Fremsat den 5. november 2014 af
transportministeren (Magnus Heunicke)
Forslag
til
Lov om Odense Letbane
Kapitel 1
Oprettelse af Odense Letbane P/S
m.v.
§ 1. Odense Kommune skal oprette et
partnerselskab ved navn Odense Letbane P/S. Selskabet kan oprette
datterselskaber.
Stk. 2.
Odense Kommune skal oprette et komplementarselskab ved navn Odense
Letbane Komplementar ApS.
Stk. 3.
Odense Kommune hæfter for gæld og alle øvrige
forpligtelser i Odense Letbane P/S.
§ 2. Odense Letbane P/S skal stå
for projektering, anlæg og drift af Odense Letbane.
Stk. 2.
Linjeføringen for Odense Letbane med stationer samt kontrol-
og vedligeholdelsescenter og parkeringsanlæg fremgår af
bilag 1 til loven.
Stk. 3.
Såfremt anlægget fordyres udover de afsatte
korrektionsreserver, kan linjeføringen for Odense Letbane
forkortes og antallet af stationer justeres efter aftale mellem
Odense Kommune, Region Syddanmark og transportministeren.
§ 3. Odense Kommune indskyder 1.118 mio.
kr., inkl. 30 pct. korrektionsreserve, i Odense Letbane P/S til
anlæg af letbanen. Derudover indskyder Odense Kommune 656
mio. kr., inkl. 10 pct. korrektionsreserve, i Odense Letbane P/S
til driftsrelaterede anlægsudgifter. Beløbene er i
angivet i 2014-priser og opskrives med forudsætningsindekset
for anlæg på finansloven.
Stk. 2.
Odense Kommune afholder desuden Odense Letbane P/S' udgifter til
drift af letbanen.
§ 4. Region Syddanmark yder et
engangstilskud til anlæg af Odense Letbane på 100 mio.
kr. til Odense Letbane P/S. Beløbet er i 2014-priser og
opskrives med forudsætningsindekset for anlæg på
finansloven. Beløbet er uden korrektionsreserver.
Stk. 2.
Transportministeren yder et tilskud på 1.108 mio. kr.,
inklusive 30 pct. korrektionsreserver, til anlæg af Odense
Letbane til Odense Letbane P/S. Beløbet er i 2014-priser og
opskrives med forudsætningsindekset for anlæg på
finansloven.
Stk. 3.
Tilskuddene efter stk. 1 og 2 gives under forudsætning af, at
letbanen anlægges, og at der ikke sker væsentlige
ændringer i projektet.
Kapitel 2
Regulering i projekterings- og
anlægsfasen
§ 5. § 21 e i lov om jernbane
finder anvendelse i forbindelse med projektering af Odense Letbane,
jf. § 2, således at Odense Letbane P/S får de
samme beføjelser som en infrastrukturforvalter.
§ 6. Transportministeren bemyndiges til
på vegne af Odense Letbane P/S ved ekspropriation at erhverve
de arealer og ejendomme m.v., der er nødvendige for
gennemførelsen af anlægget nævnt i § 2.
Stk. 2.
Transportministeren kan på vegne af Odense Letbane P/S efter
anmodning fra ejeren, i særlige tilfælde ekspropriere
en ejendom, der berøres særligt indgribende af
anlægget nævnt i § 2, før tidspunktet for
de ordinære ekspropriationer, såfremt ejendommen ikke
kan afhændes på normale vilkår.
Stk. 3.
Transportministeren bemyndiges til på vegne af Odense Letbane
P/S ved ekspropriation at pålægge ejendomme langs
letbaneanlægget, jf. § 2, servitut om eldrift eller
andre servitutter med deraf følgende
rådighedsindskrænkninger, der er nødvendige for
gennemførsel af anlægget nævnt i § 2.
Stk. 4.
Ekspropriation sker efter reglerne i lov om fremgangsmåden
ved ekspropriation vedrørende fast ejendom.
Stk. 5.
Ved erstatningsfastsættelsen finder reglerne i § 51,
stk. 1 og 2, i lov om offentlige veje anvendelse.
Stk. 6.
Odense Letbane P/S afholder alle omkostninger til
ekspropriationer.
§ 7. § 106, stk. 1, i lov om
offentlige veje og § 70, stk. 1, i lov om private
fællesveje om gæsteprincippet finder anvendelse
på ledningsarbejder i forbindelse af anlæg af Odense
Letbane, jf. § 2.
Kapitel 3
Regulering af Odense Letbane P/S
m.v.
§ 8. Odense Letbane P/S ledes af en
bestyrelse og en direktion.
§ 9. Forvaltningsloven og lov om
Folketingets Ombudsmand gælder for Odense Letbane P/S samt
for Odense Letbane Komplementar ApS.
§ 10. Årsregnskabslovens regler,
herunder bestemmelserne for statslige aktieselskaber, finder
anvendelse for Odense Letbane P/S.
Kapitel 4
Tilkøb, ændringer m.v. i
forbindelse med anlæg af Odense Letbane
§ 11. Odense Kommune, Region Syddanmark
og transportministeren har mulighed for at foretage tilkøb.
Ved tilkøb forstås udgifter til anlægget, som
ikke er nødvendige for anlæg af Odense Letbane, jf.
§ 2, og som parterne har mulighed for at vælge senest i
forbindelse med fastlæggelse af udbudsbetingelserne for
anlægget af letbanen, uden at dette i øvrigt
medfører væsentlige tidsmæssige eller
økonomiske konsekvenser for anlægget.
Stk. 2.
Tilkøb betales af den eller dem, der ønsker at
foretage tilkøb og skal godkendes af de øvrige
parter.
§ 12. Odense Kommune, Region Syddanmark
og transportministeren skal godkende udbudsmaterialet, tildeling af
hovedkontrakt og større ændringer i projektet.
Stk. 2.
Opgives anlægget af Odense Letbane, vil Odense Letbane P/S
skulle opløses, og eventuel overskudslikviditet i selskabet
vil blive fordelt forholdsmæssigt mellem Odense Kommune,
Region Syddanmark og transportministeren. Parternes indskud
henholdsvis tilskud til Odense Letbane P/S, jf. § 3, stk. 1,
og § 4, stk. 1 og 2, lægges til grund for den
forholdsmæssige fordeling efter 1. pkt.
§ 13. Uforudsete udgifter som
følge af krav om supplerende VVM-redegørelse og
miljørapport samt afledte udgifter heraf, som ikke skyldes
tilkøb, betales af Odense Kommune.
Kapitel 5
Delegation og ikrafttræden
m.v.
§ 14. Transportministeren kan bemyndige
Odense Letbane P/S til at udøve ministerens
beføjelser efter denne lov.
Stk. 2.
Transportministeren kan bemyndige Odense Letbane P/S til at
udøve ministerens beføjelser efter kapitel 2 a i lov
om jernbane.
Stk. 3.
Transportministeren kan, i det omfang Odense Letbane P/S i
medfør af stk. 1 og 2 tildeles beføjelser til at
træffe afgørelser, fastsætte regler om adgangen
til at klage, herunder klagefrister.
§ 15. Loven træder i kraft dagen
efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
§ 16. I lov om trafikselskaber, jf.
lovbekendtgørelse nr. 412 af 11. april 2010, som
ændret ved lov nr. 432 af 16. maj 2012, lov nr. 745 af 25.
juni 2014 og lov nr. 746 af 25. juni 2014, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 5, indsættes som stk. 11:
»Stk. 11. I Region
Syddanmark kan det trafikselskab, der dækker Fyn, efter
aftale med Odense Letbane P/S varetage opgaver vedrørende
driften af Odense Letbane.«
Bilag 1
Kort over
Odense Letbane
Bemærkninger til lovforslaget
| | | Almindelige
bemærkninger | | | | Indholdsfortegnelse | | | | 1. | Indledning | 2. | Baggrund | | 2.1. | Politiske aftaler og principaftale | | 2.2. | Beskrivelse af Odense Letbane | 3. | Lovforslagets indhold | | 3.1. | Odense Letbane P/S | | 3.2. | Projektering af Odense Letbane | | 3.3. | Forholdet til grundlovens § 73 | | 3.4. | Anlæg og drift af Odense
Letbane | | 3.5. | Regulering af letbaner | 4. | Om kommunal og regional låntagning
til Odense Letbane | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 6. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 7. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 8. | Miljømæssige
konsekvenser | 9. | Forholdet til EU-retten | 10. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 11. | Sammenfattende skema | | | |
|
1.
Indledning
Lovforslaget er en kombineret anlægslov
og selskabslov for Odense Letbane.
Lovforslaget indeholder bemyndigelse til, at
Odense Kommune opretter et letbaneselskab, Odense Letbane P/S, som
skal stå for projektering, anlæg og drift af Odense
Letbane. Odense Letbane skal anlægges i overensstemmelse med
den definition af anlægget, som fremgår af
lovforslaget. Lovforslaget giver endvidere letbaneselskabet
bemyndigelse til at foretage bl.a. jordbundsundersøgelser,
opmålinger, arkæologiske forundersøgelser,
ekspropriationer samt pålægge servitutter mv., der er
nødvendige for at kunne etablere letbanen.
Lovforslaget fastlægger endvidere, at
Odense Kommune hæfter ubegrænset for Odense Letbane
P/S. Hermed sikres det, at Odense Kommune, som tilsigtet har det
fulde økonomiske ansvar for projektet.
Lovforslaget fastlægger de regler, der
skal gælde for Odense Letbane P/S.
Lovforslaget fastlægger endvidere, at
udover Odense Kommune skal transportministeren og Region Syddanmark
bidrage økonomisk til anlæg af Odense Letbane. Odense
Kommune er eneansvarlig for de driftsrelaterede
anlægsudgifter samt for de egentlige driftsudgifter i
relation til Odense Letbane.
Modellen for statens bidrag til Odense Letbane
er identisk med den, som etableres for Aarhus Letbane, i
forbindelse med det samtidige fremsatte lovforslag om ændring
af lov om Aarhus Letbane, hvorved staten trækker sig ud af
Aarhus Letbane I/S, og statens oprindelige indskud konverteres til
et tilskud.
2.
Baggrund
2.1
Politiske aftaler og principaftale
Med Aftale om bedre veje mv. af 2. december
2009 mellem den daværende regering (Venstre og Det
Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal
Alliance blev der afsat et statsligt bidrag på 4,1 mio. kr.
(2012-priser) til VVM-undersøgelsen af første etape
af en letbaneløsning i Odense.
Med Aftale om takstnedsættelser og
investeringer til forbedring af den kollektive trafik af 12. juni
2012 mellem den daværende regering (Socialdemokraterne,
Socialistisk Folkeparti og Det Radikale Venstre) og Dansk
Folkeparti og Enhedslisten blev der afsat yderligere 15 mio. kr.
til en optimering og forcering af de kommende undersøgelser,
herunder gennemførelse af VVM-undersøgelse.
Af aftalen om Finansloven for 2014 af 26.
november 2013 mellem den daværende regering
(Socialdemokraterne, Socialistisk Folkeparti og Det Radikale
Venstre), Venstre og Det Konservative Folkeparti, fremgår
det:
»Letbane i Odense
Regeringen, Venstre og Det Konservative
Folkeparti bakker op om Odense Kommunes forslag om at etablere en
letbane i Odense til styrkelse af den kollektive transport.
Letbanen forventes at bidrage til at overflytte rejsende fra blandt
andet personbiler til den mere miljøvenlige el-drevne
letbane.
En letbane i Odense vil forbedre mobiliteten
ved at forbinde bolig- og erhvervsområder, uddannelse,
forskning og kultur og skabe sammenhæng på tværs
af de mange planlagte byudviklingsprojekter i Odense. Letbanen vil
være et markant grønt løft af den kollektive
transport i Odense Kommune og vil tilskynde til yderligere
benyttelse af kollektiv trafik.
