dette punkt i lovforslagets
almindelige bemærkninger afsnit 2.2.2.4., jf. afsnit
2.2.1.5.
Om baggrunden for ophævelsen af adgangen
til at opnå dispensation til, at ikke-udvalgsmedlemmer er
faste observatører i kommunens økonomiudvalg og
stående udvalg henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger afsnit 2.2.3.1.
Forslaget udelukker meddelelse af dispensation
til, at såvel ikke-kommunalbestyrelsesmedlemmer som
kommunalbestyrelsesmedlemmer, der ikke er medlemmer af udvalget,
kan være faste observatører i en kommunes
økonomiudvalg og stående udvalg. Om baggrunden herfor
henvises til lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit
2.2.3.1.
Lovforslaget berører ikke den
eksisterende adgang til efter § 65 c i lov om kommunernes
styrelse at dispensere fra lovens § 20, stk. 5.
Økonomiudvalget kan efter lovens § 20, stk. 5, tillade
kommunalbestyrelsesmedlemmer, som ikke er medlemmer af
økonomiudvalget, at overvære økonomiudvalgets
afsluttende behandling af forslag til årsbudget og
flerårige budgetoverslag. I modsætning til de
tilfælde, som er omfattet af lovens § 20, stk. 4, jf.
lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 2.2.1.5.
kræves det ikke i stk. 5, at observatørernes
deltagelse i mødet skal bidrage til udvalgets arbejde.
Ud fra de hensyn, som ligger til grund for
forslaget om, at der ikke fremover bør kunne opnås
dispensation til, at bl.a. ikke-kommunalbestyrelsesmedlemmer kan
være faste observatører i en kommunes udvalg, er det
imidlertid Økonomi- og Indenrigsministeriets opfattelse, at
det ikke - ud over i tilfælde, som lovens § 20, stk. 4,
giver mulighed for - bør være muligt, at
ikke-kommunalbestyrelsesmedlemmer deltager i de omhandlede
økonomiudvalgsmøder. Økonomi- og
Indenrigsministeriet vil således ikke være indstillet
på fremover at meddele sådanne dispensationer.
Økonomi- og Indenrigsministeriet vil derimod i
sædvanligt omfang kunne give andre dispensationer fra lovens
§ 20, stk. 5, forudsat, at de grundlæggende hensyn til
klarhed, mindretalsbeskyttelse m.v. herved varetages.
Til § 2
Til nr.
1
Der er tale om en konsekvensrettelse som
følge af lovforslagets § 2, nr. 2. Ved ændringen
præciseres det, at henvisningen i regionslovens § 12 til
lov om kommunernes styrelse § 16 b alene omfatter
bestemmelserne i lov om kommunernes styrelse § 16 b, stk. 1-3,
ligesom reglen gør i dag. Ændringen indebærer,
at der ikke i regionslovens § 12 henvises til de
foreslåede bemyndigelsesbestemmelser i lov om kommunernes
styrelse § 16 b, stk. 4 og 5, jf. lovforslagets § 1, nr.
1. Årsagen hertil er, at der foreslås indsat
særskilte bemyndigelsesbestemmelser i regionsloven, jf.
lovforslagets § 2, nr. 2.
Til nr.
2
Det foreslås, at der indføres de
samme regler om grænsependleres ret til fravær fra
arbejdet med henblik på varetagelsen af regionalpolitiske
hverv, som foreslås indført for varetagelsen af
kommunalpolitiske hverv.
Således vil en person, der er
lønmodtager i Danmark, men varetager regionalpolitiske hverv
i det andet land, Danmark indgår aftale med om ret til
fravær for sådanne hverv, have ret til fravær fra
arbejdet i det omfang, det er nødvendigt af hensyn til
varetagelsen af disse funktioner.
Der henvises til bemærkningerne til
§ 1, nr. 1.
Der henvises til de almindelige
bemærkninger afsnit 2.1.4.
Til nr.
3
Den foreslåede ændring af §
36, stk. 1, i regionsloven indebærer, at der ikke fremover
vil være mulighed for, at økonomi- og
indenrigsministeren kan meddele dispensation til, at et
regionsråd i styrelsesvedtægten fastsætter
regler, der afviger fra bestemmelsen i lovens § 14, 1. pkt.,
hvoraf følger, at forretningsudvalgets medlemmer
vælges blandt regionsrådets medlemmer.
Forslaget indebærer således, at et
regionsråd ikke vil kunne opnå dispensation til
fastsættelse af bestemmelser i styrelsesvedtægten om,
at personer, der ikke er regionsrådsmedlemmer, er medlem af
forretningsudvalget.
Om baggrunden for ophævelsen af adgangen
til at opnå dispensation til, at
ikke-regionsrådsmedlemmer kan være medlem af regionens
forretningsudvalg, henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger afsnit 2.2.3.1.
