Betænkning afgivet af Klima-,
Energi- og Bygningsudvalget den 11. december 2014
1. Ændringsforslag
Klima-, energi- og bygningsministeren har
stillet 9 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. oktober
2014 og var til 1. behandling den 11. november 2014. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i klima-, energi-
og bygningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og klima-,
energi- og bygningsministeren sendte den 1. september 2014 dette
udkast til udvalget, jf. KEB (2013-14) alm. del - bilag 378. Den
30. oktober 2014 sendte klima-, energi- og bygningsministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelse fra Boligkontoret
Danmark og ista Danmark.
Klima-, energi- og bygningsministeren har
over for udvalget kommenteret den ene af de skriftlige henvendelser
til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 7
spørgsmål til klima-, energi- og bygningsministeren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret bortset fra et,
som forventes besvaret inden 2. behandling.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af KF) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet
for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af klima-, energi- og
bygningsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Efter »lov om naturgasforsyning,« indsættes:
»lov om varmeforsyning,«.
[Konsekvens af udvidelse af
lovforslagets anvendelsesområde]
2) I
undertitlen udgår »med
fordelingsmålere«.
[Konsekvens af udvidelse af
lovforslagets anvendelsesområde]
Til § 1
3)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
6 a indsættes som stk.
4:
»Stk. 4. Klima-,
energi- og bygningsministeren kan fastsætte regler med
henblik på at forpligte elhandelsvirksomheder til at give
deres forbrugere faktureringsoplysninger og adgang til
forbrugsoplysninger, herunder om forbrugernes ret til at modtage
oplysningerne flere gange årligt, elektronisk, og uden at der
opkræves særskilt gebyr.««
[Bemyndigelse til at sikre
gennemførelse af energieffektivitetsdirektivets artikel 10
og 11 for elhandelsvirksomheder]
4) I
det under nr. 3 foreslåede § 8, stk. 6, ændres i 2. pkt. »til Energinet.dk en gang
årligt.« til: »månedligt til
Energinet.dk.«
[Statsmidler udbetales
månedligt i stedet for en gang årligt]
5)
Efter nr. 5 indsættes som nye numre:
»02. I §
22, stk. 1, nr. 6, ændres »årlige
informationer om dennes elforbrug« til: »informationer
om sit faktiske elforbrug og faktiske aktuelle priser mindst en
gang årligt«.
03. I
§ 22, stk. 4, 1. pkt.,
indsættes efter »stk. 1-3, herunder«:
»regler om forbrugernes ret til at modtage oplysningerne
flere gange årligt, elektronisk, og uden at der
opkræves særskilt gebyr,«.«
[Præcisering af krav til
netvirksomheder og bemyndigelse til klima-, energi- og
bygningsministeren til at sikre gennemførelse af
energieffektivitetsdirektivets artikel 10 og 11 for
netvirksomheder]
Til § 2
6)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. Efter § 7 a
indsættes:
Ȥ 7
b. Klima-, energi- og bygningsministeren kan fastsætte
regler med henblik på at forpligte
naturgasleverandører til at give deres forbrugere
faktureringsoplysninger og adgang til forbrugsoplysninger, herunder
om forbrugernes ret til at modtage oplysningerne flere gange
årligt, elektronisk, og uden at der opkræves
særskilt gebyr.««
[Bemyndigelse til klima-, energi-
og bygningsministeren til at sikre gennemførelse af
energieffektivitetsdirektivets artikel 10 og 11 for
naturgasleverandører]
7)
Efter nr. 1 indsættes som nye numre:
»02. I §
14, stk. 1, nr. 3, ændres »årlige
informationer om sit naturgasforbrug« til:
»informationer om sit faktiske naturgasforbrug og faktiske
aktuelle priser mindst en gang årligt«.
