Fremsat den 5. november 2014 af
transportministeren (Magnus Heunicke)
Forslag
til
lov om ændring af lov om Aarhus Letbane
(Transportministerens udtræden af
Aarhus Letbane I/S)
§ 1
I lov nr. 432 af 16. maj 2012 om Aarhus Letbane
foretages følgende ændringer:
1. I
overskriften til kapitel 1 udgår
»Oprettelse af«.
2. § 1,
stk. 1 og 2, ophæves og i
stedet indsættes:
»Transportministeren udtræder af Aarhus
Letbane I/S. Aarhus Letbane I/S ejes herefter af Aarhus Kommune med
87,7 pct. og Region Midtjylland med 12,3 pct.
Stk. 2.
Transportministerens oprindelige indskud på 600 mio. kr. i
Aarhus Letbane I/S konverteres til et tilskud på 600 mio. kr.
til Aarhus Letbane I/S. Beløbet er angivet i 2009-priser og
opskrives med forudsætningsindekset for anlæg på
finansloven.
Stk. 3.
Transportministeren yder yderligere et tilskud på 330 mio.
kr. til Aarhus Letbane I/S. Beløbet er angivet i 2014-priser
og opskrives med forudsætningsindekset for anlæg
på finansloven.
Stk. 4. Aarhus Kommune
indskyder 500 mio. kr. i Aarhus Letbane I/S. Beløbet er
angivet i 2009-priser og opskrives med forudsætningsindekset
for anlæg på finansloven.
Stk. 5. Aarhus Kommune
indskyder yderligere 331 mio. kr. i Aarhus Letbane I/S i
forbindelse med transportministerens udtræden af Aarhus
Letbane I/S. Beløbet er angivet i 2014-priser og opskrives
med forudsætningsindekset for anlæg på
finansloven.
Stk. 6. Region
Midtjylland indskyder 78 mio. kr. i Aarhus Letbane I/S.
Beløbet er angivet i 2009-priser og opskrives med
forudsætningsindekset for anlæg på
finansloven.
Stk. 7. Region
Midtjylland indskyder yderligere 41 mio. kr. i Aarhus Letbane I/S i
forbindelse med transportministerens udtræden af Aarhus
Letbane I/S. Beløbet er angivet i 2014-priser og opskrives
med forudsætningsindekset for anlæg på
finansloven.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 8.
3. § 1,
stk. 4 og 5, ophæves.
4. I
§ 4, stk. 4, § 7, stk. 1 og
2, og § 10,
stk. 1, udgår », transportministeren«.
5. §
5 affattes således:
Ȥ
5. Aarhus Letbane I/S ledes af en bestyrelse og en
direktion.«
6. § 12,
stk. 2, 2. pkt., affattes således:
»Den nødvendige finansiering
tilvejebringes i fællesskab af Aarhus Kommune med 87,7 pct.
og Region Midtjylland med 12,3 pct.«
7. Overskriften til kapitel 4 affattes
således:
»Oprettelse af et
drifts- og infrastrukturselskab samt mulighed for
sammenlægning af Aarhus Letbane I/S og drifts- og
infrastrukturselskabet«
8. § 14,
stk. 1, ophæves.
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 1 og
2.
9. § 14,
stk. 4, ophæves.
Stk. 5 bliver herefter stk. 3.
10. § 14,
stk. 6, ophæves.
11.
Efter § 14 indsættes i kapitel
4:
Ȥ 14
a. Aarhus Kommune og Region Midtjylland kan beslutte at
overdrage samtlige aktiver og passiver samt rettigheder og pligter
fra Aarhus Letbane I/S til drifts- og infrastrukturselskabet eller
til et helejet datterselskab heraf, jf. dog stk. 3. I forbindelse
med overdragelsen opløses Aarhus Letbane I/S uden
likvidation. Tinglysning og registrering af drifts- og
infrastrukturselskabets eller dets helejede datterselskabs
rettigheder og pligter kan ske på grundlag af denne lov.
Stk. 2. Aarhus Kommune
og Region Midtjylland kan beslutte at overdrage samtlige aktiver og
passiver samt rettigheder og pligter fra drifts- og
infrastrukturselskabet samt fra dets helejede datterselskaber til
Aarhus Letbane I/S, jf. dog stk. 3. I forbindelse med overdragelsen
opløses drifts- og infrastrukturselskabet samt dets helejede
datterselskaber uden likvidation. Tinglysning og registrering af
Aarhus Letbane I/S' rettigheder og pligter kan ske på
grundlag af denne lov.
Stk. 3. En overdragelse
efter stk. 1 eller stk. 2 er betinget af, at overdragelsen ikke
indebærer ændringer i statens tilsyn med anvendelsen af
det statslige tilskud til Aarhus Letbane, jf. § 1, stk. 2 og
3, som fastlægges i administrationsaftalen og
revisionsinstruksen mellem staten og Aarhus Letbane I/S.«
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1.
Indledning
Aarhus Letbane I/S, som er ejet af staten
v/transportministeren, Aarhus Kommune og Region Midtjylland har i
foråret 2014 modtaget de sidste tilbud på udbuddet af
anlægget af Aarhus Letbane. Der har i den forbindelse vist
sig en markant fordyrelse af anlægget i forhold til det i
loven afsatte beløb på 1.178 mia. kr. (2009-priser).
Det laveste tilbud på anlægsdelen viser en fordyrelse
på ca. 700 mio. kr.
Parterne er efterfølgende ved politisk
aftale af 12. juni 2014 blevet enige om, hvordan fordyrelsen skal
håndteres.
De tre nuværende interessenter i Aarhus
Letbane I/S har den 30. juli 2014 indgået en
interessentaftale, som regulerer vilkårene for statens
yderligere medfinansiering.
På den baggrund foreslås det, at
staten v/transportministeren yderligere forpligter sig til at yde
et tilskud på 330 mio. kr. (2014-priser) til Aarhus Letbane
I/S, og at staten samtidig udtræder af Aarhus Letbane I/S.
Selskabet ejes herefter af Aarhus Kommune med 87,7 pct. og Region
Midtjylland med 12,3 pct. Samtidig foreslås, at statens
oprindelige indskud i Aarhus Letbane I/S på 600 mio. kr.
(2009-priser) konverteres til et tilskud.
Konsekvenserne af statens udtræden af
Aarhus Letbane I/S er, at staten herefter ikke længere
hæfter for uforudsete udgifter til anlæg af Aarhus
Letbane.
Aarhus Kommune indskyder som oprindeligt
forudsat 500 mio. kr. (2009 priser), samt yderligere 331 mio. kr.
(2014 priser) i forbindelse med transportministerens udtræden
af Aarhus Letbane I/S.
Region Midtjylland indskyder som oprindeligt
forudsat 78 mio. kr. (2009 priser), samt yderligere 41 mio. kr.
(2014- priser) i forbindelse med transportministerens
udtræden af Aarhus Letbane I/S.
