Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 16. december 2014
Forslag
til
Lov om ændring af lov om sikkerhed m.v. for
offshoreanlæg til efterforskning, produktion og transport af
kulbrinter, lov om beskyttelse af havmiljøet og
miljøskadeloven1)
(Gennemførelse af
offshoresikkerhedsdirektivet m.v.)
§ 1
I lov om sikkerhed m.v. for offshoreanlæg
til efterforskning, produktion og transport af kulbrinter, jf.
lovbekendtgørelse nr. 520 af 13. maj 2013, foretages
følgende ændringer:
1.
Lovens titel affattes
således:
»Offshoresikkerhedsloven«.
2. Fodnoten til lovens titel affattes
således:
»1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Rådets direktiv 89/391/EØF af 12. juni 1989 om
iværksættelse af foranstaltninger til forbedring af
arbejdstagernes sikkerhed og sundhed under arbejdet, EF-Tidende
1989, nr. L 183, side 1, som ændret senest ved
Europa-Parlamentets og Rådets forordning 1137/2008/EF af 22.
oktober 2008, EU-Tidende 2008, nr. L 311, side 1, dele af
Rådets direktiv 92/91/EØF af 3. november 1992 om
minimumsforskrifter for forbedring af arbejdstagernes sikkerhed og
sundhed i den boringsrelaterede udvindingsindustri (ellevte
særdirektiv i henhold til artikel 16, stk. 1, i direktiv
89/391/EØF), EF-Tidende 1992, nr. L 348, side 9, som
ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2007/30/EF af 20. juni 2007, EU-Tidende 2007, nr. L 165, side 21,
dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/88/EF af
4. november 2003 om visse aspekter i forbindelse med
tilrettelæggelse af arbejdstiden, EU-Tidende 2003, nr. L 299,
side 9, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2005/36/EF af 7. september 2005 om anerkendelse af
erhvervsmæssige kvalifikationer, EU-Tidende 2005, nr. L 255,
side 22, som ændret senest ved Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2013/55/EU af 20. november 2013, EU-Tidende
2013, nr. L 354, side 132, dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2006/25/EF af 5. april 2006 om
minimumsforskrifter for sikkerhed og sundhed i forbindelse med
arbejdstagernes eksponering for risici på grund af fysiske
agenser (kunstig optisk stråling) (19. særdirektiv i
henhold til artikel 16, stk. 1, i direktiv 89/391/EØF),
EU-Tidende 2006, nr. L 114, side 38, som ændret senest ved
Rådets direktiv nr. 2013/64/EU af 17. december 2013,
EU-Tidende 2013, nr. L 353, side 8, dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2006/42/EF af 17. maj 2006 om maskiner og om
ændring af direktiv 95/16/EF (omarbejdning), EU-Tidende 2006,
nr. L 157, side 24, som ændret ved Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2009/127/EF af 21. oktober 2009 om
pesticidudbringningsmaskiner, EU-Tidende 2009, nr. L 310, side 29,
og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/30/EU
af 12. juni 2013 om sikkerheden i forbindelse med offshore olie- og
gasaktiviteter og om ændring af direktiv 2004/35/EF,
EU-Tidende 2013, nr. L 178, side 66.«
3.
Overalt i loven ændres »sørge for« til:
»sikre«.
4. §§
2 og 3 affattes
således:
Ȥ
2. Loven finder anvendelse på offshore olie- og
gasaktiviteter, jf. § 3, nr. 16.
Stk. 2. §§
5-37, § 38, stk. 2 og 3, og §§ 39-74 og 77 finder
tillige anvendelse på aktiviteter i forbindelse med et
anlæg eller tilsluttet infrastruktur, jf. § 3, nr. 1 og
29, hvis aktiviteterne er omfattet af lov om anvendelse af Danmarks
undergrund og disse medfører sikkerheds- eller
sundhedsmæssige risici.
§ 3. I
denne lov forstås ved:
1) Anlæg: En
fast eller mobil indretning, som bruges til offshore olie- og
gasaktiviteter eller i forbindelse med sådanne aktiviteter
eller en kombination af sådanne indretninger, som permanent
er indbyrdes forbundet ved hjælp af broer eller andre
strukturer. Anlæg omfatter ikke mobile indretninger,
når de er under forsejling eller bugsering.
2)
Anlægschef: Den arbejdsleder, der på henholdsvis
operatørens og ejerens vegne forestår den daglige
drift af et anlæg.
3) Arbejdsgiver:
Den virksomhed, som har instruktionsbeføjelsen over for
ansatte, der udfører arbejde på et anlæg.
4) Arbejdsleder:
Enhver person, hvis arbejde udelukkende eller i det
væsentlige består i på arbejdsgiverens vegne at
lede eller føre tilsyn med arbejdet i dennes virksomhed
eller en del deraf.
5) Efterforskning:
Boring i et prospekt og tilknyttede offshore olie- og
gasaktiviteter, der er nødvendige forud for
produktionsrelaterede aktiviteter.
6) Ejer: En
virksomhed, der er retligt beføjet til at styre driften af
et ikkeproduktionsanlæg eller en rørledning, der
forbinder anlæg, eller rørledninger fra anlæg
til land.
7) Ekstern
beredskabsplan: En lokal, national eller regional strategi, som
skal forhindre eskalering eller begrænse følgerne af
en større ulykke i forbindelse med offshore olie- og
gasaktiviteter under anvendelse af alle operatørens
disponible ressourcer som beskrevet i den relevante interne
beredskabsplan og enhver yderligere ressource, som myndighederne
stiller til rådighed.
8)
Entreprenør: Virksomhed, der har indgået kontrakt med
en anden virksomhed, herunder operatøren eller ejeren, om at
udføre specifikke opgaver.
9) Fast
anlæg: Et anlæg, som ikke er et mobilt anlæg.
10) Ikkepermanent
bemandet anlæg: Et anlæg, der ikke er et permanent
bemandet anlæg.
11)
Ikkeproduktionsanlæg: Et anlæg, der ikke anvendes til
produktion af olie og gas.
12) Intern
beredskabsplan: En plan, som er udarbejdet af operatøren
eller ejeren i henhold til bestemmelser fastsat i loven eller i
regler udstedt i medfør af loven, vedrørende de
foranstaltninger, der skal forhindre eskalering eller
begrænse følgerne af ulykker, jf. § 45, i
forbindelse med offshore olie- og gasaktiviteter.
13) Kombineret
drift: En aktivitet, som udføres fra et anlæg sammen
med et eller flere andre anlæg, og hvis formål
vedrører dette eller de andre anlæg, og som derved i
betydelig grad påvirker de sikkerheds- og
sundhedsmæssige risici på et, flere eller alle
anlæg.
14) Mobilt
anlæg: Et anlæg, som kan flyttes fra én
positi?on til en anden ved forsejling eller bugsering, og som
er tiltænkt anvendt på flere forskellige positioner i
dets levetid.
15) Offshore:
Beliggende i dansk territorialfarvand, den danske eksklusive
økonomiske zone eller på dansk kontinentalsokkel som
defineret i De Forenede Nationers Havretskonvention.
16) Offshore olie-
og gasaktiviteter: Alle aktiviteter i forbindelse med et
anlæg, tilsluttet infrastruktur eller rørledninger,
herunder design, planlægning, bygning, installation offshore,
drift, ændringer og demontering heraf, i forbindelse med
efterforskning, produktion og rørbunden transport af olie og
gas og andre stoffer og materialer mellem anlæg offshore og
anlæg på land eller mellem flere anlæg
offshore.
17)
Operatør: Den virksomhed, som er udpeget af
rettighedshaveren eller af klima-, energi- og bygningsministeren
til på rettighedshaverens vegne at udføre de
aktiviteter, som rettighedshaveren har tilladelse til i henhold til
lov om anvendelse af Danmarks undergrund, herunder
planlægning og gennemførelse af
brøndaktiviteter, eller ledelse og styring af et
produktionsanlægs funktioner.
18) Permanent
bemandet anlæg: Et anlæg, der planlægges anvendt
til overnatning.
19) Produktion:
Offshoreindvinding af olie og gas fra undergrunden i
rettighedsområdet, offshorebehandling af olie og gas og
offshoretransport heraf gennem tilsluttet infrastruktur.
20)
Produktionsanlæg: Et anlæg, der anvendes til produktion
af olie og gas.
21)
Påbegyndelse af aktiviteterne: Det tidspunkt, hvor et
anlæg eller den tilsluttede infrastruktur for første
gang benyttes til de aktiviteter, som det er udformet til.
22)
Rettighedshaver: Den virksomhed eller gruppe af virksomheder, som i
henhold til lov om anvendelse af Danmarks undergrund har tilladelse
til at udføre offshore olie- og gasaktiviteter.
23)
Rettighedsområde: Det geografiske område, der er
omfattet af rettighedshaverens tilladelse, jf. nr. 22.
24) Risiko:
Kombinationen af sandsynligheden for en hændelse og
konsekvenserne af denne hændelse.
25) Sikkerheds- og
miljøkritiske elementer: Anlægsdele, udstyr eller
komponenter, herunder computerprogrammer, hvis formål er at
forebygge eller begrænse følgerne af en større
ulykke, og som, hvis de svigter, kan forårsage eller bidrage
væsentligt til en større ulykke.
26) Sikkerhedszone:
Et område inden for en afstand af 500 m fra enhver del af
anlægget.
27) Større
miljøhændelse: En hændelse, som forårsager
eller sandsynligvis forårsager en miljøskade, som er
omfattet af miljøskadeloven.
28) Større
ulykke: I forbindelse med et anlæg, tilsluttet infrastruktur
eller en rørledning
a) en
hændelse, der omfatter en eksplosion, brand, tab af
brøndkontrollen eller udslip af olie, gas eller farlige
stoffer eller materialer, som involverer eller har et betydeligt
potentiale til at forårsage dødsfald eller alvorlig
personskade, jf. også stk. 2,
b) en
hændelse, som medfører alvorlig beskadigelse af
anlægget eller tilsluttet infrastruktur, og som involverer
eller har et betydeligt potentiale til at forårsage
dødsfald eller alvorlig personskade, jf. også stk.
2,
c) enhver anden
hændelse, der medfører dødsfald eller alvorlig
personskade for fem eller flere personer, der befinder sig på
offshoreanlægget, hvor kilden til faren opstår, eller
som udfører en olie- og gasaktivitet i forbindelse med
anlægget eller tilsluttet infrastruktur, eller
d) enhver
større miljøhændelse, der skyldes
hændelser omhandlet i litra a, b og c, jf. også stk.
2.