03. I
§ 14, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »stk. 1, herunder«: »regler
om forbrugernes ret til at modtage oplysningerne flere gange
årligt, elektronisk, og uden at der opkræves
særskilt gebyr,«.«
[Præcisering af krav til
distributionsselskaberne og bemyndigelse til klima-, energi- og
bygningsministeren med henblik på at sikre
gennemførelse af energieffektivitetsdirektivets artikel 10
og 11 for naturgasdistributionsselskaber]
Ny paragraf
8)
Efter § 2 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov om varmeforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1184 af 14. december 2011, som
ændret ved § 1 i lov nr. 577 af 18. juni 2012, § 40
i lov nr. 1095 af 28. november 2012, § 9 i lov nr. 903 af 4.
juli 2013 og § 2 i lov nr. 345 af 8. april 2014, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 28 a, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »årlige informationer om sit
varmeforbrug« til: »informationer om sit faktiske
varmeforbrug og faktiske aktuelle priser mindst en gang
årligt«.
2. § 28 a,
stk. 3, affattes således:
»Stk. 3. Klima-,
energi-, og bygningsministeren kan fastsætte regler om
gennemførelse af bestemmelserne i stk. 1, herunder regler om
forbrugernes ret til at modtage oplysningerne flere gange
årligt, elektronisk, og uden at der opkræves
særskilt gebyr.««
[Præcisering af krav til
varmedistributionsvirksomhederne og bemyndigelse til klima-,
energi- og bygningsministeren med henblik på at sikre
gennemførelse af energieffektivitetsdirektivets artikel 10
og 11 for varmedistributionsvirksomheder]
Til § 7
9) I
stk. 2 ændres »§
5« til: »§ 1, nr. 01, 02 og 03, § 2, nr. 01,
02 og 03, §§ 01 og 5«.
[Ikrafttræden af bestemmelser
til gennemførelse af energieffektivitetsdirektivet dagen
efter bekendtgørelsen i Lovtidende]
Bemærkninger
Til nr. 1
Titlen foreslås ændret som
konsekvens af den foreslåede udvidelse af lovforslaget til
også at omfatte ændringer af lov om varmeforsyning, jf.
ændringsforslag nr. 8.
Til nr. 2
Undertitlen foreslås ændret som
en konsekvens af, at der foreslås yderligere
lovændringer til sikring af den fulde gennemførelse af
energieffektivitetsdirektivets artikel 10 og 11 for både
slutkunder med afregningsmålere og slutkunder med
fordelingsmålere, jf. ændringsforslag nr. 3 og nr.
5-8.
Til nr. 3
Energieffektivitetsdirektivets artikel 10
og 11 forpligter medlemsstaterne til, at de bl.a. sikrer slutkunder
af elektricitet en ret til gratis at modtage nøjagtige
faktureringsoplysninger baseret på det faktiske forbrug.
Herunder indebærer direktivet en ret for slutkunder uden
intelligente målere til at få oplysningerne op til fire
gange om året i det omfang, det er teknisk muligt og
økonomisk begrundet, og en ret for slutkunder til at modtage
oplysningerne elektronisk, og uden at der opkræves
særskilt gebyr. Der henvises til en mere udførlig
beskrivelse af direktivets krav i lovforslagets almindelige
bemærkninger i afsnit 2.6.
Den gældende regulering for
elhandelsvirksomheder sikrer, at en elhandelsvirksomheds forbrugere
modtager en faktura baseret på målt forbrug en gang
årligt, jf. bekendtgørelse nr. 486 af 29. maj 2007
(elfaktureringsbekendtgørelsen), der har hjemmel i §
82, stk. 6, i lov om elforsyning.
Den foreslåede bestemmelse skal
sikre, at klima-, energi- og bygningsministeren er bemyndiget til
at fastsætte bestemmelser, der sikrer gennemførelse af
direktivets krav om bl.a. levering af faktureringsoplysninger flere
gange årligt i det omfang, det vurderes teknisk muligt og
økonomisk begrundet, at disse oplysninger leveres
elektronisk, og uden at der kan opkræves særskilt
gebyr. Flere af direktivets krav indeholder et skønselement,
og en eventuel regulering kan derfor omfatte alle direktivets
relevante krav eller dele.