Odense Kommune har i juni 2013
færdiggjort en udredningsrapport med en projektbeskrivelse,
anlægsskøn mv. Efter VVM-undersøgelse,
projektering og udbudsforretning forventer Odense Kommune at kunne
igangsætte selve anlægsarbejdet medio 2016. Letbanen
forventes at kunne stå færdig i 2020.
Aftaleparterne er enige om at afsætte i
alt 1,1 mia. kr. i perioden 2015-2020 til et statsligt tilskud til
etablering af en letbane i Odense. Det skal bidrage til at
finansiere de samlede anlægsudgifter ved projektet på i
alt ca. 2,4 mia. kr. Som det fremgår af udredningsrapporten
finansierer Odense Kommune såkaldte driftsrelaterede
anlægsudgifter (kontrolcenter, togsæt mv.) på ca.
0,6 mia. kr. samt efterfølgende driftsudgifter.«
Herefter blev der den 23. juni 2014
indgået en principaftale mellem staten v/transportministeren,
Region Syddanmark og Odense Kommune for Odense Letbane. Af
principaftalen fremgår økonomien for Odense Letbane og
fordelingen af det økonomiske ansvar mellem de tre parter.
Principaftalen er vedlagt som bilag 1 til dette lovforslag.
2.2.
Beskrivelse af Odense Letbane
Den samlede strækning for Odense Letbane
bliver på 14,4 km, og letbanen vil bl.a. betjene Odense
Banegårdscenter, Rosengårdscenteret, Syddansk
Universitet, Nyt Odense Universitetshospital og Hjallese Station.
Letbanen vil dermed forbinde bolig- og erhvervsområder,
uddannelse, forskning og kultur.
Odense Letbane anlægges som beskrevet i
Odense Kommunes udredningsrapport (jf. Folketingets Transportudvalg
- Alm. del 2012-2013, Bilag 306, Udredningsrapport om Odense
Letbane af 1. juli 2013), samt i VVM-redegørelsen for Odense
Letbane »Odense Letbane. VVM og Miljøvurdering«
fra november 2013. Som det fremgår af principaftalen, jf.
bilag 1 til lovforslaget, vil der dog på Odense Letbane, til
forskel fra beskrivelsen i udredningsrapporten, blive anvendt
traditionel kørestrøm på hele strækningen
samt ballasterede spor på i alt 7 km af de samlede 14,4 km.
Det skal dog bemærkes, at Odense Kommune efterfølgende
har besluttet, at kommunen ønsker at foretage et
tilkøb til letbanen, jf. lovforslagets § 11, om
opgradering af sportyper fra ballasteret spor til græs,
således at hele letbanen vil blive anlagt med slab track
(sporene befæstes på en betonplade), i stedet for med
ballasterede spor. En slab track løsning giver mulighed for
f.eks. en fast belægning eller en grøn belægning
mellem og ved siden af skinnerne.
Odense Letbane er afhængig af et
kørestrømsanlæg med køreledninger.
Strømmen vil blive leveret af ti omformerstationer, der
placeres med en indbyrdes afstand på ca. 1,5-2,5 km langs
letbanen. Køreledningerne bliver placeret i ca. 5,5 meters
højde på master, der vil stå med ca. 40 meter
mellem sig. I sving vil masteafstanden være kortere, og i
kryds bliver der sat wirer op til at holde
køreledningerne.
Togene på Odense Letbane vil være
op til 2,65 meter brede og maksimalt 42 meter lange. De vil
højst køre 60 km/t., og på det meste af
strækningen vil deres hastighed være 50 km/t. På
korte strækninger forventes den maksimale hastighed at
være 15 henholdsvis 30-40 km/t. Togene forventes at stoppe
15-20 sekunder på hver station. Ved knudepunkter og
endestationer vil stoppet vare lidt længere. I alt forventes
turen mellem endestationerne i Tarup og Hjallese at tage ca. 42
minutter.
Der vil blive etableret 26 stationer, og ved
flertallet af dem vil letbanen være placeret mellem to
sideperroner. På det meste af strækningen kører
letbanen i sit eget adskilte tracé, men uden særlig
afskærmning i forhold til den øvrige trafik. I kryds
og i Thomas B. Thriges Gade vil letbanen køre sammen med den
øvrige trafik. Ved Albani Bryggeriet bliver der forberedt
til yderligere en station, jf. bilag 1 til loven.
Syd for Nyt Odense Universitetshospital langs
Hestehaven bliver der bygget et kontrol- og vedligeholdelsescenter
med et togdepot, hvorfra letbanens daglige drift skal styres.
I forbindelse med letbanestationen Park &
Ride syd for Campusområdet etableres et
parkeringsanlæg, et såkaldt parker og rejs anlæg
med 1.500 parkeringspladser, som giver gode muligheder for, at
bilister, som f.eks. kommer til Odense via motorvejen E20, kan
skifte til letbanen.
Etablering af letbanen betyder, at en
række veje skal udvides, og at det bliver nødvendigt
at forlænge de tunneler, som letbanen krydser. I tillæg
hertil kan der blive behov for at forstærke bæreevnen
på de broer, som letbanen kommer til at køre på.
Disse tilpasninger vil blive gennemført som en del af
letbaneprojektet og indgår i letbanens
anlægsøkonomi.
Etablering af letbanen betyder, at et
betydeligt antal forsyningsledninger skal omlægges.
Omkostningerne herved vil blive fordelt i overensstemmelse med
gæsteprincippet, jf. lovforslagets § 7.
På strækningen gennem
området ved Nyt Odense Universitetshospital skal letbanen
anlægges samtidig med, at det nye hospitalsbyggeri står
på. Når det nye universitetshospital står
færdigt skal Odense Letbane køre direkte gennem
hospitalsområdet med en station i den nordlige og sydlige
ende, således at patienter, medarbejdere og andre
besøgende kan køre direkte ind til hospitalet.
I og med at anlægsarbejdet på
letbanen og sygehusbyggeriet skal foregå samtidig, skal der
ske en tæt koordinering mellem projekterne. I
udredningsrapporten for Odense Letbane er det forudsat, at begge
projekter skulle stå færdigt i 2020. I de seneste
planer forventes det nye universitetshospital dog først at
stå færdigt i 2022, og der er endnu ikke fastlagt et
endeligt design for byggeriet. Dette kan give en ekstra
kompleksitet i forhold til at sikre fuld sammenhæng i
planerne for de to projekter og ved at letbanen skal køre
igennem et byggeområde, når letbanen går i
drift.
Odense Kommune og Region Syddanmark har i
oktober 2014 indgået en aftale om håndtering af
grænsefladerne mellem projekterne. Med aftalen er parterne
enige om, at letbanen anlægges i den linjeføring
gennem hospitalsområdet, som er forudsat i
VVM-undersøgelsen for projektet. Det er endvidere parternes
vurdering, at det i budgettet for letbaneprojektet afsatte
beløb på 130 mio. kr. til følgeomkostninger ved
at føre letbanen med kørestrømsanlæg
centralt igennem hospitalsområdet er tilstrækkeligt til
også at dække evt. meromkostninger i forbindelse med,
at Odense Universitetshospital åbner senere end hidtil
forventet. Der er i forlængelse af aftalen fastlagt en
samarbejdsstruktur, som skal sikre koordineringen mellem de to
projekter og at de samlede følgeomkostninger for de to
projektet minimeres.
Odense Kommune forventer fortsat, at letbanen
kan gå i drift i 2020, dog således at enkelte dele af
anlægget gennem det nye sygehusområde, f.eks.
anlæg stationerne »OUH syd« og »OUH
nord«, kan udføres efter 2020 i sammenhæng med
sygehusbyggeriet for at reducere risici og omkostninger. Det
forventes, at alle dele af letbanen står færdig senest
i 2023.
Der er ikke som led i det videre arbejde med
projektet siden finanslovsaftalen fra november 2013 og
principaftale fra juni 2014 afdækket meromkostninger i
forhold til projektets basisbudget og de identificerede risici
vurderes at kunne holdes inden for projektets reserver.
Såfremt anlæg af letbanen fordyres
udover de aftalte reserver, er staten, Odense Kommune og Region
Syddanmark enige om at drøfte håndtering af
merudgifter herunder om nødvendigt at tilpasse projektets
omfang f.eks. ved at udskyde dele af strækningen til en
senere etape 2 (f.eks. mellem Odense Banegårds Center og
Tarup Centret) samt at reducere antallet af stationer, der
etableres, og antallet af stationer, der forberedes til.
3.
Lovforslagets indhold
3.1. Odense
Letbane P/S
Odense Kommune har ønsket at oprette et
selskab, som skal stå for projektering, anlæg og drift
af Odense Letbane. Der er knyttet en række fordele til at
organisere projektet i et selskab, bl.a. kan der indsættes en
professionel bestyrelse og direktion til at styre letbaneprojektet,
og der kan sikres en klar adskillelse mellem Odense Kommunes
økonomi og letbanens økonomi. Tilsvarende er en
række andre statslige/kommunale projekter organiseret i et
selskab, herunder Aarhus Letbane, Letbanen i Ring 3 og Metroen i
København. Disse selskaber er alle interessentskaber.
Hensigten med bestemmelserne vedrørende
selskabsformen er, at der med loven gives Odense Kommune de samme
muligheder og forhold til at organisere anlæg og drift af
Odense Letbane i et selvstændigt selskab, som gælder i
andre sammenlignelige infrastrukturprojekter.
I og med, at det kun er Odense Kommune, der
vil være part i Odense Letbane, er interessentskabsmodellen
ikke en mulighed. Det foreslås i stedet, at letbaneselskabet
oprettes som et partnerselskab (P/S). Et partnerselskab
hører, ligesom interessentskabet, til gruppen af
personselskaber, og det kan ligesom et interessentskab sikre, at
selskabet, ligesom kommunen i øvrigt, ikke skal betale
selskabsskat, blot fordi det er organiseret i et selskab.
Et partnerselskab er i selskabslovens §
5, nr. 21, defineret som et kommanditselskab, jf. § 2 stk. 2,
i lov om visse erhvervsdrivende virksomheder, hvor kommanditisterne
har indskudt en bestemt kapital, som er fordelt på aktier. Et
kommanditselskab er kendetegnet ved, at der er to forskellige typer
af selskabsdeltagere, kommanditisten, som hæfter
begrænset for virksomhedens forpligtelser og komplementaren,
som hæfter ubegrænset for virksomhedens
forpligtelser.
I Odense Letbane P/S bliver Odense Kommune
kommanditist og hæfter herigennem alene med sit indskud for
selskabets gæld. Som komplementar, der hæfter direkte
og ubegrænset for selskabets gæld, etablerer Odense
Kommune et af kommunen ejet anpartsselskab ved navn Odense Letbane
Komplementar ApS, jf. lovforslagets § 1, stk. 2. Imidlertid er
der begrænset hæftelse i et anpartsselskab. Modsat
hensigten vil Odense Kommune dermed som udgangspunkt ikke
hæfte fuldt for letbaneselskabets forpligtelser. Derfor
foreslås der indsat en bestemmelse om, at Odense Kommune, i
modsætning til de almindelige bestemmelser i selskabsloven,
hæfter for gæld og alle øvrige forpligtelser i
Odense Letbane P/S, jf. lovforslagets § 1, stk. 3.
Et partnerselskab er omfattet af reglerne i
selskabsloven, jf. § 358. Det følger af denne
bestemmelse, at der skal foretages de fornødne tilpasninger,
som måtte være nødvendige i forhold til
aktieselskabers faste struktur omkring vedtægter, tegningsret
og kapitalforhold.
Det foreslås, at
årsregnskabsloven, herunder bestemmelserne for statslige
aktieselskaber skal gælde for Odense Letbane P/S. Dette
medfører, at Odense Letbane P/S ikke er omfattet af det
kommunale regnskabssystem.