I forbindelse med statens udtræden af
Aarhus Letbane I/S vil der blive fastsat en betalingsplan for
statens samlede tilskud til Aarhus Letbane I/S, dvs. tilskuddet
på 600 mio. kr. i 2009-priser samt det yderligere tilskud
på 330 mio. kr. i 2014-priser. I forbindelse med at staten
trækker sig ud af Aarhus Letbane I/S, vil staten som
tilskudsgiver have en forpligtelse til at indgå en aftale med
Aarhus Letbane I/S om tilsyn med dispositioner og revision af de
midler, der modtages fra staten. Den statslige
tilsynsforpligtigelse er den samme som ved lignende
infrastrukturprojekter, hvor staten yder tilskud f.eks. Odense
Letbane.
I forbindelse med statens udtræden af
Aarhus Letbane I/S vil der tillige blive fastsat en betalingsplan
for den resterende del af henholdsvis Aarhus Kommunes og Regions
Midtjyllands samlede indskud i Aarhus Letbane I/S.
Betalingsplanerne udarbejdes efter
drøftelse med Aarhus Letbane I/S.
Med statens udtræden af Aarhus Letbane
I/S bliver der skabt parallelitet mellem statens engagement i
henholdsvis Aarhus Letbane og Odense Letbane, jf. det samtidig
fremsatte lovforslag om Odense Letbane, hvor staten også yder
et tilskud til anlægget af letbanen, men ikke deltager i
anlægsselskabet.
Det bemærkes, at statens udtræden
af Aarhus Letbane ikke har betydning for det reserverede tilskud
på 100 mio. kr. til elektrificering af Grenaabanen samt for
de 54 mio. kr. til hastighedsopgradering af Grenaabanen. Der er
allerede i den gældende lovs § 10, stk. 3 mulighed for
tilkøb af elektrificering, hvorfor der ikke er behov for at
regulere dette yderligere. Der er ligeledes ikke brug for
yderligere regulering i forbindelse med hastighedsopgraderingen af
Grenaabanen, som forudsættes gennemført af
Banedanmark.
2.
Baggrund
2.1.
Politisk aftale af 12. juni 2014 om Metro, letbane, nærbane
og cykler
Det fremgår af aftale af 12. juni 2014 mellem regeringen
(Socialdemokraterne og Det Radikale Venstre) Dansk Folkeparti,
Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om Metro, letbane,
nærbane og cykler:
»Aarhus Letbane
Det blev i 2012 besluttet
at etablere Aarhus Letbane. Anlægget består af en ny linje på
12 km gennem Aarhus samt en tilpasning af Odderbanen og Grenaabanen
til letbanedrift. Selskabet bag
anlægget ejes af Aarhus Kommune, staten og Region
Midtjylland, mens drift og vedligehold af banen skal varetages af
et separat selskab ejet af Aarhus Kommune og Region
Midtjylland.
Aarhus Letbane I/S har i
foråret 2014 modtaget de sidste tilbud på udbuddet af
anlægget af Aarhus Letbane. Der er i anlægsloven afsat 1,178 mia. kr.
(2009-priser) til anlægget. Det laveste tilbud på anlægsdelen viser
en fordyrelse på ca. 700 mio. kr.
Under forudsætning
af, at der sker udmøntning af de 103 mio. kr., der er afsat
til Aarhus letbane i den centrale reserve, er parterne bag aftaler
om Bedre og billigere kollektiv trafik enige om at afsætte
227 mio. kr. for at sikre, at letbanen virkeliggøres som det
nye regionale togsystem, der var tiltænkt. Dermed dækker staten sin andel af fordyrelsen
på i alt 330 mio. kr.
Parterne er ligeledes
enige om, at en præmis for denne merbevilling er, at staten
trækker sig ud af anlægsselskabet, og at bevillingen
konverteres til et tilskud, svarende til den model, der arbejdes
med i Odense Letbane.
Staten vil yde op til 100
mio. kr. til elektrificering på de hidtil beskrevne
vilkår samt 54 mio. kr. til hastighedsopgradering af
Grenaabanen.
Hastighedsopgradering Ryomgård-Grenaa
En hastighedsopgradering
mellem Ryomgård og Grenaa vil indebære, at den 28,7
kilometer lange strækning opgraderes fra nuværende
maksimalt 75 km/t til 100 km/t.
Som en del af
hastighedsopgraderingen kan der etableres en krydsningsstation
på strækningen, således at der er mulighed for at
forøge den nuværende timedrift på
strækningen til halvtimesdrift. Krydsningsstationen kan eventuelt placeres i
Trustrup.
Parterne er på den
baggrund enige om at afsætte 54 mio. kr. til en
hastighedsopgradering mellem Ryomgård og Grenaa.
Hastighedsopgraderingen
vil kun kunne udnyttes, hvis Aarhus Letbane I/S indkøber
materiel, der kan køre 100 km/t. Derfor er det en forudsætning for tildeling af
midlerne, at Aarhus Letbane I/S indkøber materiel, der kan
udnytte hastighedsopgraderingen. Når der er klarhed over
materielindkøbet, vil det samtidig være muligt at
vurdere sammenhængen mellem halvtimesdrift og et
trinbræt ved Thorsager. En
eventuel åbning af trinbrættet ved Thorsager skal
drøftes med de lokale parter, idet Grenaabanen overgår
til letbanedrift, og dermed skal drives af et selskab ejet af
Aarhus Kommune og Region Midtjylland.«
2.2.
Interessentaftale af 30. juli 2014 mellem transportministeren,
Aarhus Kommune og Region Midtjylland
Efter indgåelse af den politiske aftale
om Aarhus Letbane, jf. afsnit 2.1, er der den 30. juli 2014
indgået en interessentaftale mellem de tre nuværende
interessenter i Aarhus Letbane I/S, som regulerer vilkårene
for statens yderligere medfinansiering, som følge af, at
anlægget af Aarhus Letbane er blevet ca. 700 mio. kr. dyrere
end beregnet. Ved interessentaftalen har staten
forpligtet sig til at arbejde for en tilvejebringelse af yderligere
330 mio. kr. til projektet, svarende til statens andel af
fordyrelsen.
Statens tilvejebringelse af sin andel af
fordyrelsen på i alt 330 mio. kr. i 2014-priser sker på
vilkår af, at staten udtræder af Aarhus Letbane I/S, og
at statens samlede bevilling til første etape af Aarhus
Letbane på i alt 600 mio. kr. i 2009-priser konverteres til
et tilskud.
Efter statens udtræden af Aarhus Letbane
I/S, hæfter staten således ikke for uforudsete udgifter
til anlæg af letbanen.
Med den indgåede interessentaftale blev
der skabt mulighed for at indgå kontrakt med den vindende
entreprenør af udbuddet om anlæg af Aarhus Letbane.
Dette skete ultimo juli 2014. Det fremgår af den
indgåede kontrakt, at entreprenøren accepterer, at
staten udtræder af Aarhus Letbane I/S, når den
fornødne lovændring er gennemført,
således at projektet ansvarsmæssigt og
hæftelsesmæssigt videreføres af Aarhus Kommune
og Region Midtjylland eller et selskab ejet af disse parter.