Den gældende hjemmelsbestemmelse for
Energitilsynet i § 82, stk. 6, i lov om elforsyning, som er
udmøntet i elfaktureringsbekendtgørelsen, vil fortsat
kunne anvendes til at fastsætte regler om selve
faktureringen, herunder om, at faktureringen på forbrugerens
anmodning skal ske elektronisk, og uden at der kan opkræves
særskilt gebyr.
Til nr. 4
Det fremsatte lovforslag indeholder forslag
om, at der indsættes en ny bestemmelse i elforsyningslovens
§ 8, stk. 6. Denne bestemmelse indebærer, at der kan
afsættes statsmidler til delvis dækning af de
kollektive elforsyningsvirksomheders nødvendige omkostninger
ved at gennemføre de offentlige forpligtelser (PSO), som er
omfattet af § 8, stk. 1. Af det fremsatte lovforslag
fremgår, at disse midler skal udbetales til Energinet.dk en
gang årligt.
Dette foreslås ændret til en
månedlig udbetaling. Det skyldes, at der er tale om så
store beløb, at det vurderes uhensigtsmæssigt, at
Energinet.dk modtager midlerne som forskud i starten af året,
da midlerne skal anvendes til delvis dækning af et
løbende og jævnt forbrug hen over året. I stedet
foreslås det derfor, at de afsatte midler overføres
til Energinet.dk på en måde, som i højere grad
stemmer overens med det faktiske ressourceforbrug, konkret ved
månedlig afregning.
Den månedlige afregning vil
udgøre en tolvtedel af de midler, der for et givent år
er afsat på bevillingslovene. Det samlede beløb til
dækning af virksomhedernes udgifter til PSO ændres
således ikke. Energinet.dk er ligeledes fortsat forpligtet
til at fordele midlerne ligeligt over året, hvis Energinet.dk
vælger en anden periodisering af den opgørelse af
omkostninger, som skal foretages i medfør af § 8, stk.
5, jf. stk. 1. For 2015 gælder fortsat, at første
udbetaling vil ske umiddelbart efter ikrafttrædelsen af dette
lovforslag, hvis denne ikke har fundet sted pr. 1. januar 2015. I
dette tilfælde vil udbetalingen blive tilrettelagt
således, at den første udbetaling i 2015 dækker
perioden fra 1. januar, til udbetaling sker, mens de
følgende månedlige overførsler vil
udgøre en tolvtedel af det afsatte beløb for
2015.
Til nr. 5
Energieffektivitetsdirektivets artikel 10
og 11 forpligter medlemsstaterne til, at de bl.a. sikrer slutkunder
af elektricitet en ret til gratis at modtage nøjagtige
faktureringsoplysninger baseret på det faktiske forbrug.
Herunder indebærer direktivet en ret for slutkunder uden
intelligente målere til at få oplysningerne op til fire
gange om året i det omfang, det er teknisk muligt og
økonomisk begrundet, og en ret for slutkunder til at modtage
oplysningerne elektronisk, og uden at der opkræves
særskilt gebyr. Der henvises til en mere udførlig
beskrivelse af direktivets krav i lovforslagets almindelige
bemærkninger i afsnit 2.6.
Den gældende regulering for
netvirksomheder sikrer, at en netvirksomheds forbrugere modtager en
faktura baseret på målt forbrug en gang årligt,
jf. bekendtgørelse nr. 486 af 29. maj 2007
(elfaktureringsbekendtgørelsen), og årlige
informationer om deres forbrug, jf. den gældende § 22,
stk. 1, nr. 6, og bekendtgørelse nr. 1452 af 16. december
2013 (energisparebekendtgørelsen).