Odense Letbane P/S skal ledes af en
bestyrelse, jf. lovforslagets § 8, som træffer
beslutninger om selskabets organisering samt projektet og
økonomien. Bestyrelsen har ansvaret for ansættelse af
selskabets direktion samt organiseringen af Odense Letbane P/S.
Desuden skal bestyrelsen som en af de første opgaver
forholde sig til udbudsstrategien og udbudsprocessen, herunder
godkende udbudsmaterialet inden det sendes til Odense Kommune,
Region Syddanmark og transportministeren, jf. lovforslagets §
12, stk. 1. Endvidere skal bestyrelsen tage stilling til omfanget
af forberedende arbejder.
Direktionens opgave bliver at varetage den
daglige ledelse af Odense Letbane P/S.
Odense Kommune har sat sig som mål, at
letbanen skal åbne i 2020. Det indebærer, at Odense
Kommune efter principaftalens indgåelse har arbejdet videre
med forberedelse af en række aktiviteter i relation til
anlæg af letbanen før selskabet stiftes.
Odense Kommune arbejder derfor med at
orientere de kommende bestyrelsesmedlemmer forud for selskabets
stiftelse.
3.2.
Projektering af Odense Letbane
Odense Letbane P/S vil kunne benytte hjemlerne
i jernbanelovens kapitel 2 a om projektering af jernbaner, jf. lov
om jernbane. Kapitel 2 a i lov om jernbane omhandler
nedlæggelse af forbud, pålæg af byggelinjer og
fremrykket ekspropriation for så vidt angår
projekteringsaktiviteter. Disse hjemler kan benyttes af selskaber
oprettet ved lov, som har ansvar for projekteringen af
baneanlæg. Dette forudsætter dog, at der i
lovgrundlaget for selskabet indsættes en delegationshjemmel,
hvorefter transportministeren kan delegere sine beføjelser i
jernbanelovens kapitel 2 a til selskabet. Derfor foreslås
indsat en delegationshjemmel til Odense Letbane P/S i lovforslagets
§ 14, stk. 2.
Det foreslås endvidere, at Odense
Letbane P/S tildeles beføjelser som en
infrastrukturforvalter, jf. § 21 e i jernbaneloven,
således at Odense Letbane P/S får mulighed for uden
retskendelse at foretage arkæologiske
forundersøgelser, jordbundsundersøgelser,
opmålinger, afmærkninger og andre undersøgelser
af udendørs arealer i forbindelse med projekteringen af
Odense Letbane, jf. lovforslagets § 5.
Odense Letbane P/S skal give ejeren af de
arealer, der skal undersøges m.v., skriftlig underretning
senest 14 dage inden gennemførelsen af
undersøgelserne, dog 28 dage forinden, hvis der er tale om
arkæologiske forundersøgelser. Odense Letbane P/S skal
i givet fald yde ejeren af de arealer, hvor der er foretaget
undersøgelser m.v., erstatning for den skade, som ejeren
måtte blive påført i anledning af
undersøgelserne.
Odense Letbane P/S vil kunne benytte
ovenstående bestemmelser i forbindelse med projekteringen af
Odense Letbane i overensstemmelse med definitionen af
anlægget i § 2.
3.3.
Forholdet til grundlovens § 73
Lovforslaget giver mulighed for, at Odense
Letbane P/S kan ekspropriere arealer og ejendomme m.v. til brug for
anlæg af Odense Letbane, jf. lovforslagets § 6. Det
fremgår af grundlovens § 73, at ejendomsretten er
ukrænkelig, og at ingen kan tilpligtes at afstå sin
ejendom uden, hvor almenvellet kræver det. Det kan kun ske
ifølge lov og mod fuldstændig erstatning.
Med de forslåede bestemmelser skabes i
overensstemmelse med grundlovens § 73 en lovhjemmel til
tvangsmæssigt at erhverve de fornødne arealer til
etablering af Odense Letbane. Ekspropriation kan kun ske, hvis det
er nødvendigt at erhverve de pågældende arealer
enten midlertidigt eller permanent for at kunne gennemføre
anlægget af Odense Letbane.
Ekspropriationerne i henhold til lovforslaget
sker efter reglerne herom i lov om fremgangsmåden ved
ekspropriation vedrørende fast ejendom.
Ekspropriationskompetencen er henlagt til særlige
uafhængige ekspropriationskommissioner, som både
forestår prøvelsen af det foreliggende projekt og
træffer den endelige afgørelse om ekspropriation,
herunder om erstatningsfastsættelsen.
Ekspropriationskommissionen foretager en
tilbundsgående prøvelse af, om den enkelte
ekspropriation er nødvendig. Kravet om, at ekspropriationen
skal være nødvendig, er udtryk for, at det almindelige
proportionalitetsprincip skal være opfyldt.
Tvangsmæssig afståelse af ejendom kan således
ikke gennemføres, hvis det, der tilsigtes med
ekspropriationen, kan gennemføres på en for
grundejeren mindre indgribende måde.
Ekspropriation vil i henhold til lovforslaget
ske med henblik på etablering af Odense Letbane, altså
et formål, der har offentlig karakter og dermed ligger inden
for almenvellet.
Erstatningen skal være
fuldstændig, det vil sige, at der skal betales en erstatning,
der økonomisk stiller ejeren, som denne ville være
stillet, hvis ekspropriationen ikke var sket.
Det vil først og fremmest være
tab som følge af arealafståelse og
servitutpålæg, som vil kunne erstattes, men også
ulemper som følge af ekspropriationen, herunder både
midlertidige, varige og naboretlige ulemper. Det er ikke alene
ejeren af den ejendom, der skal eksproprieres, der kan have krav
på erstatning, men f.eks. også naboer.
Ved erstatningens fastsættelse
foreslås det, at § 51, stk. 1 og 2, i lov om offentlige
veje finder anvendelse. Det forventes, at lov om offentlige veje
vedtages i en ny udgave med den konsekvens, at disse bestemmelser
rykkes. Det vil til enhver tid være de gældende regler
i vejloven om erstatningens fastsættelse, der finder
anvendelse i forbindelse med ekspropriationer efter denne lov.
Det bemærkes, at der med denne lov gives
Odense Letbane P/S de samme hjemler til ekspropriation, som Aarhus
Letbane I/S har i henhold til det lovgrundlag, som gælder for
det selskab.
3.4.
Anlæg og drift af Odense Letbane
Det samlede anlægsoverslag for Odense
Letbane er 2.326 mio. kr. (2014-priser inkl. korrektionsreserver),
som kommunen, staten og regionen bidrager til. Hertil kommer
driftsrelaterede anlægsomkostninger og investeringer i tog,
kontrol- og vedligeholdelsesfaciliteter mv. på 656 mio. kr.
(2014-priser inkl. 10 pct. korrektionsreserve), som alene Odense
Kommune bidrager til.
Odense Letbane vil forløbe fra Tarup i
nord via Odense Centrum og Banegårdspladsen forbi Syddansk
Universitet og det kommende nye Odense Universitetshospital til
Hjallese Station i syd, som også er station for lokalbanen
til Svendborg. Letbanens samlede længde er 14 km, og der vil
blive etableret 26 stationer. Linjeføringen fremgår af
bilag 1 til loven.
Når anlægget er i drift, forventes
det, at 35.600 passagerer hver dag vil benytte sig af Odense
Letbane. Letbanen vil køre hvert 10. minut i begge retninger
undtagen om natten. Køretiden mellem endestationerne Tarup
Centret og Hjallese vil være omkring 42 minutter. Letbanen
vil have en forventet maksimal hastighed på 70 km/t. og en
forventet gennemsnitshastighed på ca. 20 km/t. Hastigheden
vil af hensyn til sikkerheden være lavest i centrum og
højere i områderne uden for centrum.
Letbanen etableres hovedsageligt i
eksisterende veje, hvor den generelt kører i sit eget spor,
uafhængigt af den øvrige trafik. Dette sikrer, at
letbanen kommer hurtigt frem og har en høj
pålidelighed. Etableringen af letbanen betyder, at der skal
gennemføres en række ombygninger af eksisterende
veje.
I og med, at letbanen på hovedparten af
strækningen etableres, der hvor der i dag er vej vil det have
nogle konsekvenser for vejtrafikken. Det er tilstræbt at
fastholde kapaciteten på vejnettet, når letbanen er
etableret. Nogle steder er det dog nødvendigt at
omlægge trafikken, både af hensyn til letbanens
fremkommelighed og af hensyn til trafikanternes sikkerhed.
Særligt i kryds kan det betyde, at trafikken ændres.
For at sikre en hurtig og stabil drift med letbanen vil den
få prioritet i kryds. Det betyder, at trafikken styres med
signalregulering, som tillader letbanen at komme hurtigt af sted.
Fodgængere skal som udgangspunkt krydse sporene i
signalregulerede fodgængerfelter af hensyn til
sikkerheden.
Anlægsarbejderne er planlagt til at
foregå i 2016-19. Det forventes at letbanen efter
testkørsler i 2019 vil kunne åbne for passagerer i
2020. I anlægsperioden vil der blive arbejdet for, at
vejtrafikken kan afvikles, selvom de berørte
strækninger vil være præget af
anlægsarbejder. Odense Kommune vil løbende informere
om anlægsarbejder og foreslåede alternative ruter.
Det er Odense Letbane P/S, der er ansvarlig
for anlæg og drift af Odense Letbane. Anlægsopgaven
skal sendes i udbud. Udbudsbetingelserne skal udformes
således, at det fremgår klart hvilke priser, der
relaterer sig til anlæg af letbanen og hvilke priser, der
vedrører driftsrelaterede forhold, så som
indkøb af letbanetog, etablering af drifts- og
vedligeholdelsescenter, parker og rejs anlæg,
prøvedrift m.v.
Driften af letbanen skal sendes i udbud.
Odense Letbane P/S kan selv selve varetage udbudsopgaven eller
selskabet kan vælge, at overlade trafikkøberopgaven
til trafikselskabet på Fyn, jf. forslagets § 16.
3.5.
Regulering af letbaner
I forslaget til ny jernbanelov, som forventes
fremsat for Folketinget i efteråret 2014, foreslås
indført en definition på letbaner med henblik på
at foretage en afgrænsning af letbanen i forhold til
konventionelle jernbaner. Letbaner er skinnebåren trafik som
både kan køre i vej efter færdselslovens regler
og i eget tracé. Derudover bibeholdes ordningen med, at
jernbaneloven i store træk gælder for letbaner, men det
vil være muligt at lave særlige regler for letbaner,
idet der er områder, hvor letbanen og den konventionelle
jernbane adskiller sig fra hinanden.
Dette gør sig f.eks. gældende med
hensyn til letbaneførere, idet letbanen i visse
tilfælde skal køre i vej efter færdselslovens
regler. Der er derfor udstedt en bekendtgørelse nr. 891 af
30. juni 2014 om krav til letbaneførere og
trafikstyringspersonale på letbaneområdet.
Letbanevirksomhederne skal sikre uddannelse af sine egne
letbaneførere under iagttagelse af kravene i
bekendtgørelsen.
Den virksomhed, som skal transportere
passagerer i letbanekøretøjer og/eller forvalte
letbaneinfrastruktur på Odense Letbane, vil skulle have en
tilladelse henholdsvis et sikkerhedscertifikat og en
sikkerhedsgodkendelse i henhold til bestemmelserne herom i lov om
jernbane. Det betyder bl.a., at virksomheden skal have et
sikkerhedsledelsessystem. Det betyder endvidere, at
letbanevirksomheden skal sikkerhedscertificeres, samt at
infrastrukturforvaltere på letbane skal
sikkerhedsgodkendes.
Det er Trafikstyrelsen, der skal godkende de
sikkerhedsmæssige forhold vedrørende de banetekniske
anlæg, letbanekøretøjer, trafikale regler m.v.
