Skriftlig fremsættelse (5. november
2014)
Transportministeren (Magnus Heunicke):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om Odense Letbane
(Lovforslag nr. L 53)
Lovforslaget er en udmøntning af
aftalen om Finansloven for 2014 af 26. november 2013 mellem den
daværende regering (Socialdemokraterne, Socialistisk
Folkeparti og Det Radikale Venstre), Venstre og Det Konservative
Folkeparti om letbanen i Odense. Med aftalen er der politisk
opbakning til at afsætte 1,1 mia. kr. til et statsligt
tilskud til etablering af en letbane i Odense.
Herefter blev der den 23. juni 2014
indgået en principaftale mellem staten v/transportministeren,
Region Syddanmark og Odense Kommune om Odense Letbane. Af
principaftalen fremgår økonomien for Odense Letbane og
fordelingen af det økonomiske ansvar mellem de tre parter.
Principaftalen danner således udgangspunkt for lovforslaget
og er vedlagt som bilag til lovforslaget.
Lovforslaget er en kombineret
anlægslov og selskabslov for Odense Letbane.
Lovforslaget giver hjemmel til, at Odense
Kommune skal oprette et letbaneselskab, Odense Letbane P/S, som
skal stå for projektering, anlæg og drift af Odense
Letbane. Odense Letbane skal anlægges i overensstemmelse med
den definition af anlægget, som fremgår af
lovforslaget.
Den samlede strækning for Odense
Letbane bliver på 14,4 km, og letbanen vil bl.a. betjene
Odense Banegårdscenter, Rosengårdscenteret, Syddansk
Universitet, Nyt Odense Universitetshospital og Hjallese Station.
Letbanen vil dermed forbinde bolig- og erhvervsområder,
uddannelse, forskning og kultur.
Lovforslaget giver endvidere
letbaneselskabet bemyndigelse til at foretage bl.a.
jordbundsundersøgelser, opmålinger, arkæologiske
forundersøgelser, ekspropriationer samt pålægge
servitutter m.v., der er nødvendige for at kunne
etablere letbanen.
Lovforslaget giver hjemmel til, at Odense
Kommune indskyder 1.118 mio. kr., inkl. 30 pct. korrektionsreserve,
i Odense Letbane P/S til anlæg af letbanen. Derudover
indskyder Odense Kommune 656 mio. kr., inkl. 10 pct.
korrektionsreserve i Odense Letbane P/S til driftsrelaterede
anlægsudgifter.
Staten v/transportministeren yder et
tilskud på 1.108 mio. kr., inklusive 30 pct.
korrektionsreserver og Region Syddanmark yder et engangstilskud
på 100 mio. kr. til anlæg af Odense Letbane.
Lovforslaget fastlægger, at Odense
Kommune hæfter ubegrænset for Odense Letbane P/S.
Hermed sikres det, at Odense Kommune som tilsigtet har det fulde
økonomiske ansvar for projektet. Odense Kommune er
eneansvarlig for de driftsrelaterede anlægsudgifter samt for
de egentlige driftsudgifter i relation til Odense Letbane.
Lovforslaget fastlægger endvidere de
regler, der skal gælde for Odense Letbane P/S.
Partnerselskabet skal ledes af en bestyrelse og en direktion.
Forvaltningsloven og lov om Folketingets Ombudsmand skal
gælde for Odense Letbane P/S. Endvidere skal
årsregnskabslovens regler, herunder bestemmelserne for
statslige aktieselskaber, finde anvendelse for Odense Letbane
P/S.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.