I lyset af energieffektivitetsdirektivets
krav om faktureringsoplysninger op til fire gange om året,
som vedrører både oplysninger om forbrug og om priser,
skal den gældende bestemmelse i § 22, stk. 1, nr. 6, i
lov om elforsyning ændres. Den foreslåede ændring
indebærer ikke en udvidelse af netvirksomhedernes
forpligtelser i forhold til, hvad der er gældende i dag. Den
gældende ordlyd af bestemmelsen forhindrer dog, at klima-,
energi- og bygningsministeren ved bekendtgørelse vil kunne
stille yderligere krav, jf. den foreslåede ændring af
§ 22, stk. 4, i lov om elforsyning, hvorfor ordlyden
foreslås ændret.
Der foreslås desuden at udvide den
gældende bemyndigelse i § 22, stk. 4, i lov om
elforsyning. Den foreslåede bestemmelse skal sikre, at
klima-, energi- og bygningsministeren er bemyndiget til at
fastsætte bestemmelser, der sikrer gennemførelse af
direktivets krav om bl.a. levering af faktureringsoplysninger flere
gange årligt i det omfang, det vurderes teknisk muligt og
økonomisk begrundet, at disse oplysninger leveres
elektronisk, og uden at der kan opkræves særskilt
gebyr. Flere af direktivets krav indeholder et skønselement,
og en eventuel regulering kan derfor omfatte alle direktivets
relevante krav eller kun dele.
Den foreslåede hjemmelsbestemmelse er
påtænkt anvendt til at udstede regler om
faktureringsoplysninger og adgang til forbrugsoplysninger, i det
omfang det skulle vise sig nødvendigt til at sikre
direktivets gennemførelse. Den gældende
hjemmelsbestemmelse for Energitilsynet i § 82, stk. 6, i lov
om elforsyning, som er udmøntet i
elfaktureringsbekendtgørelsen, vil fortsat kunne anvendes
til at fastsætte regler om selve faktureringen, herunder om,
at faktureringen på forbrugerens anmodning skal ske
elektronisk, og uden at der kan opkræves særskilt
gebyr.
Til nr. 6
Energieffektivitetsdirektivets artikel 10
og 11 forpligter medlemsstaterne til, at de bl.a. sikrer slutkunder
af gas en ret til gratis at modtage nøjagtige
faktureringsoplysninger baseret på det faktiske forbrug.
Herunder indebærer direktivet en ret for slutkunder uden
intelligente målere til at få oplysningerne op til fire
gange om året i det omfang, det er teknisk muligt og
økonomisk begrundet, og en ret for slutkunder til at modtage
oplysningerne elektronisk, og uden at der opkræves
særskilt gebyr. Der henvises til en mere udførlig
beskrivelse af direktivets krav til lovforslagets almindelige
bemærkninger i afsnit 2.6.
Den gældende regulering for
naturgasleverandører sikrer, at en
naturgasleverandørs forbrugere modtager en faktura baseret
på målt forbrug en gang årligt, jf.
bekendtgørelse nr. 937 af 11. september 2006
(naturgasfaktureringsbekendtgørelsen). Den foreslåede
bestemmelse skal sikre, at klima-, energi- og bygningsministeren er
bemyndiget til at fastsætte bestemmelser, der sikrer
gennemførelse af direktivets krav om bl.a. levering af
faktureringsoplysninger flere gange årligt i det omfang, det
vurderes teknisk muligt og økonomisk begrundet, at disse
oplysninger leveres elektronisk, og uden at der kan opkræves
særskilt gebyr. Flere af direktivets krav indeholder et
skønselement, og en eventuel regulering kan derfor omfatte
alle direktivets relevante krav eller kun dele.
Den foreslåede hjemmelsbestemmelse er
påtænkt anvendt til at udstede regler om
faktureringsoplysninger og adgang til forbrugsoplysninger, i det
omfang det skulle vise sig nødvendigt til at sikre
direktivets gennemførelse. Den gældende
hjemmelsbestemmelse for Energitilsynet i § 42 a, stk. 4, i lov
om naturgasforsyning, som er udmøntet i
naturgasfaktureringsbekendtgørelsen, vil fortsat kunne
anvendes til at fastsætte regler om selve faktureringen,
herunder om, at faktureringen på forbrugerens anmodning skal
ske elektronisk, og uden at der kan opkræves særskilt
gebyr.