29) Tilsluttet
infrastruktur: Inden for sikkerhedszonen
a) enhver
brønd og dermed forbundne strukturer, supplerende enheder og
anordninger tilsluttet anlægget,
b) ethvert
apparatur eller enhver anordning på eller fastgjort til
hovedstrukturen i anlægget,
c) ethvert
tilsluttet rørledningssystem eller
d) enhver anden
tilsluttet konstruktion, der anvendes til lagring og lastning af
olie og gas produceret af et produktionsanlæg, og som er
permanent knyttet til et sådant anlæg.
30) Uafhængig
verifikation: En vurdering og bekræftelse af gyldigheden af
bestemte skriftlige erklæringer foretaget af en virksomhed
eller en organisatorisk del af operatøren eller ejeren, som
ikke er kontrolleret eller påvirket af den virksomhed eller
den organisatoriske del, der anvender disse erklæringer.
31) Virksomhed: En
fysisk eller juridisk person eller en gruppe af sådanne
personer.
32)
Virksomhedsleder: Enhver person, der i kraft af sin stilling
deltager i den almindelige, overordnede ledelse af
virksomheden.
Stk. 2. Definitionerne i
stk. 1, nr. 28, litra a, b og d, er også gældende for
et ikkepermanent bemandet anlæg i situationer, hvor dette
ikke er bemandet.
Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler for, hvad der forstås ved alvorlig
personskade.«
5. §
4 ophæves.
6. I
§ 5, stk. 1, ændres
»på et offshoreanlæg« til: »i
forbindelse med offshore olie- og gasaktiviteter«.
7. § 5,
stk. 3, ophæves.
Stk. 4 bliver herefter stk. 3.
8. I
§ 5, stk. 4, der bliver stk. 3,
ændres »stk. 1-3« til: »stk. 1 og
2«.
9. I
§ 6, stk. 1, ændres
»driften af et offshoreanlæg« til:
»offshore olie- og gasaktiviteter«.
10. I
§ 6, stk. 2, ændres
»For offshoreanlæg, hvor der er« til: »Er
der«.
11. §§ 7-9 affattes således:
Ȥ
7. Henholdsvis operatøren og ejeren skal sikre, at
der gives de fornødne instruktioner af sikkerheds- og
sundhedsmæssig betydning til entreprenører, der
udfører arbejde for denne. Endvidere skal henholdsvis
operatøren og ejeren sikre, at der føres tilsyn med,
at entreprenører planlægger og udfører arbejdet
således, at krav fastsat i lovgivningen er overholdt,
herunder at relevante dele af det i § 19 nævnte
ledelsessystem følges, og at de sikkerheds- og
sundhedsmæssige risici er identificeret, vurderet og nedbragt
så meget, som det er rimeligt praktisk muligt.
§ 8.
På et permanent bemandet anlæg skal operatøren,
for så vidt angår produktionsanlæg, og ejeren,
for så vidt angår et ikkeproduktionsanlæg, udpege
en anlægschef.
Stk. 2. Henholdsvis
operatøren og ejeren skal sikre, at arbejdet med at fremme
sikkerhed og sundhed, der udføres af flere forskellige
entreprenører på anlægget, samordnes, og at
anlægschefen har mulighed for at opfylde de forpligtelser,
der påhviler denne.
Stk. 3. Inden
anlægget sættes i drift, skal henholdsvis
operatøren og ejeren sikre, at sikkerheds- og
sundhedsmæssige risici og risici for større
miljøhændelser i forbindelse med offshore olie- og
gasaktiviteter er identificeret, vurderet og nedbragt så
meget, som det er rimeligt praktisk muligt, og at ledelsessystemet,
jf. § 19, følges.
Stk. 4. Henholdsvis
operatøren og ejeren skal sikre, at udstyr opfylder
gældende lovgivning, inden det sættes i drift.
Stk. 5. Henholdsvis
operatøren og ejeren skal sikre, at sikkerheds- og
sundhedsmæssige risici i forbindelse med anvendelse af
stoffer og materialer er identificeret, vurderet og nedbragt
så meget, som det er rimeligt praktisk muligt.
§ 9.
Entreprenøren skal sikre, at der gives de fornødne
instruktioner af sikkerheds- og sundhedsmæssig betydning til
entreprenører, der udfører arbejde for denne.
Endvidere skal den pågældende entreprenør sikre,
at der føres tilsyn med, at entreprenører, der
udfører arbejde for denne, planlægger og
udfører arbejdet i overensstemmelse med krav fastsat i
lovgivningen, herunder at relevante dele af det ledelsessystem, der
er nævnt i § 19, følges, og at de sikkerheds- og
sundhedsmæssige risici er identificeret, vurderet og nedbragt
så meget, som det er rimeligt praktisk muligt.«
12. I
§ 10, stk. 1, indsættes
efter »muligt«: », og at følge relevante
dele af det ledelsessystem, der er nævnt i §
19«.
13. I
§ 10 indsættes i stk. 2 og i stk. 3, 2.
pkt., efter »muligt«:», og at relevante
dele af det ledelsessystem, der er nævnt i § 19,
følges«.
14. I
§ 10, stk. 5, 1. pkt., § 16, §
18, stk. 2 og 3, § 39, stk.
1, og § 50, stk. 3,
ændres »offshoreanlæg« til:
»anlæg«.
15. I
§ 10, stk. 5, 2. pkt.,
ændres »den driftsansvarlige virksomhed, jf. § 8,
stk. 3« til: »henholdsvis operatøren og ejeren,
jf. § 8, stk. 2«.
16. I
§ 11, stk. 1, og § 50, stk. 2, ændres
»offshoreanlægget« til:
»anlægget«.
17. I
§ 11, stk. 2 og 3, indsættes efter
»Anlægschefen skal sørge for«: »og
føre tilsyn med«.
18. I
§ 11, stk. 3, ændres
»i § 20 nævnte ledelsessystem« til:
»ledelsessystem, der er nævnt i § 19«.
19.
Efter § 16 indsættes:
Ȥ 16
a. Henholdsvis operatøren og ejeren skal oplyse sine
egne ansatte og entreprenører og disses ansatte om ordningen
for fortrolig indberetning af sikkerheds- og sundhedsmæssige
problemer i forbindelse med offshore olie- og gasaktiviteter, jf.
§ 63 a, stk. 2. Henholdsvis operatøren og ejeren skal
sikre, at der findes en henvisning til denne ordning i uddannelses-
og informationsmateriale.«
20. I
§ 17 ændres
»arbejdsgiverens, anlægschefens« til:
»rettighedshaverens, operatørens, ejerens,
entreprenørens, arbejdsgiverens,
anlægschefens«.
21. § 18,
stk. 1, ophæves, og i stedet indsættes:
»Den, der overdrager, overlader eller
udstiller maskiner, maskindele, beholdere, præfabrikerede
konstruktioner, apparater, redskaber, byggevarer, andet udstyr
eller personlige værnemidler, skal sikre, at genstandene,
når de udleveres til brug eller udstilles, er forsynet med
nødvendigt beskyttelsesudstyr og kan anvendes efter deres
hensigt uden at være farlige for sikkerhed eller sundhed.
Nødvendige og letforståelige anvisninger om betjening,
vedligeholdelse, transport og opstilling skal følge med ved
leveringen.
Stk. 2. Den, der
overdrager eller overlader stoffer og materialer til brug på
anlæg, skal sikre, at stofferne og materialerne ved
udlevering opfylder gældende lovgivning om emballering og
mærkning. Sikkerhedsdatablade skal følge med ved
leveringen og opfylde gældende lovgivning herom.«
Stk. 2-6 bliver herefter stk. 3-7.
22. I
§ 18, stk. 6, der bliver stk. 7,
ændres »stk. 1-5« til: »stk.
1-6«.
23. § 19,
stk. 1, affattes således:
»Henholdsvis operatøren og ejeren skal
etablere og vedligeholde et ledelsessystem for sikkerhed, sundhed
og forebyggelse af større miljøhændelser i
forbindelse med offshore olie- og gasaktiviteter. Ledelsessystemet
skal sikre og dokumentere, at bestemmelserne fastsat i loven eller
i regler udstedt i medfør af loven overholdes.«
24. I
§ 19, stk. 2, ændres
»etableres, før projektering eller demontering af
anlægget påbegyndes« til: »etableres
før påbegyndelse af aktiviteterne, jf. stk.
1«.
25. § 19,
stk. 3, ophæves.
26.
Efter § 19 indsættes:
Ȥ 19
a. Henholdsvis operatøren og ejeren skal udforme en
selskabspolitik for sikkerhed, sundhed og forebyggelse af
større miljøhændelser i forbindelse med olie-
og gasaktiviteter.
Stk. 2.
Selskabspolitikken skal indgå som en del af ledelsessystemet
efter § 19, stk. 1.
Stk. 3.
Selskabspolitikken skal også omfatte løbende
forbedring af styringen af de sikkerheds- og sundhedsmæssige
risici, så der til enhver tid sikres et højt
beskyttelsesniveau, og samarbejde med de ansatte om sikkerhed og
sundhed, jf. § 46.
Stk. 4.
Selskabspolitikken skal gennemføres for alle henholdsvis
operatørens og ejerens offshore olie- og gasaktiviteter.
Henholdsvis operatøren og ejeren skal indføre
passende overvågningsforanstaltninger, der sikrer, at
politikken fungerer effektivt.
Stk. 5.
Selskabspolitikken skal, for så vidt angår forebyggelse
af større ulykker, også omfatte henholdsvis
operatørens og ejerens produktions- og
ikkeproduktionsanlæg uden for Den Europæiske
Union.«
27. §
20 ophæves.
28. §§ 21-23 affattes
således:
»Uafhængig
verifikation
§ 21.
Henholdsvis operatøren og ejeren skal etablere en ordning
for uafhængig verifikation i følgende tilfælde
og med følgende formål:
1) I forbindelse
med et anlæg, tilsluttet infrastruktur og en
rørledning for at skabe sikkerhed for, at de sikkerheds- og
miljøkritiske elementer, der er identificeret i
risikovurderingen for anlægget, den tilsluttede infrastruktur
eller rørledningen, opfylder deres formål, jf.
definitionen i § 3, stk. 1, nr. 25, og at tidsplanen for
undersøgelse og prøvning af de sikkerheds- og
miljøkritiske elementer er i overensstemmelse med, hvad der
er fastsat i ledelsessystemet for sikkerhed og sundhed, jf. §
19, stk. 1, er ajourført og fungerer efter hensigten.
2) I forbindelse
med godkendelse af brøndaktiviteter, jf. § 28 a, for
på en uafhængig måde at sikre, at
brøndudformningen og brøndkontrolforanstaltningerne
til enhver tid er tilpasset de forventede brøndforhold
i overensstemmelse med krav fastsat i operatørens
ledelsessystem for sikkerhed og sundhed i henhold til §
19.