3.
Transportministerens udtræden af Aarhus Letbane I/S
3.1.
Gældende ret
Med hjemmel i § 1 i lov nr. 432 af 16.
maj 2012 om Aarhus Letbane stiftede staten v/transportministeren,
Aarhus Kommune og Region Midtjylland den 30. august 2012
interessentskabet Aarhus Letbane I/S. Aarhus Letbane I/S ejes af
Aarhus Kommune med 47,2 pct., staten v/transportministeren med 47,0
pct. og Region Midtjylland med 5,8 pct.
Interessenterne har forpligtet sig til at
bidrage med følgende beløb til projektet: Aarhus
Kommune 635 mio.kr. (heraf er 135 mio. kr. allerede finansieret til
forberedelse af busbaner), staten 632 mio. kr.(heraf er 32 mio. kr.
allerede finansieret til forberedelse af busbaner) og Region
Midtjylland 78 mio. kr.
Interessenterne var enige om, at der i Aarhus
Letbane I/S skulle indskydes følgende beløb: Aarhus
Kommune 500 mio. kr., staten v/transportministeren 6oo mio. kr. og
Region Midtjylland 78 mio. kr. Interessenternes indskud i Aarhus
Letbane I/S udgør således i alt 1.178 mio. kr.,
hvilket er forskellen mellem interessenternes kontante bidrag til
projektet på 1.345 mio. kr. fratrukket det beløb, som
allerede er finansieret til forberedelse af busbaner på 167
mio. kr. Alle tal er 2009-priser. Det fremgår endvidere af
loven, at kontrakter om anlæg af letbanen kun kan
indgås, hvis Aarhus Kommune, Region Midtjylland og
transportministeren er enige herom. Det fremgår endvidere, at
uforudsete udgifter, herunder fordyrelser, betales af de tre
interessenter i forhold til deres ejerandel.
3.2.
Transportministerens overvejelser og lovforslagets indhold
Aarhus Letbane I/S har i foråret 2014
modtaget de sidste tilbud på udbuddet af anlægget af
Aarhus Letbane. Der har i den forbindelse vist sig en markant
fordyrelse af anlægget i forhold til det i loven afsatte
beløb på 1.178 mia. kr. (2009-priser). Det laveste
tilbud på anlægsdelen viser en fordyrelse på ca.
700 mio. kr.
På den baggrund foreslås det, at
staten v/transportministeren yderligere forpligter sig til at yde
et tilskud på 330 mio. kr. (2014-priser) til Aarhus Letbane
I/S, og at staten samtidig udtræder af Aarhus Letbane I/S.
Selskabet ejes herefter af Aarhus Kommune med 87,7 pct. og Region
Midtjylland med 12,3 pct. Samtidig foreslås, at statens
oprindelige indskud i Aarhus Letbane I/S på 600 mio. kr.
(2009-priser) konverteres til et tilskud.
Konsekvenserne af statens udtræden af
Aarhus Letbane I/S er, at staten herefter ikke længere
hæfter for uforudsete udgifter til anlæg af Aarhus
Letbane.
Med statens udtræden af Aarhus Letbane
I/S bliver der skabt parallelitet mellem statens engagement i
henholdsvis Aarhus Letbane og Odense Letbane, jf. det samtidig
fremsatte lovforslag om Odense Letbane, hvor staten også yder
et tilskud til anlægget af letbanen, men ikke deltager i
anlægsselskabet.
Den gældende lov om Aarhus Letbane
fastlægger, at når letbanen er anlagt, skal
letbaneanlægget samt gæld og forpligtelser i Aarhus
Letbane I/S overføres til drifts- og infrastrukturselskabet,
som oprettes og ejes af Aarhus Kommune og Region Midtjylland. Denne
bestemmelse var indsat for bl.a. at sikre en klar økonomisk
adskillelse mellem de anlægsrelaterede udgifter, som staten
var medansvarlig for, og de driftsrelaterede udgifter, som alene
Aarhus Kommune og Region Midtjylland er ansvarlig for.
Med statens udtræden af Aarhus Letbane
I/S er der ikke længere noget særskilt behov fra
statslig side for den selskabsmæssige adskillelse
af anlægs- og driftsaktiviteterne. Det foreslås derfor
at ændre de gældende bestemmelser således, at
Aarhus Kommune og Region Midtjylland selv kan træffe
beslutning om, hvorvidt anlægs- og driftsaktiviteterne for
Aarhus Letbane fortsat skal opdeles i to selskaber eller samles i
ét selskab. Dog stilles det som en betingelse for at
sammenlægge aktiviteterne i ét selskab, at staten
fortsat har de samme muligheder for at føre tilsyn med
anvendelsen af de statslige tilskud til anlægget af Aarhus
Letbane, som fastlægges i administrationsaftalen og
revisionsinstruks mellem Aarhus Letbane I/S og staten.
Det foreslås endvidere, at Aarhus
Kommune som tidligere forudsat indskyder 500 mio. kr. (2009-priser)
og yderligere 331 mio. kr. (2014-priser) i Aarhus Letbane I/S.
Det foreslås desuden, at Region
Midtjylland som tidligere forudsat indskyder 78 mio. kr.
(2009-priser) og yderligere 41 mio. kr. (2014-priser) i Aarhus
Letbane I/S.
Derudover indeholder lovforslaget en
række konsekvensrettelser som følge af statens
udtræden af Aarhus Letbane I/S. Det foreslås, at Aarhus
Letbane I/S skal ledes af en bestyrelse og direktion, mens
udpegningen af bestyrelsesmedlemmer, antallet af
bestyrelsesmedlemmer, bestyrelseshonorarer samt udpegning af
formand og næstformand overlades til de to interessenter.
Desuden tilpasses bestemmelserne om indgåelse af kontrakt,
vedtægter, tilkøb og uforudsete udgifter
således, at det fremover alene er Aarhus Kommune og Region
Midtjylland, der henholdsvis kan indgå eventuelle
tillægskontrakter, fastsætter vedtægten,
foretager tilkøb og hæfter for uforudsete
udgifter.
4. Om
kommunal og regional låntagning til Aarhus Letbane
Aarhus Letbane I/S har i foråret 2014
modtaget de sidste tilbud på udbuddet af anlægget af
Aarhus Letbane, der i forhold til anlægsdelen viser en
fordyrelse på ca. 700 mio. kr.
Region Midtjylland indskyder som oprindeligt
forudsat 78 mio. kr. (2009-priser), og derudover 41 mio. kr.
(2014-priser), som er regionens andel af den samlede fordyrelse
på ca. 700 mio. kr.
Aarhus Kommune indskyder som oprindeligt
forudsat 500 mio. kr. (2009-priser), og derudover 331 mio. kr.
(2014-priser), som er kommunens andel af den samlede fordyrelse
på ca. 700 mio. kr.
