Skriftlig fremsættelse (5. november
2014)
Transportministeren (Magnus Heunicke):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
Aarhus Letbane (Transportministerens udtræden af Aarhus
Letbane I/S)
(Lovforslag nr. L 52)
Aarhus Letbane I/S, som er ejet af staten
v/transportministeren, Aarhus Kommune og Region Midtjylland har i
foråret 2014 modtaget de sidste tilbud på udbuddet af
anlægget af Aarhus Letbane. Der har i den forbindelse vist
sig en markant fordyrelse af anlægget i forhold til det i
loven afsatte beløb på 1.178 mia. kr. (2009-priser).
Det laveste tilbud på anlægsdelen viser en fordyrelse
på ca. 700 mio. kr.
Ved politisk aftale af 12. juni 2014 mellem
regeringen (Socialdemokraterne og Det Radikale Venstre) Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti og Enhedslisten om Metro,
letbane, nærbane og cykler, er der opnået enighed om,
hvordan fordyrelsen skal håndteres.
Statens andel af den samlede fordyrelse
på ca. 700 mio. kr. er på 330 mio. kr. og finansieres
ved, at der sker en udmøntning af de 103 mio. kr., som
oprindeligt var afsat i en central reserve til statens finansiering
af eventuelle fordyrelser af Aarhus Letbane i forhold til statens
ejerandel. Derudover afsætter staten yderligere 227
mio. kr.
Lovforslaget giver således hjemmel
til, at staten ved transportministeren forpligter sig til at yde et
yderligere tilskud på 330 mio. kr. (2014-priser) til Aarhus
Letbane I/S, og at staten samtidig udtræder af Aarhus Letbane
I/S. Selskabet ejes herefter af Aarhus Kommune med 87,7 pct. og
Region Midtjylland med 12,3 pct. Samtidig foreslås, at
statens oprindelige indskud i Aarhus Letbane I/S på 600 mio.
kr. (2009-priser) konverteres til et tilskud.
Lovforslaget giver endvidere hjemmel til,
at Aarhus Kommune indskyder yderligere 331 mio. kr. i Aarhus
Letbane I/S, som er kommunens andel af fordyrelsen. Region
Midtjylland indskyder yderligere 78 mio. kr. i Aarhus Letbane I/S,
som svarer til regionens andel af fordyrelsen.
Lovforslaget indeholder endvidere hjemmel
til, at Aarhus Kommune og Region Midtjylland selv kan vælge,
om anlægs- og driftsaktiviteterne for Aarhus Letbane fortsat
skal opdeles i to selskaber eller samles i et selskab. Det er dog
en betingelse for en sammenlægning af Aarhus Letbane I/S og
drifts- og infrastrukturselskabet, at staten fortsat sikres
mulighed for at føre tilsyn med anvendelse af det statslige
tilskud.
Som følge af transportministerens
udtræden af Aarhus Letbane I/S foreslås endvidere en
række konsekvensrettelser i bestemmelserne om indgåelse
af kontrakt, bestyrelsen, vedtægter, tilkøb og
uforudsete udgifter.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.