Stk. 2. Resultaterne af
den uafhængige verifikation berører ikke det ansvar,
som henholdsvis operatøren og ejeren bærer, for, at
det verificerede udstyr og de verificerede systemer fungerer
korrekt og sikkert.
Stk. 3. Henholdsvis
operatøren og ejeren skal træffe passende
foranstaltninger på grundlag af resultatet af den
uafhængige verifikation.
Stk. 4. Henholdsvis
operatøren og ejeren skal sikre, at resultatet af den
uafhængige verifikation i henhold til stk. 1, nr. 1, og
fortegnelser over foranstaltninger, der er taget på grundlag
heraf, stilles til rådighed for tilsynsmyndigheden.
Henholdsvis operatøren og ejeren skal opbevare resultaterne
i en periode på mindst 5 år efter afslutningen af de
offshore olie- og gasaktiviteter, som de vedrører.
Stk. 5. For et
produktionsanlæg, et fast ikkeproduktionsanlæg,
tilsluttet infrastruktur og en rørledning skal
verifikationsordningen efter stk. 1, nr. 1, være
indført inden færdiggørelsen af
anlæggets, den tilsluttede infrastrukturs eller
rørledningens design. For et mobilt
ikkeproduktionsanlæg skal ordningen være indført
inden påbegyndelse af aktiviteterne.
Stk. 6. Ordningen efter
stk. 1 kan af henholdsvis operatøren og ejeren udvides til
at omfatte andre forhold af sikkerheds- og sundhedsmæssig
betydning i forbindelse med offshore olie- og gasaktiviteterne, jf.
dog § 22, stk. 2.
Stk. 7. Vælger
henholdsvis operatøren og ejeren af
ikkeproduktionsanlæg at udnytte muligheden i stk. 6,
gælder stk. 2-5 også for den udvidede ordning.
§ 22.
Beskæftigelsesministeren kan efter forhandling med
miljøministeren fastsætte nærmere regler om
indhold af ledelsessystemer efter § 19 og selskabspolitikker
efter § 19 a, herunder om rapporteringsrutiner og audit- og
kontrolprocedurer.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren kan endvidere fastsætte
nærmere regler om de verifikationsordninger, der er
nævnt i § 21, og om, at verifikation af nærmere
fastsatte forhold af sikkerheds- og sundhedsmæssig betydning,
som ikke er omfattet af § 21, stk. 1, er obligatorisk, jf.
§ 21, stk. 6.
Sikkerheds- og
sundhedsredegørelse
§ 23.
Henholdsvis operatøren og ejeren skal udarbejde en
sikkerheds- og sundhedsredegørelse for anlæg
tilsluttet infrastruktur og rørledninger.
Redegørelsen skal som minimum indeholde følgende
elementer:
1) Identifikation
af de sikkerheds- og sundhedsmæssige risici og risici for
større miljøhændelser, jf. §§ 34 og
36, der er forbundet med offshore olie- og gasaktiviteter i
forbindelse med anlægget, tilsluttet infrastruktur og
rørledningen.
2) Vurdering af de
risici, der er nævnt i nr. 1.
3) Påvisning
af, at de risici, der er nævnt i nr. 1, er identificeret,
vurderet og nedbragt så meget, som det er rimeligt praktisk
muligt, herunder at den maksimale og minimale bemanding til drift
af anlægget og tilsluttet infrastruktur er fastsat, og at en
effektiv og kontrolleret flugt, evakuering og redning til et
sikkert sted af de ombordværende på anlægget kan
finde sted i kritiske situationer.
4) Påvisning
af, at ledelsessystemet, jf. § 19, sikrer og dokumenterer, at
kravene i denne lov og i regler udstedt i medfør heraf
overholdes.
5) Beskrivelse af
ordningen for uafhængig verifikation, jf. § 21.
6) Den interne
beredskabsplan, som er udarbejdet efter § 45 og regler udstedt
i medfør af § 45 b, stk. 2, i denne lov og § 34 a,
stk. 3, i havmiljøloven, eller en fyldestgørende
beskrivelse af planen.
Stk. 2. Sikkerheds- og
sundhedsredegørelsen efter stk. 1 skal udarbejdes,
før anlægget med tilsluttet infrastruktur eller
rørledningen sættes i drift.
Stk. 3. Sikkerheds- og
sundhedsredegørelsen efter stk. 1 skal ajourføres,
hvis der under driften sker væsentlige ændringer af
anlægget, tilsluttet infrastruktur, rørledningen eller
disses indretning, udstyr eller operationelle forhold og disse
ændringer har betydning for de sikkerheds- og
sundhedsmæssige risici eller risici for større
miljøhændelser.
Stk. 4. Henholdsvis
operatøren og ejeren af et
ikkeprodukti?onsanlæg skal sikre, at
repræsentanterne for de ansatte på anlægget, hvor
sådanne findes, inddrages i udarbejdelsen af sikkerheds- og
sundhedsredegørelsen eller ændringer heraf, jf. stk.
1, 3 og 5, og at dette dokumenteres i form af en sammenfatning af,
hvordan inddragelsen har fundet sted.
Stk. 5. Sikkerheds- og
sundhedsredegørelsen efter stk. 1 skal mindst hvert femte
år grundigt gennemgås af henholdsvis operatøren
og ejeren. Tilsynsmyndigheden kan herudover på ethvert
tidspunkt kræve en grundig gennemgang.
Stk. 6. Resultatet af
gennemgangen efter stk. 5 skal meddeles tilsynsmyndigheden.
Stk. 7. Såfremt
drift af et fast anlæg, tilsluttet infrastruktur eller en
rørledning planlægges videreført efter
udløbet af disses designlevetid, skal sikkerheds- og
sundhedsredegørelsen ajourføres, og det skal heri
godtgøres, at sikkerheds- og sundhedsmæssige risici
hidrørende fra anlæggets eller rørledningens
fortsatte drift er identificeret, vurderet og nedbragt så
meget, som det er rimeligt praktisk muligt. Den planlagte
driftsperiodes forventede længde skal fremgå af
sikkerheds- og sundhedsredegørelsen.
Stk. 8. Sikkerheds- og
sundhedsredegørelsen efter stk. 1 skal forefindes på
anlægget og være tilgængelig for anlæggets
ledelse og ansatte og for tilsynsmyndigheden.
Stk. 9. Henholdsvis
operatøren og ejeren skal gennemføre foranstaltninger
af sikkerheds- og sundhedsmæssig betydning og
foranstaltninger af betydning for forebyggelse af større
miljøhændelser, som er fastlagt i sikkerheds- og
sundhedsredegørelsen.«
29. §§ 24 og 25 ophæves.
30. §
26 affattes således:
Ȥ
26. Beskæftigelsesministeren fastsætter efter
forhandling med miljøministeren nærmere regler om
sikkerheds- og sundhedsredegørelsen i henhold til §
23.«
31. I
§ 26 a ændres »den
driftsansvarlige virksomheds pligt« til: »pligt for
henholdsvis operatøren af et produktionsanlæg og
ejeren af et ikkeproduktionsanlæg«, og
»offshoreanlæggets« til:
»anlæggets«.
32. §§ 27 og 28 ophæves, og i stedet
indsættes:
Ȥ
27. Henholdsvis operatøren og ejeren skal indsende en
anmeldelse af planlagt design til tilsynsmyndigheden i forbindelse
med
1) etablering af
nyt produktionsanlæg og fast ikkeproduktionsanlæg med
tilsluttet infrastruktur,
2) større
ombygninger af eksisterende produktionsanlæg og fast
ikkeproduktionsanlæg med tilsluttet infrastruktur eller
3) etablering af ny
rørledning.
Stk. 2. I forbindelse
med planlagt flytning af et eksisterende produktionsanlæg til
en ny position skal operatøren indsende en
flytningsanmeldelse til tilsynsmyndigheden.
Stk. 3. Anmeldelse efter
stk. 1, nr. 1-3, skal indsendes til tilsynsmyndigheden så
tidligt som muligt i projekteringsfasen, således at
tilsynsmyndighedens eventuelle bemærkninger vedrørende
sikkerheds- og sundhedsmæssige forhold og forebyggelse af
større miljøhændelser kan indgå i
færdiggørelsen af designet og i den
efterfølgende sikkerheds- og sundhedsredegørelse
efter § 23, stk. 1.
Stk. 4.
Tilsynsmyndigheden skal hurtigst muligt underrettes om eventuelle
ændringer i designet som følge af tilsynsmyndighedens
bemærkninger efter stk. 3.
§ 28.
Henholdsvis operatøren og ejeren skal sikre, at
tilsynsmyndighedens tilladelse indhentes, inden et nyt fast
anlæg, et mobilt anlæg eller en rørledning
sættes i drift.
Stk. 2.
Ansøgningen om en tilladelse efter stk. 1 skal som minimum
indeholde
1) tidspunktet for
forventet igangsættelse af aktiviteterne,
2) den
ønskede varighed af tilladelsen og
3) en sikkerheds-
og sundhedsredegørelse, jf. § 23, stk. 1.
Stk. 3. Tilladelsen
efter stk. 1 kan forlænges efter ansøgning herom.
Ansøgningen skal indeholde ajourført materiale i
henhold til stk. 2, nr. 2 og 3.
Stk. 4. For den del af
aktiviteterne, der vedrører et mobilt
ikkeproduktionsanlæg, kan tilladelsen efter stk. 1 eller
forlængelsen efter stk. 3 gives for en periode af
højst 5 års varighed.
§ 28 a.
Operatøren skal sikre, at tilsynsmyndighedens godkendelse af
brøndaktiviteter, som medfører risiko for utilsigtet
udslip af stoffer og materialer, der kan føre til en
større ulykke, og efterfølgende væsentlige
ændringer af brøndaktiviteterne indhentes inden
påbegyndelse af aktiviteterne.
Stk. 2.
Ansøgningen om godkendelse efter stk. 1 skal indsendes til
tilsynsmyndigheden inden for en af tilsynsmyndigheden nærmere
fastsat frist og skal som minimum indeholde nærmere
oplysninger om brøndens udformning og de foreslåede
brøndaktiviteter, en udførlig beskrivelse af
ledelsessystemet efter § 19, den uafhængige verifikators
resultater og bemærkninger i henhold til § 21, stk. 1,
nr. 2, og en beskrivelse af operatørens foranstaltninger
på baggrund af disse resultater og bemærkninger, en
udførlig beskrivelse af eventuelle ændringer af den
interne beredskabsplan, jf. § 45, og en analyse af
beredskabseffektiviteten ved olieudslip.
Stk. 3.