På denne baggrund er Økonomi- og
Indenrigsministeriet for det første indstillet på, at
Aarhus Kommune kan lånefinansiere op til 100 pct. af
kommunens fordyrelse på 331 mio. kr. til anlægsudgifter
i anlægsselskabet Aarhus Letbane I/S.
Økonomi- og Indenrigsministeriet er
endvidere indstillet på at yde Region Midtjylland
dispensation til at låne svarende til 80 pct. af regionens
fordyrelse på 41 mio. kr. til anlægsudgifter i
anlægsselskabet Aarhus Letbane I/S, svarende til
lånemuligheden som hidtil. Det indebærer, at regionen
vil skulle egenfinansiere minimum 20 pct., før lån kan
optages.
For det andet er Økonomi- og
Indenrigsministeriet derudover indstillet på, at Aarhus
Kommune kan lånefinansiere op til 85 pct. af kommunens evt.
yderligere fordyrelser til anlægsudgifter i
anlægsselskabet Aarhus Letbane I/S, hvilket indebærer,
at kommunen vil skulle egenfinansiere minimum 15 pct., før
lån kan optages.
Region Midtjyllands låneadgang på
80 pct. fastholdes endvidere i forhold til evt. yderligere
fordyrelser til anlægsudgifter i anlægsselskabet Aarhus
Letbane I/S, hvilket indebærer, at regionen vil skulle
egenfinansiere minimum 20 pct., før lån kan
optages.
For det tredje er Økonomi- og
Indenrigsministeriet endvidere indstillet på at give
både Aarhus Kommune, Region Midtjylland og evt. kommende
stationskommuner en generel adgang til, at lån til
letbaneprojektet kan optages med en løbetid på op til
30 år uden mulighed for afdragsfrihed. Lånene kan
optages efterhånden, som behovet opstår med henblik
på at minimere låneomkostningerne til Aarhus
Letbane.
Det betyder, at både
anlægsselskabet Aarhus Letbane I/S, drifts- og
infrastrukturselskabet eller et evt. fremtidigt letbaneselskab i
Aarhus, jf. den foreslåede§ 14 a, der etablerer og
driver Aarhus Letbane, kan optage lån til
anlægsudgifter med en maksimal løbetid på 30
år uden mulighed for afdragsfrihed. Betalingsprofilen er
forudsat således, at de enkelte lån skal tilbagebetales
senest 30 år efter optagelsestidspunktet.
Låntagningen til Aarhus Letbane kan
udelukkende anvendes til finansiering af anlægsudgifter, dvs.
til anlægsinvesteringer og reinvesteringer i anlæg. Der
kan ikke lånes til driftsudgifter og almindeligt vedligehold.
For en sondring mellem drifts- og anlægsudgifter henvises til
henholdsvis »Budget- og regnskabssystem for kommuner«
og »Budget- og regnskabssystem for regioner«.
Vilkår for låntagning m.v. skal i
øvrigt følge Økonomi- og Indenrigsministeriets
lånebekendtgørelser, jf. bekendtgørelse nr.
1580 af 17. december 2013 om kommunernes låntagning og
meddelelse af garantier m.v. og bekendtgørelse nr. 1581 af
17. december 2013 om regionernes låntagning og meddelelse af
garantier m.v. Dispensation herfra forudsætter en konkret
ansøgning til Økonomi- og Indenrigsministeriet.
Efter reglerne i Økonomi- og
Indenrigsministeriets lånebekendtgørelser henregnes
den del af lån optaget af selskaber med kommunal eller
regional deltagelse, som kan henføres til kommunen og
regionen, til kommunens og regionens låntagning.
En kommunal og regional låntagning eller
hæftelse for andele af lån optaget af et selskab
kræver således enten ledig låneramme eller
lånedispensation fra Økonomi- og
Indenrigsministeriet.
Med henvisning til det foran anførte om
Økonomi- og Indenrigsministeriets indstillinger om adgangen
til at optage lån til letbaneprojektet og løbetider
på lån er Økonomi- og Indenrigsministeriet
indstillet på efter ansøgning at give enten
lånedispensation eller dispensation til
deponeringsfritagelse, således at lån optaget af et
letbaneselskab - med evt. kommunal eller regional garanti - ikke
henregnes til Aarhus Kommunes og Region Midtjyllands
låntagning.
Endelig med henblik på forenkling
afskaffes den nuværende årlige indberetningspligt til
Økonomi- og Indenrigsministeriet om Region Midtjyllands og
Aarhus Kommunes individuelle og samlede låntagning til Aarhus
Letbane optaget via Aarhus Letbane I/S, drifts- og
infrastrukturselskabet eller et evt. fremtidigt letbaneselskab i
Aarhus, jf. den foreslåede § 14 a.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
I forbindelse med, at Aarhus Letbane I/S i
foråret 2014 har indhentet de endelige bud på
transportpakken, har selskabet måtte konstatere, at
anlæg af Aarhus Letbane har været markant
underbudgetteret. På baggrund af de endelige indkomne tilbud
er det således Aarhus Letbane I/S' vurdering, at projektets
anlægsdel, inkl. en reserve på 10 pct., vil
beløbe sig til ca. 1,9 mia. kr. ekskl. moms svarende til en
fordyrelse i forhold til det oprindeligt forudsatte budget på
ca. 700 mio. kr. ekskl. moms. Beløbene er angivet i
2014-priser.
Med det formål at nedbringe projektets
anlægsudgift har Aarhus Letbane I/S arbejdet med et
sparekatalog for at reducere udgifterne, ligesom mulighederne for
at tilpasse projektets anlægsramme ved at tage sektioner ud
er blevet udredt ved hjælp af bl.a. eksterne konsulenter.
De tre nuværende interessenter har
på den baggrund vurderet, at der ikke findes nogen
realistiske og meningsfyldte modeller for at nedbringe udgifterne
for projektet til det oprindeligt forudsatte udgiftsniveau. Valget
har derfor stået mellem at opgive projektet helt eller
tilvejebringe yderligere midler til at realisere første
etape af Aarhus Letbane.
De tre nuværende interessenter har
besluttet at gennemføre projektet og har således i
interessentaftalen af 30. juli 2014 aftalt de nærmere
vilkår for fordyrelsen af projektet.
Staten trækker sig ud af Aarhus Letbane
I/S, og i den forbindelse konverteres statens oprindelige indskud
på 600 mio. kr. (2009-priser) til et tilskud til Aarhus
Letbane I/S. Endvidere yder staten et yderligt tilskud på 330
mio.kr. (2014-priser), som er statens andel af den samlede
fordyrelse på ca. 700 mio. kr. De 330 mio. kr. udgør
statens andel af fordyrelsen af Aarhus Letbane og finansieres ved,
at der sker en udmøntning af de 103 mio. kr., som
oprindeligt var afsat i en central reserve til statens finansiering
af eventuelle fordyrelser af Aarhus Letbane i forhold til statens
ejerandel. Derudover afsætter staten yderligere 227 mio. kr.,
jf. afsnit 2.1 om politisk aftale af 12. juni 2014 om Metro,
letbane, nærbane og cykler.