Til nr. 7
Energieffektivitetsdirektivets artikel 10
og 11 forpligter medlemsstaterne til, at de bl.a. sikrer slutkunder
af gas en ret til gratis at modtage nøjagtige
faktureringsoplysninger baseret på det faktiske forbrug.
Herunder indebærer direktivet en ret for slutkunder uden
intelligente målere til at få oplysningerne op til fire
gange om året i det omfang, det er teknisk muligt og
økonomisk begrundet, og en ret for slutkunder til at modtage
oplysninger elektronisk, og uden at der opkræves
særskilt gebyr. Der henvises til en mere udførlig
beskrivelse af direktivets krav til lovforslagets almindelige
bemærkninger i afsnit 2.6.
Den gældende regulering for
naturgasdistributionsselskaber sikrer, at et
naturgasdistributionsselskabs forbrugere modtager en faktura
baseret på målt forbrug en gang årligt, jf.
bekendtgørelse nr. 937 af 11. september 2006
(naturgasfaktureringsbekendtgørelsen), og årlige
informationer om deres forbrug, jf. den gældende bestemmelse
i § 14, stk. 1, nr. 3, og bekendtgørelse nr. 1452 af
16. december 2013 (energisparebekendtgørelsen).
I lyset af energieffektivitetsdirektivets
krav om faktureringsoplysninger op til fire gange om året,
som vedrører både oplysninger om forbrug og om priser,
skal den gældende bestemmelse i § 14, stk. 1, nr. 3, i
lov om naturgasforsyning ændres. Den foreslåede
ændring indebærer ikke en udvidelse af
naturgasdistributionsselskabers forpligtelser i forhold til, hvad
der er gældende i dag. Den gældende ordlyd af
bestemmelsen forhindrer dog, at klima-, energi- og
bygningsministeren ved bekendtgørelse vil kunne stille
yderligere krav, jf. den foreslåede ændring af §
14, stk. 2, 1. pkt., i lov om naturgasforsyning, hvorfor ordlyden
foreslås ændret.
Der foreslås desuden at udvide den
gældende bemyndigelse i § 14, stk. 2, 1. pkt., i lov om
naturgasforsyning. Den foreslåede bestemmelse skal sikre, at
klima-, energi- og bygningsministeren er bemyndiget til at
fastsætte bestemmelser, der sikrer gennemførelse af
direktivets krav om bl.a. levering af faktureringsoplysninger flere
gange årligt i det omfang, det vurderes teknisk muligt og
økonomisk begrundet, at disse oplysninger leveres
elektronisk, og uden at der kan opkræves særskilt
gebyr. Flere af direktivets krav indeholder et skønselement,
og en eventuel regulering kan derfor omfatte alle direktivets
relevante krav eller kun dele.
Den foreslåede hjemmelsbestemmelse er
påtænkt anvendt til at gennemføre regler om
faktureringsoplysninger og adgang til forbrugsoplysninger, i det
omfang det skulle vise sig nødvendigt til at sikre
direktivets gennemførelse. Den gældende
hjemmelsbestemmelse for Energitilsynet i § 42 a, stk. 4, i lov
om naturgasforsyning, som er udmøntet i
naturgasfaktureringsbekendtgørelsen, vil fortsat kunne
anvendes til at fastsætte regler om selve faktureringen,
herunder om, at faktureringen på forbrugerens anmodning skal
ske elektronisk, og uden at der kan opkræves særskilt
gebyr.
Til nr. 8
Energieffektivitetsdirektivets artikel 10
og 11 forpligter medlemsstaterne til, at de bl.a. sikrer slutkunder
af varme en ret til gratis at modtage nøjagtige
faktureringsoplysninger baseret på det faktiske forbrug.