Operatøren skal efter påbegyndelse af
brøndaktiviteterne indsende rapporter herom til
tilsynsmyndigheden.
Stk. 4.
Operatøren skal gennemføre de foranstaltninger, der
danner grundlag for de godkendte brøndaktiviteter,
førend disse påbegyndes.
§ 28 b.
Operatøren skal underrette tilsynsmyndigheden om
brøndaktiviteter, der ikke er omfattet af kravet om
godkendelse i § 28 a.«
33. § 29,
stk. 1, affattes således:
»Henholdsvis operatøren og ejeren skal
indhente tilsynsmyndighedens tilladelse, inden der foretages
væsentlige ændringer af et anlæg, en
rørledning eller et anlægs eller rørlednings
operationelle forhold, der har betydning for risikoen for
større ulykker.«
34. I
§ 29, stk. 2, ændres
»§ 25, stk. 1« til: »§ 23, stk.
3«.
35. §
30 ophæves, og i stedet indsættes:
Ȥ 29
a. I forbindelse med kombineret drift skal operatøren
eller, hvis der er flere operatører, en af disse indhente
tilsynsmyndighedens tilladelse efter § 29, inden der
påbegyndes kombineret drift.
Stk. 2. Henholdsvis
operatøren og ejeren, som skal deltage i kombineret drift,
skal i fællesskab udarbejde ansøgningen om tilladelse
efter stk. 1.
Stk. 3. Henholdsvis
operatøren og ejeren skal sikre, at de foranstaltninger, der
danner grundlag for tilladelsen, gennemføres.
§ 30.
Inden en flytning af et anlæg fra en position til én
anden påbegyndes, skal anlæggets henholdsvis
operatør og ejer informere tilsynsmyndigheden om den nye
position, medmindre der i den forbindelse skal indhentes en
tilladelse efter § 29.«
36. I
§ 31, 1. pkt., § 40, stk. 1, 1.
pkt., og §§ 56 og
57 ændres
»offshoreanlæg« til: »anlæg eller en
rørledning«.
37. I
§ 31, 1. pkt., ændres
»rettighedshaveren« til: »henholdsvis
operatøren og ejeren«.
38. I
§ 31, 2. pkt., indsættes
efter »§ 23«: », stk. 3«.
39. § 32,
stk. 1, affattes således:
»Efter anmodning herom fra ejeren kan
tilsynsmyndigheden give forhåndstilsagn om tilladelse til
udførelse af olie- og gasaktiviteter fra et mobilt
anlæg, jf. § 28, stk. 1.«
40. I
§ 32, stk. 3, § 48 og § 65, stk. 1, ændres »den
driftsansvarlige virksomhed« til: »ejeren«.
41. § 32
a ophæves, og i stedet indsættes:
Ȥ 32
a. Beskæftigelsesministeren kan efter forhandling med
miljøministeren fastsætte nærmere regler om,
1) i hvilke
tilfælde der skal indsendes en anmeldelse efter § 27,
stk. 1, nr. 2,
2) i hvilke
tilfælde der skal søges om godkendelse efter § 28
a og tilladelse efter §§ 28, 29, 29 a og 31, og i hvilke
tilfælde der kan søges om forhåndstilsagn efter
§ 32,
3) indhold af
anmeldelsen, jf. nr. 1, og ansøgning om godkendelse,
tilladelse eller forhåndstilsagn, jf. nr. 2,
4) frister for
indsendelse af anmeldelsen, jf. nr. 1, og ansøgning om
godkendelse, tilladelse eller forhåndstilsagn, jf. nr. 2,
5) frister for
tilsynsmyndighedens bemærkninger efter § 27, stk. 3,
6) indhold af
rapporter efter § 28 a, stk. 3, og intervaller for
fremsendelse af rapporterne til tilsynsmyndigheden og
7) indhold og
tidspunktet for underretningen af tilsynsmyndigheden efter §
27, stk. 4, og § 28 a, stk. 2.
§ 32 b. En
anmeldelse efter § 27, en godkendelse eller tilladelse efter
§§ 28-29 a og 31 og et forhåndstilsagn efter §
32 kan ikke overdrages til andre, medmindre tilsynsmyndigheden
tillader overdragelsen.
§ 32 c.
Tilsynsmyndigheden kan tilbagekalde en godkendelse eller tilladelse
efter §§ 28-29 a og 31 og et forhåndstilsagn efter
§ 32,
1) såfremt de
bestemmelser, vilkår eller påbud, der er fastsat i
loven eller udstedt i medfør af loven, ikke overholdes, jf.
dog stk. 2,
2) såfremt
der i en ansøgning om godkendelse, tilladelse eller
forhåndstilsagn er givet urigtige eller vildledende
oplysninger, jf. dog stk. 2, eller
3) såfremt
henholdsvis operatøren og ejeren tages under
rekonstruktionsbehandling eller erklæres konkurs.
Stk. 2. Kan forholdet
afhjælpes af henholdsvis operatøren og ejeren, kan
tilbagekaldelse i henhold til stk. 1, nr. 1 eller 2, først
ske, efter at tilsynsmyndigheden har givet påbud om inden en
nærmere fastsat frist at afhjælpe forholdet, og hvis
påbuddet ikke er efterkommet.
Stk. 3.
Tilsynsmyndigheden skal tilbagekalde en godkendelse eller
tilladelse efter §§ 28-29 a og 31 og et
forhåndstilsagn efter § 32, såfremt henholdsvis
operatøren og ejeren vurderes ikke at have kapacitet til at
opfylde relevante krav i henhold til denne lov eller regler fastsat
i medfør heraf.
Stk. 4. I tilfælde
af tilbagekaldelse af en godkendelse, tilladelse eller et
forhåndstilsagn efter stk. 1 eller 3 underretter
tilsynsmyndigheden den myndighed, der har meddelt tilladelse til
udnyttelse af det pågældende rettighedsområde
efter undergrundsloven, om afgørelsen.«
42.
Overskriften før § 33 affattes således:
»Risikovurdering og
risikoreduktion«.
43. §§ 33 og 34 affattes således:
Ȥ
33. Ved projektering af et nyt fast anlæg, tilsluttet
infrastruktur eller en ny rørledning eller ved
ændringer af et fast eller et mobilt anlæg, tilsluttet
infrastruktur eller en rørledning skal henholdsvis
operatøren og ejeren sikre, at sikkerheds- og
sundhedsmæssige risici og risici for større
miljøhændelser, der er forbundet med anlæggets,
den tilsluttede infrastrukturs eller rørledningens design,
konstruktion, indretning og udstyr, er identificeret, vurderet og
nedbragt så meget, som det er rimeligt praktisk muligt. Der
skal ved projekteringen af et nyt fast anlæg eller en ny
rørledning tages rimeligt hensyn til fremtidige behov for
udvidelser af anlæggets eller rørledningens kapacitet
og funktion.
§ 34.
Henholdsvis operatøren og ejeren skal i forbindelse med
drift af et anlæg, tilsluttet infrastruktur eller en
rørledning sikre, at sikkerheds- og sundhedsmæssige
risici og risici for større miljøhændelser, der
er forbundet med de tilhørende offshore olie- og
gasaktiviteter, er identificeret, vurderet og nedbragt så
meget, som det er rimeligt praktisk muligt.
Stk. 2. Henholdsvis
operatøren og ejeren skal løbende sikre forbedring af
sikkerheds- og sundhedsniveauet gennem fortsat reduktion af de
sikkerheds- og sundhedsmæssige risici og risici for
større miljøhændelser, der er nævnt i
stk. 1.
Stk. 3. Ved
indgåelse af aftale om anvendelse af et
ikkeproduktionsanlæg skal operatøren sikre sig, at de
sikkerheds- og sundhedsmæssige risici i forbindelse med
anlæggets konstruktion, indretning, udstyr og drift bliver
nedbragt så meget, som det er rimeligt praktisk muligt.
Stk. 4. Hvis der under
en aktivitet, der gennemføres af henholdsvis en
operatør og en ejer, opstår en umiddelbar fare for en
større ulykke, skal henholdsvis operatøren og ejeren
sikre, at der straks træffes egnede foranstaltninger til at
afværge faren, herunder at aktiviteten om nødvendigt
standses. Henholdsvis operatøren og ejeren skal underrette
tilsynsmyndigheden herom snarest muligt og inden for 24 timer efter
at have truffet disse foranstaltninger.«
44. I
§ 36 ændres »Den
driftsansvarlige virksomhed« til: »Henholdsvis
operatøren og ejeren af ikkeproduktionsanlæg«,
og »sundhedsmæssige« til: »sikkerheds- og
sundhedsmæssige«.
45. I
§ 37 indsættes efter
»risikovurdering«: »,
risikoredukti?on«.
46.
Overskriften før § 38 affattes således:
»Design, konstruktion, indretning og
udstyr«.
47. § 38,
stk. 1, affattes således:
»Ved design af et nyt permanent bemandet,
fast produkti?onsanlæg, jf. § 33, stk. 1, og
§ 42, stk. 1, skal anlægget opdeles i hovedområder
baseret på vurderingen af risikoen for større ulykker
hidrørende fra aktiviteterne i hvert af disse områder.
Hovedområderne skal fysisk adskilles fra hinanden på en
sådan måde, at eskalering af en hændelse i
ét hovedområde ikke påvirker et andet
hovedområde.«
48. I
§ 38, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »Faste og mobile
offshoreanlæg« til:
»Anlæg«.
49. I
§ 38, stk. 3, ændres
»Faste og mobile offshoreanlægs indkvarteringsforhold
skal« til: »I forbindelse med arbejde og ophold
på anlæg skal de tilhørende
indkvarteringsforhold«.
50. I
§ 39, stk. 1, ændres
»offshoreanlæg« til:
»anlæg«.
51. I
§ 39 indsættes efter stk. 1
som nye stykker:
»Stk. 2. I
forbindelse med arbejde og ophold på ikkepermanent bemandede
anlæg skal der indrettes et passende antal rum til
førstehjælp.
Stk. 3. Rummene efter
stk. 1 og 2 skal råde over passende udstyr, faciliteter og
lægemidler.«
Stk. 2 bliver herefter stk. 4.
52. I
§ 39, stk. 2, der bliver stk. 4,
ændres »offshoreanlægget« til:
»anlægget«, og efter »behandlingsrum«
indsættes: », førstehjælpsrum«.
53. I
§ 39 indsættes som stk. 5:
»Stk. 5. På
alle steder på anlægget, hvor arbejdsforholdene
kræver det, skal der være materiel til
førstehjælp til rådighed, som skal være
afmærket og lettilgængeligt.«
54. I
§ 40, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »offshoreanlæg« til:
»anlæg«.