Godkendelsesprocessen vil skulle aftales nærmere mellem
Trafikstyrelsen og Odense Letbane P/S.
4. Om
kommunal og regional låntagning til Odense Letbane
Odense Kommune indskyder 1.118 mio. kr. i
Odense Letbane P/S til anlæg af letbanen. Derudover indskyder
Odense Kommune 656 mio. kr. (inkl. 10 pct. korrektionsreserve) til
driftsrelaterede anlægsudgifter. Beløbet er inkl.
korrektionsreserver og er angivet i 2014-priser. Odense Kommunes
indskud opskrives med forudsætningsindekset for anlæg
på finansloven. Region Syddanmark yder et engangstilskud til
anlæg af Odense Letbane på 100 mio. kr. Beløbet
er i 2014-priser og opskrives med forudsætningsindekset for
anlæg på finansloven. Beløbet er uden
korrektionsreserver.
Økonomi- og Indenrigsministeriet er
indstillet på, at Odense Kommune kan lånefinansiere op
til 85 pct. af kommunens anlægsudgifter, hvilket
indebærer, at kommunen vil skulle egenfinansiere minimum 15
pct., før lån kan optages.
Økonomi- og Indenrigsministeriet er
samtidig indstillet på, at Region Syddanmark kan
lånefinansiere op til 80 pct. af regionens
anlægsudgifter, hvilket indebærer, at regionen vil
skulle egenfinansiere minimum 20 pct., før lån kan
optages.
Økonomi- og Indenrigsministeriet er
endvidere indstillet på at give Odense Kommune og Region
Syddanmark adgang til at optage lån med en løbetid
på op til 30 år uden mulighed for afdragsfrihed.
Lånene kan optages efterhånden, som behovet
opstår med henblik på at minimere
låneomkostningerne.
Det betyder, at Odense Letbane P/S på
vegne af Odense Kommune kan optage lån til
anlægsudgifter med en maksimal løbetid på 30
år uden mulighed for afdragsfrihed.
Lån til reinvesteringer i anlæg
optages senere end lån til anlægsinvesteringer ved
etablering af letbanen. Betalingsprofilen er forudsat
således, at de enkelte lån uden mulighed for
afdragsfrihed skal tilbagebetales senest 30 år efter
optagelsestidspunktet.
Låntagning til Odense Letbane kan
udelukkende anvendes til finansiering af anlægsudgifter, dvs.
til anlægsinvesteringer og reinvesteringer i anlæg. Der
kan ikke lånes til driftsudgifter og almindeligt vedligehold.
For en sondring mellem drifts- og anlægsudgifter henvises til
henholdsvis »Budget- og regnskabssystem for kommuner«
og »Budget- og regnskabssystem for regioner«.
Vilkårene for låntagning m.v. skal
i øvrigt følge Økonomi- og
Indenrigsministeriets lånebekendtgørelser, jf.
bekendtgørelse nr. 1580 af 17. december 2013 om kommunernes
låntagning og meddelelse af garantier m.v. og
bekendtgørelse nr. 1581 af 17. december 2013 om regionernes
låntagning og meddelelse af garantier m.v. Dispensation
herfra forudsætter en konkret ansøgning til
Økonomi- og Indenrigsministeriet.
Efter reglerne i Økonomi- og
Indenrigsministeriets lånebekendtgørelser henregnes
den del af lån optaget af selskaber med kommunal eller
regional deltagelse, som kan henføres til kommunen og
regionen, til kommunens og regionens låntagning.
Kommunal og regional låntagning eller
hæftelse for andele af lån optaget af et selskab
kræver således enten ledig låneramme eller
lånedispensation fra Økonomi- og
Indenrigsministeriet.
Økonomi- og Indenrigsministeriet er i
den forbindelse indstillet på efter ansøgning at
give:
? Odense Kommune
dispensation til deponeringsfritagelse, således at lån
optaget af et letbaneselskab - med evt. kommunal garanti - ikke
henregnes til Odense Kommunes låntagning.
? Region Syddanmark
dispensation til at optage lån.
Region Syddanmarks anlægstilskud til
letbanen kan ydes uden at belaste det regionale
anlægsloft.
Egenfinansieringen fra Odense Kommune til
anlæg af letbanen gives i form af indskud i et letbaneselskab
og påvirker dermed ikke det kommunale anlægsloft.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Det samlede anlægsoverslag for Odense
Letbane er 2.326 mio. kr. (2014-priser inkl. korrektionsreserver)
Hertil kommer driftsrelaterede anlægsomkostninger på
656 mio. kr. (2014-priser inkl. 10 pct. korrektionsreserve), som
afholdes af Odense Kommune.
Udgifterne til driftsrelaterede anlæg,
f.eks. parkeringsanlægget, det såkaldte parker og rejs
anlæg, og kontrol og vedligeholdelsescenteret, afholdes af
Odense Letbane P/S, men finansieres alene af Odense Kommune. De
driftsrelaterede anlæg er en integreret del af Odense Letbane
og håndteres efter samme principper, som de øvrige
dele af letbaneprojektet, bortset fra finansieringen.
Statens og Region Syddanmarks bidrag er alene
tilskud til anlæg af letbanen, som ejes og drives af Odense
Letbane P/S.
Staten bidrager med 1.108 mio. kr. inkl.
allerede afholdte udgifter til forundersøgelse og VVM (inkl.
30 pct. korrektionsreserve), mens Region Syddanmark bidrager med
100 mio. kr. til Odense Letbane P/S. Beløbene er i angivet i
2014-priser og opskrives med forudsætningsindekset for
anlæg på finansloven.
Tilskuddene gives under forudsætning af,
at nærværende projekt gennemføres, og at der
ikke sker væsentlige ændringer af projektet uden
forudgående godkendelse.
Staten og Odense Kommune afsætter en
korrektionsreserve på 30 pct. af det statslige og kommunale
bidrag, dog 10 pct. for så vidt angår de
driftsrelaterede anlægsudgifter. Regionens bidrag er et
engangsbidrag på 100 mio. kr. ekskl. korrektionsreserve.
Kommunens korrektionsreserver samt de 10 pct.
af statens samlede korrektionsreserve på 30 pct.
forudsættes overført til selskabet sammen med bidrag
til finansiering af anlægsomkostningerne. Korrektionsreserven
vil budgetmæssigt være bundet, således at
træk på denne reserve kun vil kunne ske i samme forhold
som parternes bidragsandel og kun efter forelæggelse for
bidragsyderne, det vil sige staten og kommunen. Forelæggelsen
skal foretages, så snart letbaneselskabet forventer, at
basisoverslaget vil blive overskredet. Statens godkendelse af
træk på 10 pct. reserven foretages af
Transportministeriet.
De resterende 20 pct. af statens 30 pct.
korrektionsreserve indskydes i en central anlægsreserve.
Træk fra denne reserve vil kunne ske efter samme principper,
som gælder for de i selskabet indskudte reserver. Statens
godkendelse af træk på den centrale reserve foretages
af Transportministeriet og Finansministeriet.
Der vil i forbindelse med stiftelsen af Odense
Letbane P/S blive aftalt nærmere, hvorledes henholdsvis
statens og Region Syddanmarks tilskud skal betales. Tilskuddene
gives under forudsætning af, at letbanen anlægges, og
at der ikke sker væsentlige ændringer i projektet.
Når de samlede anlægsomkostninger
er endeligt opgjort, vil et eventuelt mindre forbrug i forhold til
basisoverslaget blive tilbagebetalt til staten, kommunen og
regionen i samme forhold som deres respektive tilskud henholdsvis
indskud. Såfremt der er trukket på korrektionsreserven,
vil den ubrugte del af reserverne blive tilbagebetalt til staten og
kommunen i samme forhold som deres respektive tilskud henholdsvis
indskud inkl. korrektionsreserver.
Staten vil som tilsynsførende have en
tilsynsforpligtelse som tilskudsgiver og vil derfor udøve
tilsyn i henhold til statens vejledning om effektiv
tilskudsforvaltning 2011. Staten er som tilskudsgiver forpligtiget
til at indgå aftale med tilskudsmodtager om tilsyn med
dispositioner og revision af de midler, der modtages fra staten.
På den baggrund vil der blive indgået en
administrationsaftale mellem Transportministeriet og Odense Letbane
P/S, som beskriver de krav, Transportministeriet stiller til Odense
Letbane P/S i forbindelse med udmøntningen af statens
tilskud. Som bilag til administrationsaftalen vil der også
blive udarbejdet en revisionsinstruks.
6.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Med Odense Letbane bliver der skabt grundlag
for, at Odenses beboere og dem som arbejder og rejser i byen kan
komme til og fra institutioner, kulturtilbud, arbejdspladser og
boliger - med en højfrekvent og miljøvenlig
transportforbindelse. Med letbanen kan der opnås gode
forbindelser til vigtige trafikknudepunkter med tilslutning til det
lokale, regionale samt nationale jernbane- og busnet.
Når letbanen står færdig vil
den desuden forbinde kommende udbygningsområder i Odense med
andre dele af byen og derved bidrage til understøtte
attraktive og stationsnære byudviklingsprojekter i Odense i
de kommende år, herunder bl.a. planer om udbygning af
campus-området, universitetet og det nye
universitetshospital. Endvidere har Odense Kommune besluttet at
omdanne hovedtrafikforbindelsen Thomas B. Thriges Gade, der i dag
gennemskærer Odense centrum og de gamle bydele, så den
i fremtiden skal være fri for biler og omdannes til et
bæredygtigt byområde, hvor letbanen løber
igennem.
I forbindelse med anlæg af letbanen vil
ledningsejere, hvis ledninger er anbragt som gæst på
arealer, som skal bruges i forbindelse med Odense Letbane, som
følge af gæsteprincippets anvendelse, jf.
lovforslagets § 7, skulle betale for flytningen af deres
ledninger. Udgiften for de berørte ledningsejere er
anslået til ca. 300 mio. kr.
7.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
8.
Miljømæssige konsekvenser
De miljømæssige
påvirkninger og konsekvenser af Odense Letbane er vurderet og
beskrevet i Odense Kommunes VVM-redegørelse og
miljøvurdering. Odense Kommune har på baggrund af
VVM-redegørelsen den 23. april 2014 vedtaget et
kommuneplantillæg for Odense Letbane, Tillæg nr. 2 til
kommuneplan 2013-2025 for Odense Kommune, som udgør den
miljømæssige VVM-godkendelse af projektet. Forud
herfor, har kommuneplantillægget været i offentlig
høring i Odense fra den 17. januar til den 14. marts
2014.
Odense Kommune er ansvarlig for, at den
udarbejdede VVM-redegørelse og miljørapport for
Odense Letbane er fyldestgørende. Uforudsete udgifter som
følge af evt. krav om supplerende VVM-redegørelse og
miljørapport og afledte udgifter heraf, som ikke skyldes
tilkøb, betales af Odense Kommune, jf. lovforslagets §
13.
Dette lovforslag bidrager til
gennemførelsen af Odense Letbane, men medfører ikke
særskilt yderligere miljømæssige konsekvenser
end dem, der er beskrevet i det planlægningsgrundlag for
letbanen, der er godkendt med Odense Kommunes
kommuneplantillæg for projektet.
9. Forholdet
til EU-retten
Letbaner er undtaget fra
interoperabilitetsdirektivets anvendelsesområde, jf.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv nr. 2008/57/EF af 17.
juni 2008 om interoperabilitet i jernbanesystemet i
Fællesskabet, jf. § 3, stk. 1, i bekendtgørelse
nr. 459 af 28. april 2010 om interoperabilitet i
jernbanesystemet.