Den foreslåede ændring af §
36, stk. 1, i regionsloven indebærer endvidere, at der ikke
fremover vil være mulighed for, at økonomi- og
indenrigsministeren kan meddele dispensation til, at et
regionsråd i styrelsesvedtægten fastsætter
regler, der afviger fra bestemmelsen i lovens § 14, 2. pkt.,
hvoraf følger, at regionsrådets formand er formand for
forretningsudvalget.
Forslaget indebærer således, at et
regionsråd ikke vil kunne opnå dispensation til
fastsættelse af bestemmelser i styrelsesvedtægten om,
at en anden end regionsrådets formand er formand for
forretningsudvalget.
Om baggrunden for ophævelsen af adgangen
til at opnå dispensation hertil henvises til lovforslagets
almindelige bemærkninger afsnit 2.2.3.2.
Forslaget vedrører kun de regioner, der
har forretningsudvalgsstyre efter regionslovens § 13.
Regionsloven giver således ikke mulighed for, at
regionsråd, der efter bestemmelsen i regionslovens § 36
a har valgt udvalgsstyre (herunder regioner, der efter lovens
§ 36 b, jf. § 36 a, har valgt den såkaldte
Skanderborg-model), meddeles dispensation til, at
ikke-regionsrådsmedlemmer kan være medlem af regionens
stående udvalg eller økonomiudvalget, eller at en
anden end regionsrådets formand kan være formand for
økonomiudvalget. Der henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger afsnit 2.2.2.5. Ud fra de hensyn, som ligger til
grund for forslaget om en ophævelse af adgangen til at
meddele de nævnte dispensationer til regioner med
forretningsudvalgsstyre, forudsættes det endvidere, at
regionsråd, der efter bestemmelsen i regionslovens § 36,
stk. 2, har fået dispensation til en anden styreform end
forretningsudvalgsstyret, ikke meddeles dispensation til, at
ikke-regionsrådsmedlemmer kan være medlem af regionens
stående udvalg eller økonomiudvalget, eller at en
anden end regionsrådets formand kan være formand for
økonomiudvalget.
Til nr.
4
Den foreslåede ændring af §
36, stk. 1, i regionsloven indebærer, at der ikke fremover
vil være mulighed for, at økonomi- og
indenrigsministeren kan meddele dispensation til, at et
regionsråd i styrelsesvedtægten fastsætter
regler, der afviger fra bestemmelsen i § 20, stk. 4, i lov om
kommunernes styrelse, jf. regionslovens § 15. Det
følger af disse bestemmelser dels, at forretningsudvalget
kan tillade personer, der er ansat i regionens tjeneste, at
overvære forretningsudvalgets møder med henblik
på varetagelse af sekretariatsfunktioner m.v. for udvalget,
dels at forretningsudvalget kan tilkalde andre personer, herunder
andre medlemmer af regionsrådet, til at overvære
forhandlingerne, når det er ønskeligt af hensyn til en
sags oplysning.
Forslaget indebærer således, at et
regionsråd ikke vil kunne opnå dispensation til
fastsættelse af bestemmelser i styrelsesvedtægten om,
at ikke-forretningsudvalgsmedlemmer er faste observatører i
forretningsudvalget. Ikke-forretningsudvalgsmedlemmer kan
således kun indkaldes til det enkelte møde med henblik
på varetagelse af sekretariatsfunktioner m.v. eller til
overværelse af udvalgets forhandlinger af hensyn til en sags
oplysning, jf. § 20, stk. 4, i lov om kommunernes styrelse,
jf. regionslovens § 15, eller, hvis der er tale om andre
medlemmer af regionsrådet, indkaldes til at overvære
forretningsudvalgets afsluttende behandling af forslag til
årsbudget og flerårige budgetoverslag, jf. § 20,
stk. 5, i lov om kommunernes styrelse, jf. § 15 i
regionsloven. Der henvises til beskrivelsen i lovforslagets
almindelige bemærkninger afsnit 2.2.1.5. af Økonomi-
og Indenrigsministeriets dispensationspraksis vedr. faste
observatører i udvalg.
Om baggrunden for ophævelsen af adgangen
til at opnå dispensation til, at
ikke-regionsrådsmedlemmer er faste observatører i
forretningsudvalget, henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger afsnit 2.2.3.1.
Forslaget udelukker meddelelse af dispensation
til, at såvel ikke-regionsrådsmedlemmer som
regionsrådsmedlemmer, der ikke er medlemmer af
forretningsudvalget, kan være faste observatører i
forretningsudvalget. Om baggrunden herfor henvises til
lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 2.2.3.1.