55. I
§ 40, stk. 2, indsættes
efter »Udstyret«: »på
anlæg«.
56. I
§ 41 ændres
»offshoreanlægget« til: »anlæg og
rørledninger«, og »og dets udstyr«
ændres til: », rørledningen og det
nødvendige udstyr hertil, jf. § 40, stk. 1,«.
57. I
§ 42, stk. 1, ændres
»offshoreanlægs« til: »anlægs,
brøndes og rørledningers«.
58. §
43 affattes således:
Ȥ
43. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte
nærmere regler om anlægs, tilsluttet infratrukturs,
brøndes og rørledningers design, konstruktion,
indretning og udstyr, jf. §§ 38-42.«
59. §
45 ophæves, og i stedet indsættes:
Ȥ
45. Henholdsvis operatøren og ejeren skal udarbejde
en intern beredskabsplan for imødegåelse af
konsekvenser af ulykker og faresituationer på et anlæg
og tilsluttet infrastruktur. Planen udarbejdes i overensstemmelse
med bestemmelser udstedt i medfør af denne lov, jf. §
45 b, og under hensyntagen til den vurdering af de sikkerheds- og
sundhedsmæssige risici og risici for større
miljøhændelser, der er gennemført i henhold til
§§ 33-36, og som indgår i sikkerheds- og
sundhedsredegørelsen efter § 23.
Stk. 2. Anvendes et
mobilt ikkeproduktionsanlæg til at udføre
brøndaktiviteter, skal der i den interne beredskabsplan for
anlægget tages højde for den risikovurdering, der er
gennemført under udarbejdelsen af ansøgningen om
godkendelse af brøndaktiviteterne, der skal indsendes i
henhold til § 28 a.
Stk. 3. Henholdsvis
operatøren og ejeren skal sikre, at den interne
beredskabsplan
1)
iværksættes straks ved påbegyndelse af
aktiviteterne,
2) er koordineret
med den interne beredskabsplan vedrørende bekæmpelse
af olie- og kemikalieforurening af havet, der er udarbejdet efter
havmiljøloven og regler udstedt i medfør af
havmiljøloven, og
3) er i
overensstemmelse med den eksterne beredskabsplan efter § 45 b
og den eksterne beredskabsplan i henhold til havmiljøloven
og regler udstedt i medfør af havmiljøloven.
Stk. 4. Henholdsvis
operatøren og ejeren skal ajourføre den interne
beredskabsplan som følge af enhver væsentlig
ændring af sikkerheds- og sundhedsredegørelsen efter
§ 23 eller grundlaget for tilladelserne, som er meddelt i
henhold til §§ 28, 29 og 29 a. I forbindelse med en
sådan ændring skal tilladelse indhentes hos
tilsynsmyndigheden i henhold til § 29 og ændringerne af
den interne beredskabsplan meddeles den relevante myndighed eller
de relevante myndigheder, der er ansvarlige for udarbejdelsen af
den eksterne beredskabsplan.
Stk. 5. Henholdsvis
operatøren og ejeren skal i tilfælde af en
større ulykke eller en hændelse, hvor der er
umiddelbar risiko for en større ulykke, træffe egnede
foranstaltninger for at forhindre eskalering og begrænse
virkningerne heraf.
Stk. 6. Med henblik
på at sikre en effektiv rednings- og bekæmpelsesindsats
kan tilsynsmyndigheden påbyde ændringer i den interne
beredskabsplan.
§ 45 a.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling
med miljøministeren og vedkommende minister nærmere
regler for den interne beredskabsplan, der er nævnt i §
45, stk. 1-5.
§ 45 b.
Beskæftigelsesministeren skal efter forhandling med
miljøministeren og vedkommende minister og i samarbejde med
henholdsvis operatøren og ejeren udarbejde en ekstern
beredskabsplan, der dækker alle offshore olie- og
gasaktiviteter, for så vidt angår evakuering og redning
af personer.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling
med miljøministeren og vedkommende minister nærmere
regler om den eksterne beredskabsplan, der er nævnt i stk. 1,
herunder om videregivelse og offentliggørelse af planen.
Stk. 3.
Miljøministeren fastsætter efter forhandling med
beskæftigelsesministeren nærmere regler om
videregivelse og offentliggørelse af den eksterne
beredskabsplan, der er nævnt i stk. 1.«
60. I
§ 46, stk. 1, ændres
»Den driftsansvarlige virksomhed« til:
»Henholdsvis operatøren og ejeren«, og efter
»ansatte« indsættes: »på henholdsvis
produktions- og
ikkeprodukti?onsanlæg«.
61. § 46,
stk. 2, affattes således:
»Stk. 2. De
ansatte eller repræsentanter for disse skal inddrages i
planlægning af arbejdets udførelse, planlægning
af indretning af arbejdspladser og planlægning af
ændringer af anlægget, for så vidt angår
sikkerheds- og sundhedsmæssige forhold.«
62. I
§ 46, stk. 3, ændres
»Den driftsansvarlige virksomhed« til:
»Henholdsvis operatøren og ejeren«, og efter
»uddannelse« indsættes: », jf. §
47«.
63. §
47 affattes således:
Ȥ
47. Henholdsvis operatøren og ejeren skal sikre, at
medlemmerne af det organiserede samarbejde om sikkerhed og sundhed
efter § 46, stk. 1, har gennemført en
arbejdsmiljøuddannelse og så vidt muligt inden 3
måneder efter valget eller udpegningen af de
pågældende.«
64.
Efter § 48 indsættes:
Ȥ 48
a. På anlæg skal der være et
tilstrækkeligt antal særligt uddannede ansatte,
således at der kan ydes fornøden
førstehjælp og om nødvendigt gives behandling
efter anvisning fra en læge, uanset om den
pågældende læge er til stede på
anlægget eller er i land.
Stk. 2. På
permanent bemandede anlæg skal de særligt uddannede
ansatte efter stk. 1 tillige kunne varetage forebyggende
sundhedsmæssige opgaver.«
65. §
49 affattes således:
Ȥ
49. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte
nærmere regler om det i § 46, stk. 1, nævnte
samarbejde, herunder om beskyttelse af ansatte, der varetager hverv
i forbindelse med dette samarbejde, mod afskedigelse eller anden
forringelse af deres ansættelsesforhold, om indhold,
tilmelding, tilbud og gennemførelse af
arbejdsmiljøuddannelsen efter § 47, herunder
supplerende arbejdsmiljøuddannelse, og undervisernes
kvalifikationer samt godkendelse og kvalitetssikring af udbydere af
arbejdsmiljøuddannelsen, om sagkyndig bistand efter §
48 og om uddannelse og antal uddannede efter § 48
a.«
66. § 50,
stk. 1, affattes således:
»Henholdsvis operatøren og ejeren skal
sikre, at de ansatte, forinden arbejdet påbegyndes på
et anlæg, er tilstrækkeligt uddannet til at varetage
opgaverne efter anlæggets interne beredskabsplan, jf. §
45, og til at varetage deres egen sikkerhed i en
nødsituation.«
67. I
§ 50 a, stk. 1 og 2, § 50 b og §
50 c, stk. 3, 1. pkt., ændres
»Energistyrelsen« til:
»tilsynsmyndigheden«.
68. I
§ 50 d ændres »den
driftsansvarlige virksomhed« til: »henholdsvis
operatøren og ejeren«, og
»Energistyrelsen« til:
»tilsynsmyndigheden«.
69. I
§ 52 ændres »kan
fastsætte« til: »fastsætter«, og
»driftsansvarlige virksomheders« til:
»operatørers, ejeres«, og efter
»betydning« indsættes: »til
tilsynsmyndigheden og om henholdsvis operatørens og ejerens
anmeldelse af større ulykker til
Havarikommissionen«.
70. I
§ 52 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren kan efter forhandling med
miljøministeren fastsætte regler om
offentliggørelse og videregivelse til Europa-Kommissionen af
oplysninger om større ulykker.«
71.
Efter § 52 a indsættes før overskriften
før § 53:
Ȥ 52
b. Virksomheder, der er registreret i Danmark, og som selv
eller via datterselskaber gennemfører offshore olie- og
gasaktiviteter uden for EU som rettighedshavere eller
operatører, skal efter anmodning fra tilsynsmyndigheden
indgive oplysninger om større ulykker uden for EU.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren kan efter forhandling med
miljøministeren fastsætte nærmere regler om de
oplysninger, der skal indgives efter stk. 1.«
72. I
§ 55, stk. 1, ændres
»arbejdets udførelse og om« til: »drift,
arbejdets udførelse,«.
73. I
§ 55, stk. 2, 3. pkt.,
ændres »driftsansvarlig virksomhed« til:
»henholdsvis operatør, ejer«.
74. I
§ 55 indsættes som stk. 3 og 4:
»Stk. 3.
Operatører og ejere skal i samråd med
tilsynsmyndigheden og i samarbejde med operatører, ejere og
tilsynsmyndigheder i andre medlemsstater i den Europæiske
Union udarbejde og i samråd med tilsynsmyndigheden revidere
standarder og retningslinjer for bedste praksis for styring af
risici for større ulykker gennem hele design- og
driftscyklussen for offshore olie- og gasaktiviteter ved at
gøre brug af udveksling af viden, oplysninger og erfaring
mellem medlemsstaterne i den Europæiske Union bl.a. gennem
Den Europæiske Unions Myndighedsgruppe for Offshore Olie- og
Gasaktiviteter (EUOAG).
Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere
regler om, hvilke forhold der skal overvejes ved fastsættelse
af prioriteter for udarbejdelse af standarder og retningslinjer
efter stk. 3.«
75.
Overskriften før § 56 affattes således:
»Demontering af faste
anlæg«.
76. I
§ 58, stk. 1 og 2, indsættes efter
»regler«: »m.v.«
77. I
§ 58, stk. 1, ændres
»offshoreanlæg« til: »offshore olie- og
gasaktiviteter«.
78. I
§ 58, stk. 3, ændres
»Energistyrelsen« til:
»tilsynsmyndigheden«, og », herunder
Søfartsstyrelsen, Arbejdstilsynet, Miljøstyrelsen og
Statens Luftfartsvæsen« udgår.
79. I
§ 58, stk. 4, udgår
»ud over de i stk. 3 nævnte«.
80. I
§ 59, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »på offshoreanlæg« til:
»i forbindelse med offshore olie- og
gasaktiviteter«.
81. I
§ 59, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »offshoreanlæg« til: »offshore
olie- og gasaktiviteterne«, og », jf. § 45, stk.
2« udgår.
82. §
60 affattes således:
Ȥ
60. Beskæftigelsesministeren nedsætter en
havarikommission, der skal undersøge større
ulykker.