Herunder indebærer direktivet en ret for slutkunder til at
få oplysningerne op til fire gange om året i det
omfang, det er teknisk muligt og økonomisk begrundet, og en
ret til at modtage oplysninger elektronisk, og uden at der
opkræves særskilt gebyr. Der henvises til en mere
udførlig beskrivelse af direktivets krav til lovforslagets
almindelige bemærkninger i afsnit 2.6.
Det fremgår indirekte af
byggelovgivningens krav til individuel måling af bl.a. varme,
jf. bekendtgørelse nr. 563 af 2. juni 2014
(målerbekendtgørelsen), at en
varmedistributions??virksomheds forbrugere årligt skal
modtage en faktura baseret på målt forbrug. Desuden
skal varmedistributionsvirksomheder give forbrugerne årlige
informationer om deres forbrug, jf. den gældende bestemmelse
i § 28 a, stk. 1, i lov om varmeforsyning og
bekendtgørelse nr. 1452 af 16. december 2013
(energisparebekendtgørelsen).
I lyset af energieffektivitetsdirektivets
krav om faktureringsoplysninger op til fire gange om året,
som vedrører både oplysninger om forbrug og om priser,
skal den gældende bestemmelse i § 28 a, stk. 1, i lov om
varmeforsyning ændres. Den foreslåede ændring
indebærer ikke en udvidelse af
varmedistributionsvirksomhedernes forpligtelser i forhold til, hvad
der er gældende i dag. Den gældende ordlyd af
bestemmelsen forhindrer dog, at klima-, energi- og
bygningsministeren ved bekendtgørelse vil kunne stille
yderligere krav, jf. den foreslåede bestemmelse i § 28
a, stk. 3, i lov om varmeforsyning, hvorfor ordlyden foreslås
ændret.
Den foreslåede ændring af
§ 28 a, stk. 3, i lov om varmeforsyning har til formål
at sikre opfyldelse af ovennævnte bestemmelser i
energieffektivitetsdirektivet, som skal gælde alle
varmedistributionsvirksomheder omfattet af lov om varmeforsyning.
Det fremgår af den gældende bestemmelse i § 28 a,
stk. 3, at oplysningspligten i stk. 1 ikke gælder for
varmedistributionsvirksomheder med en kapacitet under 1 MW og
blokvarmecentraler. I forbindelse med gennemførelse af
direktivet foreslås den gældende begrænsning af
bestemmelsen ophævet.
Den foreslåede nyaffattelse af
bestemmelsen i § 28 a, stk. 3, i lov om varmeforsyning har til
formål at give klima-, energi- og bygningsministeren
bemyndigelse til at fastsætte bestemmelser, der sikrer
gennemførelse af direktivets krav om bl.a. levering af
faktureringsoplysninger flere gange årligt i det omfang, det
vurderes teknisk muligt og økonomisk begrundet, at disse
oplysninger leveres elektronisk, og uden at der kan opkræves
særskilt gebyr. Flere af direktivets krav indeholder et
skønselement, og en eventuel regulering kan derfor omfatte
alle direktivets relevante krav eller kun dele.
Den foreslåede hjemmelsbestemmelse er
påtænkt anvendt til at gennemføre regler om
faktureringsoplysninger og adgang til forbrugsoplysninger, i det
omfang det skulle vise sig nødvendigt til at sikre
direktivets gennemførelse. Den gældende
hjemmelsbestemmelse for Energitilsynet i § 23 b, stk. 3, i lov
om varmeforsyning vil fortsat kunne anvendes til at fastsætte
regler om selve faktureringen, herunder om, at faktureringen
på forbrugerens anmodning skal ske elektronisk, og uden at
der kan opkræves særskilt gebyr.