Aarhus Kommune indskyder som oprindeligt
forudsat 500 mio. kr. (2009-priser), og derudover 331 mio. kr.
(2014-priser), som er kommunens andel af den samlede fordyrelse
på ca. 700 mio. kr.
Region Midtjylland indskyder som oprindeligt
forudsat 78 mio. kr. (2009-priser), og derudover 41 mio. kr.
(2014-priser), som er regionens andel af den samlede fordyrelse
på ca. 700 mio. kr.
Efter statens udtræden af Aarhus Letbane
hæfter staten ikke for uforudsete udgifter.
Eftersom staten udtræder af Aarhus
Letbane I/S, vil rigsrevisor ikke længere skulle revidere
selskabets regnskaber, idet rigsrevisors kompetence, jf. § 2,
stk. 1, nr. 4, i lov om revisionen af statens regnskaber m.m.,
omfatter interessentskaber, hvori staten deltager som
interessent.
Staten vil i stedet som tilsynsførende
have en tilsynsforpligtelse som tilskudsyder, og staten vil derfor
udøve tilsyn i henhold til statens vejledning om effektiv
tilskudsforvaltning 2011. Staten er som tilskudsgiver forpligtet
til at indgå aftale med tilskudsmodtager om tilsyn med
dispositioner og revision af de midler, der modtages fra staten.
På den baggrund vil der blive indgået en
administrationsaftale mellem Transportministeriet og Aarhus Letbane
I/S, som beskriver de krav, Transportministeriet stiller til Aarhus
Letbane I/S i forbindelse med udmøntning af statens tilskud.
Som bilag til administrationsaftalen vil der også blive
udarbejdet en revisionsinstruks.
6.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Lovforslaget medfører ingen
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
7.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
8.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ingen
miljømæssige konsekvenser.
9. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget har ikke EU-retlige
konsekvenser.
10.
Hørte myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 1. september 2014 til den 2. oktober 2014 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatsamfundet, Aarhus Kommune, DI, Danmarks
Naturfredningsforening, Dansk Cyklistforbund, Dansk Erhverv, Dansk
Handicap Forbund, Dansk Jernbaneforbund, DSB, 3 F, FDM,
Forbrugerrådet, HK Trafik og Jernbane, Jernbanenævnet,
KL, Landdistrikternes Fællesråd, LO, Midtjyske
Jernbaner, Midttrafik, Norddjurs Kommune, Odder Kommune,
Rådet for Sikker Trafik, Region Midtjylland, Rigsrevisionen,
Syddjurs Kommune og Trafikselskaberne i Danmark.
| | | 11. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Staten yder et tilskud på 600 mio.
kr. (2009-priser). Dette beløb svarer til det allerede
hjemlede indskud og er således alene en konvertering fra
indskud til tilskud. Derudover yder staten et yderligere tilskud
på 330 mio. kr. (2014-priser) | | | | | | Aarhus Kommune indskyder som oprindeligt
forudsat 500 mio. kr. (2009-priser). Derudover yder Aarhus Kommune
et yderligere indskud på 331 mio. kr. (2014-priser). | | | | | | Region Midtjylland indskyder som
oprindeligt forudsat 78 mio. kr. (2009-priser). Derudover yder
Region Midtjylland et yderligere indskud på 41 mio. kr.
(2014-priser). | | | | | | Alle beløb opskrives med
forudsætningsindekset for anlæg på
finansloven. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Staten får som tilskudsyder en
tilsynsforpligtelse og vil derfor udøve tilsyn i henhold til
statens vejledning om effektiv tilskudsforvaltning 2011. | Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget har ikke EU-retlige
konsekvenser. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Det foreslås, at overskriften til kapitel 1 ændres,
således at »Oprettelse af« udgår. Herefter
er overskriften til kapitel 1 »Aarhus Letbane I/S og
definition af anlægget«. Ændringen er en
konsekvens af, at den nuværende § 1 i lov om Aarhus
Letbane ændres, jf. lovforslagets § 1, nr. 2
nedenfor.
Til nr.
2
Med den foreslåede ændring i lovforslagets § 1, nr. 2, sker ny affattelse af §
1 i lov om Aarhus Letbane, bortset fra § 1, stk. 3, der
herefter bliver stk. 8. Såvel ejerforholdene til Aarhus
Letbane I/S, samt henholdsvis tilskud til og indskud i Aarhus
letbane I/S præciseres.
Det foreslås i § 1, stk. 1, 1.
pkt., i lov om Aarhus Letbane, at transportministeren
udtræder af Aarhus Letbane I/S.
Staten v/transportministeren hæfter
efter udtræden af Aarhus Letbane I/S ikke længere for
uforudsete udgifter til anlæg af Aarhus Letbane.
Det foreslås i § 1, stk. 1, 2.
pkt., i lov om Aarhus Letbane, at Aarhus Letbane I/S herefter ejes
af Aarhus Kommune med 87,7 pct. og Region Midtjylland med 12,3 pct.
Ejerandelene regulerer det indbyrdes forhold mellem de to
interessenter. Over for tredjemand hæfter interessenterne
personligt, solidarisk og principalt for interessentskabets
forpligtelser.
Det foreslås i § 1, stk. 2, i lov
om Aarhus Letbane, at transportministerens oprindelige indskud
på 600 mio. kr. i Aarhus Letbane I/S konverteres til et
tilskud på 600 mio. kr. til Aarhus Letbane I/S.
Beløbet er angivet i 2009-priser og opskrives med
forudsætningsindekset for anlæg på
finansloven.
Forslaget er en konsekvens af, at
transportministeren udtræder af Aarhus Letbane I/S og dermed
ikke længere er interessent i Aarhus Letbane I/S.
Med den foreslåede § 1, stk. 3, i
lov om Aarhus Letbane, fastslås, at transportministeren yder
yderligere et tilskud på 330 mio. kr. til Aarhus Letbane I/S.
Beløbet er angivet i 2014-priser og opskrives med
forudsætningsindekset for anlæg på
finansloven.
De 330 mio. kr. er statens andel af de samlede
fordyrelser af anlæg af Aarhus Letbane med ca. 700 mio.
kr.
Med den foreslåede ændring af
§ 1, stk. 4, i lov om Aarhus Letbane, fastslås, at
Aarhus Kommune indskyder 500 mio. kr. i Aarhus Letbane I/S.
Beløbet er angivet i 2009-priser og opskrives med
forudsætningsindekset for anlæg på
finansloven.
Aarhus Kommunes forpligtelse til at indskyde
500 mio. kr. i Aarhus Letbane I/S følger allerede af den
gældende lov om Aarhus Letbane, men er også medtaget i
dette lovforslag, således at den oprindelige lovs § 1,
stk. 2, bl.a. om Aarhus kommunes indskud erstattes af den
foreslåede § 1, stk. 4 i lov om Aarhus Letbane, jf.
lovforslagets § 1, nr. 2. Der er således ikke tale om,
at Aarhus Kommune med det foreslåede stk. 4
pålægges nye forpligtelser.