Stk. 2. I andre
tilfælde end de i stk. 1 nævnte kan
beskæftigelsesministeren pålægge
Havarikommissionen at foretage undersøgelser af
hændelser, som må antages at have sikkerheds- eller
sundhedsmæssig interesse i forbindelse med offshore olie- og
gasaktiviteter.
Stk. 3. Når
Havarikommissionen har afsluttet en undersøgelse, udarbejder
den en rapport om undersøgelsens resultater og
Havarikommissionens anbefalinger, som sendes til
beskæftigelsesministeren og miljøministeren.
Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren kan efter forhandling med
miljøministeren fastsætte nærmere regler for
Havarikommissionens virksomhed, herunder hvilke rettigheder og
pligter Havarikommissionen har i forbindelse med
undersøgelser af de i stk. 1 og 2 omfattede forhold.
Stk. 5.
Beskæftigelsesministeren kan efter forhandling med
miljøministeren fastsætte regler om adgang til og
videregivelse af rapporter udarbejdet af Havarikommissionen og om
offentliggørelse af disse.«
83. §
61 affattes således:
Ȥ
61. Beskæftigelsesministeren fører tilsyn med,
at denne lov og de regler, der udstedes i medfør af loven,
og EU-forordninger om forhold, der er omfattet af loven,
overholdes, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren fører ikke tilsyn med forhold
omfattet af § 13, stk. 3-5, og §§ 14 og 15.
Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren kan bemyndige Arbejdstilsynet og
efter forhandling med vedkommende minister andre statslige
myndigheder, som benævnes tilsynsmyndigheden, til at
udøve beføjelser, der ved loven er tillagt
beskæftigelsesministeren.
Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren kan bestemme, at den i stk. 3
nævnte tilsynsmyndigheds opgaver i nærmere bestemt
omfang henlægges til private, herunder
klassifikationsselskaber. Tilsynsmyndigheden fører tilsyn
med sådanne opgaver.
Stk. 5. For
klassifikationsselskaber gælder følgende:
1)
Beskæftigelsesministeren kan på nærmere angivne
vilkår autorisere klassifikationsselskaber til på
tilsynsmyndighedens vegne at varetage opgaver vedrørende
maritime forhold på anlæg.
2)
Beskæftigelsesministeren og tilsynsmyndigheden er ikke
erstatningsansvarlige for fejl begået af de i nr. 1
nævnte klassifikationsselskaber.
3)
Beskæftigelsesministeren og tilsynsmyndigheden er ikke
forpligtet til selv at varetage opgaver, der er omfattet af en
autorisation, der er udstedt i henhold til nr. 1.
4) Udstedes der
autorisation i medfør af nr. 1, kan
beskæftigelsesministeren, såfremt
klassifikationsselskabet ønsker det, indgå aftale om
begrænsning af den autoriseredes ansvar for skader, der
indtræffer på grund af simpel uagtsomhed under
udførelse af de opgaver, som autorisationen omfatter.
5)
Beskæftigelsesministeren kan tilbagekalde en autorisation,
hvis de vilkår, der er stillet til autorisationen, ikke
overholdes.
Stk. 6. Private som
nævnt i stk. 4 skal underrette den tilsynsmyndighed, hvis
opgaver de har fået tildelt, om farer, der ikke kan
afværges, herunder fra udstyr eller dele af udstyr, medmindre
der gribes ind.
Stk. 7.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om forhold nævnt i stk. 6.
Stk. 8.
Beskæftigelsesministeren kan efter forhandling med
vedkommende minister fastsætte nærmere regler om
tilsynsmyndighedens opgaver og organisering, jf. stk. 3.«
84. § 63
a, stk. 2, ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 2.
Tilsynsmyndigheden etablerer en ordning for fortrolig indberetning
til tilsynsmyndigheden vedrørende sikkerheds- og
sundhedsmæssige problemer i forbindelse med offshore olie- og
gasaktiviteter. Tilsynsmyndigheden må ikke over for
arbejdsgiveren eller andre oplyse, om der er modtaget en
indberetning.
Stk. 3.
Tilsynsmyndigheden foretager, såfremt en konkret vurdering
giver anledning hertil, en nærmere undersøgelse af de
indberetninger, der er nævnt i stk. 2. Tilsynsmyndigheden
må ikke over for arbejdsgiveren eller andre oplyse, at
undersøgelsen foretages på baggrund af en
indberetning.«
85.
Efter § 64 indsættes:
Ȥ 64
a. Tilsynsmyndigheden kan fastsætte vilkår i
forbindelse med godkendelser og tilladelser efter denne lov eller
regler udstedt i medfør af loven og i forbindelse med
forhåndstilsagn efter § 32.«
86. §
66 ophæves.
87. I
overskriften til kapitel 8 ændres
»offshoreanlæg« til: »mobile
anlæg«.
88. I
§ 69, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »offshoreanlæg under efterforsknings-
eller indvindingsvirksomhed« til: »anlæg, som
udfører offshore olie- og gasaktiviteter«.
89. I
§ 69, stk. 2, ændres
»efterforsknings- eller indvindingsvirksomhed« til:
»offshore olie- og gasaktiviteter«.
90. I
§ 69 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren kan ændre
ansvarsgrænserne i stk. 1, 1. og 2. pkt., i overensstemmelse
med vedtagelser truffet i henhold til artikel 8 i 1996-protokollen
til Londonkonventionen af 1976 om begrænsning af ansvaret for
søretlige krav.«
91.
Efter kapitel 8 indsættes:
»Kapitel 8 a
Digital kommunikation
§ 69 a.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at
skriftlig kommunikation om forhold, som er omfattet af denne lov,
til og fra tilsynsmyndigheden skal foregå digitalt. Efter
forhandling med vedkommende minister kan tilsvarende regler
fastsættes for andre offentlige myndigheder, som har opgaver
efter denne lov.
Stk. 2. En digital
meddelelse anses efter denne lov for at være kommet frem,
når den er tilgængelig for adressaten for
meddelelsen.
Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om digital kommunikation, herunder om anvendelse af bestemte
it-systemer, særlige digitale formater og digital signatur
el.lign.«
92. § 70,
stk. 1, affattes således:
»Medmindre højere straf er forskyldt
efter anden lovgivning, straffes med bøde eller
fængsel indtil 1 år den rettighedshaver,
operatør, ejer, entreprenør, arbejdsgiver,
virksomhedsleder og anlægschef, der ikke sørger for
at
1) identificere og
vurdere risici efter § 5, stk. 1, § 8, stk. 3 og 5,
§ 10, stk. 1, § 11, stk. 2, 1. pkt., § 33, §
34, stk. 1, eller §§ 35, 36 eller 53,
2) føre
tilsyn efter § 6, stk. 1, § 7, 2. pkt., § 9, 2.
pkt., § 10, stk. 2, eller § 11, stk. 2, 2. pkt., og stk.
3, 2. pkt., eller
3) give instruktion
eller oplæring efter § 7, 1. pkt., § 9, 1. pkt.,
eller § 10, stk. 3, 2. pkt.«
93. § 70,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3. Med
bøde eller fængsel indtil 1 år straffes den,
der
1) overtræder
§ 5, stk. 2, § 8, stk. 1, 2 og 4, § 10, stk. 3, 1.
pkt., og stk. 5, § 11, stk. 1, 3 og 4, § 12, stk. 1, 2.
pkt., og stk. 2 og 3, § 13, stk. 1 og 2, § 16 og §
16 a, § 18, stk. 1-6, § 19 og § 19 a, § 21,
stk. 1 og 3-5, §§ 23 og 27-31, § 34, stk. 3 og 4,
§ 45, stk. 1-5, § 46, stk. 1 og 3, § 48 a, §
50, stk. 1, eller § 52 a eller EU-forordninger
vedrørende forhold omfattet af denne lov,
2) lader arbejde
udføre i strid med § 50, stk. 3, eller § 51, stk.
1-3, eller leder eller fører tilsyn med sådant arbejde
eller
3) ikke efterkommer
påbud efter § 45, stk. 6, eller påbud eller forbud
efter § 64.«
94. I
§ 70, stk. 5, ændres
»den driftsansvarlige virksomhed« til:
»henholdsvis operatøren og ejeren«.
95. I
§ 70, stk. 9, ændres
»§ 18, stk. 1-5,« til: »§ 18, stk.
1-6«, og »§ 18, stk. 6« ændres til:
»§ 18, stk. 7«.
96. I
§ 71, stk. 1, nr. 4, ændres
»§ 45, stk. 3« til: »§ 45, stk.
6«.
97. §§ 75 og 76 ophæves.
§ 2
I lov om beskyttelse af havmiljøet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 963 af 3. juli 2013, som ændret
ved § 15 i lov nr. 86 af 28. januar 2014, foretages
følgende ændringer:
1. I
fodnoten til lovens titel ændres
»samt dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2009/147/EF af 30. november 2010 om beskyttelse af vilde fugle
(kodificeret udgave), EU-Tidende 2010, nr. L 20, side 7« til:
»dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2009/147/EF af 30. november 2009 om beskyttelse af vilde fugle
(kodificeret udgave), EU-Tidende 2010, nr. L 20, side 7, og dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/30/EU af 12. juni
2013 om sikkerheden i forbindelse med offshore olie- og
gasaktiviteter og om ændring af direktiv 2004/35/EF,
EU-Tidende 2013, nr. L 178, side 66«.
2. I
§ 33 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Miljøministeren kan fastsætte regler om pligt for
ejeren af et vindmølleanlæg til for egen regning at
gennemføre egenkontrol af støj fra
vindmølleanlægget eller for egen regning at lade
egenkontrollen gennemføre af sagkyndige, herunder
autoriserede, akkrediterede eller lignende sagkyndige og
tilsvarende laboratorier.«
3. I
§ 34 a, stk. 1, indsættes
efter »straks at«: »iværksætte den
interne beredskabsplan, som er påbudt eller reguleret af
regler udstedt i medfør af stk. 3, og«.
4.
Efter § 34 a indsættes:
Ȥ 34
b. Miljøministeren udarbejder efter forhandling med
forsvarsministeren og under inddragelse af den ansvarlige for
driften og, hvis det er relevant, rettighedshaveren en ekstern
beredskabsplan for bekæmpelse af olie- og kemikalieforurening
af havet fra platforme og tilsluttede rørledningssystemer
beliggende inden for sikkerhedszonen, som anvendes i forbindelse
med efterforskning, produktion eller transport af kulbrinter
på dansk søterritorium og dansk
kontinentalsokkelområde.
Stk. 2.