Til nr. 9
Med ændringsforslag nr. 3 og 5-8
foreslås det bl.a. at udvide lovforslaget med en
ændring i lov om varmeforsyning og yderligere ændringer
af lov om elforsyning og lov om naturgasforsyning, som skal sikre
det fornødne hjemmelsgrundlag til at gennemføre
energieffektivitetsdirektivets artikel 10 og 11 om fakturerings- og
forbrugsoplysninger m.v. Det er vigtigt, at de foreslåede nye
bestemmelser træder i kraft så tidligt som muligt og
inden udløb af fristen for gennemførelse den 31.
december 2014. Derfor foreslås det, at bestemmelserne
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Julie Skovsby (S) Jens Joel (S)
Karin Gaardsted (S) Jesper Petersen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil
(S) Jacob Lund (S) Flemming Møller Mortensen (S) Andreas
Steenberg (RV) Lone Loklindt (RV) Lotte Rod (RV) Steen Gade (SF)
fmd. Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Per Clausen (EL) Frank Aaen (EL) Lars Dohn (EL) Thomas Danielsen
(V) nfmd. Kristian Pihl Lorentzen
(V) Jacob Jensen (V) Lars Christian Lilleholt (V) Bente Bendix (V)
Jens Ejner Christensen (V) Eyvind Vesselbo (V) Mikkel Dencker (DF)
Liselott Blixt (DF) René Christensen (DF) Kim Christiansen
(DF) Villum Christensen (LA) Mike Legarth (KF) Charlotte Dyremose
(KF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Sambandsflokkurin og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i
udvalget.
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 47 |
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 22 |
Radikale Venstre (RV) | 17 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 12 |
Enhedslisten (EL) | 12 |
Liberal Alliance (LA) | 9 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 8 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Sambandsflokkurin (SP) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 48
Bilagsnr. | Titel |
---|
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra klima-, energi- og bygningsministeren | 2 | Henvendelse af 7/11-14 fra ista Danmark
A/S | 3 | Tidsplan for udvalgsbehandling af
lovforslaget | 4 | Orientering om høring over udkast
til bekendtgørelse om fakturering m.v., fra klima-, energi-
og bygningsministeren | 5 | Ændringsforslag, fra klima-, energi-
og bygningsministeren | 6 | 1. udkast til betænkning | 7 | Orientering om høring af udkast til
ændring af bekendtgørelse om tilskud til fremme af
vedvarende energi i virksomheders produktionsprocesser, fra klima-,
energi- og bygningsministeren | 8 | Præcisering af svar på
spørgsmål 3, 4 og 6, fra klima-, energi- og
bygningsministeren | 9 | Orientering om høring over
ændret udkast til bekendtgørelse om fakturering m.v.,
fra klima-, energi- og bygningsministeren | 10 | Ændringsforslag, fra klima-, energi-
og bygningsministeren | 11 | Orientering om høring af udkast til
ændring af bekendtgørelse om energispareydelser i net-
og distributionsvirksomheder, fra klima-, energi- og
bygningsministeren | 12 | 2. udkast til betænkning | 13 | Henvendelse af 11/12-14 fra Boligkontoret
Danmark |
|
Oversigt over spørgsmål
og svar vedrørende L 48
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelse af
7/11-14 fra ista Danmark A/S, til klima-, energi- og
bygningsministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om begrundelse for at definere
forbrugere med fordelingsmålere som slutkunder i
energieffektiviseringdirektivets forstand, til klima-, energi- og
bygningsministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, på hvilken måde
ministeren vil udnytte hjemmelen til at fastsætte regler om
fuld gennemførelse af kravene i artikel 10 og 11 for
forbrugere med fordelingsmålere, til klima-, energi- og
bygningsministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm., om ministeren er enig i, at man med
radioaflæste radiatormålere simpelt og let vil kunne
leve op til direktivets forpligtelser, til klima-, energi- og
bygningsministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, hvor mange af de berørte
forbrugere der i dag har radioaflæste radiatormålere,
til klima-, energi- og bygningsministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm., om ministeren er indstillet på
at sikre, at forbrugere med radioaflæste radiatormålere
vil modtage forbrugsoplysninger med korte mellemrum, f.eks. hvert
kvartal, til klima-, energi- og bygningsministeren, og ministerens
svar herpå | 7 | Spm. om kommentar til henvendelse af
11/12-14 fra Boligkontoret Danmark, til klima-, energi- og
bygningsministeren |
|