Letbaner er ligeledes undtaget fra
lokomotivførerdirektivet, jf. Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2007/59/EF af 23. oktober 2007 om
certificering af lokomotivførere, der fører
lokomotiver og tog på jernbanenettet i Fællesskabet,
jf. § 1, stk. 3, nr. 1, i bekendtgørelse nr. 985 af 11.
oktober 2011 om certificering af lokomotivførere.
For så vidt angår
jernbanesikkerhedsdirektivet, jf. Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2004/49/EF af 29. april 2004 som ændret
ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/57/EF af 17.
juni 2008, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/110/EF
af 16. december 2008 og Kommissionens direktiv 2009/149/EF af 27.
november 2009, har Danmark valgt ikke at benytte muligheden for at
undtage letbaner, jf. bekendtgørelse nr. 1293 af 23.
november 2010 om gennemførelse af
jernbanesikkerhedsdirektivet. Det betyder, at letbanen er omfattet
af jernbanesikkerhedsdirektivet, og de retsakter, der udstedes i
medfør af jernbanesikkerhedsdirektivet. Letbanen skal
således have et sikkerhedscertifikat og en
sikkerhedsgodkendelse.
Forslaget skal overholde EU' udbudsregler for
offentlige kontrakter, jf. Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv nr. 2014/24/EU af 26. marts 2014 om offentlige udbud og om
ophævelse af direktiv 2004/18/EF (udbudsdirektivet) samt
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv nr. 2014/25/EU af 26.
februar 2014 om fremgangsmåderne ved indgåelse af
kontrakter inden for vand- og energiforsyning, transport samt
posttjenester og om ophævelse af direktiv 2004/17/EF
(forsyningsvirksomhedsdirektivet).
Forslaget skal endvidere overholde
Europa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) Nr. 1370/2007
af 23. oktober 2007 om offentlig personbefordring med jernbane og
ad vej og om ophævelse af Rådets forordning
(EØF) nr. 1107/70 (PSO-forordningen).
Det fremgår af art. 5, stk. 1, i
PSO-forordningen, at indgåelse af offentlige
tjenesteydelseskontrakter vedrørende personbefordring med
bus eller sporvogn (herunder hører også letbane) er
omfattet af udbudsdirektivet og forsyningsvirksomhedsdirektivet,
såfremt sådanne kontrakter ikke er udformet som
koncessionskontrakter. I fald kontrakterne er udformet som
koncessionskontrakter er de udelukkende omfattet af
PSO-forordningen.
10.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 1. september 2014 til den 2. oktober 2014 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatsamfundet, Odense Kommune, DI, Danmarks
Naturfredningsforening, Dansk Cyklistforbund, Dansk Erhverv, Danske
Regioner, Dansk Jernbaneforbund, DSB, 3 F, FDM, Fynbus,
Forbrugerrådet, HK Trafik og Jernbane, Jernbanenævnet,
KL, Landdistrikternes Fællesråd, LO, Rådet for
Sikker Trafik, Region Syddanmark, Rigsrevisionen og
Trafikselskaberne i Danmark.
| | | 11. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Staten bidrager med 1.108 mio. kr. inkl. 30
pct. korrektionsreserver til anlægget. Region Syddanmark bidrager med 100 mio. kr.
til anlægget. Odense Kommune bidrager med 1.118 mio. kr.
inkl. 30 pct. korrektionsreserver til anlægget. Odense Kommune bidrager endvidere med i alt
656 mio. kr. (inkl. 10 pct. korrektionsreserve) til
driftsrelaterede anlægsomkostninger. Alle beløb er i 2014-priser og
opskrives med forudsætningsindekset for anlæg på
finansloven. Odense Kommune afholder endvidere
udgifterne til driften af letbanen. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Staten får som tidskudsyder en
tilsynsforpligtelse og vil derfor udøve tilsyn i henhold til
statens vejledning om effektiv tilskudsforvaltning 2011. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Med Odense Letbane bliver der skabt
grundlag for, at Odenses beboere og dem som arbejder og rejser i
byen kan komme til og fra institutioner, kulturtilbud,
arbejdspladser og boliger - med en højfrekvent og
miljøvenlig transportforbindelse. Med Letbanen kan der
opnås gode forbindelser til vigtige trafikknudepunkter med
tilslutning til det lokale, regionale samt nationale jernbane- og
busnet. | Som følge af gæsteprincippets
anvendelse vil ledningsejere, hvis ledninger er anbragt som
gæst på arealer, som skal bruges i forbindelse med
Odense Letbane, skulle betale for flytningen af deres ledninger.
Udgiften for de berørte ledningsejere er anslået til
ca. 300 mio. kr. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Lovforslaget medfører ikke
særskilt yderligere miljømæssige konsekvenser
end dem, der er beskrevet i det planlægningsgrundlag for
letbanen, der er godkendt med Odense Kommunes
kommuneplantillæg for projektet. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Letbaner er omfattet af
jernbanesikkerhedsdirektivet. Forslaget skal overholde
PSO-forordningen samt EU' udbudsregler (udbudsdirektivet og
forsyningsvirksomhedsdirektivet). | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Det foreslås i stk.
1, at Odense Kommune skal oprette et letbaneselskab som et
partnerselskab med navnet, Odense Letbane P/S. Et partnerselskab er
et kommanditselskab, og det er kendetegnet ved, at der er 2
forskellige typer af selskabsdeltagere, kommanditisten, som
hæfter begrænset for virksomhedens forpligtelser, og
komplementaren, som hæfter ubegrænset for virksomhedens
forpligtelser. Odense Kommune bliver kommanditist, og hæfter
herigennem alene med sit indskud for selskabets gæld, jf. dog
stk. 3.
Det foreslås tillige, at Odense Letbane
P/S kan oprette datterselskaber. Datterselskaber af Odense Letbane
P/S vil alene kunne varetage de samme opgaver som moderselskabet,
dvs. projektering, anlæg og drift af Odense Letbane, jf.
lovforslagets § 2, stk. 1.
Den kommunale styrelseslov finder ikke
anvendelse for private selskabsformer. Selskabet er derimod
omfattet af selskabsloven, jf. § 358 i selskabsloven.
Partnerselskabsformen medfører endvidere, at det kommunale
regnskabssystem ligeledes ikke finder anvendelse, men at selskabet
i stedet bliver underlagt årsregnskabslovens regler, jf. den
foreslåede § 10.
Det foreslås med stk. 2, at Odense Kommune skal oprette et
selskab ved navn Odense Letbane Komplementar ApS. Oprettelsen af
Odense Letbane Komplementar som et anpartsselskab er et resultat af
den af Odense Kommune ønskede selskabsorganisering. Odense
Letbane Komplementar ApS hæfter direkte og ubegrænset
for Odense Letbane P/S gæld. Da Odense Letbane Komplementar
er et anpartsselskab er hæftelsen i realiteten
begrænset, derfor er der, som det ses af stk. 3, indsat fuld
hæftelsesansvar for Odense Kommune.
Det foreslås i stk.
3, at Odense Kommune hæfter for gæld og alle
øvrige forpligtelser i Odense Letbane P/S.
Som kommanditist hæfter Odense Kommune
kun begrænset for Odense Letbane P/S' forpligtelser, og da
komplementaren er et anpartsselskab, som Odense Kommune kun
hæfter begrænset for, har det været
nødvendigt at indsætte bestemmelsen, da det er
tilsigtet, at Odense Kommune skal have det endelige
økonomiske ansvar for anlæg og drift af Odense
Letbane. Den foreslåede bestemmelse medfører
således en fravigelse af de normale hæftelsesregler i
et partnerselskab.
Se i øvrigt afsnit 3.1 i de almindelige
bemærkninger.
Til § 2
Det foreslås i stk.
1, at Odense Letbane P/S skal stå for projektering,
herunder forberedende arbejder, anlæg og drift af en letbane
i Odense. Odense Letbane P/S' opgaver er således
udtømmende angivet i denne bestemmelse og er således
identisk med formålet for selskabet.
Odense Letbane P/S skal således
stå for detailprojekteringen af Odense Letbane. Ved
detailprojekteringen udarbejdes et optimeringskatalog, som
reducerer risici for, at projektet overskrider de økonomiske
rammer. Odense Letbane P/S skal endvidere stå for de
forberedende arbejder, f.eks. flytning af ledninger,
arkæologiske forundersøgelser, ekspropriationer
m.v.
Odense Letbane P/S skal forberede
udbudsmaterialet og skal indgå kontrakt om anlæg af
letbanen.
Odense Letbane P/S skal desuden stå for
drift af letbanen ved at udbyde driftsopgaven.
Af stk. 2
fremgår det, at der som bilag til loven fremgår et kort
over linjeføringen for Odense Letbane. Kortbilaget viser
linjeføringen og placering af stationer samt kontrol- og
vedligeholdelsescenter og parkeringsanlægget syd for
Campusområdet, det såkaldte parker og rejs
anlæg.
Den samlede strækning for Odense Letbane
bliver på 14,4 km, og letbanen vil bl.a. betjene Odense
Banegårdscenter, Rosengårdscenteret, Syddansk
Universitet, Nyt Odense Universitetshospital og Hjallese Station.
Letbanen vil dermed forbinde bolig- og erhvervsområder,
uddannelse, forskning og kultur. Der vil blive etableret 26
stationer og forberedt for yderligere en station ved Albani
Bryggeriet
Det foreslås i stk.
3, at såfremt anlægget fordyres udover de
afsatte korrektionsreserver, kan linjeføringen for Odense
Letbane forkortes og antallet af stationer justeres efter aftale
mellem Odense Kommune, Region Syddanmark og
transportministeren.
Det samlede anlægsoverslag for Odense
Letbane er 2.326 mio. kr. inklusiv korrektionsreserver og det er
kun såfremt, at anlægget bliver dyrere end dette
beløb, at linjeføringen vil kunne forkortes eller at
antallet af stationer kan justeres.
Såfremt anlægget af Odense Letbane
fordyres ud over de afsatte korrektionsreserver, er parterne bag
principaftalen, Odense Kommune, Region Syddanmark og
transportministeren, enige om at drøfte håndtering af
merudgifterne herunder om nødvendigt at tilpasse projektets
omfang f.eks. ved at udskyde dele af den planlagte strækning
for Odense Letbane til en eventuel senere etape 2, f.eks. mellem
Odense Banegårds Center og Tarup Centret. En anden mulig
tilpasning af projektet pga. fordyrelser er at reducere antallet af
stationer fra de planlagte 26 stationer eller ved at undlade at
forberede til stationen ved Albani Bryggeriet.
Til § 3
Det foreslås i stk.
1, at Odense Kommune skal indskyde 1.118 mio. kr. (inkl. 30
pct. korrektionsreserve) i Odense Letbane P/S til anlæg af
letbanen. Det foreslås endvidere, at Odense Kommune skal
indskyde 656 mio. kr. (inkl. 10 pct. korrektionsreserve) i Odense
Letbane P/S til driftsrelaterede anlægsudgifter.
Beløbene fremgår af den
indgåede principaftale mellem staten v/transportministeren,
Odense Kommune og Region Syddanmark, jf. bilag 1 til lovforslaget.
Beløbene er angivet i 2014-priser og opskrives med
forudsætningsindekset for anlæg på
finansloven.
Det foreslås i stk.
2, at Odense Kommune afholder Odense Letbane P/S' udgifter
til drift af letbanen. Odense Letbane P/S er et kommunalt selskab,
ejet 100 pct. af Odense Kommune. Både staten
v/transportministeren og Region Syddanmark yder alene et tilskud
til anlæg af letbanen, de to parter har således ikke
noget med driften at gøre.
Til § 4
Det foreslås i stk.
1, at Region Syddanmark skal yde et engangstilskud på
100 mio. kr. til anlæg af letbanen i Odense. Beløbet
er i 2014-priser og opskrives med forudsætningsindekset for
anlæg på finansloven. Beløbet er uden
korrektionsreserver. Beløbet skal betales til Odense Letbane
P/S.