Lovforslaget berører ikke den
eksisterende adgang til efter § 36, stk. 1, i regionsloven at
dispensere fra bestemmelsen i § 20, stk. 5, i lov om
kommunernes styrelse, jf. regionslovens § 15, hvorefter
forretningsudvalget kan tillade regionsrådsmedlemmer, som
ikke er medlemmer af forretningsudvalget, at overvære dettes
afsluttende behandling af forslag til årsbudget og
flerårige budgetoverslag. I modsætning til de
tilfælde, som er omfattet af § 20, stk. 4, i lov om
kommunernes styrelse, jf. regionslovens § 15 - se
lovforslagets almindelige bemærkninger afsnit 2.2.1.5. -
kræves det hertil ikke, at observatørernes deltagelse
i mødet skal bidrage til forretningsudvalgets arbejde.
Ud fra de hensyn, som ligger til grund for
forslaget om, at der ikke fremover bør kunne opnås
dispensation til, at ikke-regionsrådsmedlemmer kan være
faste observatører i forretningsudvalget, er det imidlertid
Økonomi- og Indenrigsministeriets opfattelse, at det ikke -
ud over i tilfælde, som lov om kommunernes styrelse §
20, stk. 4, jf. regionslovens § 15 giver mulighed for -
bør være muligt, at ikke-regionsrådsmedlemmer
deltager i de omhandlede forretningsudvalgsmøder.
Økonomi- og Indenrigsministeriet vil således ikke
være indstillet på fremover at meddele sådanne
dispensationer. Økonomi- og Indenrigsministeriet vil derimod
i sædvanligt omfang kunne give andre dispensationer fra
lovens § 20, stk. 5, jf. regionslovens § 15, forudsat at
de grundlæggende hensyn til klarhed, mindretalsbeskyttelse
m.v. herved varetages.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 4.
Forslaget vedrører kun de regioner, der
har forretningsudvalgsstyre efter regionslovens § 13.
Regionsloven giver således ikke mulighed for, at
regionsråd, der efter bestemmelsen i regionslovens § 36
a har valgt udvalgsstyre (herunder regioner, der efter lovens
§ 36 b, jf. § 36 a, har valgt den såkaldte
Skanderborg-model), meddeles dispensation til, at
ikke-regionsrådsmedlemmer kan være faste
observatører i regionens stående udvalg eller
økonomiudvalget. Der henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger afsnit 2.2.2.5. Ud fra de hensyn, som ligger til
grund for forslaget om en ophævelse af adgangen til at
meddele en sådan dispensation til regioner med
forretningsudvalgsstyre, forudsættes det endvidere, at
regionsråd, der efter bestemmelsen i regionslovens § 36,
stk. 2, har fået dispensation til en anden styreform end
forretningsudvalgsstyret, ikke meddeles dispensation til, at
ikke-regionsrådsmedlemmer kan være medlem af regionens
stående udvalg eller økonomiudvalget, eller at en
anden end regionsrådets formand kan være formand for
økonomiudvalget.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. april 2015.
Til § 4
Bestemmelsen i 1.
pkt. indebærer, at dispensationer meddelt efter
§ 65 c, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse til
fravigelse af lovens § 18, stk. 1, § 19 og § 20,
stk. 4, har virkning for den resterende del af den
indeværende valgperiode. Dette gælder, uanset at
hjemmelen til dispensation til fravigelse af de
pågældende bestemmelser ophæves ved lovens
ikrafttræden den 1. april 2015.
Dette indebærer, at kommunalbestyrelsen
i en kommune, der har dispensation efter de nævnte
bestemmelser i lov om kommunernes styrelse, ikke i
indeværende valgperiode skal ændre kommunens
styrelsesvedtægt. En enkelt kommune er i indeværende
valgperiode meddelt dispensation til fravigelse af lovens §
19. Der henvises til de almindelige bemærkninger afsnit
2.2.1.4.
Bestemmelsen i 2.
pkt. indebærer, at dispensationer fra de omhandlede
bestemmelser i regionsloven uanset lovens ikrafttræden den 1.
april 2015 har virkning - og alene har virkning - for den
resterende del af den indeværende valgperiode uanset, at
dispensationen efter regionslovens § 36, stk. 1, er meddelt
uden tidsbegrænsning. Ingen regioner er i indeværende
valgperiode meddelt dispensation efter bestemmelsen i regionslovens
§ 36, stk. 1.
Til § 5
Bestemmelsen vedrører lovens
territoriale gyldighed. Efter bestemmelsen gælder loven ikke
for Færøerne og Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt
med gældende ret
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om kommunernes styrelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 186 af 19. februar 2014, foretages
følgende ændringer: | | | | § 16 b. Et
medlem af kommunalbestyrelsen, der er lønmodtager, har ret
til fravær fra arbejdet i det omfang, det er
nødvendigt af hensyn til deltagelse i de i § 16, stk.