Det foreslås, at det i § 1, stk. 5,
i lov om Aarhus Letbane fastslås, at Aarhus Kommune indskyder
yderligere 331 mio. kr. i forbindelse med transportministerens
udtræden af Aarhus Letbane I/S. Beløbet er angivet i
2014-priser og opskrives med forudsætningsindekset for
anlæg på finansloven. Indskuddet på de 331 mio.
kr. er Aarhus Kommunes andel af projektets samlede fordyrelse
på ca. 700 mio. kr.
Det foreslås, at det i § 1, stk. 6,
i lov om Aarhus Letbane fastslås, at Region Midtjylland
indskyder 78 mio. kr. i Aarhus Letbane I/S. Beløbet er
angivet i 2009-priser og opskrives med forudsætningsindekset
for anlæg på finansloven.
Region Midtjyllands forpligtelse til at
indskyde 78 mio. kr. i Aarhus Letbane I/S følger allerede af
den gældende lov om Aarhus Letbane, men er også
medtaget i dette lovforslag, således at den oprindelige lovs
§ 1, stk. 2, bl.a. om Region Midtjyllands tilskud erstattes af
den foreslåede § 1, stk. 6, i lov om Aarhus Letbane, jf.
lovforslagets § 1, nr. 2. Der er således ikke tale om,
at Region Midtjylland med det foreslåede stk. 6
pålægges nye forpligtelser.
Med den foreslåede § 1, stk. 7, i
lov om Aarhus Letbane fastslås, at Region Midtjylland
indskyder yderligere 41 mio. kr. i forbindelse med
transportministerens udtræden af Aarhus Letbane I/S.
Beløbet er angivet i 2014-priser og opskrives med
forudsætningsindekset for anlæg på
finansloven.
Indskuddet på de 41 mio. kr. er Region
Midtjyllands andel af projektets samlede fordyrelse på ca.
700 mio. kr.
Der henvises i øvrigt til afsnit 5 i de
almindelige bemærkninger.
Til nr.
3
Forslaget om at ophæve § 1, stk. 4
og 5, i lov om Aarhus Letbane er en konsekvens af lovforslagets
§ 1, nr. 2, hvor der sker en ny affattelse af § 1, stk.
1-7, i lov om Aarhus Letbane. Staten v/transportministeren
udtræder af Aarhus Letbane I/S, og som følge heraf
fastlægger de tre oprindelige interessenter i Aarhus Letbane
I/S den fremtidige finansieringen af Aarhus letbane I/S inklusiv
den konstaterede fordyrelse på 700 mio. kr.
Til nr.
4
Det foreslås, at »,
transportministeren« udgår i § 4, stk. 4, §
7, stk. 1 og 2 og § 10, stk. 1, i lov om Aarhus Letbane.
Forslaget er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 2, om, at
transportministeren udtræder af Aarhus Letbane I/S.
Der er indgået kontrakt om anlæg
af Aarhus Letbane i juli 2014. Den foreslåede ændring
af bestemmelsen i § 4, stk. 4, i lov om Aarhus Letbane,
omhandler således fremtidige ændringer i den allerede
indgåede kontrakt om anlæg af letbanen eller eventuelle
tillægskontrakter, som alene kræver enighed mellem
Aarhus Kommune og Region Midtjylland.
Til nr.
5
Det foreslås præciseret i § 5
i lov om Aarhus Letbane, at Aarhus Letbane I/S skal ledes af en
bestyrelse og en direktion. Den foreslåede bestemmelse er en
konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 2 om, at
transportministeren udtræder af Aarhus Letbane I/S. De af
transportministeren udpegede bestyrelsesmedlemmer udtræder
således af bestyrelsen og det er herefter op til de to
interessenter, Aarhus Kommune og Region Midtjylland i
fællesskab at blive enige om udpegningen af
bestyrelsesmedlemmer, antallet af bestyrelsesmedlemmer,
bestyrelseshonorarer samt udpegning af formand og
næstformand.
Til nr.
6
Bestemmelsen i § 12, stk. 2, 2. pkt., i
lov om Aarhus Letbane, foreslås i lovforslagets § 1, nr. 6, justeret, således at
den nødvendige finansiering til uforudsete udgifter
tilvejebringes i fællesskab af Aarhus Kommune med 87,7 pct.
og Region Midtjylland med 12,3 pct. Staten v/transportministeren
hæfter således ikke efter udtræden af Aarhus
Letbane I/S for uforudsete udgifter til anlæg af Aarhus
Letbane.
Til nr.
7
Det foreslås, at overskriften til
kapitel 4 ændres til »Oprettelse af et drifts- og
infrastrukturselskab samt mulighed for sammenlægning af
Aarhus Letbane I/S og drifts- og infrastrukturselskabet«.
Den foreslåede ændring er en
konsekvensændring, som følge af, lovforslagets §
1, nr. 8, 9 og 11, hvorefter § 14, stk. 1 og stk. 4 i lov om
Aarhus Letbane foreslås ophævet, samt den
foreslåede § 14 a, hvor der gives Aarhus Kommune og
Region Midtjylland mulighed at sammenlægge Aarhus Letbane I/S
og drifts- og infrastrukturselskabet.
Til nr.
8
Det foreslås, at § 14, stk. 1, i
lov om Aarhus Letbane udgår, da selskabsforholdene med den
foreslåede § 14 a foreslås ændret.
Til nr.
9
Det foreslås, at § 14, stk. 4, i
lov om Aarhus Letbane udgår, da selskabsforholdene med den
foreslåede § 14 a foreslås ændret.
Til nr.
10
Det foreslås, at § 14, stk. 6, i
lov om Aarhus Letbane udgår, da selskabsforholdene med den
foreslåede § 14 a foreslås ændret.
Til nr.
11
Med den foreslåede § 14 a i lov om
Aarhus Letbane får Aarhus Kommune og Region Midtjylland
mulighed for at beslutte, at den fremtidige organisering af
anlæg og drift af Aarhus Letbane kan ske i regi af ét
selskab.
Aarhus Kommune og Region Midtjylland kan
beslutte en sammenlægning af Aarhus Letbane I/S og drifts- og
infrastrukturselskabet samt dets datterselskaber, enten i regi af
Aarhus Letbane I/S eller i regi af drifts- og
infrastrukturselskabet samt dets datterselskaber. Uanset hvilken
model Aarhus Kommune og Region Midtjylland vælger, vil det
fortsættende selskab skulle være et interessentskab,
hvor Aarhus Kommune og Region Midtjylland hæfter personligt,
solidarisk og principalt for interessentskabets forpligtelser.
Den foreslåede bestemmelse træder
i stedet for de tidligere bestemmelser i § 14, stk. 1 og stk.