Beløbet fremgår af den
indgåede principaftale mellem staten ved transportministeren,
Odense Kommune og Region Syddanmark, jf. bilag 1 til lovforslaget,
hvoraf det også fremgår, at der er tale om et
engangstilskud.
Det fremgår af stk.
2, at transportministeren yder et tilskud på 1.108
mio. kr. inklusive 30 pct. korrektionsreserver til anlæg af
Odense Letbane. Beløbet er i 2014-priser og opskrives med
forudsætningsindekset for anlæg på finansloven.
Beløbet skal betales til Odense Letbane P/S.
Staten vil som tilsynsførende have en
tilsynsforpligtelse som tilskudsgiver og vil derfor udøve
tilsyn i henhold til statens vejledning om effektiv
tilskudsforvaltning 2011. Staten er som tilskudsgiver forpligtiget
til at indgå aftale med tilskudsmodtager om tilsyn med
dispositioner og revision af de midler, der modtages fra staten.
På den baggrund vil der blive indgået en
administrationsaftale mellem Transportministeriet og Odense Letbane
P/S, som beskriver de krav, Transportministeriet stiller til Odense
Letbane P/S i forbindelse med udmøntningen af statens
tilskud. Som bilag til administrationsaftalen vil der også
blive udarbejdet en revisionsinstruks.
Transportministerens tilskud vil blive betalt
til Odense Letbane P/S i takt med, at udgifterne afholdes.
Det foreslås i stk.
3, at tilskuddene efter stk. 1 og 2 gives under
forudsætning af, at letbanen anlægges, og at der ikke
sker væsentlige ændringer i projektet. Såfremt
anlægget af letbanen fordyres udover de afsatte
korrektionsreserver vil Odense Kommune, Region Syddanmark og
transportministeren skulle drøfte en tilpasning af
projektet, jf. lovforslagets § 2, stk. 3, hvorefter der kan
besluttes en forkortning af letbanens forløb eller ske en
reduktion af antallet af stationer med henblik på at reducere
omkostningerne.
Såfremt anlægget af Odense Letbane
helt opgives, vil Odense Letbane P/S skulle opløses, og
eventuel overskudslikviditet i selskabet vil blive fordelt
forholdsmæssigt mellem transportministeren, Region Syddanmark
og Odense Kommune i forhold til parternes indskud henholdsvis
tilskud til Odense Letbane P/S, jf. lovforslagets § 12, stk.
2.
Til § 5
Det foreslås, at § 21 e i lov om
jernbane om adgang til at foretage jordbundsundersøgelser,
opmålinger, afmærkninger, arkæologiske
forundersøgelser m.v. finder anvendelse i forbindelse med
projektering af Odense Letbane, således at Odense Letbane P/S
får de samme beføjelser som en
infrastrukturforvalter.
Odense Letbane P/S får med bestemmelsen
mulighed for at foretage arkæologiske
forundersøgelser, jordbundsundersøgelser,
opmålinger, afmærkninger og andre undersøgelser
af udendørs arealer i forbindelse med projekteringen af
Odense Letbane uden retskendelse, hvilket er en fravigelse af
kravet om forudgående retskendelse efter grundlovens §
72 om boligens ukrænkelighed. Odense Letbane P/S skal give
ejeren af de arealer, der skal undersøges m.v., skriftlig
underretning senest 14 dage inden gennemførelsen af
undersøgelserne, dog 28 dage forinden, hvis der er tale om
arkæologiske forundersøgelser. Odense Letbane P/S skal
i givet fald yde ejeren af de arealer, hvor der er foretaget
undersøgelser m.v., erstatning for den skade, som ejeren
måtte blive påført i anledning af
undersøgelserne, jf. § 21 e, stk. 5, i lov om
jernbane.
Lov om jernbane finder anvendelse på
letbanen på Odense Letbane i henhold til § 2, stk. 2, i
lov om jernbane. Det er imidlertid fundet nødvendigt at
præcisere, at Odense Letbane P/S kan anvende
beføjelserne i § 21 e, idet Odense Letbane P/S i modsat
fald ikke ville kunne anvende disse beføjelser, da selskabet
ikke kan betegnes som infrastrukturforvalter.
Til § 6
Efter den foreslåede hjemmel i stk. 1, gives transportministeren hjemmel til
at ekspropriere de for anlægget nødvendige arealer og
ejendomme m.v. De nødvendige arealer og ejendomme m.v. kan
være arealer og ejendomme, der permanent skal bruges til
letbanens anlæg, og som derfor skal eksproprieres til fordel
for letbanen. Der kan enten være tale om en
totalekspropriation eller en delvis ekspropriation, afhængig
af, hvor stor en del af den pågældende ejendom, der er
brug for til anlægget af letbanen.
Bemyndigelsen giver ligeledes ministeren
hjemmel til midlertidigt at ekspropriere arealer til brug for
adgangsvej, arbejdsplads, materialedepot m.v. Når
anlægsarbejderne er færdige, er udgangspunktet, at de
midlertidigt eksproprierede arealer så vidt muligt
reetableres og leveres tilbage til den oprindelige ejer.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 2 indebærer, at
transportministeren i særlige tilfælde efter anmodning
fra ejeren, selvom der ikke er nedlagt byggelinjer, på vegne
af Odense Letbane P/S kan ekspropriere en ejendom, der
berøres særligt indgribende af anlægget af
Odense Letbane, før tidspunktet for de ordinære
ekspropriationer.
Ved særligt indgribende sigtes til en
situation, hvor transportministeren vurderer, at der er en
betydelig risiko for, at den pågældende ejendom senere
vil blive totaleksproprieret. Det vil ikke være et krav, at
det forventes, at ejendommen vil skulle totaleksproprieres. Det vil
derfor kunne komme på tale, hvis de øvrige betingelser
er opfyldt, at staten overtager et areal, selv om ejendommen kun
delvist forventes eksproprieret, eller hvis ejeren
påføres væsentlige ulemper i forbindelse med
letbaneanlæggets gennemførelse. Det indebærer,
at den forventede delvise ekspropriation eller de ulemper, som
projektet indebærer, skal have et betydeligt omfang.
Selv om kravet om, at ejendommen skal
berøres særligt indgribende af letbaneprojektet, er
opfyldt, skal også betingelsen om, at der skal være
tale om et særligt tilfælde være opfyldt,
førend transportministeren kan ekspropriere de
pågældende ejendomme på et tidspunkt før
de ordinære ekspropriationer. Som eksempler på
»særlige tilfælde« kan nævnes, at en
fremrykket ekspropriation kan afværge væsentlige
økonomiske konsekvenser, f.eks. hvis en erhvervsvirksomhed
lider et betydeligt indtægtstab, hvis der ikke sker
ekspropriation før de ordinære ekspropriationer.
Et andet særligt tilfælde kan
være, hvis ejeren har særlige personlige årsager
til at ønske ejendommen overtaget før tidspunktet for
den ordinære ekspropriation. Særlige personlige
årsager kan f.eks. være sygdom, alder,
familieforøgelse eller andre sociale årsager.
Forventede ændringer i ejendomspriserne kan ikke i sig selv
anses for at udgøre en væsentlig økonomisk
konsekvens.
Det er i øvrigt en betingelse, at
anlægget af Odense Letbane hindrer afhændelse af den
pågældende ejendom på normale vilkår,
hvilket ejeren kan dokumentere f.eks. ved erklæring fra en
ejendomsmægler.
En fremrykket ekspropriation vil kun komme
på tale, hvis ejeren af den pågældende ejendom
eller erhvervsvirksomhed anmoder herom.
Det bemærkes, at hjemlen til fremrykket
ekspropriation for så vidt angår ejendomme, der
berøres særligt indgribende af
projekteringsaktiviteter i forbindelse med Odense Letbane, allerede
følger af den gældende § 2 e i jernbaneloven.
Betingelserne i § 2 e i jernbaneloven for fremrykket
ekspropriation er de samme, som er angivet i lovforslagets §
6, stk. 2. Den eneste forskel er, at § 2 e i jernbaneloven
finder anvendelse i projekteringsfasen mens den foreslåede
§ 6, stk. 2 finder anvendelse i anlægsfasen.
Det bemærkes, at muligheden for
delegation af bestemmelsen i jernbanelovens § 2 e til
Odense Letbane P/S, fremgår udtrykkeligt af den
foreslåede § 14, stk. 2.
Med forslaget til stk.
3 gives transportministeren hjemmel til ved ekspropriation
at pålægge ejendomme langs anlægget servitut om
eldrift eller andre servitutter med deraf følgende
rådighedsindskrænkninger, der er nødvendige for
gennemførelsen af det i denne lov omhandlede anlæg.
Med udgangspunkt i stærkstrømsreglementets
bestemmelser, er det nødvendigt langs den nye
letbanestrækning at pålægge letbanens
naboejendomme servitutter svarende til den eldriftservitut, der
pålægges langs øvrige elektrificerede
jernbanestrækninger. Servitutten indebærer af
sikkerhedsmæssige grunde begrænsninger på de
ejendomme, der støder op til letbanen med hensyn til
beplantning, bebyggelse og lignende.
Efter det foreslåede stk. 4 sker ekspropriation, efter reglerne i
lov om fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende
fast ejendom.
Det foreslås i stk.
5, at erstatningen fastsættes i henhold til reglerne i
§ 51, stk.1 og stk. 2, i lov om offentlige veje, idet der
bl.a. er mulighed for at foretage en afkortning i erstatningen.
Med stk. 6 foreslås det, at Odense
Letbane P/S afholder alle omkostninger til ekspropriationer. Det er
normal praksis, at anlægsmyndigheden eller
anlægsselskabet afholder omkostningerne til ekspropriationer,
idet disse udgør en del af de samlede
anlægsomkostninger.
Til § 7
Det foreslås, at gæsteprincippet i
§ 106, stk. 1, i lov om offentlige veje og § 70, stk. 1 i
lov om private fællesveje, finder anvendelse på
ledningsarbejder i forbindelse med anlæg af Odense Letbane,
jf. § 2.
Gæsteprincippet er betegnelsen for en
udfyldende regel, der finder anvendelse i tilfælde, hvor der
uden vederlag er givet tilladelse til at anbringe en ledning
på en ejendom. Reglen indebærer, at ledningsejeren som
»gæst« skal bekoste ledningsarbejder, der er
nødvendiggjort af arealejerens ændrede benyttelse af
det areal, hvor ledningen er anbragt. En erhverver af fast ejendom
indtræder som udgangspunkt i overdragerens rettigheder og
forpligtelser vedrørende ejendommen. Dette gælder
uanset om erhververen er privat eller offentlig og uanset om
overdragelsen sker i fri handel eller ved ekspropriation. I
overensstemmelse hermed er udgangspunktet, at arealejerens ret til
at kræve ledningsarbejder betalt af ledningsejer også
gælder for senere erhververe af ejendommen.
Til § 8
Det foreslås, at Odense Letbane P/S skal
ledes af en bestyrelse og en direktion.
Odense Letbane P/S fratages således den
valgmulighed mht. valg af ledelsesstuktur, som ellers følger
af selskabslovens § 111, jf. selskabslovens § 358,
hvorefter selskabsloven med de fornødne tilpasninger finder
anvendelse på partnerselskaber.
Som det fremgår af principaftalen om
Odense Letbane, jf. bilag 1 til lovforslaget, vil Odense Kommune
indsætte en professionel bestyrelse til at lede
selskabet.
Bestyrelsens opgave er således i
overensstemmelse med formålet for Odense Letbane P/S, jf.
forslagets § 2, stk. 1 at varetage den overordnede og
strategiske ledelse af selskabet samt påse at de konkrete
opgaver, der fremgår af selskabslovens § 115,
varetages.