1, litra a-e, nævnte møder m.v. Stk. 2.
Formanden for kommunalbestyrelsen, magistratsmedlemmer, jf. §
64, og de i § 64 a nævnte udvalgsformænd har ikke
ret til fravær efter stk. 1. Stk. 3. Retten
til fravær efter stk. 1 omfatter ikke tilfælde, hvor
afgørende hensyn til arbejdets varetagelse taler imod, at
der indrømmes ret til fravær. | | | | | | | | 1. I § 16 b indsættes som stk. 4 og 5: »Stk. 4. Økonomi- og
indenrigsministeren kan under forudsætning af gensidighed
indgå aftale med et andet land, hvorefter personer, der
varetager kommunalpolitiske hverv i det pågældende
land, kan opnå ret til fravær fra arbejdet i Danmark af
hensyn til varetagelsen af det kommunalpolitiske hverv i det
omfang, som er fastsat i stk. 1-3. Stk. 5.
Økonomi- og indenrigsministeren kan fastsætte regler
med henblik på opfyldelsen af en aftale, jf. stk.
4.« | | | | § 65
c. Med økonomi-
og indenrigsministerens godkendelse kan en kommunalbestyrelse i
styrelsesvedtægten fastsætte regler gældende for
en valgperiode, der afviger fra reglerne i denne lovs § 16,
§ 16 a, § 17, § 18, § 19, § 20, stk. 4 og
5, §§ 21, 22, 27, 37, 38 og § 45, stk. 1 og 2. Stk. 2.
… | | 2. I § 65 c, stk. 1, ændres
»§ 18,« til: »§ 18, stk.
2-6,«. ? 3. I § 65 c, stk. 1, udgår
»§ 19,«. ? 4. I § 65 c, stk. 1, ændres
»§ 20, stk. 4 og 5,« til: »§ 20, stk.
5,«. | | | | | | § 2 | | | | | | I regionsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 187 af 27. februar 2014, som ændret ved § 16 i lov
nr. 1631 af 26. december 2013, foretages følgende
ændringer: | | | | § 12. Lov om
kommunernes styrelse § 7 om valget af kommunalbestyrelsens
formand og næstformand, §§ 9-15 om
kommunalbestyrelsens møder m.v. samt §§ 16 b-16 e
om kommunalbestyrelsesmedlemmers ret til fravær fra arbejde,
forbud mod afskedigelse m.v. og offentliggørelse af vederlag
finder tilsvarende anvendelse for regionsrådet og dets
medlemmer. | | 1. I § 12 ændres »§§ 16
b-16 e« til: »§ 16 b, stk. 1-3, og §§ 16
c-16 e«. | | | | | | 2. I § 12 indsættes som stk. 2 og 3: »Stk. 2.
Økonomi- og indenrigsministeren kan under forudsætning
af gensidighed indgå aftale med et andet land, hvorefter
personer, der varetager regionalpolitiske hverv i det
pågældende land, kan opnå ret til fravær
fra arbejdet i Danmark af hensyn til varetagelsen af det
regionalpolitiske hverv i det omfang, som er fastsat i stk. 1, jf.
§ 16 b, stk. 1-3, i lov om kommunernes styrelse. Stk. 3.
Økonomi- og indenrigsministeren kan fastsætte regler
med henblik på opfyldelsen af en aftale, jf. stk.
2.« | | | | §
36. Med
økonomi- og indenrigsministerens godkendelse kan et
regionsråd i styrelsesvedtægten fastsætte regler,
der afviger fra reglerne i denne lovs §§ 11, 13, 14, 18
og 19 og § 23, stk. 1 og 2, samt reglerne i denne lovs §
15, jf. lov om kommunernes styrelse § 20, stk. 4 og 5, §
21 og § 22, stk. 1, 3. pkt., stk. 2 og 3. Stk. 2.
… | | 3. I § 36, stk. 1, udgår
»14,«. ? 4. I § 36, stk. 1, ændres »§
20, stk. 4 og 5,« til: »§ 20, stk.
5,«. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. april
2015. | | | | | | § 4 | | | | | | Dispensationer meddelt i henhold til
§ 65 c, stk. 1, i lov om kommunernes styrelse, til
fravigelse af lovens § 18, stk. 1, § 19 og § 20,
stk. 4, gælder for den resterende del af valgperioden.
Tilsvarende gælder for dispensationer meddelt i henhold til
regionslovens § 36, stk. 1, til fravigelse af regionslovens
§ 14 samt § 15, jf. § 20, stk. 4, i lov om
kommunernes styrelse. | | | | | | § 5 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. |
|