4, i lov om Aarhus Letbane, hvorefter Aarhus Letbane I/S skulle
likvideres når anlægget af letbanen er færdigt,
og alle aktiver, passiver samt rettigheder og pligter skulle
overflyttes til drifts- og infrastrukturselskabet.
Med den foreslåede § 14 a, stk. 1,
i lov om Aarhus Letbane, kan Aarhus Kommune og Region Midtjylland
beslutte, at overdrage samtlige aktiver og passiver og rettigheder
og pligter fra Aarhus Letbane I/S til drifts- og
infrastrukturselskabet eller til et helejet datterselskab heraf. I
forbindelse med overdragelsen opløses Aarhus Letbane I/S
uden likvidation. Desuden foreslås det, at tinglysning og
registrering af drift- og infrastrukturselskabets rettigheder og
pligter kan ske på grundlag af denne lov.
Med den foreslåede § 14 a, stk. 2,
i lov om Aarhus Letbane, kan Aarhus Kommune og Region Midtjylland
beslutte, at overdrage samtlige aktiver og passiver og rettigheder
og pligter fra drifts- og infrastrukturselskabet samt fra dets
helejede datterselskaber til Aarhus Letbane I/S. I forbindelse med
overdragelsen opløses drifts- og infrastrukturselskabet samt
dets helejede datterselskaber uden likvidation. Desuden
foreslås det, at tinglysning og registrering af Aarhus
Letbane I/S' rettigheder og pligter kan ske på grundlag af
denne lov.
Det foreslås, at det fastslås i
§ 14 a, stk. 3, i lov om Aarhus Letbane, at en overdragelse
efter stk. 1 eller stk. 2 er betinget af, at overdragelsen ikke
indebærer ændringer i statens tilsyn med anvendelsen af
det statslige tilskud til Aarhus Letbane, jf. § 1, stk. 2 og
3, som fastlægges i administrationsaftalen og
revisionsinstruksen mellem staten og Aarhus Letbane I/S.
I forbindelse med en evt. sammenlægning
af aktiviteterne i selskaberne skal der således fortsat
være uændret adgang til, at staten kan føre det
nødvendige tilsyn med anvendelsen af det statslige tilskud,
herunder vil der fortsat skulle være en klar adskillelse af
de anlægsrelaterede anlægsomkostninger, som det
statslige tilskud vedrører, og driftsrelaterede
omkostninger, som er statens tilskud uvedkommende.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Eftersom der er truffet politisk aftale om, at
staten v/transportministeren skal udtræde af Aarhus Letbane
I/S og der tillige er indgået en interessentaftale om
vilkårene for statens medfinansiering af fordyrelsen af
Aarhus Letbane, er det ønskeligt, at omorganiseringen af
Aarhus Letbane I/S kan ske hurtigt muligt. På den baggrund
foreslås det, at loven træder i kraft hurtigst
muligt.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | | | | | | | I lov nr. 432 af 16. maj 2012 om Aarhus
Letbane foretages følgende ændringer: | | | | Kapitel 1 | | | | | | Oprettelse af Aarhus
Letbane I/S samt definition af anlægget | | 1. I overskriften til kapitel 1 udgår
»Oprettelse af« | | | | § 1. Aarhus
Kommune, transportministeren og Region Midtjylland opretter et
interessentskab ved navn Aarhus Letbane I/S. Aarhus Kommune ejer
47,2 pct., transportministeren ejer 47,0 pct. og Region Midtjylland
ejer 5,8 pct. Stk. 2. I
selskabet indskyder Aarhus kommune 500 mio. kr.,
transportministeren 600 mio. kr. og Region Midtjylland 78 mio. kr.
Beløbene er angivet i 2009-priser og pris og indeksreguleres
med statens anlægsindeks. | | 2. § 1, stk. 1 og 2, ophæves og i stedet
indsættes: »Transportministeren udtræder af
Aarhus Letbane I/S. Aarhus Letbane I/S ejes herefter af Aarhus
Kommune med 87,7 pct. og Region Midtjylland med 12,3 pct. Stk. 2.
Transportministerens oprindelige indskud på 600 mio. kr. i
Aarhus Letbane I/S konverteres til et tilskud på 600 mio. kr.
til Aarhus Letbane I/S. Beløbet er angivet i 2009-priser og
opskrives med forudsætningsindekset for anlæg på
finansloven. Stk. 3.
Transportministeren yder yderligere et tilskud på 330 mio.
kr. til Aarhus Letbane I/S. Beløbet er angivet i 2014-priser
og opskrives med forudsætningsindekset for anlæg
på finansloven. Stk. 4. Aarhus
Kommune indskyder 500 mio. kr. i Aarhus Letbane I/S. Beløbet
er angivet i 2009-priser og opskrives med
forudsætningsindekset for anlæg på
finansloven. Stk. 5. Aarhus
Kommune indskyder yderligere 331 mio. kr. i Aarhus Letbane I/S i
forbindelse med transportministerens udtræden af Aarhus
Letbane I/S. Beløbet er angivet i 2014-priser og opskrives
med forudsætningsindekset for anlæg på
finansloven. Stk. 6. Region
Midtjylland indskyder 78 mio. kr. i Aarhus Letbane I/S.
Beløbet er angivet i 2009-priser og opskrives med
forudsætningsindekset for anlæg på
finansloven. Stk. 7. Region Midtjylland indskyder
yderligere 41 mio. kr. i Aarhus Letbane I/S i forbindelse med
transportministerens udtræden af Aarhus Letbane I/S.
Beløbet er angivet i 2014-priser og opskrives med
forudsætningsindekset for anlæg på
finansloven.« | Stk. 3. Aarhus
Kommune, transportministeren og Region Midtjylland stiller
vederlagsfrit de arealer til rådighed, der skal anvendes til
letbanens blivende anlæg. | | Stk. 3 bliver herefter stk. 8. | Stk. 4. Aarhus
Kommune, transportministeren og Region Midtjylland kan efter
enstemmig beslutning ændre selskabets navn. Stk. 5.
Stiftelsen af Aarhus Letbane I/S kan i regnskabs- og
skattemæssig henseende ske med virkning fra 1. januar i
stiftelsesåret. | | 3. § 1, stk. 4 og 5 ophæves. | | | | § 4. Aarhus
Letbane I/S' formål er at anlægge Aarhus Letbane, jf.
§ 2. Selskabet foretager offentligt udbud af anlæg af
letbanen. Stk. 2. Udbuddet af letbanen kan også omfatte
indkøb af letbanetog, værksted og depot, jf. §
14, stk. 3. | | | Stk. 3. Udbuddet
af letbanen kan ligeledes omfatte hel eller delvis elektrificering
af Grenaabanen eller Odderbanen, eller begge dele, jf. § 10,
stk.3. | | | Stk. 4. Kontrakt
om anlæg af letbanen, eller ændringer heri, kan kun
indgås, hvis der er enighed herom mellem Aarhus Kommune,
transportministeren og Region Midtjylland. | | 4. I § 4, stk. 4, § 7, stk. 1 og 2 og § 10, stk.