Bestyrelsen har ansvaret for ansættelse
af selskabets direktion samt organiseringen af Odense Letbane P/S.
Desuden skal bestyrelsen som en af de første opgaver
forholde sig til udbudsstrategien og udbudsprocessen, herunder
godkende udbudsmaterialet inden det sendes til Odense Kommune,
transportministeren og Region Syddanmark, jf. lovforslagets §
12, stk. 1. Endvidere skal bestyrelsen tage stilling til omfanget
af forberedende arbejder.
Direktionens opgave er at varetage den daglige
ledelse af Odense Letbane P/S.
Til § 9
Det foreslås, at forvaltningsloven og
lov om Folketingets Ombudsmand skal gælde for Odense Letbane
P/S samt Odense Letbane Komplementar ApS. Bestemmelsen er indsat
for at sikre offentligheden mulighed for at kunne følge med
i Odense Letbane P/S' og Odense Letbane Komplementar ApS'
virke.
Odense Letbane P/S samt Odense Letbane
Komplementar ApS vil desuden blive omfattet af offentlighedsloven,
hvilket fremgår af lov nr. 606 af 12. juni 2013, om
offentlighed i forvaltningen, § 4, stk. 1, hvorefter
offentlighedsloven finder anvendelse på al virksomhed, der
udøves af selskaber, hvis mere end 75 pct. af ejerandelene
tilhører danske offentlige myndigheder. Visse bestemmelser i
offentlighedsloven om dataudtræk, ret til indsigt i
databasen, journalisering, postlister og aktiv information, jf.
offentlighedslovens § 4, stk. 1, finder dog ikke
anvendelse.
Til § 10
Det foreslås, at
årsregnskabsloven, herunder bestemmelserne for statslige
aktieselskaber finder anvendelse for Odense Letbane P/S.
Odense Letbane P/S er således ikke
omfattet af det kommunale regnskabssystem, selvom der er tale om et
100 pct. kommunalt ejet selskab. Odense Letbane P/S skal
således aflægge regnskaber efter det samme
regelsæt som gælder for statslige aktieselskaber.
Til § 11
Det foreslås i stk.
1, at Odense Kommune, Region Syddanmark og
transportministeren har mulighed for at foretage tilkøb. Ved
tilkøb forstås udgifter til anlægget, der ikke
er nødvendige for anlæg af Odense Letbane, og som
parterne har mulighed for at vælge senest i forbindelse med
fastlæggelse af udbudsbetingelserne for letbanen og uden at
dette i øvrigt medfører væsentlige
tidsmæssige eller økonomiske konsekvenser for
anlægget.
Tilkøbsprojekter er projekter, der
hæver standarden for letbanen eller understøtter
etableringen af letbanen og er finansieret alene af den part, der
ønsker at foretage tilkøbet. Tilkøb er
således en tilføjelse til anlægget, udover det
det basisanlæg, som udgør grundlaget for
anlægsbudgettet.
Odense Kommune har tilkendegivet, at kommunen
ønsker at foretage fire tilkøb til projektet.
Første tilkøb er opgradering af sportyper fra
ballasteret spor til slab track, således at hele letbanen
bliver anlagt med slab track. Andet og tredje tilkøb
omhandler at give byrummet omkring stadion og
banegårdscenteret et løft i forbindelse med
indpasningen af letbanen i forhold til valg af materialer, samt
parkerings- og tilkørselsforhold. Fjerde tilkøb er en
opgradering af en stitunnel under Ørbækvej,
således at denne bliver mere attraktiv for skolebørn
og andre bløde trafikanter.
Efter den foreslåede stk. 2, vil tilkøb skulle betales af
den eller dem, der ønsker at foretage tilkøb og
tilkøb skal godkendes af de øvrige parter. Odense
Kommune vil således skulle betale for de fire tilkøb,
som de ønsker at foretage, jf. bemærkningerne ovenfor
til stk. 1. Transportministeren og Region Syddanmark vil skulle
godkende Odense Kommunes tilkøb.
Til § 12
Det foreslås i stk.
1, at Odense Kommune, Region Syddanmark og
transportministeren skal godkende udbudsmaterialet, tildeling af
kontrakten og større ændringer i projektet.
I forbindelse med godkendelsen af
udbudsmaterialet vil transportministeren undersøge, hvorvidt
udbuddet er udformet på en sådan måde, at
anlægsudgifter og driftsrelaterede anlægsudgifter
angives hver for sig. Dette vil være en forudsætning
for, at transportministeren kan godkende udbudsmaterialet.
Det er en betingelse for de tre parters
godkendelse, at udbudsmaterialet inden det udsendes til parterne er
godkendt af Odense Letbane P/S' bestyrelse.
De tre parters godkendelse er en
forudsætning for, at Odense Letbane P/S herefter kan udsende
udbudsmaterialet.
Efter at tilbuddene er kommet ind og blevet
gennemgået af selskabet, og bestyrelsen har truffet en
beslutning om, hvem de ønsker at tildele kontrakten, skal de
tre parter på ny inddrages, idet deres godkendelse skal
indhentes, før der kan indgås en kontrakt.
Såfremt der efter kontraktens
indgåelse sker større ændringer af projektet,
vil de tre parter på ny skulle inddrages, før der kan
træffes beslutning om at foretage større
ændringer af projektet.
Det foreslås i stk.
2, at hvis anlægget af Odense Letbane opgives, vil
Odense Letbane P/S skulle opløses, og eventuel
overskudslikviditet i selskabet vil blive fordelt
forholdsmæssigt mellem Odense Kommune, Region Syddanmark og
transportministeren i forhold til parternes indskud henholdsvis
tilskud til Odense Letbane P/S, jf. § 3, stk. 1 og § 4,
stk. 1 og 2.
Til § 13
Det foreslås, at uforudsete udgifter som
følge af krav om supplerende VVM-redegørelse og
miljørapport samt afledte udgifter heraf, som ikke skyldes
tilkøb, betales af Odense Kommune.
Det er Odense Kommune, der har udarbejdet
VVM-redegørelse og miljørapport for Odense Letbane.
VVM-redegørelsen er udarbejdet efter reglerne i planloven.
Odense Kommune er således ansvarlig for, at den udarbejdede
VVM-redegørelse og miljørapport for Odense Letbane er
fyldestgørende, i forhold til det i loven anførte
projekt, jf. § 2.
Såfremt der senere i processen
måtte opstå krav om supplerende VVM-redegørelse
og miljørapport, som ikke skyldes et fremsat ønske om
tilkøb, jf. lovforslagets § 11, og som medfører
øgede udgifter for det samlede anlæg, f.eks. pga.
forsinkelser og deraf øgede udgifter til
entreprenøren, betales disse alene af Odense Kommune.
Til § 14
Det foreslås i stk.
1, at transportministeren kan overlade sine
beføjelser til Odense Letbane P/S. Det vil således
kunne overlades til Odense Letbane P/S selv at træffe
afgørelse om fremrykket ekspropriation i anlægsfasen.
Selve ekspropriationen vil dog skulle ske efter regler i lov om
fremgangsmåden ved ekspropriation vedrørende fast
ejendom, jf. den foreslåede bestemmelse i § 6, stk.
4
Det foreslås i stk.
2, at transportministeren kan bemyndige Odense Letbane P/S
til at udøve ministerens beføjelser i kapitel 2 a i
lov om jernbane for så vidt angår projekteringen af
anlægget nævnt i § 2. Det drejer sig om
nedlæggelse af forbud og pålæg af byggelinjer
samt i forlængelse heraf mulighed for at overtage en ejendom,
hvor der er nedlagt byggelinjer. Endvidere omhandler kapitel 2 a i
jernbaneloven muligheden for fremrykket ekspropriation for ejere af
ejendommen, der berøres særligt indgribende af
projekteringen af letbanen og som er i en særlig
situation.
Det fremgår udtrykkeligt af
bemærkningerne til jernbaneloven, at muligheden for
delegation til et selskab oprettet ved lov, vil kræve
udtrykkelig lovhjemmel samt at en sådan lovhjemmel i givet
fald vil skulle fremgå af lovgrundlaget for det
pågældende selskab. En sådan lovhjemmel
tilvejebringes med den foreslåede bestemmelse i stk. 2.
Det foreslås i stk.
3, at transportministeren i det omfang Odense Letbane P/S i
medfør af stk. 1 og 2 får beføjelser til at
træffe afgørelser, kan fastsætte nærmere
regler om adgangen til at klage, herunder klagefrister.
Det er hensigten, at klagefristen for
pålæg af byggeliner og nedlæggelse af forbud skal
være 4 uger for at skabe overensstemmelse med de tilsvarende
regler for Aarhus Letbane og letbanen på Ring 3.
Til § 15
Det foreslås, at loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Eftersom der er indgået en principaftale
om oprettelse Odense Letbane, er det ønskeligt, at Odense
Letbane P/S kan etableres hurtigst muligt. På den baggrund
foreslås det, at loven træder i kraft hurtigst
muligt.
Til § 16
Det foreslås, at der indsættes en
ændringsbestemmelse i lov om trafikselskaber, som giver det
trafikselskab i Region Syddanmark, der dækker Fyn, hjemmel
til at varetage opgaven med indkøb af letbanetrafik,
såfremt der indgås en aftale med Odense Letbane P/S
herom. Udgifterne til drift af Odense Letbane vil fortsat skulle
afholdes af Odense Kommune, jf. lovforslagets § 3, stk. 2.
Odense Letbane P/S vil således ved en
aftale med det trafikselskab, der dækker Fyn, kunne overlade
trafikkøberansvaret på Odense Letbane til
trafikselskabet, således at trafikselskabet skal stå
for udbud af trafikken.
Bilag 1
Principaftale for Odense
Letbane
Staten, Odense Kommune og Region Syddanmark og
er enige om at styrke den kollektive trafik med etablering af
Odense Letbane. Odense Letbane vil sikre sammenhængen
på tværs af de mange planlagte byudviklingsprojekter i
Odense og vil gøre det lettere for pendlere at nå
destinationer i Odense med kollektiv trafik.
Den samlede strækning for Odense Letbane
bliver på 14,4 km, og letbanen vil bl.a. betjene Odense
Banegårdscenter, Rosengårdscenteret, Syddansk
universitet, Nyt Odense Universitetshospital og Hjallese Station.
Letbanen forventes at kunne åbne i 2020, hvor Nyt Odense
Universitetshospital skal stå færdigt og vil dermed
forbinde bolig- og erhvervsområder, uddannelse, forskning og
kultur.
Odense Letbane planlægges anlagt som
beskrevet i Odense Kommunes udredningsrapport fra juni 2013 dog med
anvendelse af traditionel kørestrøm på hele
strækningen og ballasteret spor på i alt 7 km af de
samlede 14,4 km. Linjeføringen er vedlagt som bilag 1.
Økonomi
Alle beløb i nærværende
aftale er angivet i 2014-priser. Statens bidrag optages på
Finansloven og pris-opregnes årligt i forbindelse med
udarbejdelse af finanslovsforslaget. Statens, Odense Kommunes og
Region Syddanmarks bidrag opregnes med forudsætningsindekset
for anlæg på finansloven.
Det samlede anlægsoverslag for Odense
Letbane er 2.326 mio. kr. (inkl. korrektionsreserver)1). Hertil kommer
driftsrelaterede anlægsomkostninger på 656 mio. kr.
(inkl. 10 pct. korrektionsreserve), som afholdes af Odense
Kommune.
Driftsrelaterede anlæg, som alene
betales af Odense Kommune, herunder Park & Ride anlæg og
kontrol og vedligeholdelsescenter, er en integreret del af Odense
Letbane og håndteres efter samme principper som de
øvrige dele af letbaneprojektet.
Staten, Odense Kommune og Region Syddanmark er
med nærværende principaftale enige om, at Odense
Kommune er ansvarlig for etableringen af Odense Letbane.