Miljøministeren fastsætter nærmere regler om
indholdet og revision af planen, herunder om ejerens,
rettighedshaverens og den ansvarlige for driftens rolle og
økonomiske forpligtigelser i forbindelse med planen og om
pligt til at afgive oplysninger til brug for udarbejdelse af
planen.«
5. I
overskriften til kapitel 12
indsættes efter »Indberetning«: »,
offentliggørelse og videregivelse af oplysninger
m.v.«
6. I
§ 39, stk. 1, indsættes
efter »der reguleres efter denne lov«: », og om
offentliggørelse og videregivelse af oplysninger til de
kompetente myndigheder, herunder i andre EU-medlemslande og
relevante tredjelande, og til Europa-Kommissionen«.
7. I
§ 42 a, stk. 2, indsættes
efter »for platforme«: »eller
rørledninger« og efter »fra platformene«:
»eller rørledningerne«.
8. I
§ 42 a, stk. 4, indsættes
efter »for platformen«: »eller
rørledningen«, og »eller platformen«
ændres til: », platformen eller
rørledningen«.
9. I
§ 45 c indsættes efter
»tilsynsvirksomhed«: » og om
offentliggørelse af oplysninger om udøvelse af
tilsynsvirksomheden, herunder om myndighedens organisering og
opgaver«.
10.
Efter § 45 c indsættes:
Ȥ 45
d. I den situation, der er nævnt i § 45 b, skal
tilsynsmyndigheden meddele den ansvarlige, at det ulovlige forhold
skal bringes til ophør.
Stk. 2. Bringes det
ulovlige forhold, jf. stk. 1, ikke til ophør, kan
tilsynsmyndigheden forbyde fortsat drift af en platform og
tilsluttet rørledningssystem beliggende inden for
sikkerhedszonen, som anvendes i forbindelse med efterforskning,
produktion eller transport af kulbrinter på dansk
søterritorium og dansk
kontinentalsokkelområde.«
11. I
§ 47 b indsættes som stk. 4 og 5:
»Stk. 4. Ved den
ansvarlige for at undersøge, forebygge og afhjælpe en
miljøskade eller en overhængende fare for
miljøskade, der hidrører fra efterforskning,
produktion eller transport af kulbrinter på dansk
søterritorium og dansk kontinentalsokkelområde,
forstås den ansvarlige for driften.
Stk. 5. Ved den
ansvarlige for at afholde alle omkostninger ved
undersøgelse, forebyggelse og afhjælpning af
miljøskade og overhængende fare for miljøskade,
der hidrører fra efterforskning, produktion eller transport
af kulbrinter på dansk søterritorium og dansk
kontinentalsokkelområde, herunder stille sikkerhed og
dække administrationsomkostninger efter
miljøskadeloven og afholde udgifter efter §§ 47 e
og 47 g, forstås rettighedshaveren.«
12. I
§ 47 c indsættes efter stk.
4 som nyt stykke:
»Stk. 5. Ud over
pligten i stk. 1 skal den ansvarlige for driften af en platform og
en rørledning ved olie- og kemikalieforurening af havet
straks iværksætte den interne beredskabsplan, som er
påbudt eller reguleret af regler udstedt i medfør af
§ 34 a, stk. 3.«
Stk. 5 og 6 bliver herefter stk. 6 og
7.
13. I
§ 47 c, stk. 5 og 6, der bliver stk. 6 og 7, ændres
»stk. 1, 3 og 4« til: »stk. 1, 3, 4 og
5«.
14. I
§ 47 d indsættes som stk. 3:
»Stk. 3. Stk. 1 og
2 finder ikke anvendelse, hvis miljøskaden eller den
overhængende fare for en miljøskade skyldes enhver
større miljøhændelse som defineret i
offshoresikkerhedsloven.«
15. I
§ 47 e, 2. pkt., indsættes
efter »ansvarlige for driften«: »eller den
ansvarlige efter § 47 b, stk. 5,«.
16. I
§ 47 g, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »ansvarlige for driften«:
»eller den ansvarlige efter § 47 b, stk. 5«.
17. I
§ 47 g, stk. 1, 2. pkt.,
indsættes efter »efter § 44«: », jf.
dog § 47 b, stk. 5«.
18. I
§ 49, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »Afgørelse om dumpning af optaget
havbundsmateriale« til: »Afgørelser efter §
26 og § 34 a, stk. 3,«, og »og § 33, stk.
2« ændres til: »§ 30, stk. 1, § 33,
stk. 2 og 4, og § 34 a, stk. 3«.
19. I
§ 49, stk. 3, 1. pkt., og stk. 4, indsættes efter »§
26,«: »§ 34 a, stk. 3, og«, og »og
§ 33, stk. 2,« ændres til: »§ 30, stk.
1, § 33, stk. 2, og § 34 a, stk. 3,«.
20. I
§ 50, stk. 1, nr. 2,
indsættes efter »§ 26,«: »§ 34 a,
stk. 3, og«, og »§ 33, stk. 2,« ændres
til: »§ 30, stk. 1, § 33, stk. 2 og 4, og § 34
a, stk. 3,«.
21. I
§ 51, stk. 1, nr. 4,
indsættes efter »Afgørelser«: »efter
§ 34 a, stk. 3, og afgørelser«, og »§
33, stk. 2« ændres til: »§ 30, stk. 1,
§ 33, stk. 2 og 4, og § 34 a, stk. 3«.
22. I
§ 51 indsættes efter stk. 3
som nyt stykke:
»Stk. 4. Til brug
for Natur- og Miljøklagenævnets behandling af klager
over afgørelser efter § 34 a, stk. 3, og
afgørelser efter regler fastsat i medfør af §
30, stk. 1, og § 34 a, stk. 3, indstiller følgende
organisationer sagkyndige til beskikkelse efter § 3 i lov om
Natur- og Miljøklagenævnet:
1) Olie Gas
Danmark.
2) Danmarks
Fiskeriforening.
3) Danmarks
Naturfredningsforening.
4) WWF
Verdensnaturfonden.
5) Dansk
Ornitologisk Forening.
6)
Greenpeace.«
Stk. 4-8 bliver herefter stk. 5-9.
23. I
§ 51, stk. 4, der bliver stk. 5,
ændres »stk. 2 og 3« til: »stk.
2-4«.
24. § 51,
stk. 6, 1. pkt., der bliver stk. 7, 1. pkt., ophæves,
og i stedet indsættes:
»Klage til Natur- og
Miljøklagenævnet indgives skriftligt til den
myndighed, der har truffet afgørelsen, ved anvendelse af
digital selvbetjening, jf. dog § 18 b, stk. 2-4, i lov om
Natur- og Miljøklagenævnet. Endvidere skal
efterfølgende kommunikation om klagesagen ske ved anvendelse
af digital selvbetjening. En klage anses for indgivet, når
den er tilgængelig for myndigheden.«
25. I
§ 51 indsættes som stk. 10 og 11:
»Stk. 10.
Myndighedens videresendelse af klage til og efterfølgende
kommunikation om klagesagen med Natur- og
Miljøklagenævnet skal ske ved anvendelse af digital
selvbetjening. Det samme gælder sager, hvor klage ikke er
indgivet ved anvendelse af digital selvbetjening, men hvor Natur-
og Miljøklagenævnet har truffet afgørelse om,
at klagen ikke afvises.
Stk. 11. Indgives en
klage ikke ved anvendelse af digital selvbetjening, skal
myndigheden snarest videresende klagen til Natur- og
Miljøklagenævnet. I sådanne tilfælde
finder stk. 7, 4. og 5. pkt., og stk. 8 ikke anvendelse.«
26. I
§ 52, stk. 1, indsættes
efter »§ 26«: », § 34 a, stk.
3,«, og »og § 33, stk. 2« ændres til:
»§ 30, stk. 1, § 33, stk. 2, og § 34 a, stk.
3«.
27. § 52,
stk. 1,nr. 10 og 11, ophæves, og i stedet
indsættes:
»10) Danske
Havne,
11) Foreningen af
Lystbådehavne i Danmark (FLID) og
12) Olie Gas
Danmark.«
28. I
§ 52 indsættes som stk. 6:
»Stk. 6.
Afgørelser truffet efter regler udstedt i medfør af
§ 33, stk. 4, kan påklages af afgørelsens
adressat og de personer, som er nævnt i § 52, stk. 1,
nr. 1.«
29. § 53
a, stk. 1, nr. 3, affattes således:
»3)
Påbud efter § 34 a, stk. 3, og godkendelser og
tilladelser meddelt i medfør af regler, der er fastsat med
hjemmel i § 30, stk. 1, § 33, stk. 2, og § 34 a,
stk. 3.«
30. I
§ 53 b indsættes efter
»afgørelser efter«: »regler udstedt i
medfør af § 33, stk. 4, og afgørelser
efter«.
31. I
§ 55 indsættes som stk. 3:
»Stk. 3.
Miljøministeren fastsætter regler om pligt for ejeren
eller den ansvarlige for driften af en platform og et tilsluttet
rørledningssystem beliggende inden for sikkerhedszonen, som
anvendes i forbindelse med efterforskning, produktion eller
transport af kulbrinter på dansk søterritorium og
dansk kontinentalsokkelområde, til vederlagsfrit at stille
transport til og fra et anlæg, herunder overførsel af
udstyr, og kost og logi og andre fornødenheder til
rådighed for tilsynsmyndigheden i forbindelse med
tilsynsvirksomhed på anlægget efter loven eller regler
udstedt i medfør af loven.«
32.
Efter § 58 b indsættes i kapitel
16:
Ȥ 58
c. Miljøministeren etablerer en ordning for fortrolig
indberetning af miljøproblemer i forbindelse med platforme
og tilsluttede rørledningssystemer beliggende inden for
sikkerhedszonen, som anvendes i forbindelse med efterforskning,
produktion eller transport af kulbrinter på dansk
søterritorium og dansk kontinentalsokkelområde.
Tilsynsmyndigheden må ikke oplyse over for arbejdsgiver eller
andre, om tilsynsmyndigheden har modtaget en indberetning.
Stk. 2. Den ansvarlige
for driften af en platform og et tilsluttet
rørledningssystem beliggende inden for sikkerhedszonen, som
anvendes i forbindelse med efterforskning, produktion eller
transport af kulbrinter på dansk søterritorium og
dansk kontinentalsokkelområde, skal oplyse sine egne ansatte
og entreprenører og disses ansatte om den adgang til
fortrolig indberetning, der er nævnt i stk. 1, og sikre, at
der findes en henvisning hertil i relevant uddannelses- eller
informationsmateriale.«
33. I
§ 59, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter »31, stk. 1 og 2,«: »§
34 a, stk. 1,«, og »og § 54, stk. 1«
ændres til: »§ 54, stk. 1, og § 58 c, stk.