1, udgår «, transportministeren" | | | | § 7. Aarhus
Kommune, transportministeren og Region Midtjylland fastsætter
i fællesskab en vedtægt for Aarhus Letbane I/S. | | | Stk. 2. Aarhus
Letbane I/S skal på begæring uden unødigt ophold
stille enhver oplysning om sin virksomhed til rådighed for
Aarhus Kommune, transportministeren og Region Midtjylland. | | | | | | § 10. Ved
tilkøb eller udnyttelse af optioner forstås udgifter
til anlægget, der ikke er nødvendige for anlæg
af Aarhus Letbane, jf. § 2, og som Aarhus Kommune,
transportministeren og Region Midtjylland har mulighed for at
vælge i forbindelse med gennemførelsen af
anlægget af Aarhus Letbane, uden at dette i øvrigt
medfører væsentlige tidsmæssige eller
økonomiske konsekvenser for anlægget. | | | | | | § 5. Aarhus
Letbane I/S ledes af en bestyrelse på 5 medlemmer. Stk. 2. Aarhus
Kommune udpeger 2 bestyrelsesmedlemmer, transportministeren, Region
Midtjylland og trafikselskabet i Region Midtjylland udpeger hvert 1
bestyrelsesmedlem. Aarhus Kommune, transportministeren, Region
Midtjylland og trafikselskabet i Region Midtjylland kan udpege
suppleanter for deres bestyrelsesmedlemmer. Stk. 3. Aarhus
Kommune udpeger formanden for bestyrelsen og Region Midtjylland
udpeger næstformanden. Stk. 4.
Formanden og næstformanden for bestyrelsen må ikke
udføre hverv for selskabet, der ikke er en del af hvervet
som bestyrelsesformand og næstformand. Formanden og
næstformanden for bestyrelsen kan dog, hvor der er
særligt behov herfor udføre opgaver, som den
pågældende bliver anmodet om at udføre af og for
bestyrelsen. Stk. 5. Et bestyrelsesmedlem kan til enhver tid
afsættes af den, som har udpeget den
pågældende. Stk. 6. Aarhus
Kommune, transportministeren, Region Midtjylland og trafikselskabet
i Region Midtjylland fastsætter hver især
størrelsen på honoraret for de bestyrelsesmedlemmer og
suppleanter, som de udpeger, jf. stk. 2, og afholder udgifterne til
honorarerne. | | 5. § 5 affattes således: »§ 5.
Aarhus Letbane I/S ledes af en bestyrelse og en
direktion.« | | | | § 12. Ved
uforudsete udgifter forstås udgifter, der ikke har
været forudset, og som er nødvendige af hensyn til
gennemførelsen af anlægget af Aarhus Letbane, jf. dog
§ 13. | | | Stk. 2.
Uforudsete udgifter betales af Aarhus Letbane I/S, jf. dog §
13 Den nødvendige finansiering tilvejebringes i
fællesskab af Aarhus Kommune med 47,2 pct.,
transportministeren med 47,0 pct. og Region Midtjylland med 5,8
pct. | | 6. § 12, stk. 2, 2. pkt., affattes
således: »Den nødvendige finansiering
tilvejebringes i fællesskab af Aarhus Kommune med 87,7 pct.
og Region Midtjylland med 12,3 pct.« | | | | Kapitel 4 | | | | | 7. Overskriften til kapitel 4 affattes
således: | Opløsning af
Aarhus Letbane I/S, oprettelse af et drifts- og
infrastrukturselskab | | »Oprettelse af
et drifts- og infrastrukturselskab samt mulighed for
sammenlægning af Aarhus Letbane I/S og drifts- og
infrastrukturselskabet« | | | | § 14. Aarhus
Letbane I/S opløses, når anlægget af letbanen i
Aarhus, jf. § 2, er færdigt og selskabets bestyrelse
træffer beslutning om, at anlægget overdrages til
drifts- og infrastrukturselskabet, jf. stk. 4. Aarhus Letbane I/S
opløses uden likvidation. | | 8. § 14, stk. 1, ophæves. Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 1 og
2. | Stk. 2. Aarhus
Kommune og Region Midtjylland opretter et drifts- og
infrastrukturselskab, der har til formål at stå for
drift og vedligehold af Aarhus Letbane, dog ikke vedligehold af den
del af Aarhus Letbane, der er identisk med Grenaabanen. Drifts- og
infrastrukturselskabet etableres som et interessentskab, og
selskabet kan oprette datterselskaber. | | | Stk. 3. Udgiften
til indkøb af letbanetog, værksted og depot skal
betales af drifts- og infrastrukturselskabet. | | | Stk. 4. Ved
opløsningen af Aarhus Letbane I/S overtager det i stk. 2
nævnte drifts- og infrastrukturselskab eller et helejet
datterselskab heraf samtlige aktiver og passiver og indtræder
i samtlige rettigheder og pligter i Aarhus Letbane I/S. | | 9. § 14, stk. 4, ophæves. Stk. 5 bliver herefter stk. 3. | Stk. 5. Lov om
offentlighed i forvaltningen, forvaltningsloven og lov om
Folketingets Ombudsmand gælder for drifts- og
infrastrukturselskabet og for dets datterselskaber. | | | Stk. 6.
Tinglysning og registrering af drifts- og infrastrukturselskabets
rettigheder og pligter kan ske på grundlag af denne
lov. | | 10. § 14, stk. 6, ophæves. | | | | | | 11. Efter §
14 indsættes i kapitel 4: »§ 14
a. Aarhus Kommune og Region Midtjylland kan beslutte at
overdrage samtlige aktiver og passiver samt rettigheder og pligter
fra Aarhus Letbane I/S til drifts- og infrastrukturselskabet eller
til et helejet datterselskab heraf, jf. dog stk. 3. I forbindelse
med overdragelsen opløses Aarhus Letbane I/S uden
likvidation. Tinglysning og registrering af drifts- og
infrastrukturselskabets eller dets helejede datterselskabs
rettigheder og pligter kan ske på grundlag af denne
lov. Stk. 2. Aarhus
Kommune og Region Midtjylland kan beslutte at overdrage samtlige
aktiver og passiver samt rettigheder og pligter fra drifts- og
infrastrukturselskabet samt fra dets helejede datterselskaber til
Aarhus Letbane I/S, jf. dog stk. 3. I forbindelse med overdragelsen
opløses drifts- og infrastrukturselskabet samt dets helejede
datterselskaber uden likvidation. Tinglysning og registrering af
Aarhus Letbane I/S' rettigheder og pligter kan ske på
grundlag af denne lov. Stk. 3. En
overdragelse efter stk. 1 eller stk. 2 er betinget af, at
overdragelsen ikke indebærer ændringer i statens tilsyn
med anvendelsen af det statslige tilskud til Aarhus Letbane, jf.
§ 1, stk. 2 og 3, som fastlægges i
administrationsaftalen og revisionsinstruksen mellem staten og
Aarhus Letbane I/S.« | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. |
|