Transportministeriet vil i efteråret 2014 fremsætte
lovforslag om Odense Letbane. Odense Kommune står for
stiftelsen af et særskilt letbaneselskab med en professionel
bestyrelse. Letbaneselskabet vil være ejet af Odense Kommune
og vil stå for administration, projekterings- og
udbudsopgaver samt anlæg af letbanen.
Letbaneselskabets hovedopgaver er følgende:
? Etablering af nyt
dobbeltsporet letbanetracé fra Tarup til Hjallese - herunder
samtlige arealerhvervelser og ledningsomlægninger
? Etablering af
standsningssteder, el, styring og overvågning,
? Etablering af
fjernstyrings-, overvågnings- og infosystem for hele
letbanen
? Indkøb af
tog
? Etablering af
kontrol- og vedligeholdscenter, samt Park &
Ride-anlæg
? Drifts af
bygherreorganisation
Statens og Region Syddanmarks bidrag er alene
tilskud til anlæg af letbanen, som ejes og drives af et
selskab ejet af Odense Kommune
Staten bevilger 1.108 mio. kr. inkl. allerede
afholdte udgifter til forundersøgelse og VVM (inkl. 30 %
korrektionsreserve), mens Region Syddanmark bevilliger 100 mio. kr.
til Letbaneselskabet. Statens tilskud gives under
forudsætning af at nærværende projekt
gennemføres og at der ikke sker væsentlige
ændringer af projektets funktionalitet uden forudgående
godkendelse.
Af nedenstående tabel fremgår den
foreløbige afløbsprofil og betalingsplan for Odense
Letbane frem mod den planlagte idriftsættelse i 2020.
Tabel 1:
Bidrag til Odense Letbane (mio. kr., 2014-priser)*
*Afrundede tal; **Der er alene afsat 30
pct. korrektionsreserve for det statslige (fra 2014) og kommunale
bidrag af anlægsudgifterne; ***Driftsrelaterede
anlægsudgifter afholdes af Odense Kommune.
?
Staten og Odense Kommune afsætter en
korrektionsreserve på 30 pct. af det statslige og kommunale
bidrag. Regionens bidrag er et engangsbidrag på 100 mio. kr.
uden korrektionsreserve.
Kommunens korrektionsreserver samt de 10 pct.
af statens samlede korrektionsreserve på 30 pct.
forudsættes overført til selskabet sammen med bidrag
til finansiering af anlægsomkostningerne. Korrektionsreserven
vil budgetmæssigt være bundet, således at
træk på denne reserve kun vil kunne ske i samme forhold
som parternes bidragsandel og kun efter forelæggelse for
bidragsyderne, det vil sige staten og kommunen. Forelæggelsen
skal foretages, så snart letbaneselskabet forventer, at
basisoverslaget i alt vil blive overskredet. Statens godkendelse af
træk på 10 pct. reserven foretages af
Transportministeriet.
De resterende 20 pct. af statens 30 pct.
korrektionsreserve indskydes i en central anlægsreserve.
Træk fra denne reserve vil kunne ske efter samme principper,
som gælder for de i selskabet indskudte reserver. Statens
godkendelse af træk på den centrale reserve foretages
af Transportministeriet og Finansministeriet.
Når de samlede anlægsomkostninger
er endeligt opgjort, vil et eventuelt mindre forbrug i forhold til
basisoverslaget blive tilbagebetalt til staten, kommunen og
regionen i samme forhold som deres respektive tilskud.
Såfremt der er trukket på korrektionsreserven, vil den
ubrugte del af reserverne blive tilbagebetalt til staten og
kommunen i samme forhold som deres respektive tilskud og indskudte
korrektionsreserve.
Såfremt projektet fordyres ud over de
afsatte reserver, er staten, Odense Kommune og Region Syddanmark
enige om at drøfte håndtering af merudgifterne
herunder om nødvendigt at tilpasse projektets omfang f.eks.
ved:
? At udskyde dele
af strækningen til en senere etape 2 (f.eks. mellem Odense
Banegårds Center og Tarup Centret).
? At reducere
antallet af stationer der etableres, og antallet af stationer der
forberedes for.
Ved detailprojekteringen udarbejdes endvidere
et optimeringskatalog, som reducerer risici for, at projektet
overskrider de økonomiske rammer.
Staten og Region Syddanmark bidrager alene til
anlægget af letbanen og udgifter til drift er derfor disse
uvedkommende.
Drift og driftsrelaterede udgifter afholdes af
Odense Kommune, herunder indkøb af materiel, etablering af
drifts- og vedligeholdelsescenter, Park & Ride anlæg,
prøvedrift m.v.
Tilkøb betales af den eller de parter,
der ønsker at foretage tilkøbet. Ved tilkøb
forstås udgifter til anlægget, som ikke er
nødvendige, og som parterne har mulighed for at til
vælge i forbindelse med etableringen af Odense Letbane uden
at dette i øvrigt medfører væsentlige
tidsmæssige eller økonomiske konsekvenser for
anlægget. Tilkøb skal godkendes af aftalens
øvrige parter. Det samme gælder ændringer, som
har afgørende betydning for projektets økonomi
og/eller trafikale effekter, f.eks. ændring af:
linjeføring, antallet af stationer, stationsplacering,
sportype mv.
Det forudsættes, at der ikke etableres
et nyt trafikselskab, jf. lov om trafikselskaber, i forbindelse med
idriftsættelse af Odense Letbane.
Låneadgang m.v.
Økonomi- og Indenrigsministeriet er
indstillet på, at Odense Kommune kan lånefinansiere op
til 85 pct. af kommunens anlægsudgifter, hvilket
indebærer, at kommunen vil skulle egenfinansiere minimum 15
pct.
Økonomi- og Indenrigsministeriet er
samtidig indstillet på, at Region Syddanmark kan
lånefinansiere op til 80 pct. af regionens
anlægsudgifter, hvilket indebærer, at regionen vil
skulle egenfinansiere minimum 20 pct. Økonomi- og
Indenrigsministeriet er endvidere indstillet på at give
Odense Kommune og Region Syddanmark adgang til at optage lån
med en løbetid på op til 30 år uden mulighed for
afdragsfrihed. Lånene kan optages efterhånden, som
behovet opstår med henblik på at minimere
låneomkostningerne.
Lån til reinvesteringer i anlæg
optages senere end lån til anlægsinvesteringer ved
etablering af letbanen. Betalingsprofilen er forudsat
således, at de enkelte lån uden mulighed for
afdragsfrihed skal tilbagebetales senest 30 år efter
optagelsestidspunkt.
Låntagning kan udelukkende anvendes til
finansiering af anlægsudgifter, dvs. til
anlægsinvesteringer og reinvesteringer i anlæg. Der kan
ikke lånes til driftsudgifter og almindeligt vedligehold. For
en sondring mellem drifts- og anlægsudgifter henvises til
afsnit 2.2 i henholdsvis »Budget- og regnskabssystem for
kommuner« og »Budget- og regnskabssystem for
regioner«.
Vilkårene for låntagning skal i
øvrigt følge Økonomi- og Indenrigsministeriets
lånebekendtgørelser. Dispensation herfra
forudsætter en konkret ansøgning til ministeriet.
Efter reglerne i Økonomi- og
Indenrigsministeriets lånebekendtgørelser henregnes
den del af lån optaget af selskaber med kommunal eller
regional deltagelse, som kan henføres til kommunen og
regionen, til kommunens og regionens låntagning.
En kommunal og regional låntagning eller
hæftelse for andele af lån optaget af et selskab
kræver således enten ledig låneramme eller
lånedispensation fra ministeriet.
Økonomi- og Indenrigsministeriet er i den forbindelse
indstillet på at give:
? Odense Kommune
dispensation til deponeringsfritagelse, således at lån
optaget af et letbaneselskab - med evt. kommunal garanti - ikke
henregnes til Odense Kommunes låntagning.
? Region Syddanmark
dispensation til at optage lån.
Region Syddanmarks anlægstilskud til
letbanen kan ydes uden at belaste det regionale
anlægsloft.
Egenfinansieringen fra Odense Kommune til
anlæg af letbanen gives i form af indskud i et letbaneselskab
og påvirker dermed ikke det kommunale anlægsloft.
Projektopfølgning
For at sikre en klar adskillelse af
Letbaneselskabets og Odense kommunes økonomi
overføres statens og regionens bidrag direkte til
Letbaneselskabet, som ejes af Odense Kommune.
Parterne er enige om, at staten og Region
Syddanmark ikke deltager i selve Letbaneselskabet.
Staten og kommunen fastlægger rammerne
for, hvor stor en andel af den samlede bevilling, der kan anvendes
til forberedende arbejder, inden udbuddet af anlægsarbejdet
afsluttes.
I en situation, hvor projektet opgives, vil
evt. overskudslikviditet, som er indskudt i projektet og endnu ikke
forbrugt, blive fordelt blandt staten, Odense Kommune og Region
Syddanmark afhængig af størrelsen af de enkelte
parters indskud.
Parterne er
enige om, at staten, Odense Kommune og Region Syddanmark skal
godkende:
? Udbudsmaterialet
(1. milepæl)
? Tildeling af
kontrakt (2. milepæl)
? Større
ændringer af projektet
Hjemler
For at kunne gennemføre Odense Letbane
er der behov for en række hjemler.
Etableringen af et kommunalt letbaneselskab,
som skal stå for anlæg og drift, kan alene ske ved en
specifik lovhjemmel. Den krævede hjemmel vil blive sikret ved
en lov om Odense Letbane.
Transportministeriet vil i efteråret
2014 fremsætte lovforslag, som gør det muligt for
Odense Kommune at oprette et letbaneselskab.
Lov om Odense Letbane vil tillige skulle
indeholde hjemmel til, at Region Syddanmark kan bidrage
økonomisk til Odense Letbane.
Derudover vil Letbaneselskabet have brug for
en lang række hjemler som normalt tilvejebringes i
forbindelse med projekterings- og anlægslove, herunder
hjemmel til fremrykket ekspropriation og til egentlig
ekspropriation, nedlæggelse af forbud og pålæg af
byggelinjer, jordbundsundersøgelser mv. samt mulighed for at
kunne foretage arkæologiske forundersøgelser. Disse
hjemler vil også blive tilvejebragt for Letbaneselskabet i
Odense, enten via loven om Odense Letbane eller via en generel
hjemmel i lov om jernbane.
Administrationsaftale og
revisionsinstruks
Af § 3 i Lov om revisionen af statens
regnskaber fremgår det, at staten som tilskudsgiver er
forpligtiget til at indgå aftale med tilskudsmodtager om
tilsyn med dispositioner og revision af de midler, der modtages fra
staten. Der vil blive indgået en administrationsaftale og
udarbejdet en revisionsinstruks.
Staten ved Transportministeren
Odense Kommune
Region Syddanmark
Bilag 2
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 16. I lov
om trafikselskaber, jf. lovbekendtgørelse nr. 412 af 11.
april 2010, som ændret ved lov nr. 432 af 16. maj 2012, lov
nr. 745 af 25. juni 2014 og lov nr. 746 af 25. juni 2014, foretages
følgende ændring: | | | | § 5 . . . Stk. 10. Region
Nordjylland kan efter aftale med transportministeren overtage
trafikkøberansvaret for togtrafikbetjeningen på
statens jernbanestrækning mellem Skørping og
Frederikshavn. Regionen kan overdrage trafikkøberansvaret
til trafikselskabet.« | | | | | 1. I § 5, indsættes som stk. 11: »Stk. 11.
I Region Syddanmark kan det trafikselskab, der dækker Fyn,
efter aftale med Odense Letbane P/S varetage opgaver
vedrørende driften af Odense Letbane.« |
|
Officielle noter
1) Der er alene afsat 30 %
korrektionstillæg på det kommunale og statslige bidrag
til letbanen.