2«.
34. I
§ 59, stk. 1, nr. 3,
indsættes efter »forbud efter § 43 c, stk. 1 og
2,«: »eller § 45 d, stk. 2,«.
35. I
§ 61, stk. 1, ændres
»§ 55, stk. 2,« til: »§ 55, stk. 2 og
3,«.
§ 3
I lov nr. 86 af 28. januar 2014 om ændring
af lov om Natur- og Miljøklagenævnet og forskellige
andre love (Obligatorisk digital selvbetjening ved indgivelse af
klage samt obligatorisk videresendelse af klage over lokalplan til
Natur- og Miljøklagenævnet m.v.) foretages
følgende ændring:
1. §
15 ophæves.
§ 4
I miljøskadeloven, lov nr. 466 af 17. juni
2008, som ændret bl.a. ved § 11 i lov nr. 1631 af 26.
december 2013 og senest ved § 9 i lov nr. 86 af 28. januar
2014, foretages følgende ændringer:
1. Fodnoten til lovens titel affattes
således:
»1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2004/35/EF af 21.
april 2004 om miljøansvar for så vidt angår
forebyggelse og afhjælpning af miljøskader, EF-Tidende
2004, nr. L 143, side 56, som ændret senest ved
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/30/EU af 12. juni
2013 om sikkerheden i forbindelse med offshore olie- og
gasaktiviteter og om ændring af direktiv 2004/35/EF,
EU-Tidende 2013, nr. L 178, side 66, og dele af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2013/30/EU af 12. juni 2013 om sikkerheden
i forbindelse med offshore olie- og gasaktiviteter og om
ændring af direktiv 2004/35/EF, EU-Tidende 2013, nr. L 178,
side 66.«
2. § 8,
stk. 1, affattes således:
»Ved en miljøskade på
vandmiljøet forstås i denne lov en skade, som
medfører en betydelig negativ påvirkning af
1) den
økologiske, kemiske eller kvantitative tilstand eller det
økologiske potentiale for vandforekomster, der er omfattet
af miljømålsloven, eller
2)
miljøtilstanden i de havområder, som er omfattet af
lov om havstrategi, hvis de særlige miljømæssige
aspekter af havmiljøet ikke allerede er omfattet af
miljømålsloven.«
3. § 8,
stk. 1, affattes således:
»Ved en miljøskade på
vandmiljøet forstås i denne lov en skade, som
medfører en betydelig negativ påvirkning af
1) den
økologiske, kemiske eller kvantitative tilstand eller det
økologiske potentiale for vandforekomster, der er omfattet
af lov om vandplanlægning, eller
2)
miljøtilstanden i de havområder, som er omfattet af
lov om havstrategi, hvis de særlige miljømæssige
aspekter af havmiljøet ikke allerede er omfattet af lov om
vandplanlægning.«
§ 5
I lov nr. 1631 af 26. december 2013 om
ændring af lov om vandforsyning m.v., lov om vurdering og
styring af oversvømmelsesrisikoen fra vandløb og
søer og forskellige andre love (Konsekvensændringer
som følge af lov om vandplanlægning) foretages
følgende ændring:
1. § 11,
nr. 1, ophæves.
§ 6
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 19. juli 2015.
Stk. 2.
Miljøministeren fastsætter tidspunktet for
ikrafttræden af § 2, nr. 24 og 25, og § 4, nr. 2 og
3. Ministeren kan herunder bestemme, at ændringerne
træder i kraft på forskellige tidspunkter.
§ 7
Stk. 1. § 1, nr.
17, 21-28, 30-33, 36, 58, 68, 71 og 93, i denne lov, § 32 c,
stk. 1, nr. 4, i lov om sikkerhed m.v. for offshoreanlæg til
efterforskning, produktion og transport af kulbrinter som affattet
ved denne lovs § 1, nr. 39, og § 45, stk. 2, i lov om
sikkerhed m.v. for offshoreanlæg til efterforskning,
produktion og transport af kulbrinter som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 56, finder anvendelse fra og med den 19. juli 2016
for operatører, der planlægger eller
gennemfører brøndaktiviteter, og for ejere af
planlagte ikkeprodukti?onsanlæg og
rørledninger og operatører af planlagte
produktionsanlæg og tilsluttet infrastruktur, hvortil der
ikke er meddelt tilladelse efter § 28 i lov om sikkerhed m.v.
for offshoreanlæg til efterforskning, produktion og transport
af kulbrinter, jf. lovbekendtgørelse nr. 520 af 13. maj
2013, ved lovens ikrafttræden. Før dette tidspunkt
finder de hidtil gældende regler anvendelse for sådanne
brøndaktiviteter, anlæg og tilsluttet infrastruktur
samt rørledninger.
Stk. 2. § 1, nr.
17, 21-28, 31-33, 36, 58, 68, 71 og 93, i denne lov, § 32 c,
stk. 1, nr. 4, i lov om sikkerhed m.v. for offshoreanlæg til
efterforskning, produktion og transport af kulbrinter som affattet
ved denne lovs § 1, nr. 39, og § 45, stk. 2, i lov om
sikkerhed m.v. for offshoreanlæg til efterforskning,
produktion og transport af kulbrinter som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 56, finder anvendelse fra og med den 19. juli 2018
for anlæg og tilsluttet infrastruktur samt
rørledninger, hvortil der er meddelt driftstilladelse efter
§ 28 i lov om sikkerhed m.v. for offshoreanlæg til
efterforskning, produktion og transport af kulbrinter, jf.
lovbekendtgørelse nr. 520 af 13. maj 2013, før den
19. juli 2015. Før den 19. juli 2018 finder de hidtil
gældende regler anvendelse.
Stk. 3.
Beskæftigelsesministeren fastsætter efter forhandling
med miljøministeren nærmere regler om de situationer
nævnt i stk. 1 og 2, herunder tilpasning af hidtil
gældende regler, der finder anvendelse efter stk. 1, 2. pkt.,
og stk. 2, 2. pkt., til definitionerne i § 1, nr. 3.
Stk. 4. Regler, der er
udstedt efter bestemmelserne i lov om sikkerhed m.v. for
offshoreanlæg til efterforskning, produktion og transport af
kulbrinter, jf. lovbekendtgørelse nr. 520 af 13. maj 2013,
som ophævet eller ændret ved denne lov forbliver i
kraft, indtil de ophæves eller afløses af regler
fastsat i medfør af denne lov.
Stk. 5. § 2, nr. 24
og 25, finder ikke anvendelse for klager over afgørelser,
der træffes, før bestemmelserne træder i kraft.
For sådanne klager finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
Stk. 6. § 2, nr. 11
og 13-17, og § 4 finder anvendelse for en miljøskade
eller overhængende fare for en miljøskade, der er
forvoldt ved en emission eller begivenhed, der finder sted efter
den 19. juli 2015. Bestemmelserne finder dog ikke anvendelse
på en miljøskade eller en overhængende fare for
en miljøskade, der er forvoldt ved en emission eller en
begivenhed, som finder sted efter den 19. juli 2015, når den
følger af en bestemt aktivitet, der fandt sted og blev
afsluttet inden denne dato. For en sådan miljøskade
eller overhængende fare for en miljøskade finder de
hidtil gældende regler anvendelse.
§ 8
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men § 2, nr. 24 og 25, og § 4 kan ved
kongelig anordning sættes helt eller delvis i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger.
Officielle noter
1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2013/30/EU af 12. juni 2013 om sikkerheden i forbindelse
med offshore olie- og gasaktiviteter og om ændring af
direktiv 2004/35/EF, EU-Tidende 2013, nr. L 178, side 66.
1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Rådets direktiv 89/391/EØF
af 12. juni 1989 om iværksættelse af foranstaltninger
til forbedring af arbejdstagernes sikkerhed og sundhed under
arbejdet, EF-Tidende 1989, nr. L 183, side 1, som ændret
senest ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning
1137/2008/EF af 22. oktober 2008, EU-Tidende 2008, nr. L 311, side
1, dele af Rådets direktiv 92/91/EØF af 3. november
1992 om minimumsforskrifter for forbedring af arbejdstagernes
sikkerhed og sundhed i den boringsrelaterede udvindingsindustri
(ellevte særdirektiv i henhold til artikel 16, stk. 1, i
direktiv 89/391/EØF), EF-Tidende 1992, nr. L 348, side 9,
som ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2007/30/EF af 20. juni 2007, EU-Tidende 2007, nr. L 165, side 21,
dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2003/88/EF af
4. november 2003 om visse aspekter i forbindelse med
tilrettelæggelse af arbejdstiden, EU-Tidende 2003, nr. L 299,
side 9, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2005/36/EF af 7. september 2005 om anerkendelse af
erhvervsmæssige kvalifikationer, EU-Tidende 2005, nr. L 255,
side 22, som ændret senest ved Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2013/55/EU af 20. november 2013, EU-Tidende
2013, nr. L 354, side 132, dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2006/25/EF af 5. april 2006 om
minimumsforskrifter for sikkerhed og sundhed i forbindelse med
arbejdstagernes eksponering for risici på grund af fysiske
agenser (kunstig optisk stråling) (19. særdirektiv i
henhold til artikel 16, stk. 1, i direktiv 89/391/EØF),
EU-Tidende 2006, nr. L 114, side 38, som ændret senest ved
Rådets direktiv nr. 2013/64/EU af 17. december 2013,
EU-Tidende 2013, nr. L 353, side 8, dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2006/42/EF af 17. maj 2006 om maskiner og om
ændring af direktiv 95/16/EF (omarbejdning), EU-Tidende 2006,
nr. L 157, side 24, som ændret ved Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2009/127/EF af 21. oktober 2009 om
pesticidudbringningsmaskiner, EU-Tidende 2009, nr. L 310, side 29,
og dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/30/EU
af 12. juni 2013 om sikkerheden i forbindelse med offshore olie- og
gasaktiviteter og om ændring af direktiv 2004/35/EF,
EU-Tidende 2013, nr. L 178, side 66.
1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2004/35/EF af 21. april 2004 om miljøansvar for
så vidt angår forebyggelse og afhjælpning af
miljøskader, EF-Tidende 2004, nr. L 143, side 56, som
ændret senest ved Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2013/30/EU af 12. juni 2013 om sikkerheden i forbindelse
med offshore olie- og gasaktiviteter og om ændring af
direktiv 2004/35/EF, EU-Tidende 2013, nr. L 178, side 66, og dele
af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2013/30/EU af 12.
juni 2013 om sikkerheden i forbindelse med offshore olie- og
gasaktiviteter og om ændring af direktiv 2004/35/EF,
EU-Tidende 2013, nr. L 178, side 66.